|
Två stycken Tidaholm typ TB gick i Falköping. Fotot visar en av dessa på
Järnvägsgatan. Här är det tydligen fråga om persontransport, fordonet kunde ta
cirka 15 personer. TB kunde annars fungera som lastbil.
Fordonet inregistrerades den 27 januari 1908 och tilldelades då
igenkänningsmärke R12. Registrerad ägare var då Tidaholms Bruks Aktiebolag. (2016-11-05)
|
|
Det här fotot som är taget vid Rantens Station visar en
Tidaholm typ TB som inregistrerades den 27 januari 1908 och tilldelades
igenkänningsmärke R12. Ägare var då Tidaholms Bruks Aktiebolag. (2024-10-17)
|
|
Vykort som visar en av Aktiebolaget Kungsholms
villastads Delahaye bussar, som inregistrerades
den 2 maj 1907 och då tilldelades
igenkänningsmärkena A229 och A230. Bussen på
bilen kan vara A230. Bussarna användes
åtminstone inledningsvis för linjen
Kungsbroplan-Kungsholms Villastad. Bussarna är
troligen identiska med de två Delahaye bussar
med 4-cylindrig motor på 24/28 hästkrafter och
avsedd för 28 personer, som Aktiebolaget Gustaf
Ericsson Automobilfabrik ställde ut på den
internationella bilutställningen i Stockholm
1907. (2013-10-02)
|
|
Foto som visar en av
Aktiebolaget Kungsholms Villastads Delahaye
bussar, som inregistrerades den 2 maj 1907 och
tilldelades igenkänningsmärkena A229 och A230.
Detta ser ut att vara A229. Inledningsvis
användes bussarna för sträckan
Kungsbroplan-Kungsholms Villastad och senare för
sträckan Hornstull och Midsommarkransen.
(2023-04-03)
|
|
Fotot som visar en av Aktiebolaget Kungsholms
Villastads Delahaye bussar, som inregistrerades den 2 maj 1907 och
tilldelades igenkänningsmärkena A229 och A230. Inledningsvis användes
bussarna för sträckan Kungsbroplan-Kungsholms Villastad och senare för
sträckan Hornstull och Midsommarkransen. (2022-08-22)
|
|
Foto som visar en av Aktiebolaget Kungsholms
Villastads Delahaye bussar, som inregistrerades den 2 maj 1907 och
tilldelades igenkänningsmärkena A229 och A230. Inledningsvis användes
bussarna för sträckan Kungsbroplan-Kungsholms Villastad och senare för
sträckan Hornstull och Midsommarkransen.
(2022-09-28) |
Sommaren 1909 levererades denna 2-tons Scania typ HL
lastbil till Vänersborgs Hospital. Lastbilen hade en löstagbar "busskaross" som
kunde ställas på lastflaket. När den här bilden togs vid Restad i Vänersborg
hade fordonet troligen brukats en tid.
|
Denna buss levererades av Scania-Vabis och inregistrerades
den 21 november 1911 och tilldelades igenkänningsmärke A1465. Registrerad ägare
var då Nordmarkens Automobiltrafiks Aktiebolag i Årjäng. Vid registeromläggning
1916, närmare bestämt den 22 mars, erhöll fordonet igenkänningsmärke S57.
Registrerad ägare var då automobilförare Hjalmar Kroksén, Karlanda. (2024-01-10)
|
|
Denna buss levererades av Scania-Vabis och inregistrerades
den 21 november 1911 och tilldelades igenkänningsmärke A1465. Registrerad ägare
var då Nordmarkens Automobiltrafiks Aktiebolag i Årjäng. Vid registeromläggning
1916, närmare bestämt den 22 mars, erhöll fordonet igenkänningsmärke S57.
Registrerad ägare var då automobilförare Hjalmar Kroksén, Karlanda. (2024-02-18)
|
Kort som visar den så kallade "Nordmarksbussen", den första
bussen som Scania-Vabis levererade till kund. Bussen beställdes våren 1911 av
Nordmarkens Automobiltrafik Aktiebolag i Värmland, men kunde inte levereras
förrän under hösten samma år. Vid byggnationen användes ett kedjedrivet Scania
lastbilschassi från Malmö, medan motor och kaross kom från Vabis i Södertälje.
Som buss brukades fordonet bara några få år, chassiet med motor användes senare
för att dra timmer i skogen. I början av 1920-talet kördes chassiet ut på isen
på sjön Stora Gla, och när våren kom försvann resterna ner i djupet.
1913 togs Carl Rothoff i Landskrona denna Scania-Vabis buss i
trafik. Bussen var avsedd att trafikera sträckan Torget-Strandvägen-Borstahusen.
Bussen var antagligen byggd på ett äldre Scania-chassi, typ IL med L-motor, från
1908-1910. Det här var Rothoff andra bussen, den första var en Vabis. Lägg märke
till skylten "Scania profvagn" på kylaren.
Ytterligare en bild som visar Carl Rothoffs andra buss, en
Scania-Vabis. Carl är här chaufför medan Per Lejon är konduktör.
|
Den här bussen, en 32 hästkrafters Büssing med igenkänningsmärke O163,
trafikerade SJ:s första buss- och lastbilslinje. Det var sträckan Tanums
station-Grebbestad. Bussen inregistrerades den 17 juni 1911 och ett par dagar
senare, den 22 juni, gick premiärturen.
(2014-03-15)
|
|
Den här bussen, en 32 hästkrafters Büssing med igenkänningsmärke O163,
trafikerade SJ:s första buss- och lastbilslinje. Det var sträckan Tanums
station-Grebbestad. Bussen inregistrerades den 17 juni 1911 och ett par dagar
senare, den 22 juni, gick premiärturen. (2015-05-21)
|
|
Den här bussen, en 32 hästkrafters Büssing
med igenkänningsmärke O163, trafikerade SJ:s första buss- och lastbilslinje. Det
var sträckan Tanums station-Grebbestad. Bussen inregistrerades den 17 juni 1911
och ett par dagar senare, den 22 juni, gick premiärturen.
(2024-04-26)
|
|
Fotot visar lastning av den Tidaholm turistbild som
tillverkades 1911 och som året därpå levererades till sankt Petersburg i
Ryssland. Vid ratten sitter Gottfrid Lindström och bredvid sitter sonen Herbert. (2024-09-16)
|
|
Denna buss, en Kissel Kar,
för 20 passagerare inregistrerades den 6 juli
1915 och tilldelades igenkänningsmärke E543.
Registrerad ägare var då Aktiebolaget Biltrafik
i Linköping. (2023-04-17)
|
|
Chauffören står framför sin
buss, en Fiat från cirka 1920.
