MAF
 

Freddie Rääf tog detta foto år 1910. Bilen med registreringsnummer D151 är en MAF som ägdes av Freddie. När bilen registrerades den 15 juni 1910 var Aktiebolaget E. Lundvik & Co i Stockholm registrerad ägare. I bilen sitter Freddies syster Märta och hennes make Max Hermelin. Mannen bredvid bilen är Josef Kastengren och nästa person är Annie Askeroth som möjligen var guvernant åt barnen Hermelin som står bredvid. De har namnen Margareta, Carin, Lucie, Bengt-Olof, Ebba och Carl. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/85. (2013-07-11)

 

MAF från cirka 1910 i vintrig Stockholmsmiljö.

 

MAF paketbil som användes av bokförläggare Hasse W. Tullberg i Stockholm. Sannolikt rör det sig om bil inregistrerad den 6 november 1911 och som då tilldelades igenkänningsmärke A1458. Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif Holmberg. (2014-03-02)

 

Fotot som ska vara taget vid Biologiska Museet i Stockholm 1911 visar antagligen Erik Lundviks "Autotekniska Skolan", det var vanligt man tog sådana här gruppfoton med elever och bilar. Bilen längst till vänster är en Piccolo som inregistrerades 1909 och tilldelades igenkänningsmärke D128. Andra bilen från vänster är en Horch som inregistrerades 20 juli 1911 och tilldelades igenkänningsmärke A1383. Bilen längst till höger är en MAF som inregistrerades den 15 juni 1910 och tilldelades igenkänningsmärke D151.  Dessa tre bilar var vid registreringstillfällena ägda av  Aktiebolaget E. Lundvik & C:o i Stockholm. Bilen näst längst till höger är Motobloc som inregistrerades 13 februari 1907. Registrerad ägare var då Aktiebolaget  Auto i Stockholm. Denna Motobloc hade körts av Carl Skånberg Svenska Automobilklubbens Vintertävling 1907. (2021-11-17)

 

MAF med registreringsnummer D305, inregistrerad den 29 juli 1913 och då ägd av Aktiebolaget E. Lundvik & C:o i Stockholm. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-11)

 

MAF med registreringsnummer D305, inregistrerad den 29 juli 1913 och då ägd av Aktiebolaget E. Lundvik & C:o i Stockholm. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-11)

 

MAF med registreringsnummer D305, inregistrerad den 29 juli 1913 och då ägd av Aktiebolaget E. Lundvik & C:o i Stockholm. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-11)

 

Bilden som ser att vara tagen i början av 1910-talet visar sannolikt en utexaminerad kurs från Erik Lundviks "Autotekniska Skolan". Bilen längt till vänster är en Piccolo som inregistrerades 1909, den tilldelades då igenkänningsmärke D126. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Även bil nummer två är en Piccolo, som inregistrerades på igenkänningsmärke D128 år 1909 och med Aktiebolaget E. Lundvik & Co som registrerad ägare. Bilen i mitten kan vara en De Dion-Bouton från cirka 1904. Den inregistrerades den 4 januari 1907 och tilldelades då igenkänningsmärke A57. Vid registreringstillfället var det arkitekt Vilhelm Otto Adolf Dähn i Stockholm som ägde bilen. Sedan har vi ytterligare en Piccolo som vid registreringstillfället, 12 juni 1909, ägdes av Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen har igenkänningsmärke D118. Längst till höger står en M.A.F. som inregistrerades den 15 juni 1910 och då tilldelades igenkänningsmärke D151. Även den bilen ägdes vid registreringstillfället av Aktiebolaget E. Lundvik & Co. (2016-12-09)

 

Bilden visar sannolikt en utexaminerad kurs från Erik Lundviks "Autotekniska Skolan". Från vänster ses två Piccolo-bilar. Bilen i mitten är troligen en M.A.F. Sedan följer ytterligare en Piccolo och en M.A.F. Bilen i mitten inregistrerades den 7  november 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke D169. Registrerad ägare var då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. i Stockholm. Piccolon till höger inregistrerades ett år tidigare och tilldelades igenkänningsmärke D128. M.A.F.-bilen längst till höger fick igenkänningsmärke D151 vid registreringstillfället den 15 juni 1910. Även dessa bilar hade Aktiebolaget E. Lundvik & Co som ägare vid registreringstillfället, men D151 kom senare att ägas av Freddie Rääf. (2015-12-19)

 

Stockholm fick sina första bilskolor 1909 där man fick lära sig bilkörning och få så kallat kompetensbevis. Det var vanligt att man tog sådana här gruppfoton. Den aktuella bilden visar troligen Erik Lundviks "Autotekniska Skolan", bilarna av märkena M.A.F. och Horch representerades nämligen av Aktiebolaget E. Lundvik & C:o i Stockholm. Bilen längst till vänster är en M.A.F. som den 20 juni 1912 inregistrerades och tilldelades igenkänningsmärke D241. Bilen som kan vara av typen G 6/16 PS hade då Aktiebolaget E. Lundvik & C:o som ägare. Bilen längst till höger är också en M.A.F. Den ser ut att vara D-registrerad, men numret går inte att tyda. De tre andra bilarna är av märket Horch. Bil nummer 2 inregistrerades den 9 augusti 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke A863. Vid registreringstillfället ägdes den bilen av Hyrverksaktiebolaget Frey i Stockholm. Bilen i mitten inregistrerades den 15 mars 1911 och då med chaufför Emil Petersson som ägare. Han var hemmahörande i Landskrona, så bilen fick igenkänningsmärke M136. Fotot har skickats in av Leif Holmberg. (2014-04-20)

 

Fotot som ska vara taget 1912 visar antagligen Erik Lundviks "Autotekniska Skolan", det var vanligt man tog sådana här gruppfoton med elever och bilar. Bilen längst till vänster är en M.A.F och de övriga är Horch, båda dessa fabrikat representerades för övrigt av Aktiebolaget E. Lundvik & C:o i Stockholm. Bilen längst till höger inregistrerades den 15 mars 1911 och då med chaufför Emil Petersson som ägare. Han var hemmahörande i Landskrona, så bilen fick igenkänningsmärke M136. Bilen bredvid inregistrerades den 1 juli 1912 och tilldelades då igenkänningsmärke D245. Registrerad ägare var då kandidat Emil Pettersson, även han hemmahörande i Landskrona. (2015-03-12)

 

En MAF från cirka 1912-14 har stannat till vid en diversehandel. För barnen var det säkert intressant att få se en bil. 2013-11-13)

 

MAF med registreringsnummer A2782 har fotograferats i Vemdalen med kyrkan i bakgrunden. När bilen inregistrerades den 4 maj 1914 ägdes den av E. Zander i Östersund och gissningsvis är det han som håller i ratten. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-11)

 

                                   © 2021 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se