B-län
 

Den här bilden köptes för länge sedan av Mässing & Nickelmedlemmen Claes Rocklin av Wästfelts Foto i Jokkmokk. Det förmodas att det också är Wästfelt som tagit fotot. Bilen med registreringsnummer B5 är en 1-cylindrig Northern Runabout från cirka 1904. Sådana här bilar importerades till Sverige av Aktiebolaget Södertelge Verkstäder och de sålde sedan bilarna under namnet Norden. En sådan Norden finns bevarad på Borås Museum, medan Mässing & Nickelmedlemmen Thomas Pålsson äger en 1902 års Northern som kommit till Sverige på senare år. Lägg även märke till den lille pojken med cykeln.

 

Erik Åkerlund köpte 1924 denna Bugatti typ 30 med chassinummer 4102. Den registrerades den 20 maj och fick nummer B25. Bilen lånades genast ut till Eskil Fogelqvist, som körde den till Danmark. Där ställde han upp i de stora hastighetstävlingarna på Fanös sandstrand. Han segrade i klassen för bilar med 1,5-2 liters cylindervolym. Bilen tävlingskördes senare av K.J. Nilsson, han nådde fina framgångar i flera isbanelopp. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/82.

Efter några års ägande lät Erik Åkerlund demontera karossen på sin Bugatti typ 30 med registreringsnummer B25 eftersom han planerade att förse chassiet med ett nytt. Men i stället sålde han bilen till K.J. Nilsson. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

 

Ytterligare en bild som visar Erik Åkerlunds Bugatti typ 30 med registreringsnummer B25 när det ursprungliga karosseriet demonterats. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

För att testa den nya lastbilsmotorn, typ 1444 med toppventiler som gick att köra på motorsprit, lät Scania-Vabis installera den i ett personbilschassi typ IIa. Bilen fick sedan ett lätt phaeton-karosseri. Bilen tävlingskördes under flera år och användes senare, men täckt kaross, som tjänstebil hos Scania-Vabis. Bilen hade registreringsnummer B39. Fotot är taget framför Scania-Vabis kontor. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/83.

 

Scania-Vabis ställde 1924 upp i KAK:s automobiltävling på Ladugårdsgärdet i Stockholm. Man lät företagets verkmästare Gunnar Westerberg köra den typ IIa bil som hade lastbilsmotorn typ 1444 som kunde köras på motorsprit. Tävlingen kördes tre söndagar och Scania-Vabis-bilen vann sin klass de båda första söndagarna och kom på tredje plats under handicaptävlingen sista dagen, efter en Buick och Voisin som båda hade fyrhjulsbromsar. Bilen hade registreringsnummer B39. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/83.

 

Bilden visar Scania-Vabis verkmästare Gunnar Westerberg efter målgång i KAK:s Vintertävling 1925 och platsen är vid Bolinderska huset på Blasieholmen i Stockholm. Bilen är den typ IIa bil som försetts med lastbilsmotorn typ 1444, som kunde köras på motorsprit. Bilen hade registreringsnummer B39. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/83.

Erik Åkerlund köpte 1926 en Fiat 503 med öppet specialkarosseri, möjligen från italienska Castanga. Den 3 juli inregistrerades bilen på Åkerlunds hustru Maja och erhöll B73. Men redan efter omkring ett halvår avyttrades bilen och nummer B73 flyttades över på en Itala. Bilden har publicerats i Autohistorica 6/82.

Itala Cabriolet från 1926 med registreringsnummer B73 som ägdes av Erik Åkerlund. Fotot är taget på Birger Jarlsgatan i Stockholm 1929. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 6/82.

 

Ytterligare en bild som visar Erik Åkerlunds Itala Cabriolet från 1926 med registreringsnummer B73. Den 28 mars 1930 såldes bilen till en civilingenjör Stenhoff. På grund av dyrbara reparationer kunde denne Stenhoff bara behålla bilen tre månader. Via Philipsons såldes den senare till en tandläkare i Värmland. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

 

Ford modell T Touring från cirka 1911 med registreringsnummer B154.

