Den första bilen i det svenska kungahuset var denna 5 hästkrafters Daimler från
1899. Kronprins Gustaf gjorde 1899 en resa i Tyskland och besökte då bland annat
Daimlerfabriken i Cannstadt. Därefter lät han ingenjör Pontus Qvarnström
importera bilen på bilden. Med bilen följde en tysk instruktör, men
provkörningarna blev inte till belåtenhet för kronprisen. Bilen var för svag och
hade problem med att ta sig upp för backar. Efter efter en kort tid såldes bilen
vidare till AB Taxameter i Stockholm och blev Sveriges första taxibil. Men någon
succé som taxi blev det inte och det förmodas att bilen fick sluta sina dagar
som ombyggd till lastbil. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/75.
|
Sedan kronprins Gustaf år 1899 ha lämnat
tillbaka en Daimler till Maskinfirman Stieltjes i Stockholm, lät han samma firma
beställa hem en Peugeot från Frankrike. Bilen som var en typ 28 levererades
sommaren 1900. Fotot är taget vid Tullgarn och planen var att bilen skulle
användas på den 20 km långa sträckan Tullgarn-Järna, som beräknades ta 50
minuter. I anslutning till leveransen provkördes bilen den 74 km långa sträckan
Stockholm-Tullgarn som tog 3 timmar och 20 minuter. Inledningsvis kördes bilen
av en chaufför från Frankrike.
(2023-06-09)
|
|
Fotot är taget i Malmö i december 1903 i samband med provkörning av den
Scania typ AF Tonneau som Kronprins Gustaf hade beställt. Vid ratten sitter
direktör Hilding Hessler. (2015-05-06)
|
|
Vid Sveriges
första bilutställning i maj 1903 fick kronprins
Gustaf provåka i en Scania med Tonneau-kaross.
Detta ledde till att en ny Scania beställdes,
dock starkare än den han fått provåka.
Kronprinsens bil konstruerades och byggdes i
Malmö hösten 1903. Innan leveransen till prinsen
försågs bilen med ytterligare utrustning vid
Svenska Motorvagns AB i Stockholm. Detta
innefattade bland annat en vindruta och ett
baldakinliknande tak. På bilen ses bilen vid
leveransen på Tullgarn våren 1904. Vid ratten
sitter kronprisens chaufför J.E. Norrman.
Scanian användes i ett par år och en del längre
resor företogs, bland annat till Hälsingland,
Fagersta, Motala och Kalmar. Inom Scania
kallades denna bil för typ Af, eventuellt även
typ C. Motorn var 2-cylindrig och på 2,7 liter
och 12-14 hästkrafter.
|
|
Det här
fotot är taget i samband med Sveriges andra
internationella bil och båtutställning som ägde
rum i Stockholm några veckor i april-maj 1905.
Bilen är en Benz Doppelphaeton som ställdes ut
av E.C. Gjestvangs Handels- och
Fabriksaktiebolag. En tid efter utställningen
köptes bilen dåvarande Hertigen av Skåne, senare
Konung Gustaf VI Adolf.
(2023-05-15)
|
På bilutställningen vid Kaptensudden på Djurgården 30 april till 15 maj 1907
visade Gjestvagns bilfirma upp tre 40 hästkrafters Benz-bilar som hade dubbla
karosserier, öppna för sommarbruk och täckta för vinterbruk. Köpare av dessa tre
bilar var kronprins Gustaf och prinsarna Carl och Eugen. Bilden visar med stor
sannolikhet två av dessa Benz-bilar på 1907 års utställning, den vänstra täckta
bilen kan vara den som var avsedd för prins Eugen.
|
Denna Tidaholm typ TB inregistrerades den 3 juli 1908 och
tilldelades igenkänningsmärke R18. Registrerad ägare var Hans Majestät Konungen,
vilket vid denna tid var Gustav V.
(2021-11-11)
|
|
Vykort som visar Kronprins
Gustafs Benz på genomresa i Vrigstad den 3 juli 1907. Det är sannolikt
den bil som inregistrerades den 15 maj 1907 och då tilldelades
igenkänningsmärke A1. (2013-08-20).
|
|
Vykort som visar Kronprins Gustafs besök vid Malfors, vilket troligen
ägde rum 1907. Det ser ut som att Kronprinsen sitter i den hästdragna vagnen,
medans hans bil, en Benz, står till vänster.
