|
Scania-Vabis Lastbil av stor modell från
1915-20. Antagligen kan det vara en typ GLa,
eventuellt någon av de mindre typerna FLa eller
ELa.
|
Scania-Vabis Lastbil av liten modell från
1915-20. Antagligen
är det någon av typerna CLb eller
CLc.
Lastbilens registreringsnummer ser ut att vara
A6957.
|
|
Ett vykort som visar Kungliga Västmanlands Trängkårs
marketenturi och skosmedja omkring 1920. Detta trängförband fanns mellan 1902
och 1927 och var förlagt till Salbohed i närheten av Sala. Lastbilen är en
Scania-Vabis, förmodligen en av de CLc-bilar som levererades till Kungliga
Armeförvaltningen (KAF) i början av 1918.
Ett 30-tal personer har tagit sig upp på en Scania-Vabis lastbil från
cirka 1920. Typen kan vara eventuellt var DLa.
|
Männen har fotograferats vid en Scania-Vabis lastbil från
cirka 1920. (2016-12-16)
|
|
Denna Hansa-Lloyd lastbil med 22-50 hästkrafters motor och avsedd för
3-tons last inregistrerades den 9 september 1920 och tilldelades då
igenkänningsmärke X796. Registrerad ägare var då fabrikör P.J.
Olsson som drev en sängfabrik i Stovik. Personerna är Ragnar och Gösta
Westberg, den tredje personen är okänd.
Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif
Holmberg. Leif har även bidragit med information.
(2021-02-21)
|
|
Mannen sitter i en GMC lastbil från cirka 1920. (2024-11-11)
|
|
Denna GMC inregistrerades den 2 juni 1922 som kombinerat
fordon för 1000 kg last eller 14 personer. Fordonet tilldelades då
igenkänningsmärke A8708 och registrerad ägare var då Direktör Karl Johan
Larsson, Stockholm. (2021-09-06)
|
1
|
Fotot som kommer
från Sören Andersson ska enligt uppgift
vara taget i samband mer karneval i Lund
1934. Lastbilen är en Atterbury från
cirka 1920. (2020-07-02). |
|
Fotot som ska vara taget vid Uskavi visar fyra lastbilar som riggats för
persontransport. De två lastbilarna i mitten är oidentifierade medan de två
övriga är Ford modell TT.
(2014-04-09)
|
|
Fotot som troligen är taget i Piteåtrakten visar en utfärd med tre
stycken Ford modell TT lastbilar. Lastbilarna som ser ut att ha snarlika
karosserier har tillfälligtvis ställts i ordning för persontransport.
(2016-12-26)
|
|
Mannen sitter i en Scania-Vabis lastbil för 2-tons last som
inregistrerades den 9 augusti 1921 och tilldelades igenkänningsmärke P1020.
Registrerad ägare var då Vänerborgs hospital och asyl. (2022-11-17) |
|
Lastbil av märket tyska märket Mulag 28-42 hk.
Registrerades 1920 med numret S549 på AB Mölnbacka-Trysil,
Skogsförvaltningen, genom Carl-Fredrik Lövenhjelm i Mölnbacka. Mulagen
var alltså inte stationerad vid Mölnbacka-Trysils massafabrik i
Forshaga. Lastbilen är säkerligen några år äldre, kan vara från första
världskriget och som köptes in som överskottsmaterial efter krigsslutet.
Mulagen fanns kvar i Mölnbacka-Trysils ägo till åtminstone 1928, kanske
längre. Kent Ekberg har
hjälpt till med identifiering och uppgifter. (2013-11-19)
|
|
Denna Scania-Vabis lastbil från cirka 1920 ägdes av Dahl
Manufaktur AB.
(2018-11-26)
|
|
Traffic-lastbilarna från Traffic Motor Truck Co i
St Louis, USA, hade ett karaktäristiskt utseende med denna chassiram där
frampartiet även fungerade som som stötfångare. Den här lastbilen som
troligen är tillverkad kring 1920 tilldelades igenkänningsmärke B3855 den 6
augusti 1923. Vid registreringstillfället ägdes lastbilen av Walfrid Antipas
Cederblad, Tungelsta. Registreringsskyltens utformning tyder på att fotot togs
1924 eller senare.
