Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Chaufför Göran Flank tar plats.

SVT Barn gör inslag med Tekniska museets T-Ford


SVT Barn har gjort en serie korta historieprogram som kallas Historiskt med Farah och Adrian. Ett av avsnitten handlar om transporthistoria och där figurerar Tekniska museets T-Ford från 1920. Programmet nämner väldigt kortfattat om automobilens historia, och så vevas T-Forden igång och körs i några klipp. Chaufför vid inspelningen var T-Fordklubbens Göran Flank, tillika Mässing&Nickelmedlem. Han har även varit med i projektet med renoveringen av bilen. Mer om detta kan läsas på nyhetssidan från juni 2024.

Inslaget kan ses här på SVT Play.

(2025-01-12)

Bland arkivbilderna i programmet dyker denna intressanta bil upp. Lite olyckligt visas detta klipp precis när programledaren nämner historien med de första bilarna med bensinmotor. Det är förmodligen oavsiktligt, eftersom inte alla känner till att detta ju är en elbil! Det är en av få Rauch & Lang som importerades till Sverige. Just detta är en Rauch & Lang Modell C-35 från 1919. Den här bilen ägdes av direktör Olof Stendahl och användes som bruksbil ända upp på 1940-talet. Den avregistrerades 1943.

Programmet har flera inslag med T-Forden, som mest är med som rekvisita. Bland annat visas när den ska vevas igång och när chauffören tillkallas för att köra iväg. Här ses avslutningsscenen i avsnittet. Göran Flank sitter bakom ratten och i baksätet sitter programledarna Farah Abadi och Adrian Alebo Andersson. De har precis blivit bjudna på glass av Göran och är på väg ut ur bild mot nya äventyr på Rivieran. I bakgrunden ses sommarkaféet Apotekskiosken på Djurgårdsbrunn.


London to Brighton Veteran Car Run 2024


I början av november kördes som vanligt London to Brighton Veteran Car Run i Storbritannien, söndagen den 3:e november. Och som vanligt har vår utsända medarbetare kommit hem med gediget bildmaterial. Det tackar vi för! Här nedan presenteras ett litet urval av alla bilder.

Årets upplaga är den 128 i ordningen och som vanligt finns mycket att uppmärksamma. I år firar både Fiat och Renault 125 år. Även den kvinnlga sidan av bilismen firades i år, då det är 120 år sedan den brittiska The Ladies' Automobile Club genomförde sitt första evenemang 15:e juni 1904 i London. Alla ekipage med kvinnliga förare firades alltså lite extra i år. I startlistan fanns 44 stycken ekipage anmälda med kvinnliga förare, alla utmarkerade med en hederssymbol.

Vad gäller det svenska deltagandet fick vi i år se oss representerade av familjen Arrgård med sin välkända Pope-Toledo 1904. Mig veterligen deltog inga fler svenskar. Autoseum som varit med i flera år var inte anmälda i år. Vårt grannland Norge brukar inte heller ha särskilt stor representation på London to Brighton. Några norrmän har deltagit genom åren. Bland annat har NTM:s Benz 1895 deltagit 1978 (men hann ej i mål). NTM:s Wartburg 1899 deltog 1990, och då gick det bättre. Mässing&Nickelmedlemmen Trygve Krogsæter deltog även med sin Cadillac år 1995 (som då var daterad till 1904). I år sågs återigen Trygve i rallyt, men inte med egen bil denna gång, utan som besättning på Cadillac-kollegan Pete Woods bil.

(2024-12-30)

Starten i Hyde Park i London på söndagmorgonen. Längst fram vid startlinjen står två av ekipagen med kvinnlig besättning. Till vänster en Peugeot 7 HP 1904 som kördes av Kelsie Wittemore. Till höger en Napier 12 HP 1902 som kördes av Elinor Boothman.

Pope-Toledo 1904 rullar in vid målet i Brighton med Andreas Arrgård vid ratten. Passagerare är Carl-Olof Arrgård.

Pope-Toledo 1904 parkerad vid Madeira Drive i Brighton efter målgång.

