Mannen sitter i en Presto Doppelphaeton
från cirka 1912.Bilen erhöll
igenkänningsmärke U84 den 10 april 1916
och då var Häradsdomare A.J. Johansson i
Hedensberg registrerad ägare. (2020-03-30)
Det här fotot som ska vara taget i Sala viar en grupp människor vid en Presto Doppelphaeton från cirka 1913.
(2021-02-26)
Presto från cirka 1912-14 som
verkar ha sett sina bästa
dagar, men fortfarande är det tydligen kul att bli fotograferad i och
kring den. Om den funnits kvar skulle den nog ha betraktas som ett fint
och intressant renoveringsobjekt. Möjligen kan det röra sig om typ P
8/25 PS med 4-cylindrig motor på drygt 2-liter. Anders Svenfelt har
hjälpt med identifiering och uppgifter. (2013-01-28)
Utanför en däckverkstad står en Presto Doppelphaeton från
cirka 1913.
Den flaggprydda bilen är en Presto Doppelphaeton som fotograferats i samband med
Svenska Motorklubbens Sommartävling 1913. Föraren heter H Westergren och han var
en av tre som genomförde tävlingen utan prickbelastning. Bilden har publicerats
i Autohistorica 3/84.
Fotot som är taget
cirka 1916 visar ett antal bilar framför
Turisthotellet i Torsby. Det är inte
lätt att med bestämdhet identifiera
bilarna, men här följer ett försök.
Bilen längst till vänster är en Gea. Bilen
fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli
1909, då ägdes den ingenjör L.O.
Svedlund i Katrineholm. Den såldes
senare till källarmästare Alfred Lidén i
Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen
igenkänningsmärke S21. Med tiden fick
bilen ett nytt karosseri, vilket syns på
fotot.
Bil nummer två som delvis är skymd är
troligen en Studebaker från cirka 1914. Den tredje bilen kan vara
en Overland Touring från cirka 1914. Bil
nummer fyra kan vara en
Buick från cirka 1911. Bil nummer fem är
oidentifierad, men den sista bilen är en Presto från cirka 1914. (2015-05-05)
Fotot som är taget
cirka 1916 visar sju parkerade bilar vid
Turisthotellet i Torsby. Det är inte
lätt att med bestämdhet identifiera
bilarna. Visserligen har fotot var
publicerat på annat håll och då med
vissa fabrikatangivelser, som emellertid
inte verkar stämma helt. Men låt oss
göra ett försök. Bilen längst
till vänster är oidentifierad, men den
stora bilen bredvid är en Gea. Bilen
fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli
1909, då ägdes den ingenjör L.O.
Svedlund i Katrineholm. Den såldes
senare till källarmästare Alfred Lidén i
Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen
igenkänningsmärke S21. Med tiden fick
bilen ett nytt karosseri, vilket syns på
fotot. Den tredje bilen kan vara en
Buick från cirka 1911. Bilen mitten kan
vara en Overland Touring från cirka
1914. Bilen nummer fem är troligen en
Studebaker från cirka 1914. Näst sista
bilen är en Presto från cirka 1914.
Längst till höger har vi troligen
ytterligare en Buick från cirka 1910. (2015-04-23)
Det här är en Presto 9/25 hästkrafter från cirka 1914. Bilens
igenklänningsmärke U2104 erhölls den 6 maj 1921. Registrerad ägare var då Melins
Bil- och Motor AB i Sala. Fotot ska vara taget i Västerås 1924, och vid bilen
som användes som taxi står chauffören "Tolvpelle". Leif Holmberg har hjälpt till med
uppgifter. (2013-12-29)
En Presto 1924 utanför Michael & Nordemans utställning på
Kungsgatan i Stockholm. Bilen är troligen av typ 9/30 PS Typ D och
Limousinekarossen kan vara byggd av Karmann. Bilen har publicerats i
Autohistorica 1/78.