(2017-02-08)
|
Gustaf V och kejsar Wilhelm låter sig transporteras i en av de stora Benz-bilar
som kungen ägde under årens lopp. Det här är en 40 hästkrafters modell till
vilken det även fanns en täckt limousinekarosseri för vinterbruk.
Den här bilden som är tagen i samband med "Kriget i Bohuslän" 1907 visar
förmodligen samma Benz-bil, även om vissa detaljer skiljer. Gustav blev kung i
slutet av 1907 sedan hans far Oscar II avlidit den 8 december. Lägg märke till
skydden för lyktorna och framskärmarnas utformning.
Benz med registreringsnummer A4 har fotograferats framför hovstallet.
Bilden har publicerats i Autohistorica 2/80.
|
Foto som visar en av Hovstallets Benz-bilar i
samband med att Drottningen besökte Böda på Öland.
(2013-10-14)
|
Kung Gustav V står bredvid en Benz, fotot kan vara taget i Småland. Bilden har
publicerats i Autohistorica 2/80.
Kung Gustav V med Benz anländer till Falköpingsutställningen 1910.
Ett kort som visar kung Gustav V i sin Benz i samband med ett besök i Skövde
20-21 juni 1910.
|
Ett kort som visar kung Gustav V vid sin Benz i samband med ett besök i
Axvall 1910.
(2019-09-30)
|
|
Ett kort som visar kung Gustav V:s Benz i samband med ett besök i
Axvall 1910.
(2021-01-05)
|
|
Fotot visar en Benz som användes av Kung Gustav V. (2024-08-14)
|
|
Ett kort som visar kung Gustav V i sin Benz i samband med ett besök i Skövde
20-21 juni 1910.
(2015-07-22)
|
|
Ett kort som visar kung Gustav V i sin Benz vid Årnäs bruk i samband med
Västgötaresan 1910.
(2014-06-24)
|
|
Fotot visar kung Gustav V i sin Benz vid
Rådhuset i Lidköping. Årtalet ska enligt
uppgift vara 1911. (2012-11-14)
|
Ytterligare en bild som visar kung
Gustav V i Lidköping. Här har han klivit
ur sin Benz. (2012-11-14)
|
|
|
Ytterligare en bild som är tagen i
samband med kung Gustav V:s besök i
Lidköping. Här har han klivit ur sin
Benz. (2015-03-20)
|
Chaufför Östberg sitter i en av Hovstallet Benz-bilar, fotot är taget senast i
början av 1909.
Bilden har publicerats i Autohistorica 2/80.
|
Chaufför Friedsam och herr Engman i en av Hovstallets Benz-bilar.
(2015-01-01)
|
Ytterligare ett foto som visar Chaufför Friedsam och herr Engman i en av
Hovstallets Benz-bilar. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/80.
|
En av Hovstallets
Benz-bilar har fotograferats i Stockholm. (2013-01-04)
|
|
Det här fotot är taget i Borgholm när Kungen och
Drottningen lämnar båten HMS Drott. Fordonet i
förgrunden är en Tidaholm på 20/24 hästkrafter
och avsedd för 12 personer.
Tidaholmaren som var registrerad på H.M.
Konungen hade igenkänningsmärke A20, åtminstone
från 1916. (2020-06-24)
|
|
Prins Wilhelm och hustrun Maria sitter i en Benz 45 PS Doppelphaeton som hade
igenkänningsmärke A15. Prinsen deltog i flera biltävlingar kring 1910, bland
annat med denna Benz.
(2014-03-27)
|
När Svenska Motorklubben arrangerade hastighetstävling på isbana på Värtan
utanför Djursholm år 1911, så ställde Prins Wilhelm upp utan tävlan. Han körde
denna Benz 45 PS Doppelphaeton med registreringsnummer A15. Man har lättat bilen
genom att demontera bland annat stänkskärmar och strålkastare. Detta var
antagligen en bidragande orsak till att man satte inofficiellt hastighetsrekord
med 105 km/tim. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1913 och visar startnummer 32,
Prins Wilhelms Benz 45 PS Doppelphaeton med
igenkänningsmärke A15.
(2021-06-15)
|
|
Det är fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1913 och visar startnummer 32,
Prins Wilhelms Benz 45 PS Doppelphaeton med
igenkänningsmärke A15.
