Nyheter oktober 2012
 

T-Ford afton hos AHK i Bromma

 

Svenska T-Fordklubben inbjuder i ”T-Ford Afton” måndagen den 12 november. Man kommer att hålla till i AHK:s klubblokal i Bromma. Man behöver inte vara medlem i T-Fordklubben, utan alla som är intresserade är välkomna. Programmet startar klockan 19.27, men det är samling från 18.00 Det kommer att visas många nyupptäckta svenska T-Fordbilder, men det blir även visning av lustiga filmer. Så välkommen till en munter och lärorik afton!

(2012-10-29)


Scania-Vabis brandbil från 1931 i Klassiska Lastbilar

 

Tidningen Klassiska Lastbilar har utkommit med årets 5:e nummer. Den här gången har tidningen en 5 sidors artikel om ett fordon som är tillverkat inom Mässing & Nickels 1931-gräns.

Det är Hasse Köster som besökt Stockholms Brandförsvar och tagit en titt på deras Scania-Vabis från 1931. I artikeln kan man bland annat läsa att brandbilen levererades ny till Östermalms Brandstation den 26 september. Efter cirka 20 års tjänst såldes vidare till en ny ägare. Under 1960-talet köptes den av Scania i Södertälje där den kom att förvaras. 1996 skänkte Scania fordonet till Stockholms Brandförsvar som sedan lät renovera den till sitt eget 125 års jubileum år 2000.

Tidningen Klassiska Lastbilar utges sedan några år tillbaka av Förlags Albinsson & Sjöberg. (2012-10-25)


klassiker.nu skriver om Stanleys ångbilar

 

På tidningens Klassikers webbplats www.klassiker.nu finns nu en relativ lång artikel om Stanleys ångbilar. Detta eftersom en sådan bil nyligen har importerats till Sverige. Det rör sig förstås om Mässing & Nickelmedlemmen Erling Carlssons modell EX från 1906. Man visar flera bilder på bilen, men man har tyvärr missat att ange vem som äger den. Men artikeln som skrivits av Mårten Carlsson är läsvärd och den nås via ett klick på följande LÄNK. (2012-10-23)


Scania-Vabisen från Äppelbo är nu i trafik

 

Förra året hölls flera auktioner där bilar och delar från Jan Westas samlingar såldes. I Äppelbo hade han under sin livstid fått ihop en enorm samling. Bland fordonen hörde en nästan färdigrenoverad Scania-Vabis typ I personbil från 1917 som ropades in av Mässing- & Nickel-medlemmen Stig Larsson.

Han har fullföljt renoveringen och meddelar nu att bilen tagits i trafik. Bilderna härintill, samt ytterligare en under "Fordonsbilder", visar hur bilen ser ut idag. Jämför man dessa bilder med hur bilen såg ut vid auktionstillfället, kan man se att några kompletteringar har gjorts.

Scania-Vabis typ I tillverkades mellan 1914 -1925 och totalt blev det 305 exemplar framställda. Av dessa har minst 5 stycken bevarats, vilket är en ganska bra överlevnadsprocent

Hos Scania i Södertälje brukar man kunna se två typ I:or och på bilmuseet i Sparreholm finns sedan några år tillbaka en renoverad bil. Alla dessa inklusive Stigs bil har Phaeton-karosserier. På det nu mera nedlagda Industrimuseet i Göteborg visades en typ I med täckt karosseri och den måste väl finnas kvar någonstans? Är det någon som känner till ytterligare någon typ I:a? (2012-10-17)


Artiklar om 1920-tals motorcyklar i Nostalgia

 

Tidningen Nostalgia bjuder i det nu aktuella numret, 11/2012, på flera artiklar om 1920-tals motorcyklar. Bengt Aronsson skriver om en Saroléa 24S från 1929 som ägs av Kenneth Johannesson i Landskrona. Förutom historik om Saroléa får man veta att Kenneth kört 13 Skåne Rundt-rallyn med denna maskin.

I en annan artikel skriver Per Stern om ett gäng män från Västeråstrakten som byggt en motordrom, en så kallad tunna, där de kör med bantade Indian-motorcyklar från 1920-talet. Artiklarnas text kompletteras med foton tagna av Mikael Sandholm och Christer Ljungaeus.

(2012-10-11)


Intressant sammanträffande: Steyr typ V

 

Ibland sker det märkliga sammanträffanden. Ett sådant skedde för cirka en månad sedan. I AHK-Bulletin nr 317 för september visades under rubriken ”Från Originalafdelningen” en bild på en Y-registrerad Steyr från första delen av 1920-talet. Ungefär samtidigt blir Mässing & Nickelmedlemmen Lars Stattin uppringd och erbjuden en liknande Steyr i ”ladufyndskick”.

