|
|
Denna Cadillac,
troligen en modell M med svenskbyggd
kaross, inregistrerades den 28 augusti
1907 och tilldelades då
igenkänningsmärke F3. Registrerad ägare
var då Hyrverksägare C.O.F. Kruckenberg,
Jönköping. (2020-03-09) |
|
Mannen sitter i Ford modell T
Touring 1912 som erhöll igenkänningsmärke F4 vid
registeromläggningen 1916. Bilen ägdes då, den
14 februari 1916, av chaufförerna Karl Gustaf
Engelbrekt Svahn och Johan Gustaf Herman
Karlsson i Eksjö. (2022-05-09)
|
|
Mannen står vid en Husqvarna
modell 145 som inregistrerades den 5 maj 1916
och tilldelades igenkänningsmärke F44.
Registrerad ägare var då handlande Bernh.
Högberg, Huskvarna. (2023-12-01)
|
|
Denna Apollo typ C Doppelphaeton från cirka 1912
inregistrerades den 20 september 1916 och tilldelades igenkänningsmärke F77.
Registrerad ägare var då urmakare August Petterson i Gislaved och det är han som
sitter vid ratten. August hade bilen kvar till 1922 och efter ytterligare några
ägare hamnade den på Gotland där den fanns kvar ända in på 1950-talet. Fotot
kommer från August barnbarn Sven Odenholt. (2024-10-01)
|
|
Kvinnan sitter i en N.S.U. Doppelphaeton från cirka 1914
som har igenkänningsmärke F195.
(2018-11-15)
|
|
Mannen sitter i en Hupmobile modell 32 Touring
från cirka 1913 med igenkänningsmärke F195. Bilens
karossen är antagligen svenskbygd, den skiljer sig avsevärt
från Hupmobiles fabrikskarosser från den tiden.
(2019-05-09)
|
|
På fotot som
troligen är taget under senare delen av 1920-talet finns det en notering "Norra
Vi vid Sommen", så då vet vi att platsen är norr om Österbymo i Östergötlands
län. Motorcyklarna har följande registreringsnummer: F1263, F1454, F608, F38
(eller E38?), F1386 och F142. Med dessa uppgifter bör det vara möjligt att ta
reda på motorcyklarnas fabrikat.
(2016-03-25)
|
Chrysler Series 75 Convertible Coupé 1929 med registreringsnummer F230. Bilden
kommer från Lennart West och han har även bidragit med lite information. Bilen
ägdes av en person som jobbade på Husqvarna borstfabrik och som vid sidan om
även var återförsäljare för FN-bolaget och senare, från 1935, Belgimex. Men han
var tvungen att sälja bilen eftersom han inte fick ha en finare bil än chefen,
eller om det möjligen var chefens son. Det är möjligt att bilen då köptes av
René Robert som då var VD för Belgimex.
|
Personerna gör sitt bästa för att skymma bilen, en N.S.U.
från cirka 1913 med igenkänningsmärke F271. (2019-04-29)
|
|
Mannen sitter i en N.S.U. Doppelphaeton
från cirka 1913 med igenkänningsmärke F271. (2019-05-07)
|
|
Ett sällskap i en N.S.U. från cirka 1913
med registreringsnummer F271 har stannat
till för att bli fotograferade. (2013-04-15)
|
|
Ford
modell TT från 1919-20 som här tydligen används
som buss. Forden inregistrerades den 21
april 1920 och tilldelades då
igenkänningsmärke F299. Vid
registreringstillfället ägdes Forden av
handlande J.W. Öst, Tranås. De smala bakhjulen med massiva
ringar, 32x3½ tum, var standard på
tidiga modell TT.
Uppgifter har lämnats av medlemmar i Mässing &
Nickel, bland annat
Leif Holmberg.
(2014-01-13)
|
|
Männen sitter i en Chevrolet 490 Touring med
igenkänningsmärke F361, vilket togs ut första gången den
28 maj 1920. Som registrerad ägare angavs då doktor A.P. Franklin i
Jönköping. (2017-01-02)
|
|
Personerna sitter i
en Overland modell 4 Touring som
inregistrerades den 22 juni 1920 och
tilldelades igenkänningsmärke F416.
Registrerad ägare var då Oscar Hafström,
Vrigstad. (2022-07-11). |
Bilden som visar F475 är oskarp, men det ser ut som
att bilen är en Briscoe Touring från cirka 1920.
|
Det inte känt när och var detta fotografi togs, men bilen med igenkänningsmärke
F476 är i alla fall en Reo Touring från cirka 1919.
(2014-03-22)
|
Bil och motorcykel på en slitet foto. Bilen med registreringsnummer F527 är en
Chevrolet 490 Touring från 1918-19. Bilen inregistrerades den 31 augusti 1920
och som ägare angavs Gustaf Gustafsson, Månsarp. Motorcykeln med
registreringsnummer L555 är en Husqvarna som inregistrerades den 10 juni 1921.
Ägare var då lantbrukaren John Andersson, Vessljunga, Visseltofta. Leif Holmberg
har hjälpt till med med uppgifter.
