L-län

 

Det här fotot som kommer från Blomgren Bildarkiv i Klippan togs av fotograf Axel Blomgren år 1917. Bilen är en Benz, troligen en 16/40 PS, Doppelphaeton från cirka 1913 som användes av direktionen vid Klippans läderfabrik. Vid registeromläggningen 1916, närmare bestämt den 12 februari, erhöll bilen igenkänningsmärke L4. Registrerad ägare var då disponent Egon Hönig, Klippan. Egon som var född i Böhmen var direktör på Klippans läderfabrik från starten 1906 till 1923 då han flyttade tillbaka till Tyskland. Innan hans avfärd organiserades en auktion där alla hushållets ägodelar såldes. I auktionskatalogen beskrivs denna Benz så här under objektnummer 687: "En 6-7 personers Benz, begagnad, nyrenoverad, i prima skick,  16-40 tyska hkr., torpedokarosseri, elektr. ljus och själfstart, nylackerad i mörkblå färg, aftagbara fälgar med 3 reservfälgar, 6 ytter och inneslangar, snökedjor, verktyg, reservdelar o.s.v.". Vid auktionen såldes även två andra Benz-bilar. Dessa ska ha varit tillverkade 1923 och utrustade med  motorer med 10/30 hkr, spetskylare och Benz originalkarosseri med inbyggd sufflett. (2020-10-06)

 

Chauffören sitter i en Scania-Vabis 2S Landulette som inregistrerades den 12 juli 1912 och då tilldelades igenkänningsmärke L6. Registrerad ägare var då landshövding Louis De Geer, Kristianstad. Bilen fick behålla samma igenkänningsmärke efter 1916 års registeromläggning. (2019-02-27)

 

Denna sexcylindriga Scripps-Booth Touring inregistrerades den 18 februari 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke L258. Registrerad ägare var då Grosshandlare Oscar Findahl, Bjärnum. Fotot har sänts in av Mats Carlsson, som även har hjälpt till med information. (2021-06-23)

 

Studebaker buss från cirka 1930 med registreringsnummer L333. Enligt märk-ningen på karossidan trafikerades sträckan Broby-Hjärsås-Kristianstad. Bussen ägdes av A. Sköld från Broby. (2013-02-22)

Bil och motorcykel på en slitet foto. Bilen med registreringsnummer F527 är en Chevrolet 490 Touring från 1918-19. Bilen inregistrerades den 31 augusti 1920 och som ägare angavs Gustaf Gustafsson, Månsarp. Motorcykeln med registreringsnummer L555 är en Husqvarna som inregistrerades den 10 juni 1921. Ägare var då lantbrukaren John Andersson, Vessljunga, Visseltofta. Leif Holmberg har hjälpt till med med uppgifter. (2013-02-27)

Personerna färdas i en Apollo 4/12 PS som erhöll igenkänningsmärke L1068. Den då omkring tio år gamla bilen ägdes då av handlare Carl Arvid Olsson i Skåne-Tranås. (2023-05-12)

Vykort från Slättåkra bro vid Ljundbyhed som visar en öppen T-Ford som kommer farande. Bilen har registreringsnummer L1200.

Bilden som visar en 1929 års Rex med 350 cc sidventils JAP-motor kommer från Loke Hallberg. Han har även bidragit med intressant information. Motorcykeln levererades ny från Rex-fabriken till Bjärnums Järnhandel den 4 april 1929. Två dagar senare, den 6 april, köptes motorcykeln av Lokes morfar, snickaren P. Wiktor Nilsson.  Priset var 1100 kr och motorcykeln fick registreringsnummer L1928. Bilden är tagen utanför Nilssons hem i Verum, mellan Vittsjö och Osby i norra Skåne. Oklart när, men troligen i samma veva som motorcykeln köptes. Med på bilden är också hans bror Axel. 1938 sålde Nilsson motorcykeln till Ture Edvin Svensson, jordbruksarbetare i  Bjärnum. Han ägde den fram till 1946 då en Karl Arne Bondesson från Kungarps Kungsgård i Kvidinge tog över.  1953 avregistrerades motorcykeln, men inte för skrotning, så, kanske den finns kvar någonstans? Av denna modell tillverkade Rex 185 stycken 1929. Den 1-cylindriga motorn utvecklade 9,5 hästkrafter. Detta exemplars motor hade nummer 44260. Ramnumret är också känt, 3082. Likaså att växellådan från Burman hade nummer 47490. (2012-12-26)

 

N.A.G. C4 10/30 PS Tourenwagen som inregistrerades den 5 augusti 1924 och då tilldelades igenkänningsmärke L2084, men bilen kan vara några år äldre. Vid registreringstillfället ägdes bilen av chaufför Adolf Rosenqvist i Kristianstad. Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. (2014-08-21).

 

Personerna sitter vid en Ford modell A 155A Town Sedan 1929 med igenkänningsmärke L2426. Bilen ägdes av Carl Johan Martin Malmros som var direktör för Klippans Pappersbruks Bolag. Mats Carlsson har hjälpt till med information. (2022-03-01) 

 

Män och kvinnor vid två T-Fordar och en Harley-Davidson. Bilarna ser ut vara tillverkade 1924 och 1925, den i mitten har igenkänningsmärke L2808. Motorcykeln som har igenkänningsmärke L457 ägdes om kring 1930 av snickare NH Holmström, Källna. Mats Carlsson har hjälpt till med information. (2022-03-03)

 

Vykort som visar en rad parkerade bilar vid Torget i Klippan. Främst står en Chevrolet Superior Series K Touring 1925 med registreringsnummer L2968. (2015-12-17)

 

Vykort som visar Storgatan i Klippan. Bilen som kommer körande är en Adler från cirka 1920 som har igenkänningsmärke L3804. Omkring 1930 ägdes denna bil av Fabrikör N.A. Wallen i Åstorp. Mats Carlsson har hjälpt till med information. (2022-03-09) 

 

Männen står vid en Hudson Super Six från cirka 1920 som har igenkänningsmärke L3949. Skyltens utförande anger att fotot togs 1924 eller senare. (2015-05-03)

 

Männen sitter i en Ford modell T Touring från omkring 1920 med igenkänningsmärke L4067 (2019-12-03)

 

Chevrolet Lastbil från 1927 eller 1928 som har registreringsnummer L5324.

 

Personerna står vid en Ford modell A 55A Tudor Sedan 1928-29 med registreringsnummer L5879. Lägg märke till att bilen har dubbla skärmmonterade reservhjul. (2024-09-24)

 

                                     © 2023 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se