Den här bilden köptes för länge sedan av Mässing &
Nickelmedlemmen Claes Rocklin av Wästfelts Foto i Jokkmokk. Det förmodas
att det också är Wästfelt som tagit fotot. Bilen med registreringsnummer
B5 är en 1-cylindrig Northern Runabout från cirka 1904. Sådana här bilar
importerades till Sverige av Aktiebolaget Södertelge Verkstäder och de
sålde sedan bilarna under namnet Norden. En sådan Norden finns bevarad
på Borås Museum, medan Mässing & Nickelmedlemmen
Thomas Pålsson äger
en 1902 års Northern som kommit till Sverige på senare år. Lägg även
märke till den lille pojken med cykeln.
Erik Åkerlund köpte 1924 denna Bugatti typ 30 med
chassinummer 4102. Den
registrerades den 20 maj och fick nummer B25. Bilen lånades genast ut
till Eskil Fogelqvist, som körde den till Danmark. Där ställde han upp i
de stora hastighetstävlingarna på Fanös sandstrand. Han segrade i
klassen för bilar med 1,5-2 liters cylindervolym. Bilen tävlingskördes
senare av K.J. Nilsson, han nådde fina framgångar i flera isbanelopp.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/82.
|
Efter några års ägande lät Erik Åkerlund
demontera karossen på sin Bugatti typ 30
med registreringsnummer B25 eftersom han
planerade att förse chassiet med ett
nytt. Men i stället sålde han bilen till
K.J. Nilsson. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 6/82.
|
Ytterligare en bild som visar Erik
Åkerlunds Bugatti typ 30 med
registreringsnummer B25 när det
ursprungliga karosseriet demonterats.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 6/82.
|
|
För att testa den nya lastbilsmotorn, typ 1444 med
toppventiler som gick att köra på motorsprit, lät Scania-Vabis installera den i
ett personbilschassi typ IIa. Bilen fick sedan ett lätt phaeton-karosseri. Bilen
tävlingskördes under flera år och användes senare, men täckt kaross, som
tjänstebil hos Scania-Vabis. Bilen hade registreringsnummer B39. Fotot
är taget framför Scania-Vabis kontor. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/83.
|
Scania-Vabis ställde 1924 upp i KAK:s
automobiltävling på Ladugårdsgärdet i Stockholm.
Man lät företagets verkmästare Gunnar Westerberg
köra den typ IIa bil som hade lastbilsmotorn typ
1444 som kunde köras på motorsprit. Tävlingen
kördes tre söndagar och Scania-Vabis-bilen vann
sin klass de båda första söndagarna och kom på
tredje plats under handicaptävlingen sista
dagen, efter en Buick och Voisin som båda hade
fyrhjulsbromsar.
Bilen hade registreringsnummer B39. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/83.
|
Bilden visar Scania-Vabis
verkmästare Gunnar Westerberg efter målgång i
KAK:s Vintertävling 1925 och platsen är vid
Bolinderska huset på Blasieholmen i Stockholm.
Bilen är den typ IIa bil som försetts med
lastbilsmotorn typ 1444, som kunde köras på
motorsprit.
Bilen hade registreringsnummer B39. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 2/83.
|
|
Erik Åkerlund köpte 1926 en Fiat 503 med öppet specialkarosseri, möjligen
från italienska Castanga. Den 3 juli
inregistrerades bilen på Åkerlunds
hustru Maja och erhöll B73. Men redan
efter omkring ett halvår avyttrades
bilen och nummer B73 flyttades över på
en Itala. Bilden har publicerats i Autohistorica
6/82.
|
|
Itala Cabriolet från 1926 med registreringsnummer B73 som ägdes av Erik
Åkerlund. Fotot är taget på Birger Jarlsgatan i Stockholm 1929. Bilden var
omslagsbild på Autohistorica 6/82.
Ytterligare en bild som visar Erik Åkerlunds Itala Cabriolet från 1926 med
registreringsnummer B73. Den 28 mars 1930 såldes bilen till en civilingenjör
Stenhoff. På grund av dyrbara reparationer kunde denne Stenhoff bara behålla
bilen tre månader. Via Philipsons såldes den senare till en tandläkare i
Värmland. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.
Ford modell T Touring från cirka 1911 med
registreringsnummer B154.
