
Den första bilen i det svenska kungahuset var denna 5 hästkrafters Daimler från
1899. Kronprins Gustaf gjorde 1899 en resa i Tyskland och besökte då bland annat
Daimlerfabriken i Cannstadt. Därefter lät han ingenjör Pontus Qvarnström
importera bilen på bilden. Med bilen följde en tysk instruktör, men
provkörningarna blev inte till belåtenhet för kronprisen. Bilen var för svag och
hade problem med att ta sig upp för backar. Efter efter en kort tid såldes bilen
vidare till AB Taxameter i Stockholm och blev Sveriges första taxibil. Men någon
succé som taxi blev det inte och det förmodas att bilen fick sluta sina dagar
som ombyggd till lastbil. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/75.

|
Dansk Automobil- &
Cyclefabrik levererade denna 10 hästkrafters bil
till Droskaktiebolaget i Stockholm hösten 1904.
Efter provkörningar skulle den stationeras vid
Jakobs Torg. I dåtidens tidningar kallades bilen
för Stockholms första automobildroska. Men det
var inte riktigt rätt, för ett par år tidigare
hade kronprins Gustafs första bil, en Daimler,
använts som taxi i Stockholm. (2023-04-14)
|
|
Fotot visar droskstationen vid Stora Torget i Linköping
omkring 1910. Vid denna tid dominerade fortfarande hästdroskorna. Bilen som är
en De Dion-Bouton Tonneau från cirka 1903 ska vara den första taxibilen i
Linköping. Den inregistrerades den 4 juli 1910 och tilldelades då
igenkänningsmärke E132. Vid registreringstillfället ägdes bilen av ingenjör
Albin Juberg i Linköping. (2021-08-31)
|

Cadillac modell A Tonneau från 1903 eller 1904 som taxi i Stockholm.

|
Denna Cadillac modell C 1905 med
svenskbyggt karosseri användes som taxi
i Stockholm med drosknummer 324.
(2020-03-12)
|

|
Vykort från cirka 1905 som visar häst-
och automobildroskor vid
Centralstationen i Stockholm. Bilarna
ser ut av vara 1-cylindriga Cadillacs. (2015-05-19)
|

|
Mannen sitter i en Cadillac modell F 1905 med svenskbyggd
Touringkaross. Denna bil användes troligen som taxi i
Stockholm.
(2019-12-13)
|

Cadillac modell F Touring från 1905 med registreringsnummer A34. Vid ratten
åkare P.A. Holst som drev ett åkeri vid slottet i Västerås. Den här bilen
renoverades i skarven mellan 50- och 60-talen av Harald Jonsson, men finns sedan
länge hops familjen Rundberg i Hässleholm.

Den här bilden på före detta A34 är tagen strax efter det att renoveringen
slutförts i början av 60-talet.
 |
Cadillac modell M Touring från 1907 med
registrerings-nummer U2 som användes som taxi i
Västerås, ägd av hyrkusk Aron Johansson. Fotot
är taget vid stadsparken i Västerås med personer
som vill bli fotografera sig i bilen. Bilen ägs
idag och har renoverats av Nickel- och
Mässinggruppsmedlemmen Stig Fransson i Kungsör.
|
Det här fotot på U2, Cadillac modell M Touring
1907, är taget vid samma tillfälle, fast från en
annan vinkel och med andra personer i bilen. |
 |

Aron Johanssons andra bil, också den en Cadillac Modell M Touring 1907,
inregistrerades den 6 september 1907 och fick nummer U6.

Här har Cadillac U6 fått lyktor och vindruta. Vid ratten sitter Alfred Medin.

Ytterligare en bild som visar Aron Johanssons andra bil, Cadillac Modell M Touring 1907.

|
Ett kolorerat vykort som gjorts svartvitt. Tiden är
före 1910 och framför järnvägsstationen i Västerås står några av stadens
första taxibilar. Ett par är Cadillacs 1-cylindriga modell, flera av
dessa kom till Västerås 1907.
(2014-02-28)
|
 |
Även denna bild visar troligen
Cadillacen med registreringsnummer U6, fast här
utan vindruta. Men det kan också vara U8, en
annan Cadillac som ägdes av Carl Gustaf
Nordström. I
bakgrunden skymtar också Cadillacen med
registreringsnummer U2.
|
 |
Cadillac
från cirka 1906-07 som taxi i Stockholm. Bilen
har ett landaulette-karosseri av den typ som
byggdes
av både
Adolf Freychuss Vagnfabrik och Gustaf Nordbergs Vagnfabriks AB.
(2013-01-04)
|

Cadillac taxi från cirka 1907-08 med den typ av kaross, "droskkupe", som byggdes
av Adolf Freychuss Vagnfabrik och Gustaf Nordbergs Vagnfabriks AB. Enligt
bildtext i en bok ska detta vara en droskbil i Västerås 1908. Som ägare anges
Aron Johansson och förare J.E. Jansson. Denne Aron Johansson lär ha ägt tre
Cadillac-bilar, de 1-cylindriga U2 och U6 samt den 4-cylindriga U10. Det här
bilden visar en annan bil, men tyvärr går det inte att se någon
registreringsskylt.

Det här ska vara Örebros första taxi och som tillhörde
Västra Åkeriet. Det är en Cadillac, förmodligen modell M, från 1906-1907 som
fått en täckt kaross byggd i Sverige. Vid denna tid byggde både
Adolf Freychuss Vagnfabrik och Gustaf Nordbergs Vagnfabriks AB karosser
med det här utseendet till Cadillac chassier. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 3/72.

|
Denna E- eller F-registrerade Cadillac
användes som taxi.
Det rör sig troligen om
en modell M från 1906-1907 som har
försetts med svenskbyggt
Touring-karosseri. (2019-11-18)
|

11 stycken Cadillac taxibilar på rad framför Biologist Museum på Djurgården i
Stockholm. Bilarna som är av olika årsmodeller, cirka 1904-1907, har förmodligen
i samtliga fall svenskbyggda karosser.

Den här bilden visar förmodligen samma Cadillac taxibilar som på föregående
bild. Här syns bilarna fotograferade i ett vintrigt Bellmansro på Djurgården.

