|
Den 16 januari 1907 inregistrerades två bilar på
fabrikör K.A. Pettersson i Linköping. De fick igenkänningsmärkena E4 och
E5. Båda bilarna var antagligen 2-cylindriga Reo modell A Touring från
cirka 1906. Den här bilden visar E4 på Storgatan i
|
Denna Hudson, troligen en modell 40 Phaeton, fick igenkänningsmärke E69 den 17
mars 1916. Bilen ägdes då av disponent Hugo Blom i Norrköping. Ett knappt år
senare, den 1 mars 1917, blir överingenjör Pehr Perno i Motala registrerad
ägare. I slutet av samma år, den 15 december 1917, förs bilen över på Motala
Verkstads AB.
(2017-01-16)
|
|
Två chaufförer med sina taxibilar,
Chevrolet Superior från cirka 1924.
Bilarna har igenkänningsmärke E77 och
E332. (2015-04-05)
|
Bergsjö omkring 1910.
(2013-02-25)
|
Denna E.M.F. Modell 30 Touring 1912
erhöll igenkänningsmärke E134 i samband med registeromläggningen 1916,
närmare bestämt den 14 april. Då ägdes bilen av Chaufför Sven Aron Lavén i
Ödeshög. Före registeromläggningen hade bilen troligen igenkänningsmärke E165.
För den 6 juni 1913 tilldelades en bil ägd av Sven Aron Lavén detta
igenkänningsmärke.
(2021-07-10)
|
|
Mannen och barnen sitter i en
E-registerad Benz Doppelphaeton från
cirka 1912. Bilen som följer bakom är en
Studebaker 1913 som erhöll
igenkänningsmärke E149 vid
registeromläggningen 1916. Registrerad
ägare var då Gårdsägare Eric Alm i
Motala. Bilen som som skyms av Benzen
kan ha en svensktillverkad kaross.
(2020-03-14)
|
|
Denna De Dion-Bouton Tonneau från cirka 1903 inregistrerades
den 4 juli 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke E132. Vid
registreringstillfället ägdes bilen av ingenjör Albin Juberg i Linköping. Enligt
uppgift ska detta vara den första taxibilen i Linköping och chauffören på fotot
ska heta Palm i efternamn. (2021-08-27)
|
|
Fotot visar droskstationen vid Stora Torget i Linköping
omkring 1910. Vid denna tid dominerade fortfarande hästdroskorna. Bilen som är
en De Dion-Bouton Tonneau från cirka 1903 ska vara den första taxibilen i
Linköping. Den inregistrerades den 4 juli 1910 och tilldelades då
igenkänningsmärke E132. Vid registreringstillfället ägdes bilen av ingenjör
Albin Juberg i Linköping. (2021-08-31)
|
|
Folksamling kring bilen, en Scania med igenkänningsmärke
E142. Sannolikt är det den bil som den 15 september 1910 inregistrerades på Karl
Sigfrid Forslund, Norrköping.
(2019-05-20)
|
|
Den unga mannen står vid en
Reo buss för 21 personer som inregistrerades den
7 februari 1925 och tilldelades
igenkänningsmärke E170. Registrerad ägare var då
byggmästare Karl Jonsson, Linköping.
(2023-04-20)
|
|
Brandbilar blev under
1910-talet en viktig produkt för Scania-Vabis och bilden visar den företagets
första specialtillverkade stegbil. Den levererades till Norrköpings stads
brandstation och inregistrerades den 4 december 1912 och tilldelades
igenkänningsmärke E176.
(2023-12-27)
|
|
Här ser
det ut som att det pågår servicearbete,
motorhuven är uppfälld och mannen håller i ett
verktyg. Bilen ser ut att vara en Cadillac
modell 30 från cirka 1911. Igenkänningsmärket är
i alla fall E197. Detta nummer utdelades första
gången den 25 juli 1911, till en bil som ägdes
av en grosshandlare Axel Karlsson i Linköping.
Men fotot kan vara taget efter
registeromläggnigen 1916. E197 tilldelades då,
12 maj 1916, en 4-sitsig 35 hästkrafters bil ägd
av lantbrukare Karl Sydbom, Hättorp.
(2015-01-18)
|
|
Denna Chalmers Touring
inregistrerades den 31 oktober 1916 och
tilldelades igenkänningsmärke E264. Registrerad
ägare var då Direktör Sten Kjellgren, Reijmyre.
(2021-12-06)
|
|
Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december
1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället
ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med
information. (2014-01-03)
|
|
Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december
1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället
ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med
information. (2014-01-03)
|
|
Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december
1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället
ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med
information. (2014-01-03)
|
|
Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december
1913 och då tilldelades
igenkänningsmärke E332. Vid
registreringstillfället ägdes bilen av
av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif
Holmberg har hjälpt till med
information. (2014-01-03)
|
|
Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december
1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället
ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med
information. (2014-01-03)
|
|
Det här fotot som är taget vid ett sågverk visar
en Clydesdale för 3-tons last. Lastbilen
inregistrerades den 24 maj 1919 och tilldelades
då igenkänningsmärke E361. Registrerad ägare var
då Grosshandlare Per Svanberg in Linköping.
