Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Förkrigsfordon i Nässjö

 

I söndags, den 16:e juni, arrangerades en förkrigsträff i Pilabo Folkets Park i Anneberg, 1.5 mil utanför Nässjö. Träffen anordnades tillsammans med en familjedag i parken och var öppen för fordon tillverkade fram till 1939, men även nyare veteranfordon fick plats att parkera i parken på separat område. Under denna dag anordnades även Rally Högland av Norra Smålands Sport- och Veteranfordonsklubb för 43:e gången. Start och mål för detta rally var förlagt till hembygdsparken i Nässjö. Det var ju så klart lite olyckligt att dessa båda närliggande arrangemang hölls samtidigt, då deltagarna inte kunde medverka på båda. På träffen i Anneberg deltog fyra fordon inom Mässing&Nickels 1931-gräns, och vid Rally Högland deltog även två fordon inom gränsen, två A-Fordar.

 

(2019-06-17)

Johan Andersson, från Ormaryd, deltog i Rally Högland med en Ford Modell A Tudor Sedan 1930. Denna två-dörrars karosstyp hade beteck-ningen 55B.

Ulf Johansson, från Österbymo, ställde ut sin A-Ford 1929 i Pilabo-parken. Även denna har en två-dörrars Tudor Sedan kaross, dock är detta en tidigare modell, med bet-eckning 55A.

Göran Johansson, Aneby, visade sin Chevrolet Superior Serie V från 1926, i Pilaboparken. Denna bil gick ursprungligen i Borås, och renov-erades av Sören Eriksson från Gävle på 80-talet. Den är en lite lyxigare variant av Touring-modellen, kallad Special, med bl.a. förnicklade vind-rutestolpar och vindavskiljare. Bilen är även utrustad med taxameter, något Sören själv adderat.

Här syns P-G Tälths Plymouth Modell PA 1931, med ovanlig Convertible-Coupe kaross, i Pilaboparken. Bredvid står en T-Ford Touring från 1919 ägd av Gunnar Erlandsson i Boxholm. Med denna bil deltog även Gunnar i årets Gärdeslopp.


MHS Lopp 30

 

I lördags, den 15:e juni, arrangerade Motorhistoriska Sällskapet rallyt Lopp 30 i Sigtuna-trakten. Detta rally har körts i många år, på olika platser runt om i landet. Rallyt var i år öppet för alla fordon tillverkade fram till och med 1945. Start och mål var förlagt vid Skokloster, och tillställningen hölls i vackert sommarväder med strålande sol.

 

Ett antal fordon inom Mässing&Nickels gräns deltog i rallyt. Främst handlade det om Fordar, sex T-Fordar och sex A-Fordar, men även en Fiat deltog. Bilderna här invid är tagna före start, på fältet utanför Skoklosters hotell och restaurang.

 

(2019-06-16)

Pelle Lundström, Enköping, deltog med T-Ford Touring 1914.

Mikael Svane, Västerås, deltog med dagens äldsta bil, T-Ford Touring 1913.

Familjen Leksell, Täby, deltog med flera bilar, här en Fiat 520 1928.

Marie Fahleson, Vallentuna, deltog med T-Ford Touring 1920.

Familjen Leksell deltog även med en A-Ford Tudor Sedan 1928.

Carl Holmlund, Stavsjö, deltog med A-Ford Town Sedan 1928.

Håkan Löfdahl, Stenhamra, kom med en T-Ford 1923 med flak.


Förkrigsfordon i Anneberg

 

På söndag, den 16:e juni, anordnas en träff för förkrigsfordon i Pilaboparken i Anneberg, utanför Nässjö. Evenemanget är arrangerat av ett gäng privatpersoner bestående av bland annat Conny Larsson. Träffen sker i samband med en familjedag i Anneberg och ett femtontal fordon är planerade att ställas ut. En mer ingående artikel kan läsas här.

 

(2019-06-12)

T-Ford 1923, ägd av Conny Larsson, Eksjö. Foto: SmT


Mässingsträffen

 

Nu börjar sommaren närma sig och det är dags att börja tänka på bilåkande. Det har börjat bli lite av en tradition att vi har träffen helgen efter midsommar. I år blir det alltså söndagen den 30 juni. Start sker som vanligt från Prästgården i Sköldinge där vi bjuder på lite frukostmackor och kaffe. Efter en ca 3-4 mils körning så kommer vi till vackra Lagmansö (Per Westerberg har så fint ordnat att vi får komma dit) där vi äter våra medhavda luncher i gröngräset. Kom när ni vill på morgonen men senast kl. 10. Har ni frågor eller funderingar så tveka inte att höra av er, dessutom så vill jag gärna höra från er som kommer så att vi kan planera lite kring det praktiska. Maila eller ring Stefan på 0701-663801.

