Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Thulinträffen 2019


Idag var det dags för den 21:e upplagan av Thulinträffen på Citadellet i Landskrona. I år uppmärksammades att det är 100 år sedan Enoch Thulin omkom. Enoch föddes 1881 i Simris och efter att ha avlagt sin doktorsexamen på Lunds universitet tog han flygcertifikat i Frankrike 1912. Året därpå togs flygcertifikat även i Sverige, och han köpte ett Bleriot-flygplan som användes i kommersiella flygningar och i flyguppvisningar. När första världskriget bröt ut 1914 ökade efterfrågan på flygplan och företaget AB Thulin Aeroplanfabrik bildades. Under kriget gick affärerna bra, men efter krigsslutet ställdes produktionen om till att tillverka bilar år 1919 och företagsnamnet ändrades till AB Thulinverken. Samma år skedde även den fatala olyckan när Enoch Thulin på kvällen den 14 maj störtade med sitt plan under en uppvisning i Landskrona.

Thulinverkens biltillverkning representerades på träffen av den Thulin-bil som ägs av företaget Faverely Nordic, före detta Thulinverken. Bilen är en av de senare modellerna, med friliggande sufflett, som tillverkades efter Thulinverkens konkurs under förvaltningsbolaget TEVE. Utöver denna fanns ytterligare nio bilar inom Mässing&Nickel-området, med betoning på Ford. Fem stycken A-Fordar deltog, inklusive den brandbil som ägs av Landskrona kommun. Ytterligare en brandbil deltog i form av en Chevrolet från 1929 ägd av Rönnebergs härads hembygdsförening.

(2019-07-20)

Thulin Typ A25 från 1923. Dessa senare bilar har en starkare motor på 25 hästkrafter.

Sven-Åke Nilsson deltog med Ford TT lastbil från 1924.

Peter Billquist deltog med denna nyrenoverade Packard Standard Eight Modell 733 Convertible Coupé från 1930. Bilen levererades ny i Kanada den 3:e mars 1930.

Här bjuds på åktur i Ford Modell AA brandbil från 1931. Bilen ägs av Landskrona kommun. Denna bil användes tidigare inom den frivilliga brandkåren på Ven.

Denna Ford Modell A De Luxe från 1931 ägs av Jan och Ingegärd Ahlberg från Kågeröd. Bilen har tvådörrars kaross, Tudor Sedan, med beteckning 55B.


Oldsmobile Speedster 1917


Mässing&Nickel-medlemmen Lars Dagobert i Helsingborg har under ett tjugotal år renoverat en Oldsmobile Speedster från 1917. Bilen är av Modell 37 vilket innebär att den har en rak sexcylindrig toppventilsmotor, som i originalutförande är på 44 hästkrafter. Detta var den mindre motorn som Oldsmobile erbjöd vid denna tid, där den större motorn var en åttacylindrig V-motor på 58 hästkrafter. Bilen är byggd i Speedster-utförande, som rundbanebil för tävlingsbruk, och är inte gatregistrerad.

Bilen hittades som ett skogsvrak på en skrot i Hammarsund där den stått i 60 år, och bilens äldre historik är inte känd. De kvarvarande delarna av bilen togs till vara där de låg utspridda på området, och har nu renoverats. Nyligen har bilen varit uppstartad och provkörd, och den "går som ett spjut". Det planeras att bilen ska delta i kommande tävlingar i historisk racing, till exempel under nästa års Jakriborg Grand Prix.

(2019-07-16)/p>


Efterlysning om Phänomobiler i Göteborg


I början av 1914 startade Phänomobil-bolaget droskverksamhet i Göteborg, emellertid blev det en kortvarig existens, endast drygt ett år. Måndagen den 23 februari 1914 började Phänomobilerna sin drosktrafik i Göteborg. Under söndagen, dagen före, företogs en defilé genom stadens gator, som överallt där den drog fram väckte stor uppmärksamhet för vagnarnas smäckra och eleganta utseende och tysta gång.