4 stycken Cadillac från cirka 1906-1907 som fått svenskbyggda täckta karosser.
Antagligen är det Adolf Freychuss Vagnfabrik eller Gustaf Nordbergs
Vagnfabriks AB som stått för karosseribyggnationerna. Dessa bilar som är
fotograferade i ett vintrigt Stockholm användes som taxibilar.

|
Denna Cadillac, troligen en modell M, med svensktillverkat
Landaulette-karosseri användes som taxi. Bilen inregistrerades den 2 september
1907 och tilldelades igenkänningsmärke A346. Ägare var då droskägare Johan Emil
Zachrisson, Stockholm. (2022-12-09) |

|
Bilden visar en Cadillac, troligen en modell M från cirka 1906-1907, med
svensktillverkat Landaulette-karosseri. Sådana karosserier byggdes av både
Adolf Freychuss Vagnfabrik och Gustaf Nordbergs Vagnfabriks AB. Dessa bilar
användes ofta som taxibilar.
(2019-11-19)
|

|
En sliten bild som visar en Cadillac, troligen en modell M, med
svensktillverkat Landaulette-karosseri. Sådana karosserier byggdes av både
Adolf Freychuss Vagnfabrik och Gustaf Nordbergs Vagnfabriks AB. Dessa bilar
användes ofta som taxibilar och just den här bilen tycks ha rullat i Gävle.
Bilen inregistrerades
den 12 februari 1907 och tilldelades då igenkänningsmärke A133. Vid
registreringstillfället var bilen skriven på Cadillac-försäljaren Fredrik
Wagner, Stockholm.
Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg.
(2014-02-16)
|

|
Bilden visar en Cadillac, troligen en modell M, med
svensktillverkat Landaulette-karosseri. Sådana karosserier byggdes av både
Adolf Freychuss Vagnfabrik och Gustaf Nordbergs Vagnfabriks AB. Denna bil ägdes
av åkeriägare A.Z.L. Sellberg. Bilen inregistrerades
den 4 september 1907 och tilldelades då igenkänningsmärke A336. (2016-02-24)
|

|
Rosenbaums Hyrverks & Taxameter AB i i
Stockholm använde denna Cadillac, troligen en
modell M, med svensktbyggt karosseri. Bilen
inregistrerades den 16 mars 1907 och tilldelades
igenkänningsmär A315.
(2023-01-24)
|

|
Männen sitter i en Cadillac
Victoria Touring som inregistrerades den 12 november 1908 och tilldelades igenkänningsmärke
A355.
Registrerad ägare var då Grosshandlare Fredrik Wagner i Stockholm. Det var
Wagner som sålde Cadillac i Sverige. Fotot ska vara taget i Kalmar där bilen
användes som taxi.
(2021-10-26)
|

|
Denna Stoewer inregistrerades
den 18 september 1908 och tilldelades
igenkänningsmärke P18. Registreras ägare var då
direktör Georg Koegler, Seglora. Det finns
uppgifter som säger att detta var den första
automobildroskan i Borås 1910. (2022-02-10)
|

Åkeriägare Paul Törnström föddes i Storvik 1890 och sitter här i sin första
droskbil, en Star Tourer från cirka 1906-08. Fotot ska vara taget 1909.
(2012-12-29)

En Fiat
från cirka 1908 som används som taxi. Bilen är förmodligen
A-registrerad. Bilmärket har identifierats av Anders Svenfelt.

|
Mannen sitter i en Vabis
Landaulette som användes som taxi i Stockholm.
(2021-11-29)
|

|
Mannen sitter i en Darracq
Landaulette som användes som taxi. Bilen
inregistrerades den 3 november 1910 och
tilldelades igenkänningsmärke O129. Registrerad
ägare var då Grosshandlare Anders Skog i
Göteborg.
(2023-01-17)
|

|
Foto från cirka 1910 som visar personal och fordonspark vid
droskägare A.Z.L. Sellbergs verksamhet på Odengatan 45 i Stockholm. De två
bilarna är 2-cylindriga Vabis med landaulettekarosserier. De inregistrerades den
16 april och 13 juli 1909 och tilldelades igenkänningsmärkena A374 och A375.
(2022-09-19) |

|
Droskägare A.Z.L. Sellberg på Odengatan
45 i Stockholm köpte 1909 två stycken snarlika
2-cylindriga Vabis med landaulettekarosserier.
De fick igenkänningsmärkena A374 och A375. Bilen
på bilden är A375 som inregistrerades den 13
juli 1909. Passagerarna ska enligt Gert Ekströms
bok "Alla våra taxibilar" (bilen anges där
felaktigt vara en Clement Bayard) vara
skådespelaren Constance Byström och
skådespelaren Ivar Kåge. Fotot har skickats in
av Torbjörn Jonasson som samtidigt meddelar att
chaufförens namn var August Wilhelm Fransson. (2021-03-26)
|
 |
Minerva
Phaeton som användes som taxi. När bilen inregistrerades den 31 mars 1909
tilldelades den igenkänningsmärke A368. Ägare var då droskägarna E.M. Vestergren
och H.M. Vestergren. Bilen verkar ha fått behålla A368 vid registeromläggningen
1916.
(2016-07-13)
|

|
Bilden är oskarp, men man kan se att taxibilen har igenkänningsmärke A640. Bilen
är en Cadillac modell 30 Touring som inregistrerades den 27 oktober
1909. Ägare var då droskägare Gustaf Vallin, Stockholm, och
gissningsvis är det han som håller i ratten.
(2013-07-16)
|

|
Vykort från cirka 1910 som
visar bland annat Riksdagshuset i
Stockholm. De parkerade bilarna användes
förmodligen som taxi. (2022-03-14)
|

|
Det här
fotot med två taxibilar är taget
framför Östra Bazaren i Stockholm. Bilen till vänster är en Brasier som ser ut
att ha igenkänningsmärke A648. Detta nummer tilldelas den 15 november en bil ägd
av droskägare Edvin Thorén. Bilen till höger är en Delaunay-Belleville.
(2016-07-01)
|

|
Den här bilen, en Delaunay-Belleville, från cirka 1911 användes som taxi
i Stockholm. Chauffören heter
Johan Edward Magnuson och det är hans barnbarn, Lars Magnuson, som har
sänt in fotot.
(2021-01-17)
|

|
Bror Johan Olof Fransson körde taxi
Stockholm med denna Brasier från cirka 1909. Fotot kommer från
Torbjörn Jonasson och det lilla barnet i
baksätet är Torbjörns mamma, född 1913.
Bror Johan Olof Fransson var Torbjörns morbror. (2020-12-25)
|

|
Denna A-registrerade
Vivinus Phaeton från cirka 1911 användes som
taxi.
(2020-10-07)
|