Bilen har funnits i samma ägarfamilj sedan den var ny. Från samma familj köpte Lars 1983 en Buick 1929 i ett bedrövligt skick och som under stor möda sedan renoverades. 1989 kunde den visas upp och provtur genomföras. Tydligen fick familjen något sorts förtroende för Lars eftersom de nu ville att han skulle överta Steyr-bilen.

Bilen är synnerligen välbevarad och i stort sett komplett. Men Lars har noterat att vissa delar saknas. Det gäller detaljerna som ska vara placerade i rattcentrum, fästmuttrar till den nedvikbara vindrutan (vingmuttrarna som sitter på rutramen är knappast original) och förarsäte med ryggstöd. En bra navkapsel söks också.

På brandskottet finns en märkskylt med chassinummer och typbeteckning. Där framgår det att bilen är en typ V. I det tillhörande registreringsbeviset anges 1923 som årsmodell. Bilen blev registrerad i Y-län den 12 september 1924, tidigare hade bilen haft ett O-nummer. I billexikon står det att typ V ersatte den snarlika typ II under 1924. Hur det ligger till med dessa uppgifter blir en sak att försöka reda ut.

Eftersom Lars har andra projekt igång, bland annat en Buick 1930 med karosseri från Nordbergs, kommer det att dröja ett tag innan turen kommer till Steyr-bilen. Men under tiden är Lars intresserad av att komma i kontakt med personer som kan den här biltypen.

Tips om andra bevarade Steyr-bilar är förstås även av intresse. AHK-medlemmen Sten Andersson i Kungsbacka äger, eller har åtminstone ägt, både Steyr typ II och V. Ytterligare en bil har i alla fall tidigare funnits i Äppelbotrakten med Henry Eriksson som ägare. Tips kan skickas direkt till Lars med e-post. Fler och större bilder på Lars Stattins bil är upplaga under "Projektbilder" (2012-10-09/10)

 


Boka in 21/10 för Mässing & Nickelträff i Köping

 

Mässing & Nickel inbjuder till höstträff i Köping söndagen den 21 oktober. Platsen är förstås BTS-museet på Glasgatan 19. Det är samling i museets lokaler mellan 11.30-12.00. Därefter blir det lunch (självkostnadspris). Mellan 13.00-16.00 är det inlagt en hel del programpunkter där flera av våra medlemmar kommer att medverka.

Erik Örtlund kommer att berätta om den Vabis 1909 som han renoverade under 1980-talet och som nu finns utställd på museet. Under temat ”Volvo 85 år” kommer Pelle Lundström att berätta om det äldsta bevarade serietillverkade Volvo-chassiet (1927).

Det blir förstås rundvandring i museet och då kommer Ulf Edlund bland annat att visa det senaste nytillskottet, en Peugeot Bebé. Erling Carlsson som ingår i AHK:s styrelse kommer lämna nyheter därifrån.

För planeringens skull vill vi ha föranmälan, kontakta Ulf Edlund på e-post eller telefon 070-2523644. Sprid gärna denna information redan nu så vi får många besökare och bjud gärna med yngre intresserade också! (2012-10-04)


Stephens 1920: Nu ska motorhuven riktas

 

Från Claes Rocklin som renoverar en Stephens 1920 kommer en ny rapport. Den senaste tiden har ägnats åt motorhuven. Den har sett bättre dagar då den blivit deformerad då någon öppnat den lite oförsiktigt. Men Claes vill helst behålla originalet, om han nu kan restaurera mittgångjärnet och byta ut de partier som tidigare lagats med mässinglod. Så motorhuven ska till plåtslagare för riktning. Inför detta kopierade Claes kylare och brandvägg och tillverkade en jigg som huven ska vila på under riktningen.

Claes har upptäckt att huven inte är symmetrisk, en kontrollmätning visar att det bakre nedre högra härnet kommer 8 mm högre än det vänstra. Dessutom rider huven på torpeden. Men Stephensvänner i USA säger att det är så på de få originalbilar som finns bevarade. Lite konstigt tycker Claes då Stepens var en dyr bil, men mycket var väl handgjort.

Claes avslutar rapporten med ett glädjeämne, på Ebay har han lyckats gå tag på ett antal sprillans nya Stanweld fälgklammer (bilden till höger). Fler bilder från Stephensrenoveringen finns under ”Projektbilder”. (2012-10-02/05)

Motorhuven i den jigg som tillverkats inför uppriktningen. Notera skivan med kylarens form.

Huvens mittgångjärn, typ pianogångjärn, är en separat del som punktsvetsats mot huvhalvorna. Men här har man lagat de svetsar som släppt med mässinglod.


 

                                      © 2012 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se