Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


MC Collection på Tidö Slott


I fjol öppnade utställningen MC Collection i nya lokaler vid Tidö Slott. Denna utställning är skapad av mc-entusiasten Christer Christensson och mc-historikern Ove Johansson och fanns tidigare på Edsvik, i Sollentuna. Ännu tidigare visades samlingarna i Rottneros park, där de först öppnade portarna 1998.

Utställningen vid Tidö Slott är inrymd i Stenstallet på slottets ägor, och har gjorts möjlig med hjälp av slottets ägare David von Schinkel. Motorcyklarna i utställningen daterar från 1904 fram till dags dato, och inför 2020 års säsong har några nya utställningar skapats, blad annat utställningar med militär-mc, elektriska mc, samt en cykelutställning.

Årets säsong är tänkt att börja den 4 april, men om ett besök planeras är det bäst att höra med museet i förväg då öppettider kan komma att ändras. Nedan följer några bilder från fjolårets utställning.

(2020-03-31)

En svensktillverkad Gladiator från 1913, byggd i Skövde, med en 300 cc motor på 2 hk. Motorcykeln byggdes av KG Karlssons Mekaniska Verkstad och var inspirerad av amerikanska Pierce. Bredvid står just en Pierce, en encylindrig 591 cc modell från 1910.

Utställningen har ett helt gäng Husqvarna-cyklar. Närmst ses den äldsta, från 1905, med 300 cc motor. Nästa är en Modell 65 från 1912, med 294 cc motor från Moto-Rêve. Bredvid står en 548 cc Modell 145 från 1919, och vidare syns modeller från 1920, 1923 och 1926.

Den äldsta mc:n i utställningen, en 1904 års amerikansk Marsh, med 244 cc encylindrig motor på 2¼ hk.

DS-motorcykel, tillverkad i Falun av David Senning åren 1924-27.

Ett gäng amerikanska board track racers från Harley-Davidson, Excelsior och Indian.

Brittisk BSA Modell K från 1919, tysk Diamant från 1905, och fransk Peugeot från 1907.

Cykel med hjälpmotor kallad Colibri från 1917. Dessa konstruerades av fabrikör Jern i Gävle och tillverkades 1915-23.

En trehjulig Morgan från 1927, som omväxling bland alla tvåhjulingar.


Uppdateringar i kalendern


Nu har kalendern här på hemsidan uppdaterats med en del evenemang från 2020 års säsong. Notera dock att under rådande situation kan evenemang komma att ställas in eller flyttas med kort notis.

(2020-03-30)


Kulturens Adler får utländsk uppmärksamhet


Det senaste numret av den tyska Adler-klubbens medlemstidning Adler Club Mitteilungen publicerades tidigare i mars. Tidningen innehåller en artikel om den tidiga Adler-bil som finns hos Kulturen i Lund. Resonemanget i artikeln leder till att bilen identifieras som en tidig Adler Motorwagen No. 2, dels på den vertikala styrstången som senare blev vinklad, och dels på fästningen av den främre fjädringen. Infästningen av fjädringen samt den starkare 4.5 hk motortypen indikerar att den inte är tillräckligt tidig för att vara en Motorwagen No. 1. Bilen dateras som äldre än både det exemplar som finns på Deutches museum och det exemplar som ägs av John Hankin, som brukar kunna ses på London till Brighton-loppet.

(2020-03-28)


Bilweb Auctions


På Bilweb Auctions har nu budgivningen på den första auktionen för 2020 startat. Det äldsta fordonet är en Dodge Fast Four från 1927 som är till salu i Uppsala. Denna modell hade en 3479 cc fyrcylindrig sidventilsmotor, och var Doges sista fyrcylindriga modell. Denna bil verkar vara svensksåld och har haft det norrländska igenkänningsmärket Y261.

Ett annat objekt är en EPA-traktor byggd på en Volvo LV60 1929 med DB-motor. Traktorn inregistrerades på 50-talet med nummer S2973, och brukades in på 60-talet. Den hittades senare vid ett fastighetsköp och har renoverats av en grupp entusiaster vid Volvos fabrik i Arvika, där den även stått utställd i företagets industrimuseum.

Utöver dessa är även samma Fiat 514S Roadster 1930 som var till salu hösten 2019 till salu igen. Bilen är svensksåld och har gått i Bollnästrakten. Efter andra världskriget hamnade den i Järna och fick nummer B13787.

(2020-03-21)


Kungliga biblioteket


Kungliga biblioteket håller ständigt på att digitalisera gammalt material. I deras söktjänster kan man hitta mycket intressant automobilrelaterad litteratur. Till exempel finns en skrift med en lista över bilar i Sverige från 1905 kallad "Hvems är automobilen?" Den är alltså utgiven innan länsstyrelsernas register startade 1907. Skriften innehåller en förteckning över främst bilar i Stockholm, men även några bilar från övriga landet är medtagna. Den är utgiven av den automobilfrämjande Ny tidning för Idrott och kan laddas ned i PDF-format här.