 

En festlig bild som ska ha tagits i Storvik i samband med Barnens Dag 1921. Eftersom bilarna är lövade kan identifieringen försvåras något. Men den 3-hjuliga bilen med registreringsnummer B231 är en Phänomobil från cirka 1914. Den första bilen har registreringsnummer X209 och är en Krit Touring från senast 1913. Den inregistrerades den 16 september det året och som ägare stod Hedesunda Bilbolag, Sundin & Co. Senare fanns bilen registrerad i just Storvik. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-01-27)

 

Denna bild visar en av de två Duesenberg modell J som kom till Sverige 1930. Den här bilen med 7-sitsig limousine karossos, förmodligen från Willoughby, hade motornummer J 263 och besiktigades den 17 februari 1930 och registrerades dagen därpå på direktör Erik Åkerlund. Registreringsnumret blev B490 eftersom Erik Åkerlund då bodde i Stocksund utanför Stockholm. Efter en kort tid ersattes den ursprungliga karossen och skärmar med en 2-dörrars coupé-kaross från Figoni. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/68.

 

Erik Åkerlunds Duesenberg modell J med motornummer J 263 och registreringsnummer B490 vid en Concours d´Elegance-tävling i Cannes. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/80.

 

Här har Duesenberg modell J, J 263, men registreringsnummer B490 fått en 2-dörrars coupé-kaross från Figoni. Bilden är tagen 1930 Paris, antagligen när karossen var helt ny. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/68.

 

Ytterligare en bild som visar Duesenberg modell J, J 263, men Figoni-kaross och registreringsnummer B490. Här rör det sig om någon slags filminspelning vintertid. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/68.

 

4-Dörrars Voisin typ C3 med registreringsnummer B707. Den köptes 1927 hos Philipssons av ingenjör Gustaf Olsson, Lidingö. 1931 såldes bilen till Ostermans. Karossen var vinröd och skärmarna svarta. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.

 

Ytterligare en bild som visar ingenjör Gustaf Olssons Voisin typ C3 med registreringsnummer B707. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/73.

 

1926 köpte Erik Åkerlund en Isotta-Fraschini Tipo 8 som den 3 februari inregistrerades på B744. Till bilen införskaffades två karosserier, ett öppet och ett delvis täckt. Under den tid Åkerlund ägde bilen kom den att skifta utseende ett antal gånger. Förutom att det fanns två karosserier ändrades en hel detaljer som exempelvis lackering, hjultallrikar, vindruta och sökarlykta. Den 15 juli 1931 fick bilen ett nytt registreringsnummer, A1047, eftersom Åkerlund då flyttat från Stocksund till Diplomatstaden. Bilden visar bilen med det ursprungliga karosseriet. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

Bilden visar Erik Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8, B744, senare A1047, med det öppna karosseriet. Det har nu fått annan färgsättning. Bilen har också fått nya vindrutor och förvaringslåda på fotsteget. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

Bilden visar Erik Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8, B744, senare A1047, med det öppna karosseriet. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

Bilden visar Erik Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8, B744, senare A1047, med det öppna karosseriet. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

Nordbergs i Stockholm byggde detta Coupé de ville-karosseri till Erik Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8 med registreringsnummer B744, senare A1047. Fotot är taget vintertid i Lärkstaden i Stockholm och vid ratten sitter chauffören Johansson. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

Bilden visar Erik Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8, B744, senare A1047, med det täckta karosseriet från Nordbergs i Stockholm. Vid ratten sitter Walfrid Johansson som var privatchaufför åt Erik Åkerlund 1920-1930. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

 

Den 1 maj 1931 registrerades den här 2-sitiga bilen, en Rosengart från 19301, och fick nummer A7140. Ägare var då Sven Servais, tävlingsförare som är känd från bland annat Rämen och Flaten. Mellan den 9 juni och 20 september 1933 ägdes bilen av Karl Sigvard Brevitz i Drottningholm. Bilen hade då registreringsnummer B828 och fotot är således taget under den tiden. Vid ratten sitter Karls fru Greta, i bakgrunden ses bussar som tillhör Mälaröarnas Omnibus AB. Bilen gick sedan vidare till Örebro län. Bilden har publicerats i Autohistorica 5-6/83.