Här ses Peter Woods Cadillac Modell A från 1903 vid målgången i Brighton. Mässing&Nickelmedlemmen Trygve Krogsæter deltog i denna bils besättning, och han fick till och med köra delar av sträckan. Här ses han vid ratten vid målgången på Maderia Drive i Brighton. Pete själv sitter i passagerarsätet.

Dagen innan rallyt, på lördagen 2:a november, är det utställning kallad St James's Motoring Spectacle på gatan Pall Mall i centrala London. Här är en 1904 års Rambler.

Den här bilen ställdes också ut på lördagen. Det är en bil som ägs av brittiska Royal Automobile Club och som tillverkades av klubbens grundare Frederick Simms cirka år 1900.

Denna Fiat från cirka 1904 var speciellt inbjuden från Fiat-museet i Turin med avseende på företagets 125-års jubileum. Den har en 4-cylindrig 130 hk stark motor och vann på sin tid French Grand Prix 1907. Fotograferad på lördagens event.

Denna Darracq från 1903 känner nog flera igen. Den finns nu i Storbritannien men ägdes tidigare av Melcher Ekströmer från Fågelfors. Dekalerna från AHK och Svenska Kungsrallyt sitter fortfarande kvar. Den kördes av Paul Hoskins.

En av de kvinnliga deltagarna, Alison Everett körde denna 1903 års De Dion-Bouton. Här vid målgång på Madeira Drive

Detta är ytterligare en av ekipagen som kördes av tjejer. Detta är en Hurtu från 1899 som kördes av Gemma Spencer.

En av många deltagande Oldsmobiler susar fram med Brighton Pier i bakgrunden. Detta är en av de äldsta från 1902. Den kördes av Jiří Černý från Tjeckien.

En ovanlig International Charette 1901 anmäld av Wim Peters. Alltså inte amerikanska International-Harvester, utan från brittiska tillverkaren International Motor Co.

Här susar Fiat-museets 130-hästars racer fram. Förare var Davide Lorenzone.

En fyrcylindrig Darracq från 1903 anländer till Brighton, körd av Jim Clarke.

I somras fick denna bil mycket uppmärksamhet då den såldes på auktion på Amelia Island av Gooding & Company. Bilen är en av få överlevande Mercedes Simplex 60 HP från 1903 i mycket fint originalskick. Den har funnits i samma ägarfamilj sedan ny, alltså 121 år i familjen Harmsworths ägo. Vid auktionen gick bilen för över 12 miljoner dollar, vilket gör den till världens dyraste bil från före 1930-talet. Nu deltog bilen i årets Veteran Car Run. Här fotograferad vid målet i Brighton. Den deltog även på utställningen St James's Motoring Spectacle dagen innan.

Ytterligare ett av ekipagen med kvinnliga förare. Detta är en Stanley Steamer från 1903 som kördes av Laura Brown och var anmäld av Adam Brown.

Detta är en Haynes-Apperson Surrey från 1902 som kördes av Daniel Nash. Den var även till salu på RM Sotheby's auktion i anslutning till rallyt.

Daimler 6 HP från 1900. Körd av John Worth.

Stephens Dogcart från 1900. Körd av Tom Loder.

Här står en 1904 års Lanchaster med sitt säregna utseende vid målet i Brighton. Den kördes av Michael Quinn och ägs av Jaguar Daimler Heritage Trust.

Detta är en av de äldsta bilarna i rallyt, en Peugeot Typ 3 Vis-à-vis. Den kallas ibland 1892, men i startlistan är den noterad cirka 1898. Den var anmäld av Tobias Ward och körd av Daniel Ward.

Huvudsponsorn till Veteran Car Run är auktionshuset RM Sotheby's. De hade även en auktion i anslutning till rallyt i och med sin London-auktion 1-2 november. En av bilarna som såldes var denna Hispano-Suiza Alfonso XIII från 1915, levererad som ny till Australien.

