Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i
Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra
från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer
D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie
Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med
registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och
bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil
från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar
med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10
juni 1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A.
Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till
förfogande av Jan Eng, Ljusdal. (2013-04-14)
Den här bilden ha ställts till förfogande av Jan Eng,
Ljusdal. Fotot togs av Bror Hjalmar Sjöberg och visar några av bilarna som skulle deltaga i
Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909, Haparanda-Stockholm. Bilen längst till
vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie
Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906
med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och
bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil
från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. (2013-04-29)
Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar
bilar som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt
en vecka skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till
vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av
Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med
registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och
bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil
från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med
registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni
1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström,
Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av
Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-05)
Bror
Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i Svenska
Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra från
Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119
och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats
den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen
bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den
inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från
Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell
30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med
registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni
1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström,
Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av
Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-06)
Bilden som ser att vara tagen i början av 1910-talet visar sannolikt en utexaminerad kurs från Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan". Bilen längt till vänster är en Piccolo som
inregistrerades 1909, den tilldelades då igenkänningsmärke D126. Vid
registreringstillfället ägdes bilen av Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Även bil
nummer två är en Piccolo, som inregistrerades på igenkänningsmärke D128 år 1909
och med Aktiebolaget E. Lundvik & Co som registrerad ägare. Bilen i mitten kan
vara en De Dion-Bouton från cirka 1904. Den inregistrerades den 4 januari 1907
och tilldelades då igenkänningsmärke A57. Vid registreringstillfället var det
arkitekt Vilhelm Otto Adolf Dähn i Stockholm som ägde bilen. Sedan har vi
ytterligare en Piccolo som vid registreringstillfället, 12 juni 1909, ägdes av
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen har igenkänningsmärke D118. Längst till
höger står en M.A.F. som inregistrerades den 15 juni 1910 och då tilldelades
igenkänningsmärke D151. Även den bilen ägdes vid registreringstillfället av
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. (2016-12-09)
Bilden visar sannolikt en utexaminerad kurs från Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan". Från vänster ses två Piccolo-bilar. Bilen i
mitten är troligen en M.A.F. Sedan följer
ytterligare en Piccolo och en M.A.F. Bilen i
mitten inregistrerades
den 7 november 1910 och tilldelades då
igenkänningsmärke D169. Registrerad ägare var då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. i Stockholm.
Piccolon till höger inregistrerades ett år
tidigare och tilldelades igenkänningsmärke D128.
M.A.F.-bilen längst till höger fick
igenkänningsmärke D151 vid
registreringstillfället den 15 juni 1910. Även
dessa bilar hade
Aktiebolaget E. Lundvik & Co som ägare vid
registreringstillfället, men D151 kom senare att
ägas av Freddie Rääf.
(2015-12-19)
Fotot som ska vara taget vid Biologiska Museet i Stockholm 1911
visar antagligen Erik Lundviks "Autotekniska Skolan", det var vanligt man tog
sådana här gruppfoton med elever och bilar. Bilen längst till vänster är en
Piccolo som inregistrerades 1909 och tilldelades igenkänningsmärke D128.
Andra bilen från vänster är en Horch som inregistrerades 20 juli
1911 och tilldelades igenkänningsmärke A1383.
Bilen längst till höger är en MAF som inregistrerades den 15 juni 1910 och
tilldelades igenkänningsmärke D151. Dessa tre bilar var vid
registreringstillfällena ägda av Aktiebolaget E. Lundvik & C:o
i Stockholm. Bilen näst längst till höger är Motobloc som inregistrerades 13
februari 1907.
Registrerad ägare var då Aktiebolaget Auto i Stockholm. Denna Motobloc
hade körts av Carl Skånberg
Svenska Automobilklubbens Vintertävling
1907. (2021-11-17)
Fotot visar kursdeltagare i Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan". Bilarna med igenkänningsmärke D126 och D128 är Piccolo
som inregistrerade 1909 med Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Som ägare. Bilen
längst till höger är en Motobloc som inregistrerades den 7 februari 1910 och
tilldelades igenkänningsmärke A774. Registrerad ägare var då grosshandlare Carl
Bäckdahl, Stockholm. (2022-12-21)
Bilden som visar Freddie Rääf i en D-registrerad Piccolo togs
antagligen i samband med Svenska Motor Klubbens Sommartävling
Haparanda-Stockholm 1909. Dammolnet är arrangerat och i verkligheten står
bilen stilla! Bilden har publicerats i Autohistorica 1/85.
Det här fotot är taget i samband med KAK:s
Vintertävling 1910 och visar den Piccolo som
kördes av ingenjör Freddie Rääf. Ekipaget
tilldelades generalkonsul Jeanssons hederspris.
(2020-11-06)