Nyheter oktober 2013
 

Läs om Snäckbussen på helagotland.se

 

Flera veteranfordonsklubbar i Sverige äger egna fordon och genomför renoveringsprojekt. En av dessa klubbar är Gotlands Veteranbilsklubb som just nu håller på med den så kallade ”Snäckbussen”, en boggibuss på Chevroletchassi från 1931.
Webbplatsen www.helagotland.se har nyligen uppmärksammat detta med en artikel och tillhörande bildspel. Ta gärna del av detta omfattande renoveringsarbete genom kan klicka på följande LÄNK.
Kompisgängen i klubben har nu jobbat med bussen i fem år och man har en förhoppning att den ska vara klar till sommaren 2015 då den ska kunna hyras för olika aktiviteter.
(2013-10-26)


Renoveringen av en 100-årig Brennabor är snart klar

 

Ingemar Olsson börjar komma i mål med sitt mycket långa projekt att bygga upp en Brennabor av 1913 års modell. Han köpte bilen i slutet av 1960-talet i Klarälvdalen, och tala om att börja renovera en bladlös kniv utan skaft!
Det var bara ett chassi med motor och några detaljer till, men inte så mycket mer. Brennaboren är av modell L4 6/18 PS och alltså från 1913. Bilen registrerades inte i Sverige överhuvud taget förrän efter första världskriget. Det är sålunda en bil i den omfattande importen från Tyskland  efter kriget.
Bilen kom från Sörmland men registrerades i Värmland 1922 på en lanthandlare Axel Skoog i Väse och med registreringsnummer S1411.  Renoveringen har som sagt varit omfattande, bland annat har en ny kaross anskaffats. Vi har att se fram emot ett viktigt och värdefullt tillskott till skaran av historiska bilar i Sverige.
Text & foto: Kent Ekberg
(2013-10-21)


Windmillrallyt ska köras i Sverige 2014

 

Det prestigefyllda Windmillrallyt för motorcyklar tillverkade senast 1940 kommer att köras i Sverige nästa år. Rallyt som är något av ett Europamästerskap för lagkörning med gamla motorcyklar har arrangerats sedan mitten av 1960-talet.
Rallyt har bara arrangerats en gång tidigare i Sverige, det var år 2006 då man höll till i Skåne med Höganäs som bas. Nästa års evenemang kommer att äga rum 1-3 augusti i Huskvarna-trakten. Enligt reglerna ska rallyt köras över två dagar och varje dags sträcka ska vara minst 10 mil.
Rallyt är indelat i fyra klasser. I klass A startar de äldsta motorcyklarna, de ska vara tillverkade senast 1914. Klass B är för 1915 till 1924, klass C för 1925 till 1930 och slutligen klass D för 1931 till 1940. Detta rally är alltså väl lämpat för motorcyklar som ligger inom Mässing & Nickels intresseområde.
Det är Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF, som har fått uppdraget att arrangera nästa års rally och medarrangörer är Motorcykelhistoriska Klubben, Club MC Veteranerna Sverige och Husqvarna hembygdförenings motorcykelsektion. Man har startat upp en projektgrupp bestående av följande personer: Lennart West och Rune Björck från MHRF, Ambjörn Eriksson från MCV, Christer Ellburg från MCHK samt Christer Fagerberg och Bo Högman från Husqvarna. Av dessa är även Lennart West även medlem i Mässing & Nickel.
Mer information och anmälningsblanketter kommer att läggas upp på evenemangets webbplats. Där finns även en hel del bilder från tidigare år rallyn som säkert kan fungera som en aptitretare inför Huskvarna-evenemanget. (2013-10-15)


Foto från www.windmillrally.eu


Lång väntetid för publicering på www.massingnickel.se


Efter en relativ lugn sommar anmäls nu åter många ärenden till www.massingnickel.se. Sedan tidigare finns det en lång kö med ärenden som väntar på behandling och publicering. För ärenden som getts låg prioritet är nu kötiden över 6 månader. Nyheter med högt aktualitets värde ges normal hög prioritet och väntetiden för sådana ärenden kan vara någon vecka. Ärenden som är i princip färdiga för publicering, eller kräver liten redigering, kan läggas upp fortare än fallet är med nyhetstips som endast innehåller några stödord.
Förhoppningsvis ska den stora kön kunna betas av under hösten, men det är beroende på vilka nya ärenden som eventuellt anmäls. Det kommer en del förfrågningar om hjälp med bilder till andra publikationer. I de flesta fall får vi svara att vi för tillfället inte kan hjälpa till. En annan typ av förfrågningar som tycks öka är annonseringar i samband med försäljningar. Då hänvisar vi normalt till Veteranmagasinet, men även till Classicmarknaden, PreWarCar, Tradera och Blocket.
Om andelen ärenden fortsätter att vara högt får man nog överväga att dela upp webmastersysslan. Man skulle kunna tänka sig en webredaktör som utför research och textredigering inför publicering på nyhetssidan och originalafdelningen. En annan syssla som skulle kunna brytas loss är en svarstjänst för förfrågningar om t.ex. motorhistoria, bilder och identifieringar.
(2013-10-12)


Sydsvenskan skriver om Scanias historia i Malmö

 

Förra månaden publicerades en artikel om Scanias tidiga historia på Sydsvenskans webbplats www.sydsvenskan.se. Författare är Martin Andersson och han berättar hur det gick till när man började bygga motorfordon i Malmö i början av 1900-talet.
Artikeln nås vi ett klick på följande LÄNK. Där finns ett även ett bildspel med en del ”originalbilder”
(2013-10-11)


Styrkeprovet kommer till Skåne 2014

 

Nästa år är det Sveriges tur att arrangera Styrkeprovet, det Skandinaviska rallyt för fordon tillverkade senast 1925. Arrangemanget kommer att genomföras av AHK Mässing & Nickel och beslut har nu tagits att förlägga rallyt till västra Skåne med Örenäs Slott som bas. 
Inbjudan och mer information lär komma från projektgruppen under hösten. Men alla intresserade bör redan nu boka in torsdag-söndag 31 juli – 3 augusti.
(2013-10-10)


 

                                      © 2013 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se