Även auktionshuset Bonhams hade en auktion i anslutning till rallyt. The Golden Age of Motoring Sale den 1:a november. En av bilarna i denna auktion var denna ovanliga brittiska Vulcan 20 HP från 1908 med karosseri av typ Roi-des-Belges, även den såld ny i Australien.


Här är glädje och ingen sorg,
jag kör på ringar från Trelleborg!

God Jul!


Nu är det juletid och julkorten haglar. Så även oss motorentusiaster emellan. Det har kommit in flera julhälsningar från medlemmar och bekanta. Några av dem kan ses här nedan.

Vi på redaktionen är inte sämre utan vi skickar en hälsning genom kortet här till höger. Som synes av logotypen på kylaren är detta ursprungligen en julhälsning från Trelleborgs Gummifabrik, publicerad i Motorjournalen 1927. Det är Jultomten själv som hänger med i tiden och har bytt släden mot en julklappsbil. För att ta sig fram i det snötäckta landskapet i tid till julklappsutdelningen är han naturligtvis utrustad med Trelleborg Ballong Cord. De har dock missat den obligatoriska "God Hjul"-hälsningen, så därför säger jag:

God Hjul och Gott Nytt År!

(2024-12-24)

Vår medlem Stig Fransson med fru Ellen skickar detta julkort från sitt bilmuseum i Kungsör.

Vår medlem Lars Hedström skickar denna julhälsning. Kan det månne vara en Delaunay-Belleville som stått modell.

AHK genom styrelseordförande Anders Läck skickar ut denna julhälsning i form av en Duesenberg 1929 i vintrig miljö. Detta är en målning av amerikanske illustratören Joseph Harry Anderson gjord 1969 på uppdrag av Esso.

Vår medlem Lennart West skickar oss detta fjärdeadventskort. Bilen är hans Packard 726 Standard Eight 1930.

Från Norge kommer denna hälsning, inskickad av Tor Nyhus, och föreställande hans Lancia Kappa 1919.


Tidig tvåcylindrig De Dion-Bouton-motor har dykt upp i Linköping


Nyligen kontaktades MHRF av en person som hade en tidig tvåcylindrig De Dion-Bouton-motor i Linköpingstrakten och som behövde ett nytt hem. Den sägs komma från Linköpings första taxibil, men dess väg genom historien fram till dagens ägare är höljd i dunkel. Man får alltid ta den här typen av uppgifter om "första bilen i staden" med en nypa salt. Bara i Linköping finns till exempel ytterligare en De Dion-motor som sägs komma från samma bil... Oavsett var intresset väckt. Motorn var utan tvekan en mycket tidig pjäs, och den första taxin i Linköping var just en 2-cylindrig De Dion-Bouton, så något kan det ju ligga bakom historien. Den bilen finns avbildad här på Originalafdelningen på Mässing&Nickel.

Motorn som nu dykt upp hittade snabbt ett nytt och mycket passande hem hos Linköpingssonen och vice förbundsordförande i MHRF, Per Petersson (som även råkar äga den andra encylindriga motor som tidigare ryktats vara från den första taxin). Med hjälp av motornumret och expertis från De Dion-klubben i Storbritannien har motorn daterats till 1904. En tvåcylindrig De Dion var en mycket fin vagn på den tiden. De Dion hade året innan lanserat sina första tvåcylindriga modeller, Typ W (10 hp) och Typ S (12 hp), vilket var top-of-the-line i företagets sortiment, som annars bestod av encylindriga modeller. Dessa modeller tillverkades även 1904 för att sedan ersättas av snarlika Typ AB och Typ AC till 1905. Alla dessa uppgifter stämmer väldigt bra med kända uppgifter kring den De Dion som blev Linköpings första taxi. Den fanns i Sverige åtminstone sommaren 1905 och beskrivs i samtida press som 12 hk. En rimlig gissning är alltså att denna nyfunna motor faktiskt tillhört den första taxin i stan. Oavsett är det inte annat än att man får konstatera att ännu är inte det sista motorhistoriska fyndet gjort!

