|
|
Vid ratten i denna Maurer-Union från tidigt 1900-tal
sitter Evald Lönnberg, Ilsbo. Han ägde denna bil
omkring 1908-1910. Bilen erhöll
igenkänningsmärke D2 den 8 januari 1907. Registrerad
ägare var då direktör Lambert Fredrik Ståhlberg
i Eskilstuna. Som ägare under annan en
tidsperiod var även F. Sverdrup,
Stockholm. (2021-01-29)
|
|
Mannen och kvinnan sitter i
en Oakland modell 35 Touring 1913 som erhöll
igenkänningsmärke D18 vid registeromläggningen
1916, närmare bestämt den 25 februari. Då ägdes
bilen av Velocipedreparatör Oskar Theodor
Ohlsson i Malmköping. Men redan samma år, den 9
september, får bilen en ny ägare, handlande
Fritz Engvall i Flen. (2023-10-10)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en insamling åt
föräldralösa barn. Bilen är en Clement som inregistrerades den 10 juli
1907 och tilldelades igenkänningsmärke D49. Registrerad ägare var då Bilaktiebolaget (Bil-Bol) i
Stockholm. Clement var ett av de fabrikat som Bil-Bol sålde med början
1907. (2022-08-04)
|
|
En
trevlig bild som visar tre taxibilar med sina chaufförer. Bilen i mitten
är en Clement med igenkänningsmärke D49. Bilen inregistrerades den 10
juli 1907 och registrerad ägare var då Bilaktiebolaget (Bil-Bol) i
Stockholm. Clement var ett av de fabrikat som Bil-Bol sålde med början
1907. De två andra bilarna är av det franska märket Vinot et Deguingand
(ofta bara kallat Vinot), ett märke som var rätt populärt som taxibil i
Sverige kring 1910. Den vänstra bilen inregistrerades den 16 september
1909 och tilldelades då igenkänningsmärke A631. Registrerad ägare var då
droskägare Erik Gunnar Johnsson. Den högra bilen inregistrerades ett
halvår senare, närmare bestämt den 18 februari 1910. Bilen som då fick
igenkänningsmärke A673 hade droskägare Olof Nilsson som registrerad
ägare. (2022-08-04)
|
|
Det här fotot som är taget
i samband med en studentparad visar två bilar
som inregistrerades samma dag, den 9 augusti
1907, och som hade samma ägare, nämligen
Bilaktiebolaget i Stockholm. Bilen närmast
kameran är en Argus Doppelphaeton som har
igenkänningsmärke D54. Efter följer en Horch
Doppelphaeton med igenkänningsmärke D55.
(2023-03-31)
|
'
|
Mannen sitter i en Cadillac
modell M Victoria Touring från 1906-07 som inregistrerades 1908 och tilldelades igenkänningsmärke D104.
Registrerad ägare var då Nyköpings Bilåkeri. Notera
reservdäckets placering.
(2021-10-22)
|
Den här bilden ha ställts till förfogande av Jan Eng,
Ljusdal. Fotot togs av
Bror Hjalmar Sjöberg och visar några av bilarna som skulle deltaga i
Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909, Haparanda-Stockholm. Bilen längst till
vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av
Freddie
Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906
med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och
bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil
från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. (2013-04-29)
Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar
bilar som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt
en vecka skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till
vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av
Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med
registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och
bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil
från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med
registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni
1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström,
Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av
Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-05)
Bror
Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i Svenska
Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra från
Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119
och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats
den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen
bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den
inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från
Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell
30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med
registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni
1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström,
Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av
Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-06)
|
Fotot som är taget
cirka 1916 visar ett antal bilar framför
Turisthotellet i Torsby. Det är inte
lätt att med bestämdhet identifiera
bilarna, men här följer ett försök.
Bilen längst till vänster är en Gea. Bilen
fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli
1909, då ägdes den ingenjör L.O.
Svedlund i Katrineholm. Den såldes
senare till källarmästare Alfred Lidén i
Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen
igenkänningsmärke S21. Med tiden fick
bilen ett nytt karosseri, vilket syns på
fotot.
