Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Classic Motor uppmärksammar tidigt filmmaterial från Göteborg


En av klippen i filmen visar första startande i 1908 års vintertävling, Hjalmar P:son Janek från Helsingborg som körde en Beckmann.

Classic Motor uppmärksammar på sin hemsida en tidig film från Göteborg, under parollen Fredagsfilmen. Filmens titel nämner året 1909, men det är endast en ungefärlig uppgift. Filmen inkluderar material från flera olika tillfällen, några av dem säkerligen från 1909, medan andra är från åren däromkring. Redan i början av filmen dyker det upp några tidiga droskbilar, däribland en Renault, och i flera senare klipp dyker en Scania droskbil upp, ägd av åkare Georg Lundberg i Göteborg. Denna bil registrerades först 1911, så dessa scener kan inte vara så pass tidiga som 1909. I slutet av filmen ses även bilder från 1908 års vintertävling som anordnades i februari 1908 av Kungliga Automobilklubben på sträckan Göteborg - Stockholm.

Hela filmen kan ses på Classic Motors hemsida här. Tyvärr har den en pålagd modern musik som inte alls passar, men det går ju att stänga av. Filmen kommer ursprungligen från Filmarkivet och kan även ses direkt på deras hemsida här.

(2021-09-26)


Danska Køreselskabets septembertur


Förra helgen gjorde det danska körsällskapet en utflykt i Skåne, söndagen den 19:e september. De danska deltagarna samlades vid färjan i Helsingör för att på förmiddagen anlända till Helsingborg, där svenskarna var inbjudna att ansluta. Resan gick sedan genom sensommarens grönska till Anders Larsson och Ingalill Lindberg i Persorp där lunchuppehåll gjordes. Därefter gick resan till Söderåsen med eftermiddagskaffe hos Lotta på Åsen utanför Ljungbyhed. Med på resan var flera svenskar, däribland Mässing&Nickelmedlemmarna Åke Lindell med Lincoln och Hans Eriksson med A-Ford.

Foto: Maicen Hermansson
(2021-09-24)

Cadillacen är utrustad med så kallad grosshandlarratt för enklare i- och urstigning.

Flera A-Fordar deltog i utflykten. Närmst ses Mässing & Nickelmedlemmen Hasse Erikssons pickup från 1928. I bakgrunden ses även bland annat Rudy Lönn och Maicen Hermanssons blå Tudor Sedan från 1929.

Äldsta bilen var en danskägd Cadillac Type 53 Touring från 1916. En imponerande vagn med V8 och plats för 7 personer. Bakom den ses Mässing & Nickelmedlemmen Åke Lindells Lincoln Modell L Sedan från 1924.

Cadillacens 70 hästkrafter starka V8-motor. Denna motor hade introducerats till 1915 års modeller, och var Cadillacs första V8.


Motorcyklar till salu på Bilweb Auctions septemberauktion


Nu är budgivingen igång på nästa auktion hos Bilweb Auctions, den andra septemberauktionen. Bland objekten ses ett par motorcyklar inom Mässing&Nickels område. Den äldsta är en Wanderer 3 PS 1913. Den är märkt med en skylt som upplyser att den är såld av E. Lindgrens maskinaffär i Falun. Detta var en försäljare som hade börjat sälja motorcyklar runt 1910, och 1913 hade de en relativt stor omsättning med åtminstone 35 motorcyklar sålda under året. Utöver denna Wanderer säljs en 1200 cc Harley-Davidson modell FD från 1927 samt en Fiat 514 1930.

Auktionen avslutas den 30:e september.

(2021-09-23)


Diskussioner kring omarbetad vägledning för Naturvårdsverket


Den senaste tiden har stark kritik riktats mot länsstyrelsen och Naturvårdsverket vad gäller hantering av import- och exportärenden av entusiastfordon. Ett uppmärksammat fall är flera bilar i Göteborg som stoppats vid import då de klassats som avfall.

Även om de historiska fordonen som tagits i beslag i Göteborg är från 1950-talet så omfattar Naturvårdsverkets tolkning av EU-reglerna för import/export även historiska fordon från tidsperioden 1900-1931. Problemet är alltså att NVVs regelverk ger tullen möjlighet att godtyckligt klassa ett importerat/exporterat historiskt fordon som avfall även om både marknadsvärdet och historiska värdet är högt. Skicket verkar vara det som avgör vid en subjektiv bedömningen av Tullen.

