Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Mässing&Nickel-träff i Hälsingland


Eftersom Styrkeprovet inte blev av i år valde ett gäng Mässing&Nickel-medlemmar att samlas förra helgen för en utflykt i trakterna kring Dellensjöarna i norra Hälsingland. Med på resan var de fyra familjerna Edlund, Flank, Croner och Skogh, med totalt 19 personer fördelade på fem bilar. Tre T-Fordar samt Fiat och Bentley. Dessutom tillkom fyra lokala bilar från Hudiksvallstrakten i form av T-Ford, Erskine, Plymouth och Chevrolet. Två av ekipagen, David Croner i Bentley samt Stefan Edlund i T-Ford, körde dessutom på egna hjul till och från Hälsingland, en resa på totalt över 100 mil.

Under resan besöktes band annat Ol-Ers Hälsingegård i Delsbo, Movikens Masugn, Jonnys traktorsamling i Hög och Arnövikens fiskrökeri. På Ol-Ers gård i Delsbo anslöt Stefan Lönnman med sin Ferguson Grålle traktor ("Grålle-Grillen") och tillhörande kokvagn där han bjöd deltagarna på varmt kaffe och tårta.

Bland deltagarna kan man även se en positiv återväxt inom hobbyn. Ett av fordonen bestod av enbart ungdomar mellan 10-22 år, ett ekipage som imponerade stort, och yngsta person att veva igång en T-Ford under helgen var 10 år. Det meddelas även att fler ungdomsekipage väntas dyka upp i detta gäng de kommande åren vilket vi verkligen ser fram emot.

(2020-08-15)

Bentely 3 Litre 1924 med David Croner bakom ratten.

Göran Flanks Fiat 501 1925 under en paus i Hög.

Stefan Edlund rattar sin T-Ford Touring 1921.

Sebastian Skogh körde familjens T-Ford Touring 1923.

Erskine Sedan 1927, ett märke som tillverkades av Studebaker Corporation.


SVT dokumentär om prins Eugen


För någon vecka sedan visade SVT en dokumentär om prins Eugen, målarprinsen. Det är en repris från 2016, och den innehåller ett par inslag med prinsens bilar. I programmet visas ett par filmsekvenser med Eugen körandes en 1911 års T-Ford, på jakt efter ett lämpligt motiv att måla. Även den Oldsmobile Curved Dash som prinsen ägde syns på en stillbild. I programmet medverkar även prinsens 1911 års T-Ford, körandes genom samma slottsmiljö den en gång gick i som ny. Denna bil ägs sedan många år tillbaka av vår M&N-medlem Göran Persson. Programmet kan ses i ytterligare tre månader på SVT Play.

(2020-08-12)

Prinsen körde gärna själv och syns här bakom ratten, på väg genom allén på Waldemarsudde.

Göran Persson med sin T-Ford i samma slottspark över 100 år senare.


Förkrigsbilar på Tjolöholm


Under helgen vecka 29, den 18-19 juli ordnade Göteborgs Motorhistoriska Klubb en utställning med förkrigsfordon på Tjolöholms slott. Utställningen hölls i ett av magasinen, och fordonen stod uppställda med gott om utrymme emellan för att besökarna skulle kunna hålla avstånd från varandra.

Ett par fordon ställdes ut av några av våra medlemmar. Per-Åke Larsson deltog med sin Chevrolet 490, och Christofer Bengtsson Dahm visade upp sin Minerva. Utöver dessa visades även ett par motorcyklar som föll inom Mässing&Nickels 1931-gräns.

Den efterföljande helgen vecka 30 genomfördes ytterligare en utställning, nu med främst lite nyare fordon.


Foton från Anders Albihn.

(2020-08-02)

Chevrolet 490 från 1922, en bil som importerats från Storbritannien av nuvarande ägaren Per-Åke Larsson, och som flitigt används i veteranevenemang.

Denna Minerva Typ AH Berline 1927 har Sten Andersson tidigare jobbat med, och nu har Christofer tagit över för att slutföra renoveringen. På Tjolöholm var det nu premiärvisning av bilen.

En av utställningens två motorcyklar, en 1926 års hoj av det belgiska märket Saroléa.

Calthorpe från 1931 med 350 cc motor. Denna modell kom 1929 och blev känd som Ivory Calthorpe.


Saxat från Facebook


Ragnar Adell på kvällstur med Willys 8-80D 1931.

Mässing&Nickels Facebook-grupp som startades tidigare i år har nu nästan 250 medlemmar, och så gott som daglig aktivitet. Det handlar dels om pågående projekt, och bilder från olika utfärder, men också identifiering av äldre bilder och delar, samt viss handel med delar och allmänna tips. Det sker alltså en hel del kunskapsspridning, en nog så viktig aktivitet inom hobbyn.

Här nedan presenteras ett axplock av material från den senaste tiden, upplagt av våra Mässing&Nickel-medlemmar.

(2020-07-24)

David Croner har förutom sitt Hupmobile-projekt monterat kylare på Bentley 1924, nu med ett rött Bentley-märke, som sig bör på en Red Label-modell.