En festlig bild som ska ha tagits i Storvik i samband med Barnens Dag
1921. Eftersom bilarna är lövade kan identifieringen försvåras något. Men den
3-hjuliga bilen med registreringsnummer B231 är en Phänomobil från cirka 1914.
Den första bilen har registreringsnummer X209 och är en Krit Touring från senast
1913. Den inregistrerades den 16 september det året och som ägare stod Hedesunda
Bilbolag, Sundin & Co. Senare fanns bilen registrerad i just Storvik. Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-01-27)
Denna bild visar en av de två
Duesenberg modell J som kom till Sverige 1930. Den här bilen med 7-sitsig
limousine karossos, förmodligen från Willoughby, hade motornummer J 263 och
besiktigades den 17 februari 1930 och registrerades dagen därpå på direktör
Erik Åkerlund. Registreringsnumret blev B490 eftersom Erik Åkerlund då bodde i
Stocksund utanför Stockholm. Efter en kort tid ersattes den ursprungliga
karossen och skärmar med en 2-dörrars coupé-kaross från Figoni. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 2/68.
Erik Åkerlunds Duesenberg modell J med
motornummer J 263 och registreringsnummer B490 vid en Concours
d´Elegance-tävling i Cannes. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/80.
Här har Duesenberg modell J, J 263, men
registreringsnummer B490 fått en 2-dörrars coupé-kaross från Figoni. Bilden är
tagen 1930 Paris, antagligen när karossen var helt ny.
Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 2/68.
Ytterligare en bild som visar
Duesenberg modell J, J 263, men Figoni-kaross och registreringsnummer
B490. Här rör det sig om någon slags filminspelning vintertid. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 2/68.
|
Mannen sitter i em Chevrolet 490 Touiring som
inregistrerades den 1 oktober 1919 och tilldelades igenkänningsmärke
B679. Registrerad ägare var då friherre Ludv. af Ugglas, Forsmarks Bruk. (2022-08-13)
|
4-Dörrars Voisin typ C3 med registreringsnummer B707. Den köptes 1927
hos Philipssons av ingenjör Gustaf Olsson, Lidingö. 1931 såldes bilen
till Ostermans. Karossen var vinröd och skärmarna svarta. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 1/73.
Ytterligare en bild som visar ingenjör Gustaf Olssons Voisin typ C3 med
registreringsnummer B707. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.
|
Brandsoldaterna från Södertälje Stads Brandkår sitter i en av
fem tillverkade Scania-Vabis typ T-1, en fyrhjulsdriven brandbil. Detta exemplar
inregistrerades den 1 november 1919 och tilldelades igenkänningsmärke B736.
Brandbilen användes till 1944 då den skänktes till Tekniska museet i Stockholm.
I mitten av 1960-talet renoverades brandbilen av Scania-Vabis och den har sedan
dess ofta kunnat beskådas på Scanias museum i Södertälje. (2022-10-18) |
1926 köpte Erik Åkerlund en Isotta-Fraschini Tipo 8 som den 3
februari inregistrerades på B744. Till bilen införskaffades två karosserier, ett
öppet och ett delvis täckt. Under den tid Åkerlund ägde bilen kom den att skifta
utseende ett antal gånger. Förutom att det fanns två karosserier ändrades en hel
detaljer som exempelvis lackering, hjultallrikar, vindruta och sökarlykta. Den
15 juli 1931 fick bilen ett nytt registreringsnummer, A1047, eftersom Åkerlund
då flyttat från Stocksund till Diplomatstaden. Bilden visar bilen med det
ursprungliga karosseriet. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.
|
Bilden visar Erik
Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8, B744,
senare A1047, med det öppna karosseriet.
Det har nu fått annan färgsättning.
Bilen har också fått nya vindrutor och
förvaringslåda på fotsteget.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 6/82.
|
Bilden visar Erik
Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8, B744,
senare A1047, med det öppna karosseriet.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 6/82.
|
|
Bilden visar Erik Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8, B744,
senare A1047, med det öppna karosseriet.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.
|
Nordbergs i
Stockholm byggde detta Coupé de
ville-karosseri till Erik Åkerlunds
Isotta-Fraschini Tipo 8 med
registreringsnummer B744, senare A1047.
Fotot är taget vintertid i Lärkstaden i
Stockholm och vid ratten sitter
chauffören Johansson.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 6/82.
|
Bilden visar Erik Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8, B744,
senare A1047, med det täckta karosseriet från Nordbergs i Stockholm.
Vid ratten sitter Walfrid Johansson som var privatchaufför åt Erik Åkerlund
1920-1930. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.
