Lastbilar

Det här är den första lastbilen i Sverige. Det är en Daimler som hösten 1899 inköptes av bryggerifirman J.A. Pripp & Son i Göteborg. När man lät ta detta foto valde man att placera lastbilen närmast kameran. (2014-02-28)

Söderbloms Gjuteri & Mekaniska Verkstad i Eskilstuna började med biltillverkning strax efter sekelskiftet 1900. Tillverkningen var huvudsakligen inriktad på lastbilar och bilden visar Söderbloms först tillverkade lastbil. Denna ska ha haft en 2-cylindrig motor på 12 hästkrafter. Den var anmäld till Sveriges första bilutställning i Stockholm 1903, men den blev inte färdig i tid. I stället visades lastbilen på Helsingborgsutställningen samma år. (2013-02-01)

Munchens Bryggeriets första lastbil var den här Daimlern som förmodligen tillverkats 1903. Bilden är tagen vid Söder Mälarstrand i Stockholm.

 

Den här bilden på Munchens Bryggeriets första lastbil, en Daimler, är tagen vid samma tillfälle och plats som den föregående bilden.

 

Munchens Bryggeriets första lastbil, en Daimler, har här fotograferats framför bryggeriet på Söder Mälarstrand, Stockholm. Fotot har med stor sannolikhet tagit vid samma tillfälle som de tå föregående bilderna.

 

Redan 1903 gjorde det Kungliga Postverket försök med bilar. Sommaren 1903 beställdes denna skåpbil från Söderbloms Gjuteri AB i Eskilstuna. Bilen som hade en 2-cylindrig motor, utvecklande 6 hästkrafter, var klar hösten samma år. Bilen provades i Stockholm och trots att toppfarten bara var 16 km/tim gick det betydligt fortare än med häst. En körning från posthuset till filialen på Linnégatan tog 6 minuter, jämfört med 15 minuter tidigare. Proven gick alltså ganska bra, men sen kom snön och då gick det inte lika bra. Bilen skickades då tillbaka till tillverkaren i Eskilstuna och bilen kom aldrig tillbaka i postens tjänst. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2012-12-31)

 

Det här är chassiet till den skåpbil som det Kungliga Postverket provade i Stockholm 1903. I chassiet ligger en 2-cylindrig motor. (2013-01-27)

Nordiska Kompaniet i Stockholm hade dessa två Daimler lastbilar med 9,5 hästkrafters motorer. Båda lastbilarna är tillverkade cirka 1905. Notera den stora lasten som verkar vara osurrad. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 2/78.

 

Daimler lastbil från cirka 1905 med registreringsnummer A658. Detta nummer tilldelades den 26 februari 1916 och lastbilen ägdes då av AB Nordiska Kompaniet I Stockholm. Det är okänt vilket nummer lastbilen hade före registeromläggningen 1916. Lastbilen såldes senare till Kalmar där den användes bland annat för virkestransporter från Wahlströms egendom Nyckleven. Fotot kan vara taget i samband med att lastbilen bytte ägare, för bredvid föraren, mekanikern Carl Råberg, sitter W. Wahlström. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-22)

 

Två stycken Tidaholm typ TB gick i Falköping. Fotot visar en av dessa på Järnvägsgatan. Här är det tydligen fråga om persontransport, fordonet kunde ta cirka 15 personer. TB kunde annars fungera som lastbil. Fordonet inregistrerades den 27 januari 1908 och tilldelades då igenkänningsmärke R12. Registrerad ägare var då Tidaholms Bruks Aktiebolag. (2016-11-05)

 

Söderbloms Gjuteri & Mekaniska Verkstad i Eskilstuna levererade denna tankbil till Svenska Mineraloljeaktiebolaget kring 1907. (2013-01-27)


Lastbil med tankpåbyggnad som tillverkats av Söderbloms Gjuteri AB i Eskilstuna cirka 1907.

 

Firma Paul U Bergströms hade denna Horch från 1908. Den fungerade dels som varuvagn, men också som direktionsbil. Då byttes skåpet mot en passagerarkaross. Fotot är tagen på Lejonslätten på Södra Djurgården, Stockholm. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/85. (2012-12-29)

 


Sommaren 1909 levererades denna 2-tons Scania typ HL lastbil till Vänersborgs Hospital. Lastbilen hade en löstagbar "busskaross" som kunde ställas på lastflaket. När den här bilden togs vid Restad i Vänersborg hade fordonet troligen brukats en tid.

 

Lastbilen med igenkänningsmärke A471 är en De Dion-Bouton. Troligen är det en personbil från cirka 1910 som byggts om till lastbil. (2015-12-31)

 

Det här fotot som ska vara taget i Malmberget visar två av Luossavaara-Kiirunavaara AB:s första Scania lastbilar. Lastbilen till vänster med registreringsnummer BD5 inregistrerades den 7 juli 1909 och den till höger med registreringsnummer BD26 lades in i registret den 8 juni 1912. Det kan röra sig om modellerna HL och IL. (2013-06-07)

 

 

30 hästkrafters Scania lastbil för 4000 kg från cirka 1908-10. Scania som troligen är av typ IL inregistrerades i BD-län 28 februari 1916 och tilldelades då igenkänningsmärke BD42. Vid registreringstillfället ägdes lastbilen av Luossavaara-Kirunavaara AB i Malmberget. Här används lastbilen för persontransport, kanske är det en utflykt med LKAB anställda en midsommarafton? Information har lämnats av Claes Rocklin och Leif Holmberg. (2012-12-16)

 

Scania-Vabis, troligen typ CLb eller CLc, lastbil från cirka 1912 avsedd för 2000 kg last. Vid registeromläggningen 1916, närmare bestämt den 24 februari, erhöll lastbilen igenkänningsmärke A587. Registrerad ägare var då AB Svenska Tobaksmonopolet i Stockholm. (2019-02-21)

 

Åren 1910-1911 levererades fyra olika postbilar till Göteborg. En av dessa var den skåpbil tillverkad av Tidaholms Bruks AB. Den hade en 4-cylindrig Fafnir-motor, högsta hastighet var 25 km/tim. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2012-12-31)

