Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Originalafdelningen och Molin-bilen


En mycket populär del av vår hemsida är ju Originalafdelningen, som Lars-Göran Lindgren håller i. Där fylls det löpande på med nya bilder. På sistone har det blivit ett par nya bilder per vecka.

En av de senaste nytillskotten på Originalafdelningen är en bild av Molin-bilen, en bil som byggdes av cykelfabrikör Carl Johan Molin i början av seklet. Bilden, som även ses här till höger, ska vara tagen 1931 i Örebro. Mannen vid styrspaken heter Carl Gustav Andersson och drev Bil & Motorverkstaden där bilen stod som blickfång på 30-talet.

För den som vill läsa mer om Molin finns artiklar i till exempel Classic Motor Nr6/2018 samt Autohistorca Nr5/2018.

(2019-11-20)

Andreas Uddling visade upp Molin-bilen under Eskilstuna Veterandag 2018. Här berättar Andreas om bilen för den intresserade publiken och speakern Rickard Wolrath.

Motorn är tillverkad av De Dion-Bouton och har förmodligen suttit i en Tricycle.

Bilen hittades på en skrot av tidigare ägaren Torsten Johansson, som sedan renoverade den.


Cadillac 1905


Det har poängterats att Cadillac-bilden förmodligen är den bil som Harald Jonsson tidigare ägde, och som finns hos familjen Rundberg. Jag hade jämfört med senare bilder av den bilen, och tyckte inte karossen stämde, men bevisligen såg den lite annorlunda ut innan renoveringen. Ett par bilder av bilen kan ses i Originalafdelningen.

(2019-11-15)


Cadillac 1905


Denna bild föreställer en Cadillac som enligt uppgift är av 1905 års modell. Bilden kommer från Gävleborgs länsmuseum (se föremål XLM.C90-4273), där följande information kan läsas: Cadillac 1905 års modell, Hagbloms i Åbyn. Detta är all information som finns. Det finns ingen uppgift om när fotot kan vara taget, eller några fler upplysningar om bilen. Har vi möjligtvis någon Cadillac-expert som kan avgöra vilken modell det är? Det är för mig obekant vilka Hagbloms i Åbyn var, men det kanske är någon annan som känner igen namnet?

Av bilden att döma ser bilen ut att ha stått ett tag. Kan det vara så att den har bevarats ända in i våra dagar? Är det någon som känner till mer information om bilen eller bilden, så hör gärna av er till massingnickel@sorliden.se.

(2019-11-13)

Bild: Länsmuseet Gävleborg, XLM.C90-4273.


Ytterligare en auktion


Nu har budgivningen på årets sista auktion från Bilweb Auctions dragit igång, den så kallade finalauktionen. Tre av fordonen faller under Mässing&Nickels 1931-gräns. Dels en T-Ford Touring från 1925 med svensk historia sedan ny. Den köptes på 60-talet av Lars Piehl som sedan har använt den till träffar, och delvis renoverat den. Dels en 1931 års A-Ford Tudor med gotländsk historia. Denna bil var även med i Pippi Långstrump-inspelningarna på Gotland 1969-70. Och dels en fint renoverad Fiat 514S från 1930, som tidigare funnits i Bollnäs-trakten. Auktionen avslutas nästa vecka, den 6-7 november.

Uppdatering: Jag missade att även ett par av motorcyklarna är av tidig 30-tals modell. Dels säljs en Husqvarna 350cc från 1931 och dels säljs en Husqvarna 550cc av obestämd årgång.

(2019-10-31; Uppdaterad 2019-11-05)


Skrifter om Leon Ödmark


Leon Ödmark i Örnsköldsvik var en affärsman som gjort sig en förmögenhet på att importera kaffe. Han slog sig även in på bilmarknaden genom att bli generalagent för en av Europas exklusivaste bilar, Delaunay-Belleville. Utöver dessa sålde han även märkena Delage och Grégoire. Ödmarks företag importerade inte bara bilarna utan byggde även karosserna.

2005 utgavs ett häfte om Ödmark och företaget, En stenrik kaffekung och världens finaste bil, skriven av Thorleif Ljungros. Nu i år har en ny skrift utkommit i samma ämne, Berättelser om platsen Örnsköldsvik. Den innehåller en uppdaterad version av texten från 2005, samt flera nya kapitel och fler bilder.

Om någon är intresserad av dessa skrifter, ta kontakt med Örnsköldsviks museum. Där finns det nya häftet att köpa för 100 kr. Det kan även finnas något exemplar av det äldre häftet kvar om man har tur.

(2019-10-28)

En av de Grégoire-vagnar som importerades av Ödmark och förseddes med Örnsköldsviks-tillverkad kaross har bevarats till våra dagar. Den är fint renoverad och ägdes i många år av Jan Tysk i Falun. På senare tid har den återfunnits hos Mässing&Nickel-medlemmen Göran Persson i Kumla, men nyligen bytte bilen ägare till Christina Forsberg i Lund, även hon medlem i M&N. Bilen är daterad till 1910, men har tidigare uppgetts vara från 1908, och har tillverkningsnummer 3100. Modellen kallas 70-6, vilken hade en sexcylindrig motor med effekt 18/24 hk.

