Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Intressant historia om en R.C.H. i Dalarna


I norra Dalarna finns en ovanlig bil vid namn R.C.H. från 1912-13. Detta var ett fabrikat som grundades av Robert Craig Hupp. Alltså samma man som tidigare år 1909 varit medgrundare till Hupp Motor Car Company som tillverkade bilen Hupmobile. Han hade stora affärsplaner som inte sammanföll med resten av ledningen och 1911 blev han utköpt från Hupp Motor Car Company. Han startade därmed det egna företaget Hupp-Yeats som 1912 startade tillverkning av bilen som fick bära hans initialer, R.C.H. Bilen var konventionell med en 22 hkr fyrcylindrig motor som senare ökades till 25 hkr. Produktionen pågick till 1915.

Ett antal R.C.H. importerades till Sverige, och en av dem finns alltså bevarad. Den hamnade i Dalarna via en makaber historia. År 1920 rånmördades Emil Norgren som jobbade på Korsnäs sågverk. Gärningsmannen var arbetskamraten skogsarbetaren Walfrid Krokström. Han tog med sig rånbytet till Stockholm där denna bil inköptes och kördes till Dalarna. Länsman var honom dock på spåren, och när Krokström fick det hett om öronen sålde han bilen i Lima. Efter att Krokström åkt fast annonserades bilen två år senare ut på tullauktion i Falun år 1922. Den köptes då av Wendel Åkerman och har varit i släktens ägo sedan dess. Efter att bilen anmäldes avförd ur registret 1928 har den alltså stått orörd, med undantag för en flytt mellan familjemedlemmar där den tyvärr gled av släpvagnen med mindre skador som följd. På sin nuvarande plats har bilen stått i över 50 år. Men det kan det bli ändring på. Nuvarande ägarna funderar nämligen på att sälja bilen så att den kan hamna hos någon som kan ge den lite mer kärlek. Här på redaktionen håller vi tummarna för att denna unika bil med denna unika historia får stanna i Sverige.

(2025-03-22)

Foto taget under tiden Krokström förfogade över bilen, i augusti-september 1920. Det ska enligt uppgift vara taget vid hans föräldrahem i Lima, och det är Krokström själv vid ratten och en av hans systrar i baksätet. Den lilla flickan är okänd.

R.C.H. såldes i Sverige av Gjestvangs i Stockholm. Här en annons från 1912 av R-C-H modell 25. Bilen i Dalarna har inte känd historik från tiden innan första världskriget så det är oklart om den är importerad av Gjestvangs eller en senare import strax efter kriget.


Overland Modell 91 Touring 1923 till salu av Bilweb Auctions


Foto: Bilweb Auctions

Bilweb Auctions har ökat frekvensen mellan sina auktioner det senaste året och kör nu utrop en gång i veckan. I den nuvarande pågående auktionen är äldsta objektet en Overland Modell 91 Touring från 1923. Det är före detta Ingemar Gustafssons bil som såldes på auktionen i Hovsta efter hans bortgång. Sedan dess har den funnits i Värmland. Den var till salu på Klaravik förra året, men tydligen blev det ingen affär den gången för den är kvar i Kil ännu. Och nu alltså till salu igen.

Auktionen kan hittas här på bilwebauctions.se och avslutas den 27:e mars.

(2025-03-22)


Alf Almqvist och Jonsson-bilen. Foto: Thomas Kühnel/NLT.

Jonsson-bilen visas upp på nytt motormuseum i Lidköping


Alf Almqvist heter mannen bakom ett nytt privat motormuseum som planeras öppna i år i Lidköping. En av rariteterna är den lokaltillverkade Jonsson-bilen. Den byggdes vid Alfred Jonssons Motorfabrik i Lidköping i början på 1920-talet och blev inregistrerad 1923, med Alfred Jonsson själv som ägare. Den har en fyrcylindrig motor på 20 hästkrafter, treväxlad låda och fyrsitsig öppen kaross. Bilen är välbyggd och planer på serietillverkning fanns, men det blev bara detta enda exemplar. Den här bilen renoverades och kördes en hel del av Roland Swälas, som för många säkert är ett känt namn i veteranbilshobbyn. Sedan stod den även på Laganland bilmuseum en tid, men nu har den dock inte visats upp på länge. Men det kommer nu alltså ändras, då den får en hedersplats på detta nya museum i staden där den en gång byggdes.