Renault taxibil från cirka 1909 på ett vykort
föreställande Österlånggatan i Borås.
Minerva Landaulette från cirka 1910.
Användes förmodligen som taxi.

|
Minerva från cirka 1910 som användes som
taxi i Stockholm. (2015-03-31)
|

Sex personer har fotograferats i en De Dion-Bouton från cirka 1908-1910.
Bilen användes annars som taxi. (2013-01-04)
 |
Chauffören sitter i en Cadillac modell 30 Limousine som
användes som taxi. Bilen inregistrerades den 21 maj 1909 och tilldelades då
igenkänningsmärke A385. Vid registreringstillfället ägdes bilen av droskägare Th.
Bäckman i Stockholm. Den 7 oktober 1915 omregistrerades bilen till lastbil med
igenkänningsmärket N44. Då ägdes Cadillacen av Aug. Hanssons Gjuteri & Mekaniska
Verkstad i Halmstad. (2021-09-14)
|

|
En
trevlig bild som visar tre taxibilar med sina chaufförer. Bilen i mitten
är en Clement med igenkänningsmärke D49. Bilen inregistrerades den 10
juli 1907 och registrerad ägare var då Bilaktiebolaget (Bil-Bol) i
Stockholm. Clement var ett av de fabrikat som Bil-Bol sålde med början
1907. De två andra bilarna är av det franska märket Vinot et Deguingand
(ofta bara kallat Vinot), ett märke som var rätt populärt som taxibil i
Sverige kring 1910. Den vänstra bilen inregistrerades den 16 september
1909 och tilldelades då igenkänningsmärke A631. Registrerad ägare var då
droskägare Erik Gunnar Johnsson. Den högra bilen inregistrerades ett
halvår senare, närmare bestämt den 18 februari 1910. Bilen som då fick
igenkänningsmärke A673 hade droskägare Olof Nilsson som registrerad
ägare. (2022-08-04)
|

|
Vabis landaulette
från cirka 1910 som användes som taxi. Antagligen rör det sig om en modell
AP/G med 12-14 hästkrafters motor.
(2015-12-26)
|
Vabis, troligen typ AP/G, från 1909-1910 som taxi. Karossen
är troligen byggd några år senare.

|
Vinot & & Deguingand som användes som
taxi. Bilen inregistrerades den 2 februari 1911 och tilldelades då
igenkänningsmärke A1143. Vid registreringstillfället ägdes bilen av droskägare
Karl Felix Brandsten och det är kanske han som håller i ratten? Notera det imponerade signalhornet.
(2014-02-08)
|

|
Chaufförerna Hans
Svantesson och Per Johansson står vid några av Borås första taxibilar. Bilen med
igenkänningsmärke P36 är en Scania som inregistrerades den 18 november 1910 och
då med Axel Velin från Borås som ägare. A854, en Renault, ägdes av droskägaren
P.L. Lundin i Borås när den inregistrerades den 21 juni 1910. Båda bilarna ser
ut att ha Landaulette-karosserier.
Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2013-10-19)
|

|
Chaufförerna Karl och
Janne Rydin står vid två av Borås tidiga taxibilar. Bilen till höger är en Vabis
med igenkänningsmärke P40. Den inregistrerades den 20 mars 1911 som ägare
uppgavs då P.L. Lundin. Bilen till vänster som lär ha igenkänningsmärke P208 kan
vara en Scania-Vabis och då troligen en typ 2S. Båda bilarna har Landaulette-karosserier.
Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2013-10-22)
|
 |
Fiat Landaulette som taxi, troligen en typ 2, från cirka
1909 med registreringsnummer A1307. Bilen inregistrerades den 11 maj 1911 och
ägare var då Bröderna Malmqvist i Malmö, så fotot är troligen taget i Malmö. Per Petersson i
Linköping har hjälpt till med identifieringen.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-23)
|
 |
Vivinus från cirka 1910 som taxi i
Stock-holm.
|

|
Fotot med de fyra bilarna framför något hotell i Stockholm är sannolikt
taget under första delen av 1910-talet. Det är också sannolikt att det rör sig
om taxibilar. Bilen längst till vänster är oidentifierad, men de övriga är
Vivinus. (2017-01-05)
|

|
Två fullastade taxibilar. Bil nummer två är en Vivinus som
inregistrerades den 26 maj 1910 och då tilldelades igenkänningsmärke A818. Vid
registreringstillfället ägdes bilen av Gjestvangs Handels & Fabriksaktiebolag i
Stockholm. Den ljusare bilen är inte identifierad, men
den är i alla fall tillverkad något år senare.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information. Bilden var bakre
omslagsbild på Autohistorica 2/73.
(2014-01-05)
|

|
Vykort från 1910-talet som visar två taxibilar
på Gustav Adolfs torg i Malmö. Bilen närmast
kamera ser ut att vara en Minerva.
(2021-04-13)
|

|
Vykort som visar Västra
Hamngatan i Göteborg. De två bilarna är några av
de Delahaye med Landaulette-karosserier som
ägdes av Göteborgs Hyrverksaktiebolag. Den ena
bilen inregistrerades den 16 juni 1909 och
tilldelades igenkänningsmärke O68 och den andra
inregistrerades den 13 mars 1910 med O96 som
igenkänningsmärke.
(2023-03-15)
|

|
Fotot visar fyra parkerade taxibilar i Göteborg. De tre
främsta bilarna går att identifiera som Delahaye. (2019-02-28)
|

Den 10 juni 1910 inregistrerades denna Cadillac modell 30 Touring 1910 och fick
U16. P.A. Holst i Västerås stod som ägare till bilen som skulle komma att
användas som taxi. Denna bild är enligt en tidningsartikel tagen 1918, men
antagligen är bilden tagen tidigare. Bilen uppges vid detta tillfälle tillhöra
Medins och Wretmans åkeri i Västerås. Platsen ska vara Bondegatan i samma stad.
Förare uppges vara en herr Elvén.