 

Oidentifierad januari 2014 A. Vykort som visar Lilla Torget i Norrtälje med bland annat bageri och bokhandel. De två parkerade bilarna har typiskt 1920-tals utseende. Bilarnas registreringsnummer A3832 och B881 kanske underlättar identifieringen? (2014-01-08)

 

När Rune Åkerlund fyllde 21 år den 28 september 1929 fick han denna Bugatti typ 44 av sin far, bokförläggaren Erik Åkerlund. Bilen med cabrioletkarosseri från Maurice Proux i Paris erhöll då registreringsnummer B930, som den 24 november 1931 byttes till A7777. Fotot är taget när bilen var alldeles ny, platsen är i närheten av KSSS paviljong på Djurgården i Stockholm. Bilen är bevarad och ingår i Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar i Köping. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/88 (2014-08-20).

 

Fotot är taget i närheten av Bristol i England 1930 och i bilen, en Bugatti typ 44 med cabrioletkarosseri från Maurice Proux i Paris, ses ägaren Rune Åkerlund. Bilen hade inregistrerats 1929 och tilldelats registreringsnummer B930, vilket byttes till A7777 den 24 november 1931 Bilen är bevarad och ingår i Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar i Köping. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/88 (2014-08-20).

 

Efter något lät Rune Åkerlund lackera om sin Bugatti typ 44 med cabrioletkarosseri från Maurice Proux i Paris. Tidigare hade bilen varit mörk med ljusa lister, men nu blev karossen ljusblå medan listerna och skärmarna blev mörkblåa. Bilen hade inregistrerats 1929 och tilldelats registreringsnummer B930, vilket byttes till A7777 den 24 november 1931. Lägg märke till storken, från en Hispano-Suiza, på kylarlocket. Bilen är bevarad och ingår i Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar i Köping. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/88. (2014-08-20)

 

Tre tämligen nya T-Fordar har fotograferats i Sundbyberg våren 1924. Alla bilarna har täckta karosser, antagligen 2-dörrars Tudor Sedan, men det är lite svårt att se antalet dörrar. Två av bilarna har registreringsskyltar med tydliga B-nummer, B1215 och B1253, och gissningsvis har bilen till vänster även den ett B-nummer. Bilarna användes med stor sannolikhet som taxibilar och det är nog bilarnas chaufförer som låtit sig fotograferats. I Stockholm gick det ett antal täckta T-Fordar som taxibilar under namnet "Lille-Bil", kanske ingick även dessa B-registrerade Fordar i den rörelsen?  De här T-Fordarna har förnicklad kylarmaskering och lyktsargar vilket var typiskt för Fordarna som såldes på den skandinaviska marknaden och som kom in via den danska sammansättningsfabriken i Köpenhamn. Till extrautrustning hörde även bilarnas stötfångare. Notera att bilen i mitten är försedd med kylarskydd. Information har lämnas av en medlem i Mässing & Nickel.

 

Tre amerikanska bilar uppställda framför en lantegendom på Södertörn. Bilen längst till vänster är en Dodge Modell 30 Touring som Tage Jansson köpte 1920. Bilen i mitten, en Packard Twin Six med Limousine-kaross tillverkad av tyska Kellner, ägdes också av Tage. Packarden övertogs senare av Freys Hyrverk i Stockholm och kom att användas för skjuts av brudpar i samband med bröllop. Under Tages ägo hade Packarden registreringsnummer B1396. Bilen längst till höger är en Cadillac V8 Touring som ägdes av Tages dåvarande svärfar, besiktningsmannen ingenjör John Schmidt. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/74.

 

Overland 4 Touring som den 2 december 1920 inregistrerades och fick registrerings-nummer B1471. Vid registreringstillfället ägdes bilen av köpman Oscar Ahnfeldt, Södertälje. När fotot togs ägdes bilen av Cigarrfabrikör Oscar Almfeldt i Sigtuna. Förmodligen är det en och samma person, ett av efternamnen är antagligen felstavat. Företaget Almfeldts Cigarrfabrik grundades 1897 som handelsfirma i Stockholm men utökades 1899 med egen cigarrfabrikation. Fabriken har adress Bangårdsgatan 4 år 1902 och år 1905 är den belägen vid S:t Paulsgatan 5. Efter konkurs år 1907 övertar hans maka, Lydia Lovisa Almfeldt rörelsen och förlägger den till Sigtuna. År 1913 anges fortfarande fabriken och lagret finnas i Sigtuna och i januari 1914 flyttas rörelsen till Södertälje och 1915 inlöstes den av Tobaksmonopolet. Bland cigarr-märkena var flera olika sorter förpackade i cigarrlådor av glas(!). Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2013-03-08)

Overland modell 4 Touring som registrerades den 28 april 1921 och fick registreringsnummer B1684. Ägare var då Edvin Karlsson, Finsta. Registrerings-skyltens utformning indikerar att fotot togs före 1924. Bilden kommer från Enköpings museum. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-03-08).

