Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Södertörnsrundan och Tunga Rallyt


Den 14:e september anordnades en T-Fordrunda i Sörmland, den så kallade Södertörnsrundan. Den arrangerades av Odd Spandow och utgick från hans gård Marieberg i Grödinge. Färden gick sedan till Mörkö, där det åts lunch, för att sedan återvända till Mariebergs gård. Där bjöds det på kaffe och kaka, och en rundvandring i familjens välfyllda garage. Av de åtta deltagande ekipagen var det sex stycken som tog sig hela vägen, medan två fick bryta efter diverse problem.

Samtidigt hölls även Tunga Rallyt/Åkarsvängen, i Strängnäs, som anordnas av Motorhistoriska Sällskapet. Även där deltog en Ford, en modell TT från 1922, samt ett par äldre Scania-Vabis och Volvo.

(2019-09-14)

Här anländer Odd Spandow till Mariebergs gård i sin 1922 års T-Ford Touring.

Christer Medins Tudor från 1926 och bakom står Håkan Löfdals Runabout 1923, utrustad med flak.

T-Ford Touring från 1924, ägd av Alexander Engström från Nykvarn, anländer till Marieberg.

Claes Holström, från Norrtälje, med sin T-Ford Touring från 1923.

Roger Andersson, från Stockholm, lämnar andra kontrollen vid Hölö kyrka i sin Ford TT från 1922.

Denna Volvo LV60 från 1930 kördes av Volvos Veteranfordonsklubb, från Vetlanda.

Scania-Vabis 3256 från 1927 efter målgång. Ägd av Lars-Åke Karlsson, Norrtälje.


Höstauktion


Bilweb Auctions har nu dragit igång ytterligare en auktion, den så kallade höstauktionen. Utbudet av Mässing och Nickel-bilar är skralt, och består av ett par A-Fordar samt en 1931 års Volvo. Volvon är en PV652 som säljs av bilsamlaren Lindor Gustavsson i Skövde. Den köptes av honom någon gång i slutet av 50-talet eller i början av 60-talet, och har stått undanställd sedan dess. Bilens förste ägare var godsägare Carl August Johansson på gården Grimmestorp utanför Tidaholm. Efter andra världskriget togs bilen över av sonen Torsten, och efter hans bortgång införskaffades bilen av Lindor. Se Volvo-annonsen här. Med på auktionen är också en snarlik PV652 från 1932, extrautrustad med frihjul.

Auktionen avslutas den 18-19 september.

(2019-09-13)


Hupmobile Modell R14 1925


Det finns för tillfället ett par svenska bilar till salu på PreWarCar.com. En av dem är en Hupmobile av modell R14, vilken är mycket lik David Croners bil som presenterats här tidigare. Det är Bengt Andersson i Söråker som säljer sin bil från 1925. Bilen är renoverad av Bengt själv, och gick ursprungligen som droskbil i Indal mellan 1925 och 1940. Denna modell har en fyrcylindrig sidventilsmotor på 40 hästkrafter, och är den sista årsmodellen som Hupmobile hade fyrcylindriga motorer. Bilen är till salu för €25,000 och annonsen kan hittas på följande länk.

(2019-09-12)


Styrkeprovet


Här kommer några bilder från årets Styrkeprov i Lillehammer. Arrangemanget hölls den 1:a till 4:e augusti och anordnades av Norsk Veteranvogn Klubb (NVK). Evenemanget lockade i år till 73 ekipage anmälda till start, varav 13 var från Sverige.

Äldsta ekipaget för i år var Oddvin Aasen med 1906 års REO med startnummer ett, följt av ett par Rover 8 HP från 1908 med startnummer två och tre. En annan bil från 1908 var den Napier som kördes av Anders Elvetun Kristiansen, och som ägs av Haaken Eric Mathisen från Eidsvoll. Denna hade det högre startnumret 28, eftersom Anders ursprungligen var anmäld med Studebaker 1915. Tyvärr kom detta ekipage inte så långt innan de fick problem.

(2019-09-08; Uppdaterad 2019-09-17)

Ingemar Liljegren var anmäld med Steyr Typ V 1924, men körde istället med 1915 års T-Ford Runabout.