(2019-06-11)
|
|
Mannen och pojken som
sannolikt är chaufför och konduktör står vid en
Opel buss från cirka 1920 som enligt märkningen
trafikerade Jönköping, Tranås och Ulricehamn. (2022-02-25)
|
|
Fiat buss avsedd för 13 personer som inregistrerades
den 16 september 1921 och tilldelades igenkänningsmärke B2021. Bussen som enligt skylten trafikerade Huvudsta
ägdes vid registreringstillfället av O.F. Fredriksson, L. Söderqvist och L.O.
Nilsson, alla från Duvbo.
Chassitypen kan vara 15 TER och karossen är förmodligen svenskbygd.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-25)
|
|
Chauffören och konduktörspojken står vid en Büssing
buss som ägdes av Enköpings Trafikbolag några år kring 1920. Bussen
inregistrerades den 18 december 1919 och tilldelades då igenkänningsmärke C241,
men redan den 30 december 1922 avfördes bussen ur C-registret. Torbjörn Litsfeldt har hjälpt till med uppgifter.
(2014-01-28)
|
|
Det här
ska vara Västerås buss, en Fiat från
cirka 1920. Den hade plats för 23
passagerare och trafikerade sträckan
Hammarby Folkets Park i Västerås. (2015-10-31)
|
|
Dürkopp buss avsedd
för 20 personer som tillhörde Enköpings
Trafikbolag. Bussen. inregistrerades den 14
juli 1920 och fick registreringsnummer
C445. Enligt en notering på fotots
baksida var detta Enköpings första buss.
Vissa saker tyder på att bussen kan vara
tillverkad några år tidigare. Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Fotot
kommer från Enköpings museum. (2013-06-22)
|
|
Mannen står vid en Ford modell TT buss som inregistrerades
den 26 maj 1922. Ägare var då grosshandlare C.J.Roman i Gränna.
(2024-06-15)
|
|
Den här Ford modell TT bussen användes i Karlstad. (2024-09-26)
|
|
Ford modell TT buss som har reklammärkning för Arboga
Maragarin. (2024-11-04)
|
|
Fotot visar en förmodligen alldeles ny Ford modell TT Buss. (2019-03-22)
|
|
Den här Ford modell TT bussen från cirka 1923 användes på
sträckan Domsjö-Bodum. Karosseriet var byggt av Hägglund & Söner i Gullänget,
Örnsköldsvik. (2024-09-21)
|
|
Mannen står vid en Ford modell TT buss. (2022-12-05) |
|
Ford modell TT buss som enligt märkningen på karosseriet
trafikerade Göteborg-Kornhall-Torsby. (2024-03-25)
|
|
Vykort som visar en Ford
modell TT buss vid Fröbergs fabriker i Lotorp..(2023-02-03)
|
|
Ford
modell TT från 1919-20 som här tydligen används
som buss. Forden inregistrerades den 21
april 1920 och tilldelades då
igenkänningsmärke F299. Vid
registreringstillfället ägdes Forden av
handlande J.W. Öst, Tranås. De smala bakhjulen med massiva
ringar, 32x3½ tum, var standard på
tidiga modell TT.
Uppgifter har lämnats av medlemmar i Mässing &
Nickel, bland annat
Leif Holmberg.
(2014-01-13)
|
En GMC buss från cirka 1920 som enligt märkningen
på karossidan trafikerade sträckan Strömsbro-Gävle. Fabrikatet har identifierats
av Ulf Edlund.
|
En GMC buss från cirka 1920 som enligt märkningen på karossidan
trafikerade sträckan Skara-Falköping.
(2020-03-05)
|
En förmodligen ny GMC-buss från cirka 1920 står framför Ostermans
utställningslokaler på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Bilden har
publicerats i Autohistorica 4/78.
|
En grupp 1920-tals
bussar på ett foto som ska vara taget i
Bergeforsen. (2015-02-27)
|
|
Under 1922 och 1923 levererades de första femton
motorpostdiligenserna till Kungliga Generalpoststyrelsen. Scania-Vabis stod för
chassierna och karosserna byggdes av Postens egna verkstäder i Ulvsunda. Bussen
på bilden som var avsedd för 1500 kg eller 16 personer inregistrerades den 15
februari 1923 och tilldelades igenkänningsmärke A9861. Mannen är postgeneralen
Julius Juhlin. (2024-01-23)
|
|
Under 1922 och 1923 levererades de första femton
motorpostdiligenserna till Kungliga Generalpoststyrelsen. Scania-Vabis stod för
chassierna och karosserna byggdes av Postens egna verkstäder i Ulvsunda. För
användning vintertid kunde bussarna förse med medar och band, så som fotot
visar. (2024-02-23)
|
|
Mannen står vid en Ford
modell TT buss 1923 som användes i Linköping.
Bussen som var avsedd för 14 passagerare hade
ett karosseri som var tillverkat av Stångebro
Vagnfabrik i samma stad.
(2023-04-18)
|
|
Den unga mannen står vid en
Reo buss för 21 personer som inregistrerades den
7 februari 1925 och tilldelades
igenkänningsmärke E170. Registrerad ägare var då
byggmästare Karl Jonsson, Linköping.
(2023-04-20)
|
Fotot ska vara taget i Storvikstrakten omkring 1925. Fordonet är en GMC lastbil
från cirka 1920, men som här tycks fungera som buss. (2012-12-29)
John Karlsson och Bror Kvist startade "omnibus- och drosktrafik" i Öregrund och
Östhammar-Harg år 1921. Deras första "buss" var denna GMC lastbil. Fordonet
besiktigades den 7 maj 1921 och i besiktningsinstrumentet kallas det för
kombinerad last & personautomobil". I fordonet rymdes 14 personer, föraren
inräknad. Alternativt kunde en last på 1000 kg fraktas. Den 4-cylindriga motorn
utvecklade 33 hästkrafter. Som ägare stod "Herrar Karlsson & Kvist, Bangatan 1,
Sundbyberg". Den 10 maj 1921 tilldelades fordonet "igenkänningsmärke" B1724.
Fotot är taget vid Öregrunds Stadshotell och det är Bror Kvist som håller handen
på höger framlykta. Efter något år fick GMC:n ett mer normalt busskarosseri.
Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-12-22)
John Karlssons och Bror Kvists första buss, en GMC med registreringsnummer
B1724, står här på Rådhusgatan i Öregrund. På flaket fanns det "inbyggda säten"
med plats för cirka 12 passagerare. Lägg märke till lådan som gjorts fast på
sidan av hytten. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm
(2012-11-04).
Ytterligare en bild som visar John Karlssons och Bror Kvists första buss,
en GMC med registreringsnummer B1724. Fotot är taget 1921 och ska visa den
första turen med Roslagens första buss. Bussen ankom till Öregrund den 3 juni
och trafiken startade den 4-6 juni. Här är bussen klar för avgång mot Östhammar
och Harg. Vid ratten sitter Bror Kvist. Man nummer 2 från vänster är polis
Renhold Ålund som åser avfärden från Öregrunds spruthus vid ”Kunskapens träd” på
Råstugatan. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm
(2012-12-22).