Den 1 maj 1931
registrerades den här 2-sitiga bilen, en Rosengart från 19301, och fick nummer
A7140. Ägare var då Sven Servais, tävlingsförare som är känd från bland annat
Rämen och Flaten. Mellan den 9 juni och 20 september 1933 ägdes bilen av Karl
Sigvard Brevitz i Drottningholm. Bilen hade då registreringsnummer B828 och
fotot är således taget under den tiden. Vid ratten sitter Karls fru Greta, i
bakgrunden ses bussar som tillhör Mälaröarnas Omnibus AB. Bilen gick sedan
vidare till Örebro län. Bilden har publicerats i Autohistorica 5-6/83.
|
Oidentifierad januari 2014 A. Vykort som visar Lilla Torget i Norrtälje
med bland annat bageri och bokhandel. De
två parkerade bilarna har typiskt
1920-tals utseende. Bilarnas
registreringsnummer A3832 och B881
kanske underlättar identifieringen?
(2014-01-08)
|
|
När
Rune Åkerlund fyllde 21 år
den 28 september 1929 fick han denna Bugatti typ 44 av sin far,
bokförläggaren Erik Åkerlund. Bilen med cabrioletkarosseri från Maurice
Proux i Paris erhöll då registreringsnummer B930, som den 24 november
1931 byttes till A7777. Fotot är taget när bilen var alldeles ny,
platsen är i närheten av KSSS paviljong på Djurgården i Stockholm. Bilen
är bevarad och ingår i
Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar i
Köping. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/88 (2014-08-20).
|
|
Fotot
är taget i närheten av Bristol i England 1930 och i bilen, en Bugatti
typ 44 med cabrioletkarosseri
från Maurice Proux i Paris, ses
ägaren Rune Åkerlund. Bilen hade inregistrerats 1929
och tilldelats registreringsnummer B930, vilket byttes till A7777 den 24
november 1931 Bilen är bevarad och ingår i
Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar i
Köping. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/88 (2014-08-20).
|
|
Efter något lät Rune
Åkerlund lackera om sin Bugatti typ 44
med cabrioletkarosseri från Maurice Proux i Paris.
Tidigare hade bilen varit mörk med ljusa lister, men nu blev karossen
ljusblå medan listerna och skärmarna blev mörkblåa.
Bilen hade inregistrerats 1929
och tilldelats registreringsnummer B930, vilket byttes till A7777 den 24
november 1931.
Lägg märke till storken,
från en Hispano-Suiza, på kylarlocket. Bilen är bevarad och ingår i
Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar i
Köping. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/88. (2014-08-20)
|
|
Människorna
har fotograferats vid en GMC lastbil som
inregistrerades den 18 juni 1920 och tilldelades igenkänningsmärke B1143.
Registrerad ägare var då stationsskrivare Bernhard E. Lagerlund, Hässelby.
Lastbilen som var avsedd för 1000 kg last användes för att köra torglådor åt
trädgårdsmästare, samt att frakta tågresenärer till Hässelby strandbad.
(2024-06-06)
|
|
Mannen sitter i en Overland modell 4 Touring som
inregistrerades den 30 juni 1920 och tilldelades igenkänningsmärke B1187.
Registrerad ägare var då Hargs Bruk. (2022-06-23)
|
Tre tämligen nya T-Fordar har fotograferats i Sundbyberg
våren 1924. Alla bilarna har täckta karosser, antagligen 2-dörrars Tudor Sedan,
men det är lite svårt att se antalet dörrar. Två av bilarna har
registreringsskyltar med tydliga B-nummer, B1215 och B1253, och gissningsvis har
bilen till vänster även den ett B-nummer. Bilarna användes med stor sannolikhet
som taxibilar och det är nog bilarnas chaufförer som låtit sig fotograferats. I
Stockholm gick det ett antal täckta T-Fordar som taxibilar under namnet "Lille-Bil",
kanske ingick även dessa B-registrerade Fordar i den rörelsen? De här
T-Fordarna har förnicklad kylarmaskering och lyktsargar vilket var typiskt för
Fordarna som såldes på den skandinaviska marknaden och som kom in via den danska
sammansättningsfabriken i Köpenhamn. Till extrautrustning hörde även bilarnas
stötfångare. Notera att bilen i mitten är försedd med kylarskydd. Information
har lämnas av en medlem i Mässing & Nickel.
|
Mannen sitter i en Protos
från cirka 1914 som inregistrerades den 22
september 1920 och tilldelades igenkänningsmärke
B1356. Ägare var då köpman M. Åmark i Norrtälje.