Pelle och Barbro Lundströms T-Ford från 1914 står och glänser i solen.

Denna TT-Ford kördes av Roger Andersson från Stockholm.

Scania-Vabis 1917, framförd av Stig och Christina Larsson.

Denna Ford Modell T från 1909 ägs av Roy Nytomt. Detta är förmodligen en av de tolv vagnar som togs till Sverige 1909, och denna fick nummer S7. Efter första världskriget inregistrerades den igen, då med S151.

Oddvin Aasen, från Ørsta, deltog med den äldsta bilen, och hade därmed startnummer ett. Bilen är en encylindrig REO från 1906, och denna bil togs in till Sverige på 80-talet, via Danmark, och ägdes av Conny Lindell.

Två 1908 års Rover 8 HP. Den vänstra ägs av NVK, den högra av Haakon Stray Rodtwitt.

Tore Svensson från Kil deltog med sin Buick Modell 23-45 Touring från 1923.

Till vänster Anders Nilssons Fiat 501 från 1925, och till höger Göran Flanks T-Ford Runabout från 1919.

Sigurd och Grete Bølling, från Asker, deltog med denna Itala Modell AV Tipo 51B från 1925.

Martin och Tove Andersen, från Danmark, deltog i Buick Modell 10 från 1910.

Mikael och Tina Svane med familj, kommer körandes med sin T-Ford Touring 1913.

1908 års Napier, körd av Anders Elvetun Kristiansen, från Dal.

Gunnar Erlandsson, från Boxholm, deltog med sin T-Ford 1919.

Sven-Olov Hansson, från Bergsjö, med sin T-Ford 1920.


Uppkommande evenemang


Lördagen den 14 september, kl 12:30, kommer Aros Motorveteraner lämna tillbaka Surahammarsbilen, Vabis 1903, som de lånat av Surahammars kommun. Detta kommer ske vid MC-museet Gyllene Hjulet, där bilen också kommer finnas för beskådan. Dagen efter, med start kl 10, kommer Aros Motorveteraner att hålla föreläsning och filmvisning om bilen. De kommer dels berätta om arbetet med att återställa bilen till funktionsdugligt skick och dels om deltagandet i 2018 års London-Brighton Veteran Car Run. Läs mer på www.surahammar.se.

I höst kommer det även vid ett par tillfällen hållas Mässing&Nickel-relaterade träffar i AHK-Stockholms klubbstuga i Bromma. Den 4:e november kommer Mässing&Nickel-medlemmarna David Croner och Lars Öhman visa intressanta filmer från 1980-talet och framåt, innehållande filmer från gångna Styrkeprov. Och den 18:e november är det Svenska T-Ford Klubben som traditionsenligt arrangerar filmkväll. Se mer detaljer i Kalendern.

(2019-09-03)


David Croners Hupmobile


Mässing&Nickel-medlemmen David Croner, barnbarn till Rune Möller, har införskaffat ett nytt projekt, en Hupmobile av 1919 års modell. Han har även skrivit en artikel om bilen, som publicerades i senaste Autohistorica (nummer fyra). En kortare version av artikeln kan läsas här nedan, och den fulla artikeln kan även läsas i detta PDF-dokument.


Hundraårig Hupmobile

I KAKs Vintertävling i februari 1920 deltog tre Hupmobile Model R från 1919, alltså systervagnar till just den bil jag har stående i garaget. En av dessa kördes dessutom i tävlingen av den tidigare chefsingenjören på Hupmobile, Ivan Örnberg, som då hade flyttat hem till Sverige igen efter några år i USA. Vintertävlingen var uppdelad i två klasser och en av dessa Huppar vann Klass II.

Agenturen för Hupmobile i Sverige innehades vid denna tid av AB Albert Holmer. Sannolikt var det importören som låg bakom märkets deltagande i Vintertävlingen. Tävlingens Klass I vanns av en Buick Six 1919. Även en sådan har överlevt i Sverige och är under renovering just nu.