Bil nummer två som delvis är skymd är
troligen en Studebaker från cirka 1914. Den tredje bilen kan vara
en Overland Touring från cirka 1914. Bil
nummer fyra kan vara en
Buick från cirka 1911. Bil nummer fem är
oidentifierad, men den sista bilen är en Presto från cirka 1914. (2015-05-05)
|
|
Fotot som är taget
cirka 1916 visar sju parkerade bilar vid
Turisthotellet i Torsby. Det är inte
lätt att med bestämdhet identifiera
bilarna. Visserligen har fotot var
publicerat på annat håll och då med
vissa fabrikatangivelser, som emellertid
inte verkar stämma helt. Men låt oss
göra ett försök. Bilen längst
till vänster är oidentifierad, men den
stora bilen bredvid är en Gea. Bilen
fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli
1909, då ägdes den ingenjör L.O.
Svedlund i Katrineholm. Den såldes
senare till källarmästare Alfred Lidén i
Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen
igenkänningsmärke S21. Med tiden fick
bilen ett nytt karosseri, vilket syns på
fotot. Den tredje bilen kan vara en
Buick från cirka 1911. Bilen mitten kan
vara en Overland Touring från cirka
1914. Bilen nummer fem är troligen en
Studebaker från cirka 1914. Näst sista
bilen är en Presto från cirka 1914.
Längst till höger har vi troligen
ytterligare en Buick från cirka 1910. (2015-04-23)
|
|
Fotot visar kursdeltagare i Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan". Bilarna med igenkänningsmärke D126 och D128 är Piccolo
som inregistrerade 1909 med Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Som ägare. Bilen
längst till höger är en Motobloc som inregistrerades den 7 februari 1910 och
tilldelades igenkänningsmärke A774. Registrerad ägare var då grosshandlare Carl
Bäckdahl, Stockholm. (2022-12-21) |
|
Bilden som ser att vara tagen i början av 1910-talet visar sannolikt en utexaminerad kurs från Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan". Bilen längt till vänster är en Piccolo som
inregistrerades 1909, den tilldelades då igenkänningsmärke D126. Vid
registreringstillfället ägdes bilen av Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Även bil
nummer två är en Piccolo, som inregistrerades på igenkänningsmärke D128 år 1909
och med Aktiebolaget E. Lundvik & Co som registrerad ägare. Bilen i mitten kan
vara en De Dion-Bouton från cirka 1904. Den inregistrerades den 4 januari 1907
och tilldelades då igenkänningsmärke A57. Vid registreringstillfället var det
arkitekt Vilhelm Otto Adolf Dähn i Stockholm som ägde bilen. Sedan har vi
ytterligare en Piccolo som vid registreringstillfället, 12 juni 1909, ägdes av
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen har igenkänningsmärke D118. Längst till
höger står en M.A.F. som inregistrerades den 15 juni 1910 och då tilldelades
igenkänningsmärke D151. Även den bilen ägdes vid registreringstillfället av
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. (2016-12-09)
|
|
Bilden visar sannolikt en utexaminerad kurs från Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan". Från vänster ses två Piccolo-bilar. Bilen i
mitten är troligen en M.A.F. Sedan följer
ytterligare en Piccolo och en M.A.F. Bilen i
mitten inregistrerades
den 7 november 1910 och tilldelades då
igenkänningsmärke D169. Registrerad ägare var då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. i Stockholm.
Piccolon till höger inregistrerades ett år
tidigare och tilldelades igenkänningsmärke D128.
M.A.F.-bilen längst till höger fick
igenkänningsmärke D151 vid
registreringstillfället den 15 juni 1910. Även
dessa bilar hade
Aktiebolaget E. Lundvik & Co som ägare vid
registreringstillfället, men D151 kom senare att
ägas av Freddie Rääf.
(2015-12-19)
|
|
Fotot som ska vara taget vid Biologiska Museet i Stockholm 1911
visar antagligen Erik Lundviks "Autotekniska Skolan", det var vanligt man tog
sådana här gruppfoton med elever och bilar. Bilen längst till vänster är en
Piccolo som inregistrerades 1909 och tilldelades igenkänningsmärke D128.
Andra bilen från vänster är en Horch som inregistrerades 20 juli
1911 och tilldelades igenkänningsmärke A1383.
Bilen längst till höger är en MAF som inregistrerades den 15 juni 1910 och
tilldelades igenkänningsmärke D151. Dessa tre bilar var vid
registreringstillfällena ägda av Aktiebolaget E. Lundvik & C:o
i Stockholm. Bilen näst längst till höger är Motobloc som inregistrerades 13
februari 1907.