Omkring ett halvår senare, den 23 mars 1921, får
bilen en ny ägare: åkeriägare Alb. Enström i
Råsunda. (2022-02-04)
|
|
|
Männen sitter i en Fiat,
troligen en tipo 2B, som inregistrerades den 24
september 1920 och tilldelades då
igenkänningsmärke B1360. Registrerad ägare var
då Sundbybergs Bilexpress AB som använde bilen
som taxi.
(2021-09-30)
|
Tre amerikanska bilar uppställda framför en lantegendom på
Södertörn. Bilen längst till vänster är en Dodge Modell 30 Touring som Tage
Jansson köpte 1920. Bilen i mitten, en Packard Twin Six med Limousine-kaross
tillverkad av tyska Kellner, ägdes också av Tage. Packarden övertogs senare av
Freys Hyrverk i Stockholm och kom att användas för skjuts av brudpar i samband
med bröllop. Under Tages ägo hade Packarden registreringsnummer B1396. Bilen
längst till höger är en Cadillac V8 Touring som ägdes av Tages dåvarande
svärfar, besiktningsmannen ingenjör John Schmidt. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 1/74.
|
Overland 4 Touring som den 2 december 1920
inregistrerades och fick registrerings-nummer B1471.
Vid registreringstillfället ägdes bilen av
köpman Oscar Ahnfeldt, Södertälje. När fotot
togs ägdes bilen av Cigarrfabrikör
Oscar Almfeldt i Sigtuna. Förmodligen är det en
och samma person, ett av efternamnen är
antagligen felstavat. Företaget Almfeldts
Cigarrfabrik grundades 1897 som handelsfirma i
Stockholm men utökades 1899 med egen
cigarrfabrikation. Fabriken har adress
Bangårdsgatan 4 år 1902 och år 1905 är den
belägen vid S:t Paulsgatan 5. Efter konkurs år
1907 övertar hans maka, Lydia Lovisa Almfeldt
rörelsen och förlägger den till Sigtuna. År 1913
anges fortfarande fabriken och lagret finnas i
Sigtuna och i januari 1914 flyttas rörelsen till
Södertälje och 1915 inlöstes den av
Tobaksmonopolet. Bland cigarr-märkena var flera
olika sorter förpackade i cigarrlådor av
glas(!). Leif Holmberg har hjälpt till med
information. (2013-03-08)
|
|
Overland modell 4 Touring som registrerades den
28 april 1921 och fick
registreringsnummer B1684. Ägare var då Edvin
Karlsson, Finsta. Registrerings-skyltens utformning indikerar att
fotot togs före 1924. Bilden kommer från
Enköpings museum. Leif Holmberg har hjälpt till
med uppgifter. (2013-03-08).
|
Overland modell 4 Touring som registrerades den
28 april 1921 och fick
registreringsnummer B1684. Ägare var då Edvin
Karlsson, Finsta. Bilden kommer från Enköpings
museum. (2013-05-10)
John Karlsson och Bror Kvist startade "omnibus- och drosktrafik" i Öregrund och
Östhammar-Harg år 1921. Deras första "buss" var denna GMC lastbil. Fordonet
besiktigades den 7 maj 1921 och i besiktningsinstrumentet kallas det för
kombinerad last & personautomobil". I fordonet rymdes 14 personer, föraren
inräknad. Alternativt kunde en last på 1000 kg fraktas. Den 4-cylindriga motorn
utvecklade 33 hästkrafter. Som ägare stod "Herrar Karlsson & Kvist, Bangatan 1,
Sundbyberg". Den 10 maj 1921 tilldelades fordonet "igenkänningsmärke" B1724.
Fotot är taget vid Öregrunds Stadshotell och det är Bror Kvist som håller handen
på höger framlykta. Efter något år fick GMC:n ett mer normalt busskarosseri.
Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-12-22)
John Karlssons och Bror Kvists första buss, en GMC med registreringsnummer
B1724, står här på Rådhusgatan i Öregrund. På flaket fanns det "inbyggda säten"
med plats för cirka 12 passagerare. Lägg märke till lådan som gjorts fast på
sidan av hytten. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm
(2012-11-04).
