|
Södertörnsrundan 2022
T-Fordsklubbens Södertörnsrunda kördes lördagen 24/9 i ett vid samlingen något molnigt höstväder, som frampå dagen visade sig bli en härlig höstdag.
11 stycken T-Fordar kom och deltagarna bländades av en otroligt fin 13-touring. Ägaren körde inte rundan eftersom han denna dag fyllde 15 år och ännu inte fått nödvändigt körbevis.
Rundan gick på omväxlande vägar i omgivningen där höstfärgerna började visa sig. I området rör sig mycket folk och många glada anleten såg karavanen åka fram. Efter ett fikastopp vid Västerby körde vi tillbaka till startplatsen, där arrangörerna ordnat en härligt god gulasch med tillbehör i en fantastisk miljö. En uppskattad visning av entusiastbilar avnjöts också.
På en avlyst runda kunde den nyblivna 15-åringen testa sin fina 13-touring bakom ratten. Han och åskådarna njöt av en härlig dag.
Lunchen och uppställningen ägde rum på Mariebergs säteri, en gård i Karolinerstil från 1705.
Vi tackar arrangörerna så hjärtligt och hoppas på ett återseende.
Text och foto inskickat av Jan Österberg
(2022-09-27)
|
Näst äldsta bilen, med den yngsta deltagaren. Bilen är en 1913 års Touring som inregistrerades för bara ett par år sedan och ägs av familjen Schönberg.
|
Äldsta bilen, Gary Johanssons Touring från 1912. Även registreringsskylten är från 1912, från delstaten Ohio. Detta ekipage är även en återkommande deltagare på Gärdesloppet.
|
Panoramabild med alla deltagarna. Från vänster:
1913 Touring, Lennart Schönberg, Bromma.
1922 Lastvagn, Roger Andersson, Stockholm.
1923 Pickup, Håkan Löfdahl, Stenhamra.
1924 Pickup, Claes Holmström, Norrtälje.
1921 Touring, Teodor Holmström, Enköping.
1914 Touring, Pelle Lundström, Enköping.
1922 Pickup, Rolf Södergren, Fors.
1923 Racer, Thomas Ekström, Lidingö.
1912 Touring, Gary Johansson, Vallentuna.
1924 Touring, Alexander Engström, Nykvarn.
1922 Touring, Odd Spandow, Grödinge.
|
Prisbelönta Mässing&Nickelfordon vid hamnträffarna i Nyköping
Tidigare i år fick Jan Österberg priset Kvällens Fordon med sin T-Ford 1914 vid en av hamnträffarna som anordnas på onsdagskvällar av Automobilsällskapet i Nyköping. Veckan därpå var det återigen dags för ett gäng Mässing&Nickelmedlemmar att besöka träffen. Kvällens tema den 13:e juli var Cabbar, och det passade till en början bra i sommarvädret. Men efter ett tag kom dock en skur och det blev brått att sätta upp suffletterna. Från Skogstorp kom Ulf Edlund med sin ståtliga Crossley 1920 och från Sköldinge kom Stefan Edlund med sin sportiga Rolland-Pilain 1925. Familjen Edlund är inte främmande för att köra med sina bilar, och körde således på egna hjul till och från träffen. Båda dessa mycket ovanliga bilar väckte så klart stor uppmärksamhet, både bland publiken och hos arrangörerna. Ulf fick nämligen pris för Kvällens Fordon, och även Stefan fick pris, Kvällens Överraskning. En summering av dagens träff med ännu fler bilder kan läsas på automobilsällskapets hemsida HÄR.
Foto: Urban Nyblom/Automobilsällskapet Nyköping
(2022-09-23)
|
Kvällens Fordon: Ulf Edlund med sin Crossley 1920. Modellen heter 25/30 och tillverkades åren 1919-1925 i cirka 600 exemplar. Denna bil har sörmländsk historia och har en kaross från Katrineholms Vagnfabrik.
|
Kvällens Överraskning: Stefan Edlund med sin Rolland-Pilain från 1925. Modellen heter B25, men kallas även 10/12 CV efter skattehästkrafterna. Den har en fyrcylinrig motor på 1924cc. Modellen introducerades 1924 och tillverkades till cirka 1928.
|
Fordon från gammelfarfars tid under Classic Car Week i Rättvik
Vid veteranbilsveckan Classic Car Week i Rättvik anordnades under tisdagen ett rally för fordon från före 1940. Dessa, de allra äldsta bilarna, har nu blivit så gamla att rallyt går under namnet Fordon från gammelfarfars tid. Det är tillräckligt många generationer bakåt för att minnet av denna tid ska hunnit falla i glömska. Men under denna dag kunde åskådarna åter få stifta bekantskap med dessa 20 hästkrafters vrålåk från en svunnen tid. Vädret var fint och som vanligt dominerade T-Fordarna bland 1910- och 1920-talarna. Rallyt gick en sträcka på cirka 4 mil från Rättvik mot Vikarbyns camping, och åter till Rättvik.