En artikel om museiprojektet, som publicerades häromdagen, kan läsas i Nya Lidköpings-Tidningen (för prenumeranter), skriven av Jonas Norlin.

Museet ligger granne med Rörstrandsmuseet och har tänkt ha samarbeten med dem. Just nu pågår färdigställandet av museet som förväntas vara klart inom någon månad. Därefter blir det invigning.

(2025-03-21)


Classic Motor skriver om Katrineholms-Peugeoten


Intresset för Styrkeprovet fortsätter. I senaste numret av Classic Motor presenteras Katrineholm-Stora Malms Hembygdsförenings Peugeot från 1909 i en sex sidor lång artikel. Den här bilen kommer vara en av deltagarna i årets Styrkeprov som ju hålls i grannstaden Eskilstuna i sommar. Själva Styrkeprovet har också fått en plats i tidningen, där det presenteras i en notis på Hört & Hänt-sidorna.

För oss Mässing & Nickelentusiaster finns ytterligare intressanta artiklar i tidningen. Under den återkommande rubriken Ett fotografi berättar presenteras Nils Looströms Isotta Fraschini som han importerade 1926. Dessutom fortsätter temat i nästa nummer med en artikel om en 100-årig Buick Standard Six 1925 på Gotland.

(2025-03-20)


Rekordstort intresse för Styrkeprovet!


Intresset för Styrkeprovet har i år varit rekordstort. Det har inte ens gått två veckor sedan anmälan öppnade och det är redan fullbokat med deltagare från Danmark, Norge, Sverige och Tyskland. Antalet platser har utökats från initiala 75 till 85 och ytterligare fem reservplatser platser har satts upp om någon får förhinder på något sätt. Men nu tillåter inte de praktiska förutsättningarna fler deltagare. Anmälan är alltså stängd.

Bland några av de deltagande fordon märks Katrineholm-Stora Malms Hembygdsförenings Peugeot från 1909, Surahammar kommuns Vabis från 1903 och Tekniska museets Renault från 1901.

Även veteranbilsmedia har uppmärksammat evenemanget. Här är Classic Motors artikel om Styrkeprovet: www.classicmotor.se

Kul att så många vill delta i Styrkeprovet. Väl mött i Sundbyholm allihop!

(2025-02-13)


Anmälan till Styrkeprovet 2025 är öppen!


Styrkeprovet arrangeras årligen sedan 1983 och värdskapet alterneras mellan NVK i Norge, DVK i Danmark och AHK i Sverige. Arrangemanget är nordens största för bilar och motorcyklar tillverkade 1890-1925.

Arrangemanget körs 2025 i Södermanland och Västmanland med utgångspunkt från Sundbyholms Slott utanför Eskilstuna, under fyra dagar; torsdag 31 juli – söndag 3 aug. Det blir två dagar med utmanande körning om totalt ca 25 mil.

Fredagens slinga omfattar ca 12 mil via Bil- och Teknikmuseet i Köping och Munktellmuseet i Eskilstuna. Lördagens slinga omfattar ca 12 mil via Strängnäs och Mariefred. (Kortare slingor om 6 mil kommer även att finnas.)

Arrangör för Styrkeprovet 2025 är Automobilhistoriska Klubben i Sverige – AHK / Mässing & Nickel-sektionen. AHK fyller 75 år 2025. Detta jubileumsår kommer att firas lite extra under Styrkeprovet!

Läs mer och anmäl er genom detta dokument: Inbjudan. Anmälan stänger den 30 april och plats finns för totalt 75 fordon.
Uppdatering 2023-02-13: Anmälan har stängt tidigt eftersom maxantalet uppnåtts.