MHRF driver frågan brett genom riksdagens fordonshistoriska nätverk och i nära samarbete med övriga stora motororganisationer. Enligt MHRF och FIVAs definition är ett historiskt fordon är ett vägfordon som är 30 år eller äldre, och MHRFs önskan är en samverkansgrupp med NVV för att gemensamt justera regelverket kring dessa fordon. Denna idé stöds av de riksdagsledamöter och svenska motororganisationer som är engagerade i ärendet. Se information från MHRF: mhrf.se/omarbetad_vagledning

Torsdag den 9:e september var det interpellation i riksdagen med kulturministern Amanda Lind. Debatten kan ses riksdagens webb-TV: www.riksdagen.se

Den 12:e oktober är det interpellation med miljöminister Per Bolund och MHRF ordförande träffar Naturvårdsverkets generaldirektör fredag den 1:e oktober i samma ärende.

Ärendet engagerar även hela motor-Sverige och en nybildad Facebook grupp "Stoppa hotet mot veteranbilarna" finns, som redan nu har ca 16 000 medlemmar.

Text: Göran Flank
(2021-09-12)


Provmontering av Gunnars nyinförskaffade Daniels-kylare


Mässing&Nickelmedlemmen Gunnar Geijer har hört av sig med en uppdatering kring renoveringen av sin Daniels Eight Modell A 1916. Gunnar har ägt detta projekt i närmre 40 år men alltid saknat en kylare. Och det är inte direkt lätt att hitta en kylare till en så pass ovanlig bil. Efter många, många års letande hade han nästan gett upp, men tidigare i år kom plötsligt via internet ett tips om en kylare som dök upp hos en man i Florida. Och efter några minuter var så Gunnar lycklig ägare till en originalkylare i till synes gott skick. Ge aldrig upp!
Nu har den efterlängtade kylaren även kommit hem och Gunnar har hunnit provmontera den i det nästan färdigrenoverade chassit. För att läsa mer om chassirenoveringen rekommenderas senaste numret av Classic Motor, Nr 10 2021, där Gunnar skrivit en artikel om bilen.

(2021-09-09; Uppdaterad 2021-09-11)


Vart tog Lars Kleins Gregoire vägen?

Lars Klein i sin Gregoire under Motorhistoriska Dagen 2009.


För några veckor sedan inkom en förfrågan till Mässing&Nickelgruppen angående vad som hänt med Lars Kleins Gregoire från 1908. Bilen renoverades av Lars på 60-talet och tillsammans var sedan Lars och bilen flitiga deltagare på veteranbilsrallyn i många år. Ett par år efter Lars bortgång var bilen år 2017 till salu av Classix i Saxtorp, och dök även upp på utländska försäljningsplatser. Men var tog den vägen? Efter lite efterforskningar visar det sig att den numera finns i Italien, och ägs av en signore Milanesi. Han har fortsatt att använda bilen i samma anda som Lars, och har deltagit med bilen i flera rallyn i norra Italien.

(2021-09-01)


Mässing&Nickelmedlemmen Stig Fransson i Kungsör visar upp sina bilar

(2021-08-30)


I Roslagens Famn 2021 - Familjär Mässing & Nickelutflykt i Uppland


Bentley 3 Litre 1924, Sunbeam Alpine 1963, T-Ford Touring 1914, T-Ford Touring 1924 och Rolland-Pilain B25 1925.

Då Styrkeprovet skjutits upp ytterligare ett år på grund av pandemin körde familjerna Skogh, Flank, Edlund och Croner en favorit i repris från förra året: en familjär Mässing & Nickelutflykt, denna gång i Roslagen med utgångspunkt hos Skoghs i Sättraby. Det blev totalt 20 personer i alla åldrar som spenderade helgen 13-15 augusti tillsammans i Roslagen.

Tändningsproblem och T-Forduppstart
Samling skedde på fredag eftermiddag, men det var inte helt utan strapatser. David Croner skulle köra Belsize 1912 denna helg, men strax innan Enköping blev det stopp. Föräldrarna Croner fick komma till undsättning med Bentley 1924 och släpkärra, så att färden kunde fortsättas.


