Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


De Göteborska Phänomobilerna


I en annons kan man läsa att småväxta och lätta ha företräde.

Tidigare i år skrev vi här på Mässing&Nickel om Bengt Göthberg som letade efter information om de Phänomobiler som gick som droskor i Göteborg 1914. Bengt har nu samlat ihop lite mer information, och har skrivit en serie artiklar i de senaste numren av Göteborgs Motorhistoriska Klubbs medlemstidning Ventilen. Den ena artikeln handlar om Hugo Levin och hans arrangemang av en flygturné, och den andra artikeln behandlar Phänomobilerna.

Phänomobiler, eller som de oftast kallades i dåtida press, fenomobiler, togs i bruk under 1913 i huvudstaden, och i september 1913 kunde man läsa i Dagens Nyheter att Hugo Levin även planerar taxirörelse i Göteborg med dessa vagnar. Denna rörelse är till synes underordnad Stockholms-rörelsen. Lite senare, i oktober 1913, kunde man läsa i Göteborgs Aftonblad att Levin fått tillstånd att med företaget Trafikaktiebolaget Fenomobil bedriva droskverksamhet med 10 vagnar. Den planerade starten var redan 1:a december, men det dröjde ytterligare några månader innan trafiken kunde komma igång.

Den 31:e december kan man läsa i Göteborgs Aftonblad att en fenomobil nu setts på stadens gator, men den var ännu inte i drosktrafik utan var ute och provkördes. I januari kunde man läsa att företaget nu sökte chaufförer, och i mitten av februari börjar det närma sig premiär. Den 17:e februari gick att läsa i tidningen att bolaget nu satt upp telefonapparater på lyktstolpar i staden, för att påkalla en fenomobil. Det fanns till exempel en på Lilla Torget. Sedan, lördagen den 21:e februari kan man i en stor annons i Göteborgs Aftonblad läsa att trafiken med Fenomobilerna ska startas den 24:e februari. Men redan på söndagen den 22:e visades sju bilar upp för nyfikna Göteborgare, och gjorde en defilé längs stadens gator. Från denna uppställning, framför dåvarande konsertuset, finns även ett par fotografier, bland annat det som visades här på Mässing&Nickel i juli. Senare under året kunde man i både mars och april läsa fortsatta annonser om lediga tjänster som chaufför åt bolaget. Mot slutet av året bestäms dock att Stockholmsbolaget ska upphöra, vilket även betyder slutet för droskorna i Göteborg.

Utöver artiklarna i Ventilen har Bengt även skrivit en bok om Hugo Levin kallad Hugo Levin-boken som publicerats tidigare i år.

(2019-12-05)

Annons införd i Göteborgs Aftonblad den 21:e februari 1914. I anonnsen kan man läsa några av bolagets billiga taxor, till exempel kostade det 1:20 att resa mellan Drottningtorget och Karl Johans Kyrka.

Hugo Levin deltog även med en Fenomobil i en parad som anordnades på Valborgsmässoafton 1914. Bilen var utsmyckad för att roa publiken och beskrivs i Göteborgs Aftonblad som "en lustig parodi på fenomobil".


På gång i Stig Franssons garage


Så här i höstrusket är det många som spenderar sin tid i garagen. Så för ett par veckor sedan besökte jag Stig Fransson i Kungsör, och tog en titt på hans samlingar. I garaget står som vanligt Cadillac-droskan, Priamusen, Opel-lastbilen och de två Renault-bilarna. Darracqen är för tillfället förpassad till ett annat garage för att ge plats åt nästa renoveringsprojekt.