(2013-02-27)
|
Fotot verkar vara taget i samband med en avresa. Bilen är en Chevrolet
490 Touring från cirka 1919 som har igenkänningsmärke F563. (2016-02-15)
|
|
Oidentifierad mars 2014 E. Mannen sitter på en motorcykel med
igenkänningsmärke F681. Detta nummer kan
säkerligen underlätta identifieringen.
(2014-03-23)
|
1922
kördes Six Days i Schweiz. Här är Husqvarna-laget uppställda för
fotografering. Förarna är Bernhard Malmberg, Per Svanbeck och Gustaf
Göthe. Motorcyklarna har registreringsnummer T717, F817 och B2265.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/71.
|
Ytterligare en bild som visar Husqvarnas lag inför Six-Days 1922.
Längst till vänster står den maskin som skulle köras av ingenjör
Bernhard Malmberg. Igenkänningsmärke T717 tilldelades en Harley-Davidson
den 18 mars 1920 och ägd av just Bernhard Malmberg, men här sitter T717
på en Husqvarna. Husqvarnan med sidovagn och registreringsnummer F817
ägdes av Huskvarna Vapenfabrik AB och skulle i tävlingen köras av Per
Svanbeck. De två övriga motorcyklarna kan vara de Husqvarna solomaskiner
som skulle köras av Gustaf Göthe och David Senning.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/71.
(2013-07-08)
|
|
Chauffören sitter i en Overland modell 4 Touring som
användes som taxi. Bilen inregistrerades den 14 juli 1921 och tilldelades
igenkänningsmärke F770. Registrerad ägare var då J.A. Söderström i Jönköping. (2024-07-22)
|
Oidentifierad december 2011 Q. Förslag finns att bilen är en Puch modell
XII Alpenwagen. Bilen tilldelades registreringsnummer F837 den 21 september 1921
och ägare var då Ernst Johansson och Aug. Ellvien, båda från Nässjö. Den 31
oktober 1922 blir chaufför Albin Gustavsson, Nässjö registrerad ägare. Den 8
februari 1924 får bilen ytterligare en ny ägare i Nässjö, förste lokreparatör
Johan Söderberg. Bilens hästkraftantal angavs till 8/35, vilket stämmer bättre
med den större Puch Alpenwagen, den som kallades VIII, 14/40 PS. Leif Holmberg
har hjälp till med uppgifter. (2013-02-27)
|
|
Durant modell 4-40 från 1929 med
registreringsnummer F897. Här är det tydligen
droskchauffören som står längst bak och
han ska nog snart ska skjutsa de två uppklädda
herrarna.
|
|
Mannen står vid en Ford modell TT buss som inregistrerades
den 26 maj 1922. Ägare var då grosshandlare C.J.Roman i Gränna.
(2024-06-15)
|
Ford T Touring 1923 med registreringsnummer F1261. Fotot ska
enligt uppgift vara taget i Huskvarnatrakten 1923. Information från medlem i
Mässing & Nickel.
|
Mannen står vid en Briscoe Touring från cirka 1921 med
igenkänningsmärke F1561. Lägg märke till skylten med "PRATTS BENSIN". (2013-11-18)
|
Husqvarnas lag till Six-Days 1929 bestod av Bernhard Malmberg, Folke
Mannerstedt och Yngve Ericsson. Här har de fotograferats på
fabriksgården före avfärden. Motorcyklarna som man ställde upp med var
två 500 cc solocyklar och en 700 cc sidvagnscykel. Folke och Yngve
använde solomaskinerna medan Berhard körde sidvagnsmaskinen. Två av
motorcyklarna hade registreringsnummer F2072 och F2074.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/71.
|
Ford Modell TT
lastbil som inregistrerades den 14
oktober 1924 och då tilldelades
igenkänningsmärke F2077. Vid
registreringstillfället ägdes lastbilen
av Möbelkompaniet i Jönköping. Lastbilens påbyggnad ska ha
gjorts i Kungsbacka. Leif Holmberg har
hjälpt till med information.
(2014-01-19)
|
|
Männen har fotograferats
vid en Oldsmobile Touring som inregistrerades
den 2 juni 1925 och tilldelades
igenkänningsmärke F2347. Registrerad ägare var
då C.O.R. Johansson, Värnamo.
(2021-11-26)
|
Durants lågprismärke Star såldes i vissa länder under namnet Rugby. Den här
bilen med registreringsnummer F2869 är tillverkad cirka 1925.
|
När det här fotografiet skulle tas fick bilen, en Ford modell
T Tudor Sedan från 1927 med registreringsnummer F3479, ställas lite snett
jämfört med vägens längdriktning.
(2017-02-09)
|
Registreringsnummer F3619 tillhör en 4-dörrars
täckt Nash Standard Six från 1929. Enligt uppgift är bilden tagen vid
Djurafall, Tranås.
|
Mannen sitter på en Ford modell T Tudor Sedan 1927 med registreringsnummer
F4483. (2024-10-11)
|
|