 

I slutet av 1910 levererade Vabis i Södertälje denna 1,5-tons lastbil med F2v-motor till Posten i Göteborg. Bilden har publicerats i Autohistorica 2-86. (2013-01-01)

MAF paketbil som användes av bokförläggare Hasse W. Tullberg i Stockholm. Sannolikt rör det sig om bil inregistrerad den 6 november 1911 och som då tilldelades igenkänningsmärke A1458. Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif Holmberg. (2014-03-02)

Chassiet till denna elektriska skåpbil var tillverkat av NAMAG, Norddeutsche Automobil- und Motoren Aktiengesellschaft i Bremen. Fordonet importerades till Sverige av Merkantila Ingeniörsbyrån i Stockholm och inregistrerades den 11 december 1911 och tilldelades igenkänningsmärke A1473.Skåpkarosseriet byggdes förmodligen i Stockholm. Postverket provade denna bil i Stockholm, främst på söder och dess backar. Försöket var lyckat, men trots detta användes denna elbil bara 1912, och några flera liknande blev det inte. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilen har varit publicerad i Autohistorica 2/86. (2013-07-25)

 

Phänomobil som lastbil, det verkar vara den 4-cylindriga typen 6/12 PS.

 

Phänomobil från tillverkaren Phänomen. Här fraktas det mjölk i Stockholm 1912. Modellen ser ut att vara den 4-cylindriga 6/12 PS.

 

Phänomobil med rejäl last. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/80.

 

Phänomobil som verkar har ett liter lastflak.

 

Scania-Vabis lastbil som ser ut att hålla god fart på den stenbelagda gatan. Passagerarna är anhängare av IK Göta i samband med Dagbladsstafetten. Lastbilen som är avsedd för 2000 kg last bör vara av typen CLb eller CLc från cirka 1912. Vid registeromläggningen 1916 fick lastbilen igenkänningsmärket A413. Vid detta tillfälle ägdes den av AB Vicanders Korkfabriker i Stockholm. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-11)

 

Lastbilen som ser ut att ha registreringsnummer A1726 är en Scania-Vabis från cirka 1912. Nummer A1726 tilldelades ett fordon första gången den 9 september 1912 och registrerad ägare var då Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget (ASEA). Men det är inte säkerställt att bilden visar samma fordon, för här ser lastbilen ut att användas av ett hissföretag. (2013-10-01)

 

Fotot togs  i Stockholm 1915 och visar en Postverkets Scania-Vabis lastbilar. Lastbilen som har ett rejält lass med post från Åhlén & Holm verkar vara tillverkat något år innan fototillfället. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2013-01-03)

 

Den 20 september 1913 levererade Scania-Vabis 13 stycken bilar till Postverket i Stockholm. Fotot visar en av dessa, en modell 2S paketbil med registreringsnummer A2502. Postverket var mycket nöjd med dessa bilar och 1923 var fortfarande samtliga i bruk. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2013-01-01)

 

Johannes Källander som representerade Phänomobil i Sverige fick leverera detta fordon till Kungliga Postverket. Det eleganta skåpkarosseriet var byggt av Adolf Freyschuss Vagnfabrik i Stockholm 1913. Fotot är troligen taget i samband med leveransen. Karossen har gul färg, med den tidens ortokromatiska film återgav gult så här mörkt. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)

 

Fotot togs 1914 på Riddarhustorget i Stockholm och visar två män i en Phänomobil med flak tillhörande Åkeri AB Sleipner. Man transporterar punsch, kanske någon flaska cognac, från J.D. Grönstedt & Co. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)

 

Många firmor använde Phänomobiler med skåpkarosserier. Dessa två tillhörde Arvid Nordqvist H.A.B. som länge var en av Stockholms finaste delikatessaffärer. Notera de elegant utförda karosserierna med de vackra tackräckena. Fotot är taget på Engelbrektsplan 1914. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)

 

Denna lastbil, en Kissel Kar, inregistrerades den 6 juni 1914 och tilldelades igenkänningsmärke T224. Lägg märke till igenkänningsmärkets ovanliga placering, på höger framskärm. Vid registreringstillfället stod Richard F. Björkmans Motor Aktiebolag i Stockholm som ägare. Det var denna firma som representerade Kissel Kar i Sverige. Fotot kommer från Enköpings museum. (2014-08-25)

 

En vinterbild med en Fiat lastbil från cirka 1914. (2013-11-18)

 

Fiat lastbil från cirka 1914.

 

Foto från cirka 1915 som visar två av Kungliga Postverkets lastbilar av fabrikat Scania-Vabis. Här står lastbilarna med post som ska lastas över till en ångbåt för vidare transort till Finland. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2013-01-01)

 

Fotot är taget i Göteborg på valborgsmässoaftonen 1915 och visar Chalmeristernas kortege. Lastbilen med registreringsnummer O410 är en Scania-Vabis, möjligen typ DLa, som vid fotograferingstillfället var tämligen ny.

 

Männen sitter i Scania-Vabis paketbil från cirka 1915 som troligen tillhörde Nordiska Kompaniet. Chassitypen kan vara typ II. (2015-05-10)

 

Fyra män och en lastbil med virke på flaket. Lastbilen är en Nash Quad som inregistrerades den 1 juli 1920 och då tilldelades igenkänningsmärke P563. Lastbilen ägdes då av Trollhätte Kraftverksbyggnad, Lilla Edet . (2016-07-14)

 

Fotot som ska vara taget omkring 1920 visar en fullastad Scania-Vabis med släpvagn. Lastbilen har det utseende med rundad kylare som introducerades 1914. Den här lastbilen ska ha tillhört Mårten Perssons Valskvarn och en bra gissning är att man har rent mjöl i säckarna. (2014-04-15)

 

Denna Scania-Vabis från 1910-talet rullade i Göteborg där en användes vid reparationer av spårvägarnas luftledningsnät. (2015-05-16)

 

Bilden lär vara tagen i Kalmar 1915 i samband med ett brandchefsmöte. Lastbilen är Scania-Vabis av större typ från cirka 1915, gissningsvis typ FLa (5-6 ton) eller GLa (6 ton).

