Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


En oidentifierad 1910-tals motor


Vår medlem Roy Appelqvist har delat med sig av bilder på en motor av okänt fabrikat, som han söker hjälp med identifiering av. Motorn har tidigare använts till en vedkap i Borås-trakten. En mer detaljerad beskrivning av motorn kan läsas i detta dokument (pdf). Den som har några idéer kan höra av sig till nyhetsansvarig som kan förmedla informationen.

(2021-01-24)


Två namnskyltar hittade i Linköping


Här presenteras två namnskyltar som dykt upp hos en av våra medlemmar. Den från Rafael-Rådberg hittades i en låda från "Antik-Anders" Johanssons dödsbo. Anders hjälpte ofta Tom Brahmer med renoveringar, så skylten kan härröra från den Cunningham som efter Rafael-Rådberg ägdes av Tom Brahmer. Brahmers Rolls-Royce Silver Ghost var bland annat inlämnad hos Nordbergs för renovering och oftast var Anders den som svarade för de mekaniska renoveringarna på inlämnade fordon där, så det kan vara på den vägen skylten hamnat hos Anders. Skylten kan eventuellt också komma från den Daimler som Rafael-Rådberg ägde (senare Hans Spolén). Det är inte omöjligt att Anders eller Nordbergs varit inblandade i något skede av den renoveringen också.

Den andra skylten hittades i en låda från en äldre verkstad i Linköping, men om fordonet skrotats där eller om skylten bara blivit bortplockad från fordonet där är omöjligt att veta. Namnet Ribborne ringer inga klockor, men på nätet kan man hitta en Carl Alaric Ribborn som tillsammans med sin fru Ragna anlänt som immigrant till Ellis Island från Sverige hösten 1930. Möjligtvis är detta samma person. Jan Ströman har även konsulterats, men han hade aldrig stött på namnet och kan inte heller hitta det i KAK:s matriklar från den tiden. Här krävs det nog lite släktforskning för att reda ut vem denne Ribborne var, och möjligtvis vad han kan ha haft för bil.


Bild och textunderlag: Per Petersson

(2021-01-10)

A&E Rafael-Rådberg, Banergatan 8, Stockholm.

C.A. Ribborne, Engelbrektsgatan 31, Stockholm. Besiktad 18/6 1929.


Norsk De Dion-Bouton Typ CI 1910 renoveras i Skåne


Åke Lindell har nyligen fått in ett nytt projekt i verkstaden. Det handlar om en 1910 års De Dion-Bouton som kommer från Norge. Bilens tidigaste historia är inte känd, men den ska ha använts i första världskriget vid Maginotlinjen. Efter kriget kom den till Stavanger, och hamnade senare i Hauge i Dalane, Sokndal. 1927 var den i alla fall registrerad på Ivar Frøiland från Hauge i Dalane. Den var registrerad som varubil och hade nummer L-2118. Bilen blev kvar hos Frøiland, men demonterades med tiden. 1976 donerades motorn från bilen till Norsk Teknisk Museum av Ivar Frøilands söner, men för 15-20 år sedan rensades museets fordonssamling och en del objekt lämnades tillbaka till givarna eller såldes. Bland annat denna motor.

Bilen har chassinummer 100, och intressant nog kom även en annan liknande De Dion-Bouton till Norge, som hamnade i Østerdal. Chassinumret på denna bil skiljer bara några nummer från Lindells chassi, så dessa får nog betraktas som "systerbilar". Østerdalsbilen finns återgiven på fotografier, så dessa skulle potentiellt kunna användas som inspiration vid återuppbyggnaden av bilen.

I december 1908 introducerade De Dion-Bouton en fyrcylindrig modell kallad BT. Den hade en 4084 cc motor och en fyrväxlad växellåda. Modellen kallades även 25 CV efter de franska skattehästkrafterna och var företagets näst starkaste modell. De Dion-Bouton använde i regel nya beteckningar på sina modeller för varje år, och 1910 ersattes BT av modell CI, som hade samma motor men nu ett större chassi. Den hade blivit både bredare och längre. Modell CI tillverkades under 1910, och året därpå efterträddes den av modell CU, fortfarande med samma motor men ännu lite längre chassi. Den norska bilen troddes först vara en modell BT från 1909, men i dagsläget lutar det mer åt att det är en modell CI från 1910.

(2020-12-25)


Provmontering av motor i Austro-Daimler 35 HP 1918


Från Bälinge kommer en uppdatering om den Austro-Daimler som håller på att byggas upp av familjen Larsson. Nyligen provmonterades den renoverade motorn i chassit, och näst på tur är att färdigställa chassit och starta upp motorn. Eftersom någon växellåda inte lyckats hittas så lånades för ett par år sedan en från England att använda som förlaga. Utifrån denna gjordes en gjutmodell och sedan gjöts ett nytt aluminiumhus. Framöver ska även drevsatsen och växelförarna tillverkas. Karossen är i princip färdig för slutlack. Totalt sett är bilen nu uppbyggd av delar från både Sverige, Österrike, England, Schweiz och Belgien, samt lite nytillverkat.

Detta projekt började egentligen med en Austro-Daimler 95 HP "Prinz Heinrich" motor som dök upp på en bondauktion på 90-talet. Denna motor konstruerades av Ferdinand Porsche 1910 för att användas i tävlingsbruk, och efter att ha vunnit en 1-2-3 seger vid tävlingen Prinz-Heinrich-Fahrt startade även serieproduktion. Ett chassi kom till Sverige i slutet av första färldskriget, och det är alltså motor och växellåda från denna som finns i Bälinge. Tanken var att hitta ett chassi att använda denna unika motor i, och till detta införskaffades ett 35 HP chassi, men när även en originalmotor dök upp så ändrades planerna. Prinz Heinrich-motorn fick vänta, och står ännu i sitt renoverade skick utan chassi.

Lite fler bilder på projektet kan ses under Projektbilder.

(2020-12-18)


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020

Juni 2020

Juli 2020

Augusti 2020

September 2020

Oktober 2020

November 2020


                                      © 2021 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se