Leif Holmberg har hjälpt
till med information. (2024-05-06)
|
|
Lastbilen som har igenkänningsmärke
T1386 är en Garford från cirka 1920. (2015-04-11)
|
Bild som visar trafiksituationen på Tegelbacken i Stockholm, förmodligen
i mitten av 1920-talet. Bland alla spårvagnar syns i mitten en
Scania-Vabis lastbil från cirka 1920. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 3/73.
|
Fotografen fick tyvärr
inte med fordonets front. Men det går att se det är en Ford modell TT
lastbil som för tillfället fungerar som lövad buss. Fotot togs i
Altsarbyn söder om Rättvik sommaren 1922 och då var fordonet antagligen
redan ett några år gammalt. (2013-08-09)
|
|
Vykort som visar Nya
Posthuset i Göteborg. På bron passerar
några fordon, de två lastbilarna är
Fords modell TT. (2015-11-07)
|
|
Fotot visar en Ford modell TT lastbil som har ställts i
ordning för persontransport. Lastbilen inregistrerades den 19 april 1921 och
tilldelades få igenkänningsmärke S1082. Registrerad ägare var då Godsägare
Örnulf W Skjönsberg, Likenäs. (2021-09-02)
|
|
Vid byggnad för Finspongs Konsumtionsförening står en Ford
modell TT lastbil. (2024-07-21)
|
|
Fotot är taget i samband med en Barnens
Dag-parad och fotografen har fångat en Ford modell TT lastbil från
mitten av 1920-talet.
(2024-02-27)
|
|
Ford modell TT lastbil som har ställts i ordning för
persontransport. (2024-11-08)
|
|
Personerna har
fotograferats vid en Ford modell TT lastbil. (2024-02-26)
|
|
Det här fotot som ska vara
taget på Norra Bantorget i Stockholm visar en
Ford modell T lastbil som inregistrerades den 10
februari 1922 och tilldelades igenkänningsmärke
A8252. Registrerad ägare var då Nordiska
Äggkompaniet i Stockholm. Delar av
företagsnamnet går att läsa på flaket. Männen
ska heta Sven och Isedor. Fotot har skickats in
av Sören Andersson. (2022-02-03)
|
|
Denna Ford modell T inregistrerades den 29 juli
1922 som ett kombinerad person- och lastbil,
avsedd för 4 personer. Bilen som då var
registrerad på Bagaremästare H. Klein i
Söderhamn erhöll igenkänningsmärke X1639. (2020-12-02)
|
|
Fotot visar utfärd med
P-registrerade Ford modell TT lastbilar som ställts i ordning för
persontransport.
(2024-01-04)
|
|
Fotot är taget i samband med utfärd med
lastbilar som ställts i ordning för
persontransport. Lastbilen närmast kameran är en
Garford som inregistrerades den 29 september
1920 och då tilldelades igenkänningsmärke W953.
Registrerad ägare var då S.E. Pettersson i Orsa.
Den andra lastbilen är en Ford modell TT. (2020-04-21)
|
|
Mannen sitter i en
Ford modell TT lastbil med
igenkänningsmärke W1815.
(2016-02-09)
|
En tidig Ford modell TT lastbil, förmodligen från 1919. Av
märkningen på flaket kan man dra slutsatsen att bilen ägdes av ett åkeri med
namnet Hyvéns, beläget på Odengatan 59 i Stockholm.
|
Personerna blir skjutsade av en Ford modell TT lastbil.
(2024-08-27)
|
|
Denna Scania-Vabis lastbil levererades
till Nordiska Kompaniet 1919. (2024-04-20)
|
Ford modell T från cirka 1920 med
svenskbyggt pickupflak. (2013-10-05)
|
|
|
Ford modell T från cirka 1920 med
svenskbyggt pickupflak. (2013-10-05)
|
|
Denna
Ford modell TT lastbil från första delen av 1920-talet har ställts i
ordning för persontransport, kanske till någon festlig aktivitet. (2021-02-02)
|
|
Männen färdas i en Ford modell TT lastbil som ställts i
ordning för persontransport. (2024-09-17)
|
|
Mannen sitter i en Ford modell T skåpbil från cirka 1920. Karossidan är
märkt med "Temperance", vilket indikerar att bilen användes av Hotell Temperance
i Malmö. (2016-08-23)
|
|
Ford modell TT lastbil som användes för att föra reklam
från Jönköpings Bryggeri AB. (2024-03-24)
|
|
Människorna
har fotograferats vid en GMC lastbil som
inregistrerades den 18 juni 1920 och tilldelades igenkänningsmärke B1143.