Förmodligen var verksamheten i Göteborg ett dotterbolag, kanske modern fanns i Stockholm. Vem vet något om detta droskföretag? Vem vet något om de Phänomobiler som bolaget satte på fötter? Droskäventyret blev dock kortlivat. Dryga året. Varför? Vad hände? Drog moderbolaget med sig Göteborgsverksamheten, eller?

Jag har två bilder där dessa svarta trehjulingar står uppställda inför premiären. Det finns även en motsvarande bild, men betydligt fler automobiler, från Stockholm: »Kortege av Phänomobiler på Skeppsbron 1913». Kan det vara den verksamheten som startar ett dotterbolag i Göteborg, året efter?

Om någon har någon kunskap om detta, kontakta Bengt Göthberg, 0705 449040.

Text: Bengt Göthberg
(2019-07-11)


Här står Phänomobilerna uppställda inför premiären. Foto: Bengt Göthberg


Vårgårdaträffen för förkrigsfordon

 

Den 28-30 juni anordnade Peter och Iréne Qvint en träff för förkrigsfordon i trakterna kring Vårgårda. Detta var en uppföljare till den träff för förkrigs-Chevroleter som Olle och Christina Bergqvist ordnade förra året i Höganästrakten. I år visade det sig att det fanns plats för fler fordon än de anmälda Chevrolet-bilarna, så även förkrigsbilar av andra fabrikat var välkomna. Totalt deltog 19 ekipage under helgen, med en blandning som får sägas vara representativ för bilar i Sverige under förkrigstiden, med stor dominans för Ford och Chevrolet.

Höjdpunkten var det rally som hölls under lördagen den 29:e, men flertalet deltagare samlades i paret Qvints trädgård redan på fredagen. Lördagens rally gick på småvägar väster om Vårgårda till Anten-Gräfsnäs museijärnvägs station i Anten. Där beskådades en avgång till Gräfsnäs med tåget draget av ånglok, och sedan hölls en guidad tur i museets imponerande verkstad. Resan fortsatte på småvägar till Gräfsnäs, där bilarna parkerades i slottsparken medan de som ville intog lunchbuffé. Sista besöksmålet för dagen var Sven och Birgitta Liljeqvists "Gammelmacken i Sollebrunn". Efter en fantastiskt fin runda på totalt cirka 10 mil samlades bilarna för gruppfoto på Tånga Hed. Sedan samlades deltagarna för en kopp kaffe i Qvints trädgård, och kvällen avslutades med en god middag på Mathias Kök o Rum.

På söndagen avslutades träffen med en tur på cirka 30 km på mycket vackra vägar öster om Vårgårda, i trakter med gammal historia och många välskötta gårdar, med beteshagar, kor och får. Detta är en miljö som påminner om hur det såg ut när dessa bilar var nya, fast nu är de flesta vägarna bredare och asfalterade.

Text: Per-Åke Larsson
Foto: Anna-Karin Larsson, Peter Qvint

(2019-07-09)

Mats Jansson deltog med 1926 års Ford Modell T Roadster.

Egon och Marita Saxberg deltog med sin 1931 Chevrolet Independence Series AE, 2-door Coach. Bilen är rejält patinerad, den gamla ytrosten är noggrant behandlad med linolja. (Bilden är tagen tidigare under sommaren, på Hjulets dag i Gräfsnäs.)

Gruppbild vid Tånga Hed. Av de 14 bilarna på bilden är elva tillverkade 1931 eller tidigare.

Peter och Iréne Qvint vid sin Chevrolet Superior Series K Roadster från 1925.

Alf Olsson deltog med sin täckta Chevrolet 1929 Sedan, fint renoverad för många år sedan.

De sex Chevroletbilar som deltog var av årsmodellerna 1922-1931. Utseendemässigt var förändringarna under de här åren inte så stora, men om man tittar lite närmare kan man se några. Bilen till vänster är Per-Åke Larssons 490 Touring av 1922 års modell. Förändringarna från det att 490-modellen introducerades år 1916 hade varit måttliga. I mitten Qvints Superior av 1925 års modell. Notera den högre kylaren och motorhuven, som egentligen inte behövde vara högre eftersom bilen hade samma motor som tidigare. Men bilen såg nu mera modern ut, mera lik modellerna från tillverkarna av de större amerikanska bilarna. Notera också att den nedre delen av framrutan följer välvningen på torpedväggen, som i sin tur nu ansluter till de nu raka, något lägre midjelinjerna. Också klart mera modernt. Däcken är lite bredare, även om hjulen fortfarande har träekrar. Bilen till höger är Christer Johanssons 1929 International Series AC Touring, med den för året nya sexcylindriga motorn. Inte bara motorn, utan också motorhuven, däcken, ja hela bilen, är större – utom vindrutan, som nu är lägre och odelad.

