Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


En bevarad Thulin från 1928?


De som är intresserade av Thulin känner säkert till att vi har ett antal Thulin Typ A bevarade i landet, bland annat ett par stycken inom Mässing&Nickel-gruppen. Däremot är mindre känt om vilka öden som mötte prototyperna till Thulin Typ B. En intressant notis från Eric Löfbergs Svenska Veteranbilklubben kan dock läsas i första numret av Autopionjären år 1972. I utdraget, som kan ses här nedan, nämns att en 1928 års Thulin med flat kylare har hittats. Är det någon som känner till om detta rykte visade sig stämma? Den utlovade bilden har i alla fall inte jag stött på, men jag har å andra sidan inte kompletta årgångar av denna tidning. Kan det möjligtvis röra sig om en Typ B som bevarats, eller kan det vara en modifierad Typ A? Eller handlar det kanske om den bevarade Thulin slädbilen, som har en flatare kylare jämfört med spetskylaren på Typ A?

(2020-11-22)


Uppdatering angående den jämtländska Opel 14/38 PS 1918


För ett par månader sedan skrevs här på nyhetssidan om en Opel från 1918 med jämtländsk historia som var till salu i USA. Bilen har nu hittat en ny ägare, och har kommit tillbaka till Europa. Detta meddelar Bart Buts från Belgien, som numera äger bilen. Det är även Bart som skickat in bilderna här nedan.

Bart Buts är en storsamlare när det kommer till Opel, och han har ett antal bilar av detta märke, flera med svensk historia. Han äger bland annat även den Opel som tidigare stod på Svedinos bilmuseum i Ugglarp. Efter många år på museum behövde bilen en rejäl översyn, ett arbete som Bart påbörjade efter han köpt bilen 2013. Den är numera färdigrenoverad och har fått ett färgschema som går i vitt och grönt, till skillnad från den helbruna färgen som bilen bar på museet. Bilen har av Bart identifierats som en modell 10/24 PS. Den är mycket lik den 10/24 som finns i Norge, med samma motor och framaxel, och har dessutom ett chassinummer som bara är några nummer från den norska vagnen.

Bart är även intresserad av allt som rör Opel-bilar från perioden 1899 - 1923, till exempel bilder och broschyrer. Han har även själv ett stort arkiv av bilder och information, och kännedom om många bevarade bilar. Så om ni har något intressant att dela med er av angående tidiga Oplar, ta gärna kontakt med Bart (epostadress finns i bilderna nedan).

(2020-11-14)

Den jämtländska Opeln hos sin nya ägare. Bilen ägdes länge av familjen Ocklind i Bispgården som köpt den i början av 20-talet. Den hade då nummer Z795, och bilen fanns kvar inom familjen ända upp till 90-talet, då den såldes till Tyskland.

Den Opel som tidigare stod på Svedinos bilmuseum, syns här i sin nya skepnad. Bilen hade tidigare nummer M756, som den tilldelats den 22 maj 1919. Ägare var då handelsresanden Johan Victor Åström i Malmö.


Centrum för Näringslivshistoria skriver om Hans Osterman


Här deltar Osterman med en Minerva i KAK:s Vintertävling 1912.

Hans Osterman var en av de tidiga motormännen i Sverige. Detta uppmärksammar Centrum för Näringslivshistoria med en artikel på sin nyhetsportal. Där beskrivs hur Osterman redan 1899 fick åka automobil för första gången, nämligen i Daimlern som tillhört kronprins Gustaf (som i artikeln av misstag blivit ångdriven). Han startade egen försäljning 1908, och snabbt därpå började han sälja Minerva-bilar, som blev mycket populära som taxibilar i Stockholm. Han tävlade även framgångsrikt med Minerva i KAK:s vintertävlingar, där han vann både 1913 och 1914. Senare började man sälja GM-bilar, och 1925 togs den tredje segern i vintertävlingarna, med en Buick, och därmed var den andra vinterpokalen Ostermans för alltid. 1930 byggdes de välkända marmorhallarna och 1933 firas 25-årsjubilem med en dikt i marmor betitlad Jag är automobilen. Artikeln kan läsas på www.BizStories.se.

(2020-11-06)


London to Brighton Veteran Car Run


Idag skulle det årliga evenemanget London to Brighton Veteran Car Run ha gått av stapeln i England, men av förklarliga skäl blev det inte av i år. I stället uppmuntras alla som tänkt delta i rallyt att själva ta en tur med sina fordon och dela med sig av upplevelsen via internet, ett så kallat Virtual Veteran Car Run. Under hela dagen har Veteran Car Run delat både foton och videor på entusiastiska deltagare från runt om i hela världen, via sina sociala medier. Läs mer om det virtuella evenemanget på www.veterancarrun.com.

