|
På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen,
större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens
medlemmar.
Tipsa gärna om nyheter:
massingnickel@sorliden.se.
I den här nedladdningsbara
filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.
|
En oidentifierad 1910-tals motor
Vår medlem Roy Appelqvist har delat med sig av bilder på en motor av okänt fabrikat, som han söker hjälp med identifiering av. Motorn har tidigare använts till en vedkap i Borås-trakten. En mer detaljerad beskrivning av motorn kan läsas i detta dokument (pdf). Den som har några idéer kan höra av sig till nyhetsansvarig som kan förmedla informationen.
(2021-01-24)
|
|
|
Två namnskyltar hittade i Linköping
Här presenteras två namnskyltar som dykt upp hos en av våra medlemmar. Den från Rafael-Rådberg hittades i en låda från "Antik-Anders" Johanssons dödsbo. Anders hjälpte ofta Tom Brahmer med renoveringar, så skylten kan härröra från den Cunningham som efter Rafael-Rådberg ägdes av Tom Brahmer. Brahmers Rolls-Royce Silver Ghost var bland annat inlämnad hos Nordbergs för renovering och oftast var Anders den som svarade för de mekaniska renoveringarna på inlämnade fordon där, så det kan vara på den vägen skylten hamnat hos Anders. Skylten kan eventuellt också komma från den Daimler som Rafael-Rådberg ägde (senare Hans Spolén). Det är inte omöjligt att Anders eller Nordbergs varit inblandade i något skede av den renoveringen också.
Den andra skylten hittades i en låda från en äldre verkstad i Linköping, men om fordonet skrotats där eller om skylten bara blivit bortplockad från fordonet där är omöjligt att veta. Namnet Ribborne ringer inga klockor, men på nätet kan man hitta en Carl Alaric Ribborn som tillsammans med sin fru Ragna anlänt som immigrant till Ellis Island från Sverige hösten 1930. Möjligtvis är detta samma person. Jan Ströman har även konsulterats, men han hade aldrig stött på namnet och kan inte heller hitta det i KAK:s matriklar från den tiden. Här krävs det nog lite släktforskning för att reda ut vem denne Ribborne var, och möjligtvis vad han kan ha haft för bil.
Bild och textunderlag: Per Petersson
(2021-01-10)
|
A&E Rafael-Rådberg, Banergatan 8, Stockholm.
|
C.A. Ribborne, Engelbrektsgatan 31, Stockholm. Besiktad 18/6 1929.
|
Norsk De Dion-Bouton Typ CI 1910 renoveras i Skåne
Åke Lindell har nyligen fått in ett nytt projekt i verkstaden. Det handlar om en 1910 års De Dion-Bouton som kommer från Norge. Bilens tidigaste historia är inte känd, men den ska ha använts i första världskriget vid Maginotlinjen. Efter kriget kom den till Stavanger, och hamnade senare i Hauge i Dalane, Sokndal. 1927 var den i alla fall registrerad på Ivar Frøiland från Hauge i Dalane. Den var registrerad som varubil och hade nummer L-2118. Bilen blev kvar hos Frøiland, men demonterades med tiden. 1976 donerades motorn från bilen till Norsk Teknisk Museum av Ivar Frøilands söner, men för 15-20 år sedan rensades museets fordonssamling och en del objekt lämnades tillbaka till givarna eller såldes. Bland annat denna motor.
Bilen har chassinummer 100, och intressant nog kom även en annan liknande De Dion-Bouton till Norge, som hamnade i Østerdal. Chassinumret på denna bil skiljer bara några nummer från Lindells chassi, så dessa får nog betraktas som "systerbilar". Østerdalsbilen finns återgiven på fotografier, så dessa skulle potentiellt kunna användas som inspiration vid återuppbyggnaden av bilen.
I december 1908 introducerade De Dion-Bouton en fyrcylindrig modell kallad BT. Den hade en 4084 cc motor och en fyrväxlad växellåda. Modellen kallades även 25 CV efter de franska skattehästkrafterna och var företagets näst starkaste modell. De Dion-Bouton använde i regel nya beteckningar på sina modeller för varje år, och 1910 ersattes BT av modell CI, som hade samma motor men nu ett större chassi. Den hade blivit både bredare och längre. Modell CI tillverkades under 1910, och året därpå efterträddes den av modell CU, fortfarande med samma motor men ännu lite längre chassi. Den norska bilen troddes först vara en modell BT från 1909, men i dagsläget lutar det mer åt att det är en modell CI från 1910.
(2020-12-25)
|
|
|
Provmontering av motor i Austro-Daimler 35 HP 1918
Från Bälinge kommer en uppdatering om den Austro-Daimler som håller på att byggas upp av familjen Larsson. Nyligen provmonterades den renoverade motorn i chassit, och näst på tur är att färdigställa chassit och starta upp motorn. Eftersom någon växellåda inte lyckats hittas så lånades för ett par år sedan en från England att använda som förlaga. Utifrån denna gjordes en gjutmodell och sedan gjöts ett nytt aluminiumhus. Framöver ska även drevsatsen och växelförarna tillverkas. Karossen är i princip färdig för slutlack. Totalt sett är bilen nu uppbyggd av delar från både Sverige, Österrike, England, Schweiz och Belgien, samt lite nytillverkat.
Detta projekt började egentligen med en Austro-Daimler 95 HP "Prinz Heinrich" motor som dök upp på en bondauktion på 90-talet. Denna motor konstruerades av Ferdinand Porsche 1910 för att användas i tävlingsbruk, och efter att ha vunnit en 1-2-3 seger vid tävlingen Prinz-Heinrich-Fahrt startade även serieproduktion. Ett chassi kom till Sverige i slutet av första färldskriget, och det är alltså motor och växellåda från denna som finns i Bälinge. Tanken var att hitta ett chassi att använda denna unika motor i, och till detta införskaffades ett 35 HP chassi, men när även en originalmotor dök upp så ändrades planerna. Prinz Heinrich-motorn fick vänta, och står ännu i sitt renoverade skick utan chassi.
Lite fler bilder på projektet kan ses under Projektbilder.
(2020-12-18)
|
|
|
Äldre nyheter
Februari 2010
Mars 2010
April 2010
Maj 2010
Juni 2010
Juli 2010
Augusti 2010
September 2010
Oktober 2010
November 2010
December 2010
Januari 2011
Februari 2011
Mars 2011
April 2011
Maj 2011
Juni 2011
Juli 2011
Augusti 2011
September 2011
Oktober 2011
November 2011
December 2011
Januari 2012
Februari 2012
Mars 2012
April 2012
Maj 2012
Juni 2012
Juli 2012
Augusti 2012
September 2012
Oktober 2012
November 2012
December 2012
Januari 2013
Februari 2013
Mars 2013
April 2013
Maj 2013
Juni 2013
Juli 2013
Augusti 2013
September 2013
Oktober 2013
November 2013
December 2013
Januari 2014
Februari 2014
Mars 2014
April 2014
Maj 2014
Juni 2014
Juli 2014
Augusti 2014
September 2014
Oktober 2014
November 2014
Juni 2015
Juli 2015
Februari 2016
Mars 2016
Oktober 2016
November 2016
December 2016
Januari 2017
Februari 2017
Juni 2019
Juli 2019
Augusti 2019
September 2019
Oktober 2019
November 2019
December 2019
Januari 2020
Februari 2020
Mars 2020
April 2020
Maj 2020
Juni 2020
Juli 2020
Augusti 2020
September 2020
Oktober 2020
November 2020
|