Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Jakriborg Prix


Alfa Romeo 6C 1930 och Wolseley Hornet 1931.

Den 11:e september kördes kanske det sista Jakriborg Prix. Trots regn i prognoserna blev det torrt och fint väder, och stämningen var på topp bland förare, funktionärer och publik. Tävlingen i sig är en regularity-tävling, främst avsedd för 20- och 30-tals bilar. Årets vinnare blev Thomas Algren från Danmark i MG K1/K3 1933, följd av Stephan Svensson i Amilcar CGS-3 1926 på andra plats, samt Peter Kirsten i MG TA 1937 på tredje plats.

Evenemanget har sedan starten 2006 drivits av Glenn Billqvist och Magnus Neergaard, men efter 15 år tackar de nu för sig. Om det blir några fler tävlingar med nya drivkrafter i Jakriborg framöver är i nuläget ovisst, men vi tackar Glenn och Magnus för dessa år av trevliga arrangemang.

(2021-11-27)

Två i tävlingen kom denna Amilcar CGS-3 1926, körd av Stephan Svensson, en bil som vanligtvis står på Autoseum i Simrishamn.

Calle Börjesson premiärkörde sin nyrenoverade Buick Master Six från 1927.

En av flera tidiga 1930-talare i tävlingen, en Alfa Romeo 6C 1750 GS Zagato Spider 1930, ägd av Roland Fröjd från Landskrona. Sexcylindrig motor på 85 hkr ger goda prestanda.

Flera MG deltog i tävlingen, men även lite ovanligare britter syntes, som denna Wolseley Hornet från 1931 kördes av Carl-Axel Klarberg från Brösarp.

Två deltagande Bugattis. Närmst står Jan Hanssons Bugatti Typ 35-bygge från 1928, numera ägd av Kjell Gustafsson. Bakom syns Roland Svenssons Typ 37-bygge från 1926. Båda bilarna är replikor som till största delen är byggda av nytillverkade delar.

Tävlingspreparerad T-Ford 1927, ägd av Göran Svensson från Trelleborg.

På finbilsparkeringen syntes denna L-registrerade Chevrolet Independence 1931, ägd av Jonas Andreas Bruzelius från Skanör.

Peter Goos gjorde tävlingsdebut på Jakriborg Prix med sin nyinförskaffade Austin Seven Ulster. I tävlingen räckte Peters prestation till en sjätte plats i totalställningen. Bilen i fråga är en av de fabriksbyggda Ulster som gjordes 1931, och den är lackad i Austins tävlingsfärg från 1930-32. Bilen kom till Sverige på 80-talet, och är totalremoverad på 90-talet.


Strengnäs Tidning skriver om Svenskt Motorhistoriskt Arkiv


I gårdagens tidning (tisdag 23:e nov) publicerades an artikel om Svenskt Motorhistoriskt Arkiv (SMA) i Strengnäs Tidning och Eskilstuna Kuriren. I artikeln är en av de drivande krafterna bakom arkivet intervjuad, nämligen Per Dahl, som beskriver vad SMA är och vilket material som finns i arkivet. Kortfattat är SMA en del av MHRF som finns inhyst hos Centrum för Näringslivshistoria, med avsikt att bevara historiskt motorrelaterat material, däribland flera bildarkiv med material från 1910- och 1920-talet. Per nämner också att det pågår arbete med att skanna arkivets bildsamling. Läs mer om arkivet på MHRF:s hemsida: www.mhrf.se/sma

Tips via Andreas Uddling.
(2021-11-24)


Bärgslagsbladet/Arboga Tidning skriver om London to Brighton Veteran Car Run


I årets upplaga av det brittiska evenemanget London to Brighton Veteran Car Run deltog ett gäng entusiaster från Bertil Lindblads Stiftelse, tillika medlemmar i Mässing & Nickel, något som uppmärksammades av Köpingsbaserade tidningen Bärgslagsbladet/Arboga Tidning nu i veckan. Bilen som detta år fick luftas var en Renault Typ D Serie B Voiturette 1901 som ägs av Tekniska museet och som vanligtvis står utställd på Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna i Köping. På lördagens utställning fick bilen pris för bästa utländska ekipage och på själva färden på söndagen kördes den av Göran Flank och Stefan Edlund. Med på plats var även Tekniska museets avdelningschef Christian Stadius och intendent Anders Lindeberg-Lindvet. I artikeln citeras stiftelsens ordförande Hans Eriksson, som bland annat nämner att dessa bedrifter kommer att uppmärksammas på museet framöver. För prenumeranter kan artikeln läsas på denna länk.

(2021-11-19)


T-Fordguide med Pelle Lundström i Klassiker


I decembernumret av tidningen Klassiker presenteras en sexsidig guide tillägnad bilen som satte världen på hjul, T-Forden. Det är en ingående artikel om hur det är att äga en T-Ford som veteranbil, med en hel del tips för framtida T-Fordköpare.

Bilen som illustrerar artikeln är en 1914 års Touring som tillhör Mässing & Nickelmedlemmen Pelle Lundström, som även har intervjuats i artikeln.