John Karlssons och Bror Kvists GMC med registreringsnummer B1724 fick 1923 ett
nytt karosseri. Det var Bilcentralen i Östhammar som byggde det för rätt typiska
busskarosserier. KK som är inskrivet i cirklarna står för Karlson & Kvist. På
karossidan framgår det tydligt att orterna Gimo, Östhammar och Öregrund
trafikerades. Bild och
information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-11-04).
|
Det här fotot som är taget vid Stadshotellet i Öregrund visar
en grupp människor vid en G.M.C. buss med igenkänningsmärke B1724. Fordonen hade
inregistrerats den 10 maj 1921 med Karlsson & Kvist i Sundberg som ägare.
(2024-07-01)
|
John Karlssons och Bror Kvists GMC buss med registreringsnummer B1724 har
fotograferats på torget i Östhammar. Bild och information kommer från Johns son
Pär-Ola Malm (2013-01-27)
Någon gång under 1923 eller 1924 inträffande denna dikeskörning med
John Karlssons och Bror Kvists GMC buss med
registreringsnummer B1724. Vid olyckstillfället var Bror Kvist som körde bussen.
Med på bussen var person med namnet Regina. Hon hade besökt sin son i Öregrund
och var nu på väg hem. Hon hade fått med sig en mjölkflaska som stod bredvid
chauffören. Vägen var gropig och flaska vill falla omkull, Bror Kvist försöker
”rädda flaskan”, men olyckan kom på ett annat sätt – dikeskörningen var ett
faktum. På bilden är det John Karlsson som står rökande och med en fot på
fotsteget. När bussen skulle bärgas var det John som fick agera ”bärgningsbil”.
Bussen kunde sedan köras från platsen. Passageraren Regina ska ha lämnat platsen
till fots med orden:
"Jag tror minsann att djävulen själv bor i Roslagen".
Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-11-12).
John Karlsson och Bror Kvists GMC buss med registreringsnummer B1724 står
här framför Kunskapens träd och spruthuset i Öregrund. Två pojkar har även
kommit med på fotot.
Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm. (2013-01-28)
Det ångloksdragna tåget kommer till järnvägstationen i
Hällbybrunn och en Ford modell T Buss står parkerad till höger i bild.
|
Denna GMC inregistrerades den 2 juni 1922 som kombinerat
fordon för 1000 kg last eller 14 personer. Fordonet tilldelades då
igenkänningsmärke A8708 och registrerad ägare var då Direktör Karl Johan
Larsson, Stockholm. (2021-09-06)
|
|
Mannen står vid en Ford modell
TT buss för 14 personer som inregistrerades den 25 juli 1922 och tilldelades
igenkänningsmärke E2288, Registrerad ägare var då montör Karl Gunnar Theodor
Karlsson, Runstorp, Norrköping.
(2024-01-02)
|
|
Traffic buss i Eskilstuna. Bussen som är från
cirka 1920 hade troligtvis ett igenkänningsmärke som slutade på 3323 och
trafikerade åtminstone Mälarbaden. (2015-03-05)
|
|
Traffic buss i Eskilstuna. Bussen som är från
cirka 1920 hade ett igenkänningsmärke som slutade på 3323 och
trafikerade åtminstone Mälarbaden. (2015-03-05)
|
|
Denna Hansa-Lloyd buss
inregistrerades den 6 juni 1923 och tilldelades
igenkänningsmärke B3551. Registrerade ägare var
då automobilägare Agart Björkman i Huvudsta,
Solna. (2022-02-09)
|
|
Den 13 mars 1923
inregistrerades fyra stycken Saurer bussar som
ägdes av Göteborgs Spårvägar. Bussen på bilden,
som enligt skyltana trafikerade sträckan
Lundby-Hultmans Holme, erhöll igenkänningsmärke
O2923.
(2021-11-24)
|
|
Den 13
mars 1923 inregistrerades fyra stycken Saurer
bussar som ägdes av Göteborgs Spårvägar. Bussen
på bilden trafikerade sträckan Lundby-Hultmans
Holme.
(2024-08-24)
|
|
Det här fotot som ska vara taget i Göteborg
visar två Saurer bussar. Den vänstra bussen ser
ut att hålla på att färdigställas. (2020-05-18)
|
|
Fotot som är taget vid Gustav Adolfs torg i Göteborg visar fyra Saurer
bussar som enligt skyltarna på taken trafikerade sträckan Lundby-Hultmans Holme.
Bussarna hade igenkänningsmärkena O2922, O2923, O2924 och O2925.
(2015-06-07)
|
|
Saurer
buss som enligt skylten på taket trafikerade sträckan Lundby-Hultmans Holme.
(2015-06-08)
|
|
Det här fotot är taget vid en järnvägsstation i
Göteborg. Bussen är en Saurer med
registreringsnummer O2925. Bilen med
registreringsnummer O5950 är en Renault som
användes som taxi. (2020-05-14)
|
Vykort som visar Telegrafhuset i Halmstad, troligen i början av 1920-talen. Tre
bussar har parkerats, åtminstone den i förgrunden är byggt på ett Ford modell
TT-chassi. Samma sak gäller lastbilen som står parkerad närmast byggnaden.
|
Det här är ett vykort som visar torget i Säffle i mitten av 1920-talet. Bussen i
förgrunden är byggt på ett Ford modell TT chassi. Bilen i bakgrunden kan vara en
Chevrolet från cirka 1925.
(2014-01-04)
|
|
Ford modell TT med ett tämligen enkelt
busskarosseri. Enligt märkningen på karossidan trafikerades Odensbacken
och Örebro. (2015-03-06)
|
Ford Modell TT från cirka 1921 med svensktillverkad
busskaross. När bilden togs trafikerade bussen tydligen sträckan Lund-Malmö.
|
Fotot ser ut att vara taget i
samband med en bussutfärd, bussen med igenkänningsmärke W2123 är en Ford modell
TT från första delen av 1920-talet.
(2019-07-15)
|
|
Det här fotot
som visar en Ford modell TT buss ska vara taget
vid Korsnäs, Falun. (2020-05-07)
|
|
Färd med en Ford modell TT buss från första delen av
1920-talet.
(2019-08-03)
|
|
Fotot som visar sju parkerade bussar med
chaufförer stående intill, ska vara
taget Sala och troligen under första delen av 1920-talet.