Nästa Cadillac som registrerades i Västmanlands län fick nu U17 den 11 juni
1910. Det var Drosk bil Aktiebolaget i Sala som stod som ägare till denna modell
30 Touring 1910.

|
Fotot som visar chaufför och fyra passagerare i en
Vivinus Phaeton togs troligen 1911. Bilen som användes som taxi hade
inregistrerats den 26 maj 1910 och då tilldelats igenkänningsmärke A819. Vid
registreringstillfället ägdes bilen av
Gjestvangs Handels &
Fabriksaktiebolag
i Stockholm.
(2017-07-11)
|

|
Den 9 december 1910 inregistrerades denna taxameterförsedda bil, en Vinot &
Deguingand Phaeton, och tilldelades igenkänningsmärke A1131. Vid
registreringstillfället ägdes bilen av droskägare Adolf Magnusson i Stockholm
och gissningsvis är det han som sitter vid förarplatsen.
(2016-03-03)
|
 |
Chauffören sitter in
Delahaye Landaulette som användes som
taxi i Göteborg. Bilen inregistrerades
den 6 mars 1911 och tilldelades då
igenkänningsmärke O153. Registrerad
ägare var då Göteborgs
Hyrverksaktiebolag. (2019-02-26). |

|
Scania-Vabis typ BP Landaulette som inregistrerades den 20 juni 1911 och
tilldelades igenkänningsmärke T57.
Registrerad ägare var då åkaren G. Andersson i Örebro. När fotot togs
hade nog taxibilen varit i bruk ett tag. (2013-08-16).
|
 |
Chauffören sitter i sin Minerva taxi
från cirka 1912.
(2013-11-18)
|

|
Delaunay-Belleville Limousine från cirka 1912 som användes som taxi i
Stockholm. (2018-07-04)
|

|
Bilden visar en
6- eller 7-sitsig Minerva som användes som taxi i Stockholm. Bilen
inregistrerades den 28 oktober 1911 och tilldelades då igenkänningsmärke A1180.
Registrerad ägare var då droskägare P.K.Svärd och gissningsvis är det han som
sitter på förarplatsen.
(2016-02-24)
|

|
Droskor i Linköping cirka 1912.
Platsen är Stora Torget vid Rådhuset. Fortfarande dominerade
hästdroskorna, men bilarna började bli allt flera. Den helt öppna bilen till
höger är en Minerva Phaeton med igenkänningsmärke A1560. Bilen hade
inregistrerats den 13 april 1912 och var då registrerad på Minervaförsäljaren
Automobilfirma Hans Osterman i Stockholm. Bilen bredvid är en De Dion-Bouton
Landaulette med igenkänningsmärke A1348. När den inregistrerades den 28 juni
1911 var droskägare A. Juberg i Linköping bilens ägare.
(2013-11-06)
|

|
Chauffören sitter in Adler
Doppelphaeton från cirka 1912 som användes som taxi.
(2019-06-28)
|

|
Cadillac modell 30 Touring 1912 som användes som taxi, förmodligen i
Stockholm. (2018-07-05)
|
 |
Personerna har fotograferats vid och i en Rochet-Schneider från cirka 1912 som
användes som taxi.
(2017-02-23)
|

|
Taxibilar i Stockholm cirka 1912. Den första bilen är en Vabis Phaeton, troligen typ AP/G,
som inregistrerades på droskägare A.Z.L. Sellberg den 11 september 1911 och då
tilldelades igenkänningsmärke A1172. Bil nummer två är en Vinot &
Deguingand med landaulette-karosseri. Den inregistrerades på Aktiebolaget
Taxameter den 22 november 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke A1113. De två följande bilarna är öppna Brasier
och Minerva. Leif Holmberg har
hjälpt till med information. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/72.
(2014-01-05)
|

|
Det här fotot som är taget
1913 visar bärgning av en taxi vid hamn i
Göteborg. Bilen är en Delahaye Landaulette som
inregistrerades den 12 mars 1910 och då
tilldelades igenkänningsmärke O96. Registrerad
ägare var då ägdes av Göteborgs
Hyrverksaktiebolag.
(2021-05-26)
|

|
Två Vinot & Deguingand med Phaeton-karosserier som användes som
droskbilar hos Bilaktiebolaget i Stockholm. Bilen till vänster inregistrerades
den 1 februari 1911 och tilldelades då igenkänningsmärke A1141. Bilen till höger
hade inregistrerades tidigare, den 26 augusti 1910, och då tilldelats
igenkänningsmärke A993.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information. (2014-01-05)
|

|
Oidentifierad mars 2014 D.
Taxi från cirka 1910 där passagerarna verkar vara inretuscherade. (2015-03-16)
|

Buick från cirka 1911 med Landaulette-karosseri som taxi i Stockholm.
Bilens registreringsnummer ser ut att var A1192. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 2/73.

|
Bil- och hästdroskor. Bilen som ser tämligen ny ut är en
Cadillac modell 30 Limousine från 1911. Den inregistrerades den 20 juni samma år
och tilldelades då igenkänningsmärke A1343. Vid registreringstillfället ägdes
bilen av droskägare Carl Svedin i Eskilstuna. Kanske är det han som står vid
bilen?
Leif Holmberg har
hjälpt till med information. (2014-01-12)
|

Vinot & & Deguingand från cirka 1912 som taxi. Chaufförens förnamn är
August, efternamnet är okänt.
 |
Det här är en E.M.F. modell 30 Touring 1912 som
ska ha varit Slites första taxi. Bilen ägdes av
Frans Nordin. Fotot som kommer från
Slitebilder/Claes Tegnelius ska vara taget cirka
1918-19. (2013-03-08)
|

Droskchauffören sitter i en Overland Touring från cirka 1912 med
registreringsnummer A1565.

Scania-Vabis Phaeton från cirka 1912 med herr Elvén i
Västerås. Bilen som antagligen är en typ 2S och har registreringsnummer U87
användes som taxi.