(2022-09-15)
|
Jonny Eriksson från Rättvik vevar här igång sin T-Ford Runabout från 1914 vid starten i Rättvik. Bilen är alldeles nyinförskaffad och har tidigare ägts av Sven Olof Hansson.
|
Från Norge kom detta ekipage. Bilen är en mycket tidig Chevrolet modell 490 från 1916 som ägs av Erling Storström. Notera körriktningsvisaren på vänster framskärm.
|
Första startande, Magnus Andersson med T-Ford 1914, blir intervjuad innan avfärd.
|
Olle Solin och Ann-Christine Hansson är redo att starta i sin T-Ford Touring 1919.
|
Roger Andersson deltog i rallyt med sin Ford TT från 1922.
|
Äldsta bilen som var med på utställningen i Rättvik var denna T-Ford Runabout från 1911 som ägs av Gun-Marie och Peter Nilsson från Vikarbyn.
|
Ytterligare två T-Fordar vid utställningen i Rättvik. Till vänster en Tudor 1924, och till höger 1922 års Touring, även dessa ägda av Gun-Marie och Peter Nilsson.
|
Magnus Andersson från Djurås genomför här det praktiska provet vid Vikarbyns camping. Till sin hjälp har han Jonny Eriksson som passagerare.
|
Ombytta roller. Även Jonny körde ensam och får här behövlig hjälp av Magnus Andersson vid kontrollen.
|
Thomas Abrahamsson från Krylbo deltog i rallyt med A-Ford Fordor Leatherback Sedan av årsmodell 1929.
|
Ytterligare en deltagande T-Ford, detta en 1921 års Touring som ägs av Per Larsson från Enviken.
|
Öppet hus hos i polismuseets fordonssamlingar i Tullinge
Ett par gånger om året håller polisen öppet in till sina fordonssamlingar på Hamringevägen i Tullinge. Där förvaras alla fordon som inte är utställda på museet på Djurgården eller utlånade till andra museer. Vid dessa tillfällen finns även bland annat litteratur till försäljning, och ett gäng poliser och före detta poliser som gärna berättar om samlingarna. Det är dessutom fritt inträde. Sista öppet hus för i år hölls förra helgen, den 10:e september, och bilderna nedan är från detta tillfälle. Bland bilarna har polismuseet inga från Mässing&Nickel-eran. Deras äldsta bil är en Packard från 1938, känd som Svarta Majan. Bland motorcyklarna finns dock ett par från före 1931. Liknande öppet hus kommer förhoppningsvis fortsätta hållas under kommande säsonger också, så håll utkik på polismuseets hemsida när nya tider dyker upp.
(2022-09-14)
|
Äldsta motorcykeln i samlingarna är denna Indian Power Plus från 1918. Detta var en av polisens första motorcyklar, som inköptes för att få bukt med den så kallade "bilterrorn". Det handlade oftast om gentlemannachaufförer som kört alldeles för fort, gärna efter mörkrets inbrott, och orsakat allvarliga olyckor. Fyra motorcyklar inköptes därför och denna var i bruk 1920 - 1931. Den har en 1000 cc motor på 16 hästkrafter och tre växlar.
|
Mellan 1920- och 1950-talet var Harley-Davidson en populär motorcykel hos polisen. De ansågs mer driftsäkra än polisens andra Indian och Husqvarnor. Denna 1000 cc modell är från 1927 och brukades av polisen under perioden 1927-1937. Dessa motorcyklar med sidovagn användes för trafikövervakning och kallades för Jagare. Just denna på museet har varit stationerad på Östermalms polisstation.
|
Presto Typ P, ur brochyr från 1913.
En förfrågan om Nils Hörberg, svensk generalagent för Presto
Vi har fått in en förfrågan från Lennart Andersson, före detta konstruktör och verkstadschef på Scania. Men förfrågan rör inte Scania som man kunnat gissa, utan det handlar om det tyska fabrikatet Presto. Lennarts fru är nämligen barnbarn till en man som hette Nils Hörberg. Han var grosshandlare i Stockholm, och hade gjort en riktig klassresa. Han startade som bonddräng i Skåne, för att sedan bli soldat, polis, grosshandlare och sluta med titeln konsul. Firman han drev i Stockholm hette Svenska Maskin-Magasinet, och låg på Mästersamuelsgatan 71. Där såldes bland annat cyklar under namnet Svalan, och runt åren 1913-1914 var han även generalagent för det tyska märket Presto. I bilregistret kan man hitta ett flertal bilar registrerade på just denna firma under dessa två år, så man kan med ganska god säkerhet säga att det endast var under denna korta period företaget var aktivt med bilimport. Dessutom deltog företaget även i både KAK:s vintertävling åren 1913 och 1914, samt SAK:s sommartävling år 1913. Vid alla tre tillfällen användes just Presto-bilar, och detta gjordes säkerligen i marknadsföringssyfte. Tyvärr tog dock historien som bilimportör slut när kriget bröt ut.