Efter middagen besöktes Pontus Skoghs verkstad, och familjens nyinköpta T-Fordar visades. Sent på kvällen satte de till och med fart på 1926:an som stått i nästan 20 år. Den gick så pass bra att Pontus övertalades att den nog skulle klara morgondagens långkörning utan problem. Även den nyinköpta 1916 väcktes till liv, efter över 50 års törnrosasömn! Hade det inte varit för ett bristfälligt framhjul hade denna också fått rulla under lördagen.

Långfärd i Roslagen

Värdshuset vid Österbybruks herrgård.

Efter lördagens frukost blev det service och däckbyte, och därefter var alla redo att ge sig av. Paret Edlund åkte Rolland-Pilain 1925, familjen Flank i en T-Ford 1914, delar av familjen Skogh i "nyvaken" T-Ford 1926, familjen Croner i Bentley 1924, och ungdomarna Skogh och Edlund körde "ungdomsbilen", en T-Ford 1924. Även A-Ford-legenden Bertil Björkman från Rimbo hade anslutit med sin A-Ford 1930.


Resan gick mot det första besöksmålet, Modelljärnvägens hus utanför Alunda. Efter detta uppskattade besök rullade färden vidare mot Österbybruk med lunch på Värdshuset och besök i Herrgårdens olika byggnader. Pontus hade återkommande problem med tändningen på sin Ford 1926, men efter lunchen hittades slutligen felet - en nitning på ett av de små blecken på en induktion hade släppt. Efter detta gick bilen bra!


Resan gick vidare till Gimo och ett besök hos Anders Wiman. Bertil Björkman tackade sedan för att han fått följa med på trippen och berättade att han av sin A-Ford. Resan tillbaka gick sedan på bitvis väldigt små smala vägar, här saknade David Belsizen då dessa vägar skulle passat den ypperligt, krypfart med en tung Bentley tar på armarna.

Ungdomarna tar över
Barnen och ungdomarna blir glädjande nog flera vid Mässing & Nickelträffarna. Denna gång var gruppen barn och ungdom i åldrarna 3-20 år dessutom i majoritet! En av bilarnas besättning bestod helt och hållet av ungdomar från familjerna Skogh och Edlund som körde T-Ford 1924, och nästa gång hoppas vi på flera unga förare.

Text: David Croner
Foto: Klara Byhlin Croner, Göran Flank, Stefan Edlund

(2021-08-27)

Alla deltagare samlade på rad. Från vänster, T-Ford Touring 1924, T-Ford Touring 1926, T-Ford Touring 1914, A-Ford Town Sedan 1930, Rolland-Pilain B25 1925 och Bentley 3 Litre 1924.

Pontus hade återkommande problem med tändningen under de första milen med sin nyväckta Ford Touring 1926, så några "fältoperationer" fick genomföras - men nog tusan skulle det gå!

Till vänster, Skoghs nyinköpta T-Ford 1916. Den har stått på museum i Arvika i många år och motorn verkar knappt varit startad efter renoveringen, det luktade varm färg på hela gårdsplanen. Till höger, Bertil Björkmans A-Ford 1930 som just denna dag passerat 17 000 körda mil sedan renoveringen 1979.

Hit men inte längre. Belsize 1912 körd av David Croner har gett upp utanför Enköping - troligen orsakat av havererad tändmagnet. Ersättningsbil i form av Bentley är dock på väg. Naturligtvis kom gliringarna om att David snart tangerar sin morfars ”rekord” att förbruka tre bilar på ett rally.


Flera tidiga Fordar till salu på Bilweb Auctions


Om en vecka startar budgivningen i Bilweb Auctions nästa auktion, den så kallade Sensommarauktionen. Bland objekten kan nämnas en hel samling Fordar stationerade i Olofström som nu går under klubban. Det rör sig om bilar från en 1906 års Ford modell N upp till 1931 års Ford modell A. Flera tidiga mässingsfordar ingår i samlingen, bland annat ett projekt med det ovanliga tillbehöret spetskylare.

Bland objekten hittas även en en annan T-Ford i Hörby samt en 350 cc Rex Acme motorcykel i Borås. Auktionen avslutas den 2:e september.