Overland modell 4 Touring som registrerades den 28 april 1921 och fick registreringsnummer B1684. Ägare var då Edvin Karlsson, Finsta. Bilden kommer från Enköpings museum. (2013-05-10)

 

John Karlsson och Bror Kvist startade "omnibus- och drosktrafik" i Öregrund och Östhammar-Harg år 1921. Deras första "buss" var denna GMC lastbil. Fordonet besiktigades den 7 maj 1921 och i besiktningsinstrumentet kallas det för kombinerad last & personautomobil". I fordonet rymdes 14 personer, föraren inräknad. Alternativt kunde en last på 1000 kg fraktas. Den 4-cylindriga motorn utvecklade 33 hästkrafter. Som ägare stod "Herrar Karlsson & Kvist, Bangatan 1, Sundbyberg". Den 10 maj 1921 tilldelades fordonet "igenkänningsmärke" B1724. Fotot är taget vid Öregrunds Stadshotell och det är Bror Kvist som håller handen på höger framlykta. Efter något år fick GMC:n ett mer normalt busskarosseri. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-12-22)

 

John Karlssons och Bror Kvists första buss, en GMC med registreringsnummer B1724, står här på Rådhusgatan i Öregrund. På flaket fanns det "inbyggda säten" med plats för cirka 12 passagerare. Lägg märke till lådan som gjorts fast på sidan av hytten. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-11-04).

 

Ytterligare en bild som visar John Karlssons och Bror Kvists första buss, en GMC med registreringsnummer B1724. Fotot är taget 1921 och ska visa den första turen med Roslagens första buss. Bussen ankom till Öregrund den 3 juni och trafiken startade den 4-6 juni. Här är bussen klar för avgång mot Östhammar och Harg. Vid ratten sitter Bror Kvist. Man nummer 2 från vänster är polis Renhold Ålund som åser avfärden från Öregrunds spruthus vid ”Kunskapens träd” på Råstugatan. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-12-22).

 

John Karlssons och Bror Kvists GMC med registreringsnummer B1724 fick 1923 ett nytt karosseri. Det var Bilcentralen i Östhammar som byggde det för rätt typiska busskarosserier. KK som är inskrivet i cirklarna står för Karlson & Kvist. På karossidan framgår det tydligt att orterna Gimo, Östhammar och Öregrund trafikerades. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-11-04).

 

John Karlssons och Bror Kvists GMC buss med registreringsnummer B1724 har fotograferats på torget i Östhammar. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2013-01-27)

 

Någon gång under 1923 eller 1924 inträffande denna dikeskörning med John Karlssons och Bror Kvists GMC buss med registreringsnummer B1724. Vid olyckstillfället var Bror Kvist som körde bussen. Med på bussen var person med namnet Regina. Hon hade besökt sin son i Öregrund och var nu på väg hem. Hon hade fått med sig en mjölkflaska som stod bredvid chauffören. Vägen var gropig och flaska vill falla omkull, Bror Kvist försöker ”rädda flaskan”, men olyckan kom på ett annat sätt – dikeskörningen var ett faktum. På bilden är det John Karlsson som står rökande och med en fot på fotsteget. När bussen skulle bärgas var det John som fick agera ”bärgningsbil”. Bussen kunde sedan köras från platsen. Passageraren Regina ska ha lämnat platsen till fots med orden: "Jag tror minsann att djävulen själv bor i Roslagen". Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-11-12).

 

John  Karlsson och Bror Kvists GMC buss med registreringsnummer B1724 står här framför Kunskapens träd och spruthuset i Öregrund. Två pojkar har även kommit med på fotot. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm. (2013-01-28)

 


Registreringsnummer B1801 tillhör en Commonwealth Touring från cirka 1920 som användes som taxi i Järna utanför Södertälje.

