Träffens program inleddes med smörgåstårta vilket säkert var välbehövligt då
många haft en lång resa, vi hade ju deltagare från bl.a. Dalarna, Värmland och
Skåne!
För själva "mötesförhandlingarna" fick vi disponera museets film- och hörsal.
Gunnar Geijer höll koll på "agendan" och diskussionerna om bland annat
evenemang, försäkringsfrågor och information från MHRF. En stor del av tiden
ägnades åt presentation och diskussion om gruppens hemsida. Lars-Göran Lindgren
demonstrerade det nya upplägget som arbetats fram sedan januari/februari.
Rundvandring bland gamla lastbilar och lite nyare motorer. I bakgrunden skyltar
lastbilarna av typ 3352 med Hesselmanmotor från 1934 och typ 3251 från 1927, den
välkända bryggarbilen som använts i många veteranrallyn sedan mitten av
1960-talet.
Diskussioner i små grupper om ditt och datt kan man förmoda.
Stig och Johan Larsson tar sig närmare titt på bakfjäderuppbyggnaden på den
välkända typ I (2121) Phaeton från 1917 som stod inne i renoveringsverkstaden.
Scania-Vabis sist byggda personbil, typ 2122 från 1929 stod inne i
renoveringsverkstaden för översyn.
Reservdelslagret finns på nära avstånd...
"Att göra-tavlan" med serviceåtgärder för de olika fordonen. Akuta åtgärder är
tydligen markerade med röd text som "STYRNING TRASIG" för 1931:års brandbil.
Diskussion om verktygsutrustning som man kanske kan ha nytta av i
hemmagaraget?
Brandbilen från 1931 stod inne före service, på "Att göra-tavlan" stod det ju
"STYRNING TRASIG"...
Samtal med brandbil från 1931 i bakgrunden.
"Diskussionsgrupper" i renoveringsverkstaden med några pågående arbeten, motorhuv
och kylare, i förgrunden.
Scania-kuriosa
Delar mm till de olika fordonen förvarades i hyllsystem.
Efter rundvandringen i museet och renoveringsverkstaden avslutade vi med att ta
en gruppbild. Den här gången var vi närmare 50-personer! Bilen som är nästan
helt skymd är Scania-Vabis typ I:an från 1917.
På museet visas ett flertal
motorer i "utställningsutförande" som denna typ G42, tillverkad mellan
1913-19 och på 16-20 hästkrafter. Användes i de mindre lastbilsmodellerna.
Denna 2-tons lastbil från
1909 är det äldsta lastfordonen som finns bevarat på museet. I syn
ungdom rullade den i Göteborgstrakten med registreringsnummer O84 och från 1916
med O35. Återköptes av Scania-Vabis redan 1940, men som senare skänkte den till
Tekniska museet i Stockholm. Men sedan åtskilliga år renoverad och deponerad hos
Scania.
5 stycken 4-hjulsdrivna brandbilar av typen T-1 tillverkades 1919-20 och
faktiskt finns nu två bevarade - en hög överlevnadsprocent! Den här brandbilen från
1919 har rullat hos brandkåren i Södertälje Brandkår, men ägs sedan 40-talet av Tekniska
Museet i Stockholm. I bilen sitter en 50 hästkrafters typ 1546 som användes i de
största personbilarna, typ III.
Ungefär så här såg lastbilarna från Scania-Vabis ut mellan 1915-25. Just det här
fint renoverade kedjedrivna exemplaret, en typ DLa (3-4 ton), är tillverkat 1920.
Så här ska ett riktigt "ladufynd!" se ut! Den här epatraktorn köptes tillbaka av
Scania-Vabis redan 1960 och har väl stått lagrad sedan dess. Bilen, en typ IIa
(2135) tillverkades 1922 som paketbil och köptes ny av Sundby Hospital i
Strängnäs. Planen är att renovera denna bil, men frågan är om man inte ska
bevara bilen i detta skick? Ja, om detta kan det säkert råda delade meningar.
Vabis dressin
från 1910 och utrustad med en 1-cylindrig motor. Sådana där
banrensare vore kanske något för SJ och Banverket att återinföra?
Även järnvägsvagnarna var väl vackrare förr? Här en
littera C3 från 1901 som tillverkats av Vagnfabriks-Aktiebolaget I Södertälje
(förkortningen VABIS började ju användas först några år senare).
Replikan av Gustaf Eriksons "åkvagn" från 1897-98.
Denna byggdes på 80-talet och kördes en bit i samband med starten av 1988
års Styrkeprov i Säter.
Tidig motor.
Cyklar och motorcyklar stod på Scanias tidiga
program, motorcykeln i förgrunden är tillverkad 1903. I ramen sitter
"hjälpmotorn" från franska Clément. I bakgrunden
skymtar "Sievert-bilen", DLa-lastbilen från 1920.
En hel del av personbilarna, främst typerna II och III, försågs med spetskylare
av den här typen.
Scania-Vabis
typ III (2453) ambulans från 1919 som ursprungligen rullat i Fredrikstad i
Norge. På 50-talet användes den i en del NVK-evenemang innan den köptes tillbaka
av Scania-Vabis kring 1960. Typ III var den största av tre bilstorlekar som
tillverkades 1914-1925
Avslutningsvis en bild på en fint renoverad
brandbil av typen DLa special från 1915. Detta är den äldsta bevarade
Scania-Vabis brandbilen och den brukades en gång i tiden av Norrköpings
brandkår.