Fotot är taget vid Oakhill på Djurgården i Stockholm omkring
1920. Bilen är en Minerva från cirka 1912 som användes som taxi, vid
fototillfället har man tagit emot sju passagerare. Notera att den högra
framskärmen är tillstukad. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87.
(2013-03-20)

|
Denna Brasier användes som taxi Stockholm. Bilen inregistrerades den 27
december 1913 och tilldelades då igenkänningsmärke A1274. Registrerad ägare var
då Droskägare Oskar Edvard Ekman, Stockholm.
(2021-01-15)
|

|
Denna Cadillac modell 30
Torpedo 1912 användes som taxi i Stockholm. Bilen inregistrerades den 28 maj
1912 och tilldelades då igenkänningsmärke A1216. Registrerad ägare var då
Droskägare C.J. Carlsson, Stockholm.
(2019-06-20)
|

Sex passagerare har tagit plats i en
taxi, en Minerva från cirka 1912. Bilmärket har identifierats av Anders Svenfelt.

|
Fotot
som troligen är taget 1925 visar tre män i en då cirka 10 år gammal Minerva.
Registreringsskylten har den utformning som började användas 1924. Lägg märke
till taxametern vid sidan om förarplatsen, Minerva var ett populärt märke för
taxibilar i Sverige. Notera även att vänster bakhjul har blivit skiftat.
(2015-12-29)
|

|
Fotot som är
taget omkring 1913 visar chaufförer och bilar vid Göteborgs Hyrverksaktiebolag.
Det är inte lätt att identifiera alla bilarna, men det syns att man använde
märkena Renault och Delahaye.
(2016-02-26)
|

|
Bilden visar en
6- eller 7-sitsig Minerva från cirka 1914 som användes som taxi i Stockholm.
(2021-11-10)
|

|
Bilen är en Minerva från
cirka 1914 som användes som taxi. Vid
fototillfället har chauffören tagit emot sex
personer och en hund som passagerare.
(2023-03-20)
|

|
Flera Phänomobiler användes som taxi i Stockholm, däribland
dessa som inregistrerades den 23 juli 1913. Trots att de inregistrerades samma
dag fick de nummer långt ifrån varandra. A1250 och A2327. Vid
registreringstillfället uppgavs droskägare Johannes Källander som ägare, det var
också denne Källander som sålde Phänomobiler i Sverige. Fotot är är taget
på Djurgården. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2013-12-31)
|

Denna 4-cylindriga 12/28 hästkrafters Delaunay-Belleville
registrerades den 5 oktober 1913 och fick nummer U40. Som registrerad ägare stod
åkerifirman Medin & Wretman i Västerås. Bilens kaross är sannolikt byggt
hos grosshandlare Leonard Ödmark i Örnsköldsvik som var svensk agent för märket
Delaunay-Belleville.

Ytterligare en bild som visar Delaunay-Belleville med registreringsnummer U40.
Notera att detaljer som däck och signalhorn skiljer sig åt. Den här bilden med
taxichaufför Alfred Medin, Västerås vid ratten ska enligt uppgift vara tagen vid
Folkets Park i Västerås 1924. Årtalsuppgiften är antagligen felaktig, flera
saker tyder på ett betydligt tidigare år.

|
Det här fotot är troligen
taget i Stockholm 1915 och visar en grupp
människor i en Minerva Phaeton som användes som
taxi. (2022-02-06)
|

Adler Doppelphaeton från cirka 1913 som taxi, förmodligen i
Stockholm.

Loreley Doppelphaeton från cirka 1913 som taxi i Vänersborg.

Delaunay-Belleville från cirka 1914 som taxi, möjligen i Stockholm. Notera att
bilen är 6- eller 7-sistig.

|
Denna 18 hästkrafters Minerva från cirka 1914
användes som Taxi i Stockholm. Vid
registeromläggningen 1916 erhöll bilen
igenkänningsmärke A823. Registrerad ägare var
då, den 29 februari, Droskägare Bror Johan
Olof Fransson, Stockholm. Fotot kommer från
Torbjörn Jonasson.
(2021-01-03)
|

En större Renault från cirka 1914 som taxi i Göteborg.
Bilden är tagen i slutet av 1910-talet, möjligen senare. Föraren heter Karl
Valdemar Andersson, vilken tog körkort 1916. Det är hans dotter, Elsa Andersson,
lånat ut bilden till Andreas Uddling, Strängnäs.

|
Enligt en notering i ett album ska detta foto visa bilarna hos Borås Åkeribolag
1916, året då en omläggning av fordonsregistreringarna gjordes och då de flesta
bilarna fick nya igenkänningsmärken. Bilen längt till vänster är en täckt
Scania-Vabis, troligen en typ 2S. Den inregistrerades den 25 juni 1913 och fick
då igenkänningsmärke P100, registrerad ägare var då Firman Borås Hyrverk, P.L.
Lundén. Den öppna bilen bredvid är en Scania med igenkänningsmärke P36. När den
inregistrerades den 18 november 1910 var Axel Velin i Borås bilens ägare.
Det finns en annat foto som visar P36, men då har bilen ett täckt karosseri.
Förutom det nu öppna karosseriet har bilen fått en slutande motorhuv. Bilen i
mitten är en Vabis
med igenkänningsmärke P40. Den inregistrerades den 20 mars 1911 som ägare
uppgavs då P.L. Lundin. Näst längt bort står en öppen Renault med
igenkänningsmärke A854. P.L.
Lundin ägde även denna bil när den inregistrerades den 21 juni 1910.
Ett annat foto visar att även denna bil ursprungligen hade ett täckt karosseri.
Längst bort står ytterligare en täckt Vabis. Den har igenkänningsmärke P125 och
när den inregistrerades den 22 oktober 1913 stod en grosshandlare Otto Ericson
som ägare.
Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2021-07-05)
|

|
Det här
är en Presto 9/25 hästkrafter från cirka 1914. Bilens
igenklänningsmärke U2104 erhölls den 6 maj 1921. Registrerad ägare var då Melins
Bil- och Motor AB i Sala. Fotot ska vara taget i Västerås 1924, och vid bilen
som användes som taxi står chauffören "Tolvpelle".
Leif Holmberg har hjälpt till med
uppgifter. (2013-12-29)
|