Registrerad ägare var då Aktiebolaget Auto i Stockholm. Denna Motobloc
hade körts av Carl Skånberg
Svenska Automobilklubbens Vintertävling
1907. (2021-11-17)
|
|
Freddie Rääf tog detta foto år 1910. Bilen med registreringsnummer D151 är en
MAF som ägdes av Freddie. När bilen registrerades den 15 juni 1910 var
Aktiebolaget E. Lundvik & Co i Stockholm registrerad ägare. I bilen sitter Freddies syster Märta och hennes make
Max Hermelin. Mannen bredvid bilen är Josef Kastengren och nästa person är Annie
Askeroth som möjligen var guvernant åt barnen Hermelin som står bredvid. De har
namnen Margareta, Carin, Lucie, Bengt-Olof, Ebba och Carl. Leif Holmberg har
hjälpt till med uppgifter. Bilden har
publicerats i Autohistorica 1/85. (2013-07-11)
|
|
Personerna färdas i en
Overland, troligen en modell 69-F Touring 1913,
som erhöll igenkänningsmärke D172 den 15 maj
1917. Registrerad ägare var då byggmästare L.P.
Larsson i Katrineholm. (2023-02-08)
|
|
Personerna färdas i en
Overland, troligen en modell 69-F Touring 1913,
som erhöll igenkänningsmärke D172 den 15 maj
1917. Registrerad ägare var då byggmästare L.P.
Larsson i Katrineholm. (2023-02-09)
|
|
Denna Commonwealth Touring med motornummer 37249 inregistrerades den 26
maj 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke A7419. Registrerad ägare
var då Rich. F Björkmans Motor i Stockholm. Den 5 september 1922 hamnade
bilen troligen i Mariefred. En efterbesiktning utfördes den 16 maj 1923
och det kan vara då som bilen fick igenkänningsmärke D175. Ägare var då
Stadsfiskalen Viktor Dahllöf, Mariefred. Den 15 november 1927 blev Erik
Wiktor Pettersson ny ägare. Han var arrendator vid Solö i Fogdö socken,
Strängnäs. Fotot lär vara taget under den tid Dahllöf ägde bilen. Bilens
nästa och troligen sista ägare blev P.G. Dahlström i Eskilstuna. Han tog
över som ägare den 19 maj 1929, men redan i december samma år avfördes
bilen ur registret med noteringen "ägaren anmäler att automobilen
nedskrotats". Fotot har skickats in av Andreas Uddling som även bidragit
med faktauppgifterna.
(2020-02-09)
|
|
Mannen sitter i en Apollo Doppelphaeton som inregistrerades
den 18 juni 1911 och tilldelades igenkänningsmärke D193. Registrerad ägare var
då Åkerifirman C.J. Pettersson & O.T. Larsson, Visby. (2022-03-22)
|
Rolls-Royce som bärgningsbil är inte speciellt vanligt, men
bilden visar en 40/50 HP, en så kallad Silver Ghost, som på 1930-talet byggdes
om till ett sådan fordon. Ursprungligen var bilen troligen tillverkad cirka 1912. I mitten av 1920-talet ägdes bilen av kronprins Gustaf Adolf och
registreringsnumret var då A6. Oftast kördes bilen av chaufför Carl August
Österberg. Bilen förblev i kungahusets ägo till maj 1930 så den såldes till en
skrothandlare Holmström i Norrköping. Bilen såldes sedan vidare till J.
Pettersson i Nyköping. 1934 hamnade bilen hos Bernhard Johanssons Smidesverkstad
i Enstaberga. Där kapades ramen baktill, bakfjädringen förstärktes med
spiralfjädrar, hytt, flak och kram sattes på plats. Skärmarna bockades för att
de skulle se modernare ut. Huvudstrålkastarna och de mindre sidostrålkastarna
lät man sitta kvar, men man kompletterade med takmonterad strålkastare från en
T-Ford. Någon startmotor monterades inte, utan man var tvungen att veva igång
bilen som nu fått registreringsnummer D206. Kranen kommer från Weaver Auto Crane. Som bärgningsbil användes bilen en
bit in på 1940-talet. Under kriget ställdes den undan i ett garage, men efter
ett togs den ut i fria luften för att slutligen köpas av en skrothandlare från
Norrköping den 7 mars 1943. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/77.
|
Registreringsnummer D214
sitter på en Overland Touring från cirka 1915.