Christer kör upp sin Chevrolet 1929 på släpet, för hemfärd till Kumla. Dragbilen är Christers Scania av 1958 års modell. På flaket står Arne Åkessons Superior K Touring 1925, en bil som han uppskattar att han har kört mer än 15 000 mil med efter renoveringen.

Med på träffen var ytterligare en öppen Chevrolet av 1929 års modell, mycket fin. Den kördes av Carl och Inger Håkansson från Karlstad.

Ford Modell A Tudor, en vanlig modell på vägarna i Sverige när det begav sig. Margareta och Bosse Björck deltog med denna från 1928.

Tre stycken A-Ford Tudor deltog på träffen. Här Irene och Hans Ivansson med sin bil från 1931.

Roy och Elisabeth Appelqvist deltog med sin 1930 Ford A Roadster, närmst i bild. Bakom står en Ford 32:a.


Mässingsträffen 2019

 

Traditionsenligt hölls årets Mässingsträff helgen efter midsommar, den 30:e juni. Dagen startades hos Stefan Edlund i Sköldinge, där sjutton ekipage slöt upp. Där bjöds på frukostmackor och genomgång av dagens körning. Färden gick sedan i kolonn på småvägar mot Lagmansö, vilket är en herrgård med anor från 1300-talet, och som sedan 1600-talet varit säte för ätten Falkenberg. Per Westerberg hade sett till att fordonen kunde ställas upp på gården och lunchen kunde ätas i gräset. Efter lunchen bjöd Matilda Leksell och Lars Öhman på lite sommarmusik. Därefter delades det som vanligt ut ett "haveripris", vilket inte såg ut att bli helt lätt då samtliga ekipage tagit sig till slutmålet. Men priset gick ändå till David Croner som fick lite problem under de sista hundra metrarna.

Vädret bjöd på solsken och värme hela dagen, och efter lunchuppehållet vid Lagmansö gick färden tillbaka till Sköldinge där det fanns möjlighet att kika på Stefans pågående projekt, en amerikansk Cole samt motorn till hans Rochet-Schneider.

(2019-06-30)

Bilarna uppställda framför Lagmansö herrgård.

Här bjuds på somrig musik av Matilda Leksell och Lars Öhman.

Nästa generations deltagare poserar här framför familjen Croners bilar, brittiska Belsize och Wolseley-Siddeley. Belsizen är av modell 10/12 HP från 1912 och Wolseleyn är av modell 14/20 HP från 1909.

Per Westerberg deltog med Ballot 2LT 1924. Bilen köptes av Per på marknaden i Reims 2017. Karossen på bilen kommer från Carrosserie Arthur Boulogne och bilen levererades ur-sprungligen till England.

Ända från Skåne kom Olle och Kristina Bergqvist med sin Chevrolet 490 från 1919. Denna bil hämtades i Hudiksvall och har renoverats av Olle, en renovering som blev klar 2013.

En imponerande rad av fordon stod uppradade vid Lagmansö.

Erling Carlsson deltog med sin Ford Modell T från 1911.

Familjen Leksell deltog med flera for-don, bland annat MG M-Type 1929.


Tekniska museets De Dion-Bouton

 

Som uppföljning till notisen om Tekniska museets De Dion-Bouton på Gärdesloppet tänkte jag nämna lite om museets nyförvärv.

För ett par år sedan övertog Tekniska museet ett antal föremål från Anders Dahl i Söderköping. Bland dessa ingick fyra fordon tillverkade av De Dion-Bouton, tre bilar och en motorcykel. Samtliga fordon användes ursprungligen i Frankrike och importerades till Sverige från England på 80-talet.