U14 är en Crossley från cirka 1914 som användes som taxi av
droskägare Emil Lindberg. På karossidan verkar det stå "SALA BILSTATION TEL 64".
 |
De flaggprydda bilarna med registreringsnummer BD117 och BD92 är Vivinus
cirka 1911 och Delage, troligen från 1912. Delage-chassiet kom till
Stockholm och registrerades där den 3 juli 1915 på Import AB Ödmark & Co
på Grevturegatan 247. Länsstyrelsen i Stockholm tilldelade chassiet
registreringsnummer A3475. Ödmark var Svensk agent för bl.a. Delage och
Gregoiré med huvudkontor i Örnsköldsvik. Så småningom skulle det nakna
chassiet transporteras till Örnsköldsvik och förses med en 3 dörrars
öppen kaross av galvaniserad plåt tillverkad av Ödmarks Karossmakeri.
Vid registeromläggningen 1916 tilldelas Delagen registreringsnummer
BD92. Det sker den 29 februari 1916 och då ägs bilen av på
maskinisten Alfons Wiberg i Boden, som arbetade åt Försvaret. Delagen skulle bli
en av de första taxibilarna i staden. Den såldes senare billigt, som
tack för hjälp med deklarationerna, till en löjtnant Lindgren som bodde
vid Brogatan alldeles intill nuvarande OK/Q8. Delagen med sin
4-cylindriga motor på 16 hästkrafter rullade på Bodens gator i många år
tills den i slutet av 1920-talet skamfilad och hopplöst omodern mötte sitt
öde på en åker utanför staden. Där fann Claes Rocklin resterna, ram och
kaross, av bilen i början på 1970-talet. Även Vivinusen ägdes vid
registeromläggningen av Alfons Wiberg. BD117 tilldelades bilen den 10 maj 1916. Claes
Rocklin äger en navkapsel från denna Vivinus. Leif Holmberg har hjälpt till med
uppgifter. Bilden kommer
från Claes Rocklin.
(2013-06-22)
|
 |
Ford Modell T
Touring från cirka 1911 som fått en
något modifierad kaross. Bilen var den
första taxin i Vimmerby. |
 |
Priamus Odin
Doppelphaeton 1912 som inregistrerades
den 29 februari 1916 och tilldelades
igenkänningsmärke Y8. Registrerad ägare
var då hotellägare Jonas Bylund i
Härnösand, där bilen användes som
automobildroska.
Bilen såldes sedan till Mora där
den fick igenkänningsmärke W55. Bilen
har renoverats och ägs idag av Mässing-
& Nickelmedlemmen Stig Fransson
i Kungsör.
Leif Holmberg har hjälpt till med
uppgifter. (2014-01-01)
|

|
Männen har blivit fotograferade i en Dürkopp Doppelphaeton som användes som taxi
i Stockholm. Bilen inregistrerades den 8 april 1912 och tilldelades då
igenkänningsmärke A1207. Vid registreringstillfället ägdes bilen av av
droskägare C.A. Gustafsson och kanske är det han som håller i ratten.
(2014-01-16)
|

Adler Doppelphaeton från cirka 1914 som taxi, möjligen i
Kalmar.

Taxibilen som har fotograferats vid Fersenska Terrassen i
Stockholm är Minerva från cirka 1914. Taxametern är en Halda modell 1. Bilden
har varit publicerad i Autohistorica 1/72.

Taxiutrustad Minerva från cirka 1914 med Limousine-karosseri
byggt av AB Adolf Freyschuss Vagnfabrik in Stockholm. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 1/72.

Taxiutrustad Cadillac Touring från 1914.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/72.

|
Oidentifierad februari 2014 A. Mannen sitter i en bil som användes som
taxi.
Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg.
(2014-02-09)
|

John F Karlsson i sin Benz Limousine från cirka 1914.
John drev tillsammans med Bror Kvist "omnibus- och drosktrafik" i Öregrund och
Östhammar-Harg från år 1921. Fotot är nog taget ungefär vid den tiden. Information har lämnats av
Johns son Pär-Ola Malm. (2012-11-01)

|
Chaufförerna står vid sina taxibilar. Platsen är
Centralstationen i Gävle och tidpunkten är nog andra delen av 1910-talet. Bilen
närmast kameran är en Minerva Phaeton. Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg.
(2014-02-17)
|

Fyra taxibilar uppställda på Strandvägen vid Djurgårdsbron i
Stockholm. De tre närmaste bilarna är av fabrikat Scania-Vabis. De är av typerna
I eller II och bör vara tillverkade cirka 1914. Bilen längst till höger har
registreringsnummer A3629. Bilen längst till vänster ser ut att vara en
Vinot & Deguingand från cirka 1910.

|
Bilden visar fem
taxibilar vid Bilstationen vid Stortorget i
Helsingborg. I det här fallet råder det ingen
tvekan när det gäller de olika fabrikaten, det
står ju angivet att det är Scania-Vabis, Hudson,
Overland, Adler och Apollo.
Scania-Vabisen är en
typ I Phaeton som tilldelades igenkänningsmärke
M408 den 5 maj 1916. Registrerad ägare var då
kapten Per Henrik Hedenblad, Helsingborg. Några
veckor tidigare, den 17 april 1916, tilldelades
igenkänningsmärke M301 en Hudson modell 40
Touring som ägdes av handlande Nils Anton Herman
Möller, Helsingborg. Bilen i mitten, Overland,
är troligen tillverkad 1914. (2015-12-12)
|

|
Oidentifierad februari 2014 D. Tre taxibilar vid järnvägstationen i
Örebro.
Fototillfället bör vara omkring 1920.
(2014-02-16)
|
 |
Hudson
Super Six från cirka 1917 som förmodligen
användes som taxi. |

|
Fotot som är
taget omkring 1920 visar fem taxibilar vid Berzeliigatan i Göteborg.
(2016-03-05)
|

|
Vykort som visar ett antal bilar, de flesta är nog
taxibilar, vid Hotellplatsen i Göteborg. Bilarnas design gör att man kan datera
fototillfället till omkring 1920. (2016-12-14)
|
 |
Männen sitter i en Fiat,
troligen en tipo 2B, som inregistrerades den 24
september 1920 och tilldelades då
igenkänningsmärke B1360. Registrerad ägare var
då Sundbybergs Bilexpress AB som använde bilen
som taxi.
(2021-09-30)
|

|
Vykort som visar ett antal bilar, de flesta är nog
taxibilar, vid Hotellplatsen i Göteborg. Bilarnas design gör att man kan datera
fototillfället till omkring 1920.
(2017-05-07)
|

|
Fotot
som ska vara taget vid Gustav Adolfs
Torg i Göteborg visar en Ford modell T
Touring från cirka 1920 som användes som
taxi. (2015-10-27)
|

|
Fotot som är taget vid Teaterbron i Borås 1921 visar droskägare G. Larsson i sin
Ford modell T Touring. Byggnaden bredvid är taxistationen.
Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2013-10-28)
|