(2021-11-19)


Artikel om de första motorfordonen i Dalsland


Dalslands Fornminnes- och Hembygdsförbund, med Bo Andersson i spetsen, håller på med ett projekt kring de första motorfordonsägarna i Dalsland. De håller nu på med att samla in bilder och berättelser från motorfordonens första årtionden, och meningen är att det ska bli en artikel i förbundets årsbok Hembygden Dalsland som ska komma ut våren 2023.

I sitt arbete har Bo bland annat tagit kontakt med oss i Mässing&Nickel. Framför allt eftersom vi på Originalafdelningen i flera år haft en bild på den första registrerade bilen i Dalsland. Detta var en Little Star som inköptes från Wiklunds på hösten 1906 av Kraka Jakobsson, postexpeditör i Bengtsfors, och som 1907 fick igenkänningsmärke P4. Den användes för att köra posttransporter på sträckan Bengtsfors-Gustafsfors med Alfred Fredriksson bakom ratten. Försöken blev dock inte långvariga. Bilen användes inte ens i ett år innan trafiken lades ned. Vad som sedan hände med bilen är inte känt.

En annan tidig Dalslandsbil är den Oldsmobile Curved Dash 1904 som ägdes av M.W. Halling i Håverud, disponent på Håfreströms bruk. Denna bil finns roligt nog bevarad och ägdes i många, många år av framlidne Mässing&Nickelmedlemmen Ragnar Fors. En annan tidig Oldsmobile i Dalsland ägdes 1905 av orgelfabrikör A.G. Rålin i Åmål, om det inte rent av är samma bil...

Vi önskar Bo och de övriga inblandade lycka till, och om någon har andra intressanta uppgifter om tidig fordonshistoria i Dalsland mottages dessa tacksamt av Dalslands Fornminnes- och Hembygdsförbund. Se kontaktuppgifter på deras hemsida.

(2021-11-12)


A-Ford 1930, Kenneth Öhrn, Säter.

Gasoline Revival i Grängesberg


Efter en sommar utan särskilt många anordnade veteranbilssammankomster kom det mot slutet av säsongen igång med några få evenemang. Bland annat hölls den 28:e augusti ett evenemang kallat Gasoline Revival i Grängesberg. Detta är en tävling för bilar upp till 1949, som hölls på Swed Traffic Center. Evenemanget anordnades av tidningen Gasoline Magazine, och naturligtvis deltog många ombyggda bilar, hot rods och nordiska specialare, men även en del originalbilar medverkade.

Evenemanget planeras att återkomma nästa år.

(2021-11-07)

Mässing&Nickelmedlemmarna Olle och Matlida Leksell från Täby deltog med sin M.G. M-Type 1929, även kallad "Myggan".

På utställningsområdet stod denna Excelsior Super X från 1929 med sidovagn, ägd av Claes Bomark.

Magnus Strömberg från Hallsberg deltog med sitt Fiat-baserade bygge kallat "Flying Fiona". Bilen är byggd på ett chassi från en Fiat 521 1928 samt vissa karossdelar från en annan likadan bil, men är i övrigt hemmasnickrad. Det var en av Magnus bekantas farfar som köpte bilen 1936 och senare byggde om den till släpkärra, och när Magnus tog över resterna var det bara ett chassi utan kaross eller drivlina kvar. Bilen är utrustad med en 75 hästkrafters sexcylindrig motor, och byggherren har tagit viss inspiration till bygget från Fiats rekordbil Mefistofele som slog hastighetsrekord år 1924.

Per Hörlén från Enskede kör sin Bugatti Typ 38A 1927. Den här bilen togs till Sverige 1931 av Uno Ranch, som sedan använde den i ett par år. Han deltog i flera tävlingar med bilen, bland annat Rallye Monte Carlo 1932. 1987 köptes bilen av Anders Hörlén som påbörjade en renovering.

Bugatti Typ 51 GP 1931 ägd av Carl Anders Magnusson från Kolsva. Den här bilen är en rekonstruktion dels av originaldelar och dels av nytillverkade delar. Den har en 2,3-liters 8-cylindrig DOHC-motor på 180 hk, med enkel förgasare, kompressor, magnettändning, och startmotor.

På finbilsparkeringen syntes denna Graham Standard Six från 1930, ägd av Claes Mattsson i Edsbyn. Bilen har ursprungligen varit en fyrdörrars sedan, men vid renoveringen valde Claes att göra en pickup istället.

Både på utställningsområdet och i själva tävlingen deltog ett antal A-Fordar, i olika stadier av ombyggnation. Här är en patinerad 1929 års Briggs Town Sedan, ägd av Johan Dynesius från Ludvika. Av den bakre skylten att döma verkar den förr ha gått i C län.

A-Ford 1931, Johnny Karlsson och Marianne Isaksson, Växjö.

A-Ford 1928, körd av Alec Lif från Upplands Väsby.

A-Ford 1931 på utställningsområdet, ägd av Sören Stenström, Västerås.