 

Text: Stefan Edlund

(2019-06-10)

Foto: Länsmuseet Gävleborg


Vabis 1903 i mål efter 115 år

 

Den Vabis från 1903 som har iordningställts av Aros motorveteraner gjorde lördagen den 18 maj en historisk bedrift. Denna bil är nämligen Sveriges äldsta bevarade tävlingsbil och den var med i SAK:s (Svenska Automobil Klubben) Automobiltäfling den 12 juni 1904. Tävlingen lockade 10 startande som skulle köra Stockholm-Uppsala-Stockholm. När Vabis-ekipaget kom till Flottsundsbron, och därmed bara hade sju mil kvar, var de tvungna att bryta på grund av en trasig drivaxel. Nu efter 115 år, den 18 maj, kördes den sista sträckan från Flottsund till målgången vid Stockholm Stadion. Vid målet mottogs de med jubel av Kungliga Automobil Klubben och Motorhistoriska Riksförbundet.

(Mer kan läsas om evenemanget här: MHRF, SVT, SVT, SvD, DN.)

 

Vabisen byggdes 1903 av Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertälje, ett dotterbolag till Surahammars Bruk. Den hade från början en tvåcylindrig boxermotor, vilken snabbt byttes ut mot en tvåcylindrig tiohästars radmotor. Den har chassinummer 7 och är bestyckad med en fransk kaross från Labourdette. Bilen har dessutom kardandrift, något som var ovanligt på den tiden. Bilen användes vid bruket i Surahammar och kallas därmed ofta för "Surahammarsbilen". Förutom Sveriges första biltävling var Vabisen även med vid den internationella bilutställningen i paris 1903.

 

Denna bil ägs numera av Surahammars kommun och har de senaste åren iordningställts till körbart skick av Aros motorveteraner. Förra året var bilen med och körde rallyt London till Brighton, där bilen fick flera utmärkelser. Den medverkade också på 2017 års Styrkeprov i Motala, men var där tvungen att bryta, och var i år med på Gärdesloppet den 19 maj.

 

(2019-06-10)

En glad Bo Söderberg från Aros motorveteraner i Vabisen, efter målgången vid Stockholm Stadion. Foto: Göran Flank/SVT

Vabisen vid London till Brighton-rallyts målgång. Foto: MHRF

Kronprinsen på besök i Surahammar 1906. Foto: Surahammars Bruksmuseum/SvD

Bilutställningen i Paris 1903. Foto: Surahammars Bruksmuseum/SvD

Vabisen under 2017 års Styrkeprov.


Automobilturen i Julita

 

På nationaldagen anordnades Automobilturen i Julita för femte gången. Evenemanget hölls i strålande sol och åkturen startade och slutade vid Julita gård. Årets upplaga lockade 27 deltagande ekipage, och majoriteten föll inom Mässing&Nickel-området. Arne Westberg höll i mikrofonen under dagen.

 

Äldsta medverkande bilen var David Croner med Wolseley-Siddeley 1909. Sju T-Fordar medverkade också. Den äldsta var Mikael Svane med T-Ford 1913, en bil som ursprungligen hade igenkänningsmärke Z9 och gick i Östersunds-trakten. Det deltog även fem Chevroleter från 1927-31, en av varje årsmodell. Utöver dessa var även Crossley, Darracq och Buick representerade.

 

Julita gård öppnade även garaget till den Opel 12/14 PS från 1908 som Nordiska Museet stationerat vid Julita. Den fick 1916 igenkänningsmärke D96, och tillhörde godsherre Claes Lewnhaupt. Claes var kabinettskammarherre åt hovet, och bilen hade förmodligen tidigare varit A-registrerad. 1928 avregistrerades bilen, men fortsatte att användas som utställningsfordon av General Motors, tills den på 1990-talet skänktes till Nordiska Museet.

 

(2019-06-09)

David Croner med sin Wolseley-Siddeley 14/20 HP 1909.

Ulf Edlund med sin Crossley 25/30 HP 1920.  

Magnus Wibergs T-Ford 1923.

Mikael Svanes T-Ford 1913.

Stefan Edlunds T-Ford 1921.

Ingemar Edlunds Chevrolet Capitol AA 1927.

Arne Åkessons Chevrolet National AB Landau Sedan 1928.

T-Ford Tudor Sedan 1927.

Stig Franssons Darracq 12/32 HP 1924.

Kjell Gustavssons Buick Master Six 1925.

Opel 12/14 PS Doppelphaeton 1908.


Nyhetsuppdatering

 

Nu har vi tänkt att dra igång Nyhetssidan igen, efter drygt två års uppehåll. Om ni har några förslag på nyhetsnotiser så är det välkommet att skickas till massingnickel@sorliden.se.

 

Jag börjar med att notera att de äldsta bilarna representeras även på våra mindre veckoträffar runt om i landet. Här följer några bilder från träffar i Östgötatrakten.

 

(2019-06-08)

A-Ford Tudor Sedan 1931. (Torsdagsträff, Flygvapenmuseum, 2019-05-02)

Fiat 501 1925, ägd av Anders Nilsson i Motala. (Onsdagsträff, Vadstena, 2019-05-29)

T-Ford 1919, ägd av Gunnar Erlandsson i Boxholm. (Onsdagsträff, Vadstena, 2019-05-29)

Pontiac New Series 6-28 Tudor Sedan 1928. (Torsdagsträff, Flygvapenmuseum, 2019-06-06)


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

 

                                      © 2019 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se