Model R ansågs på den tiden vara en tillförlitlig och lättkörd bil med bra kvalité och trots det relativt billig. Den marknadsfördes på grund av detta bland annat som en bil för damer. Detta verkar ha lyckats väl för i de registerpapper jag tagit ut finns ganska många kvinnor med.

Motorn är en 3-liters fyrcylindring sidventilare utan vattenpump, men den har elstart. Växellådan är treväxlad och bilen har bromsar enbart på bakaxeln.


Historik

Lars Lilja sprang på denna Hupmobile år 1958 vid en bensinstation/verkstad i Kallhäll. Dåvarande ägaren hade tänkt bygga om bilen till pickup men det enda som hunnits med var att bakre delen av karossen var avkapad. Lars köpte bilen och hade tänkt renovera den men andra projekt kom emellan och 1962 sålde han bilen till Olle Godin som demonterade den och skulle påbörja en renovering. Något mer än demontering blev aldrig utfört och i början av 70-talet såldes bilen i delar till Leo Koffman i Huddinge. Denne började en upprustning av ramen men sedan gjordes inget mer förutom att Leo hittade lite extra delar runt om i Sverige.

Tyvärr finns inte de gamla registreringsskyltarna kvar och när jag pratade med Lars Lilja fick jag veta att de inte heller satt på bilen när han hittade den. Lars hade kvar lite dokument från när han köpte bilen och han skickade mig detta vilket jag verkligen uppskattar. Bland dessa papper fanns ett kvitto från 1930 när bilen köptes begagnad i Stockholm av Gösta Carlsson hos bilfirma C. Gunnar Jansson. Gösta Carlsson var mannen som Lars Lilja köpte bilen av 1958.

Jag har förhoppningar att detta kommer hjälpa mig att hitta fler uppgifter om bakgrunden och på så sätt kunna registrera in ”rätt” bil igen. Här är Göran en oumbärlig hjälp för mig med sina erfarenheter. Om någon läsare råkar veta vem denne Gösta Carlsson i Kallhäll kan tänkas vara och eventuellt har kontakt med någon familjemedlem så hör av er!


Renovering

Sommaren 2018 blev jag kontaktad av Göran Flank, som hade fått nys om att Leo bestämt sig för att försöka hitta en lämplig köpare av bilen. Göran och Stefan Edlund hade precis kommit hem från en T-Fordträff där detta diskuterats. De tyckte det var dags att jag skulle ha ett eget projekt. Att Göran och Stefan kommit att tänka på mig beror på att jag brukar säga att jag bara är fodervärd åt familjens bilar och inte äger en egen. Min morfar hette Rune Möller och var ganska känd i klubben för framför allt sina engelska bilar. De flesta av dem är kvar inom familjen och jag har arbetat en hel del med dem för att hålla dem rullande.

Efter någon veckas samtal kom vi överens och i september åkte jag tillsammans med Göran och Stefan för att hämta bilen. Det blev en väldigt intressant dag, som jag aldrig klarat utan deras hjälp.

Inom kort började jag tvätta av allt och började montera ihop chassiet för att se vad som eventuellt saknades. Ytterligare ett besök i Huddinge gjordes under hösten då jag fått en överblick om vad jag behövde leta mer noggrant efter. Under denna resa hittades bland annat gaspedal, länkage till gasreglage och topplockspackningen. Under vintern 2018/19 fick jag utanför Gävle tag på en extra bensintank med tanklock samt främre halvan av differentialen. Jag har några lösa trådar att följa upp på andra delar som finns runt om i landet och hoppas på svar under sensommaren.

Ytterligare besök i Huddinge är inplanerat i juli för att leta vidare efter de sista detaljerna som saknas. Kylarlock, strålkastarstag, ett hänke till fjädringen fram samt några klämmor till fälgbanorna är i princip vad jag saknar. Ganska otroligt att bilen är så pass komplett efter att ha flyttats i delar flera gånger och att den skruvades isär redan under 60-talet.

Tanken är att bilen ska behållas i det skick den är i men ses över mekaniskt för att bli en tillförlitlig bil att köra. Det enda negativa jag stött på är två sprickor i motorblocket efter en frostsprängning. Detta ska dock inte vara något större problem att lösa då sprickorna sitter på ”ett bra ställe”. I värsta fall får jag försöka få tag på en extra motor och renovera den istället.