Garageträff hos Rohdins Classic Cars i Trollhättan


För ett par veckor sedan anordnades den årliga garageträffen hos Rohdins Classic Cars i Trollhättan. Som vanligt uppslöt en mängd Rolls-Royce och Bentley, främst av nyare modeller. En annan intressant bil som visades är en tidig Renault som Rohdins nyligen fått in till försäljning. Det rör sig om en Renault Typ V-1 Serie B 20/30 HP från 1908 som nu ska byta ägare. Modellen V-1 tillverkades 1906 - 1909 och hade en fyrcylindrig motor på 4,4 liter samt fyrväxlad växellåda. Renault tillverkade många olika modeller vid denna tid, och detta var en av de starkaste. Hastigheten uppges till uppåt 75 km/tim, men med detta lätta tvåsitsiga karosseri sägs den kunna komma upp i närmre 100 km/tim.

Just den här bilen ska enligt uppgift ha sålts som chassi till England och fått sin kaross där. Sedan ska den ha använts i Manchestertrakten tills en emigrant tog med den till USA. På 80-talet kom den tillbaka till Storbritannien för att sedan tas till Sverige av nuvarande ägare 1990, där den sedan funnits i Göteborgstrakten sedan dess.

Bilen är till salu för 650.000 och mer information kan läsas i annonsen på Rohdins hemsida via denna länk.

(2021-10-28)


Bertil Björkman tilldelad Bertil Lindblads Stiftelses Pris 2021


Bertil Lindblads Stiftelse i Köping (BLS) utdelar årligen ett pris (stipendium och diplom) till person/organisation som gjort ett motorhistoriskt förtjänstfullt arbete i Sverige. Stiftelsens Pris 2021 tilldelas Mässing&Nickelmedlemmen Bertil Björkman!

Motiveringen lyder: För mångårigt arbete med A-Ford i Sverige – dokumentation, renovering och entusiasm – för en av världens mest kända bilmodeller.

GRATTIS Bertil!

Text: Göran Flank
(2021-10-18)


T-Ford 1925 på Eskilstuna konstmuseum


Det är inte bara lyxbilar i miljonklassen som hanteras som konstverk och blir inbjudna att ställas ut på konstmuseer. Även en T-Ford kan utgöra ett fint konstverk! Detta visar Eskilstuna konstmuseum då de i sin nuvarande utställning har en T-Ford 1925 som ett av de utställda föremålen. Bilen står mitt framför entrén när man kommer in i utställningshallen, så den är det allra första man möts av.

Bilen är byggd av Urban Engström från Sparreholm, och även om den inte är riktigt färdig så får den nu en paus i byggprocessen och får istället agera skulptur på konstmuseet. Den är byggd med inspiration av de vagnar som typiskt användes i den amerikanska västern, och konstverket har fått namnet The Great Pioneers Trail Wagon. Den är utrustad med, som ägaren uttrycker det, "hemmagjort kapell och annat man behöver för att resa västerut eller mot bättre tider!"

T-Forden ingår i en utställning kallad 15 år med Carl-Axel Valéns stiftelse med föremål från ett flertal tidigare stipendiater, däribland Urban. Utställningen öppnade den 18:e september och pågår fram till 22:e februari 2022.

(2021-10-17)


Bilregister från 1908 och 1912 hos Kungliga biblioteket


Kungliga biblioteket har många gamla skrifter i sitt arkiv. Många av de riktigt gamla vill de inte låna ut, men de digitaliserar gärna materialet och gör det tillgängligt på det sättet i stället. På det viset har ett par bilregister nyligen digitaliserats och gjorts fritt tillgängliga.

Det rör sig dels om ett register över fordon i Stockholms län utgivet 1908. I detta register kan man hitta alla A-registrerade fordon upp till nummer A525, det vill säga alla fordon som hade registrerats fram till mitten av juni 1908. Skriften kan hittas på KB:s hemsida här.

Dels rör det sig om ett register från 1912 som utgavs i samband med Kungliga Automobil Klubbens årsbok 1912. I detta register finns fordon från alla län medtagna. Dock saknas tyvärr motorcyklar från ett par län, och dessutom är länen ordnade i bokstavsordning på länsnamnet och inte på länsbokstaven! Denna skrift kan hittas här.

På samma tema finns ytterligare ett register från 1912, utgivet av Gjestvangs. Detta innefattar bara fordon i Stockholms län, men det är tryckt några månader senare än det andra registret, så här finns ytterligare 200 A-nummer medtagna. Det roligaste är dock att de också har noterat fabrikat på de bilar som salufördes av Gjestvangs vid denna tid, alltså Ford, Vivinus, Benz och RCH! (Det ska dock noteras att det inte är 100-procentigt, det finns exempelvis Ford-bilar som inte är noterade i denna skrift.) Skriften kan hittas här på KB:s hemsida.

Sedan tidigare finns även två register från 1905 och 1907 hos Kungliga biblioteket, läs mer om dessa på nyhetssidan från mars 2020.

(2021-10-15; Uppdaterad 2021-10-17)


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020

Juni 2020

Juli 2020

Augusti 2020

September 2020

Oktober 2020

November 2020

December 2020

Januari 2021

Februari 2021

Mars 2021

April 2021

Maj 2021

Juni 2021

Juli 2021

Augusti 2021

September 2021


                                      © 2021 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se