Vårvinterträff i Surahammar 2011
 

”Mötesförhandlingarna” leddes av Göran Flank som hade förberett några informationspunkter.

 

 

 

Lars Erikols berättade om bilexperimenten och om renoveringen av den tidiga motor som ägs av Aros Motorveteraner.

 

Mats Nordström berättade om MC-museet och byggnadens historia.

 

 

Rundvandring i museet.

 

Excelsior 1919 och Harley-Davidson 1931.

 

Excelsior 1000 cc 1919 med sidovagn.

 

Harley-Davidson 750 cc 1931. Sidovagnen från Steib ser modernare ut.

 

gra av museets äldre maskiner med en Carolus 184 cc från 1928 till höger i bild.

 

Park tillverkad på 1910-talet i närliggande Västerås.

 

Svensktillverkad Colibri.

 

Royal Enfield 500 cc 1929.

 

Indian 600 cc 1921 för körning i så kallad motordrom.

 

Rex med 350 cc JAP-motor från 1929. Byggdes upp som racer inför 50-års jubileet av Västsura TT 1982.

 

B.S.A.-motorcyklar från tidigt 1930-tal.

 

Vabis Tonneau 1903 som länge har funnits i Surahammar. Det här är en bil som har varit med om en hel del, t.ex. bilutställning i Paris 1903 och deltagande i Sveriges första riktiga biltävling 1904. Den senaste renoveringen var klar 1970 då bilen fick registreringsnummer U9. Numera ägs bilen av Surahammars Kommun.

 

Bilen fick denna 2-cylindriga radmotor i slutet av 1903. Först hade den en 2-cylindrig boxermotor.

 

Kopia av Gustaf Eriksons åkvagn som byggdes på 1980-talet.

 

Lars Erikols vevar igång den tidiga Vabismotorn.

 

Vabismotorn demonstrationskördes vilket väckte mycket intresse. 

 

Vabismotorn ägs av Aros Motorveteraner i Västerås och har renoverats till kördugligt skick av några av föreningens medlemmar.

 

Som brukligt avslutade vi med att ta en gruppbild, denna gång med Vabismotorn i förgrunden.

 

                                     © 2011 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se