Här nedan visas några bilder från Autoseums deltagande. De senaste åren har de deltagit i Veteran Car Run med ett par De Dion-Bouton från 1899 respektive 1901 som de förvaltar åt Tekniska museet. Dessa plockades idag fram och kördes en runda i östra Skåne. Även familjen Arrgårds Pope-Toledo samt Pilain fick komma ut ur museet och lufta sig. Pope-Toledon har varit en återkommande deltagare i London till Brighton i många år, och kommer så klart inte stoppas av en liten världspandemi. Starten gick på morgonen kl 09.00 utanför Autoseum och sedan gick färden via Borrby, Löderups strandbad, Glemmingebro, Hammenhögs gästgiveri, Gärsnäs, Gyllebo och Gladsax, för att avslutas runt kl 16.00 i Simrishamn. En sträcka på totalt cirka 9 mil, ungefär lika långt som det vanliga rallyt från London till Brighton. Trots det småruskiga vädret verkar humöret varit på topp, och alla fyra ekipagen tog sig till målet i Simrishamn.


Bilder: Autoseum

(2020-11-01)

Fyra startklara ekipage utanför Autoseum. Främst en De Dion-Bouton tricycle som fick en halvtimmes försprång vid starten.

Pitstop i Östra Nöbbelöv efter en halv mils körning. Pilain 1911 till vänster och Pope-Toledo 1904 till höger.

Uppehåll och byte av besättning vid Löderups strandbad.

Ett stopp i Ingelstad, på väg mot Hammenhög.

Pope-Toleo får en översyn inför avfärden från uppehållet vid gästgivaregården i Hammenhög.

Här passerar De Dion-Bouton Gyllebo på väg mot Gröstorp och sedan mot målet i Simrishamn.

De Dion-Bouton 1901 rullar in i Simrishamn.

Uppställning i Simrishamns hamn efter avklarad resa.


Styrkeprovet – 12-15 Augusti 2021


Varbergs Kusthotell.

Styrkeprovet är ett årligt nordiskt evenemang för de allra äldsta fordonen, tillverkade före 1925, och anordnas växelvis i Sverige, Norge och Danmark. Tidigare i år skulle evenemanget ha gått av stapeln i trakterna kring Varberg, men på grund av den rådande situationen var vi tvungna att skjuta upp det. Planen är nu att evenemanget ska kunna hållas nästa sommar istället, och det kommer genomföras samma vecka som var planerad i år, vecka 32, den 12-15 augusti 2021.

Platsen kommer fortfarande att vara i området kring Varberg, med utgångspunkt från Kusthotellet vid Apelviken. Där planeras det bli ett par dagar med utmanande körning om totalt ca 20 mil. För arrangemanget står Automobilhistoriska Klubben och Mässing & Nickel-sektionen.

Anmälan planeras att öppna den 1:a februari 2021.

(2020-10-20)


Bilsamling från Arvika till salu av Bilweb Auctions


Under oktober har Bilweb Auctions flera stycken auktioner. Den avslutande auktionen drar igång den 23:e oktober och avslutas den 29:e. I auktionen ingår ett flertal bilar från en samling som tillhört Lennart "Torparn" Johansson från Arvika, som avled tidigare i år. Lennart var initiativtagare till Arvika fordonsmuseum, och hade samlat på veteranbilar i flera decennier, men nu säljs alltså ett flertal objekt som alla har stått stilla i många år. Bland bilarna märks fyra stycken T-Fordar, men tyvärr har auktionsfirman inte varit särskilt noggrann med åldersbestämningen den här gången. En Touring uppges vara från 1916 när den uppenbarligen inte är äldre än 1923, och en TT lastbil beskrivs som 1911, men den är definitivt cirka tio år yngre än så. Utöver T-Fordarna är även ett par andra 20-30-talare till salu, i form av A-Fordar, Chevroleter, Nash och en Citroën. Flera av bilarna kommer från Norge och har gått som så kallade russebilar.

Uppdatering: Flera av objekten har nu fått uppdaterade beskrivningar, och årsmodellerna stämmer nu lite bättre, men var noga med att kolla upp vad det verkligen är ni bjuder på.