|
Fotot ska vara taget 1921 och visar en av taxibilarna som
rullade i Borås. Igenkänningsmärke P1150 sitter på en Ford modell T Centerdoor
Sedan. Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2013-11-23)
|

|
Ford modell T Centerdoor
Sedan med registreringsnummer P1150 som användes som taxi i Borås, men just här
är det fråga om en sjuktransport. Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2013-12-30)
|

|
Tre av taxibilarna i Borås i början av 1920-talet står parkerade vid
taxistationen vid Teaterbron. Det är tre T-Fordar från cirka 1920, två öppna
Tourings och en täckt Centerdoor Sedan som har igenkänningsmärke P1150.
Fotot kommer från Staffan
Benedictsson.
(2013-11-06)
|

|
Här pågår tvättning av en av Borås taxibilar, en Ford modell T Touring
från cirka 1920 med igenkänningsmärke P1424. Till vänster skymtar en liknande
Ford som även denna troligen användes som taxi. Skylten i bakgrunden talade om
att där fanns möbelaffär och tapetserarverksamhet.
Fotot kommer från Staffan
Benedictsson.
(2013-11-08)
|

|
Fotot som troligen är taget en vinterdag år 1921 visar fyra
T-Fordar som användes som taxibilar i Borås. Bilarna står uppställda vid
taxistationen vid Teaterbron. Tre av T-Fordarna är av den öppna Touring-typen,
men mitt i bild ses även en täckt Centerdoor Sedan. Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2013-11-17)
|

|
Fotot som ska vara taget 1921 visar tre T-Fordar som användes
som taxibilar i Borås. Det är två Tourings med uppfällda suffletter samt en
täckt Centerdoor Sedan. Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2013-12-11)
|

|
Foto från 1922 som visar två T-Fordar som användes som taxi i
Borås. Männen står mellan en Centerdoor Sedan och en Touring. Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2013-11-18)
|

|
Fotot som ska vara taget i Seglora 1922 visar en Ford modell T Centerdoor
Sedan som användes som taxi Borås. Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2013-11-24)
|

|
Mannen står framför några av de T-Fordar som användes som
taxibilar i Borås i början av 1920-talet. Närmast en Centerdoor Sedan och bakom
en Touring med uppfälld sufflett. Fotot kommer
från Staffan Benedictsson. (2013-11-26)
|

|
Personerna sitter i en Ford modell T
Touring från omkring 1920 som användes
som taxi i Nyhamnsläge.
(2020-03-06)
|

|
N.A.G. C4 10/30 PS Tourenwagen som inregistrerades den 5 augusti 1924
och då tilldelades igenkänningsmärke L2084, men bilen kan vara några år
äldre. Vid registreringstillfället ägdes bilen av chaufför Adolf Rosenqvist i Kristianstad.
Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. (2014-08-21).
|

|
I Borås rullade flera T-Fordar, både öppna och täckta, som droskbilar. Bilden
visar tvätt av en Touring från cirka 1920. Skyltens utformning med
igenkänningsmärket P952 indikerar att fotot togs senast 1924. P953 satt för
övrigt på en likadan Ford i Borås.
Fotot kommer från Staffan
Benedictsson.
(2013-11-02)
|

|
Fotot som visar två män stående vid en Ford modell T Touring
med registreringsnummer P953 ska vara taget 1921. Bilen användes normalt som taxi i Borås. Fotot kommer
från Staffan Benedictsson. (2013-12-24)
|

Registreringsnummer B1801 tillhör en Commonwealth Touring
från cirka 1920 som användes som taxi i Järna utanför Södertälje.

|
Taxichauffören står vid sin bil, en Ford modell T Centerdoor Sedan med
registreringsnummer P1542. Foto ska vara taget i Borås 1922.
Fotot kommer från Staffan
Benedictsson.
(2013-11-05)
|

|
Denna täckta Fiat 505 som användes taxi
inregistrerades den 7 december 1921 och
tilldelades igenkänningsmärke W1573. Registrerad
ägare var då Droskägare Karl Hellman, Falun.
(2023-01-30)
|
 |
Denna täckta Fiat 505 som användes taxi
inregistrerades den 7 december 1921 och
tilldelades igenkänningsmärke W1573.
Registrerad ägare var då Droskägare Karl
Hellman, Falun.
(2020-12-14)
|

Framför Gunnar Langborgs firma Amerikansk Gummiimport står en
täckt Scania-Vabis från cirka 1920. Det kan vara chassityp II eller IIa och
bilen användes troligen som taxi. Gunnar Langborg var den första i Sverige som
saluföre däck för motorfordon, redan 1901 började han och brodern Per att sälja
Goodrich-fabrikens produkter. 1914 fick Gunnar generalagenturen för Good Year,
se se skyltarna på husets fasad. Gunnar Langborg var en av stiftarna till
Svenska Motorklubben, senare KAK. Under åren 1904-06 deltog han i klubbens
första tävlingar. (2013-01-26)

Scania-Vabis taxi från cirka 1920 med registreringsnummer
som kört fast under vårvintern 1925. Det hände någonstans på Lidingö och
bilen är antagligen en typ II eller IIa. Bilden var omslagsbild på
Autohistorica 2/81
 |
Två chaufförer med sina taxibilar,
Chevrolet Superior från cirka 1924.
Bilarna har igenkänningsmärke E77 och
E332. (2015-04-05)
|
 |
Chaufförer
och taxibilar på foto från mitten av
1920-talet. De två bilarna närmast
kameran är
Chevrolet Superior från cirka 1924. (2015-04-06)
|

|
Fotot som är taget under första delen av 1920-talet visar
ett antal parkerade taxibilar vid järnvägsstation i Göteborg
(2015-05-28)
|
 |
Denna sexcylindriga Buick
användes som taxi i Stockholm. Bilen
inregistrerades den 16 mars 1923 och tilldelades
igenkänningsmärke A9955. Registrerad ägare var
då droskägare L.V. Larsson, Stockholm.
(2021-10-21)
|

|
Det här fotot som troligen är taget vid Järntorget i Göteborg
kommer från Hans Tholén som även hjälpt till med information. Mannen är Hans
mormors bror Knut Valdemar Larsson (1890-1929) som körde taxi för Göteborgs
Hyrverks AB. Bilen är en Studebaker Light Six Touring som inregistrerades den 5
maj och tilldelades igenkänningsmärke O3154. Det var en av tre Studebakers som
inregistrerades på Göteborgs Hyrverks AB denna dag. (2022-03-10)
|