Det går att identifiera fyra av bussarna. De två längst till vänster, den i
mitten och den längst till höger är Ford modell TT. (2016-09-05)
|
Chaufför vid sin Ford modell TT buss
från cirka 1920-1923. Den handmålade registreringsskylten med P-nummer indikerar
att fotot är taget före 1924. Karossen som är märkt med rutten Vänersborg-Restad
är sannolikt byggd i Sverige. Motorhuven lutar betygligt mer än som var standard
för Ford TT, man kan förmoda att det karosseribyggaren som utfört modifieringen.
Men det som är särskilt intressant är att man förlängt rambalkarna fram och
försett chassiet med halvelliptiska fjädrar för bättre bärighet och mjukare
fjädring för bättre komfort.
Uppgifter från medlem i Mässing & Nickel.
|
Människorna har
fotograferats vid en Ford modell TT buss.
(2021-11-22)
|
|
Fotot visar en Ford modell TT med en kaross som gör att fordonet kan
kallas för öppen buss. Det ser ut som att det är en grupp kvinnor som
gör en utflykt eller liknande.
(2014-06-24)
|
|
Vykort som
visar möte mellan två bussar vid Örserums Badanstalt.
(2017-05-06)
|
|
Postverket anskaffade från 1922 och framåt ett
stort antal bussar för sin diligenstrafik. Under
de första årtiondena köpte man nästan
uteslutande fabrikatet Scania-Vabis. Bussen med
släpvagn på bilden är en av de först anskaffade,
en Scania-Vabis från cirka 1924.
(2020-08-19)
|
|
Denna Scania-Vabis buss från 1924 var
avsedd för 15 personer och skulle enligt märkningen på karosseriet användas
mellan Husum och Örnsjköldsvik.
(2024-02-29)
|
|
Fotot som är tager vid Gustaf Adolfs torg i Stockholm visar
en av de Vulcan-bussar som inregistrerades på Stockholms Centrala Omnibus AB den
20 juli 1923. Denna buss som var avsedd för 24 personer erhöll igenkänningsmärke
A11934. (2022-11-29) |
|
Fotot visar en av de elva Vulcan bussar som
Stockholms Centrala Omnibus AB började använda 1923.
(2023-12-04) |
|
Männen står vid en av de Vulcan bussar
med massiva däck som levererades till Stockholm
Centrala Omnibusaktiebolag 1923. (2021-03-31)
|
|
Utanför Anchos
Liniens kontor står två bussar av
Tidaholms fabrikat, de ser ut att vara
tillverkade under första delen av
1920-talet. På den första bussen kan man
utläsa att den trafikerade sträckan
Göteborg-Surte-Bohus. (2015-05-18)
|
|
Tidaholm buss från första delen av 1920-talet.
(2024-09-13)
|
|
I slutet av oktober 1923 levererades
denna
Scania-Vabis buss för att trafikera
linjen Huvudsta-Stockholm. Det var då Sveriges längsta buss och rymde 32
sittande passagerare. Chassitypen kallades typ 3753 och motorn angavs vara den
4-cylindriga typ 1546, som normalt användes i den största personbilstypen.
(2013-11-22)
|
|
I slutet av oktober 1923 levererades
denna
Scania-Vabis buss för att trafikera
linjen Huvudsta-Stockholm. Det var då Sveriges längsta buss och rymde 32
sittande passagerare. Chassitypen kallades typ 3753 och motorn angavs vara den
4-cylindriga typ 1546, som normalt användes i den största personbilstypen.
(2024-03-13)
|
|
Vykort som visar parkerade fordon vid Stadshotellet i Eksjö. Designen på de tre
bussarna till vänster, de två bilarna i mitten och lastbilen till höger, gör att
man kan datera fototillfället till tidigt 1920-tal.
(2014-01-16)
|
|
Det här fotot
som är taget i Värmland visar tre bussar från cirka 1920. I mitten står en
Chevrolet, som kan betraktas som lastbil som anpassats för persontransporter. De
två övriga fordonen är Ford modell TT. (2021-08-18)
|
|
Vykort som visar flera motorfordon vid entrén
till Lasarettet i Umeå. Bussen är en Chevrolet och bilarna till höger är
troligen av samma fabrikat.
(2015-12-23)
|
|
Chauffören och konduktören
står vid en White buss för 19 personer som
inregistrerades den 27 april 1923 och
tilldelades igenkänningsmärke B3355. Registrerad
ägare var då Direktör Ernst Kihlberg, Enebybergs
Villastad. (2022-03-15)
|
Parkerade fordon framför järnvägsstationen i Umeå. Med tanke på fordonen
bör bilden vara tagen några år in på 1920-talet.
|
Fotot med en Chevrolet buss från cirka 1924 är sannolikt taget i Umeå. I huset
fanns en återförsäljare för Chevrolet och troligen är detta denna firma som fått
leverera bussen. Fotot är kanske taget vid själva leveranstillfället? Bussen som
har det låga registreringsnumret AC8 har linjesträckningen "Lasarettet-Kungsgatan-Ytterhiske"
på sidorutorna.
(2017-01-25)
|
|
Vykort som visar folk och fordon på
Stortorget i Ängelholm. Bussen till
vänster är byggt på ett Ford modell
TT-chassi, medan pickupen till höger är
byggt på personbilschassiet, modell T.
Fotot togs troligen i mitten av 1920-talet.
(2019-08-14)
|
John Karlsson och Albin Mattsson bedrev busstrafik på sträckan Öregrund-Gimo
från år 1926. 1927 tillkom linjen Östhammar-Häverödal. Fotot som är taget på på
Öregrunds torg visar företagets fordonspark vid den tiden. Lastbilen längst till
vänster är en Chevrolet som senare kom till Södertälje brandkår. Bussarna är av
märkena Chevrolet, GMC och International med registreringsnummer B2707. Personbilen närmast bussarna är en
Buick med registreringsnummer B2104 och vid den står John Karlsson. Bilen längt till höger är en Willys-Knight
med registreringsnummer B1925
och vid den står Albin Mattsson. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm.
(2012-11-18)
Ytterligare en bild som visar John Karlssons och Albin Mattssons fordonspark.
Fotot som är taget på Rådhusgatan i Öregrund kan vara taget vid samma tillfälle
som den föregående bilden, fordonen är i alla fall samma. Först står de tre
bussarna, International med registreringsnummer B2707, GMC och Chevrolet. Sedan
följer de två personbilarna, Willys-Knight med registreringsnummer B1925 och
sist skymtar Chevrolet lastbilen.
Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-11-18)
|
Det här fotot som ska vara taget i Värmland visar tre
Chevrolet bussar från mitten av 1920-talet. (2024-01-16)
|
|
En International buss med igenkänningsmärke O4046 har vält,
troligen i närheten av Göteborg.
(2015-06-11)
|
|
Fotot som troligen är taget i Göteborg
visar en tämligen ny International buss.. (2020-06-10)
|
|
Männen står vid en Scania-Vabis buss från slutet av
1920-talet som användes på sträckan Surahammar - Lisjö - Odensvi - Köping. (2024-04-27)
|
|
Foto som visas en buss och några
1920-tals bilar på torget i Östhammar.