(2024-12-18)

Motorn precis hemkommen till sitt nya garage. Motornumret gick lyckligtvis att hitta och kan utläsas till 1094. Den har som synes byggts om till stationär drift. Kylaren kommer från en Chevrolet. Notera den utfällbraa fläktarmen.

En av två bilder på Linköpings första taxibil som finns här på Originalafdelningen. Den ägdes ursprungligen av Amerikanska Cykelimporten i Stockholm, åtminstone så tidigt som 1905. Runt 1909 hamnade den hos Jubergs åkeri i Linköping.


Mc-museet Gyllene Hjulet hyllar känd Suratrio


I Surahammar fanns en trio bestående av Lars "Plank-Lasse" Svensson, Uno "Mutter-Uno" Eriksson och Bo "Reklam-Bosse" Eriksson. Dessa var pionjärer när det gäller att renovera fordon, cyklar, mopeder, bilar och motorcyklar. Lasse kom från Vetlanda där han gått slöjdlärarutbildning och flyttade till Surahammar där han tjänstgjorde som slöjdlärare hela yrkeslivet. I Surahammar blev han bekant med Bosse (som var bild- och tekniklärare) och Uno. Tillsammans började trion med renovering av en Mitchell från 1917. Den hade gått i Ramnäs utanför Surahammar som ny och finns numera på Sparreholms bilmuseum. Efter detta fortsatte alla tre att pyssla med allt på två och fyra hjul. Lasse renoverade bland annat en T-Ford som idag finns i Fagersta och flera tvåhjulingar, från höghjulingar till vanliga cyklar med träfälgar och mopeder och motorcyklar. Flera av dessa finns idag på Mc-museet Gyllene Hjulet.

På bilden här intill är trion samlad vid Lasse Svenssons T-Ford 1922. Vid ratten Lasse själv. Och på fotsteget Uno till vänster och Bosse till höger.

Under nästa år kommer Mc-museet Gyllene Hjulet i Surahammar att hylla dessa personer. Men de börjar redan nu i helgen 30 november på veteranmarknaden i Västerås med några av "Plank-Lasses" cyklar, mopeder och motorcykel som finns på Mc-museet Gyllene Hjulet.

(2024-11-28)


Pelle Lundström köpte ett Volvo ÖV4-chassi på auktionen i Äppelbo. Även denna bil dök det nu upp några foton på. Bland annat detta med en intressant karosserilösning. Korten är tagna i Rosersberg, och Pelle har tidigare hälsat på han som köpte bilen och fick då framdynan till sätet som hade bevarats.

Material från Westas samlingar har dykt upp


För drygt en och en halv vecka sedan fick vi in ett intressant meddelande till Mässing&Nickel. Det handlade om bilder och litteratur från framlidne Janne Westas. Han bodde i Äppelbo i Dalarna och många minns säkert honom och hans samlingar. Många minns säkert också de auktioner som hölls 2011 efter hans bortgång två och ett halvt år tidigare, 2008. Där var det många som köpte delar och prylar, men något som inte gick på auktionen var litteratur. Detta material var nära att hamna på tippen, men en hembygdsintresserad bekant insåg värdet och har sparat det i över tio år nu. Hon har nu rotat i detta igen och vill nu att materialet ska hitta nya ägare som har nytta av det istället för att det ska samla damm. Det rör sig om en hel del bilrelaterat, foton, registreringsdokument, bruksanvisningar, ritningar med mera. En del hörde till Westas olika bilar, däribland finns material till Scania Vabis Typ I och Mathis. Självklart hjälpte vi till och flera nuvarande ägare av Westas bilar har redan kontaktats. Vi kan också meddela att materialet nu har hämtats förra helgen av Göran Flank och Stig Larsson (som köpte Scania-Vabis Typ I på auktionen). Stig fick med sig en hel bunt litteratur till sin Scania-Vabis. Lite andra strödda bilder har också hittat nya hem. En bunt äldre osorterade originalbilder har också skänkts till Svenskt Motorhistoriskt Arkiv och kommer digitaliseras och dyka upp i deras databas Motorkulturbild. Om någon har bil eller delar från Westas och söker tillhörande litteratur kan ni höra av er till redaktören.