Ett av fordonen är den De Dion-Bouton Typ G från 1901 som synts på flertalet träffar på sistone. De Dion-Bouton Typ D, E och G var de första fyrhjuliga bilarna från De Dion-Bouton, vilka var en utveckling av den tidigare Quadricyclen. Typ D var den första versionen, som kom 1899. Den hade en 3.5-hästars motor och detta var en av de första bilarna att använda den välkända De Dion-axeln. År 1900 ersattes Typ D av Typ E med uppdaterat bromssystem, som nu verkade på bakhjulen. I november 1900 kom Typ G med en större motor på 4.5 hästkrafter. Det är en bil av denna modell som museet har. Bilen ingår i vad Tekniska museet kallar sin Handling collection, vilket innebär att fordonet är körbart och kan användas för att visas upp. Den är stationerad vid Autoseum i Simrishamn och användes till exempel vid Gärdesloppet tidigare i år. Den har även kört London till Brighton-rallyt i England 2017, och planerar att vara med 2019 igen. När den inte används står den utställd inne på Autoseum. (Se objektet i Tekniska museets databas: TEKS0057642.)

En av de andra fordonen är enligt museet ursprungligen en De Dion-Bouton Quadricycle från 1898. Den har senare, runt 1902, uppdaterats med en påbyggd kaross, byggd av franska företaget Bailleau. Karossen har en utformning som är mycket lik det utseende De Dion-Bouton introducerade på sina egna bilar 1902, så förmodligen ville ägaren modernisera den då några år gamla vagnen med kaross av nyare snitt. Även denna bil är stationerad vid Autoseum. (Se objektet i Tekniska museets databas: TEKS0057645.)

Den tredje bilen är en något senare De Dion-Bouton, som uppges vara från 1907. Denna visas, så vitt jag vet, inte upp någonstans i nuläget. (Se objektet i Tekniska museets databas: TEKS0057643.)

Motorcykeln är en trehjulig De Dion-Bouton Tricycle från 1899 (dock registrerad hos Transportstyrelsen som 1901). Dessa trehjulingar tillverkades från 1897 och var mycket populära. Tekniska museet har till exempel ett ytterligare exemplar som de ägt sedan 30-talet, och det finns även ett par av dessa fordon hos några av våra Mässing&Nickel-medlemmar. Det nyförvärvade exemplaret är i körbart skick och ingår också i museets Handling collection. Även denna är stationerad vid Autoseum och den används vid olika evenemang, ofta tillsammans med Typ G-bilen. (Se objektet i Tekniska museets databas: TEKS0057644.)

 

(2019-06-28)

De Dion-Bouton Typ G 1901. Dessa modeller hade karosser av typ Vis-à-vis, där passagerarna sitter mittemot föraren.
Foto: Peter Häll/Tekniska museet.

De Dion-Bouton Quadricycle med modernare kaross påbyggd av Bailleau.
Foto: Peter Häll/Tekniska museet.

De Dion-Bouton 1907.
Foto: Peter Häll/Tekniska museet.

Här syns de tre fordonen stationerade på Autoseum. I bakgrunden ses familjen Arrgårds Pope-Toledo och Autoseums De Dion-Bouton Typ AL 1905.

De Dion-Bouton Tricycle 1899.
Foto: Peter Häll/Tekniska museet.


Prins Bertil Memorial – Gärdesloppet

 

Här kommer en försenad rapport från Prins Bertil Memorial tidigare i år. Evenemanget gick av stapeln den 19:e maj, och det anordnades som vanligt en kortege genom Stockholm. I år startade den i Hagaparken och gick ut till Djurgården. Kortegen leddes av Aros Motorveteraner på Vabis 1903. Efter Vabisen följde två De Dion-Bouton, en tricycle samt en fyrhjulig voiturette, båda ägda av Tekniska museet, följt av flera andra ekipage, däribland en del från före 1931.

 

Själva Gärdesloppet genomfördes som en kappkörning runt en avlyst bana, en sorts regularitytävling. Ekipagen hade tre varv på sig att köra banan, vilken hade en längd om en engelsk mile, och skulle köras mot en idealtid på 190 sekunder. Fem Mässing&Nickel-fordon deltog i tävlingen, vilket inkluderade två Bentley, en T-Ford 1919, en Austin Seven 1931, samt en ovanlig DeVaux 6-75 från 1931.

