Y-län

Denna Oldsmobile modell R Curved Dash Runabout från cirka 1903 blev Sundsvalls första bil då den köptes av karamellfabrikören och senare direktören för Hotell Knaust, Zadig Hirschfeldt. När bilen inregistrerades 18 maj 1907 fick den igenkänningsmärke Y6. Hirschfeldt körde den långa sträckan Sundsvall-Haparanda tur och retur flera gånger. 1919 såldes bilen som skrot för 150 kronor. (2024-02-16)


Priamus Odin Doppelphaeton 1912 som inregistrerades den 29 februari 1916 och tilldelades igenkänningsmärke Y8. Registrerad ägare var då hotellägare Jonas Bylund i Härnösand, där bilen användes som automobildroska. Bilen såldes sedan till Mora där den fick igenkänningsmärke W55. Bilen har renoverats och ägs idag av Mässing- & Nickelmedlemmen Stig Fransson i Kungsör. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-01)



Personerna sitter i en Grégoire från början av 1910-talet som erhöll igenkänningsmärke Y18 i samband med registeromläggningen 1916, närmare bestämt den 29 februari. Bilen ägdes då av åkare Jonas Alexander Moberg i Härnösand. Bilens karosseri är sannolikt byggt vid Leonard Ödmarks verksamhet i Örnsköldsvik. (2021-10-13)


På utflykt med Delaunay-Belleville. Bilen inregistrerades den 2 juni 1911 och tilldelades igenkänningsmärke Y36, men det ser ut som att bilen kan vara något år äldre. Bilens ägare vid registreringstillfället var Örnsköldsviks Bil Aktiebolag och det var i just Örnsköldsvik som importören för Delaunay-Belleville, grosshandlaren Leon Ödmark, höll till. Notera att bilen helt saknar belysningsutrustning. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-19)

 

Personerna färdas i en Darracq som inregistrerades den 2 juni 1911. Registrerad ägare var då åkare Adolf Fredrik Johansson, Umeå. (2022-11-03)

 

Fotot ska vara taget i Täfteå utanför Örnsköldsvik visar en  stor folksamling framför ett hus och kring bilarna, två stycken Grégoire. Den ena bilen har igenkänningsmärke Y42 vilket den tilldelades 18 juli 1911. Registrerad ägare var då  grosshandlare Leonard Ödmark i Örnsköldsvik som importerade märket Grégoire till Sverige. Bilarnas karosser är sannolikt tillverkade vid Ödmarks verksamhet i Örnsköldsvik. (2019-05-28)

 

Personerna färdas i en Grégoire från början av 1910-talet. Bilens karosseri är sannolikt byggt vid Leonard Ödmarks verksamhet i Örnsköldsvik. Det är även sannolikt att det rör sig om den bil som tilldelades igenkänningsmärke Y115 den 20 juni 1916 och som då ägdes av Salsåkers Ångsågs Aktiebolag i Nordingrå. (2019-12-05)

 

Ford modell T Touring 1916 med registreringsnummer Y184.

 

Personerna har fotograferats vid en Chevrolet National AB Coach 1928 med registreringsnummer Y186. Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif Holmberg. (2014-02-26)

 

Barn vid styret och dockor i sidovagnen. Motorcykeln med igenkänningsmärke Y195 är en Harley-Davidson från cirka 1920. (2015-10-08)

 

Personerna färdas i en Overland Touring från cirka 1915. Bilen erhöll igenkänningsmärke Y259 den 29 november 1919 och ägare var då chaufför Allan Melin, Sollefteå. (2021-12-17)

 

 

Franklin Touring från cirka 1917 med registreringsnummer Y332.

Olle Andersson, Ånge med fästmö har låtit sig fotograferas vid en N.S.U. Doppelphaeton från cirka 1913. Bilens registreringsnummer är Y666. Foto från 1924.

 

Den här bilden visar också Y666, N.S.U. Doppelphaeton från cirka 1913. Fotot är taget i Laxviken 1924.

 

Personerna sitter i en Overland Modell 4 Touring som inregistrerades den 16 juli och tilldelades då igenkänningsmärke Y753. Registrerad ägare var då Hemmansägare C.O. Jonsson i Hässjö. (2021-09-20)

 

Denna Voisin C4 inregistrerades den 9 februari 1924 och tilldelades då igenkänningsmärke Y1505. Registrerad ägare var då konstnär Conrad Hedberg, Köpmanholmen. (2021-03-16)

 

Studebaker buss från cirka 1928 med registreringsnummer Y2000. (2020-07-18)

 

Steyr 12/40 PS, typ II eller V, Tourenwagen från första delen av 1920-talet med registreringsnummer Y2559. I KAK:s matrikel från 1926 står Love De Geer som ägare till denna bil och fotot är troligen taget vid ungefär samma tid. Vid den tidpunkten var Love disponent för Utansjö Cellulosa AB.

 

Mannen håller handen på ett reservhjul som tillhör en Studebaker 4-Dörrars Sedan med registreringsnummer P2124. Det rör sig förmodligen om 1931 års 6-cylindriga Series 54. Bilen bredvid med registreringsnummer Y4139 är en Auburn 4-Dörrars Sedan från cirka 1927.

 

Fotografering vid bilarna P2124, en Studebaker 4-Dörrars Sedan, förmodligen 1931 års 6-cylindriga Series 54 och Y4139, en Auburn 4-Dörrars Sedan från cirka 1927.

 

Fotografering vid bilarna P2124, en Studebaker 4-Dörrars Sedan, förmodligen 1931 års 6-cylindriga Series 54 och Y4139, en Auburn 4-Dörrars Sedan från cirka 1927. (2015-04-27)

 

Firma Bröderna Petterson i Sundsvall ägde denna 6-cylindriga Scania-Vabis Buss med registreringsnummer Y4811. Bussen som ser ut att vara tillverkad omkring 1930 har kaross av så kallad sedantyp. Enligt skylten trafikerades åtminstone Härnösand och Örnsköldsvik.


                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se