Välkommen till Styrkeprovet 2025 i Sundbyholm/Sverige!

(2025-02-01)


Förfrågan om en okänd navkapsel


Vi har fått in en förfrågan till Mässing&Nickel om denna navkapsel. Den är nicklad och bedömningsvis från tidiga 1920-talet.

Om någon har en idé om var den kan komma från, hör av er till redaktören: massingnickel@sorliden.se

(2025-01-30)


Uppdatering: Mysteriet har lösts tack vare vår norske vän Haakon Stray Rodtwitt som gissar att den kommer från en Rover. Detta visade sig vara alldeles rätt!


Inbjudan till Styrkeprovet 2025 är snart här


Arrangörskommittén med Göran Flank i spetsen har de senaste månaderna planerat hårt inför sommarens Styrkeprov. Det är Sveriges tur att hålla i det i år, och det hela arrangeras av AHK:s Mässing&Nickel-sektion. Det kommer köras i Sörmland med utgångspunkt vid Sundbyholm utanför Eskilstuna och datumet är 31 juli - 3 augusti, alltså vecka 31.

Inbjudan kommer skickas ut 1 februari till NVK, DVK, AHK och självklart här inom Mässing&Nickel.

(2025-01-24)


Chaufför Göran Flank tar plats.

SVT Barn gör inslag med Tekniska museets T-Ford


SVT Barn har gjort en serie korta historieprogram som kallas Historiskt med Farah och Adrian. Ett av avsnitten handlar om transporthistoria och där figurerar Tekniska museets T-Ford från 1920. Programmet nämner väldigt kortfattat om automobilens historia, och så vevas T-Forden igång och körs i några klipp. Chaufför vid inspelningen var T-Fordklubbens Göran Flank, tillika Mässing&Nickelmedlem. Han har även varit med i projektet med renoveringen av bilen. Mer om detta kan läsas på nyhetssidan från juni 2024.

Inslaget kan ses här på SVT Play.

(2025-01-12)

Bland arkivbilderna i programmet dyker denna intressanta bil upp. Lite olyckligt visas detta klipp precis när programledaren nämner historien med de första bilarna med bensinmotor. Det är förmodligen oavsiktligt, eftersom inte alla känner till att detta ju är en elbil! Det är en av få Rauch & Lang som importerades till Sverige. Just detta är en Rauch & Lang Modell C-35 från 1919. Den här bilen ägdes av direktör Olof Stendahl och användes som bruksbil ända upp på 1940-talet. Den avregistrerades 1943.

Programmet har flera inslag med T-Forden, som mest är med som rekvisita. Bland annat visas när den ska vevas igång och när chauffören tillkallas för att köra iväg. Här ses avslutningsscenen i avsnittet. Göran Flank sitter bakom ratten och i baksätet sitter programledarna Farah Abadi och Adrian Alebo Andersson. De har precis blivit bjudna på glass av Göran och är på väg ut ur bild mot nya äventyr på Rivieran. I bakgrunden ses sommarkaféet Apotekskiosken på Djurgårdsbrunn.


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020

Juni 2020

Juli 2020

Augusti 2020

September 2020

Oktober 2020

November 2020

December 2020

Januari 2021

Februari 2021

Mars 2021

April 2021

Maj 2021

Juni 2021

Juli 2021

Augusti 2021

September 2021

Oktober 2021

November 2021

December 2021

Januari 2022

Februari 2022

Mars 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Juli 2022

Augusti 2022

September 2022

Oktober 2022

November 2022

December 2022

Januari 2023

Februari 2023

Mars 2023

April 2023

Maj 2023

Juni 2023

Juli 2023

Augusti 2023

September 2023

Oktober 2023

November 2023

December 2023

Januari 2024

Februari 2024

Mars 2024

April 2024

Maj 2024

Juni 2024

Juli 2024

Augusti 2024

September 2024

Oktober 2024

November 2024

December 2024


                                      © 2025 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se