Nyheter oktober 2011
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: webmaster@massingnickel.se I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.

 

Artikel om Hupmobile 1910 i Classic motor

 

Nummer 11-2011 av Classic Motor som just nu finns ute i handeln har en artikel om en drygt 100-årig bil. Det är den Hupmobile modell 20 Runabout 1910 som ägs av Anders Larsson och Inga-Lill Lindberg och som man har kunnat se på flera Styrkeprov, senast i Arvika i augusti där bilen verkade rulla på bra.

I artikeln kan man läsa att Anders och Inga-Lill var tveksamma att skaffa en bil som är äldre än en A-Ford. Men efter att ha sett Styrkeprovet där riktigt gamla bilar används, slog de till på Hupmobilen som just då kommit till Danmark.

Artikeln har skrivits av Lars P. Hedner och Björn Tiedeman har bidragit med bilderna.

(2011-10-31)


Färgad bulletin

 

AHK:s styrelse har tagit ett beslut att ”hotta upp” publikationen Bulletinen med 8 färgsidor. Det är förstås kul för redaktören Erik Jonsson, skribenter och alla läsare. Det första numret, 308 oktober, med färgsidor anlände till AHK:s medlemmar för ett par veckor sedan.

På ett par sidor, varav två färgsidor, visas bilder från Styrkeprovet. En annan artikel i tidningen har skrivits av Mässing & Nickelmedlemmen Stig Larsson. Artikeln handlar om Concorso D´Eleganza Villa D´Este som Stig besökte i våras. En av bilderna som illustrerar artikeln visar en Husqvarna Moto-Reve motorcykel.

Förhoppningsvis leder färgsatsningen till att fler vill medverka i tidningen. Nästa nummer ska enligt plan utkomma kring den 4 november och även den här gången utlovas det text och bilder med anknytning till fordon inom Mässing & Nickels område.

(2011-10-28)



Till höger: Omslagsbilden som tagits av Björn-Eric Lindh

visar ett fartfyllt ögonblick under Bentley Vintage Race.





Nedan: Färguppslag med bilder från Styrkeprovet i Arvika.


classicmotor.se listar bilsportspionjärer

 

Classic Motors webbplats classicmotor.se listas just nu ett antal svenska bilsportspionjärer från de första decennierna på 1900-talet. Det gör man med anledning av den omröstning som Svenska Bilsport-förbundet anordnat för att få fram den största bilsportsprestationen. Men där har man missat eller kanske bortsett från de tidigaste åren.

För varje tioårsperiod mellan 1900-1939 listar Classic Motor tre manliga och en kvinnlig kandidat. Hela listan nås via ett klick på följande LÄNK. Där finns även en film från det så kallade Rämenloppet 1933 som är klart sevärd med en hel del bilar inom Mässing & Nickels 1931 gräns.

(2011-10-24)


MHRFs förbundsstämma 2011

 

Motorhistoriska Riksförbundet höll sin årliga förbundsstämma lördag 15 oktober. Totalt deltog 160 personer på stämman som representerade cirka 60% av förbundets alla 96000 medlemmar.

En stor del av stämman behandlade det arbete som MHRF bedriver via politiker och myndigheter i syfte att underlätta för registrering av historiska fordon i Sverige. Som det är nu ställer den så kallade Ursprungskontrollen orimliga krav på fordon 30-120 år gamla.

Det är naturligtvis viktigt att inte exempelvis stulna fordon går att registrera men de historiska fordonen utgör en liten del av det totala antalet registreringar och är mycket viktig när det gäller det kulturhistoriska arvet som alla restaureringar av historiska fordon utgör.

Just nu ligger 3 stycken riksdagsmotioner angående "ursprungskontroll och registrering av historiska fordon i Sverige" och MHRF har lagt ett stort arbete på myndighets- och politikerkontakter. Kjell-Åke Sjödin på Transportstyrelsens bilregister har fått i uppdrag att utreda frågan och komma med förslag och vi hoppas på ett förenklat regelverk när det gäller de historiska fordonen.

För dig som upplevt problem med registrering/ursprungskontroll/ transportstyrelsen uppmanas kontakta MHRF och generalsekreteraren Jan Tägt tel:08-302801. E-mail: jan.tagt@mhrf.se och berätta om detta. Läs mera på: www.mhrf.se/transportstyrelsen_ursprungskontroll

Även inom MHRF-försäkringen har flera stora förbättringar åstadkommits, bland annat att tidsgränsen för "rullande renovering" har tagits bort. För slitna men välbevarade historiska fordon har försäkringen reformerats och är numera öppet för denna typ då detta värdesätts allt mera. Brukskick är alltså helt OK men dock inte genomrostad och heller inte dålig el (man har haft tillräckligt med bränder).

