E-län

 

Den 16 januari 1907 inregistrerades två bilar på fabrikör K.A. Pettersson i Linköping. De fick igenkänningsmärkena E4 och E5. Båda bilarna var antagligen 2-cylindriga Reo modell A Touring från cirka 1906. Den här bilden visar E4 på Storgatan i

 

Denna Hudson, troligen en modell 40 Phaeton, fick igenkänningsmärke E69 den 17 mars 1916. Bilen ägdes då av disponent Hugo Blom i Norrköping. Ett knappt år senare, den 1 mars 1917, blir överingenjör Pehr Perno i Motala registrerad ägare. I slutet av samma år, den 15 december 1917, förs bilen över på Motala Verkstads AB. (2017-01-16)

 

Två chaufförer med sina taxibilar, Chevrolet Superior från cirka 1924. Bilarna har igenkänningsmärke E77 och E332. (2015-04-05)

Bergsjö omkring 1910. (2013-02-25)



Denna E.M.F. Modell 30 Touring 1912 erhöll igenkänningsmärke E134 i samband med registeromläggningen 1916, närmare bestämt den 14 april. Då ägdes bilen av Chaufför Sven Aron Lavén i Ödeshög. Före registeromläggningen hade bilen troligen igenkänningsmärke E165. För den 6 juni 1913 tilldelades en bil ägd av Sven Aron Lavén detta igenkänningsmärke. (2021-07-10)



Mannen och barnen sitter i en E-registerad Benz Doppelphaeton från cirka 1912. Bilen som följer bakom är en Studebaker 1913 som erhöll igenkänningsmärke E149 vid registeromläggningen 1916. Registrerad ägare var då Gårdsägare Eric Alm i Motala. Bilen som som skyms av Benzen kan ha en svensktillverkad kaross. (2020-03-14)



Denna De Dion-Bouton Tonneau från cirka 1903 inregistrerades den 4 juli 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke E132. Vid registreringstillfället ägdes bilen av ingenjör Albin Juberg i Linköping. Enligt uppgift ska detta vara den första taxibilen i Linköping och chauffören på fotot ska heta Palm i efternamn. (2021-08-27)


 

Fotot visar droskstationen vid Stora Torget i Linköping omkring 1910. Vid denna tid dominerade fortfarande hästdroskorna. Bilen som är en De Dion-Bouton Tonneau från cirka 1903 ska vara den första taxibilen i Linköping. Den inregistrerades den 4 juli 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke E132. Vid registreringstillfället ägdes bilen av ingenjör Albin Juberg i Linköping. (2021-08-31)


Folksamling kring bilen, en Scania med igenkänningsmärke E142. Sannolikt är det den bil som den 15 september 1910 inregistrerades på Karl Sigfrid Forslund, Norrköping. (2019-05-20)


Den unga mannen står vid en Reo buss för 21 personer som inregistrerades den 7 februari 1925 och tilldelades igenkänningsmärke E170. Registrerad ägare var då byggmästare Karl Jonsson, Linköping. (2023-04-20) 


Brandbilar blev under 1910-talet en viktig produkt för Scania-Vabis och bilden visar den företagets första specialtillverkade stegbil. Den levererades till Norrköpings stads brandstation och inregistrerades den 4 december 1912 och tilldelades igenkänningsmärke E176. (2023-12-27)



Här ser det ut som att det pågår servicearbete, motorhuven är uppfälld och mannen håller i ett verktyg. Bilen ser ut att vara en Cadillac modell 30 från cirka 1911. Igenkänningsmärket är i alla fall E197. Detta nummer utdelades första gången den 25 juli 1911, till en bil som ägdes av en grosshandlare Axel Karlsson i Linköping. Men fotot kan vara taget efter registeromläggnigen 1916. E197 tilldelades då, 12 maj 1916, en 4-sitsig 35 hästkrafters bil ägd av lantbrukare Karl Sydbom, Hättorp. (2015-01-18)


Denna Chalmers Touring inregistrerades den 31 oktober 1916 och tilldelades igenkänningsmärke E264. Registrerad ägare var då Direktör Sten Kjellgren, Reijmyre. (2021-12-06)



Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december 1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-03)


Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december 1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-03)


Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december 1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-03)


Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december 1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-03)


Regal Underslung Touring som inregistrerades den 22 december 1913 och då tilldelades igenkänningsmärke E332. Vid registreringstillfället ägdes bilen av av A.K. Johansson i Vimmerby. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-03)

 

Det här fotot som är taget vid ett sågverk visar en Clydesdale för 3-tons last. Lastbilen inregistrerades den 24 maj 1919 och tilldelades då igenkänningsmärke E361. Registrerad ägare var då Grosshandlare Per Svanberg in Linköping. (2020-08-07)

 