 

Fotot som troligen är taget i Göteborg omkring 1920 visar en Scania-Vabis lastbil, troligen en av de större typerna som tillverkades under 1910-talet. (2015-05-27)

 

Bilden som visar en av försvarets Scania-Vabis lastbilar kan vara taget i Halmstad. Förmodligen rör det sig om 2-tons modellen CLc och det är känt att en sådan levererades till Halmstad 1916. (2013-11-12)

 

Bilden visar en av försvarets Scania-Vabis lastbilar. Förmodligen rör det sig om 2-tons modellen CLc och tillverkningsåret är cirka 1916.

 

Aktiebolaget Nordiska Kompaniet i Stockholm använde flera Scania-Vabis paketbilar. Fotot visar en typ I, troligen en av tre identiska bilar som NK tog i bruk 1918. (2016-07-03)

 

Fotot visar en Chevrolet lastbil från cirka 1920 som ställts i ordning för persontransport. (2016-07-19)

 

Foto som visar en utfärd med flera lövade lastbilar. (2017-07-16)

 

Personal från Johan Stålhands trävarufirma ställer upp sig för fotografering vid fyra lastbilar från skarven mellan 1910- och 20-talen. Bilden är tagen i mitten av 1920-talet vid Allmänna Gränd på Djurgården, Stockholm. Lastbilen längst till vänster är en 30 hästkrafters Garford avsedd för 1,5 ton. Den inregistrerades den 25 november 1924 och tilldelades då igenkänningsmärke A3188. Som registrerad ägare angavs grosshandlare Johan Stålhand. Bredvid står en 30 hästkrafters Saurer och avsedd för 3 ton. Den inregistrerades den 22 januari 1920 och erhöll igenkänningsmärke A3984. Lastbilen ägdes då av grosshandlare Johan Stålhand, Stockholm. De två lastbilarna till höger med igenkänningsmärkena A4023 och A4405 är av fabrikat Vomag. Lastbilen med med A4023 var avsedd för 4 ton och inregistrerades den 20 januari 1920 och som ägare angavs grosshandlare Johans Stålhand. Igenkänningsmärket A4405 utdelades den 26 mars 1920 och lastbilen som var avsedd för 4,75 ton ägdes då av Handels AB E. Åberg & Co. i Stockholm. Men den 4 december 1922 registrerades lastbilen så på firman Johan Stålhand. Notera att alla lastbilarna saknar belysningsutrustning. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-14)

 

Södermalms Tvättinrättning i Stockholm använde dessa två Garford lastbilar från cirka 1920. (2017-01-03)

 

Södermalms Tvättinrättning i Stockholm använde dessa två Garford lastbilar från cirka 1920. (2017-01-04)

 

De tre männen står vid en Fiat lastbil från omkring 1920 med igenkänningsmärke C855. Fotot som kommer från Enköpings museum är troligen taget inne på gården vid Enköpings Ångbryggeri. (2014-08-22)

 

Fotot som är taget någon gång under 1920-talet visar två män stående vid en O-registrerad Renault lastbil som enligt märkningen på motorhuven tillhörde Eriksbergs Bryggeri. (2015-06-02)

 

Fotot som ska vara taget 1922 visar en av de Scania-Vabis lastbilar som levererades till armén 1916-18. Lastbilen som  troligen är av CLc-typen har av någon anledning inte den vanliga hästskoformade kylaren, både kylaren och motorhuven verkar kantigare. (2013-05-21)

 

Bilden som antagligen är tagen 1918 visar ett antal ingenjörssoldater som låtit sig fotograferas i en Scania-Vabis lastbil. Det är någon av de mindre lastbilstyperna, troligen CLc.

Scania-Vabis Lastbil av stor modell från 1915-20. Antagligen kan det vara en typ GLa, eventuellt någon av de mindre typerna FLa eller ELa.

Scania-Vabis Lastbil av liten modell från 1915-20. Antagligen är det någon av typerna CLb eller CLc. Lastbilens registreringsnummer ser ut att vara A6957.

Ett vykort som visar Kungliga Västmanlands Trängkårs marketenturi och skosmedja omkring 1920. Detta trängförband fanns mellan 1902 och 1927 och var förlagt till Salbohed i närheten av Sala. Lastbilen är en Scania-Vabis, förmodligen en av de CLc-bilar som levererades till Kungliga Armeförvaltningen (KAF) i början av 1918.

 

Ett 30-tal personer har tagit sig upp på en Scania-Vabis lastbil från cirka 1920. Typen kan vara eventuellt var DLa.

 

Männen har fotograferats vid en Scania-Vabis lastbil från cirka 1920. (2016-12-16)

 

Fotot som ska vara taget vid Uskavi visar fyra lastbilar som riggats för persontransport. De två lastbilarna i mitten är oidentifierade medan de två övriga är Ford modell TT. (2014-04-09)

 

Fotot som troligen är taget i Piteåtrakten visar en utfärd med tre stycken Ford modell TT lastbilar. Lastbilarna som ser ut att ha snarlika karosserier har tillfälligtvis ställts i ordning för persontransport. (2016-12-26)

 

Lastbil av märket tyska märket Mulag 28-42 hk. Registrerades 1920 med numret S549 på AB Mölnbacka-Trysil, Skogsförvaltningen, genom Carl-Fredrik Lövenhjelm i Mölnbacka. Mulagen var alltså inte stationerad vid Mölnbacka-Trysils massafabrik i Forshaga. Lastbilen är säkerligen några år äldre, kan vara från första världskriget och som köptes in som överskottsmaterial efter krigsslutet. Mulagen fanns kvar i Mölnbacka-Trysils ägo till åtminstone 1928, kanske längre. Kent Ekberg har hjälpt till med identifiering och uppgifter. (2013-11-19)

 

Denna Scania-Vabis lastbil från cirka 1920 ägdes av Dahl Manufaktur AB. (2018-11-26)

 

Traffic-lastbilarna från Traffic Motor Truck Co i St Louis, USA, hade ett karaktäristiskt utseende med denna chassiram där frampartiet även fungerade som som stötfångare. Den här lastbilen som troligen är tillverkad kring 1920 tilldelades igenkänningsmärke B3855 den 6 augusti 1923. Vid registreringstillfället ägdes lastbilen av Walfrid Antipas Cederblad, Tungelsta. Registreringsskyltens utformning tyder på att fotot togs 1924 eller senare. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-04)

 

Lastbilen som har igenkänningsmärke T1386 är en Garford från cirka 1920. (2015-04-11)

 

Bild som visar trafiksituationen på Tegelbacken i Stockholm, förmodligen i mitten av 1920-talet. Bland alla spårvagnar syns i mitten en Scania-Vabis lastbil från cirka 1920. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/73.