Ytterligare en bild som visar John Karlssons och Bror Kvists första buss, en GMC
med registreringsnummer B1724. Fotot är taget 1921 och ska visa den första turen
med Roslagens första buss. Bussen ankom till Öregrund den 3 juni och trafiken
startade den 4-6 juni. Här är bussen klar för avgång mot Östhammar och Harg. Vid
ratten sitter Bror Kvist. Man nummer 2 från vänster är polis Renhold Ålund som
åser avfärden från Öregrunds spruthus vid ”Kunskapens träd” på Råstugatan. Bild
och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-12-22).
John Karlssons och Bror Kvists GMC med registreringsnummer B1724 fick 1923 ett
nytt karosseri. Det var Bilcentralen i Östhammar som byggde det för rätt typiska
busskarosserier. KK som är inskrivet i cirklarna står för Karlson & Kvist. På
karossidan framgår det tydligt att orterna Gimo, Östhammar och Öregrund
trafikerades. Bild och
information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-11-04).
John Karlssons och Bror Kvists GMC buss med registreringsnummer B1724 har
fotograferats på torget i Östhammar. Bild och information kommer från Johns son
Pär-Ola Malm (2013-01-27)
|
Det här fotot som är taget vid Stadshotellet i Öregrund visar
en grupp människor vid en G.M.C. buss med igenkänningsmärke B1724. Fordonen hade
inregistrerats den 10 maj 1921 med Karlsson & Kvist i Sundberg som ägare.
(2024-07-01)
|
Någon gång under 1923 eller 1924 inträffande denna dikeskörning med
John Karlssons och Bror Kvists GMC buss med
registreringsnummer B1724. Vid olyckstillfället var Bror Kvist som körde bussen.
Med på bussen var person med namnet Regina. Hon hade besökt sin son i Öregrund
och var nu på väg hem. Hon hade fått med sig en mjölkflaska som stod bredvid
chauffören. Vägen var gropig och flaska vill falla omkull, Bror Kvist försöker
”rädda flaskan”, men olyckan kom på ett annat sätt – dikeskörningen var ett
faktum. På bilden är det John Karlsson som står rökande och med en fot på
fotsteget. När bussen skulle bärgas var det John som fick agera ”bärgningsbil”.
Bussen kunde sedan köras från platsen. Passageraren Regina ska ha lämnat platsen
till fots med orden:
"Jag tror minsann att djävulen själv bor i Roslagen".
Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-11-12).
John Karlsson och Bror Kvists GMC buss med registreringsnummer B1724 står
här framför Kunskapens träd och spruthuset i Öregrund. Två pojkar har även
kommit med på fotot.
Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm. (2013-01-28)
Registreringsnummer B1801 tillhör en Commonwealth Touring
från cirka 1920 som användes som taxi i Järna utanför Södertälje.
John Karlsson och Albin Mattsson bedrev busstrafik på sträckan Öregrund-Gimo
från år 1926. 1927 tillkom linjen Östhammar-Häverödal. Fotot som är taget på på
Öregrunds torg visar företagets fordonspark vid den tiden. Lastbilen längst till
vänster är en Chevrolet som senare kom till Södertälje brandkår. Bussarna är av
märkena Chevrolet, GMC och International med registreringsnummer B2707. Personbilen närmast bussarna är en
Buick med registreringsnummer B2104 och vid den står John Karlsson. Bilen längt till höger är en Willys-Knight
med registreringsnummer B1925
och vid den står Albin Mattsson. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm.
(2012-11-18)
Ytterligare en bild som visar John Karlssons och Albin Mattssons fordonspark.
Fotot som är taget på Rådhusgatan i Öregrund kan vara taget vid samma tillfälle
som den föregående bilden, fordonen är i alla fall samma. Först står de tre
bussarna, International med registreringsnummer B2707, GMC och Chevrolet. Sedan
följer de två personbilarna, Willys-Knight med registreringsnummer B1925 och
sist skymtar Chevrolet lastbilen.
Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-11-18)
|
Mannen kör en G.M.C. lastbil
som inregistrerades den 13 oktober 1922 och
tilldelades igenkänningsmärke B2077. Registrerad
ägare var då trädgårdsmästare Carl Oscar Persson
i Hesselby Villastad. (2022-02-08)
|
John Karlsson ägde denna Buick Standard Six modell 20 Coach 1925 med
registreringsnummer B2104. Registreringsskyltens placering mitt emellan
strålkastarna indikerar att bilen är USA-byggd. Bilden kommer från Johns son
Pär-Ola Malm. Leif Holmberg har hjälpt till med faktauppgifter. (2012-12-24)
|
Foto som visas en buss och några
1920-tals bilar på torget i Östhammar.