(2021-06-01)
|
Kung Gustaf V på besök i Karlskrona 1914. Bilen är troligen en av de två 55
hästkrafter Benz-bilar som han förfogade även vid den tidpunkten. Notera de
täckta lyktorna, de extra stänkskydden på framskärmarnas insidor. Lägg också
märke till KAK-märket högst upp på kylaren.
|
Gustaf V skaffade
sig denna Minerva år 1914. Han lät
Nordbergs i Stockholm bygga det täckta
karosseriet. Man lät även kylaren få en
spetsig form. Bilen fick även kupad
vindruta, gjord i ett stycke.
Fotot är taget på Skeppsholmen i
Stockholm alldeles före leveransen.
Bilden har
publicerats i Autohistorica 4/86.
(2012-01-09)
|
Ytterligare en bild som visar den Minerva med karosseri från
Nordbergs som Gustaf V skaffade 1914. Fotot är taget på Skeppsholmen i Stockholm
alldeles före leveransen. Notera att reservhjulet/däcket inte har kommit på
plats. I början av 1920-talet flyttades karosseriet över till ett annat
Minerva-chassi.
Bilden har
publicerats i Autohistorica 4/86.
(2012-01-09)
|
Det här fotot togs när Kung Gustaf V besökte
Luleå år 1921 i samband med stadens 300-års
jubileum. På bilden ses två av Hovstallets
Benz-bilar
(2013-10-06)
|
Kung Gustaf V stående i en öppen Benz Doppelphaeton. Den täckta bilen
bredvid är också en Benz.
|
Kung Gustaf V i en Benz Doppelphaeton från tiden kring första världskriget.
(2019-08-12)
|
|
Det här fotot som är taget vid gamla
stenvalvsbron i Jörlanda i Bohuslän visar
Kung Gustaf V i en Benz Doppelphaeton från tiden kring första världskriget.
Fotot kommer från Anders Olsson.
(2020-09-22)
|
|
Det här fotot visar
en Benz Doppelphaeton
från tiden kring första världskriget som
användes av Kung Gustaf V.
(2022-07-13)
|
Kung Gustaf V i en Benz Doppelphaeton från tiden kring första världskriget.
Kung Gustaf V på besök i Luleå 1921. Bilen är
täckt Benz från tiden närmast efter första
världskriget. Notera stålekerhjulen och de utanpåliggande avgasrören.
Kungligt besök i Ängelholm 1923. Den första bilen är en Benz. Lägg märke till
att bilen har krona framtill på kylaren och ingen registreringsskylt.
|
1923 besökte kung
Gustaf V Ängelholm och detta kort visar
när han står utanför Hotell Thor. Bilen
är en Benz, ett märke som var väl
representerat i Hovstallet under 1910-
och 20-talen. (2015-09-29)
|
|
Texten på kortet förklarar att det är
kungabesök i Ängelholm. Bilen i
förgrunden, som är på väg ur bilden, är
kungens öppna Benz. De övriga bilarna är
inte lätta att identifiera. (2013-04-04)
|
Foto som visar en imponerande bilsamling på Fyris torg i Uppsala.
Tidpunkten ser att vara i mitten av 1920-talet och
eftersom
man ser Uppsala Domkyrka i bakgrunden så kan det vara så att något
evenemang äger rum där. I raden närmast kameran står en Benz, det bör
vara en 70-hästkrafters modell från 1910-talets senare del. Gissningsvis
är det Kung Gustav V som är besök, det fanns ju flera Benz i hovstallet
vid den här tiden. Snett bakom Benzen står en Crossley och möjligen
tillhör även den hovstallet? I närmaste raden går det även att
identifiera Fiat 501. Kanske finns det någon som kan identifiera fler
bilar? Bilden kommer från Stig Larsson. (2013-05-07)
Rolls-Royce som bärgningsbil är inte speciellt vanligt, men
bilden visar en 40/50 HP, en så kallad Silver Ghost, som på 1930-talet byggdes
om till ett sådan fordon. Ursprungligen var bilen troligen tillverkad cirka 1912. I mitten av 1920-talet ägdes bilen av kronprins Gustaf Adolf och
registreringsnumret var då A6. Oftast kördes bilen av chaufför Carl August
Österberg. Bilen förblev i kungahusets ägo till maj 1930 så den såldes till en
skrothandlare Holmström i Norrköping. Bilen såldes sedan vidare till J.