 

Fotografen fick tyvärr inte med fordonets front. Men det går att se det är en Ford modell TT lastbil som för tillfället fungerar som lövad buss. Fotot togs i Altsarbyn söder om Rättvik sommaren 1922 och då var fordonet antagligen redan ett några år gammalt. (2013-08-09)

 

Vykort som visar Nya Posthuset i Göteborg. På bron passerar några fordon, de två lastbilarna är Fords modell TT. (2015-11-07)

 

Mannen sitter i en Ford modell TT lastbil med igenkänningsmärke W1815. (2016-02-09)

 

En tidig Ford modell TT lastbil, förmodligen från 1919. Av märkningen på flaket kan man dra slutsatsen att bilen ägdes av ett åkeri med namnet Hyvéns, beläget på Odengatan 59 i Stockholm.

 

Ford modell T från cirka 1920 med svenskbyggt pickupflak. (2013-10-05)

 

Ford modell T från cirka 1920 med svenskbyggt pickupflak. (2013-10-05)

 

Mannen sitter i en Ford modell T skåpbil från cirka 1920. Karossidan är märkt med "Temperance", vilket indikerar att bilen användes av Hotell Temperance i Malmö. (2016-08-23)

 

Männen sitter i en Ford modell TT lastbil. (2017-01-29)

 

Fordlastbilen är lövad och uppklädda passagerare har tagit plats på flaket. Man har även lyckats få med sig en cykel. Det är inte helt lätt att avgöra om lastbilspåbyggnaden har placerats på personbilschassiet (T) eller lastbilschassiet (TT), men det mesta tyder på att det är det tyngre av dessa. Tillverkningsåret bör vara 1919 eller 1920. Under dessa år levererades alltid TT ”ramrem”, påbyggnader som hytt och flak överläts till oberoende karosseriverkstäder. Många av de tidiga TT-lastbilarna fick öppna karosser som den på bilden. Först 1924 kom Ford med standardhytt till TT-modellen. Magnus Wiberg har hjälpt till med uppgifter.

 

TT-Ford lastbil 1919-1920 med troligt svensktillverkad hytt och flak. Registreringsskylten med O520 indikerar att bilen är fotograferad i Göteborg 1923 eller tidigare.

 

Ford modell TT lastbil som har rustats för persontransport. Märkningen "FÖR BARNENS SKULL RÖSTA JA!" har sannolikt att göra med folkomröstningen om rusdrycksförbud 1922. (2015-03-27)

 

Ford modell TT från cirka 1919-20 med registreringsnummer A9794 som har skåppåbyggnad för Telegrafverket. Information har lämnats av medlem i Mässing & Nickel. (2013-01-03)

 

Postverket köpte tidigt flera Ford modell TT. Denna postbil gick i Göteborg där den fick registreringsnummer O1411 den 17 juni 1920. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-02-27)

 

Det här fotot är troligen taget i Dalarna och det ser ut att vara i samband med någon utflykt. Fordonen är Ford modell T Touring och Ford modell TT lastbil. (2016-05-19)

 

Ett sällskap har stannat till för att bli fotograferade. De har färdats på två Ford modell TT lastbilar som riggats för persontransport. (2013-11-17)

 

Mannen kör en Ford modell TT lastbil från cirka 1920 med igenkänningsmärke S1547. (2019-01-08)

 

Männen sitter i en A-registrerad Ford modell TT lastbil. (2019-02-19)

 

Ford modell TT lastbil med igenkänningsmärke A7552 som lövats att riggats för persontransport. (2017-01-13)

 

Den här lastbilen, en White från cirka 1920, var hemmahörande hos Bröderna Öhman i Hudiksvall. (2013-06-08)

 

Oidentifierad maj 2013 E. Det här fotot ska vara taget vid Majorna i Göteborg. På motorhuvens sida kan man läsa "Aktiebolaget Potatis", så det är inte svårt att lista ut vad som finns i säckarna. Däremot kan det vara svårare att lista ut lastbilens fabrikat, men det är känt att det är en 35 hästkrafters modell och avsedd 2,5-tons last och 3 personer. Lastbilen inregistrerades den 22 juli 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke O1487. Vid registreringstillfället ägdes lastbilen av Maskinaffär Gust. Hilling i Göteborg. Den 2 december 1922 registreras lastbilen på handlare J.E. Johansson i Göteborg. Gissningsvis togs fotot under den tid denne Johansson ägde lastbilen. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-04-25)

 

Tung och bred transport i Göteborg den 24 september 1921. Lastbilen är en Clydesdale och på flaket ligger vändskivan till Rosenlundsbron. (2013-12-16)

 

En S-registrerad Clydesdale från omkring 1920 som försetts med bänkar för att kunna användas för persontransport. (2015-04-13)

 

Lastbilen, en Ford modell TT från 1919 eller 1920 har lövats och försetts med bänkar för persontransport. Forden inregistrerades den 12 april 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke W1119. Vid registreringstillfället ägdes lastbilen av grosshandlare B. Carlborg, Korsnäs. Fotot är taget i Sundborn utanför Falun. Information har lämnats av medlemmar i Mässing & Nickel, bland annat Leif Holmberg. (2014-01-17)

 

Personerna står framför en Ford modell TT lastbil. (2019-04-15)