Text och bild: David Croner och Stefan Edlund
(2019-09-01)


Arvid Schubert


Andreas Uddling håller på med att skriva om Sörmländsk bilhistoria, och har nyligen gjort ett inlägg i Classic Motor. Han eftersöker där information om de tidiga De Dion-Bouton som såldes av Arvid Schuberts firma i Stockholm. Framför allt är han intresserad av att veta om någon finns bevarad idag.

Mer detaljer om Andreas notis kan ses på Classic Motors hemsida (eller i nummer 9 av tidningen). Om någon vet mer om dessa tidiga fordon från De Dion-Bouton eller om Arvid Schubert, kontakta i så fall Andreas, vilket kan göras genom Classic Motor.

(2019-08-30)


Eskilstuna veterandag


I helgen bjöd AHK Eskilstuna, Classic Motor och Eskilstuna flygklubb till ytterligare en veterandag på Ekeby flygfält. Det var mycket fint väder under hela söndagen, och detta ledde till en stor tillströmning av både deltagare och åskådare. Under dagen blev till och med hela finbilsparkeringen fylld, och arrangörerna fick leta efter utrymmen att placera de anländande bilarna.

I AHK:s ruta deltog ett par Mässing&Nickel-medlemmar med sina fordon. Bland annat syntes David Croners projekt, en 1919 års Hupmobile, Stig Fransson med sin Darracq, och ett par T-Fordar. På resten av området var de äldsta bilarna lätträknade. Landets äldsta Citroën deltog i Citroën-klubbens ruta och en 30-tals Morgan deltog i Morgan-klubbens utställning. Morgan var för övrigt dagens temabil, och klubben fick därför husera i hangaren. Dessutom syntes även ett par A-Fordar och ytterligare en T-Ford på området.

(2019-08-27)

Dagens äldsta temabil var denna trehjuliga Morgan Super Sports Aero från 1930.

David Croner visade upp sin Hupmobile Modell R från 1919.

Familjen Croner deltog även med sin Wolseley-Siddeley från 1909.

Pelle Lundström visade upp sin T-Ford från 1914.

Citroën firade i år sitt 100-års jubileum, med ett antal bilar i sin klubbruta. Den äldsta bilen firade även den 100 år, en Citroën Typ A Torpedo från 1919. Denna bil ägs numera av Lars Lindén.

Magnus Wiberg deltog med sin Ford TT från 1919. Detta ska enligt uppgift vara den första TT lastvagn som kom in till Sverige efter första världskriget, med den första båten efter blockaden.

Stig Fransson på väg hem i sin Darracq från 1924.

Gunnar Dickfelt deltog med A-Ford från 1930.

A-Ford från 1931, ägd av Rolf Evert Slagbrand.


Siljansrallyt


Siljansrallyt är ett av Sveriges äldsta veteranbilsrallyn. I början av 60-talet hade veteranbilshobbyn just tagit fart, och den här typen av arrangemang var alldeles nya. Siljansrallyt kördes första gången 1966, och har nu blivit en tradition i Dalarna. Rallyt körs under två dagar, i trakterna kring Siljan. (En artikel om rallyts historia finns med i nummer 8 av Classic Motor.)

I årets upplaga var det 38 anmälda fordon, varav åtta stycken inom Mässing&Nickels 1931-gräns. Dessa utgjordes till största del av A- och T-Fordar, men även en trehjulig Morgan deltog. Vinsten i årets upplaga av rallyt togs av Mats Månsson i MGB, och en A-Ford körd av Henrik Andersson kom in på tredje plats.

(2019-08-22)

T-Ford Centerdoor från 1919, ägd av Benny Erixon från Pitan.

Henrik och Juhani uppställda vid starten.

Juhani Pulli, Orminge, deltog med A-Ford Coupé från 1930.

Magnus Sandström , Rosersberg, kom med en T-Ford Centerdoor 1920.

Carl Sandström, Rosersberg, deltog med A-Ford Tudor Sedan 1928.