Enligt uppgift ska fotot vara taget
1927. Bussen tillhörde Karlsson & Kvist
och trafikerade sträckan
Öregrund-Östhammar-Gimo.
Bilen
längst till höger är John Karlssons
Buick Standard Six modell 20 Coach 1925
med registrerings-nummer B2104. Bild och
information kommer från Johns son
Pär-Ola Malm (2013-02-04)
|
Kaféföreståndaren Per Johansson-Reberg i Stadsgården
tänkte använda Delaunay-Bellevillen, A3706, i busstrafik. Den 18 april 1921 blev
fordonet godkänt för personbefordran mellan Midsommarkransen och och Segeltorp,
11 passagerare fick åka med. Efter ett par månader, den 11 augusti 1921, såldes
bilen igen. Ny ägare blev en fabrikör Åkerlöf och det var troligen denne som lät
fordonet få busskarosseriet som bilden visar. Den blev nu godkänd för 16
passagerare. 1922 såldes bussen till till trafikföreningen Huvudsta-Stockholm,
vilket också framgår av märkningen på karossidan. I samband med ägarbytet blev
det nytt registretringsnummer, B2254. Den 10 juli 1925 avfördes bilen för att
sedan skrotas.
Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-14)
Chauffören och konduktören står framför sin buss för 16 personer, en Delaunay-Belleville med
registreringsnummer B2254. Enligt märkningen på karossidan trafikerades sträckan
Huvudsta-Stockholm. Det var också Trafikföreningen Huvudsta-Stockholm som stod
som ägare när bussen inregistrerades den 4 april 1922. Notera att passagerarna fick stiga ombord bakifrån.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-03-07)
Tidaholm buss från 1920-talet som har registreringsnummer
W4115. Bussen har flera märkningar, dels ORSA MORA framtill, samt VÅMHUS, ORSA -
FÄRNÄS på sidorna. Man får förmoda att det var dessa platser som bussen
trafikerade.
|
Chauffören och konduktören står vid sin
Tidaholm buss från 1920-talet. Enligt
märkningen på karossen trafikerades
Hjärsta, som ligger i Örebrotrakten.
(2014-01-18)
|
|
Scania-Vabis buss från cirka 1924 som trafikerade
sträckan Stillestorp-Lilla
Bommen i Göteborg. Det ser ut att vara en buss ur 375-serien.
(2020-10-05)
|
|
Vykort som visar buss och lastbil vid SJ:s Omnibusstation vid
Hunnebostrand. Bussen är en Garford från 1923. (2018-08-22)
|
Flera SJ-bussar står uppställda vid Dingle järnvägsstation
cirka 1927. Bussen längst till höger har SJ nummer 7 och är en Scania-Vabis från
1925. Bredvid står nummer 5, en Garford från 1923. Bussen som är delvis skymd är
en Scania-Vabis från 1926, den har SJ nummer 8. Buss nummer 7 gick i trafik i 15
år, varefter den sparades hos SJ. I samband med Scania-Vabis 75-års jubileum
1966 överlämnades bussen som gåva och ingår numera i Scania samling med så
kallade epokfordon.
|
Tre Scania-Vabis bussar från
mitten av 1920-talet som användes för trafik mellan Uppsala och Flottsund.
(2024-01-07)
|
|
Bussen som har stannat till ser ut att vara en Chevrolet från
cirka 1926. (2014-01-02)
|
|
Bussen är en Chevrolet från cirka 1926. Enligt märkning på
karossidan användes den på linjen
By-Möklinta-Sala. (2014-08-24)
|
|
Fotot som ska
vara taget vid Herrgårdsskolan i Sandviken 1929 visar en grupp barn framför en
öppen Chevrolet buss från cirka 1927.
(2016-03-27)
|
|
GMC buss från cirka 1927 med registreringsnummer
U213 som enligt märkningen på
karosserisidan trafikerade
Fagersta-Västanfors. (2015-10-18)
|
Det 4-cylindriga Volvo lastvagnchassiet försågs även med busskarosser och då
användes speciellt lastvagnschassi typ 2 som hade bredare spårvidd. Bussen för
linje Treskog-Gunnarskog-Arvika är troligen en LV 45 som ingick typ 2 serien.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
|
Bild som enligt texten visar Hässelby Busstation, men
tvåvåningshuset är skyltat med både "KAFÉ och "KONDITORI". Bussen
som trafikerade sträckan Stockholm-Hässelby är en Scania-Vabis från 1920-talets
senare del. Bilen längst till vänster är en Willys-Knight Touring från mitten av
1920-talet. Bredvid och delvis skymd står en Scania-Vabis tankbil från cirka
1920. Längt till höger står ytterligare en tankbil.
(2016-12-22)
|
Bild som enligt texten visar Hässelby Busstation, men
tvåvåningshuset är skyltat med både "KAFÉ och "KONDITORI". Båda tankbilarna kör
för "SVENSK-ENGELSKA MINERALOLJE A-B". Den till vänster är en Scania-Vabis från
omkring 1920. Den andra tankbilen kan vara en Ford modell AA 1928-29. Bussen är
antagligen också en Scania-Vabis. Personbilen kommer från USA, men vilket märke
kan det vara?
|
Den här bussen, en Chevrolet från cirka 1927 med registreringsnummer K1612,
tillhörde Carlskrona Wäxjö Järnväg - CWJ.
(2017-08-01)
|
|
Två bussar som enligt märkningarna på karossidorna
trafikerade Halmstad och Nässjö.
Mannen står lutad mot en GMC och bussen bredvid är en Chevrolet. (2015-03-14)
|
|
Willys-Knight buss i Malmö
1927. (2023-08-09)
|
|
Willys-Knight buss i Malmö
1927. (2023-09-11)
|
|
En Scania-Vabis
buss från cirka 1927 med Enköpingsanknytning, enligt märkningen på karossidan
trafikerades sträckan Torget-Fanna. (2014-01-08)
|
|
Chauffören står vid en Reo
buss från cirka 1930, som enligt märkningen
trafikerade sträckan Östersund-Frösö läger.
(2023-11-08)
|
Reo buss med registreringsnummer S3731. Bussen som är tillverkad cirka 1928
tillhörde Fors Turistbuss. Karossen är av så kallad sedantyp, med separata
dörrar för varje sätesrad.
|
Vykort med som visar parkerade fordon på Stortorget i
Eslöv. Designen på bussarna i förgrunden och bilarna i bakgrunden gör
att man kan datera fototillfället till 1920-talet.