(2020-08-07)
|
|
Personerna färdas på en Harley-Davidson med
sidovagn som har igenkänningsmärke E373.
Motorcykeln fick detta nummer den 15 juni 1917
och ägare var då disponent Erik Berger i
Norrköping. Ett halvår senare, den 21 december
1917, blev en annan disponent motorcykelns
ägare, nämligen Efr. Molander i Linköping.
(2015-01-16)
|
|
Denna buss, en Kissel Kar,
för 20 passagerare inregistrerades den 6 juli
1915 och tilldelades igenkänningsmärke E543.
Registrerad ägare var då Aktiebolaget Biltrafik
i Linköping. (2023-04-17)
|
|
Mannen sitter på en Harley-Davidson från
cirka 1920 som har igenkänningsmärke
E581. (2015-04-26)
|
|
Vykort som visar Apoteket i Odensbacken.
Bilen som har
registreringsnummer E763 är en Fiat 501 Torpedo,
som vid registreringstillfället den 1
juli 1924 ägdes av överlärare Bror
Eriksson i Mjölby. Leif Holmberg har
hjälpt till med uppgifter.
(2021-06-16)
|
|
Dessa tre Ford modell TT lastbilar inregistrerades under 1920
och hade då ägare i Kisa. Lastbilen till vänster inregistrerades den 3 april och
tilldelades igenkänningsmärke E823. Ägare var Anders Ivar Salomonson. Kastbilen
i mitten inregistrerades den 11 december och tilldelades igenkänningsmärke
E1511. Ägare var Kisa Bryggeri. Lastbilen till höger inregistrerades den 6 maj
och tilldelades igenkänningsmärke E939. Ägare var Åkare Gillis Larsson. (2024-09-18)
|
|
Motorcykeln med sidovagn som har registreringsnummer E932 är en 7 hästkrafters
Indian som inregistrerades den 2 augusti 1920. Motorcykelns ägare var då
skogvaktaren Ernst Edvard Hast, Hycklinge. På fotot ser det ut som att det pågår
ett vägarbete, notera varningsskylten och männen i bakgrunden. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-15)
|
|
Männen sitter i en Briscoe Touring som inregistrerades den 17
maj 1920 och tilldelades igenkänningsmärke E992. Registrerad ägare var då Sigrid
Svensson, Finspång.
(2022-09-21) |
|
Männen sitter på och i en
Harley-Davidson med sidovagn från cirka 1920 som ser ut att ha igenkänningsmärke
E1102.
(2019-06-05)
|
T-Ford Touring cirka 1920 med registreringsnummer E1433 fotograferad efter 1923,
vilketindikeras av den nyare skylttypen.
Uppgifter från medlem i Mässing & Nickel.
|
Det här fotot är taget i
samband med firande av Barnens Dag i Norrköping
1922. ”Elefantbilen” är en Briscoe Touring som
inregistrerades den 31 december 1920 och
tilldelades igenkänningsmärke E1528. Registrerad
ägare var då Lithografiska AB i Norrköping. (2022-05-31)
|
Personerna sitter i en Chevrolet 490
Touring från 1920-21 med
igenkänningsmärke E1708. (2014-05-08)
|
|
|
Mannen står vid
Ford modell T Pickup som har
registreringsnummer E2538. (2016-10-18)
|
|
Detta gruppfoto är taget vid Malmslätt,
troligen i mitten av 1920-talet. Bilen
med igenkänningsmärke E3221 är en
Scania-Vabis, troligen rör det sig om en
typ I. Motorcyklarna med
igenkänningsmärkena E2102 och E2103 är
oidentifierade. (2015-05-08)
|
|
Mannen sitter på en Harley-Davidson som inregistrerades den
10 november 1923 och tilldelades igenkänningsmärke E2138. Ägare var då kontorist
Albin Löf, Krokek. (2024-12-09)
|
|
Mannen står vid en Ford modell
TT buss för 14 personer som inregistrerades den 25 juli 1922 och tilldelades
igenkänningsmärke E2288, Registrerad ägare var då montör Karl Gunnar Theodor
Karlsson, Runstorp, Norrköping.
(2024-01-02)
|
Personerna står vid en Ford modell T
1926 med igenkänningsmärke E4510. (2014-05-06)
|
|
|
Mannen står vid en Ford modell T Touring från cirka 1926 som har
igenkänningsmärke E4510. (2015-04-30)
|
|
Personerna står vid en Ford modell T Touring från cirka 1926 som har
igenkänningsmärke E4510. (2015-05-01)
|
|
Personerna färdas i en Dodge Touring från cirka 1925 med
registreringsnummer E4846. (2024-08-109)
|
Postverket hade denna Ford AA lastbil från 1928. Fotot togs på Norra Bantorget i
Stockholm strax efter leveransen. Lastbilen kördes sedan till Norrköping där den
fick registreringsnummer E6774. Lastbilen användes av Postverket till 1935,
därefter köptes Forden av en lantbrukare. Bilden har publicerats i Autohistorica
2/86. (2013-01-03)
|
Fotot visar en
Ford modell T Touring från cirka 1923 som ser ut att ha
registreringsnummer E15753.
(2014-07-03)
|
|
|