Cunningham


Stockholms Hofslageri AB byggde detta karosseri 1917. Det placerades på en Cunningham-chassi. Fönsterstolparna och rutorna är nedfällbara och kylaren har fått ett en spetsig form. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/88. (2013-09-12).

 

Denna Cunningham Series V inregistrerades den 19 december 1919 och tilldelades igenkänningsmärke A3869. Registrerad ägare var då Skandinaviska Bil AB i Stockholm. Omkring ett halvår senare, den 7 maj 1920, blir Skulptör Eric Rafael-Rådberg registrerad ägare. Han kom att behålla bilen fram till sin död 1961. Då köptes den av Tom Brahmer som var en Automobilhistoriska Klubben första medlemmar. Efter renoveringen på 1960-talet såldes bilen till USA där den kom att ingå i William Harrahs stora fordonsamling. Numera ingår bilen i National Automobile Museum i Reno, som huvudsakligen består av bilar från Harrahs samling. (2022-02-11)

 

Denna Cunningham Series V inregistrerades den 19 december 1919 och tilldelades igenkänningsmärke A3869. Registrerad ägare var då Skandinaviska Bil AB i Stockholm. Omkring ett halvår senare, den 7 maj 1920, blir Skulptör Eric Rafael-Rådberg registrerad ägare. Han kom att behålla bilen fram till sin död 1961. Då köptes den av Tom Brahmer som var en Automobilhistoriska Klubben första medlemmar. Efter renoveringen på 1960-talet såldes bilen till USA där den kom att ingå i William Harrahs stora fordonsamling. Numera ingår bilen i National Automobile Museum i Reno, som huvudsakligen består av bilar från Harrahs samling. (2021-11-23)


                                     © 2022 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se