Lennart och hustrun Agneta skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som kan Nils Hörbergs historia som affärsman. Så om någon av er läsare har mer information om Nils Hörberg och Svenska Maskin-Magasinet är Lennart och Agneta mycket intresserade av att ta del av detta. I så fall kan ni höra av er till redaktören så förmedlas kontakt: massingnickel@sorliden.se
Nils var också medlem i Kungliga Automobilklubben och ägde i ett senare skede denna Studebaker av 1931 års modell. Framför rutan ses KAK-märket, som för övrigt finns kvar hos Lennart och Agneta. Han ägde också en intressant Pettersonbåt med namnet Trygg, som SVT för närvarande gör en dokumentär om.
(2022-09-09)
|
Nils Hörberg var mycket tidigt ute med att äga bil. Redan när bilregistret infördes år 1907 dyker han upp som ägare till en fransk bil av märket Prima. Det var en encylindrig modell på 9 hk, som importerades av Svenska Cykel-Magasinet i Linköping. Att valet föll på denna bil var inte så konstigt, Nils hade åren 1901-1904 jobbat i just Linköping. Bilden kommer från Stig Nybergs samlingar.
|
Den här bilden finns på Originalafdelningen här på Mässing & Nickels hemsida, och visar den Presto som Svenska Maskin-Magasinet ställde upp med i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1913. I framsätet sitter Nils Hörberg, och föraren heter Hugo Westergren. Detta ver ett av tre ekipage som genomförde tävlingen utan prickbelastning. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.
|
En regnig veterandag i Eskilstuna
Förra helgen arrangerade Automobilhistoriska klubben årets Eskilstuna veterandag, med veteranmarknad på lördag-söndag, och utställning på söndagen. Jämnregn höll dock både säljare, utställare och besökare borta. De stackars säljarna som ändå närvarade fick se sina säljobjekt både bli blöta och bortblåsta, och köparna var lätträknade. Många gav därför upp tidigt och packade ihop sina saker och åkte hem. Veteranflyget, modellflyget och segelflygsuppvisningen på söndagen uteblev tyvärr, men en mindre uppslutning entusiaster kom med sina veteranbilar. Många stannade dock inte särskilt länge, så bilarna på finbilsparkeringen var lätträknade under hela dagen. Inte mindre än två T-Fordar trotsade faktiskt det trista vädret och kom till Eskilstuna. Både den mångårige T-Fordentusiasten Magnus Wiberg och den entusiastiske T-Fordföraren Stefan Edlund gjorde kortare besök under dagen. För att få ett behövligt uppehåll från regnet kunde man besöka hangaren där det också fanns en utställning av fordon från AHK Eskilstuna att beundra.
(2022-09-03)
|
En av två T-Fordar som tagit en tur i regnet. Magnus Wiberg är här på väg hem med sin 1923:a redan vid halv tio.
|
Rickey Andersson från Vagnhärad trotsade också regnet, och kom med sin A-Ford Tudor Sedan 1931, också känd som "Sofia".
|
Inne i hangaren presenterades ett antal Eskilstunarelaterade fordon. Äldst bland bilarna var denna 1929 års Hupmobile Modell A Century Six, med 57 hk sexcylindrig motor. Ägare till denna bil är dragracingföraren Jan "Juan" Johansson från Kvicksund.
|
Även den lokaltillvekade motorcykeln Falken visades i hangaren. Detta var en lättviktare som tillverkades av Lundin & Kindahls Mekansika Verkstad i Eskilstuna. Tillverkningen startade 1920 och den hade en encylindrig sidventilsmotor på knappt 200cc.
|
Tema förkrigsfordon vid Ulva kvarn
Vid AHK Upplands tisdagsträff vid Ulva kvarn den 19:e juli var det tema förkrigsfordon. Ett par stycken fordon från Mässing&Nickel-eran hade tagit sig dit för att bidra till dagens tema. Här följer några inskickade bilder från kvällen.
(2022-09-01)
Detta är en AJS K9 som ägs av Mats Sundelius från Uppsala. Beteckningen K9 betyder att det är en 1928 års modell (=K) och att det är en Modell 9. Denna modell introducerades året innan, 1927, och hade en 498cc sidventilsmotor. År 1928 tillverkades totalt elva olika modeller mellan 248cc och 799cc med både sid- och toppventilsmotorer. Modell 9 låg i mittenskiktet som den billigaste halv-liters modellen, billigare än toppventilsmodellerna men dyrare än 248cc- och 348cc-modellerna.
|
De äldsta bilarna var två mässingsfordar som kördes av familjerna Lundström och Svane. Till vänster 1914 års Touring, och till höger 1913 års Touring.
|
Närmst syns en Citroën Typ B12 Torpedo från 1926, ägd av Gustav Pettersson från Uppsala. Bredvid står en 1931 års Ford Modell A Roadster, ägd av Stefan Jerresand från Östervåla.
|
|