 

 

John Karlsson och Albin Mattsson bedrev busstrafik på sträckan Öregrund-Gimo från år 1926. 1927 tillkom linjen Östhammar-Häverödal. Fotot som är taget på på Öregrunds torg visar företagets fordonspark vid den tiden. Lastbilen längst till vänster är en Chevrolet som senare kom till Södertälje brandkår. Bussarna är av märkena Chevrolet, GMC och International med registreringsnummer B2707. Personbilen närmast bussarna är en Buick med registreringsnummer B2104 och vid den står John Karlsson. Bilen längt till höger är en Willys-Knight med registreringsnummer B1925 och vid den står Albin Mattsson. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-11-18)

 

Ytterligare en bild som visar John Karlssons och Albin Mattssons fordonspark. Fotot som är taget på Rådhusgatan i Öregrund kan vara taget vid samma tillfälle som den föregående bilden, fordonen är i alla fall samma. Först står de tre bussarna, International med registreringsnummer B2707, GMC och Chevrolet. Sedan följer de två personbilarna, Willys-Knight med registreringsnummer B1925 och sist skymtar Chevrolet lastbilen. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-11-18)

 

John Karlsson ägde denna Buick Standard Six modell 20 Coach 1925 med registreringsnummer B2104. Registreringsskyltens placering mitt emellan strålkastarna indikerar att bilen är USA-byggd. Bilden kommer från Johns son Pär-Ola Malm. Leif Holmberg har hjälpt till med faktauppgifter. (2012-12-24)

 

Foto som visas en buss och några 1920-tals bilar på torget i Östhammar. Enligt uppgift ska fotot vara taget 1927. Bussen tillhörde Karlsson & Kvist och trafikerade sträckan Öregrund-Östhammar-Gimo. Bilen längst till höger är John Karlssons Buick Standard Six modell 20 Coach 1925 med registrerings-nummer B2104. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm  (2013-02-04)

Scania-Vabis taxi från cirka 1920 med registreringsnummer som kört fast under vårvintern 1925. Det hände någonstans på Lidingö och bilen är antagligen en typ II eller IIa. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 2/81.

 

Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost med 6-sitsigt Limousine-karosseri som köptes begagnad av direktör Erik Åkerlund, Stocksund, i slutet av 1921. Säljare var löjtnant Torsten Ax:son Johnson och bilen hade då registreringsnummer A795, vilket hade tilldelats bilen den 29 februari 1916. Efter ägarskiftet fick bilen registreringsnummer B2171 den 30 december 1921. Den täckta karossen, antagligen byggt av Hovslageribolaget, ersattes omgående av ett öppet sport-karosseri från Nordbergs. Leif Holmberg har hjälpt till med information. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82. (2014-01-04)

 

Så här såg Erik Åkerlunds Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost ut sedan den försetts med ett sportigt 2+2 sitsigt karosseri från Nordbergs i Stockholm. Bilen som stod färdig våren 1922 hade nu registreringsnummer B2171, vilket hade tilldelats bilen den 30 december 1921. Tidigare, från 29 februari 1916, hade bilen haft registreringsnummer A795. Leif Holmberg har hjälpt till med information. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82. (2014-01-04)

 

 

Ytterligare en bild som visar Erik Åkerlunds Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost med registreringsnummer B2171, tilldelat bilen den 30 december 1921.  Tidigare, från 29 februari 1916, hade bilen haft registreringsnummer A795. Det 2+2 sitsiga sportkarosseriet med franska drag från Nordbergs i Stockholm var lackerat i marinblått, men motorhuven var blankpolerad. Klädseln var i rött skinn och beslagen försilvrade. Efter att ha ägt bilen knappt ett och ett halvt år sålde Åkerlund den till Göteborg. Leif Holmberg har hjälpt till med information. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82. (2014-01-04)

 

Hudson Super Six ambulans som inregistrerades den 3 mars 1922 och då tilldelades igenkänningsmärke B2212. Registrerad ägare var då Stockholms läns Central-lasarett, Stocksund. Fotot är nog taget några år senare eftersom registreringsskylten har det utförande som började användas 1924. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-02)


Buick modell H-49 7-sits Touring från 1919 med registreringsnummer B2247 har fotograferats ombord på en färja vid Bålsta. Bilens framskärmar är utbytta, möjligen från Fiat? Ester och Gerda är förnamnen på två av personerna i bilen. Bilden och information kommer från Pär-Ola Malm. En medlem i Mässing & Nickel har även bidragit med information.