 

Fotot visar en Ford modell TT lastbil som ställts i ordning för persontransport. (2016-06-26)

 

Ford modell TT lastbil från cirka 1920 som riggats för persontransport. Fordonet ser ut att vara B-registrerat, kanske står det B418? (2013-11-04)

 

Männen står vid och sitter i en Ford modell TT lastbil med igenkänningsmärke H1429. (2019-04-08)

 

A-registrerad Ford modell TT lastbil från början av 1920-talet. Registreringsskyltens utformning tyder på att fotot togs 1924 eller senare. (2013-10-15)

 

Ford modell TT lastbil som utrustats för persontransport. (2018-07-06)

 

Här pågår det ett ett lyft, troligen ska lasten föras över till lastbilen som är en Ford modell TT. (2016-02-07)

 

Ford modell TT lastbil med igenkännings-märke B4214. (2015-04-24)

 

Utfärd med R879, en Ford modell TT lastbil från 1919-20, som här får fungera som buss. Information har lämnats av medlem i Mässing & Nickel.

 

Mannen står vid Ford modell T Pickup som har registreringsnummer E2538. (2016-10-18)

 

Männen står vid Ford modell T Pickup som har registreringsnummer W1241. (2016-10-27)

 

Bilden visar bilar och motorcyklar i Ostermans utställningslokal på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Bilden bör bara tagen cirka 1920 visar märken som Ostermans då representerade. Längst till vänster syns fronten på en GMC lastbil. De tre bilarna med lackerade spetskylare är Opel. Bilen längst till höger med registreringsnummer som börjar på A är också en Opel, fast denna är äldre och således begagnad. Längst bak skymtar två Citroen av A-typen. Omkring 1921 övertog Johannes Kjellander agenturen för Citroen. Bilen bredvid den begagnade Opeln är en högerstyrd Buick Touring från 1918 eller 1919. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/78. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.

 

Vykort som visar del av Vårgårda i början av 1920-talet. Till höger i bild står en Ford modell TT lastbil med fullt lass. Det ser ut som att registreringsnumret är P2432. Lastbilen som kommer körande mot fotografen är en Scania-Vabis. (2013-06-10)

 

Fotot ska vara taget i Storvikstrakten omkring 1925. Fordonet är en GMC lastbil från cirka 1920, men som här tycks fungera som buss. (2012-12-29)

 

Vykort från Rörö med en Ford modell T Pickup från cirka 1920 parkerad framgör en byggnad, troligen en affär. (2012-12-30)

Den här bilden som visar en Ford modell T från 1919-1920 kommer från Inger Albrektsson och Sven Grahn. Troligen är det en 4-sitsig Touring modell där man tagit bort den bakre karossdelen och ersatt med en skåppåbyggnad. Skåpet är mycket elegant och möjligen byggt av någon av de karosserimakare som fanns i Stockholm på den tiden. Fotogenlyktorna på sidan indikerar att bilen inte har elutrustning och självstart, utan endast vevstart. Registreringsskylten med nummer A147 indikerar att bilden är tagen efter 1923. ”Filip Eriksson” var ett bageri som låg på Döbelnsgatan 55 i Stockholm. Vid ratten sitter Ingers far Sven Albrektsson. Han tog körkort 1926 så bilden bör vara tagen detta år eller senare. Platsen kan vara Sturegatan eller Karlavägen i Stockholm, gissningsvis är att parken är Humlegården. Viss information har även lämnats av en medlem i Mässing & Nickel.

 

Ford modell TT lastbil från cirka 1920 som ser ut ha registreringsnummer O8910. (2013-05-28)

 

Bild från Himmeta som visar en Ford modell TT lastbil från cirka 1920. Bilen är lövad och flaket ser ut att vara fyllt med människor. Det var ganska vanligt att dessa lastbilar användes för sådana transporter. Bilden kommer från Kjell Brunström, DAK.

 

Tvätteri med Ford modell TT lastbil från cirka 1920 i bakgrunden. Bilden som är tagen i Himmeta kommer från Kjell Brunström, DAK.

 

En Ford modell T Lastbil från cirka 1920 som här får fungera som buss. Enligt uppgift är fotot taget i Krybotrakten.

 

Ytterligare en bild som visar Ford Modell T Lastbil från cirka 1920 som enligt uppgift har fotograferats i Krylbotrakten.

 

Fotot som ska vara taget i Värmländska Glava ser ut att vara taget i samband med en utflykt. Personbilen är en Chevrolet 490 Touring som inregistrerades den 20 maj 1920 och då tilldelades igenkänningsmärke S528. Vid registreringstillfället ägdes bilen av hemmansägaren Alfred Olsson i Glava. Lastbilen som för tillfället får fungera som buss är en Ford modell TT och ska vara byggd 1922. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-18)

 

Ford modell TT lastbil från cirka 1923. (2018-12-11)

 

Ford modell TT från 1919-20 som här tydligen används som buss. Forden inregistrerades den 21 april 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke F299. Vid registreringstillfället ägdes Forden av handlande J.W. Öst, Tranås. De smala bakhjulen med massiva ringar, 32x3½ tum, var standard på tidiga modell TT. Uppgifter har lämnats av medlemmar i Mässing & Nickel, bland annat Leif Holmberg. (2014-01-13)

 

Kort som visar en marknad i Ängelholm, förmodligen någon gång under 1920-talet. Bland alla människor djur står två Ford modell TT lastbilar (2013-06-22)

 

Fotot är taget i samband med en Barnens Dag-parad och fotografen har fångat en P-registrerad Ford modell TT lastbil från mitten av 1920-talet. (2016-02-04)

 

En man sitter vid ratten medan två män sitter på flaket. Lastbilen är en Ford modell TT och fotot är antagligen taget i Örebro, för på skylten i bakgrunden står det Örebro Metallfabrik & Mek. verkstad. (2013-05-29)

 

Ford modell TT lastbil från början av 1920-talet. Hytten har den form som brukar kallas för C-Cab.