 

Flera äldre bilar deltog även i Coucourse de Charme-tävlingen, vilken var öppen för fordon med en ålder av 50 år och äldre. Tävlingen avser att bedöma hela ekipagen och inte enbart fordonen, så även tidstypiskt klädda förare och passagerare medräknas. Coucourse de Charme-tävlingen vanns av Lennart Wiman med sin fina Buick från 1924.

 

Foto: Lars-Göran Lindgren

(2019-06-23)

Företaget AGA:s egen AGA-bil gick som föråkare i Gärdesloppet. Bilen är av Typ C 6/20 PS från 1922 och kördes av Göran Flank.

Chris Ulrici kör regularitytävlingen med DeVaux modell 6-75 från 1931.

Vabis 1903 tog täten i kortegen från Hagaparken till Djurgården. Bilen rattades av Bo Söderberg från Aros Motorveteraner. Som tidigare nämnts här på Nyhetssidan gjorde denna bil en beundransvärd färd dagen innan, genom att fullborda en tävling som bilen startade redan 1904.

Denna Rolls-Royce Phantom II från 1931 importerades av Axel Ax:son Johnson 1936 och har en allväderscabriolet från T.H. Gill & Son. Bilen ägs fortfarande av samma familj, som hade för vana att spara undan de äldre bilarna när nya införskaffades. De har till exempel fortfarande kvar den första bilen som köptes, en Horch från 1905.

Denna Buick från 1924 kom samma år till Sverige, men då med öppet karosseri. 1928 byggdes den om med täckt kaross. Modellen heter 24-50 vilket innebär att det är den sexcylindriga modellen och den har den stora sedan-karossen med plats för sju passagerare. Bilen köptes 1984 av Lennart Wiman från Enskede som efter en 32 år lång renovering nu kan visa upp sin pärla.

Gotlands Veteranbilklubb deltog i Concoursen med denna Chevrolet buss från 1931, den så kallade Snäckbussen. Bussen trafikerade sträckan Visby-Snäckgärdsbaden och skrotades på 50-talet. Karossen blev sedermera använd som sommarstuga. 2002 köptes bussresterna av veteranbilklubben som renoverade bussen och fick den besiktad förra året.

Här ses Tekniska museets De Dion-Bouton Typ G från 1901, och bakom står deras Tricycle från 1899.

Gary Johansson deltog med Ford Modell T från 1912.


Ny auktion på Bilweb Auctions

 

Bilweb Auctions har de senaste åren haft ett flertal intressanta auktioner, bland annat auktionerades Kjell Olssons samlingar (Olofströms Bilmuseum) under hösten 2017 och under sommaren 2018 auktionerades Olle Nilssons samlingar (Jännaholms Bilmuseum).

 

Nyligen startade en ny auktion, den så kallade Sommarauktionen 2019. Auktionen pågår fram till 26-27 juni, och ett par av objekten faller inom Mässing&Nickels 1931-gräns. Dels en Overland Modell 91 Touring från 1923, dels en Willys-Knight Modell 70A från 1928, och dels en Ford Modell AA lastbil från 1931. Overland-bilen registrerades den 26:e maj 1923 på kvarnarbetaren Knut Hedbom i Österbybruk, och fick då igenkänningsmärke C1284. Den registrerades med en effekt på 20-25 hk och en vikt på 871 kg. Den 14:e augusti 1926 bytte bilen län, och tilldelades U2570.

 

(2019-06-20)

Foton: bilwebauctions.se


Mässing&Nickel-tema på veckoträffar

 

På vissa av de veckoträffar som hålls under sommaren är det olika teman varje vecka. Till exempel har måndagsträffarna i Årstaviken olika teman varje gång, och i år hålls det Mässing&Nickel-tema på måndagen den 29:e juli. Det är även olika teman på tisdagsträffarna vid Ulva Kvarn, och i år är det tema Förkrigsbilar den 30:e juli.

