Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Bil- och Teknikhistoriska samlingarna i Köping visar upp Rolls-Royce


Under säsongen 2021 har Bil- och Teknikhistoriska samlingarna i Köping en temautställning om Rolls-Royce. Föreningen som driver museet brukar inför varje säsong ändra i utställningen och byta ut vissa fordon, och i år var det alltså dags för en Rolls-Royce-utställning. De har samlat ihop bilar från 1914 och fram till dags dato för att visa upp företagets 115-åriga utveckling, och de visar även upp en bil i renoveringsstadium. Utställningen kommer vara kvar på museet säsongen ut.

(2021-07-16)

Silver Ghost från 1914 med förflutet hos både en brittisk diplomat och den tyske kejsaren. Senare hamnade den i Danmark, och 1962 köptes den av Sven Trägårdh. Bilen har tidigare varit för renovering i USA, men är nu tillbaka på svensk mark.

New Phantom från 1927. Karossen beställdes 1929 från Nordbergs, förmodligen av generalkonsul Gustaf Öhrn, som ägde bilen. 1959 köptes den av Sven Trägårdh, som sedan renoverade bilen, delvis med hjälp av Nordbergs som fortfarande var verksamma.

Silver Ghost från 1920 under renovering, en bil som länge ägts av Bo Önnermark. Som ny ägdes den av Anders Johnsson, och sedan ägdes den av Emil Matton med reg.nr. X50. I bakgrunden ses bilens ursprungliga öppna Barker-kaross, som nu ska återförenas med chassit.


Magnus Andersson firar nationaldagen med en åktur till Torsång och Arkhyttan med T-Ford 1911 och 1914. Bilden är tagen i Arkhyttan.

Blandade bilder från den senaste månaden


Även denna sommar är många evenemang inställda, men det hindrar inte veteranbilsentusiaster att ta ut och njuta av sina klenoder. Det är istället många som gör egna utfärder eller besöker mindre spontana träffar med sina gammelbilar. I avsaknad av ett sommarrally har T-Fordklubben gjort dessa spontana utfärder till ett slags evenemang och anordnar ett så kallat Virtuellt Rally 2021, där de samlar ihop bilder från medlemmarnas utfärder för att publicera i T-Bladet. Här följer en liknande sammanställning av bilder på Mässing & Nickelrelaterade fordon som har presenterats under den senaste månaden i Mässing & Nickels Facebookgrupp.

(2021-07-06)

4:e juli firas vid Lillfjärden i Hudiksvall, med två amerikanare, Chevrolet 1930 och T-Ford 1919. Bild från Olle Solin.

Nationaldagsfirande i Almunge. I mitten ses Bertil Björkmans gröna A-Ford 155C Town Sedan 1930.

Magnus Andersson delar med sig av bilder från en tvådagars resa med T-Ford som genomfördes helgen den 19-20 juni. Resan gick på småvägar från Gagnef till Yttermalung och Äppelbo, och sedan dagen efter tillbaka till Gagnef, en färd på totalt 28 mil. På bilden ses de tre deltagande ekipagen. Bilen till vänster är W58, en T-Ford 1911 som länge funnits hos familjen Tysk, men numera förvaltas av Magnus. Den kördes under resan av Oskar Andersson. Magnus själv körde sin 1914 (till höger på bilden). I mitten står W1520, en T-Ford 1921, som kördes av debuterande T-Ford-chauffören Jonny Eriksson. Efter en snabbkurs i konsten att köra T-Ford på lördagmorgonen klarades sedan hela resan med bravur, utan några missöden med fotarbetet, och nu är han förhoppningsvis ännu mer taggad på att få ihop sitt eget T-Fordprojekt. Karavanen väckte så klart stort intresse var de än anlände. På macken i Vansbro stannade exempelvis all verksamhet när de skulle bege sig därifrån. En mindre folksamling samlades där för att se på när bilarna skulle vevas igång.

Resan kantades av både regn och solsken. Här ses två blöta deltagare, 1911 och 1914-bilarna, parkerade med suffletterna uppfällda, i Yttermalung.

På väg mot västerdalarna. Främst ses W1520, en 1921 års T-Ford. Den bilen ägs av Barnens Dag-föreningen i Borlänge, som lånat ut bilen över helgen.