MHRF satsar även stora summor på att uppdatera hela sin hemsida www.mhrf.se för att bland annat nu kunna teckna försäkring direkt via Internet med digitalbilder och utförliga anvisningar så att man inte som nu behöver skicka papper flera gånger.

Den kompletta verksamhetsberättelsen kan laddas ner HÄR (pdf-fil). På Classic Motors informationssida från MHRF finns också ytterligare information, ladda ner den HÄR (pdf-fil). Mera information kring dessa ärenden på www.mhrf.se

(2011-10-20)

 


Buick 1927 är klar efter 22 år lång renovering

 

Flera Buickvagnar som ägs av medlemmar i Mässing & Nickel har blivit färdigrenoverade de senaste åren. På Buicksidan under Fordonsbilder visas några av dessa. Dessutom är flera bilar under uppbyggnad vilket framgår av bland annat Buicksidan under Projektbilder.

En av gruppens nya medlemmar, Lennart Norberg från Piteå, rapporterar att han fick sin Buick Standard Six Modell 25 Sport Touring från 1927 klar i våras. Efter en 22 år lång renovering, med vissa stillestånd, kunde bilen besiktigas i maj. Bilderna härintill visar hur bilen ser ut idag, men en av bilderna visar utgångsläget. När man ser detta kan man konstatera att Lennart har utfört ett fantastiskt arbete!

Under renoveringen har Lennart fått hjälp av Mässing & Nickel-medlemmen Leif Holmberg, Kungsgården. Det har då gällt bilder, mått rådgivning. Leif har ju stor kunskap om Buick och han har själv renoverat flera Buicks från 1920-talet. Bilderna i denna notis kommer dels från Lennart med även från Leif som samtidigt poängterar att 1927 var första året som Buick hade två färger på karossen, samt svart på skärmar, sidoplåtar mm. Mer bilder på Lennarts Buickrenovering finns på Buicksidan under Projektbilder.

En del minns kanske att Lennart Norberg varit med förr på denna nyhetssida, i mars visades ju en filmsnutt där han medverkade med sin Volvo PV651 Sedan från 1929. En bild som visar den bilen finns även längst ner i den här notisen. (2011-10-13)




Artilleritraktor m/28 visades i Strängnäs

 

Arsenalen, Sveriges Försvarsfordonsmuseum utanför Strängnäs, som öppnade tidigare i år, arrangerade en evenemangshelg 10-11 september. Då tog man ut ett antal fordon för uppvisning.

Det äldsta fordonet som togs ut och demonstrationskördes var en nyligen renoverad Artilleritraktor m/28, byggd av NOHAB i Trollhättan i 15+10 exemplar. Det är en tekniskt intressant maskin som har till exempel midjestyrning och permanent fyrhjuldrift.

I museet som förstås hade öppet kunde man beskåda ett annat fyrhjulsdrivet fordon, nämligen en FWD modell B lastbil. Vid fordonen i museet finns informationsskyltar uppställda på ett fördömligt sätt. Läser man denna information får man klart för sig att många av dessa miltära fordon har komponenter från kända fordonstillverkare. Som exempel kan nämnas motorer från Benz, Renault, Scania-Vabis och T-Ford.

(2011-10-10)

Artilleritraktor m/28 är midjestyrd och har permanent fyrhjulsdrift.

En av höjdpunkterna under Evenemangshelgen 10-11 september var demonstrationskörningen av den nyligenrenoverade Artilleritraktorn m/28. NOHAB i Trollhättan byggde 25 sådana här fordon på beställning av Kungliga Artilleridepartementet. Det rör sig om ett licensbygge enligt en konstruktion framtagen av den italienska ingenjören Pavesi 1914. Den svenska traktorn har emellertid vissa modifieringar. De första 15 traktorerna försågs med den 4-cylindriga 1544-motorn från Scania-Vabis. De sista 10 traktorena fick en starkare 6-cylindrig motor som också kom från Scania-Vabis. Motorn i museets traktor är 4-cylindrig.