Pettersson i Nyköping. 1934 hamnade bilen hos Bernhard Johanssons Smidesverkstad
i Enstaberga. Där kapades ramen baktill, bakfjädringen förstärktes med
spiralfjädrar, hytt, flak och kram sattes på plats. Skärmarna bockades för att
de skulle se modernare ut. Huvudstrålkastarna och de mindre sidostrålkastarna
lät man sitta kvar, men man kompletterade med takmonterad strålkastare från en
T-Ford. Någon startmotor monterades inte, utan man var tvungen att veva igång
bilen som nu fått registreringsnummer D206. Kranen kommer från Weaver Auto Crane. Som bärgningsbil användes bilen en
bit in på 1940-talet. Under kriget ställdes den undan i ett garage, men efter
ett togs den ut i fria luften för att slutligen köpas av en skrothandlare från
Norrköping den 7 mars 1943. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/77.
Bilden visar dåvarande kronprins Gustaf Adolf med sönerna Gustaf Adolf, Bertil
och Sigvard i en nyinköpt sexcylindrig Buick Touring från 1923. Det ser ut att
vara den sjusitsiga modellen 49. Vid ratten sitter försäljaren Per Näs som då
var verksam vid AB Hans Osterman. Den här Buicken var byggd i Kanada. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 2/81.
|
Fotot är taget 1923 när kronprins Gustaf
Adolf besökte Tidaholms Bruk. Bilen med
igenkänningsmärke A4 är en Buick från
1923. Troligen rör det sig om den
7-sitsiga modellen 49. (2015-07-20)
|
|
Bilen är en Buick Touring från 1923 med
igenkänningsmärke A4 som disponerades av dåvarande
kronprins Gustaf Adolf. (2015-10-12)
|
|
Folksamling vid en
Buick Touring från 1923 med
igenkänningsmärke A4 som disponerades av dåvarande
kronprins Gustaf Adolf. (2015-10-16)
|
|
Denna Daimler TB 6-21 är tillverkad 1923 och köptes ursprungligen av KAK
och KMK som skänkte bilen som bröllopsgåva till det dåvarande
kronprinsparet. Bilen inregistrerades i Sverige den 16 maj 1924 och
tilldelades då igenkänningsmärke A11. Kronprinsparet använde bilen
sparsamt och den 9 maj 1930 såldes den. Ny ägare blev Mellansvenska
Stenindustri och Metall AB och den 7 juni får bilen nummer A4686.
Följande år köps bilen av skulptören Erik Rafael-Rådberg och fotot tros
vara taget vid den tiden. Rafael-Rådberg hade en bostad i Kristinehamn
och han lät 1934 registrera om bilen i S-län, det blev det låga numret
S53. 1936 ställdes bilen undan och efter skulptörens död 1961 köptes
bilen av Hans Spolén, som under många år arbetat med renovering av
bilen. (2015-01-29)
|
|
1923 Levererades denna Minerva typ RR
till Hovstallet. Bilen som fick
registrerings-nummer A30 hade karosseri
byggt hos Jacobssons i Stockholm.
Bilden har
publicerats i Autohistorica 4/86.
(2012-01-09)
|
Prins
Sigvards första bil var denna Ford
modell T Tudor Sedan 1926 med
registreringsnummer A29. Bilen har en
del extrautrustning och detta utförande
kallades för ”Lilla Lincoln” i
generalagenten MotorAmis annonser.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 5-6/84.
|
|
Prins
Eugen ägde flera så kallade ”målarbilar”, det vill säga bilar som användes som
mobila utomhusateljér. Bilden visar en av dessa bilar, en Fiat 503 Torpedo från
1927 med registreringsnummer A8. Den ersatte närmast en Fiat 501 och 1931
flyttades nummer A8 över till nästa ”målarbil”, en Ford modell A. Lägg märke
till chauffören i bakgrunden, han hette Lund och hade till uppgift att bland
annat hålla nyfikna åskådare på avstånd så att prinsen fick lite arbetsro.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 5-6/84.
|
Bilden visar leverans av en kungahusets
tidigaste Cadillacvagnar. Det är
Kronprins Gustaf Adolf som tar emot en
Cadillac Series 314 Touring 1927. Den
fick registreringsnummer A4, vilket
bilen behöll till 1930. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 5-6/84.
|
En Delage typ GL studeras 1928 av kung Gustav V med uppvaktning. Det är
mannen med händerna på ryggen, Per Näs, som hoppas att kunna sälja den CD- och
interimsskyltade bilen med Belvalette-karosseri till Hovstallet. Detta lyckades
och den 30 maj registrerades bilen och fick nummer A24. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 2/81.
