|
Mässing&Nickelträff på Tekniska museet 2023
|
Lördagen den 28:e januari hade Tekniska museet bjudit in till föredrag och visning av sin senaste utställning Zero City - I Backspegeln. I samband med detta passade Mässing&Nickel-gruppen på att anordna en träff på Tekniska museet, på initiativ av Göran Flank.
Dagen började med en gemensam lunch för alla Mässing&Nickel-medlemmar. Efter lunchen startade en timmeslång guidad visning av utställningen, med före detta intendenten på museet, Gert Ekström. Därefter togs en kort fikapaus, och några minuters småprat senare var det dags för föredrag i museets hörsal.
Det första av tre planerade föredrag hölls av Tekniska museets chef för samlingar och arkiv, Christian Stadius. Han presenterade museets Handling Collection, ett initiativ där vissa av museets fordon ska hållas i körbart skick, samt en vision han har om att skapa ett nytt garage på museiområdet där fordonen i Handling Collection kan höra hemma.
Sedan var det Göran Flanks tur att hålla ett föredrag om bilens utveckling i Sverige, från den första importerade bilen 1891 upp till 1930-talet. Efter detta visade Lennart West upp det tredje och sista planerade föredraget, i form av ett bildspel med blandade bil- och motorcykelbilder.
Efter detta bjöds även på ytterligare två bonusframträdanden. Först presenterade Per Westerberg framsteg i sin renovering av Brasier från 1910 med svensktillverkad specialkaross. Till sist tog även Lars Öhman plats på scen. Dels visade han en film från sommarens Styrkeprov i Varberg, dels presenterade han ett förslag om att vi som äger dessa gamla ovanliga fordon borde skriva ned en beskrivning om våra bilar, en sorts användarmanual som beskriver hur man handskas med bilen.
Vi riktar ett stort tack till Göran Flank, Tekniska museet och alla andra inblandade för en lyckad dag!
Gert Ekström guidar publiken.
|
Gert Ekström pratar om Vabis 1897.
|
Christian Stadius.
|
Göran Flank.
|
Lennart West.
|
Vabis 1897.
|
Parisienne Victoria Combination 1899.
|
Hildebrand & Wolfmüller 1895.
|
La Parisienne (Peugeot) 1908.
|
Milburn Light Electric 1919.
|
Renault Typ D 1901.
|
De Dion-Bouton Tricycle 1899.
|
Léon-Bollée 1896.
|
Vabis 1909.
|
Bentley 8-Litre 1930.
|
Scania-Vabis T1 1919.
|
Megola 1923.
|
T-Ford 1923.
|
Vulcan fotogenmotor.
|
|