Föraren heter Alfred Goldschmidt och pojken som
är passagerare heter Torsten Enblom. Bilden är
tagen cirka 1920. D214 tilldelades den 28 maj
1919 en bil ägd av ingenjör Einar Larsson-Pyk,
Tummelsta, Ärila. Leif Holmberg har hjälpt till
med uppgifter. (2013-03-08)
|
|
|
Personerna sitter i en Chevrolet 490 Touring från cirka 1919 med
igenkänningsmärke D221.
I mitten av 1920-talet ägdes bilen av fröken Linnéa Öijer, Malmköping.
Kan det vara någon av personerna i bilen? Andreas Uddling har hjälpt
till med information
(2019-08-19)
|
|
Personerna sitter i en Chevrolet 490 Touring från cirka 1919 med
igenkänningsmärke D221.
I mitten av 1920-talet ägdes bilen av fröken Linnéa Öijer, Malmköping.
(2019-09-18)
|
Harley-Davidson med sidovagn som har registreringsnummer D237. Fotot ska vara
taget i Hällbybrunn 1924.
|
Stockholm fick sina första bilskolor 1909 där man fick lära
sig bilkörning och få så kallat kompetensbevis. Det var vanligt att man tog
sådana här gruppfoton. Den aktuella bilden visar troligen Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan", bilarna av märkena M.A.F. och Horch representerades
nämligen av
Aktiebolaget E. Lundvik & C:o
i Stockholm. Bilen längst till vänster är en M.A.F. som den 20 juni 1912
inregistrerades och tilldelades igenkänningsmärke D241. Bilen som kan vara av
typen G 6/16 PS hade då Aktiebolaget E. Lundvik & C:o som ägare. Bilen längst
till höger är också en M.A.F. Den ser ut att vara D-registrerad, men numret går
inte att tyda. De tre andra bilarna är av märket Horch. Bil nummer 2
inregistrerades den 9 augusti 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke A863.
Vid registreringstillfället ägdes den bilen av Hyrverksaktiebolaget Frey i
Stockholm. Bilen i mitten inregistrerades den 15 mars 1911 och då med chaufför
Emil Petersson som ägare. Han var hemmahörande i Landskrona, så bilen fick
igenkänningsmärke M136. Fotot har skickats in av Leif Holmberg. (2014-04-20)
|
|
Fotot som ska vara taget 1912 visar antagligen Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan", det var vanligt man tog sådana här gruppfoton
med elever och bilar. Bilen längst till vänster är en M.A.F och de övriga är
Horch, båda dessa fabrikat representerades för övrigt av
Aktiebolaget E. Lundvik & C:o
i Stockholm. Bilen längst till höger inregistrerades den 15 mars 1911 och då med chaufför
Emil Petersson som ägare. Han var hemmahörande i Landskrona, så bilen fick
igenkänningsmärke M136. Bilen bredvid inregistrerades den 1 juli 1912 och
tilldelades då igenkänningsmärke D245. Registrerad ägare var då kandidat Emil
Pettersson, även han hemmahörande i Landskrona. (2015-03-12)
|
|
Mannen sitter i en Scripps-Booth Roadster som
inregistrerades den 10 november 1919 och som då
tilldelades igenkänningsmärke D297. Vid denna
tidpunkt ägdes bilen, troligen en 4-cylindrig
modell G, av biografägare G.A. Rönell i Flen.
(2020-10-21)
|
|
MAF med
registreringsnummer D305, inregistrerad den 29 juli 1913 och då ägd av
Aktiebolaget E. Lundvik & C:o i Stockholm. Leif Holmberg har hjälpt till
med uppgifter. (2013-07-11)
|
|
MAF med
registreringsnummer D305, inregistrerad den 29 juli 1913 och då ägd av
Aktiebolaget E. Lundvik & C:o i Stockholm. Leif Holmberg har hjälpt till
med uppgifter. (2013-07-11)
|
|
MAF med
registreringsnummer D305, inregistrerad den 29 juli 1913 och då ägd av
Aktiebolaget E. Lundvik & C:o i Stockholm. Leif Holmberg har hjälpt till
med uppgifter. (2013-07-11)
|
Voisin typ C3 med 4-dörrars täckt Belvalette-kaross som en tid ägdes av
Bertil Lindblad. Bilen hade då registrerings-nummer D360. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 1/73.
|
Sperber
Doppelphaeton från cirka 1913 med
registreringsnummer D378. 1926 ägdes
denna bil av Lundin & Andersson
Motorverkstad, Sörgärdet Strängnäs.