Samma Delage typ GL med Belvalette-karosseri sedan den köpts av kung Gustav V
1928. Här är bilen försedd med den kungliga kronan, men mellan 1928-1931 hade
bilen även registreringsnummer A24.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81.
Kronprins Gustaf Adolf och Prins Eugen köpte 1928 var sin
Lincoln modell L med täckt karosseri, förmodligen från Willoughby. Kronprinsens
bil hade registreringsnummer A5 fram till 1932 då numret flyttades över till en
ny Lincoln. Prins Eugens Lincoln hade registreringsnummer A8 fram till 1934.
Bilen till höger är förmodligen A5 eller A8. Den efterföljande bilen med
registreringsnummer A4 är en Cadillac Series 314 Touring 1927 som disponerades
av
Kronprins Gustaf Adolf. Cadillacen hade A4-skylten fram 1930. Fotot bör
således vara taget mellan 1928-30.
Bilden som är taget utanför Stockholms Central visar Kronprins Gustaf Adolfs
Lincoln modell L med registreringsnummer A5. Fotot bör
vara taget före 1932, för det året flyttades registreringsnummer över till en
annan Lincoln. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 5-6/84.
|
Kronprins Gustaf Adolf och Kronprinsessan Louise
står kronprinsens Lincoln modell L med
registreringsnummer A5. Fotot bör vara taget
före 1932, för det året flyttades
registreringsnumret över till en annan Lincoln. (2020-11-02)
|
|
Chauffören håller upp vänster bakdörr på
Kronprins Gustaf Adolfs Lincoln modell L med
registreringsnummer A5. Så Kronprinsen ska nog
snart sätta sig i bilen. Fotot bör vara taget
före 1932, för det året flyttades
registreringsnumret över till en annan Lincoln. (2020-11-30)
|
Bilden visar Prins Lennart och hans far prins Vilhelm med två Nash-bilar
från 1928. Coupén till vänster med registreringsnummer A25 disponerades
av Prins Vilhelm. Prins Lennarts bil, en Cabriolet hade
registreringsnummer A13. Förutom olika karosserier har bilarna en del
utrustning som skiljer, det mest tydliga är hjulen, stålekerhjul
respektive tallrikshjul. Båda bilarna är utrustade med en tidig typ av
körriktningsvisare, placerad till höger om vindrutan. Denna komponent
tillverkades av Zeiss. Bilden har varit publicerad i Autohistorica
5-6/84.
Prins Gustaf Adolfs första bil var denna La Salle Convertible Coupe 1928
med registreringsnummer A26. Men här är det Prins Bertil som sitter vid
ratten. Bilen behöll registreringsnumret till 1930 då det flyttades över
till en annan La Salle. Bilden har varit publicerad i Autohistorica
5-6/84.
1930 skaffade sig Prins Gustaf Adolfs en La Salle med cabriolet-karosseri
från Nordbergs i Stockholm. Registreringsnumret A26 flyttades över från prinsens
första La Salle. Numret vandrade 1932 vidare till en Bugatti. Lägg märke till
kylarprydnaden som var skulpterad i brons av Carl Eldh. Fotograferingen har för
övrigt ägt rum vid Bellevue där konstnären hade sin ateljé. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 5-6/84.
Ytterligare en bild som visar Prins Gustaf Adolfs La Salle 1930 med
registreringsnummer A16. Här ser man bakpartiet på det cabriolet-karosseriet som
var byggt av Nordbergs i Stockholm. Bilden har varit publicerad i Autohistorica
5-6/84.
Bilden är tagen på Solliden på Öland och visar Prinsessan Ingrid stående
vid sin Buick 1930 med registreringsnummer A11. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 5-6/84.
Kung Gustaf V disponerade denna Cadillac V-8 med registreringsnummer A3.
Det täckta 7-sitsiga karosseriet var byggt av Nordbergs i Stockholm. Bilen
behöll registreringsnumret till 1937 då det flyttades över till en modernare
Cadillac. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 5-6/84.
Kung Gustaf V:s Cadillac V-8 1930 med 7-sitsigt täckt karosseri från
Nordbergs har här fotograferats utanför Ostermans. Notera kungakronan, annars
hade bilen registreringsnummer A3. Bilden har varit publicerad i Autohistorica
5-6/84.
Bild som visar Kronprins Gustaf Adolf på väg till
Ulriksdals Slott, förmodligen för att inviga Stockholmsutställningen 1930.