(2014-06-09)
|
|
Kållereds Omnibusbolag stod som ägare
till denna International buss som
åtminstone användes för trafik till
Andertorp och Hällingsjö. (2013-02-23)
|
|
Gunnar Färnberg i Möklinta hade denna
International buss från andra delen av
1920-talet. (2012-11-08)
|
|
Det här är en Scania-Vabis
buss från cirka 1927 som har registreringsnummer BD1055.
(2016-06-27)
|
4-cylindrig Scania-Vabis buss från cirka 1927 som fotograferats framför Rådhuset
i Östhammar. Bilden och information kommer från Pär-Ola Malm (2012-11-18)
|
Chauffören och konduktören står vid sin buss, en Scania-Vabis från cirka
1927, som användes för trafik till Södra Bantorget i Stockholm.
(2018-08-21)
|
Scania-Vabis typ 3757 som 1927 köptes av Stockholms Centrala Omnibus AB. Den
4-cylindriga bussen har märkning för linje 4, S:t
Eriksplan-Centralstation-Brunkebergstorg-Södra Bantorget. Bilden som är tagen
framför Scania-Vabis kontor har publicerats i Autohistorica 2/79.
|
Föraren och konduktören står vid en
Scania-Vabis typ buss från cirka 1927 som ägdes av Stockholms Centrala Omnibus AB. Den
4-cylindriga bussen har märkning för linje 4, S:t Eriksplan-Centralstation-Brunkebergstorg-Södra
Bantorget. Fotot ska vara taget på Götgatan 1928. (2022-11-22) |
4-Cylindrig Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet som
tillhörde Halmstad-Nässjö Biltrafik. Lägg märke till det väl tilltagna
takräcket.
4-cylindrig Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet som
tillhörde Halmstad-Nässjö Järnvägar. Lägg märke till snökedjorna.
Fyra stycken 4-cylindriga Scania-Vabis bussar från slutet av 1920-talet som
tillhörde Halmstad-Nässjö Biltrafik. Här står de uppställda vid
järnvägsstationen Smålands Taberg.
Vykort som visar Vindbron i Jönköping. De två bussarna är två
av Halmstad-Nässjö Biltrafiks Scania-Vabis från slutet av 1920-talet.
(2013-02-26)
En härlig vinterbild med Scania-Vabis buss med registreringsnummer W2385 på
vägen mellan Älvdalen och Särna. (2013-01-08)
|
Vykort som visar
en Scania-Vabis buss från cirka 1930 på
vägen vid Brattströmmen, Idre. (2013-04-18)
|
Mölnlycke Omnibus AB ägde denna
International buss som enligt märkningen
på karossidan åtminstone trafikerade
Onsala och Gottskär. (2012-11-17)
|
|
|
Scania-Vabis buss från slutet
av 1920-talet som tillhörde Birger Östlund. Lägg
märke till Scania-Vabis logotypen på karossidan
(2012-11-05)
|
Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet med
registreringsnummer X5141. Bussen tillhörde Carl
A. Mattsson i Sandarne. (2012-11-05)
|
|
|
Scania-Vabis buss från slutet
av 1920-talet med registreringsnummer C300.
Bussen tillhörde Uppsala Centrala Omnibus AB.
|
Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet som
tillhörde Carlsson & Axén i Norrköping. Lägg
märke till Scania-Vabis-märket på karossidan. (2013-02-23)
|
|
Uppställning för fotografering framför en Scania-Vabis från
slutet av 1920-talet som tillhör Halmstad-Nässjö Biltrafik.
Fotografering framför en av Halmstad-Nässjö Biltrafiks
4-cylindriga Scania-Vabis bussar. Som synes är den skyltad med
JÖNKÖPING-NORRAHAMMAR och SMÅLANDS TABERG.
|
Scania-Vabis Buss från slutet av 1920-talet som
har registreringsnummer N555. Bilden har tagits
vintertid och fotografens skugga har kommit med.
|
Vykort som visar trafik på Norrbro i Stockholm. Med hjälp av fordonen kan man
datera fotot till cirka 1930. Här samsas personbilar, lastbilar, bussar,
spårvagnar, hästar och fotgängare. Bussen till höger med linjenummer 54 är
en Tidaholm som tillhörde SCO, Stockholms Centrala Omnibussaktiebolag.
|
1924 startade Hilding Englund företaget Englunds
Karosserifabrik i Järbo. Som störst var man i
slutet av 1920-talet då man hade ett 80-tal
anställda. Man tillverkade främst busskarosser
och bilden visar ett fint exempel. Karossen till
denna Chevrolet uppges vara byggd 1929, men det
är placerat på ett 4-cylindrigt chassi från
cirka 1927-28. (2013-01-12)
|
|
En herr Bylund i Möklinta ägde denna Chevrolet
buss med registreringsnummer U2515. (2012-11-08)
|
Fyra bussar med sina chaufförer står uppställda på Spötorget
i Västervik cirka 1930.
|
Studebaker buss från cirka 1928 med
registreringsnummer Y2000. (2020-07-18)
|
|
Chauffören står vid sin buss, en Tidaholm från cirka som enligt märkning
på karossidan trafikerade Färentuna-Svartsjö-Stockholm.
(2014-12-14)
|
Vykort som visar ett korsvirkeshus vid Stortorget i Halmstad. Bussen som är
byggt på ett 6-cylindrigt Volvo-chassi tillhör Halmstad-Nässjö Biltrafik.
Chassitypen lär vara antingen LV64 eller LV65 och tillverkningsåret cirka 1930.
Bilden visar Röjans station med flera av Postens diligenstrafiks bussar.
Samtliga ser ut att av vara Scania-Vabis från cirka 1930.
|
Det här fotot som visar
personer vid bussar ska vara taget vid
Stadsberget i Krångede år 1929. Åtminstone den
första bussen går att identifiera som en av
Postverkets Scania-Vabis diligenser.
(2020-09-02)
|
|
Vykort som visar fordon, människor och bebyggelse vid torget
Gravarne. Bussen som möjligen har registreringsnummer O2761 är en Scania-Vabis
från omkring 1930, den tillhörde troligen SJ. Den täckta 4-dörrars bilen till
höger är oidentifierad. (2013-12-25)
|
International buss med
registreringsnummer O10505 som tillhörde
Mölnlycke Omnibus AB. (2012-11-17)
|
|
En stor folksamling på Rådhusgatan i Öregrund.
Bussarna från Karlsson & Mattson står framför ”gamla busstationen”. Till höger i
bild syns kunskapens träd. Åtminstone två av bussarna är av fabrikat
Scania-Vabis. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2013-02-02)
Två av bussar från Stockholms Läns Omnibus AB har fotograferats framför
Busstationen på Rådhusgatan i Öregrund. Båda är Scania-Vabis från cirka 1930,
men med olika karosserier. Den första bussen med registreringsnummer B5436 har
karosseri med gemensam ingång för passagerarna. Den delvis skymda bussen har ett
så kallat sedan-karosseri med separata dörrar för varje sätesrad. Notera att den
bussen även har ett släp. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm.
