|
På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen,
större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens
medlemmar.
Tipsa gärna om nyheter:
webmaster@massingnickel.se
I den här nedladdningsbara
filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.
Artikel om Hupmobile 1910 i Classic
motor
Nummer 11-2011 av Classic Motor som just nu
finns ute i handeln har en artikel om en drygt
100-årig bil. Det är den Hupmobile modell 20
Runabout 1910 som ägs av Anders Larsson och
Inga-Lill Lindberg och som man har kunnat se på
flera Styrkeprov, senast i Arvika i augusti där
bilen verkade rulla på bra.
I artikeln kan man läsa att Anders och Inga-Lill
var tveksamma att skaffa en bil som är äldre än
en A-Ford. Men efter att ha sett Styrkeprovet
där riktigt gamla bilar används, slog de till på
Hupmobilen som just då kommit till Danmark.
Artikeln har skrivits av Lars P. Hedner och
Björn Tiedeman har bidragit med bilderna.
(2011-10-31)
|
|
Färgad bulletin
AHK:s styrelse har tagit ett
beslut att ”hotta upp” publikationen Bulletinen
med 8 färgsidor. Det
är förstås kul för redaktören Erik Jonsson, skribenter och alla läsare. Det första numret, 308 oktober, med färgsidor anlände till AHK:s medlemmar för ett par veckor sedan.
På ett par sidor, varav två färgsidor, visas bilder från Styrkeprovet. En annan artikel i tidningen har skrivits av Mässing & Nickelmedlemmen Stig Larsson. Artikeln handlar om Concorso
D´Eleganza Villa D´Este som Stig besökte i våras. En av bilderna som
illustrerar artikeln visar en Husqvarna
Moto-Reve motorcykel.
Förhoppningsvis leder färgsatsningen till att fler vill medverka i tidningen. Nästa nummer ska enligt plan utkomma kring den 4 november och
även den här gången utlovas det text och
bilder med anknytning till fordon inom Mässing & Nickels område.
(2011-10-28)
Till höger: Omslagsbilden
som tagits av Björn-Eric Lindh
visar ett fartfyllt
ögonblick under Bentley Vintage Race.
Nedan: Färguppslag med
bilder från Styrkeprovet i Arvika.
|
|
classicmotor.se listar bilsportspionjärer
På
Classic Motors webbplats
classicmotor.se listas just nu ett antal
svenska bilsportspionjärer från de första
decennierna på
1900-talet. Det gör
man med
anledning av den omröstning
som
Svenska Bilsport-förbundet anordnat för att
få fram den största
bilsportsprestationen. Men där har man missat
eller kanske bortsett från de tidigaste
åren.
För varje tioårsperiod
mellan 1900-1939 listar Classic Motor tre manliga
och en kvinnlig kandidat. Hela listan nås
via ett klick på följande
LÄNK.
Där
finns
även
en film från det så kallade Rämenloppet
1933 som
är
klart sevärd
med en hel del bilar inom Mässing
& Nickels 1931 gräns.
(2011-10-24)
|
|
MHRFs förbundsstämma 2011
Motorhistoriska Riksförbundet höll sin årliga
förbundsstämma lördag 15 oktober. Totalt deltog
160 personer på stämman som representerade cirka
60% av förbundets alla 96000 medlemmar.
En stor del av stämman behandlade det arbete som
MHRF bedriver via politiker och myndigheter i
syfte att underlätta för registrering av
historiska fordon i Sverige. Som det är nu
ställer den så kallade Ursprungskontrollen
orimliga krav på fordon 30-120 år gamla.
Det är naturligtvis viktigt att inte exempelvis
stulna fordon går att registrera men de
historiska fordonen utgör en liten del av det
totala antalet registreringar och är mycket
viktig när det gäller det kulturhistoriska arvet
som alla restaureringar av historiska fordon
utgör.
Just nu ligger 3 stycken riksdagsmotioner
angående "ursprungskontroll och registrering av
historiska fordon i Sverige" och MHRF har lagt
ett stort arbete på myndighets- och
politikerkontakter. Kjell-Åke Sjödin på
Transportstyrelsens bilregister har fått i
uppdrag att utreda frågan och komma med förslag
och vi hoppas på ett förenklat regelverk när det
gäller de historiska fordonen.
För dig som upplevt problem med
registrering/ursprungskontroll/
transportstyrelsen uppmanas kontakta MHRF och
generalsekreteraren Jan Tägt tel:08-302801.