Enligt uppgift ska fotot vara taget
1927. Bussen tillhörde Karlsson & Kvist
och trafikerade sträckan
Öregrund-Östhammar-Gimo.
Bilen
längst till höger är John Karlssons
Buick Standard Six modell 20 Coach 1925
med registrerings-nummer B2104. Bild och
information kommer från Johns son
Pär-Ola Malm (2013-02-04)
|
Scania-Vabis taxi från cirka 1920 med registreringsnummer som kört fast
under vårvintern 1925. Det hände någonstans på Lidingö och bilen är
antagligen en typ II eller IIa. Bilden var omslagsbild på Autohistorica
2/81.
|
Rolls-Royce 40/50 HP
Silver Ghost med 6-sitsigt Limousine-karosseri som
köptes begagnad av direktör Erik Åkerlund,
Stocksund, i
slutet av 1921. Säljare var löjtnant
Torsten Ax:son Johnson och bilen hade då
registreringsnummer A795, vilket hade
tilldelats bilen den 29 februari 1916.
Efter ägarskiftet fick bilen
registreringsnummer
B2171 den 30 december 1921. Den täckta karossen, antagligen
byggt av Hovslageribolaget, ersattes
omgående av ett öppet sport-karosseri
från Nordbergs. Leif Holmberg har hjälpt
till med information. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 6/82. (2014-01-04)
|
Så här såg Erik Åkerlunds Rolls-Royce
40/50 HP Silver Ghost ut sedan den
försetts med ett sportigt 2+2 sitsigt
karosseri från Nordbergs i Stockholm.
Bilen som stod färdig våren 1922 hade nu registreringsnummer B2171,
vilket hade tilldelats bilen den 30
december 1921. Tidigare, från 29
februari 1916, hade bilen haft
registreringsnummer A795. Leif
Holmberg har hjälpt till med
information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.
(2014-01-04)
|
|
|
Ytterligare en bild som visar Erik
Åkerlunds Rolls-Royce 40/50 HP Silver
Ghost med registreringsnummer B2171,
tilldelat bilen den 30 december 1921.
Tidigare, från 29 februari 1916, hade
bilen haft registreringsnummer A795.
Det 2+2 sitsiga
sportkarosseriet med franska drag från
Nordbergs i Stockholm var lackerat i
marinblått, men motorhuven var
blankpolerad. Klädseln var i rött skinn
och beslagen försilvrade. Efter att ha
ägt bilen knappt ett och ett halvt år
sålde Åkerlund den till Göteborg.
Leif
Holmberg har hjälpt till med
information.
Bilden
har varit publicerad i Autohistorica
6/82. (2014-01-04)
|
|
Hudson Super Six ambulans som inregistrerades den 3 mars 1922 och då
tilldelades igenkänningsmärke B2212. Registrerad ägare var då Stockholms läns
Central-lasarett, Stocksund. Fotot är nog taget några år senare eftersom
registreringsskylten har det utförande som började användas 1924. Leif Holmberg
har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-02)
|
Buick modell H-49 7-sits Touring från 1919 med registreringsnummer B2247 har
fotograferats ombord på en färja vid Bålsta. Bilens framskärmar är utbytta,
möjligen från Fiat? Ester och Gerda är förnamnen på två av personerna i bilen.
Bilden och information kommer från Pär-Ola Malm. En medlem i Mässing & Nickel
har även bidragit med information.
Ytterligare en bild som visar Buick modell H-49 7-Sits
Touring från 1919 med registreringsnummer B2247. Här ser man tydligt att bilen
är 7-sitsig. Notera att bilen är har kvar originalframskärmarna.
Bilden kommer från Pär-Ola Malm. En medlem i
Mässing & Nickel har bidragit med information.
Ytterligare en bild som visar Buick modell H-49 7-Sits Touring från 1919 med
registreringsnummer B2247.
Även här har bilen kvar
originalframskärmarna. Registreringsskyltens utformning tyder på att fotot
är taget före 1924.
