Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Hallwyls andra Mercedes


En bild tagen i Schweiz år 1908 med greveparet Hallwyl i en annan oidentifierad bil, med kaross av typ Roi-des-Belges. Bild från Hallwylska museets arkiv.

Hallwylska museet arbetar med en bok om tekniken i det Hallwylska palatset 1893-1930. Boken kommer bland annat innehålla ett avsnitt om greveparet Hallwyls automobiler, så just nu håller de på att göra efterforskningar kring familjens bilar. Den 1913 års Mercedes 22/50 PS som inköptes 1915 är väldokumenterad, och hela bilen finns för övrigt bevarad i museet. Men 1919 köpte Hallwyl ytterligare en Mercedes. Tyvärr finns det inga kända fotografier av denna bil. Den beställdes 1919 med kaross från Stockholms Hofslageri AB. En skiss av karossen kan ses nedan. Bilen användes av Hallwyls vid deras herrgård Hildesborg, utanför Landskrona och den hade registreringsnummer M1878 eller möjligen M1818. På Originalafdelningen här på Mässing&Nickel finns ett foto på en liknande Mercedes som uppges vara taget i Landskrona-trakten. Skulle detta möjligtvis kunna vara samma bil? Flera detaljer skiljer mellan fotot och skissen, men det kanske var så att den slutgiltiga karossen inte alltid följde dessa skisser fullt ut?

(2020-02-11)

Foto av en Mercedes från ca 1920 som förmodligen är taget i trakten av Landskrona.

Skiss av karosseriet till Hallwyls bil, från Stockholms Hofslageri AB. Bild från Hallwylska museets arkiv.


Inbjudan till Styrkeprovet 2020


I år är det Sveriges tur att anordna det årliga Styrkeprovet, ett rally för bilar tillverkade till och med år 1925. Automobilhistoriska Klubben och Mässing & Nickel-sektionen står för arrangemanget, och evenemanget kommer gå av stapeln mellan torsdagen den 6:e augusti och söndagen den 9:e augusti i Halland.

Rallyt kommer hållas i trakten kring Varberg, med utgångspunkt från Kusthotellet vid Apelviken. Det kommer bli två dagar med utmanande körning om totalt ca 20 mil. Fredagens slinga omfattar ca 8 mil och går via Världsarvet Radiostationen Grimeton, Ästad Vingård och Varbergs fästning. På eftermiddagen kommer fordonen stå uppställda på Varbergs Torg. Lördagens slinga omfattar ca 12 mil och går till Tjolöholms slott, där dagens lunch kommer ätas. Färden går sedan tillbaka mot målgången vid Varbergs Kusthotell.

I år firas det även lite extra då AHK fyller 70 år. Därför kommer alla deltagare i Styrkeprovet få ett fritt medlemskap i AHK under jubileumsåret.

Anmälan till evenemanget är nu öppen och inbjudan med program och anmälningsblankett kan laddas ner HÄR (pdf-format).

(2020-02-03)


Opel på Laganland bilmuseum


Det finns ett antal äldre Opel-bilar bevarade i Sverige, ett par stycken av dem tillhörande våra medlemmar. Denna Opel Doppelphaeton på bilden till höger stod på det numera nedlagda Laganland bilmuseum. Enligt museets information är den från 1909. Bilden är från 2007, och tagen av undertecknad, vid tidpunkten tolv år gammal och med ett växande intresse för veteranbilar.

Är det någon som känner till mer information om bilen och dess historia? Var kan den befinna sig idag?

(2020-01-30)


Uppdatering 2020-01-31: Trygve Krogsæter meddelar att han tror denna bil tyvärr blev förstörd i en brand och att resterna sedan hamnade i Tyskland.


Axplock från Facebook


Facebook-gruppen som startades runt årsskiftet har visat stort intresse, och medlemsantalet är nu uppe i nästan 170 stycken. Många av dessa är inte medlemmar i Mässing & Nickel-registret sedan tidigare, så förhoppningsvis kan vi sprida intresset för M&N-fordon och M&N-gruppen till fler personer. Något som dock behöver göras tydligt är att medlemskap i Facebook-gruppen inte är lika med medlemskap i Mässing & Nickel-registret, något som ju annars kan verka lite förvirrande för nyanlända.

Ett annat påpekande som kommit in är att gruppen endast är synlig för inloggade på Facebook, vilket är synd. Materialet som läggs upp kan kan ju vara intressant att ta del av även för andra. Tyvärr är det här något Facebook inte stödjer. Tidigare gick det att göra grupper helt publika för alla, men sedan ett par år är det inte längre möjligt utan endast personer som är inloggade kan ta del av material i en publik Facebook-grupp, så det är något vi helt enkelt får infinna oss i.

För er som inte har sett, eller inte kan se, materialet på Facebook så följer här ett axplock av bilder som delats under de senaste veckorna.

(2020-01-19)

Stig Fransson delade med sig av bilder från den träff år 2006 som startade hela Mässing & Nickel-gruppen.

Familjen Eriksson håller på att iordningställa sin Oldsmobile Curved Dash, den första registrerade bilen i hallands län, med nummer N1.

Nye medlemmen Christofer visar upp en Minerva 1927. En bil med svensk historia som tidigare ägts av Sten Andersson.

Ett antal medlemmar har delat med sig av renoveringsframgångar och historier om sina fordon. Här visas några pågående projekt.

Stig Larsson visar upp motorn till sin Austro-Daimler 35 hp som han försöker sätta ihop. Växellådan är näst på tur.

En bild på motorn till Claes Rocklins 1920 års Stephens. Claes letar dock fortfarande efter en passande bakaxel.

Gunnar Geijer försöker få isär framaxeln till sin Daniels 1916. Många år utomhus har gjort att allt sitter fast.

En hel del originalbilder har visats upp i gruppen. Här följer ett urplock av bilder, både bilar med kända historier och fabrikat, samt några oidentifierade bilar.

Torbjörn Forsman delade med sig av ett flertal foton. Här ses en bil av amerikanska märket Templar som ägdes av Torbjörns morfar.

En Cadillac modell 30 från 1911 som den 2:e juni 1911 inregistrerades med nummer AC21. Chaufför är B. Lindahl från Robertsfors.

B202 är en Loreley som ägdes av Östhammars stadshotell. Den inregistrerades den 6:e maj 1916 på källarmästare Hjalmar Johansson.

Göran Flank meddelar att A134 är en 22/26 hk Cottereau 1906, som inregistrerades 13 februari 1907.

En okänd bil från Småland. Någon som känner igen vad det kan röra sig om för fabrikat?

Ytterligare en okänd bil. Förslag har kommit in att det förmodligen är en amerikansk bil.


Mässing&Nickel på Facebook


Under den senaste månaden har det skapats en Facebook-grupp inriktad på tidiga svenska fordon. Ett flertal av våra Mässing&Nickel-medlemmar är redan med i gruppen, och den drivs av M&N-medlemmen Lars Hedström. Den är, likt Mässing&Nickel-gruppen, fokuserad på material som rör svenska fordon från 1931 och äldre (både bil och mc), och både renoveringar, evenemangsbilder, originalbilder, förfrågningar på delar m.m. är välkommet. Gruppen heter Mässing & Nickel och har i nuläget ett 140-tal medlemmar.

Alla som är intresserade av att delta är välkomna att följa denna länk och gå med i gruppen.

Det finns även sedan tidigare en liknande grupp för norska fordon kallad Messing og Nikkel Kjøretøy.

(2020-01-08)


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019


                                      © 2020 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se