Nyligen upplagda


I den här kategorin finns de senast upplagda bilderna. Bilderna ligger kvar på den här sidan omkring 1 månad. Varje bild finns även upplagd under minst en annan kategori. På den här sidan redovisas även bilder som fått bildtexten ändrad den senaste tiden.



Det här fotot är taget i Idrottsparken i Stockholm år 1899 och visar en Waverley med fruarna Östberg och Halldin. Det var Olga Östbergs man Adolf som vid förra sekelskiftet var agent för denna elektriska bil från International Motor Car Co i Indianapolis, USA. (2023-06-02)


Det här fotot är taget i Malmö den 30 september 1900 i samband med något som kallades för "Merkantila paraden", ett reklamtåg som startade vid Idrottsplatsen och hade avslut i Kungsparken i samband med en trädgårdsutställning. Det trehjuliga fordonet med lastflak är en De Dion-Bouton tricycle som tillhörde Pellerins Margarin. (2023-06-01)


Mannen sitter på en Husqvarna Moto-Reve från cirka 1912. (2023-05-30)



Foto från cirka 1930 som visar bussar vid en av Bilägarnas inköpscentrals bensinpumpar. Bussen till höger med igenkänningsmärke AC1732 är en Chevrolet. (2023-05-29) 



Kvinnorna står vid en AC-registrerad 4-dörrars täckt Chevrolet National AB 1928. (2023-05-25) 



Männen färdas i en Ford modell T Touring från cirka 1920. (2023-05-24) 



Personerna har fotograferats i och vid en Overland Touring som inregistrerades den 22 juni 1914 och tilldelades igenkänningsmärke W133. Registrerad ägare var då Rich. F. Björkmans Motor Aktiebolag, Stockholm. (2023-05-22) 



Dansk Automobil- & Cyclefabrik levererade denna 10 hästkrafters bil till Droskaktiebolaget i Stockholm hösten 1904. Efter provkörningar skulle den stationeras vid Jakobs Torg. I dåtidens tidningar kallades bilen för Stockholms första automobildroska. Men det var inte riktigt rätt, för ett par år tidigare hade kronprins Gustafs första bil, en Daimler, använts som taxi i Stockholm. (2023-05-17) 


Det här fotot är taget i samband med Sveriges andra internationella bil och båtutställning som ägde rum i Stockholm några veckor i april-maj 1905. Bilen är en Benz Doppelphaeton som ställdes ut av E.C. Gjestvangs Handels- och Fabriksaktiebolag. En tid efter utställningen köptes bilen dåvarande Hertigen av Skåne, senare Konung Gustaf VI Adolf. (2023-05-15)



Personerna färdas i en Apollo 4/12 PS som erhöll igenkänningsmärke L1068. Den då omkring tio år gamla bilen ägdes då av handlare Carl Arvid Olsson i Skåne-Tranås. (2023-05-12)



Mannen sitter på en av två Excelsior motorcyklar som den 15 september 1920 inregistrerades på AB Nordiska Kompaniet i Stockholm. Motorcyklarna som erhöll igenkänningsmärkena A6537 och A6538 hade sidovagnar som var utformade som lastlådor. (2023-05-10)



Det här fotot som är taget i Stockholm 1899 visar när källarmästare Carl Lindholm framför en De Dion-Bouton tricycle med tillkopplad vagn för två personer, vilka i den här fallet är Carls fru Emma och tobakshandlare Morath. Fordonet hade samma år, efter ett tre månaders besök i Paris, importerats av Johan Axel Liberius von Mentzer, innehavare av Svenska Cykelbörsen. (2023-05-09)



Bryggerifirman J.A. Pripp & Son i Göteborg beställde 1899 en Daimler lastbil för 3000 kg. Den levererades våren 1900 genom agenten Knut Felix Bonnier. Fotot är taget i samband med en provtur sträckan Göteborg-Kungsbacka den 17 maj 1900. Lastbilen var då iordningställd för transport av 12 personer, föraren inräknad. Deltagare var leverantören Knut Felix Bonnier, ledamöter från bryggerifirmans styrelse samt representanter från styrelsen. Den 28 kilometer långa sträckan beräknas ha tagit två timmar och 30 minuter. (2023-05-08)



Mellan 16-24 maj 1903 arrangerades den första Automobilutställningen i Sverige. Platsen för evenemanget var Idrottsparken i Stockholm. Merparten av fordonen visades i Tennispaviljongen, men det bjöds även på provkörningar på Idrottsparkens cementerade bana. Bilden visar två Oldsmobile Modell R Curved Dash Runabouts som körs på denna bana, förarna är ingenjör Rickard Björkman och Direktör Emil Österlund. Dessa både bilar, som troligen var tillverkade 1901-1902, ställdes ut av E.C. Gjestvangs Handels- & Fabriksaktiebolag. Ytterligare en bil av samma typ ställdes ut av Dansk Automobil & Cyklefabrik. (2023-05-04)


Bilden visar färd i en Overland Touring som inregistrerades den 22 juni 1914 och tilldelades igenkänningsmärke W133. Registrerad ägare var då Rich. F. Björkmans Motor Aktiebolag, Stockholm. (2023-05-03)

   

                                     © 2023 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se