E-mail:
jan.tagt@mhrf.se och berätta om detta. Läs
mera på:
www.mhrf.se/transportstyrelsen_ursprungskontroll
Även inom MHRF-försäkringen har flera stora
förbättringar åstadkommits, bland annat att
tidsgränsen för "rullande renovering" har tagits
bort. För slitna men välbevarade historiska
fordon har försäkringen reformerats och är
numera öppet för denna typ då detta värdesätts
allt mera. Brukskick är alltså helt OK men dock
inte genomrostad och heller inte dålig el (man
har haft tillräckligt med bränder).
MHRF satsar även stora summor på att uppdatera
hela sin hemsida
www.mhrf.se för att bland annat nu kunna
teckna försäkring direkt via Internet med
digitalbilder och utförliga anvisningar så att
man inte som nu behöver skicka papper flera
gånger.
Den kompletta verksamhetsberättelsen kan laddas
ner
HÄR (pdf-fil). På Classic Motors
informationssida från MHRF finns också
ytterligare information, ladda ner den
HÄR (pdf-fil).
Mera information kring dessa ärenden på
www.mhrf.se
(2011-10-20)
|
|
Buick 1927 är klar efter 22 år lång
renovering
Flera
Buickvagnar som ägs av medlemmar i Mässing &
Nickel har blivit färdigrenoverade de senaste
åren. På Buicksidan
under Fordonsbilder visas några av dessa.
Dessutom är flera bilar under uppbyggnad vilket
framgår av bland annat
Buicksidan under Projektbilder.
En av
gruppens nya medlemmar, Lennart Norberg från
Piteå, rapporterar att han fick sin Buick
Standard Six Modell 25 Sport Touring från 1927
klar i våras. Efter en 22 år lång renovering,
med vissa stillestånd, kunde bilen besiktigas i
maj. Bilderna härintill visar hur bilen ser ut
idag, men en av bilderna visar utgångsläget. När
man ser detta kan man konstatera att Lennart har
utfört ett fantastiskt arbete!
Under
renoveringen har Lennart fått hjälp av Mässing &
Nickel-medlemmen Leif Holmberg, Kungsgården. Det
har då gällt bilder, mått rådgivning. Leif har
ju stor kunskap om Buick och han har själv
renoverat flera Buicks från 1920-talet. Bilderna
i denna notis kommer dels från Lennart med även
från Leif som samtidigt poängterar att 1927 var
första året som Buick hade två färger på
karossen, samt svart på skärmar, sidoplåtar mm.
Mer bilder på Lennarts Buickrenovering finns på
Buicksidan under
Projektbilder.
En del
minns kanske att Lennart Norberg varit med förr
på denna nyhetssida, i mars visades ju en
filmsnutt där han medverkade med sin Volvo PV651
Sedan från 1929. En bild som visar den bilen
finns även längst ner i den här notisen.
(2011-10-13)
|
|
Artilleritraktor m/28 visades i
Strängnäs
Arsenalen, Sveriges Försvarsfordonsmuseum
utanför Strängnäs, som öppnade tidigare i år,
arrangerade en evenemangshelg 10-11 september.
Då tog man ut ett antal fordon för uppvisning.
Det
äldsta fordonet som togs ut och
demonstrationskördes var en nyligen renoverad
Artilleritraktor m/28, byggd av NOHAB i
Trollhättan i 15+10 exemplar. Det är en tekniskt
intressant maskin som har till exempel
midjestyrning och permanent fyrhjuldrift.
I
museet som förstås hade öppet kunde man beskåda
ett annat fyrhjulsdrivet fordon, nämligen en FWD
modell B lastbil. Vid fordonen i museet finns
informationsskyltar uppställda på ett fördömligt
sätt. Läser man denna information får man klart
för sig att många av dessa miltära fordon har
komponenter från kända fordonstillverkare. Som
exempel kan nämnas motorer från Benz, Renault,
Scania-Vabis och T-Ford.
(2011-10-10)
|
Artilleritraktor m/28 är midjestyrd och har
permanent fyrhjulsdrift.
|
En av höjdpunkterna under Evenemangshelgen 10-11 september var
demonstrationskörningen av den nyligenrenoverade Artilleritraktorn m/28. NOHAB
i Trollhättan byggde 25 sådana här fordon på beställning av Kungliga
Artilleridepartementet. Det rör sig om ett licensbygge enligt en konstruktion
framtagen av den italienska ingenjören Pavesi 1914. Den svenska traktorn har
emellertid vissa modifieringar. De första 15 traktorerna försågs med den
4-cylindriga 1544-motorn från Scania-Vabis. De sista 10 traktorena fick en
starkare 6-cylindrig motor som också kom från Scania-Vabis. Motorn i museets
traktor är 4-cylindrig.
|
|
Ett av
de första fordonen man ser när man går in i
museet är denna Ford T Touring från 1924 Enligt
transportstyrelsen ägs bilen av Claes Georg
Kindberg, Sollentuna. Den här bilen är i
”civilt” utförande, men åtskilliga T-Fordar har
brukats miltärt, till exempel under första
världskriget.
|
Four Wheel Drive
Auto Company of
Wisconsin
tillverkade cirka 25000 stycken FWD modell B
mellan 1917-1920. Den här lastbilen köptes något
begagnad 1921 av Artilleri-departementet.