Ragnar Adell visar upp sitt senaste projekt, en Hudson Super Six 1929. Vid senaste uppdateringen söktes passande handtag till dörrarna.

Stig Fransson har snyggat till ett par kylare, samt en instrumentbräda. Selve-kylaren är ett nyförvärv, men den okända kylaren till höger har han haft länge.

Flera stycken T-Fordar närvarande på en torsdagsträff i Gottöra.

Magnus Andersson tog en tur med W58 på bilens 109-års dag.

Ett gäng A-Fordar vid Nifsta gård i Gottröra i torsdags.


En Opel 14/38 PS Doppelphaeton 1918 med svensk historia


Bild: Hyman Ltd

Denna bil ägdes i många år av familjen Ocklind i Jämtland. Den inregistrerades i Jämtlands län den 7:e juli 1922 och fick igenkänningsmärke Z795. Ägare var då köpman Nils Harald Ocklind i Bispgården. Bilen användes sedan fram till andra världskrigets utbrott då den togs ur bruk. Ocklinds blev så småningom medlemmar i Jemtlands Veteranbilklubb, där bilen medverkade vid flera av klubbens utställningar. Bilen fanns kvar i familjen ända in på 90-talet, men 1998 såldes den genom Eric Löfberg, och hamnade i Tyskland. Där renoverades den till sitt nuvarande skick av entusiasten Ernst-August Bremer.

Bilen hamnade sedermera i Amerika, där dess nuvarande ägare bland annat visat upp den på Concours d'Elegance på Pebble Beach. Nu är den dock redo för nya ägare, då den för tillfället är till salu av Hyman Ltd, för den modesta summan $129,500.

(2020-06-24)

1972 deltog Jemtlands Veteranbilklubb på Expo Norr. Klubben hade då hela 29 medlemmar! Bild från medlemstidningen Backspegeln Nr 1 2020.

Göran och Torbjörn Ocklind deltar här på en utställning med Opeln, som på den tiden daterades till 1918-19. Bild från Jemtlands Veteranbilklubbs medlemstidning Karburatorn Nr 1 1991.


Norska bilar på SVT


Här gör Trygve ett försök att bestiga Brusestølsbacken. Med lite påskjut kom de upp till sist!

De senaste veckorna har SVT visat en programserie om transporter i det norska landskapet, kallat Det omöjliga landet. Serien innehåller fem avsnitt som tar upp olika aspekter av norsk transporthistoria, både till sjöss, på väg och på räls. Programmen är ca 50 minuter långa och producerade av NRK. För de som, likt mig, hade missat detta går det att se avsnitten i ytterligare en månad på SVT Play. Följ denna länk.

I det femte, och sista avsnittet som sändes igår på SVT2, bjöd Trygve Krogsæter tittarna att följa med på en åktur i hans encylindriga Cadillac. Resan gick i spåren efter Norges första bilturist, holländaren Petrus Beduin som genomförde en 32 mil lång resa år 1901. För den intresserade kan man läsa mer om denna resa i denna artikel på Fylkesarkivet. Trygves bil har en lite brokig historia, och beskrivs nog bäst som en Cadillac 1904 med 1905-utseende. Ett ingående resonemang om bilen presenterades här på nyhetssidan i december 2010. Trygve figurerar även i det tredje avsnittet i serien, där han kör med en 1931 års Ford modell AA lastvagn. Avsnittet handlar om den tyska invasionen av Norge 1940, och här kör Trygve i spåren efter de lastbilar som den 9:e april 1940 lämnade Oslo för att rädda Norges guldreserv undan tyskarna. Senare i avsnittet körs en annan sträcka längre norrut med en annan 1931 års AA-Ford, då med Helge Nordhaug som chaufför.


Ytterligare en av Trygves bilar har presenterats på SVT nyligen. Det handlar om hans elbil Waverley Electric av Model 22 från 1902 som han har renoverat. Inslaget ingår i en serie på SVT kallad Norge runt, men klippet i sig är ett par år gammalt. Det 5 minuter långa inslaget om bilen kan ses i en månad framöver på SVT Play.

(2020-06-16)


Bilweb Auctions Sommarauktion


Om ett par dagar öppnar budgivningen på Bilweb Auctions nästa auktion, Sommarauktionen 2020. Ett av fordonen som är till salu är vår medlem Kurt Jönssons Fiat 509A från 1927. Denna bil kommer ursprungligen från Norge och hamnade på 70-talet i Sverige. Kurt köpte den 2002 och slutförde den då påbörade renoveringen. 2008 var bilen färdig, med en nytillverkad Spider-kaross efter originalritningar från Turin. För den som vill läsa mer presenterades bilen här på nyhetssidan i november 2010.

Utöver Fiaten säljs även ett par andra Mässing&Nickel-fordon, däribland en Harley-Davidson 1926, två olika modeller av Husqvarna från 1931, en Pontiac Six 1928, samt en Citroën C6 från 1929. Auktionen avslutas om en vecka, den 17 juni.

(2020-06-10)


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020


                                      © 2020 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se