Lördagens lunchuppehåll hölls på den vackra Stäringe Gård. Den här dagen
förskönades gårdsplanen ytterligare med ett 50-tal bilar – alla tillverkade före
1926. I föregrunden den äldsta norska
bilen, en Cadillac Modell C Tonneau som enligt uppgift från den norska ägaren
ska ha rullat som droska (taxi) på Stockholms gator.
Enligt de källor som jag har tillgängliga ska modell C ha introducerats
sommaren 1905, men ägaren till den här bilen uppger att den är från 1904.
Den lilla blå bilen bakom Cadillacen är alldeles nyrenoverad Le Zebre
från 1913.
Uppställning för start för lördagens rallyrunda. Renaulten i förgrunden är en
typ AG från 1910. Detta är en så kallad ”Taxis de la Marne”, som användes för
att frakta trupper till slaget vid Marne under första Världskriget. Renaulten är
hemmahörande i Norge medan den efterföljande Stoewern från 1910 kommer från
norra Värmland.
Två tvåsitsiga bilar parkerade på grusplanen på Stäringe Gård. Den röd/svarta är
en 1910 års Opel 4/8 PS, en så kallad ”Doktorwagen”. Den kycklinggula roadstern
är en E.M.F. från 1912. I bakgrunden skymtar bl.a. Chalmers 1922 och Thulin
1920.
Veteraner i dubbel bemärkelse skulle man kunna säga om dessa bilar. De hör nog
till de mer kända mässingsbilarna Sverige eftersom de har fått rulla på
åtskilliga veteranbilsrallyn sedan de renoverades för cirka 40, respektive 50 år
sedan. För de som inte vet det, så är det alltså en Gregoire Sport 1908 och Benz
8/20 PS Doppelphaeton 1914.
Dags för omstart efter lunchuppehållet vid Stäringe Gård. Här två norska
ekipage, Hupmobile Modell 32 Touring 1914 och Maxwell Modell 24-4 Touring 1913.
Dessa bilar fick stå framför huvudentréen till Stäringe Gård i samband med
lördagens lunchuppehåll.
Från höger ses Lorraine Dietrich 1912, Chevrolet 490 Touring 1922, Mitchell E40
Touring 1919, Overland Modell 82 Touring 1915 och Maxwell Modell 24-4 Touring
1913.
Från Danmark kom den sportiga Unic 1924 med båtliknande kaross. Den gröna
Franklin-bilen från 1919 kom från Norge.
Ford och dess T-modell var förstås rallyts vanligaste bil med totalt 9 exemplar.
På bilden ses tre svarta T-Fordar från 1920-1921, varav den längst till höger är
en täckt Centerdoor. Den grå bilen är en Thulin A20 som har tillverkats i
Landskrona 1920.
Ett av de vanligaste märkena i årets rally var Buick som representerades av 5
vagnar tillverkade mellan 1917-1925. De två bilarna till vänster är båda stora
Buick-bilar från 1923 och som är hemmahörande i Norge respektive Danmark. Till
höger i bild skymtar även Franklin Modell 9B Sedan 1922 och Ford Modell T
Touring 1922.
En kvartett bilar från mitten av 1920-talet ses här vid Stäringe Gård. Från
vänster Buick Sport Touring 1924, Fiat 501 Torpedo 1925, Hupmobile Roadster 1924
och H.C.S. Touring 1925.