(2012-11-18)
Vykort som visar torget i Östhammar en dag under år 1934.
Mitt i bild ses en Scania-Vabis buss från cirka 1930. Bussen som hade
sedankaross tillhörde Karlsson & Mattsson, men övertogs senare av SLO. Notera
att bussen har en släpvagn.
Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-01-27)
Scania-Vabis 8406 Buss i turistutförande från cirka 1930 med 6-cylindrig
1561-motor på 100 hästkrafter. Karossen av så kallad sedantyp, med separata dörrar
för varje sätesrad, var byggd av Hägglund & Sönder i Örnsköldsvik. Bussen
ställdes ut på Stockholms-utställningen 1930. Fotot som visar bussen med interimsskyltar
är taget framför Röda
Korsets sjukhem i Stockholm. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 4/81.
|
Foto från omkring 1930 som visas chaufför och konduktör
stående vid en Scania-Vabis buss som trafikerade linje 54, Sankt
Eriksplan-Centralstationen-Brunkebergstorg-Södra Bantorget, i Stockholm. (2024-01-29)
|
En kvinna har fotograferats vid en GMC Buss från cirka 1930. Enligt märkningen
på karossidan trafikerade bussen platser nära Vättern.
|
Personerna står vid en GMC buss från cirka 1930 som har
registreringsnummer T5850.
(2014-07-03)
|
Den här Tidaholm bussen trafikerade
enligt märkningen på karossidan
Göteborg-Toltorpsdalen-Mölndal. Bussen
ägdes av Mölndals Omnibuss AB. Lägg
märke till den reklam som bussen är
försedd med. (2013-02-22)
|
|
|
Johan Nilsson i Tomelilla ägde den
här Tidaholm bussen. (2013-02-22)
|
|
Fotot verkar taget
omkring 1930 och visar Rådhustorget i
Östhammar med parkerade bilar och
bussar. Bussen i förgrunden som har en
släpvagn är en Scania-Vabis. Bild och
information kommer från Pär-Ola Malm. (2013-02-03)
|
GMC buss från cirka 1930 som ägdes av
Gunnar Lydén i Jönköping. (2013-03-05).
|
|
|
GMC buss från cirka 1930 som ägdes av
Borås Omnibussbolag (2012-11-05).
|
Dodge buss från cirka 1930 som enligt
märkning på karossidan trafikerade
Östervåla-Heby-Sala. Bussen ägdes av
Firma Liedström & Söder i Sala.
(2012-11-05)
|
|
|
Graham Brothers buss från cirka 1930.
Bussen med registreringsnummer B6536 har
en så kallad sedan-kaross. Man kan läsa
sig till att bussen trafikerade en linje
i Uppsala.
|
|
Firma Bröderna Petterson i Sundsvall ägde denna
6-cylindriga Scania-Vabis Buss med
registreringsnummer Y4811. Bussen som ser ut att
vara tillverkad omkring 1930 har kaross av så
kallad sedantyp. Enligt skylten trafikerades
åtminstone Härnösand och Örnsköldsvik.
|
Forsbacka Trafikförening u.p.a. ägde denna
Scania-Vabis buss från cirka 1930 med
registreringsnummer X4040. (2012-11-05)
|
|
|
Partille Omnibus AB hade
denna 6-cylindriga Scania-Vabis från cirka 1930.
Enligt destinationsskylten så trafikerade bussen
åtminstone Jonsered. (2012-11-18)
|
|
Haglund & Larsson i Karlstad ägde denna
Stewart buss från cirka 1930.
General-agenten för märket var Aug
Huzell AB och fanns i samma stad. (2012-12-02).
|
|
GMC buss från cirka 1930 som enligt
märkningen på karossidan trafikerade
Örebro-Kumla-Hardemo. Som ägare av
bussen angavs en herr Weiderman, Örebro (2012-12-08).
|
|
Bild
från cirka 1930 som visar fyra parkerade
bussar. Från vänster ses
Liedström & Söders
Dodge, Gunnar Tärnbergs
International, herr Bylunds Chevrolet
och längst till höger, Scania-Vabis från
Sala-Gysinge-Gävle Nya Järnvägs AB.
Bussarna var hemmahörande i Sala
respektive Möklinta. (2012-12-08)
|
|
International buss från cirka 1930 som
tillhörde Mölnlycke Omnibuss AB. Enligt
märkningen på karossidan trafikerades
sträckan Kungsbacka-Onsala-Gottskär. (2013-04-18)
|
|
En
herr Andersson i Enköping ägde denna
6-cylindriga Scania-Vabis buss från
cirka 1930. Bilden kommer från Enköpings
museum. (2012-12-25)
|
|
Reo buss från cirka 1930 som ägdes av
Gottfridsson & Söderqvist i Västervik.
Enligt märkningen på karossidan
användes bussen på sträckan Västervik-Vimmerby-Löfstad (2013-02-24).
|
|
Studebaker buss
från cirka 1930 som tillhörde en herr
Sandgren. Märkningen på karossidan
indikerar att bussen användes på
sträckan Vinslöv-Kristinanstad.
(2013-02-22).
|
Studebaker buss
från cirka 1930 med registreringsnummer
L333. Enligt märk-ningen på karossidan
trafikerades sträckan
Broby-Hjärsås-Kristianstad. Bussen ägdes
av A. Sköld från Broby.
(2013-02-22)
|
|
Bröderna Karlsson från Ljungarum använde
denna Reo buss från cirka 1930 för
trafik mellan Jönköping och Vrigstad.
Notera reklamen på karossidan med
uppmaning att köpa svenska varor.
(2013-02-24)
|
|
|
Den här Reo bussen från cirka 1930 ser ut att ha
registreringsnummer S2926.
(2020-08-24)
|
|
Surahammars Omnibusstation hade denna
Reo buss från cirka 1930. Bussen hade
registreringsnummer U424. (2015-04-17)
|
|
Surahammars Omnibusstation hade denna
Reo buss från cirka 1930. Bussen hade
registreringsnummer U424. (2015-04-16)
|
|
Bilden visar en
T-registrerad Reo buss från cirka 1930 som troligen trafikerade Kumla
och Hallsberg.
(2015-06-28)
|
|
Reo buss från cirka 1930 som har registreringsnummer A13925. (2024-10-15)
|
|
Det här är ett vykort från Höganäs som visar AB
Sam Malmros Dodgeförsäljning. På byggnaden kan man utläsa texten "Vinnare av
1927 års sommarpokal", så fotot är antagligen taget 1928. På planen ses flera
personbilar, men även ambulans, lastbil, buss och chassier.