Peo Lundin, Falun, deltog med A-Ford Tudor Sedan 1930.

Morgan Super Aero 1930 kördes av Jan Sundin från Falun.

Anders Tysk, från Falun, deltog med Ford Modell T lastbil från 1923.

Henrik Andersson, från Borlänge, deltog med en Ford Modell A Special Sedan från 1930.

Denna T-Ford 1914, ägd av Magnus Andersson, Djurås, närvarade vid starten, men deltog inte i rallyt.


Förkrigsbilar vid Ulva Kvarn


Den 30:e juli var det de äldsta bilarna som stod i centrum under tisdagsträffen vid Ulva Kvarn. Kvällens tema var nämligen Förkrigsfordon, och ett antal bilar från 10-, 20- och 30-talet närvarade. Bland fordonen från Mässing&Nickels intresseperiod märktes en stor dominans för A-Fordarna som radade upp sig längs grusplanen. Mitt bland Fordarna syntes även en Chevrolet, och bredvid några av dem stod Stig Larssons Scania-Vabis från 1917. Denna bil hade ursprungligen igenkänningsmärke X199 och tillhörde disponent Axel Lehman i Forsa. Efter några ägarbyten blev den till slut epa-traktor på 30-talet och räddades senare av Jan Westas i Äppelbo. En annan intressant bil var Henrik Ågrens Velie från 1920. Denna bil hade tidigare nummer Z671 och ägdes ursprungligen av bankdirektör Edvall i Östersund. Bilen hamnade senare hos Per-Axel Burholm i Enköping, som renoverade bilen för ett fyrtiotal år sedan.

(2019-08-18)

Velie Modell 34 Touring från 1920, ägd av Henrik Ågren i Uppsala. Bilen har en sexcylindrig toppventilsmotor på 37 hästkrafter, med en volym på 3,6 liter och utrustad med Royfield-förgasare.

Stig Larssons Scania-Vabis Typ I Phaeton 1917, som Stig köpte på auktion 2011. Bilen har en 2,3-liters fyrcylindrig sidventilsmotor på 22 hästkrafter.

Närmst ses Torbjörn Wahlgrens A-Ford 55A Tudor Sedan 1929. Bredvid ses Lars Erikols Chevrolet Serie AB Touring från 1928. Längst bort står två stycken A-Ford pickup.

Ännu fler A-Fordar. Närmst står Anders Leijons 1931:a, en Town Sedan med beteckning 155D. Sedan en 55A Tudor Sedan 1928, ägd av Sune och Anita Sandström.

Sune och Anita Sundströms A-Ford till vänster, och Roine Sördéns 55B Tudor Sedan från 1931 till höger.

Ford Modell A 55B Tudor Sedan från 1930, ägd av Lennart West från Tullinge.

Ingvar Erikssons A-Ford Coupé 1929. Detta är den billigare coupén, med beteckning 45A.


Autohistorica Nr4/19


I senaste numret av Autohistorica finns en trevlig artikel om Mässing&Nickel-medlemmen David Croners nyförvärvade Hupmobile. Det är en Hupmobile Modell R från 1919 som legat isärplockad sedan 60-talet. Bilen hittades av Lars Lilja 1958 och har sedan passerat Olof Godin och Leo Koffman innan David införskaffade den 2018. Bilen är i princip komplett och David har påbörjat jobbet med att iordningställa den. Den äldsta kända ägaren på bilen är Gösta Carlsson i Kallhäll, som köpte bilen 1930 av bilfirma C. Gunnar Jansson i Stockholm. Om någon vet mer om bilen eller om denne Gösta Carlsson så är David tacksam för information (ta kontakt via M&N).

Det finns även en mycket intressant artikel om familjen Hallwyls Mercedes, med nytagna färgbilder. Den köptes av Walther von Hallwyl år 1915 och är en Mercedes 22/50 PS från 1913. Den användes av familjen fram till 1930, då den ställdes undan i sin vagnbod. Bilen bevarades och finns fortfarande kvar i vagnboden, som numera ingår i det Hallwylska museet. Förr kunde man beskåda denna bil genom en ruta vid museets servering, men numera ordnas det även guidningar där man kan se bilen.