Bilen, en Cadillac V8 med täckt karosseri från Nordbergs, är från samma år.
Bilen hade registreringsnummer A4 åren 1930-31.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica
5-6/84. (2012-11-27)
|
Denna Cadillac V8 med täckt karosseri från
Nordbergs hade registreringsnummer A4 åren
1930-1931. Bilen disponerades av Kronprins
Gustaf Adolf. (2023-10-09)
|
Fotot är taget i de numera rivna Ostermans marmorerade utställningshallar. Bilen
som är en Cadillac V12 series 370 1931 levererades senare till Hovstallet. Det
täckta karosseriet är förmodligen tillverkat av Fleetwood. Bilen hade mellan
1931-39 registreringsnummer A1 och disponerades av Kung Gustaf V. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 5-6/84. (2012-12-26)
Hovstallets Cadillac V12 series 370 1931 ses här stående vid den
kungliga järnvägsvagnen, Ao3 2904, som tillverkades av Kockums Mekaniska
Verkstad samma år som bilen. På fotot har bilen en kungakrona, annars hade den
registreringsnummer A1 mellan 1931 och 1939. Notera att bakhjulen är försedda
med snökedjor. Järnvägsvagnen användes till våren 2001 då den överfördes till
Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle, där den används vid speciella tillfällen.
(2012-12-26)
Registreringsnummer A22 som disponerades av kungen satt
normalt på denna Cadillac mellan 1931-41, men vid fototillfället ersätter en
kungakrona. Bilen som har ett Cabriolet-karosseri från Alexis Kellner i Berlin
användes ofta i korteger vid stadsbesök.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica
5-6/84. (2012-11-27)
Cadillac med Cabriolet-karosseri från Alexis
Kellner i Berlin ses här i samband med en
kortegekörning. En kungakrona ersätter här
registreringsskylten A22 som bilen annars hade.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica
5-6/84. (2012-12-26)
|
|
|
1934 firade Buick 30-års jubileum och hos
Ostermans anordnades en utställning. Framför
entrén står
Kronprins Gustaf Adolfs Cadillac V8 1931 med 4-dörrars
täckt amerikansk karosseri. Bilen hade
registreringsnummer A4 åren 1931-34. På bilden
syns även 1934 års Chevrolet och Buick.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica
5-6/84. (2012-11-27)
|
Bilden visar interiör från Hovstallet i början av 1930-talet. Bilen längst till
höger är en Chrysler Imperial från cirka 1926-27 med registreringsnummer A30.
Bilen hade detta registreringsnummer mellan 1929-1935. Närmast bredvid står en
Cadillac, möjligen en V8 från 1931 med registreringsnummer A4. Sedan följer två
täckta Lincoln från 1928 med registreringsnummer A5 och A8. Den fjärde bilen är
en Mercedes-Benz K som Kung Gustaf V anskaffade 1926 och som troligen hade
registreringsnummer A16. Längst bort står ytterligare en Cadillac samt en
Crossley 1927 som hade registreringsnummer A7 åren 1927-1934.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica
5-6/84. (2012-12-27)
Lindblads Motoraktiebolag importerade denna Bugatti typ 46 med
chassinummer 46540, tillverkad 1931. Den såldes till Prins Gustaf Adolf och fick
registreringsnummer A26 den 12 februari 1932. Den mörkblå bilen med 4-5 sitsigt cabriolet-karosseri från tyska Neuss användes på bröllopsresan med
Prinsessan Sibylla från Tyskland. Den 19 februari 1934 registrerades bilen på
Gjestvangs, men nyttjanderätt för Karl Hurtig. Täby. Bilen hade då
registreringsnummer B6493. Den 20 mars 1935 registrerades bilen på Motorfirma
Uno Ranch, Göteborg. Den fick då registreringsnummer O2679. Tyvärr krockades
bilen 1940 och skrotades sedan. Åtminstone vissa delar togs tillvara, motorn
hamnade i en typ 50 i England. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/67 och
5-6/84. (2012-12-27)
Bilden visar Prins Gustaf Adolfs Bugatti typ 46 med chassinummer 46540,
tillverkad 1931, i samband med ett verkstadsbesök. Bilen hade då
registreringsnummer A26. Senare fick bilen nummer B6493 och slutligen O2679.
Bilden har publicerats i Autohistorica 5-6/84. (2012-12-27)