 

Ytterligare en bild som visar Buick modell H-49 7-Sits Touring från 1919 med registreringsnummer B2247. Här ser man tydligt att bilen är 7-sitsig. Notera att bilen är har kvar originalframskärmarna. Bilden kommer från Pär-Ola Malm. En medlem i Mässing & Nickel har bidragit med information.

 

 

Ytterligare en bild som visar Buick modell H-49 7-Sits Touring från 1919 med registreringsnummer B2247. Även här har bilen kvar originalframskärmarna. Registreringsskyltens  utformning tyder på att fotot är taget före 1924. Bilden kommer från Pär-Ola Malm och det är hans pappa som sitter vid ratten. Passagerare är hans blivande fru Gerd född Söderman (2012-12-22)

 

Kaféföreståndaren Per Johansson-Reberg i Stadsgården tänkte använda Delaunay-Bellevillen, A3706, i busstrafik. Den 18 april 1921 blev fordonet godkänt för personbefordran mellan Midsommarkransen och och Segeltorp, 11 passagerare fick åka med. Efter ett par månader, den 11 augusti 1921, såldes bilen igen. Ny ägare blev en fabrikör Åkerlöf och det var troligen denne som lät fordonet få busskarosseriet som bilden visar. Den blev nu godkänd för 16 passagerare. 1922 såldes bussen till till trafikföreningen Huvudsta-Stockholm, vilket också framgår av märkningen på karossidan. I samband med ägarbytet blev det nytt registretringsnummer, B2254. Den 10 juli 1925 avfördes bilen för att sedan skrotas. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-14)

 

Chauffören och konduktören står framför sin buss för 16 personer, en Delaunay-Belleville med registreringsnummer B2254. Enligt märkningen på karossidan trafikerades sträckan Huvudsta-Stockholm. Det var också Trafikföreningen Huvudsta-Stockholm som stod som ägare när bussen inregistrerades den 4 april 1922. Notera att passagerarna fick stiga ombord bakifrån. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-03-07)

 

1922 kördes Six Days i Schweiz. Här är Husqvarna-laget uppställda för fotografering. Förarna är Bernhard Malmberg, Per Svanbeck och Gustaf Göthe. Motorcyklarna har registreringsnummer T717, F817 och B2265. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/71.

 

I oktober 1922 köpte Erik Åkerlund denna Hispano-Suiza H6 med öppet 6-sitsigt karosseri. Den 29 oktober registrerades bilen på nummer B2929. Bilen blev förmodligen omtyckt eftersom Åkerlund behöll den ända till början av 1931. Då övertogs bilen av Hans Osterman som senare sålde den vidare till en person i Norrköping. Notera sökarlyktan för gas. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

 

Harley-Davison från åren kring 1930 med registreringsnummer B3592.

Traffic-lastbilarna från Traffic Motor Truck Co i St Louis, USA, hade ett karaktäristiskt utseende med denna chassiram där frampartiet även fungerade som som stötfångare. Den här lastbilen med registreringsnumret B3855 är nog tillverkad kring 1920, men fotot är nog taget när bilen varit i bruk några år.

Fiat buss avsedd för 13 personer som inregistrerades den 16 september 1921 och tilldelades igenkänningsmärke B2021. Bussen som enligt skylten trafikerade Huvudsta ägdes vid registreringstillfället av O.F. Fredriksson, L. Söderqvist och L.O. Nilsson, alla från Duvbo. Chassitypen kan vara 15 TER och karossen är förmodligen svenskbygd. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-25)

 

AGA typ A 1923 med registreringsnummer B3721, köpt ny av borgmästare Blomqvist i Östhammar som ägde den fram till 1929 då den såldes vidare till en fiskare Johans Wahlström i Forsmark som avförde och skrotade bilen 1933. AGA såldes i cirka 90 exemplar i Sverige 1923-24 av AB Albert Holmer i Stockholm som innehade agenturen i landet.

 

4-Dörras täckt Chevrolet från 1930 med registreringsnummer B4051. Bilen har var varit publicerad i Autohistorica 2/83.