 

Vykort som visar en Ford modell TT lastbil vid Badhotellet i Södertälje. (2015-03-03)

 

Männen står vid en Ford modell T Lastbil med registreringsnummer U1024 som ägdes av Köpings Bryggeri AB. (2013-12-25)

 

En ljus Ford modell T lastbil som verkar vara förberedd för persontransport. Man kan läsa märkningen "Kinnekulle". (2013-10-04)

 

En ljus Ford modell T lastbil som verkar vara förberedd för persontransport. Man kan läsa märkningen "Kinnekulle". (2013-11-17)

 

När det här fotot togs verkar det som att lastbilen, en Ford modell TT, visade tecken på att ha varit i drift ett antal år. (2014-03-21)

 

Västerås Bryggeri AB använde denna Ford modell TT lastbil, lägg märke till drickabackarna på flaket. Lastbilen inregistrerades den 2 september 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke U2209. Notera även kedjorna på bakhjulet. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-18)

 

Ett jaktlag använder en Värmlandsregistrerad Ford modell TT lastbil från cirka 1920-23 för att frakta hem dagens byte.

 

Vykort från Vilshult som visar när en Ford modell TT lastbil har stannat till vid Stures affär och bageri. (2013-06-11)

Ford modell TT lastbil från början av 1920-talet som fotograferats vintertid.

 

Vykort som visar Borlänge Järnvägsstation, tidpunkten är sannolikt första delen av 1920-talet. Fordonet är en Ford med flak, troligtvis är det lastbilsvarianten modell TT. (2014-06-03)

 

Vykort som visar Telegrafhuset i Halmstad, troligen i början av 1920-talen. Tre bussar har parkerats, åtminstone den i förgrunden är byggt på ett Ford modell TT-chassi. Samma sak gäller lastbilen som står parkerad närmast byggnaden.

 

Ford modell TT lastbil från första delen av 1920-talet med registreringsnummer C740. Både lastbilen och släpet är lastat med nya cyklar. Kan det vara  en bild som tagits i reklamsyfte? Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/68.

 

Bilden visar en Ford modell TT lastbil från cirka 1923 som ställts i ordning för persontransport. (2019-06-12)

 

Ford modell TT lastbil som tydligen deltager i ett karnevalståg i Bångbro i samband med en "Storslagen Idrottsfäst i Folkets Park".

 

Ford modell TT lastbil som här får fungera som buss.

 

Ford modell TT lastbil på ett foto från cirka 1922. Lastbilen var hemmahörande i Vika i Dalarna och här fungerar den som buss med sångkör på väg till kyrkan. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/80.

 

Ford modell TT lastbil som här får fungera som buss.

 

Två kvinnor vid en Ford modell T Pickup eller paketbil från cirka 1923. Fotot kommer från Lennart Håkansson. (2014-03-28)

 

Platsen är Göteborgs hamn och en Ford modell TT lastbil får en rejäl last med fruktlådor. (2013-01-02)

 

Ford TT lastbil från cirka 1924 med registreringsnummer W3610 har stannat till vid en speceri & diverehandel. Notera att reservdäcken förvaras på hyttens tak. Bilden kommer från Kjell Brunström, DAK.

Männen verkar ha försett lastbilen, en Ford modell TT från cirka 1924, med ett rejält lass. (2013-01-16)

 

Ford modell TT lastbil som gör reklam för Pommac från Jönköpings Bryggeri AB. (2015-03-25)

 

Lastbilen, en Ford modell TT, från Malmö Mjölk- Steriliserings Aktiebolag har stannat till framför A. Anderssons Skomakeri och Skoaffär. (2013-03-28)

 

Två Ford modell TT lastbilar som utrustats för persontransport. Det verkar som om männen har fått packa ihop sig på ett flak, medan de sex kvinnorna har lite mer plats. (2013-04-18)

 

Eva Wetter som tävlade med bil åren kring 1930, fraktade bland annat kol med denna Ford modell TT lastbil från cirka 1924. Det ansågs dock inte helt passande för en kvinna att köra kol. Bilen har registreringsnummer A10455. Bilden kommer från Tommy LeMon via Sven Ljungstedt.

 

Krock mellan personbil och lastbil, varav åtminstone den senare, en Ford modell TT, har fått omfattande skador.

 

Bröderna Hedströms Bageri använde denna Ford modell TT lastbil för att transportera sina produkter. (2016-06-03)

 

Denna lätta Scania-Vabis lastbil levererades till Postverket 1924. Bilen är gul, men dåtidens film återgav gult så här mörkt. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2012-01-03)

 

Fotot ska vara taget i Storvik och bilen är en Ford modell T Pickup från cirka 1925. Personen är troligen Carl Eriksson "Tykokalle" som hade en fiskaffär på Majorsgatan. (2012-12-29)

 

Ford modell T med flak. Det ser ut som att fordonet användes i charkuteriverksamhet. (2013-11-10)

 

Scania-Vabis tankbil från mitten av 1920-talet.

 

Ford Modell TT lastbil som inregistrerades den 14 oktober 1924 och då tilldelades igenkänningsmärke F2077. Vid registreringstillfället ägdes lastbilen av Möbelkompaniet i Jönköping. Lastbilens påbyggnad ska ha gjorts i Kungsbacka. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-19)

 

Ford modell TT Lastbil från 1924-27 som enligt texten flakets lämmar tillhörde Medelpads Lantmannaförbund. Fotot är taget i Sundsvalls hamn och i bakgrunden finns en skylt med texten "Sundsvalls Kolimports upplag". En medlem i Mässing & Nickel har hjälpt till med uppgifter.

 

Ford modell TT lastbil som enligt märkningen på flaket tillhörde Solna Bryggeri i Hagalund. (2013-12-15)

 

Ford modell TT tankbil med registreringsnummer M3503. Enligt märkningen på tankgaveln är det Pratts bensin som fraktas. (2014-12-30)

 

Erik I Frändebergs Snickeri & Karosserifabrik i Västerås har byggt detta skåpkarosseri på ett Ford TT-chassi.