(2021-08-20)


Sparreholms bilmuseum visar Slaby & Beringer elbil från 1922


En nyhet för årets säsong på Sparreholms bilmuseum är en ovanlig tysk elbil från 1920-talet. Bilen är av fabrikat Slaby & Beringer och är tillverkad 1922 av företaget SB-Automobil GMBH i Berlin. Den drivs av en 24 volts elmotor, väger runt 180 kg och kan köra ca 6 mil på en laddning. Detta företag tillverkade dessa små en- eller tvåsitsiga elbilar åren 1919-1924 i totalt drygt 2000 exemplar. Av dessa finns inte många bevarade, men det finns faktiskt två stycken i Sverige. Dels den på Sparreholms bilmuseum, dels en som finns utställd på Johannamuseet i Skurup.

Bilen på museet i Sparreholm är i orenoverat originalskick och importerades som ny av firman AB Edwin Andrén & C:o i Göteborg som sålde dessa bilar under namnet Elektrobil här i Sverige. Den besiktades den 22:e augusti 1922 och två dagar senare registrerades bilen och fick nummer O2540. Registrerad ägare var AB Aug. Ingemarsson & C:o i Göteborg. Bilen brukades dock av göteborgsfotografen Axel Allen. Han använde den i några år men sedan hamnade den i slutet av 1920-talet på en gård utanför Lindome där den blev stående ända till år 2000, då den hittades och togs tillvara av Anders Magnusson. Den stod sedan utställd hos Bil- och Teknikhistoriska samlingarna i Köping i några år, och finns som sagt nu på Sparreholms bilmuseum.

(2021-08-13)


SF:s filminspelning i Göteborg söker skamfilad 1920-talare


Dodge Series 126 Touring 1926

I slutet av sommaren/hösten kommer SF spela in en ny film i Stockholm och Göteborg. Filmen utspelar sig 1932, och de har under året letat efter passande fordon till en sådan miljö, alltså perfekt för Mässing&Nickelfordon från 1920-talet. Flera fordon är redan ordnade, bland annat kommer en av våra nyare Mässing&Nickelmedlemmar att delta med en Dodge 1926. Men de letar fortfarande efter en passande bil i skamfilat men körbart skick till inspelningen i Göteborg. Det får gärna vara en rostig och bucklig bil, som i filmen ska agera svårstartad. Om du känner till någon passande bil, eller vill veta mer om inspelningen, kontakta Fredrik Kuuse på SF Studios (070-203 38 03, kuuseman[at]gmail.com).

(2021-08-08)


Norrköpings Tidningar skriver om första bilen i Sverige


I år är det 130 år sedan den första bilen kom till Sverige. Bilen var en Peugeot Typ 2 som togs hit av Zacco, Bruhn & Co för att ställas ut på Industriutställningen i Göteborg 1891. Detta företag hade ett samarbete med Mekaniska Verkstaden Vulcan i Norrköping som även fick ta hand om denna, Sveriges första automobil. Bilen provkördes på Norrköpings gator den 9:e juli 1891, vilket uppmärksammades av Norrköpings Tidningar dagen därpå. Och för ett par veckor sedan, på 130-års dagen av tidningsartikeln, publicerade NT en återblick till denna historiska händelse. De som prenumererar på NT kan läsa artikeln här.

(2021-07-29)


Bil- och Teknikhistoriska samlingarna i Köping visar upp Rolls-Royce


Under säsongen 2021 har Bil- och Teknikhistoriska samlingarna i Köping en temautställning om Rolls-Royce. Föreningen som driver museet brukar inför varje säsong ändra i utställningen och byta ut vissa fordon, och i år var det alltså dags för en Rolls-Royce-utställning. De har samlat ihop bilar från 1914 och fram till dags dato för att visa upp företagets 115-åriga utveckling, och de visar även upp en bil i renoveringsstadium. Utställningen kommer vara kvar på museet säsongen ut.

(2021-07-16)

Silver Ghost från 1914 med förflutet hos både en brittisk diplomat och den tyske kejsaren. Senare hamnade den i Danmark, och 1962 köptes den av Sven Trägårdh. Bilen har tidigare varit för renovering i USA, men är nu tillbaka på svensk mark.

New Phantom från 1927. Karossen beställdes 1929 från Nordbergs, förmodligen av generalkonsul Gustaf Öhrn, som ägde bilen. 1959 köptes den av Sven Trägårdh, som sedan renoverade bilen, delvis med hjälp av Nordbergs som fortfarande var verksamma.

