BD-län
 

Det här fotot som ska vara taget i Malmberget visar två av Luossavaara-Kiirunavaara AB:s första Scania lastbilar. Lastbilen till vänster med registreringsnummer BD5 inregistrerades den 7 juli 1909 och den till höger med registreringsnummer BD26 lades in i registret den 8 juni 1912. Det kan röra sig om modellerna HL och IL. (2013-06-07)

 

Denna Scania-Vabis Phaeton med F4A-motor såldes i juni 1911 till bokhållare Ivar Liljebäck i Haparanda. Bilen inregistrerades den 8 februari 1912 och tilldelades igenkänningsmärke BD14. (2024-04-04)

 

30 hästkrafters Scania lastbil för 4000 kg från cirka 1908-10. Scania som troligen är av typ IL inregistrerades i BD-län 28 februari 1916 och tilldelades då igenkänningsmärke BD42. Vid registreringstillfället ägdes lastbilen av Luossavaara-Kirunavaara AB i Malmberget. Här används lastbilen för persontransport, kanske är det en utflykt med LKAB anställda en midsommarafton? Information har lämnats av Claes Rocklin och Leif Holmberg. (2012-12-16)

 

De flaggprydda bilarna med registreringsnummer BD117 och BD92 är Vivinus cirka 1911 och Delage, troligen från 1912. Delage-chassiet kom till Stockholm och registrerades där den 3 juli 1915 på Import AB Ödmark & Co på Grevturegatan 247. Länsstyrelsen i Stockholm tilldelade chassiet registreringsnummer A3475. Ödmark var Svensk agent för bl.a. Delage och Gregoiré med huvudkontor i Örnsköldsvik. Så småningom skulle det nakna chassiet transporteras till Örnsköldsvik och förses med en 3 dörrars öppen kaross av galvaniserad plåt tillverkad av Ödmarks Karossmakeri. Vid registeromläggningen 1916 tilldelas Delagen registreringsnummer BD92. Det sker den 29 februari 1916 och då ägs bilen av på maskinisten Alfons Wiberg i Boden, som arbetade åt Försvaret. Delagen skulle bli en av de första taxibilarna i staden. Den såldes senare billigt, som tack för hjälp med deklarationerna, till en löjtnant Lindgren som bodde vid Brogatan alldeles intill nuvarande OK/Q8. Delagen med sin 4-cylindriga motor på 16 hästkrafter rullade på Bodens gator i många år tills den i slutet av 1920-talet skamfilad och hopplöst omodern mötte sitt öde på en åker utanför staden. Där fann Claes Rocklin resterna, ram och kaross, av bilen i början på 1970-talet. Även Vivinusen ägdes vid registeromläggningen av Alfons Wiberg. BD117 tilldelades bilen den 10 maj 1916. Claes Rocklin äger en navkapsel från denna Vivinus. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden kommer från Claes Rocklin. (2013-06-22)

 

Ytterligare en bild med ovanstående Delage BD92, inregistrerad den 29 februari 1916 och Vivinus BD117, inregistrerad den 10 maj 1916. Båda bilarna ägdes då av maskinisten Alfons Wiberg i Boden. Bilen i mitten är en Hupmobile modell 32 från 1913. Karossen på den är antagligen svenskbygd, den skiljer sig avsevärt från Hupmobiles fabrikskarosser från den tiden. Fotot är taget någon på gång på 1920-talet utanför Oscar den andres Soldathem i Boden. Soldathemmet som finns än i dag, har servering och var en oas för bland annat de värnpliktiga på regementena. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden kommer från Claes Rocklin. (2013-06-22)

 

Fotot som troligen är taget i Piteåtrakten visar en utfärd med tre öppna bilar. De två första bilarna ser att att vara Buick Touring från cirka 1919. Bilen närmast kameran har igenkänningsmärke BD440 och även bil nummer ser ut att vara BD-registrerad. (2016-12-30)

 

Strålkastarnas rektangulära form indikerar att den här bilen är en Studebaker Big Six 7-sits Touring från cirka 1920. Bilen har igenkänningsmärke BD458 vilket tilldelades den 30 april 1921. Vid registreringstillfället ägdes bilen av chaufför Johannes Nordlund, Luleå. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-03)

 

Claes Rocklin köpte denna vinterbild för länge sedan av Wästfelts Foto i Jokkmokk och det är nog också Wästfelt som har fotograferat. Övertäckningen av kylaren har försvårat identifieringen av bilfabrikatet. Men Claes har tagit fram en lista med bilarna som fanns i Jokkmokk 1923. Den listan har Leif Holmberg gått igenom och han har kommit fram till att det måste vara en Nash med registreringsnummer BD706. Enligt listan ägdes bilen av en bokförare E Johansson. Notering finns även att bilen hade plats för 6 passagerare. Kontakt har även tagits med Nash Car Club of America och Jim Dworschack, Wisconsin har svarat att det med 90% säkerhet är en Nash. Han upplyser också att det är en 6-cylindrig modell, tillverkad 1921 eller 1922. Det rör sig alltså om antingen 1921 års modell 682 eller 1922 års modell 692. Dessa hade 7-sitiga Touring-karosserier. Bilen har som synes stålekerhjul, vilket var ett ovanligt tillbehör enligt Jim Dworschack. (2012-11-24)

 

 

Bilen på fotot är en Minimus Eropa tillverkad av Minimus Fahrzeugwerk GmbH, som tillverkade så kallade cyclecars mellan 1922 och 1923. Tillverkningsort var Pasing i närheten av München i Tyskland. Bilen som ägdes av guldsmeden Gustav Malmström i Boden har ibland uppgetts vara Bodens första bil. Men Malmströms bil var långt ifrån den första som rullade på Bodens gator, den första bilen gjorde förmodligen sin entré där mer än femton år tidigare och år 1923 fanns det faktiskt 53 registrerade bilar i Boden. Minimus Eropa fanns som två eller tresitsig. Den tvåsitsiga hade en BMW eller NSU V2 motorcykelmotor på 750 cm3 som utvecklade 4,5 hk. Den tresitsiga som kunde ta ytterligare en passagerare hade en 1100 cm3 4-cylindrig blockmotor av fabrikat Steudel. Karossen var av plywood. Malmströms Minimus intogs i bilregistret den 21 juni 1922 och fick registreringsnummer BD740. Den hade en 2-cylindrig bensinmotor på 750 cm3 som enligt besiktningsinstrumentet utvecklade 7-9 hk. Cylinderdiameter/slaglängd var 80x99 mm. Den angivna motoreffekten är alltså högre än tillverkarens uppgifter. Bodensaren Gustav Lars Hampus Malmström var född i Stockholm år 1863 och på fotot är här han sextioårsåldern när han pysslar om sin bil. Pedalen till vänster om framskärmen är förmodligen kickstarten och fotot kan vara taget vid leveransen i maj- juni 1922. Det är troligt att Minimusen kom till Boden med järnväg och i bakgrunden skymtar i så fall det sedan länge bortrivna godsmagasinet. Fotot och information har lämnats av Claes Rocklin. (2012-12-15)

 

Det här är en Scania-Vabis buss från cirka 1927 som har registreringsnummer BD1055. (2016-06-27)

 

                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se