Registrerad ägare var då stationsskrivare Bernhard E. Lagerlund, Hässelby.
Lastbilen som var avsedd för 1000 kg last användes för att köra torglådor åt
trädgårdsmästare, samt att frakta tågresenärer till Hässelby strandbad.
(2024-06-06)
|
|
Männen sitter i en Ford modell TT lastbil.
(2017-01-29)
|
Fordlastbilen är lövad och uppklädda passagerare har tagit plats på flaket. Man
har även lyckats få med sig en cykel. Det är inte helt lätt att avgöra om
lastbilspåbyggnaden har placerats på personbilschassiet (T) eller
lastbilschassiet (TT), men det mesta tyder på att det är det tyngre av dessa.
Tillverkningsåret bör vara 1919 eller 1920. Under dessa år levererades alltid TT
”ramrem”, påbyggnader som hytt och flak överläts till oberoende
karosseriverkstäder. Många av de tidiga TT-lastbilarna fick öppna karosser som
den på bilden. Först 1924 kom Ford med standardhytt till TT-modellen. Magnus
Wiberg har hjälpt till med uppgifter.
TT-Ford lastbil 1919-1920 med troligt svensktillverkad hytt
och flak. Registreringsskylten med O520 indikerar att bilen är fotograferad i
Göteborg 1923 eller tidigare.
|
Denna
Ford modell TT lastbil från första delen av 1920-talet har ställts i
ordning för persontransport. Till denna bild finns även följande
information: "Ludde Westberg vid reservhjulet, Lovisa W närmast hytten,
P J W håller i lämmen."
Fotot kommer från Bo
Bymans samling och har skickats in av Leif Holmberg.
(2021-02-07)
|
|
Ford modell TT lastbil som har rustats
för persontransport. Märkningen "FÖR
BARNENS SKULL RÖSTA JA!" har sannolikt
att göra med folkomröstningen om
rusdrycksförbud 1922. (2015-03-27)
|
Ford modell TT från cirka 1919-20 med registreringsnummer
A9794 som har skåppåbyggnad för Telegrafverket. Information har lämnats av
medlem i Mässing & Nickel. (2013-01-03)
Postverket köpte tidigt flera Ford modell TT. Denna postbil
gick i Göteborg där den fick registreringsnummer O1411 den 17 juni 1920. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-02-27)
|
Det här fotot är troligen taget i Dalarna och det ser ut att
vara i samband med någon utflykt. Fordonen är Ford modell T Touring och Ford
modell TT lastbil.
(2016-05-19)
|
|
Ett sällskap har stannat till för att bli fotograferade. De
har färdats på två Ford modell TT lastbilar som riggats för persontransport. (2013-11-17)
|
|
Mannen kör en
Ford modell TT lastbil från cirka 1920
med igenkänningsmärke S1547.
(2019-01-08)
|
|
Denna Ford modell TT
lastbil användes vid Gotlands
infanteriregemente cirka 1920. Fotot
kommer från Kjell Olsson. (2020-01-27) |
|
Männen sitter i
en A-registrerad Ford modell TT lastbil.
(2019-02-19)
|
|
Ford modell TT lastbil med igenkänningsmärke A7552 som lövats att riggats för
persontransport.
(2017-01-13)
|
|
Fotot visar en White lastbil som
ställts i ordning för persontransport. Om märkningen stämmer rör det sig om en
resa till Södertälje den 28 augusti 1921. Lastbilen hade registrerats samma år,
den 25 april, och tilldelats igenkänningsmärke B1676. Ägare var då
Vattenfabriken Fyr i Nynäshamn. (2024-12-17)
|
|
Den här lastbilen, en White från cirka 1920, var
hemmahörande hos Bröderna Öhman i Hudiksvall.
(2013-06-08)
|
|
Oidentifierad maj 2013 E.
Det här fotot ska vara taget vid Majorna i Göteborg. På
motorhuvens sida kan man läsa "Aktiebolaget Potatis", så det är inte
svårt att lista ut vad som finns i säckarna.
Däremot kan det vara svårare att lista ut
lastbilens fabrikat, men det är känt att det är
en 35 hästkrafters modell och avsedd 2,5-tons
last och 3 personer. Lastbilen inregistrerades
den 22 juli 1920 och tilldelades då
igenkänningsmärke O1487. Vid
registreringstillfället ägdes lastbilen av
Maskinaffär Gust. Hilling i Göteborg. Den 2
december 1922 registreras lastbilen på handlare
J.E. Johansson i Göteborg. Gissningsvis togs
fotot under den tid denne Johansson ägde
lastbilen. Leif Holmberg har hjälpt till med
information. (2014-04-25)
|
|
Karlshamns Svetsnings & Mek. Verkstad
använde denna Ford modell TT lastbil. (2022-05-03). |
|
Det här fotot är troligen taget i samband med
någon parad. Lastbilen är en Ford modell TT.