(2020-10-16; Uppdaterad 2020-10-21)


Uppdatering på Oringinalafdelningen


Kategorin "Oidentifierade" under "Originalafdelningen" har för tillfället stängts ned, för att göra jobbet med hemsidan mer hanterbart. Nedstängningen är förhoppningsvis temporär och beror på att de flesta av bilderna som legat där sedan cirka 2010-2014 redan är identifierade, men i brist av tid ännu inte har flyttats till andra kategorier. Nedstängningen ska förhoppningsvis minska e-postinflödet till webbmastern. Så I nuläget kan vi inte hantera ytterligare oidentifierade bilar på "Originalafdelningen".
– Lars-Göran Lindgren

(2020-10-11)


Besiktningsproblem för Lasses Volvo LV4


Vår medlem Pelle Lundström delar med sig av lite information kring några av Lars Haglunds nyförvärv. Även Lars är medlem i M&N, och han har på sistone köpt ett flertal bilar som dykt upp på auktioner. Bland annat köpte han den Hupmobile 1925 som nyligen var till salu, och tidigare har han bland annat köpt en Volvo LV40 på Bilweb Auctions. Denna saknade dokumentation vid köpet, men med hjälp av Pelle och andra duktiga vänner, kunde pappren på bilen hittas på arkivet i Lund, så att en ursprungskontroll kunde gjöras. Men sedan stötte de på ett ännu större problem, vid registreringsbesiktningen hos Opus i Örebro. Bilen måste enligt Opus tolkning ha bromsar på alla hjul, något som även gäller bussar och personbilar. Efter en hel del strulande kunde Bilprovningen i Lindesberg fixa en ny registreringsbesiktning där bilen till slut blev godkänd (med dispens).

(2020-10-10)


Svedinos T-Ford Town Car till salu


Svedinos i Ugglarp fortsätter att avyttra delar av sin fordonspark. En av de tidigaste bilarna i samlingen är en T-Ford Town Car som införskaffades på 1950-talet. Med den och ett par andra bilar deltog Svedino på ett flertal utställningar, parader och barnens dag-tåg under 50-talet, så denna bil har roat många genom åren. Svedino envisades med att kalla bilen för 1914, men den är tillverkad hösten 1915 som 1916 års modell. Enligt museet besiktades bilen i april 1916 i Eksjö och ägdes då av en kapten Wetterström, och senare köptes den av omnibusägare Carlsén, också han från Eksjö. Nu är alltså bilen till salu, av den välkände danske veteranbilshandlaren Viklit Graae Jørgensen. Läs mer om försäljningen på Viklits hemsida.

(2020-10-04)


Star 1922 till salu på Bilweb Auctions


Under de senaste auktionerna hos Bilweb Auctions har det varit sparsamt med Mässing&Nickel-fordon. I den pågående höstauktionen som avslutas den första oktober finns dock ett påbörjat renoveringsprojekt i form av en Star 1922 till salu. Bilen, som är svensksåld och har gått i Jämtland, togs om hand av Bengt Hasselberg på 60-talet, som sedan påbörjat renoveringsarbetet. Den uppges i annonsen vara från 1922, men torde vara av 1923 års modell. Stars första modell, modell C, började tillverkas på hösten 1922, men då som årsmodell 1923. Den inregistrerades i alla fall i Sverige i maj 1923. Samma bil var även nyligen till salu på Blocket, tillsammans med ett annat projekt Bengt hade påbörjat, en spakolds som han köpt 1978 på en av Barney Pollard-auktionerna i USA. Oldsen blev tydligen såld, men nu är Star-bilen alltså till försäljning på auktion.

(2020-09-27)


PreWarCar.com skriver om en dansk-svensk utfärd 1914


PreWarCar.com publicerades i dagarna en artikel om en utfärd som Kungliga Automobil Klubben och Kongelig Dansk Automobil Klub tillsammans anordnade år 1914. Utfärden gjordes i samband med den Baltiska utställningen och de Baltiska spelen som hölls i Malmö denna sommar, och starten gick kl 10 den 15:e juli. Artikeln illustreras med en bild av en deltagande Crossley med igenkänningsmärke A3057, men det är inte alltid lätt med våra svenska bokstäver! Den korrekta stavningen av ägaren till Crossleyn ska vara Arnold Öström från Göteborg, och bilen inregisterades för övrigt den 10 juli 1914, bara några dagar innan evenemanget. Läs hela artikeln på www.prewarcar.com (på engelska).

(2020-09-26)


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020

Juni 2020

Juli 2020

Augusti 2020


                                      © 2020 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se