Mercedes



Bilden visar startnummer 24 i KAK:s Vintertävling 1914. Det är H.V. Almgren som framför bilen, en Mercedes 14/35 PS Doppelphaeton, som annars ägdes av Daimler Automobilagentur. Fotot är taget när bilen kommit ner på Valhallavägen i Stockholm efter invägningen vid Östra Station. Alla i bilen har pälsmössor med Mercedes-emblem. Notera de emballerade reservdäcken, den fastspända skyffeln och de dubbla signalhornen, det fyrstämmiga vid föraren och det svängda bakom reservdäcken. Ekipaget bröt tävlingen Örebro, Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.

Denna Mercedes 14/35 Doppelphaeton inregistrerades den 3 februari 1914 och tilldelades då igenkänningsmärke A2575. Registrerad ägare var då Daimler Mercedes Agenturen i Stockholm. Fotot är taget i samband med KAK:s Vintertävling 1914 då bilen kördes av H.V. Almgren. (2020-03-25)


Mercedes Limousine från cirka 1914.

En kedjedriven Mercedes med 8,5-liters cylindervolym som kördes av Åke W. Eklund i KAK:s hastighetstävling på isbana 1921. Detta var tävlingenss absolut snabbaste vagn, med stående start nåddes medelfarten 113 km/tim. Tävlingsbanan bestod av två parallella sträckor, 10 km långa, på sjön Yngaren i Södermanland. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81.

En Mercedes 14/35 PS Doppelphaeton med registreringsnummer A2575 som rattades av H.V. Almgren i KAK:s Vintertävling 1914. Bilen var då tämligen ny, den hade inregistrerats den 3 februari med Daimler Mercedes Agenturen i Stockholm som ägare Bilen med startnummer har här förmodligen fotograferats i samband invägningen. Ekipaget nådde inte målet i Göteborg, man valde att bryta i Örebro för att inte utsätta bilen för onödiga påfrestningar.  Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/82. (2013-07-11)

 


Mercedes Limousine från cirka 1920 med chaufför vid ratten. Notera utsträckningen av de bakre stänkskärmarna och den mycket spetsiga kylaren. Fotot är antagligen från trakten av Landskrona.


Mercedes 16/45 PS från cirka 1922. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/78.



                                     © 2020 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se