 

Erik I Frändebergs Snickeri & Karosserifabrik i Västerås har byggt också detta skåpkarosseri, fast här på personbilschassit model T.

 

 

John Karlsson och Albin Mattsson bedrev busstrafik på sträckan Öregrund-Gimo från år 1926. 1927 tillkom linjen Östhammar-Häverödal. Fotot som är taget på på Öregrunds torg visar företagets fordonspark vid den tiden. Lastbilen längst till vänster är en Chevrolet som senare kom till Södertälje brandkår. Bussarna är av märkena Chevrolet, GMC och International med registreringsnummer B2707. Personbilen närmast bussarna är en Buick med registreringsnummer B2104 och vid den står John Karlsson. Bilen längt till höger är en Willys-Knight med registreringsnummer B1925 och vid den står Albin Mattsson. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-11-18)

 

Ytterligare en bild som visar John Karlssons och Albin Mattssons fordonspark. Fotot som är taget på Rådhusgatan i Öregrund kan vara taget vid samma tillfälle som den föregående bilden, fordonen är i alla fall samma. Först står de tre bussarna, International med registreringsnummer B2707, GMC och Chevrolet. Sedan följer de två personbilarna, Willys-Knight med registreringsnummer B1925 och sist skymtar Chevrolet lastbilen. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-11-18)

 

1925 började Scania-Vabis bygga lastbilserien 314, "Snabblastbilen". Bilden visar ett sådant fordon från första tillverkningsåret och som levererades till Postverket i Stockholm. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2013-01-03)

 

Männen som har fotograferats vid en Chevrolet lastbil från cirka 1926 håller troligtvis på med ett vägarbete. (2014-07-02)

 

Ett Chevrolet lastvagnschassi från 1926 som fått hytt och flak tillverkat hos Erik I. Frändebergs Snickeri i Västerås.

 

Paus vid en Z-registrerad Chevrolet lastbil från cirka 1926.

 

Chevrolet lastbil från cirka 1926 som enligt märkningen ägdes av Sydfrukter. (2016-03-06)

 

Fotot som ska vara taget 1932 visar tre lastbilar vid Arvika Ved & Kolaffär. Lastbilen till vänster är en Chevrolet från cirka 1926 som har registreringsnummer S4144. I mitten står en Chevrolet från cirka 1927 som har registreringsnummer S1943. Den tredje lastbilen är en Morris Commercial. (2016-01-17)

 

Erik I. Frändebergs Snickeri & Karosserifabrik Västerås har byggt karossen till denna begravningsbil. Chassiet är ur Chevrolet lastvagnsserie och antagligen av 1927 års modell.

 

Den här bilden visar samma begravningsbil. Notera den långa hjulbasen och interimsskylten.

 

Ambulans byggt på ett Chevrolet lastvagnschassi från cirka 1927. Ambulansen användes av Hudiksvalls lasarett och fordonet var levererat av Evald Lönnbergs bilaffär i samma stad. Fotot kommer från Hudiksvalls Hembygdsförening (www.sockenbilder.se)

 

Fotot ska enligt uppgift vara taget i Säter. Två fordon har delvis kommit med, lastbilen till höger är en Scania-Vabis från cirka 1927. (2015-11-02)

 

Skånska Petroleum Aktiebolaget hade denna Scania-Vabis tankbil från cirka 1927. Notera att lastbilen har massiva bakhjul. (2014-01-10)

 

Chevrolet Lastbil från 1927 eller 1928 som har registreringsnummer L5324.

 

Spårvägsarbete i Göteborg. Lastbilen med skåppåbyggnad är en Chevrolet från cirka 1927-28 med registreringsnummer O2428. (2013-12-17)

 

Chevrolet lastbil från cirka 1927-28 med registreringsnummer O7551 som enligt text på bilden tillhörde Göteborgs Fröhandel. (2013-01-02)

 

I grustaget står en Chevrolet lastbil från 1927-28 med registreringsnummer M1045. Två av personerna är Viktor och Valfrid Nilsson. (2014-05-12)

 

Fotot visar tre lastbilar vid ett grustag. I mitten står en Scania-Vabis från cirka 1930 och de båda andra lastbilarna, med registreringsnumren P5935 och P5933, är Chevrolet från cirka 1927-28. (2018-06-22)

 

Ström tog detta foto på Tomelilla-utställningen 1927. De utställda bilarna är 1927 års Chevrolet modell Capitol AA. Notera att bilarna är interimsskyltade vilket indikerar att de är helt nya. Längt till vänster står en Touring för 5 personer och bredvid ses en 4-dörrars Sedan, även den avsedd för 5 personer. Längt bort skymtar en lastbil. (2013-04-11)

 

Det här är ett vykort från Höganäs som visar AB Sam Malmros Dodgeförsäljning. På byggnaden kan man utläsa texten "Vinnare av 1927 års sommarpokal", så fotot är antagligen taget 1928. På planen ses flera personbilar, men även ambulans, lastbil, buss och chassier. (2013-05-22)

 

Lastbilen med registreringsnummer M10615 är Chevrolet från cirka 1928. Både lasten och snödrivande imponerar.

Scania-Vabis lastbil ur 325-serien från cirka 1927. Lastbilen är utrustad med så kallade "Lassarplogar" från Bröderna Olsson i Limedsforsen.

 

Hallstahammars Bryggeri ägde denna 4-cylindriga Scania-Vabis lastbil från slutet av 1920-talet. (2012-11-09)

Ytterligare en bild som den 4-cylindriga Scania-Vabis lastbil från slutet av 1920-talet som Hallstahammars Bryggeri ägde. (2013-04-18)

 

Scania-Vabis lastbil från slutet av 1920-talet som verkar ha fullt på flaket. (2014-12-27)

 

Vykort som visar Fittja Värdshus med Texaco bensinstation. Personbilarna är T-Fordar från cirka 1925-26. Lastbilen som är lastad med backar kan vara en Scania-Vabis från cirka 1927.

 

E. Anderssons Bageri hade denna skåpbil byggt på ett 4-cylindrigt Volvochassi. Registreringsnumret ser ut att vara X4314. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.