Bilden kommer från Pär-Ola Malm och det är hans
pappa som sitter vid ratten. Passagerare är hans blivande fru Gerd född Söderman
(2012-12-22)
Kaféföreståndaren Per Johansson-Reberg i Stadsgården
tänkte använda Delaunay-Bellevillen, A3706, i busstrafik. Den 18 april 1921 blev
fordonet godkänt för personbefordran mellan Midsommarkransen och och Segeltorp,
11 passagerare fick åka med. Efter ett par månader, den 11 augusti 1921, såldes
bilen igen. Ny ägare blev en fabrikör Åkerlöf och det var troligen denne som lät
fordonet få busskarosseriet som bilden visar. Den blev nu godkänd för 16
passagerare. 1922 såldes bussen till till trafikföreningen Huvudsta-Stockholm,
vilket också framgår av märkningen på karossidan. I samband med ägarbytet blev
det nytt registretringsnummer, B2254. Den 10 juli 1925 avfördes bilen för att
sedan skrotas.
Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-14)
Chauffören och konduktören står framför sin buss för 16 personer, en Delaunay-Belleville med
registreringsnummer B2254. Enligt märkningen på karossidan trafikerades sträckan
Huvudsta-Stockholm. Det var också Trafikföreningen Huvudsta-Stockholm som stod
som ägare när bussen inregistrerades den 4 april 1922. Notera att passagerarna fick stiga ombord bakifrån.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-03-07)
1922
kördes Six Days i Schweiz. Här är Husqvarna-laget uppställda för
fotografering. Förarna är Bernhard Malmberg, Per Svanbeck och Gustaf
Göthe. Motorcyklarna har registreringsnummer T717, F817 och B2265.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/71.
I oktober 1922 köpte Erik Åkerlund denna Hispano-Suiza H6 med
öppet 6-sitsigt karosseri. Den 29 oktober registrerades bilen på nummer B2929.
Bilen blev förmodligen omtyckt eftersom Åkerlund behöll den ända till början av
1931. Då övertogs bilen av Hans Osterman som senare sålde den vidare till en
person i Norrköping. Notera sökarlyktan för gas. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 6/82.
|
Chauffören och konduktören
står vid en White buss för 19 personer som
inregistrerades den 27 april 1923 och
tilldelades igenkänningsmärke B3355. Registrerad
ägare var då Direktör Ernst Kihlberg, Enebybergs
Villastad. (2022-03-15)
|
|
Denna Hansa-Lloyd buss
inregistrerades den 6 juni 1923 och tilldelades
igenkänningsmärke B3551. Registrerade ägare var
då automobilägare Agart Björkman i Huvudsta,
Solna. (2022-02-09)
|
|
Harley-Davison från
åren kring 1930 med registreringsnummer
B3592. |
|
Traffic-lastbilarna från Traffic Motor Truck Co i
St Louis, USA, hade ett karaktäristiskt utseende med denna chassiram där
frampartiet även fungerade som som stötfångare. Den här lastbilen som
troligen är tillverkad kring 1920 tilldelades igenkänningsmärke B3855 den 6
augusti 1923. Vid registreringstillfället ägdes lastbilen av Walfrid Antipas
Cederblad, Tungelsta. Registreringsskyltens utformning tyder på att fotot togs
1924 eller senare.
Leif Holmberg har hjälpt
till med information. (2024-05-06)
|
|
Fiat buss avsedd för 13 personer som inregistrerades
den 16 september 1921 och tilldelades igenkänningsmärke B2021. Bussen som enligt skylten trafikerade Huvudsta
ägdes vid registreringstillfället av O.F. Fredriksson, L. Söderqvist och L.O.
Nilsson, alla från Duvbo.
Chassitypen kan vara 15 TER och karossen är förmodligen svenskbygd.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-25)
|
AGA typ A 1923 med registreringsnummer B3721, köpt ny av borgmästare
Blomqvist i Östhammar som ägde den fram till 1929 då den såldes vidare
till en fiskare Johans Wahlström i Forsmark som avförde och skrotade
bilen 1933. AGA såldes i cirka 90 exemplar i Sverige 1923-24 av AB
Albert Holmer i Stockholm som innehade agenturen i landet.
4-Dörras täckt Chevrolet från 1930 med
registreringsnummer B4051. Bilen har var
varit publicerad i Autohistorica 2/83.
|
|
|
Ford modell TT lastbil med
igenkännings-märke B4214.
