H-län
 

Registreringsnummer H36 tillhör en Overland Touring, förmodligen från 1914.

 

 

Bilden visar en 2-cylindrig Phänomobil 4/6 PS från 1911 som året därpå köptes av handlande Karl Danielson, Borgholm Det var en av de första bilarna på Öland, den 30 mars 1912 tilldelades fordonet igenkänningsmärke H42. Karl Danielson drev en skrädderifirma i Borgholm och Phänomobilen användes på försäljningsresor, men även privat.  Fotot är taget i samband med en söndagsutflykt till Räpplinge omkring år 1915. Mannen till höger som står med mössan i sin hand är fordonets ägare. Vid styrspaken sitter lantbrukaren Hugo Pettersson. Den lilla pojken längt till höger är Kurts son Sune. Karl Danielson var tydligen nöjd med denna Phänomobil, för hans nästa motorfordon blev ytterligare en Phänomobil, fast av den 4-cylindriga modellen. Leif Holmberg har hjäpt till med uppgifter. (2013-12-30)

 

Mathis Doppelphaeton från cirka 1914 med registreringsnummer H68. En 28 hästkrafters bil avsedd för 6 personer inregistrerades på detta nummer den 5 maj 1919. Ägare till den bilen var åkare Harald Kernell, Gamleby. Det är inte säkerställt att det rör sig om samma bil som på fotot. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-14)

 

 

Horch Doppelphaeton från cirka 1914 med registrerings-nummer H189. (2013-05-03)

 

Ley 6/16 PS typ T6 Tourenwagen som inregistrerades den 2 september 1921 och då erhöll igenkänningsmärke H651. Ägare vid registreringstillfället var jordbrukare Axel Viktor Svensson i Södra Vi. Det finns även uppgifter som säger att köpmannen Eric Rudell i Vimmerby hade tillstånd att utöva yrkesmässing automobiltrafik med denna bil inom inom Kalmar, Jönköpings och Östergötlands län. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-10)

 

Ytterligare en bild som visar Ley 6/16 PS typ T6 Tourenwagen som inregistrerades den 2 september 1921 och då erhöll igenkänningsmärke H651. Ägare vid registreringstillfället var jordbrukare Axel Viktor Svensson i Södra Vi. Det här fotot är taget 1924 eller senare eftersom bilen har fått registreringsskylt med det utseende som infördes detta år. Man kan också se att framdäcken är utbytta. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-10)

 

Bilen är en Ford modell T Touring från cirka 1923 med igenkänningsmärke H1115. Personerna som sitter i bilen ska vara Elin och Arvid Jonsson och fotot kan vara taget i Fröseke. (2014-04-23)

 

Haynes Light Twelve från cirka 1920 med registreringsnummer H1294. Bilen ägdes ursprungligen av bokförläggaren Erik Åkerlund i Stockholm. Denne använde den 12-cylindriga bilen som jaktbil. Sommaren 1928 blev Gunnar Mårtensson ägare till bilen och fotot lär vara taget vid den tidpunkten. Notera kylarprydnaden och de för Haynes så karaktäristiska strålkastarna. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/80.

 

Ytterligare en bild som visar Haynes Light Twelve med registreringsnummer H1294. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/80.

 

Ytterligare en bild som visar Haynes Light Twelve med registreringsnummer H1294. Ett jaktlag har ställt upp sig för fotografering. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/80.

 

Två H-registrerade bilar. Till vänster en Studebaker Touring med igenkänningsmärke H1325 och till höger en Dodge Touring med igenkänningsmärke H1651. Båda bilarna är trolgen tillverkade 1923-24. (2014-08-26)

 

Männen står vid och sitter i en Ford modell TT lastbil med igenkänningsmärke H1429. (2019-04-08)

 

Mannen står vid en 4-dörrars täckt Willys Knight från cirka 1928 med registreringsnummer H4430. (2014-08-26)

 

                                     © 2019 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se