(2024-11-23)


Lastbilar till salu hos Bilweb Auctions


I bilwebs tredje novemberauktion säljs flera 1920-tals lastbilar. De kommer från Sandahls samlingar, en familj som drivit åkeri i Skillingaryd sedan 1940-talet. Det rör sig om en TT-Ford och en Chevrolet, samt en Chevrolet Superior personbil. Dessutom är ytterligare en Chevrolet lastbil som tidigare stått på Brocenter bilmuseum med i auktionen. Bilarnas beskrivning på auktionssidan har dock lite att önska, fram för allt årsmodellerna som inte är helt korrekta.

Auktionen avslutas 21:e november och alla utrop kan hittas här på Bilwebs hemsida.

(2024-11-15)


Classic Motor Nr 12 2024.

Jädersbruksdagarna i Arboga


I senaste numret av Classic Motor finns en notis om Jädersbruksdagarna som hölls 7-8 september i år. Då passar det ju bra att presentera några bilder vi fått inskickade. Dessa hembygdsdagar anordnas av föreningen Jädersbruksvänner och i år var det 25-årsjubileum. Under evenemanget hålls bland annat en hel massa gamla maskiner igång. Förutom föreningens alla egna maskiner deltog även flera andra, däribland var Rubens Maskinhistoriska på plats med flera fordon ur sina samlingar. Detta är något Rubens Maskinhistoriska Samlingar satsar allt mer på. Det är lättare att nå ut till besökare genom deltagande på evenemang än att driva museet i Götene (som numera endast är öppet efter överenskommelse). Årets Jädersbruksdagar blev lyckade med ett fyllt utställningsområde, säkerligen ett par tusen besökare och fint väder hela helgen. Ett av de bästa evenemang vi gjort enligt arrangörerna. Detta blev också de sista Jädersbruksdagarna i den tappning de hållits fram till nu. Men förhoppningen är att de kan återuppstå i ny form och i ny regi i framtiden.

(2024-11-15)

Detta är en ångdriven brittisk lastbil av fabrikat Foden som innehas av Rubens Maskinhistoriska Samlingar i Götene. Ångdrivna lastbilar var populära i Storbritannien, med sin omfattande kolindustri. De började komma på allvar vid sekelskiftet och tillverkades ända in på 1930-talet. En av tillverkarna var firman Fodens Limited i Sandbach, England, med sin Foden Steam Wagon som tillverkades fram till 1934, varefter de helt ersattes av diesellastbilar. Rubens exemplar är en Foden Steam Wagon från 1907 som har använts som bryggarbil för distribution av öl till engelska pubar. Den byggdes senare om och användes till asfaltsarbeten. På 1970-talet återställdes den till sitt ursprungliga skick. När den kom till Sverige inregistrerades den 1993 och är kanske landets äldsta lastbil i trafik. Den drivs av en kompoundångmaskin som jobbar med ett arbetstryck på 14 kg. Den väger 5 ton och lastar lika mycket. Man får inte ha bråttom när man ska ut, för dessa ånglastbilar är verkligen inga fartvidunder. Snitthastigheten ligger på 15 km/tim. Och inte är den snabbstartad heller. Starttiden ligger på 2 timmar. Vi tackar Rubens Maskinhistoriska som håller dessa maskiner igång och gladeligen visar upp dem på evenemang i hela Skandinavien.

Rubens Maskinhistoriska Samlingar hade även med sig denna Munktell lokomobil. Den är tillverkad 1914 och är av typen SK6 med tillverkningsnummer 5605. Den levererades 1919 till Bond Per Erik Andersson som hade Insjöns Frörenseri och Såg AB. På 1930-talet hamnade den i Småland hos en tröskförening. Den köptes 1970 av Ruben Blom som renoverade den fram till 1982. Den har numera stått stilla i över 10 år, men till årets säsong har den startats upp och deltog på Jädersbruksdagarna.