(2019-08-16)


Dürkopp Typ KD 8/18 PS Doppelphaeton 1913


Kent Ekberg skickar här in några bilder på sin nyrenoverade Dürkopp, en bil som det skrevs om här på Mässing&Nickel för ett par år sedan. Den inregistrerades i Värmland 1921 och fick nummer S1053. Den var registrerad på inte mindre än tre personer, E. Abrahamsson, J. Lindskog och A.P. Nordling, i Långserud. Dessa hade kvar bilen resten av 20-talet, varefter den skrotades. Den räddades sedan på 60-talet, och har nu efter många år renoverats klart. Bilen har en tvåliters fyrcylindrig sidventilare på 18 hästkrafter och är utrustad med både gasbelysning och elektrisk sidobelysning. Årsmodellen på bilen är inte exakt bestämd, men har uppskattats till 1913 genom att jämföra med andra bilar och äldre bilder.

Bilen var färdigrenoverad redan förra året, och var utställd på Arvika Fordonsmuseum under 2018 års säsong, där den ingick i en utställning om bilar med Värmlandshistoria. Med på denna utställning var även, bland andra, Ingemar Olssons Brennabor från 1913 och Roland Nords Citroën från 1923. Mer om dessa bilar, och om många andra Värmländska bilar, kan läsas i Kents bok När bilen kom till Värmland, som nu även finns i en uppdaterad utgåva.

(2019-08-13)

Här ses en trevlig höstbild på Dürkoppen, tagen i fjol.

En bild från i somras. I bakgrunden ses Kents Mitchell Modell E-40 Touring 1919.


Daniels Eight Modell A Dual Phaeton 1916


I senaste numret av Classic Motor, nr 8, kan man läsa en artikel om Gunnar Geijers renovering av en Daniels från 1916. Bilen registrerades 1921 med registreringsnummer Z570 och har tillverkningsnummer 164. Den hittades i Avaträsk i Västerbotten på 70-talet av Olle Bergström, där den hade stått utomhus sedan 30-talet och förfallit. På 80-talet övertog Gunnar bilen och håller nu på med en långsam renovering. Den ensidiga artikeln i Classic Motor är skriven av Gunnar själv. För den som är intresserad har Gunnar även skrivit om bilen på sin hemsida Veteranmagasinet (leta upp fyra artiklar om "Danielsprojektet" samt en artikel om "Transportstyrelsen och Skatteverket").

(2019-08-07)


Old Style Weekend


I helgen hölls årets upplaga av Old Style Weekend i Uddevalla-trakten. Evenemanget anordnas av klubben A-Bombers och är till för fordon från 50-talet och äldre, med betoning på ombyggda bilar. Det är mycket 50-tals custom, men även en hel del 20- och 30-tals hot rods. Evenemanget hålls torsdag till lördag, med camping på Backamo lägerplats utanför Ljungskile.

På lördagen hålls en backtävling inne i Uddevalla. Där kör ett 30-tal ekipage uppför den så kallade Dynamitbacken, även kallad Devil's Peak. Detta evenemang var bara öppet för hot rods samt motorcyklar.

Det fanns plats för 32 deltagare i backtävlingen, varav fyra var motorcyklar. De deltagande bilarna var olika hot rods, från T-Fordar upp till bilar från mitten av 30-talet. Flera ekipage kom från grannländerna Norge och Danmark, och några kom till och med från Spanien. Varje ekipage gjorde två försök att bestiga backen, och att få så jämn tid som möjligt.

(2019-08-06)

Denna Chevrolet Serie AA Capitol Roadster från 1927 stod utställd på uppställningsområdet. Den ägs av Ingvar Paulsson, från Högsäter.

Från Norge kom denna ensitsiga racer. Bilen är byggd på en 1920 års T-Ford.

Ända från Spanien kom detta ekipage, som är baserat på en 1922 års T-Ford.

Även denna kom från Spanien, och är baserad på en 1927 års T-Ford. Kylaren ser ut att vara Overland.


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019


                                      © 2019 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se