 

Den så kallade "Telegrafverksvagnen" eller "TV-vagnen" var en slags pickup och byggd på personbilschassiet. Ungefär 70 exemplar byggdes och köptes även av andra kunder än Kungliga Telegrafverket. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.

 

Volvo "Telegrafverksvagnen" med interimsskylt. Här ses bakpartiets öppna lastutrymme. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.

 

Postverket hade denna Ford AA lastbil från 1928. Fotot togs på Norra Bantorget i Stockholm strax efter leveransen. Lastbilen kördes sedan till Norrköping där den fick registreringsnummer E6774. Lastbilen användes av Postverket till 1935, därefter köptes Forden av en lantbrukare. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2013-01-03)

 

Citroen B15G Ambulans från 1928 som hade registreringsnummer N516. Mellan 1928 och 1936 var Hälsovårdsnämnden i Halmstad registrerad som ägare. Därefter lär fordonet ha brukats som grönsakshandlarbil. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Det första chassiet till Volvos Lastvagn Typ 1 granskas av besiktningsmannen ingenjör Eklund, Göteborg. Tidpunkten lär vara den 19 februari 1928, eller möjligen någon dag tidigare. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.

 

En tidig Volvo Lastvagn  Typ 1, sannolikt är det den första bilen som utrustades med tipp. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.

 

Volvos 4-cylindriga lastbilschassi försågs även med skåppåbyggnader. Den här bilen användes av Aktiebolaget F.W. Hasselblad & Co, Göteborg. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.

 

Chaufförerna vid O. Jönssons Bageri Konditori i Höör har ställt upp sig vid leveransfordonen, två TT-Fordar och en AA-Ford. (2013-02-20)

Ford Modell AA Lastbil 1928 eller 1929 med interimsskyltar L400.

 

Männen står framför en Ford modell AA lastbil från 1928-29. (2019-01-31)

 

Bild som enligt texten visar Hässelby Busstation, men tvåvåningshuset är skyltat med både "KAFÉ och "KONDITORI". Bussen som trafikerade sträckan Stockholm-Hässelby är en Scania-Vabis från 1920-talets senare del. Bilen längst till vänster är en Willys-Knight Touring från mitten av 1920-talet. Bredvid och delvis skymd står en Scania-Vabis tankbil från cirka 1920. Längt till höger står ytterligare en tankbil. (2016-12-22)

 

Bild som enligt texten visar Hässelby Busstation, men tvåvåningshuset är skyltat med både "KAFÉ och "KONDITORI". Båda tankbilarna kör för "SVENSK-ENGELSKA MINERALOLJE A-B". Den till vänster är en Scania-Vabis från omkring 1920. Den andra tankbilen kan vara en Ford modell AA 1928-29. Bussen är antagligen också en Scania-Vabis. Personbilen kommer från USA, men vilket märke kan det vara?

 

Det 6-cylindriga Volvo lastbilschassiet i LV60-serien. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.

 

Volvo lastbil ur LV60-serien. Hytt och flak fick kunder utforma efter eget huvud. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.

 

Volvo lastbil i LV60-serien som har försetts med en förlängd hytt. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.

En Volvo lastbil ur LV60-serien från cirka 1930 har parkerat vid stationen i Västervik. Ett ångloksdraget tåg är på ingång. Det är den smalsåriga 891 mm banan Norsholm-Västervik-Hultfreds Järnväg NVHJ. Fotot lär vara taget 1932.

 

Lastbilen med drickabackar och registreringsnummer O6865 är en Volvo ur LV60-serien från cirka 1930. (2015-05-15)

 

I en grusgrop står en Chevrolet lastbil från cirka 1929. Lägg märke till interimsskylten S820.

 

Chevrolet lastbil som ägdes av åkaren Arnmark i Gävle. (2012-11-13)

Katrineholms Mejeri ägde denna Chevrolet lastbil från cirka 1930. (2013-03-05)

Bilden visar hovjuvelerare A.G. Dufvas eleganta skåpbil. Karosseriet som är byggt på ett Ford AA-chassi från cirka 1928, är byggt i Stockholm med karosserimakaren är okänd. Lägg märke till de blanka hjultallrikarna, det var inte vanligt med sådan på en sådan här typ av bil. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 3/84.

 

Det här fotot verkar vara taget i samband med någon utfärd. Lastbilen, en GMC från cirka 1930 med registreringsnummer S3447, är i alla fall iordningställd för persontransport. (2017-01-09)

 

GMC lastbil från cirka 1930 som enligt märkningen på dörren tillhörde Bror Alberts Åkeri i Skövde. (2012-12-02)

Ett Ford modell AA-chassi som försetts med ett skåpkarosseri för polisens räkning. Karosseriet är förmodligen byggt i Stockholm. Fotografiet är taget när bilen var alldeles ny. Lägg märke till interimsskylten och gallren vid sidorutarna. Den senare tyder på att bilen skulle användas för fångtransporter. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.

 

Fotografiet är taget på J C Ljungmans fabriksgård i Vellinge i Skåne. Lastbilen med registreringsnummer M16460 är byggt på ett Ford modell AA-chassi och flaket är något speciellt. Genom att demontera det löstagbara golvet kunde man istället på samma plats montera en tank. Det är därför som hytten har två bakfönster längst ut vid sidorna, i stället för ett i mitten. I bakgrunden ses ett antal av Ljungmans produkter, bensinpumpar och så kallade bensinkiosker. Märkningen på flaket visar att lastbilen skulle användas av för transport av ”Naftabensin”. Lägg märke till att reservhjulet inte har något däck. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.

 

Foto som har tagit i Göteborg cirka 1930 och som visar trafik med personbil, buss och lastbilar. (2013-05-12)

 

Männen står vid en Dodge lastbil från cirka 1930 med registreringsnummer O3631. (2018-07-20)

 

Så här såg det ut på Rådhustorget i Östhammar vid midsommartid i början av 1930-talet, bilar, bussar och lastbilar i skön blandning. Bilden kommer från Pär-Ola Malm. (2013-02-09)

 

                                     © 2019 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se