Munktellmuseet i Eskilstuna deltog också med en av sina äldsta maskiner, sin första traktormodell av typ Munktells 30-40. Det var en modell som introducerades 1913 och detta exemplar är nummer 5 och troligen tillverkat 1915. Den levererades 1915 till Gimo bruk och var utrustad med en fyrskärig plog. Motorn är en 2-cylindrig 2-takts tändkulemotor på 30-40 hk som ska driva ekipaget på 8,3 ton. Detta är det enda kända bevarade exemplaret av denna traktormodell.

Magnus Enström från Arboga körde runt på området med sin svensksålda Harley-Davidson 750 från 1929.

Rubens Maskinhistoriska tuffade även runt med denna Lanz Bulldog HL 12 PS. Den har en encylindrig liggande tändkulemotor.

Mässing&Nickelmedlemmen Kalle Svalborg från Svartsjö deltog med sin nybyggda Lykamobile ångbil.

Ett flertal EPA-traktorer var på plats. Denna är baserad på T-Forddelar med en upp-och-nedvänd Whippet-framaxel.

Ytterligare två EPA-traktorer. Till höger an A-Fordbaserad. Den vänstra är baserad på Chevroletdelar med Nash-kylare.

Inne i motormuseet på Jädersbruk finns en gammal Orient-motor från en Allvelo-bil, men även denna halva T-Fordmotor.


Christian Börners bok, Automobilfabrik Otto Beckmann, Breslau. Den nedre bilden visar Rune Aschims Beckmann 21/45 PS 1911.

Skrifter om den svenska Beckmann-bilen i Norge


I Norge har Rune Aschim i somras blivit klar med renoveringen av sin Beckmann från 1911. Den här bilen kommer från Sverige där den gått i Robertsfors och Hörnefors. Den kom till Västerbotten år 1920 och hade då förmodligen köpts begagnad från Tyskland. Registreringsnumret blev AC607. Med tiden vandrade resterna av bilen mellan olika veteranbilsfolk, bl.a. Glenn Oredsson i Hässleholm och Alf Johansson i Lagan. Sedan hamnade bilen via Danmark hos Rune i Norge i början av 2000-talet. Han har gjort en noggrann renovering av chassit och rekonstruktion av karossen och fick bilen inregistrerad tidigare i år. Modellen på Runes bil har beteckning 21/45 PS som tillverkades 1911-1913 och hade en 4-cylindrig 5330cc motor.

Beckmann var en tysk biltillverkare åren 1898-1926 som tillverkades i Breslau (nuvarande Polen). En ättling till familjen Beckmann, Christian Börner i Breslau, har forskat massor kring företagets historia, vilket bland annat resulterat i boken vars omslag ses till höger. Häri beskrivs bland annat historien om den enda bevarade Beckmann-bilen i världen, alltså Runes 1911:a. Christian har även skrivit en tyskspråkig Wikipedia-artikel om Beckmann, se de.wikipedia.org.

Christians forskning har också plockats upp av Michael Schlenger, som driver en eminent tysk hemsida om förkrigsfordon. Där finns en hel artikelserie med material från Christian Börner. Den sista artikeln handlar om Runes bil och kan läsas här: vorkriegs-klassiker-rundschau.blog.

(2024-11-08)


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020

Juni 2020

Juli 2020

Augusti 2020

September 2020

Oktober 2020

November 2020

December 2020

Januari 2021

Februari 2021

Mars 2021

April 2021

Maj 2021

Juni 2021

Juli 2021

Augusti 2021

September 2021

Oktober 2021

November 2021

December 2021

Januari 2022

Februari 2022

Mars 2022

April 2022

Maj 2022

Juni 2022

Juli 2022

Augusti 2022

September 2022

Oktober 2022

November 2022

December 2022

Januari 2023

Februari 2023

Mars 2023

April 2023

Maj 2023

Juni 2023

Juli 2023

Augusti 2023

September 2023

Oktober 2023

November 2023

December 2023

Januari 2024

Februari 2024

Mars 2024

April 2024

Maj 2024

Juni 2024

Juli 2024

Augusti 2024

September 2024

Oktober 2024


                                      © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se