Personerna färdas på en Harley-Davidson med sidovagn som har igenkänningsmärke E373. Motorcykeln fick detta nummer den 15 juni 1917 och ägare var då disponent Erik Berger i Norrköping. Ett halvår senare, den 21 december 1917, blev en annan disponent motorcykelns ägare, nämligen Efr. Molander i Linköping. (2015-01-16)

 

Denna buss, en Kissel Kar, för 20 passagerare inregistrerades den 6 juli 1915 och tilldelades igenkänningsmärke E543. Registrerad ägare var då Aktiebolaget Biltrafik i Linköping. (2023-04-17) 

 

Mannen sitter på en Harley-Davidson från cirka 1920 som har igenkänningsmärke E581. (2015-04-26)

 

Vykort som visar Apoteket i Odensbacken. Bilen som har registreringsnummer E763 är en Fiat 501 Torpedo, som vid registreringstillfället den 1 juli 1924 ägdes av överlärare Bror Eriksson i Mjölby. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2021-06-16)

 

Dessa tre Ford modell TT lastbilar inregistrerades under 1920 och hade då ägare i Kisa. Lastbilen till vänster inregistrerades den 3 april och tilldelades igenkänningsmärke E823. Ägare var Anders Ivar Salomonson. Kastbilen i mitten inregistrerades den 11 december och tilldelades igenkänningsmärke E1511. Ägare var Kisa Bryggeri. Lastbilen till höger inregistrerades den 6 maj och tilldelades igenkänningsmärke E939. Ägare var Åkare Gillis Larsson. (2024-09-18)

 

Motorcykeln med sidovagn som har registreringsnummer E932 är en 7 hästkrafters Indian som inregistrerades den 2 augusti 1920. Motorcykelns ägare var då skogvaktaren Ernst Edvard Hast, Hycklinge. På fotot ser det ut som att det pågår ett vägarbete, notera varningsskylten och männen i bakgrunden. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-15)

 

Männen sitter i en Briscoe Touring som inregistrerades den 17 maj 1920 och tilldelades igenkänningsmärke E992. Registrerad ägare var då Sigrid Svensson, Finspång. (2022-09-21)

 

Männen sitter på och i en Harley-Davidson med sidovagn från cirka 1920 som ser ut att ha igenkänningsmärke E1102. (2019-06-05)

 

T-Ford Touring cirka 1920 med registreringsnummer E1433 fotograferad efter 1923, vilketindikeras av den nyare skylttypen. Uppgifter från medlem i Mässing & Nickel.

 

Det här fotot är taget i samband med firande av Barnens Dag i Norrköping 1922. ”Elefantbilen” är en Briscoe Touring som inregistrerades den 31 december 1920 och tilldelades igenkänningsmärke E1528. Registrerad ägare var då Lithografiska AB i Norrköping. (2022-05-31) 

 

Personerna sitter i en Chevrolet 490 Touring från 1920-21 med igenkänningsmärke E1708. (2014-05-08)

 

Mannen står vid Ford modell T Pickup som har registreringsnummer E2538. (2016-10-18)

 

Detta gruppfoto är taget vid Malmslätt, troligen i mitten av 1920-talet. Bilen med igenkänningsmärke E3221 är en Scania-Vabis, troligen rör det sig om en typ I. Motorcyklarna med igenkänningsmärkena E2102 och E2103 är oidentifierade. (2015-05-08)

 

Mannen sitter på en Harley-Davidson som inregistrerades den 10 november 1923 och tilldelades igenkänningsmärke E2138. Ägare var då kontorist Albin Löf, Krokek. (2024-12-09)

 

Mannen står vid en Ford modell TT buss för 14 personer som inregistrerades den 25 juli 1922 och tilldelades igenkänningsmärke E2288, Registrerad ägare var då montör Karl Gunnar Theodor Karlsson, Runstorp, Norrköping. (2024-01-02)

 

Personerna står vid en Ford modell T 1926 med igenkänningsmärke E4510. (2014-05-06)

 

Mannen står vid en Ford modell T Touring från cirka 1926 som har igenkänningsmärke E4510. (2015-04-30)

 

Personerna står vid en Ford modell T Touring från cirka 1926 som har igenkänningsmärke E4510. (2015-05-01)

 

Personerna färdas i en Dodge Touring från cirka 1925 med registreringsnummer E4846. (2024-08-109)

 

Postverket hade denna Ford AA lastbil från 1928. Fotot togs på Norra Bantorget i Stockholm strax efter leveransen. Lastbilen kördes sedan till Norrköping där den fick registreringsnummer E6774. Lastbilen användes av Postverket till 1935, därefter köptes Forden av en lantbrukare. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2013-01-03)

 

Fotot visar en Ford modell T Touring från cirka 1923 som ser ut att ha registreringsnummer E15753. (2014-07-03)

 

                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se