Andreas Uddling har hjälpt till med
uppgifter. (2019-08-27) |
|
Mercedes-Benz SSK med
registrerings-nummer D728 som
tävlingskördes av P.W. Widengren.
Bilden har publicerats i Autohistorica
4/80.
|
P.W. Widengrens Mercedes-Benz SSK med registreringsnummer D728 ses här på
Hjälmaren under "Is-TT" 1931. Notera att bilen lättats något genom att skärmarna
demonterats. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/81.
|
Fyra damer och en chaufför vid en Ford
modell T Touring från cirka 1920. Skylten med igenkänningsmärke D776
indikerar att fotot togs 1924 eller senare. 1926 ägdes bilen av
AB Gustaf Larsson i Nyköping.
Andreas Uddling har hjälpt till med uppgifter.
(2019-08-28)
|
|
Mannen sitter
på en 5 hästkrafters N.S.U. som inregistrerades den 25 juli 1919 och då
tilldelades igenkänningsmärke D916. Vid registreringstillfället ägdes
motorcykeln av telefonreparatör J.E.V. Hagman i Vagnhärad.
(2016-04-09)
|
Den här bilden som visar en Volvo PV651 från 1929 med registreringsnummer D968
kommer från Mässing- & Nickelmedlemmen Pelle Lundström. Bilen som hade
chassinummer 6044 och motornummer 20043 levererades den 28 juni 1929 till Pelles
far i Stora Sundby. Bilden är tagen innan bilen byggdes om och fick hydrauliska
bromsar, detta skedde i oktober 1929.
|
Mannen kör en Henderson med sidovagn
som inregistrerades den 18 april 1921 och tilldelades igenkänningsmärke D1594.
Registrerad ägare var då firman Axel Pettersson Efterträdare, Eskilstuna. (2024-04-07)
|
D1770, en Ford modell T Touring 1924 med förnicklad
kylarmaskering har råkat illa ut. Enligt uppgift ska platsen vara Åkersberga och
årtalet 1929. Olyckan tros ha inträffat vid en järnväg och då troligen
Roslagsbanan. Vid sidan av vägen ligger en järnvägsbom och i bakgrunden skymtar en
semafor. Personen längst bak i bilden med skärmmössa är troligtvis Johan Wallén.
Han var stationsinspektör i Åkersberga 1922-1937, tidigare hade han tjänstgjort
vid Djursholms Ösby. Bilen inregistrerades den 26 maj 1924 och ägare var då
lantbrukaren C.E. Larsson, Vilsta, Eskilstuna. Pelle Lundström och Leif Holmberg har bidragit med information. (2013-02-26).
|
Det här fotot som kan vara
taget i Jönåker hösten 1923 och visar två män,
David Lindberg och Albert Nilsson, sittande på
en Husqvarna 550 cc. Det var David som ägde
motorcykeln, han fick den inregistrerad den 4
augusti 1922 och den erhöll då igenkänningsmärke
D1957.
(2021-10-01)
|
|
Det här fotot är taget
utanför gården i Gevle (stavning Gefle
förekommer också) i Jönåker i början av
1920-talet. Bilen är en Hupmobile modell R
Touring som inregistrerades den 20 april 1920
och tilldelades igenkänningsmärke D2040.
Registrerad ägare var då
skjutsstationsföreståndare Gottfrid Segerholm.
Det är Gottfrid som står vid sidan av bilen. I
framsätet sitter bröderna Botvid (vid ratten)
och Per Segerholm. I baksätet sitter mor Klara
Charlotta Segerholm. Vid 1924 års
registomläggning, närmare bestämt 12 mars,
erhöll bilen igenkänningsmärke D860. Då tycks
Botvid Segerholm vara bilens registrerade ägare.
Fotot har skickats in av Stig Göransson som även
har hjälpt till med information. (2022-01-29)
|
|
Mannen står vid en Ford modell T Pickup 1926 som ser ut att ha igenkänningsmärke
D3217.
(2024-08-26)
|
|