Gammelbilshobbyn i Sverige har utvecklats på ett fantastiskt sätt
från den tid i början av 50-talet då de första veteranklubbarna
startades i landet. Vid den här tidpunkten var automobiler från 10- och
20-talet ofta det som ansågs mest intressant till skillnad från bilarna
från 30- och 40-talet vilka då ansågs som moderna fordon, inte alltid
värda att tas om hand. Sedan dess har utvecklingen gått framåt och många
nya klubbar har startats och många yngre fordon tagits upp av hobbyn.
Genom vår organisation MHRF vet vi att vi i dag har 150 olika
veteranfordonsklubbar med 100.000 medlemmar och 160.000 registrerade
veteranfordon i landet. Ytterligare ca 65.000 fordon väntar på
restaurering och många av alla dessa fordon var alltså inte ens
tillverkade när våra första klubbar grundades! Riktigt gamla bilar har
blivit ett allt mer sällsynt inslag på våra rallyn och hamnat i
skymundan i takt med att hobbyn utvecklats och totala antalet fordon
ökat. Evenemang för tidiga bilar har blivit allt ovanligare och förarna
av de äldsta bilarna har ofta känt sig i vägen eller stressade för att
hinna runt bland de yngre fordonen.
Mässing- & Nickelgruppen startas
Under 2006 träffades ett antal personer runt Mälardalen med
intresse för tidiga fordon i
Sverige för att diskutera hobbyns utveckling och vad som kunde göras för
de som äger riktigt gamla bilar. Resultatet blev en sammanslutning med
namnet ”Mässing & Nickelgruppen” där fokus är bilar fram till 1931.
Gruppen vill stimulera intresset för de äldsta fordonen och ge möjlighet
för flera av våra tidiga bilar och motorcyklar att rulla på vägarna igen. Dessa
teknikhistoriska skatter skall inte längre stå i sina garage utan få
möjlighet att sträcka ut sig ordentligt. Ett annat viktigt syfte är att
dela erfarenheter och föra vidare kunskapen om de äldsta åkdonen till
nästa generations fordonshistoriker.
Mässing- & Nickelgruppen är tänkt som ett nätverk för de som är
intresserade av de äldsta bilarna och motorcyklarna och som en självständig del,
specialsektion, av
Automobilhistoriska Klubben (AHK). En grundtanke är att sammanföra entusiaster
för de äldsta fordonen på ett enkelt och trevligt sätt och ge
förutsättningar för träffar och evenemang anpassade till de tidigaste
bilarnas och motorcyklarnas prestanda. Gruppen har ett register med ägare till
tidiga bilar och motorcyklar där epost är den främsta kontaktformen.
Prestanda från olika epoker
”Mässingsepoken” brukar anges fram till omkring 1915 och
”nickelepoken” till omkring 1930, då kromet gjorde sitt intåg. ”Mässing
och nickel” skall här ses som symboler för fordon från olika tider och
med olika prestanda, snarare än fordonens verkliga ytbehandling. Mässing-
& Nickelgruppen täcker också med detta även de tre internationellt
vedertagna klasserna för tidiga fordon; Antik tom 1904, Veteran 1905 -
1918 och Vintage 1919 - 1930.
Medlemsskap
Mässing & Nickel är en sektion inom Automobilhistoriska klubben (AHK) men man måste inte vara medlem i AHK för att vara medlem i Mässing & Nickelgruppen.
Det finns två sätt att ansluta sig till Mässing & Nickelgruppen:
- Gå med i AHK och där ansluta sig till Mässing & Nickelgruppen. Kostnad per år är för närvarande 450 kr för AHK och 90 kr för Mässing & Nickelgruppen. Avgifterna betalas till AHK enligt AHKs utskick. Vidare uppgifter finns på AHKs hemsida. Kontakta gärna även Mässing & Nickels medlemsansvarige om ni vill ansluta.
- Enbart ansluta sig till Mässing & Nickelgruppen genom att kontakta medlemsansvarig. Detta är gratis men vi ser gärna att man betalar en frivillig avgift på 90 kr per år. Denna betalas till Mässing & Nickelgruppens bankkonto (som hanteras av AHK):
Clearingnummer: 6112
Kontonummer: 585 580 731
Avgifterna som kommer in till Mässing & Nickelgruppen är till för att finansiera hemsidan och våra träffar.
Som medlem ska man ha ett dokumenterat intresse och/eller innehav av fordon tillverkade senast 1931. Kommunikation i gruppen sker i huvudsak via e-post, och det görs även ett par epostutskick per år till alla medlemmar. (För de som inte har egen e-postadress sker utskick via annan gruppmedlem.) Det finns även en Facebook-grupp där medlemmar kan delta i diskussioner kring fordon inom vårt intresseområde. För "full service" från moderklubben AHK, och därmed tillgång till det omfattande biblioteket, trycksakerna, Bulletinen och Autohistorica m.m. krävs medlemskap i AHK.
Mässing & Nickelgruppen för ett särskilt register över de aktuella fordonen och dess ägare, i syfte att göra kontakterna enkla. Detta register är endast tillgängligt inom gruppen och distribueras via epostutskicken.
Redan nu har omkring 200 entusiaster med ett par hundra tidiga bilar och motorcyklar anslutit sig till gruppen så om du alltså äger ett fordon tillverkat senast 1931 eller är intresserad av denna period, tveka inte att gå med i Mässing- & Nickelgruppen för att få tillfälle att skapa nya kontakter, få renoveringstips och träffa flera likasinnade!
Enkelt och trevligt vill vi ha det!
Om du vill komma med i Mässing & Nickelgruppen så är Du välkommen
att kontakta någon av våra kontaktpersoner, se vidare under
"Kontakt".