Resterna av ytterligare en Grégoire-vagn finns bevarade, i Rossön utanför Hoting. Det handlar om en växellåda, framruta, sufflettställning, förgasare, samt några fler delar, som hittats i skogen. Det finns även några stänkskärmar, men de ser inte ut att vara från samma bil. För ett par år sedan ställdes dessa delar ut under hembygdsdagen på hembygdsgården i Rossön.
Foto: Bodums hembygdsförening

Detta är en bild på samma bil, med igenkänningsmärke Y66. Bilden är tagen i Rossön 1913 och kommer från Bodums hembygdsförening i Rossön. Bilen är av modell 70-4, och har tillverkningsnummer 5454. Modellen 70-4 hade en fyrcylindrig motor med effekt 12/14 hk. Denna bil har förmodligen också sålts genom Leon Ödmark i Örnsköldsvik.
Foto: Bodums hembygdsförening

Här ligger delarna på sin nuvarande förvaringsplats.

Glaset sitter faktiskt kvar i rutramen, om än sprucket.

Förgasaren kommer från Zenith.


Uppdateringar


Här kommer några uppdateringar om gruppen. Medlemsansvaret, som tidigare låg hos Lennart West, har nu tagits över av undertecknad. Medlemslistan har inte varit uppdaterad på några år, men den är nu redigerad efter min bästa förmåga. I och med arbetet med medlemslistan har även sidorna för Fordonsbilder och Projektbilder uppdaterats. Här finns nu ett antal nyupplagda bilder. Dessutom har sidorna utökas med datum för senaste redigering, så ni besökare kan se vilka sidor som uppdaterats.
– Pär

(2019-10-22)


Ford TT buss med svensk historia


De som har läst gårdagens Autohistorica (Nr5/2019) har kanske noterat att en buss med svensk historia är till salu av dansken Viklit Graae Jørgensen. Bussen är en 1923 års Ford modell TT, och karossen är byggd i Söderköping. Det var företaget Båtbyggeri AB i Söderköping som hade slagit sig in på karosseritillverkning. Så småningom bytte företaget till och med namn till Automobilbolaget år 1923. Simon och Alvar Petersson hade bildat ett bussbolag och denna buss var deras första täckta, som levererades lagom till höstmarknaden 1923. Den trafikerade ursprungligen linjen Ulrika–Linköping och hade igenkänningsmärke E2959.

Busskarossen blev senare lekstuga hos Mats Nilsson i Mjölby. Dottern Inga-Lisa har många minnen av lekstugan, som hon och vännerna reste världen runt i. Bussen hamnade senare hos en Karlsson i Linköping, och 1976 köptes den av Jørgensen. När renoveringen var klar 1980 bjöd han till och med Inga-Lisa på en åktur i den gamla lekstugan. En längre artikel om bussen kan läsas i "Sagan om den första Ulrikabussen".

Det vore ju roligt om denna klenod kunde återbördas till Sverige. Extra intressant är det om man, som undertecknad, är uppvuxen i Linköpings-trakten.

(2019-10-16)


Evenemangsbilder


Nu finns det ytterligare bilder från årets Mässingsträff upplagda under Evenemangsbilder. Dessutom är sidan även uppdaterad med bilder från 2017 års Styrkeprov i Motala.

(2019-10-12)

Uppställning vid Lagmansö, under årets Mässingsträff.

Familjen Skoghs Lorraine-Dietrich från 1912, på Styrkeprovet 2017.

En Baker Electric Typ V 1908 deltog på Styrkeprovet i Motala, 2017.


Styrkeprovet – Varberg – 6-9 Augusti 2020


Styrkeprovet är nordens största arrangemang för historiska fordon från perioden 1895-1925. Styrkeprovet har arrangerats årligen sedan 1983 och körs växelvis i Norge (NVK), Sverige (AHK) och Danmark (DVK). Nästa år är det Sveriges tur och redan nu pågår förberedelserna genom en projektgrupp inom AHK/Mässing & Nickelgruppen. 2020 firar också AHK 70 år och är därmed Nordens äldsta veteranbilklubb!

Platsen för Styrkeprovet 2020 bli Varberg i Halland helgen 6-9 augusti och basen för arrangemanget blir Kusthotellet vid Apelviken. Kusthotellet grundades 1904 av Doktor Johan Severin Almer som ett sanatorium. Doktor Almer var också en av Hallands första automobilägare, och hade den första inregistrerade bilen i länet, en Oldsmobile Curved Dash 1903 som fick igenkänningsmärke N1. Just denna automobil planeras att köras i trafik nästa år, för första gången på över 60 år!

Formell inbjudan till Styrkeprovet 2020 kommer att skickas ut i början av nästa år, preliminärt 1 februari 2020. Välkommen!

– Automobilhistoriska Klubben / Mässing & Nickelgruppen

(2019-10-05, Uppdaterad 2019-10-13)


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019


                                      © 2019 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se