Stort intresse för ångbilen på Järnvägsmuseets dag
Många
passade på att ta en titt på Erlings Carlsson
Stanley ångbil från 1906 när den visades i
samband med
Sveriges Järnvägsmuseums ”Musiedag” den 15
september. För många var det första gången som
man såg en ångbil i verkligheten. De som ville
fotografera bilen fick vara tålmodiga, för
oftast var bilen omringad av intresserade
besökare. Bilen som importerats från USA har
modellbeteckningen EX och är en av de allra
tidigaste med det för Stanley så karaktäristiska
kistformade frampartiet.
På
museets område visades även några andra
vägfordon som taxi, lastbilar och bussar. De
flesta var tillverkade efter Mässing & Nickels
1931-gräns, men ett undantag var den Ford modell
TT lastbil som Anders Näslund visade upp.
Eftersom det var ett ångtema den här gången var
det flera ånglok som var påeldade. Under dagen
kördes dessutom tre ångloksdragna utflyktståg
mellan Gävle till Norrsundet. Där hade
befolkningen gått man ur huse och dessutom
ordnat en rad kringaktiviteter. Förutom dessa
persontåg hade man även ett historiskt godståg i
drift.
Fler
bilder från evenemanget finns på museets
webbplats, klicka på följande
LÄNK. Det är redan beslutat att
nästa års evenemang kommer att omfatta två
dagar, 14-15 september, och man utlovar en helg
med både väg och järnväg. Det är ju så att
Sveriges Vägmuseums samlingar i Borlänge
inom kort ska flyttas till Gävle.
Förhoppningsvis kommer museidagarna då att
innehålla något Mässing & Nickelinslag.
(2012-09-24)
|
Eftersom det var ångtema så var det ångloken som
stod i centrum. Till Norrsundet körde man flera
utflyktståg, dragna av B- och E2-lok. Bilden
visar ett annat trevligt inslag, ett godståg
draget av loket E1153 och med olika typer
vagnar, alla med en hel del år på nacken. Loket
som tillverkades 1913 har använts av SJ men ägs
nu av Museiföreningen Gefle-Dala Jernväg - GDJ.
Bilden är taget i Norrsundet där tågsättet stod
uppställt en stor del av dagen.
|