|
Det här fotot som troligen är taget vid Järntorget i Göteborg
kommer från Hans Tholén som även hjälpt till med information. Mannen är Hans
mormors bror Knut Valdemar Larsson (1890-1929) som körde taxi för Göteborgs
Hyrverks AB. Bilen är en Studebaker Light Six Touring som inregistrerades den 5
maj och tilldelades igenkänningsmärke O3154. Det var en av tre Studebakers som
inregistrerades på Göteborgs Hyrverks AB denna dag. (2022-03-16)
|

|
Fotot visar fyra lediga taxibilar i Borås i mitten av 1920-talet. Bilarna är
tillverkade i början till mitten av 1920-talet. Bilen med
registreringsnummer P1332 är en Nash och detta märke har även bilen med den
lackerade kylaren. De två övriga bilarna är Buick från cirka 1924-25.
Fotot kommer från Staffan
Benedictsson.
(2013-11-01)
|

|
Taxichaufförerna i Borås har ställt upp sig för fotografering framför sina bilar
någon gång under 1920-talet.
Personen sittande till höger heter John Magnusson. Det är inte lätt att
identifiera bilarna, men av dessa är i alla fall en Buick. Under 1920-talet
tycks Buick och Ford ha varit populära som taxi i Borås.
Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2013-10-27)
|

|
På det slitna fotot som troligen togs i mitten av 1920-talet syns tre av
Borås taxibilar, tillverkade cirka 1923-25. Bilen till vänster är en Buick
Touring med registreringsnummer P2752.
Bilen till höger är också en Buick Touring, men registreringsnumret går inte
helt att tyda. Det börjar emellertid på P31 och slutar på 3. I mitten står en
Chandler Touring med registreringsnummer P3149.
Fotot kommer från Staffan
Benedictsson.
(2013-11-10)
|

|
Man har stannat till så att fotografen kan ta en bild på
resesällskapet och bilen, en 7-sitsig Buick Master Six Touring från cirka 1925
med registreringsnummer P2752. Bilen användes normalt som taxi i Borås. Fotot kommer
från Staffan Benedictsson. (2013-12-23)
|

|
En 7-sitig Chandler Touring från cirka 1922-24 som användes
som taxi i Borås.
Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2013-11-13)
|

|
Bilen är 7-sitig Chandler Touring från cirka 1922-24 som användes
som taxi i Borås.
Den stående mannan är John Magnusson och det var han som var bilens ägare.
Personen i mitten är hans hustru Hildur. De övriga personerna tillhör troligen
Johns släkt. Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2013-11-15)
|

|
Det här är 7-sitig Chandler Touring från cirka 1922-24 som användes
som taxi i Borås.
Om mannen vid ratten finns följande notering: "Holster torgbasaren, Alias
Stockholm". Fotot kommer från Staffan
Benedictsson. (2013-11-16)
|

En imponerande samling bilar vid Stockholms Centralstation, troligen i slutet av
1910-talet. Merparten av bilarna förmodas vara taxibilar, men de är svåra att
identifiera. Lastbilen närmast lastkajen är i alla fall en Ford modell TT.
Bilden kommer från Andreas Uddling.

Det här är ett vykort som visar full aktivitet framför Centralstationen i
Stockholm. Den här bilden måste vara taget senare än den närmast föregående
bilden. Av bilarnas design att döma är bör det vara någon gång i början av
1920-talet. De flesta bilarna förmodas även här vara taxibilar.

Bilden är ett vykort som visar en mängd bilar framför
Bergslagernas Järnvägsstation i Göteborg. Flertalet av bilarna är med stor
sannolikhet taxibilar och tidpunkten bör vara
1910-talet. (2013-01-06)

Bilden är ett vykort som visar en mängd bilar framför Bergslagernas Station i
Göteborg. Flertalet av av bilarna är med stor säkerhet och taxibilar och
tidpunkten bör vara cirka 1920.

Vykort från cirka 1920 som visar Järntorget i Göteborg. De
sju parkerade bilarna i förgrunden ser ut att vara taxibilar. Fyra av bilarna är
av märket Renault.

|
Vykort som visar Centralposthuset och Drottningtorget i Göteborg någon gång
under 1920-talet. På gatorna samsas bilar, spårvagnar och gående. Det är inte
lätt att identifiera bilarna, men i förgrunden står i alla fall några taxibilar,
bland annat två Renault.
(2014-01-26)
|

|
Vykort som visar fyra parkerade bilar
vid Konserthuset i Stockholm. De
parkerade bilarna är troligtvis
taxibilar.
2015-11-23)
|
 |
Vykort som visar Konserthuset i Stockholm, fotot
är troligen taget under 1920-talets första del. De fem parkerade bilarna är
troligtvis taxibilar.
(2013-05-22)
|
 |
Vykort som visar Konserthuset i Stockholm någon
gång under 1920-talet. De parkerade bilarna är
troligtvis taxibilar.
(2013-06-11)
|

|
Vykort som visar Konserthuset i Stockholm någon
gång under 1920-talet. Åtminstone några av de parkerade bilarna är taxibilar. (2020-04-15)
|
 |
Fotot är taget vid Kvibergs Bilstation. Båda bilarna är Overland modell 4,
alternativt modell 91,
från cirka 1922-23. Bilen med registreringsnummer O2616 inregistrerades den
30 september 1922 och som ägare stod då köpman
Alrik Hedlund, Göteborg. Den andra bilen som har
registreringsnummer O3811 inregistrerades drygt
ett år senare, den 31 oktober 1923. Bilen ägdes
då av A.V. Fredriksson, Göteborg. Leif Holmberg
har hjälpt till med uppgifter. (2013-03-07)
|

Dodge 1924 som taxi i Stockholm, byggnaden i bakgrunden är Dramaten. Bilen har
en så kallad vintertopp. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/85.
(2012-12-29)

En rad med taxibilar i Stockholm i början av 1930-talet. Först i raden är en en
Chrysler 1930 med registreringsnummer A2822. Bil nummer två är en Hupmobile 1930
med registreringsnummer A18216. De två följande bilarna är Buick från 1931.
Bilden har publicerats i Autohistorica 4/85. (2012-12-30)