 

Ett av de första fordonen man ser när man går in i museet är denna Ford T Touring från 1924 Enligt transportstyrelsen ägs bilen av Claes Georg Kindberg, Sollentuna. Den här bilen är i ”civilt” utförande, men åtskilliga T-Fordar har brukats miltärt, till exempel under första världskriget.

Four Wheel Drive Auto Company of Wisconsin tillverkade cirka 25000 stycken FWD modell B mellan 1917-1920. Den här lastbilen köptes något begagnad 1921 av Artilleri-departementet. Säljare var Gjestvangs Automobilaffär i Stockholm och priset var 11350 kronor.


Två stycken tanketter tillverkade av Vickers-Armstrong i Storbritannien levererades till Sverige 1931. Men redan 1939 skänktes dessa till Armémuseum. I vagnen ligger en motor från Ford modell T.

Pansarbil fm/29 byggdes i ett exemplar och färdigställdes på Oskarshamns varv och placerades sedan vid K1 i Stockholm. Den är 4-hjulsdriven och har 4-hjulsstyrning. Motorn kommer från Scania-Vabis och är en typ 1561.


Svenska A-Fordarna på Uppsala marknad


Även i år gästade Svenska A-Fordarna Uppsala Marknaden på Ekebyboda skjutfält den 10 september. Det kan Pelle Lundström från Enköping rapportera. Till marknaden anlände Pelle i sin Ford T Touring 1923 och just T-Fordarna fick dela plats med A-Fordarna. Det gav ett fint intryck och det var många som kollade in Mässing- & Nickelbilarna. Pelles bilder visar lite hur det såg ut. (2011-10-04)

Paus vid 4-dörrars täckt A-Ford från 1929.

Svenska A-Fordarna hade ett trevligt försäljningsstånd.



Inte bara traktorer på Bondens Dag

 

Peo Flinck har blivit en trogen rapportör till nyhetssidan när det gäller rallyn och träffar i västra och södra Sverige. För en månad sedan, 3-4 september, besökte han Bondens Dag i Backamo. Förutom allt som hör till lantbruk visades även gamla fordon och Peos foton visar förstås bilar till och med 1931.

Så här skriver Peo: Där fanns allt som har med livet på en bondgård att göra. Det fanns också veteranfordon av olika årgångar, likaså traktorer, stora och små tändkulemotorer, hästar, kor, höns, hundar och kaniner. Vofflor, honung och korv både på längden och på tvären. En massa utrustning och en hel del hantverk. Även en träkonstnär som hade motorsågen som sitt verktyg. Musik fanns på de olika scenerna i form av dragspelsstämmor och popband.

Bondens Dag är årligen återkommande den första helgen i september.

(2011-10-02)


Tidaholm TSLO buss från 1925. Fordonet har
byggts

upp av bilgruppen vid Tidaholms museum.

Rolf Andersson från Svanesund kom med en av dagens äldsta bilar, Chrysler 4-Dörrars Sedan från 1929.

7-sitsig Buick 29/49 med kungligt förflutet, A14 var så kallad "jaktbil". Bilen renoverades i Uppsalatrakten, men ägs nu av Staffan Karlsson, Hålta.

Orvar Ingemar Jansson från Kärna visade upp sin Chevrolet Independence AE Standard Sedan 1931.

En annan Cheva från 1931 var denna Coach, alltså 2-dörrars täckt. Den ägs av Roland Karlsson, Lilla Edet.


Scania-Vabis 29:a var äldst i Åkarsvängen

 

140 lastbilar och bussar kom till start när Tunga Rallyt – Åkarsvängen kördes den 11 september med start och mål i Södertälje. Men antalet tunga förkrigsfordon var tyvärr lätträknade och inom Mässing & Nickels 1931-gräns fanns bara ett fordon. Det var en Scania-Vabis typ 3251 från 1929 som ägaren Torvald Forsman fraktat ända från Kramfors.

Det är en före detta bryggarbil som blev färdigrenoverad för ett par år sedan och en del minns kanske att Classic Motor har skrivit om den. Det finns förresten en artikel på www.classicmotor.se som fortfarande går att finna, här är en LÄNK till denna.

Torvald Forsman driver även Ådalens Veteranbilsmuseum där lastbilen från 1929 normalt kan beskådans. Ytterligare en 20-talare, en Volvo från 1929, var anmäld till Åkarsvängen, men den dök inte upp vid starten. (2011-10-01)



   

                                      © 2011 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se