En annan intressant skrift är ett register från oktober 1907, som är baserat på länsstyrelsernas register. Här gäller dock det omvända, Stockholm är inte med alls utan enbart resten av lanet är medtaget. Även i denna skrift har Ny tidning för Idrott medverkat till publiceringen, och den finns i PDF-format här.

Kungliga biblioteket har även ett gediget digitaliserat arkiv över svenska dagstidningar, som kan hittas här. Där kan man hitta mycket intressanta nyhetsartiklar från tiden då det begav sig. Allt material från 1904 och äldre är fritt tillgängligt, nyare material är endast tillgängligt via vissa bibliotek.

(2020-03-09)


Laganland-Opeln


Gerd-Henning Schönewolf från Tyskland har hört av sig angående den Opel som tidigare stod på Laganland bilmuseum. Efter att bilen blivit förstörd i en brand köpte Gerd-Henning resterna av den av ägaren i Växjö. Bilen är av modell 10/18 PS med 2.6 liters fyrcylindrig motor, och den hade genomgått en mindre renovering innan branden. Mekaniskt var det i princip bara kolvarna som bytts, samt en ny lack. I övrigt var bilen väldigt original.

Gerd-Henning känner dock inte till bilens historia och är intresserad av om någon känner till mer om detta. Han har nu tänkt att renovera bilen och har börjat införskaffa delar. Det finns ett par bilar av samma modell bevarade i Tyskland, att ha som referenser vid arbetet, och han hade sedan tidigare en liknande motor som kan användas.

(2020-02-24)


Hallwyls andra Mercedes


En bild tagen i Schweiz år 1908 med greveparet Hallwyl i en annan oidentifierad bil, med kaross av typ Roi-des-Belges. Bild från Hallwylska museets arkiv.

Hallwylska museet arbetar med en bok om tekniken i det Hallwylska palatset 1893-1930. Boken kommer bland annat innehålla ett avsnitt om greveparet Hallwyls automobiler, så just nu håller de på att göra efterforskningar kring familjens bilar. Den 1913 års Mercedes 22/50 PS som inköptes 1915 är väldokumenterad, och hela bilen finns för övrigt bevarad i museet. Men 1919 köpte Hallwyl ytterligare en Mercedes. Tyvärr finns det inga kända fotografier av denna bil. Den beställdes 1919 med kaross från Stockholms Hofslageri AB. En skiss av karossen kan ses nedan. Bilen användes av Hallwyls vid deras herrgård Hildesborg, utanför Landskrona och den hade registreringsnummer M1878 eller möjligen M1818. På Originalafdelningen här på Mässing&Nickel finns ett foto på en liknande Mercedes som uppges vara taget i Landskrona-trakten. Skulle detta möjligtvis kunna vara samma bil? Flera detaljer skiljer mellan fotot och skissen, men det kanske var så att den slutgiltiga karossen inte alltid följde dessa skisser fullt ut?

(2020-02-11)

Foto av en Mercedes från ca 1920 som förmodligen är taget i trakten av Landskrona.

Skiss av karosseriet till Hallwyls bil, från Stockholms Hofslageri AB. Bild från Hallwylska museets arkiv.


Inbjudan till Styrkeprovet 2020


I år är det Sveriges tur att anordna det årliga Styrkeprovet, ett rally för bilar tillverkade till och med år 1925. Automobilhistoriska Klubben och Mässing & Nickel-sektionen står för arrangemanget, och evenemanget kommer gå av stapeln mellan torsdagen den 6:e augusti och söndagen den 9:e augusti i Halland.

Rallyt kommer hållas i trakten kring Varberg, med utgångspunkt från Kusthotellet vid Apelviken. Det kommer bli två dagar med utmanande körning om totalt ca 20 mil. Fredagens slinga omfattar ca 8 mil och går via Världsarvet Radiostationen Grimeton, Ästad Vingård och Varbergs fästning. På eftermiddagen kommer fordonen stå uppställda på Varbergs Torg. Lördagens slinga omfattar ca 12 mil och går till Tjolöholms slott, där dagens lunch kommer ätas. Färden går sedan tillbaka mot målgången vid Varbergs Kusthotell.

I år firas det även lite extra då AHK fyller 70 år. Därför kommer alla deltagare i Styrkeprovet få ett fritt medlemskap i AHK under jubileumsåret.

Anmälan till evenemanget är nu öppen och inbjudan med program och anmälningsblankett kan laddas ner HÄR (pdf-format).

(2020-02-03)


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2019


                                      © 2020 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se