(2013-05-22)
|
|
Vykort
som visar
Badhusgatan i Lilla Edet. Designen på de
fyra parkerade bussarna gör att man kan
datera fototillfället till cirka 1930. (2015-05-20)
|
|
Vykort från cirka 1930 som visar parkerade
bilar och bussar vid Järnvägsstationen i Kungsbacka. Åtminstone en av bussarna är av
fabrikat Scania-Vabis. Två av bilarnas fabrikat kan identifieras, Chrysler och
Durant. (2018-08-30)
|
|
Vykort som visar
parkerade bussar på torget i Arvika. Bussarnas
design gör att man kan datera fototillfället
till omkring 1930. (2020-12-01)
|
|
Vykort som visar
parkerade bilar och bussar på torget i Arvika.
Designen på fordonen gör att man kan
datera fototillfället omkring 1930.
(2021-12-08)
|
|
Tidaholm buss från slutet av 1920-talet som
enligt märkningen
på karossen användes mellan
Stockholm-Skuru-Björknäs. (2020-04-24)
|
|
Den här bussen, en Tidaholm från cirka
1930 med registreringsnummer U577,
trafikerade sträckan
Västerfärnebo-Västerås. Dessa platser
står nämligen på bussens kaross, som för
övrigt är av så kallad sedantyp. (2015-04-25)
|
|
Chauffören står vid en Reo buss från cirka 1930.
(2018-10-29)
|
|
Männen står vid en Scania-Vabis buss från cirka 1930 som
tillhörde Västerås Omnibus AB. (2024-04-25)
|
Vykort med som är taget i närheten av Läckö Slott. Bussen med
registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri.
(2013-02-11)
|
Vykort som visar Kung Oscars Bro i Trollhättan. Bussen med
registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri.
(2014-06-03)
|
|
Vykort som är taget i dalen mellan Halle- och Hunneberg. Bussen med
registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri.
(2017-01-12)
|
|
Vykort som visar Gamla Rådhuset i Lidköping. Bussen
som har ett så kallat sedankarosseri är
en Reo från cirka 1930 med
registreringsnummer R999. (2015-05-13)
|
|
Vykort som visar en Reo buss från cirka 1930 på
vägen mellan Göteborg och Trollhättan. Bussen som har ett så kallat
sedankarosseri har registreringsnummer R999.
(2015-05-14)
|
|
Vykort som visar vägen mellan Skövde och Hjo.
Bussen med registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri.
(2020-08-28)
|
|
Vykort som visar en väderkvarn vid Kållandsö.
Bussen med registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri.
(2020-10-16)
|
|
Fotot visar en Scania-Vabis Postdiligens från cirka 1930 som
har registreringsnummer Z46.
(2019-05-15)
|
|
Scania-Vabis buss från cirka 1930 som enligt märkningen
på karosseriet trafikerade Stockholm-Hässelby. (2024-10-18)
|
|
Vykort som visar parkerade bilar och
bussar vid järnvägs- och busstationen i
Umeå. Designen
på fordonen gör att man kan datera
fototillfället till cirka 1930. (2015-03-30)
|
|
Vykort som visar parkerade bilar och
bussar vid järnvägs- och busstationen i
Umeå. Designen
på fordonen gör att man kan datera
fototillfället till cirka 1930. (2015-10-12)
|
|
Vykort som visar parkerade bussar i Alingsås.
Bussarnas design gör att man kan datera fototillfället till omkring 1930.
(2018-06-14)
|
|
Karlskrona-Växjö Järnvägar ägde denna
Reo buss från cirka 1930 med
registrerings-nummer G2920. Enligt
destinationsskylten ska bussen gå till
Lenhovda, annars trafikerades också
Kosta. (2013-02-21).
|
Scania-Vabis buss från cirka 1930 som tillhörde
Gunnar Carlsson, Kolmården. (2013-04-18)
|
|
Foto som har tagit i Göteborg cirka 1930 och som visar trafik med personbil,
buss och lastbilar. (2013-05-12)
|
Vykort som visar parkerade bilar och
bussar på torget i Sollefteå. Designen på
fordonen gör att man kan datera fototillfället
till cirka 1930. (2020-11-16)
|
|
Scania-Vabis buss från
1930 som tillhörde Trafik AB Stockholm-Björknäs. (2015-03-21)
|
|
Scania-Vabis buss från cirka 1930 som tillhörde
Sala-Gysinge-Gävle Nya Järnvägs AB. (2024-04-30)
|
|
Fotot visar parkerade fordon vid en
busstation cirka 1930. Platsen är
troligen Skövde eller Hjo, en av
bussarna har i alla fall dessa orter i
märkningen på karossidan. (2015-03-17)
|
|
Vykort som visar parkerade
bilar och bussar på Centralplan vid järnvägsstationen i Orsa. Fordonens
design tyder på att fotot togs omkring 1930. (2013-08-27).
|
1931 startade SJ buss- och godsbilstrafik på sträckan Övertorneå-Pajala. För
persontrafiken köptes tre bussar från Tidaholms Bruk. De var av den 6-cylindriga
typen T6.0.50 och alla tre fick karosserier av sedantyp, byggda av Hägglund &
Söner. Bussarna hade plats för 19 sittande passagerare. På bilden har en av
dessa bussar fotograferats vid SJ:s Busstation i Pajala. Lägg märke till den
täckta släpvagnen med takräcke.
|
Foto från 1930 som visar en en Scania-Vabis buss för linje 54
vid Norrbro i Stockholm. Byggnaden i bakgrunden är Kungliga Operan. (2022-11-23) |
|
Vykort som visar bussparkering vid Skövde Järnvägstation en
vinterdag. Bussarnas design gör att man kan datera fototillfället till tidigt
1930-tal. (2013-12-25)
|
|
Vykort som visar
Torget i Åmål. Designen på de parkerade
bussarna gör att man kan datera
fototillfället till cirka 1930. (2014-11-01)
|
|
Vykort som visar bussar och lastbilar vid
Busscentralen i Sundsvall. Fordonens design gör att man kan datera
fototillfället till omkring 1930.
(2021-07-21)
|
|
Denna
Brockway buss, med igenkänningsmärke M14170,
från
cirka 1930 trafikerade enligt
destinationsskylten sträckan mellan Malmö och
Arlöv. (2022-05-13)
|
|
Foto från cirka 1930 som
visar bussar vid en av Bilägarnas inköpscentrals
bensinpumpar. Bussen till höger med
igenkänningsmärke AC1732 är en Chevrolet.
(2023-05-29)
|
|
Så här såg det ut
på Rådhustorget i Östhammar
vid midsommartid i
början av 1930-talet, bilar, bussar och
lastbilar i skön blandning.
Bilden kommer från Pär-Ola Malm. (2013-02-09)
|