Säljare var Gjestvangs Automobilaffär i
Stockholm och priset var 11350 kronor.
|
|
|
Två stycken tanketter tillverkade av
Vickers-Armstrong i Storbritannien levererades
till Sverige 1931. Men redan 1939 skänktes dessa
till Armémuseum. I vagnen ligger en motor från
Ford modell T.
|
Pansarbil fm/29 byggdes i ett exemplar och
färdigställdes på Oskarshamns varv och
placerades sedan vid K1 i Stockholm. Den är
4-hjulsdriven och har 4-hjulsstyrning. Motorn
kommer från Scania-Vabis och är en typ 1561.
|
Svenska A-Fordarna på Uppsala marknad
Även i år gästade
Svenska A-Fordarna
Uppsala Marknaden på Ekebyboda skjutfält den 10 september. Det kan Pelle
Lundström från Enköping rapportera. Till marknaden anlände Pelle i sin Ford T
Touring 1923 och just T-Fordarna fick dela plats med A-Fordarna. Det gav ett
fint intryck och det var många som kollade in Mässing- & Nickelbilarna. Pelles
bilder visar lite hur det såg ut.
(2011-10-04)
|
|
Paus vid 4-dörrars täckt A-Ford från 1929.
|
Svenska A-Fordarna hade ett trevligt försäljningsstånd.
|
Inte bara traktorer på Bondens Dag
Peo Flinck har blivit en
trogen rapportör till nyhetssidan när det gäller
rallyn och träffar i västra och södra Sverige.
För en månad sedan, 3-4 september, besökte han
Bondens Dag i Backamo. Förutom allt som hör
till lantbruk visades även gamla fordon och Peos
foton visar förstås bilar till och med 1931.
Så här skriver Peo:
Där fanns allt som har med livet på en bondgård att
göra. Det fanns också veteranfordon av olika
årgångar, likaså traktorer, stora och små
tändkulemotorer, hästar, kor, höns, hundar och
kaniner. Vofflor, honung och korv både på
längden och på tvären. En massa utrustning och
en hel del hantverk. Även en träkonstnär som
hade motorsågen som sitt verktyg. Musik fanns på
de olika scenerna i form av dragspelsstämmor och
popband.
Bondens Dag är årligen återkommande den
första helgen i september.
(2011-10-02)
Tidaholm TSLO buss från
1925. Fordonet har
byggts
upp av bilgruppen vid
Tidaholms museum.
|
|
|
|
Rolf Andersson från Svanesund kom med en av
dagens äldsta bilar, Chrysler 4-Dörrars Sedan
från 1929.
|
7-sitsig Buick 29/49 med kungligt förflutet, A14
var så kallad "jaktbil". Bilen renoverades i
Uppsalatrakten, men ägs nu av Staffan Karlsson,
Hålta.
|
|
|
Orvar Ingemar Jansson från Kärna visade upp sin
Chevrolet Independence AE Standard Sedan 1931.
|
En annan Cheva från 1931 var denna Coach, alltså
2-dörrars täckt. Den ägs av Roland Karlsson,
Lilla Edet.
|
Scania-Vabis 29:a var äldst i
Åkarsvängen
140
lastbilar och bussar kom till start när Tunga
Rallyt – Åkarsvängen kördes den 11 september med
start och mål i Södertälje. Men antalet tunga
förkrigsfordon var tyvärr lätträknade och inom
Mässing & Nickels 1931-gräns fanns bara ett
fordon. Det var en Scania-Vabis typ 3251 från
1929 som ägaren Torvald Forsman fraktat ända
från Kramfors.
Det är en före detta bryggarbil
som blev färdigrenoverad för ett par år sedan
och en del minns kanske att Classic Motor har
skrivit om den. Det finns förresten en artikel
på
www.classicmotor.se som fortfarande går att
finna, här är en
LÄNK till denna.
Torvald
Forsman driver även
Ådalens Veteranbilsmuseum
där lastbilen från 1929 normalt kan beskådans.
Ytterligare en 20-talare, en Volvo från 1929,
var anmäld till Åkarsvängen, men den dök inte
upp vid starten.
(2011-10-01)
|
|
|