 

På förra årets Mässing&Nickel-kväll i Årstaviken var det glest mellan tema-fordonen. Tre representanter deltog denna kväll, dels Lars Öhmans Cottereau 15/18 från 1906, och dels två Bugatti. Hoppas att det blir fler i år.

 

(2019-06-18)

Lars Öhmans Cottereau var en av få representanter under förra årets Mässing&Nickel-tema i Årstaviken.

Per Hörlén, Stockholm, med Bugatti Typ 38A 1927 (chassinummer 38477). Denna bil stod osåld fram till 1930. Året därpå köptes den av Uno Ranch och togs till Sverige.

Mikael Byström, Stockholm, med Bugatti Typ 35C 1928 (chassinummer 4918). Denna bil såldes ny i Ungern och tävlades av Antal Esterházy.


Förkrigsfordon i Nässjö

 

I söndags, den 16:e juni, arrangerades en förkrigsträff i Pilabo Folkets Park i Anneberg, 1.5 mil utanför Nässjö. Träffen anordnades tillsammans med en familjedag i parken och var öppen för fordon tillverkade fram till 1939, men även nyare veteranfordon fick plats att parkera i parken på separat område. Under denna dag anordnades även Rally Högland av Norra Smålands Sport- och Veteranfordonsklubb för 43:e gången. Start och mål för detta rally var förlagt till hembygdsparken i Nässjö. Det var ju så klart lite olyckligt att dessa båda närliggande arrangemang hölls samtidigt, då deltagarna inte kunde medverka på båda. På träffen i Anneberg deltog fyra fordon inom Mässing&Nickels 1931-gräns, och vid Rally Högland deltog även två fordon inom gränsen, två A-Fordar.

 

(2019-06-17)

Johan Andersson, från Ormaryd, deltog i Rally Högland med en Ford Modell A Tudor Sedan 1930. Denna två-dörrars karosstyp hade beteckningen 55B.

Ulf Johansson, från Österbymo, ställde ut sin A-Ford 1929 i Pilaboparken. Även denna har en två-dörrars Tudor Sedan kaross, dock är detta en tidigare modell, med beteckning 55A.

Göran Johansson, Aneby, visade sin Chevrolet Superior Serie V från 1926, i Pilaboparken. Denna bil gick ursprungligen i Borås, och reno-verades av Sören Eriksson från Gävle på 80-talet. Den är en lite lyxigare variant av Touring-modellen, kallad Special, med bl.a. förnicklade vindrutestolpar och vindavskiljare. Bilen är även utrustad med taxameter, något Sören själv adderat.

Här syns P-G Tälths Plymouth Modell PA 1931, med ovanlig Convertible-Coupe kaross, i Pilaboparken. Bredvid står en T-Ford Touring från 1919 ägd av Gunnar Erlandsson i Boxholm. Med denna bil deltog även Gunnar i årets Gärdeslopp.


MHS Lopp 30

 

I lördags, den 15:e juni, arrangerade Motorhistoriska Sällskapet rallyt Lopp 30 i Sigtuna-trakten. Detta rally har körts i många år, på olika platser runt om i landet. Rallyt var i år öppet för alla fordon tillverkade fram till och med 1945. Start och mål var förlagt vid Skokloster, och tillställningen hölls i vackert sommarväder med strålande sol.

 

Ett antal fordon inom Mässing&Nickels gräns deltog i rallyt. Främst handlade det om Fordar, sex T-Fordar och sex A-Fordar, men även en Fiat deltog. Bilderna här invid är tagna före start, på fältet utanför Skoklosters hotell och restaurang.

 

(2019-06-16)

Pelle Lundström, Enköping, deltog med T-Ford Touring 1914.

Mikael Svane, Västerås, deltog med dagens äldsta bil, T-Ford Touring 1913.

Familjen Leksell, Täby, deltog med flera bilar, här en Fiat 520 1928.

Marie Fahleson, Vallentuna, deltog med T-Ford Touring 1920.

Familjen Leksell deltog även med en A-Ford Tudor Sedan 1928.

Carl Holmlund, Stavsjö, deltog med A-Ford Town Sedan 1928.

Håkan Löfdahl, Stenhamra, kom med en T-Ford 1923 med flak.


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019


                                      © 2019 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se