Olov Skoglund firar här nationaldagen med sin nyrenoverade Maxwell lastbil. Den är från 1924 och gick som ny i Porjus, men blev något år senare brandbil i Luleå. Där gick den fram till slutet av 40-talet, och blev därefter epa-traktor.


Roy Nytomt tog en tur med T-Ford 1927 på nationaldagen, tillika motorhistoriska dagen.

Bertil Björkman delar några bilder från en torsdagsträff vid Nifsta 1:a juli, däribland familjen Sandströms T-Ford Centerdoor 1921.


Torsdagsträff vid Nifsta den 20:e maj. Bilen är en Rolls-Royce New Phantom från 1927 med Landaulet de Ville-kaross från Nordbergs. Den ägdes som ny av konsul Gustaf Öhrn, och finns sedan 1959 hos familjen Trägårdh. Bild från Bertil Björkman.


Renault 1913 med svensk historia till salu av Bonhams


Vår medlem Andreas Uddling tipsar om en kommande auktion i Storbritannien där en 1913 års Renault är till salu. Det rör sig om en Renault Typ DJ, en modell som introducerades 1913 och hade en fyrcylindrig motor på 16 hästkrafter. Modellen tillverkades fram till en bit in på 1914 och var en av de medelstora modellerna från Renault. Exemplaret som är till salu har befunnit sig i samma ägarfamilj i flera decennier och enligt annonsen kommer den förmodligen ursprungligen från Skandinavien.

Andreas poängterar att den här bilen med största sannolikhet gick i Sverige som ny. Det rör sig alltså om den Renault Coupé de Ville som ägdes av bankir G. A. Kyhlberger och som 1916 fick igenkänningsmärke A970. En bild på denna bil finns på Originalafdelningen här på Mässing & Nickel, och den är i det närmaste identisk med bilen som är till salu. Kyhlberger hade vid denna tid två Renault, dels A970, och dels A971 som var en sexcylindrig Typ DU från 1913. Han ägde båda dessa fram till sin död 1926, och därefter donerades de till pensionatet Höstsol. Där blev de stående till 50-talet, då A970 rapporteras ha sålts till USA, medan A971 togs om hand av Åke Jern. På 50-talet omnämndes A970 som en Renault 1907, men året 1913 som presenteras i auktionsannonsen får anses som det korrekta, det var ju inte ovanligt att bilar förr omnämndes som äldre än de faktiskt var.

Auktionen anordnas av Bonhams och avslutas den 17 juli 2021. Renaulten kan ses här: Bonhams.com

(2021-06-30)

Foto: PreWarCar.com

Foto: PreWarCar.com

Foto: PreWarCar.com


Många av bilderna från John Neréns samling saknar tyvärr kommentarer, men denna bild föreställer åtminstone en Crossley Shelsley från 1914. Denna bil ägdes av Arnold Öström, och deltog i en utfärd anordnad i samband med Baltiska utställningen 1914.

Nya bilder från Digitalt Museum


Det dyker ständigt upp nya digitaliserade bilder. På platformen DigitaltMuseum publiceras exempelvis material från ett antal olika museer över hela landet, och emellanåt handlar det om fordonsrelaterade bilder. Exempelvis har Tekniska museet nyligen lagt upp ett antal bilder ur John Neréns motorhistoriska samling. Detta är en omfattande samling fotografier som motormannen John Nerén lämnade efter sig, och innefattar många bilder från olika motortävlingar under 1910- och 1920-talen, både svenska och utländska. Många andra museer lägger också upp bilder. Bland annat har Grenna museum publicerat en serie fordonsrelaterade bilder, med flera tidiga bilar och motorcyklar från Grännatrakten. En av de mest intressanta är en hittills okänd bild på en av de få bilar som tillverkades av AB Motorfabriken i Göteborg. Det är alltid kul när det dyker upp nya bilder av ovanliga bilar!

(2021-06-25)

Denna bild publicerades igår av Grenna museum, och föreställer en mycket tidig bil tillverkad av AB Motorfabriken i Göteborg, ett företag som tillverkade ett fåtal bilar runt 1903-1904.

En bild från John Neréns samling, hos Tekniska museet. Bilden föreställer starten till KAK:s vintertävling år 1913. Bilen närmst kameran är en Benz 45 PS som kördes av Prins Wilhelm.


Stiftelsen Bertil Lindblads pris 2020

Stig Fransson mottar diplom av BLS ordförande Ulf Edlund, i sällskap med Stigs 1924 års Darracq.