Stig håller nu på med vad han kallar sitt sista projekt, en Talbot. Strikt talat hör den inte hemma här på Mässing&Nickel då den är ett år för ung, alltså från 1932, men den kan vara kul att nämnas ändå. Bilen är av modell M78, uppkallad efter cylinderdiametern, 78 mm. Modellen har en sexcylindrig 2,9-liters toppventlismotor. Stig köpte bilen från Frankrike, och håller på med att renovera den. Karossen är nu lackad och chassit är körklart. På Stigs Facebook-sida lägger han upp en hel del bilder och information om bilen. Till exempel kan en video från provkörningen av chassit tidigare i höstas ses här. Vid besöket var Stig i färd med att montera allehanda nykromade detaljer, mest för att få en förhandsvisning av hur slutresultatet skulle kunna se ut. Det mesta av kromet i fronten var monterat, och framifrån ser bilen nu riktigt trevlig ut. Det tränade ögat kan dock notera att till exempel signalhornen är av tyskt fabrikat i stället för franskt, men vad gör det. Ett par dagar efter besöket var även dörrarna på plats. Kvar att göra är inredningen som inte är färdigsydd och monterad än.

(2019-11-28)

En del jobb återstår.

Den sexcylindriga motorn utvecklar 68 hästkrafter.

Delar av inredningen under uppbyggnad. Främst ses två hopfällbara extrasäten. Materialet till inredningen är taget från gamla möbler som skurits ut, målats och sytts om.

Nykromade detaljer som snart ska monteras. Bland annat noteras hållare till reservhjulen sat hållare till bakre stötfångaren. De flesta av delarna monterades under veckan efter besöket.


Originalafdelningen och Molin-bilen


En mycket populär del av vår hemsida är ju Originalafdelningen, som Lars-Göran Lindgren håller i. Där fylls det löpande på med nya bilder. På sistone har det blivit ett par nya bilder per vecka.

En av de senaste nytillskotten på Originalafdelningen är en bild av Molin-bilen, en bil som byggdes av cykelfabrikör Carl Johan Molin i början av seklet. Bilden, som även ses här till höger, ska vara tagen 1931 i Örebro. Mannen vid styrspaken heter Carl Gustav Andersson och drev Bil & Motorverkstaden där bilen stod som blickfång på 30-talet.

För den som vill läsa mer om Molin finns artiklar i till exempel Classic Motor Nr6/2018 samt Autohistorca Nr5/2018.

(2019-11-20)

Andreas Uddling visade upp Molin-bilen under Eskilstuna Veterandag 2018. Här berättar Andreas om bilen för den intresserade publiken och speakern Rickard Wolrath.

Motorn är tillverkad av De Dion-Bouton och har förmodligen suttit i en Tricycle.

Bilen hittades på en skrot av tidigare ägaren Torsten Johansson, som sedan renoverade den.


Cadillac 1905


Det har poängterats att Cadillac-bilden förmodligen är den bil som Harald Jonsson tidigare ägde, och som finns hos familjen Rundberg. Jag hade jämfört med senare bilder av den bilen, och tyckte inte karossen stämde, men bevisligen såg den lite annorlunda ut innan renoveringen. Ett par bilder av bilen kan ses i Originalafdelningen.
(2019-11-15)


Uppdatering: Ytterligare information inskickad till Mässing&Nickel förklarar att Harald Jonsson köpte sin Cadillac från Gösta Eriksson bil i Gävle, som i sin tur hittat bilen i Hamrånge (3 km från Åbyn), så det är definitivt samma bil.
(2019-11-28)


Cadillac 1905


Denna bild föreställer en Cadillac som enligt uppgift är av 1905 års modell. Bilden kommer från Gävleborgs länsmuseum (se föremål XLM.C90-4273), där följande information kan läsas: Cadillac 1905 års modell, Hagbloms i Åbyn. Detta är all information som finns. Det finns ingen uppgift om när fotot kan vara taget, eller några fler upplysningar om bilen. Har vi möjligtvis någon Cadillac-expert som kan avgöra vilken modell det är? Det är för mig obekant vilka Hagbloms i Åbyn var, men det kanske är någon annan som känner igen namnet?

Av bilden att döma ser bilen ut att ha stått ett tag. Kan det vara så att den har bevarats ända in i våra dagar? Är det någon som känner till mer information om bilen eller bilden, så hör gärna av er till massingnickel@sorliden.se.

(2019-11-13)

Bild: Länsmuseet Gävleborg, XLM.C90-4273.


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019


                                      © 2019 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se