Läs om Snäckbussen på
helagotland.se
Flera veteranfordonsklubbar i
Sverige äger egna fordon och genomför
renoveringsprojekt. En av dessa klubbar är
Gotlands Veteranbilsklubb som just nu håller
på med den så kallade ”Snäckbussen”, en
boggibuss på Chevroletchassi från 1931.
Webbplatsen
www.helagotland.se har nyligen uppmärksammat
detta med en artikel och tillhörande bildspel.
Ta gärna del av detta omfattande
renoveringsarbete genom kan klicka på följande
LÄNK.
Kompisgängen i klubben har nu jobbat med bussen
i fem år och man har en förhoppning att den ska
vara klar till sommaren 2015 då den ska kunna
hyras för olika aktiviteter.
(2013-10-26)
|
|
Renoveringen av en
100-årig Brennabor är snart klar
Ingemar Olsson börjar komma i mål med sitt
mycket långa projekt att bygga upp en Brennabor
av 1913 års modell. Han köpte bilen i slutet av
1960-talet i Klarälvdalen, och tala om att börja
renovera en bladlös kniv utan skaft!
Det var bara ett chassi med motor och några
detaljer till, men inte så mycket mer.
Brennaboren är av modell L4 6/18 PS och alltså
från 1913. Bilen registrerades inte i Sverige
överhuvud taget förrän efter första
världskriget. Det är sålunda en bil i den
omfattande importen från Tyskland efter
kriget.
Bilen kom från Sörmland men registrerades i
Värmland 1922 på en lanthandlare Axel Skoog i
Väse och med registreringsnummer S1411.
Renoveringen har som sagt varit omfattande,
bland annat har en ny kaross anskaffats. Vi har
att se fram emot ett viktigt och värdefullt
tillskott till skaran av historiska bilar i
Sverige.
Text & foto: Kent
Ekberg
(2013-10-21)
|
|
|
Windmillrallyt ska
köras i Sverige 2014
Det prestigefyllda
Windmillrallyt för motorcyklar tillverkade
senast 1940 kommer att köras i Sverige nästa år.
Rallyt som är något av ett Europamästerskap för
lagkörning med gamla motorcyklar har arrangerats
sedan mitten av 1960-talet.
Rallyt har bara arrangerats en gång tidigare i
Sverige, det var år 2006 då man höll till i
Skåne med Höganäs som bas. Nästa års evenemang
kommer att äga rum 1-3 augusti i
Huskvarna-trakten. Enligt reglerna ska rallyt
köras över två dagar och varje dags sträcka ska
vara minst 10 mil.
Rallyt är indelat i fyra klasser. I klass A
startar de äldsta motorcyklarna, de ska vara
tillverkade senast 1914. Klass B är för 1915
till 1924, klass C för 1925 till 1930 och
slutligen klass D för 1931 till 1940. Detta
rally är alltså väl lämpat för motorcyklar som
ligger inom Mässing & Nickels intresseområde.
Det är
Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF, som har
fått uppdraget att arrangera nästa års rally och
medarrangörer är
Motorcykelhistoriska Klubben,
Club MC Veteranerna Sverige och
Husqvarna hembygdförenings
motorcykelsektion. Man har startat upp en
projektgrupp bestående av följande personer:
Lennart West och Rune Björck från MHRF, Ambjörn
Eriksson från MCV, Christer Ellburg från MCHK
samt Christer Fagerberg och Bo Högman från
Husqvarna. Av dessa är även Lennart West även
medlem i Mässing & Nickel.
Mer information och anmälningsblanketter kommer
att läggas upp på evenemangets
webbplats. Där finns även en hel del bilder
från tidigare år rallyn som säkert kan fungera
som en aptitretare inför Huskvarna-evenemanget.
(2013-10-15)
|
Foto från
www.windmillrally.eu |
Lång väntetid för publicering på
www.massingnickel.se
Efter en relativ lugn sommar anmäls nu åter många
ärenden till www.massingnickel.se. Sedan
tidigare finns det en lång kö med ärenden som väntar på behandling och
publicering. För ärenden som getts låg prioritet är nu kötiden över 6 månader.
Nyheter med högt aktualitets värde ges normal hög prioritet och väntetiden för
sådana ärenden kan vara någon vecka. Ärenden som är i princip färdiga för
publicering, eller kräver liten redigering, kan läggas upp fortare än fallet är
med nyhetstips som endast innehåller några stödord.
Förhoppningsvis ska den stora kön kunna betas av under hösten, men det är
beroende på vilka nya ärenden som eventuellt anmäls. Det kommer en del
förfrågningar om hjälp med bilder till andra publikationer. I de flesta fall får
vi svara att vi för tillfället inte kan hjälpa till. En annan typ av
förfrågningar som tycks öka är annonseringar i samband med försäljningar. Då
hänvisar vi normalt till
Veteranmagasinet,
men även till
Classicmarknaden,
PreWarCar, Tradera och
Blocket.
Om andelen ärenden fortsätter att vara högt får man nog överväga att dela upp
webmastersysslan. Man skulle kunna tänka sig en webredaktör som utför research
och textredigering inför publicering på nyhetssidan och originalafdelningen. En
annan syssla som skulle kunna brytas loss är en svarstjänst för förfrågningar om
t.ex. motorhistoria, bilder och identifieringar.
(2013-10-12)
Sydsvenskan skriver om
Scanias historia i Malmö
Förra månaden publicerades en artikel om Scanias
tidiga historia på Sydsvenskans webbplats
www.sydsvenskan.se. Författare är Martin
Andersson och han berättar hur det gick till när
man började bygga motorfordon i Malmö i början
av 1900-talet.
Artikeln nås vi ett klick på följande
LÄNK. Där finns ett även ett bildspel med en
del ”originalbilder”
(2013-10-11)
|
|
Styrkeprovet kommer
till Skåne 2014
Nästa år är det Sveriges tur att arrangera Styrkeprovet, det
Skandinaviska rallyt för fordon tillverkade
senast 1925. Arrangemanget kommer att genomföras
av AHK Mässing & Nickel och beslut har nu tagits
att förlägga rallyt till västra Skåne med
Örenäs Slott som bas.
Inbjudan och mer information lär komma
från projektgruppen under hösten. Men alla
intresserade bör redan nu boka in torsdag-söndag
31 juli – 3 augusti.
(2013-10-10)
|
|