Silver Ghost från 1920 under renovering, en bil som länge ägts av Bo Önnermark. Som ny ägdes den av Anders Johnsson, och sedan ägdes den av Emil Matton med reg.nr. X50. I bakgrunden ses bilens ursprungliga öppna Barker-kaross, som nu ska återförenas med chassit.


Magnus Andersson firar nationaldagen med en åktur till Torsång och Arkhyttan med T-Ford 1911 och 1914. Bilden är tagen i Arkhyttan.

Blandade bilder från den senaste månaden


Även denna sommar är många evenemang inställda, men det hindrar inte veteranbilsentusiaster att ta ut och njuta av sina klenoder. Det är istället många som gör egna utfärder eller besöker mindre spontana träffar med sina gammelbilar. I avsaknad av ett sommarrally har T-Fordklubben gjort dessa spontana utfärder till ett slags evenemang och anordnar ett så kallat Virtuellt Rally 2021, där de samlar ihop bilder från medlemmarnas utfärder för att publicera i T-Bladet. Här följer en liknande sammanställning av bilder på Mässing & Nickelrelaterade fordon som har presenterats under den senaste månaden i Mässing & Nickels Facebookgrupp.

(2021-07-06)

4:e juli firas vid Lillfjärden i Hudiksvall, med två amerikanare, Chevrolet 1930 och T-Ford 1919. Bild från Olle Solin.

Nationaldagsfirande i Almunge. I mitten ses Bertil Björkmans gröna A-Ford 155C Town Sedan 1930.

Magnus Andersson delar med sig av bilder från en tvådagars resa med T-Ford som genomfördes helgen den 19-20 juni. Resan gick på småvägar från Gagnef till Yttermalung och Äppelbo, och sedan dagen efter tillbaka till Gagnef, en färd på totalt 28 mil. På bilden ses de tre deltagande ekipagen. Bilen till vänster är W58, en T-Ford 1911 som länge funnits hos familjen Tysk, men numera förvaltas av Magnus. Den kördes under resan av Oskar Andersson. Magnus själv körde sin 1914 (till höger på bilden). I mitten står W1520, en T-Ford 1921, som kördes av debuterande T-Ford-chauffören Jonny Eriksson. Efter en snabbkurs i konsten att köra T-Ford på lördagmorgonen klarades sedan hela resan med bravur, utan några missöden med fotarbetet, och nu är han förhoppningsvis ännu mer taggad på att få ihop sitt eget T-Fordprojekt. Karavanen väckte så klart stort intresse var de än anlände. På macken i Vansbro stannade exempelvis all verksamhet när de skulle bege sig därifrån. En mindre folksamling samlades där för att se på när bilarna skulle vevas igång.

Resan kantades av både regn och solsken. Här ses två blöta deltagare, 1911 och 1914-bilarna, parkerade med suffletterna uppfällda, i Yttermalung.

På väg mot västerdalarna. Främst ses W1520, en 1921 års T-Ford. Den bilen ägs av Barnens Dag-föreningen i Borlänge, som lånat ut bilen över helgen.

Olov Skoglund firar här nationaldagen med sin nyrenoverade Maxwell lastbil. Den är från 1924 och gick som ny i Porjus, men blev något år senare brandbil i Luleå. Där gick den fram till slutet av 40-talet, och blev därefter epa-traktor.


Roy Nytomt tog en tur med T-Ford 1927 på nationaldagen, tillika motorhistoriska dagen.

Bertil Björkman delar några bilder från en torsdagsträff vid Nifsta 1:a juli, däribland familjen Sandströms T-Ford Centerdoor 1921.


Torsdagsträff vid Nifsta den 20:e maj. Bilen är en Rolls-Royce New Phantom från 1927 med Landaulet de Ville-kaross från Nordbergs. Den ägdes som ny av konsul Gustaf Öhrn, och finns sedan 1959 hos familjen Trägårdh. Bild från Bertil Björkman.


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020

Juni 2020

Juli 2020

Augusti 2020

September 2020

Oktober 2020

November 2020

December 2020

Januari 2021

Februari 2021

Mars 2021

April 2021

Maj 2021

Juni 2021


                                      © 2021 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se