(2015-04-24)
|
Två av bussar från Stockholms Läns Omnibus AB har
fotograferats framför Busstationen på Rådhusgatan i Öregrund. Båda är
Scania-Vabis från cirka 1930, men med olika karosserier. Den första bussen med
registreringsnummer B5436 har karosseri med gemensam ingång för passagerarna.
Den delvis skymda bussen har ett så kallat sedan-karosseri med separata dörrar
för varje sätesrad. Notera att den bussen även har ett släp. Bild och
information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-11-18)
|
Mannen sitter på en Chevrolet lastbil från cirka 1930 med
registreringsnummer B6201.
(2024-08-22)
|
Voisin ambulans som fotograferats cirka 1933 i Handen. Det var
ursprunglig en personbil tillverkad 1924. Den övertogs av Dalarö Nya
Trafik AB 1929 där den gick som taxi med registreringsnummer B6250. 1929
övertogs bilen av BST, Brännkyrka-Södertörns
Trafik AB, och det var då ombyggnaden till ambulans genomfördes. Bilen
fick nu registreringsnummer A2377, men tjänstgöringstiden som ambulans
blev kort och redan 1923 togs den ut tjänst. I
bakgrunden ses en treaxlad Tidaholm buss. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/81.
Lindblads Motoraktiebolag importerade denna Bugatti typ
46 med
chassinummer 46540, tillverkad 1931. Den såldes till Prins Gustaf Adolf och fick
registreringsnummer A26 den 12 februari 1932. Den mörkblå bilen med 4-5 sitsigt cabriolet-karosseri från tyska Neuss användes på bröllopsresan med
Prinsessan Sibylla från Tyskland. Den 19 februari 1934 registrerades bilen på
Gjestvangs, men nyttjanderätt för Karl Hurtig. Täby. Bilen hade då
registreringsnummer B6493. Den 20 mars 1935 registrerades bilen på Motorfirma
Uno Ranch, Göteborg. Den fick då registreringsnummer O2679. Tyvärr krockades
bilen 1940 och skrotades sedan. Åtminstone vissa delar togs tillvara, motorn
hamnade i en typ 50 i England. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/67 och
5-6/84. (2012-12-27)
Bilden visar Prins Gustaf Adolfs Bugatti typ 46 med
chassinummer 46540, tillverkad 1931, i samband med ett verkstadsbesök. Bilen
hade då registreringsnummer A26. Senare fick bilen nummer B6493 och slutligen
O2679. Bilden har publicerats i Autohistorica 5-6/84. (2012-12-27)
|
Graham Brothers buss från cirka 1930.
Bussen med registreringsnummer B6536 har
en så kallad sedan-kaross. Man kan läsa
sig till att bussen trafikerade en linje
i Uppsala.
|
|
Mannen står vid en Oakland modell 212 All-American 1929 med registreringsnummer
B6855. Ledig-skylten vid vindrutan indikerar att bilen användes som taxi. (2024-11-12)
|
En finklädd man sitter på en Harley-Davidson med sidovagn
från cirka 1920. Registreringsnumret är B9702.
Uno Ranch står vid sin Bugatti typ 40 med registreringsnummer
O5525 som han hade hämtat ut på Bugatti-fabriken den 20 maj 1931. Fotot är är
också taget utanför fabriken i Molsheim i april 1933. Bilen fick senare
registreringsnummer B12931. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/87.
(2013-03-20)
Det här fotot togs av en fotohandlare i Skutskär sommaren
1947. Bilen är en Bugatti typ 40 från 1931 som då hade registreringsnummer
B12931. Bilen hade tidigare haft registreringsnummer O5525. Personen till vänster är Lennart Bergström och till höger ses bilens
ägare Rolf Lundblom. När fotot togs var männen ute på en semesterresa. Rolf hade
köpt bilen året innan av Gunnar Humlin, Bromma. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)
Ytterligare en bild som visar Rolf Lundboms Bugatti typ 40
från 1931 med registreringsnummer B12931. Bilen hade tidigare haft
registreringsnummer O5525. Fotot togs i Dalarna 1947 under
semesterresa. Här ser man när Rolf har öppnat motorhuven för att kontrollera
oljenivån. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)
Rolf Lundboms och Lennart Bergströms semesterresa 1947
slutade sorgligt, i alla fall för Rolfs bil, Bugatti typ 40 från 1931 med
registreringsnummer B12931. Bilen hade tidigare haft registreringsnummer O5525. Fotot visar vad som fanns kvar av bilen efter
eldsvåda. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)