Tidigare i år meddelades pristagarna till Bertil Lindblads Stiftelses årliga pris. 2020 års pris delades mellan tre personer, varav en är Mässing & Nickelmedlemmen Stig Fransson. Han mottog det ena av årets priser, som innefattar stipendium och diplom, för sina renoveringar av tidiga fordon samt det lilla museum han byggt upp med tidstypiska tillbehör. Stig har genom åren renoverat flera ovanliga bilar, såsom Cadillac 1907, Priamus 1912, Renault 1913&1914, Opel 1914 och Darracq 1924, samtliga numera ingående i hans museum, tillsammans med mängder av bildelar och kuriosa.

Det andra av de två priser som delades ut gick till Owe Persson och Jan Segerfelt. De fick priset gemensamt för sitt publicistiska engagemang, framför allt genom GMHK:s medlemstidning Ventilen.

(2021-06-22)


Styrkeprovet flyttat till 11-14 augusti 2022


Tidigare har vi meddelat att Styrkeprovet var tänkt att hållas den 4-7 augusti nästa år, med utgångspunk vid Varbergs Kusthotell. Dock meddelar hotellet att det inte finns någon möjlighet att boka den helgen, utan Styrkeprovet kommer istället förpassas till veckan därpå, alltså den 11-14 augusti 2022. I övrigt är arrangemanget oförändrat.

(2021-05-25)


T-Fordmarknad i Vingåker


Även denna säsong är kantad av framskjutna och inställda evenemang. Bland annat har Styrkeprovet, som tidigare nämnts, skjutits till 2022, och tillika har T-Fordklubben skjutit upp sitt sommarrally i Finland til nästa år. Men nu till helgen blir det i alla fall T-Fordmarknad i Vingåker. Platsen är hos Bo Söderqvist, och tiden är cirka 09-14 på lördag, den 22:e maj.

Mer information om marknaden, inklusive vägbeskrivning, finns på T-Fordklubbens hemsida: www.stfk.se (pdf).

(2021-05-19)


Foto: Göteborgs stadsmuseum

Göteborgs stadsmuseum ska visa upp den äldsta Volvo-bilen


Göteborgs stadsmuseum har ett flertal mycket intressanta tidiga fordon med göteborgsanknytning i sina samlingar. För ett trettiotal år sedan visades dessa upp på dåvarande Industrimuseet i Göteborg. Samlingarna övergick dock på 90-talet till stadsmuseet och har tyvärr stått magasinerade sedan dess. Detta är synd eftersom dessa fordon ger en unik bild av stadens fordonshistoria och istället borde lyftas fram mer i museets utställningar.

Nu ska det åtminstone bli lite bättring på den fronten. Ett av fordonen ska nämligen äntligen visas upp för allmänheten. Det handlar om den äldsta bevarade Volvo-bilen. Bilen är den enda bevarade av de tio prototyperna från 1926. Den användes i flera år av Göteborgs-fotografen Sven Sjöstedt på hans tjänsteresor runt Sverige för SKF och Volvos räkning. Fram till 1939 gick den hela 40 000 mil, innan den donerades till Industrimuseet. Bilen ska nu få delta i en utställning kallad Grejen med Göteborg som öppnar vid Göteborgs 400-årsfirande den 4:e juni. Förhoppningsvis får vi se fler av fordonen från museets samlingar framöver.

(2021-05-07)


Uppställning vid Alvastra kloster, under 2017 års Styrkeprov.

Styrkeprovet uppskjutet till 2022


Häromdagen hade arrangörerna från AHK/Mässing & Nickel ett möte tillsammans med representanter från NVK och DVK angående genomförandet av Styrkeprovet i Varberg. Med tanke på rådande omständigheter med fortsatt osäker vaccinationsplan och stängda nationsgränser togs ett gemensamt beslut att flytta Styrkeprovet till 4-7 augusti 2022. Utgångspunkten kommer fortfarande vara Varbergs Kusthotell, med två dagars utmanande körning om cirka 20 mil. Mer information kommer när det närmar sig.

(2021-04-21)


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020

Juni 2020

Juli 2020

Augusti 2020

September 2020

Oktober 2020

November 2020

December 2020

Januari 2021

Februari 2021

Mars 2021


                                      © 2021 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se