”Mötesförhandlingarna” leddes av Göran Flank som hade förberett några
informationspunkter.
Lars
Erikols berättade om bilexperimenten och om renoveringen av den tidiga motor som
ägs av Aros Motorveteraner.
Mats
Nordström berättade om MC-museet och byggnadens historia.
Rundvandring i museet.
Excelsior 1919 och Harley-Davidson 1931.
Excelsior 1000 cc 1919 med sidovagn.
Harley-Davidson 750 cc 1931. Sidovagnen från Steib ser modernare
ut.
Några av museets äldre maskiner med en Carolus 184 cc från 1928
till höger i bild.
Park tillverkad på 1910-talet i närliggande Västerås.
Svensktillverkad Colibri.
Royal Enfield 500 cc 1929.
Indian 600 cc 1921 för körning i så kallad motordrom.
Rex med 350 cc JAP-motor från 1929. Byggdes upp som racer inför
50-års jubileet av Västsura TT 1982.
B.S.A.-motorcyklar från tidigt 1930-tal.
Vabis Tonneau 1903 som länge har funnits i Surahammar. Det här är en bil som har
varit med om en hel del, t.ex. bilutställning i Paris 1903 och deltagande i
Sveriges första riktiga biltävling 1904. Den senaste renoveringen var klar 1970
då bilen fick registreringsnummer U9. Numera ägs bilen av Surahammars Kommun.
Bilen fick denna 2-cylindriga radmotor i slutet av 1903. Först hade den en
2-cylindrig boxermotor.
Kopia
av Gustaf Eriksons åkvagn som byggdes på 1980-talet.
Lars Erikols vevar igång den
tidiga Vabismotorn.
Vabismotorn demonstrationskördes vilket väckte mycket intresse.
Vabismotorn ägs av Aros Motorveteraner i Västerås och har renoverats till
kördugligt skick av några av föreningens medlemmar.
Som
brukligt avslutade vi med att ta en gruppbild, denna gång med Vabismotorn i
förgrunden.