 

Ford modell TT lastbil med igenkännings-märke B4214. (2015-04-24)

 

Två av bussar från Stockholms Läns Omnibus AB har fotograferats framför Busstationen på Rådhusgatan i Öregrund. Båda är Scania-Vabis från cirka 1930, men med olika karosserier. Den första bussen med registreringsnummer B5436 har karosseri med gemensam ingång för passagerarna. Den delvis skymda bussen har ett så kallat sedan-karosseri med separata dörrar för varje sätesrad. Notera att den bussen även har ett släp. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-11-18)

 

Voisin ambulans som fotograferats cirka 1933 i Handen. Det var ursprunglig en personbil tillverkad 1924. Den övertogs av Dalarö Nya Trafik AB 1929 där den gick som taxi med registreringsnummer B6250. 1929 övertogs bilen av BST, Brännkyrka-Södertörns Trafik AB, och det var då ombyggnaden till ambulans genomfördes. Bilen fick nu registreringsnummer A2377, men tjänstgöringstiden som ambulans blev kort och redan 1923 togs den ut tjänst. I bakgrunden ses en treaxlad Tidaholm buss. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/81.

 

Lindblads Motoraktiebolag importerade denna Bugatti typ 46 med chassinummer 46540, tillverkad 1931. Den såldes till Prins Gustaf Adolf och fick registreringsnummer A26 den 12 februari 1932. Den mörkblå bilen med 4-5 sitsigt cabriolet-karosseri från tyska Neuss användes på bröllopsresan med Prinsessan Sibylla från Tyskland. Den 19 februari 1934 registrerades bilen på Gjestvangs, men nyttjanderätt för Karl Hurtig. Täby. Bilen hade då registreringsnummer B6493. Den 20 mars 1935 registrerades bilen på Motorfirma Uno Ranch, Göteborg. Den fick då registreringsnummer O2679. Tyvärr krockades bilen 1940 och skrotades sedan. Åtminstone vissa delar togs tillvara, motorn hamnade i en typ 50 i England. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/67 och 5-6/84. (2012-12-27)

 

Bilden visar Prins Gustaf Adolfs Bugatti typ 46 med chassinummer 46540, tillverkad 1931, i samband med ett verkstadsbesök. Bilen hade då registreringsnummer A26. Senare fick bilen nummer B6493 och slutligen O2679. Bilden har publicerats i Autohistorica 5-6/84. (2012-12-27)

 

Graham Brothers buss från cirka 1930. Bussen med registreringsnummer B6536 har en så kallad sedan-kaross. Man kan läsa sig till att bussen trafikerade en linje i Uppsala.


En finklädd man sitter på en Harley-Davidson med sidovagn från cirka 1920. Registreringsnumret är B9702.

Uno Ranch står vid sin Bugatti typ 40 med registreringsnummer O5525 som han hade hämtat ut på Bugatti-fabriken den 20 maj 1931. Fotot är är också taget utanför fabriken i Molsheim i april 1933. Bilen fick senare registreringsnummer B12931. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/87. (2013-03-20)


Det här fotot togs av en fotohandlare i Skutskär sommaren 1947. Bilen är en Bugatti typ 40 från 1931 som då hade registreringsnummer B12931. Bilen hade tidigare haft registreringsnummer O5525. Personen till vänster är Lennart Bergström och till höger ses bilens ägare Rolf Lundblom. När fotot togs var männen ute på en semesterresa. Rolf hade köpt bilen året innan av Gunnar Humlin, Bromma. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)

 

Ytterligare en bild som visar Rolf Lundboms Bugatti typ 40 från 1931 med registreringsnummer B12931. Bilen hade tidigare haft registreringsnummer O5525. Fotot togs i Dalarna 1947 under semesterresa. Här ser man när Rolf har öppnat motorhuven för att kontrollera oljenivån. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)

 

Rolf Lundboms och Lennart Bergströms semesterresa 1947 slutade sorgligt, i alla fall för Rolfs bil, Bugatti typ 40 från 1931 med registreringsnummer B12931. Bilen hade tidigare haft registreringsnummer O5525. Fotot visar vad som fanns kvar av bilen efter eldsvåda. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)

 

 

                                     © 2015 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se