(2021-05-20)
|
|
Denna Ford modell TT lastbil
inregistrerades den 25 maj 1921 och
tilldelades då igenkänningsmärke S1142.
Registrerad ägare var då Åkare Gustaf
Jonathan Andersson, Filipstad. När fotot
togs var lastbilen iordningsställd för
persontransport, kanske för
Frälsningsarmén. (2021-05-17) |
|
Denna Ford modell TT inregistrerades den 21 juni 1923 för
transport av 1000 kg last eller 12 personer. Igenkänningsmärket blev I323 och
registrerad ägare vid registreringstillfället var Automobilägare Josef
Laurentius Malmqvist, Österby, Visby.
(2021-12-09)
|
|
Tung och bred transport i Göteborg den 24 september 1921. Lastbilen är
en Clydesdale och på flaket ligger vändskivan till Rosenlundsbron. (2013-12-16)
|
|
Det här fotot som är taget vid ett sågverk visar
en Clydesdale för 3-tons last. Lastbilen
inregistrerades den 24 maj 1919 och tilldelades
då igenkänningsmärke E361. Registrerad ägare var
då Grosshandlare Per Svanberg in Linköping.
(2020-08-07)
|
|
En S-registrerad
Clydesdale från omkring 1920 som
försetts med bänkar för att kunna
användas för persontransport. (2015-04-13)
|
|
Lastbilen, en Ford modell TT från 1919 eller 1920 har lövats och försetts med bänkar för
persontransport. Forden inregistrerades den 12 april 1921 och tilldelades då
igenkänningsmärke W1119. Vid registreringstillfället ägdes lastbilen av
grosshandlare B. Carlborg, Korsnäs. Fotot är taget i Sundborn utanför Falun. Information har
lämnats av medlemmar i Mässing & Nickel, bland annat
Leif Holmberg.
(2014-01-17)
|
|
Två Ford modell TT som har ställts i ordning för
fordonstransport. (2024-10-02)
|
|
Personerna står framför en Ford modell TT lastbil. (2019-04-15)
|
|
De tre männen har fotograferats vid en Ford
modell TT Lastbil.
(2021-06-17)
|
|
Fotot
visar en Ford modell TT lastbil som ställts i ordning för persontransport.
(2016-06-26)
|
|
Ford modell TT lastbil från cirka 1920 som riggats för persontransport. Fordonet
ser ut att vara B-registrerat, kanske står det B418? (2013-11-04)
|
|
Männen står vid och sitter i en Ford modell TT lastbil med
igenkänningsmärke H1429. (2019-04-08)
|
|
A-registrerad Ford modell TT lastbil från början
av 1920-talet. Registreringsskyltens utformning tyder på att fotot togs 1924
eller senare. (2013-10-15)
|
|
Ford modell TT lastbil som utrustats för persontransport. (2018-07-06)
|
|
Här pågår det ett ett
lyft, troligen ska lasten föras över till lastbilen som är en Ford modell TT.
(2016-02-07)
|
|
Ford modell TT lastbil med
igenkännings-märke B4214.
(2015-04-24)
|
Utfärd med R879, en Ford modell TT lastbil från 1919-20, som
här får fungera som buss. Information har lämnats av medlem i Mässing & Nickel.
|
Mannen står vid
Ford modell T Pickup som har
registreringsnummer E2538. (2016-10-18)
|
|
Männen står vid Ford modell T Pickup som har registreringsnummer
W1241. (2016-10-27)
|
Bilden visar bilar och motorcyklar i Ostermans utställningslokal på Birger
Jarlsgatan i Stockholm. Bilden bör bara tagen cirka 1920 visar märken som
Ostermans då representerade. Längst till vänster syns fronten på en GMC lastbil.
De tre bilarna med lackerade spetskylare är Opel. Bilen längst till höger med
registreringsnummer som börjar på A är också en Opel, fast denna är äldre och
således begagnad. Längst bak skymtar två Citroen av A-typen. Omkring 1921
övertog Johannes Kjellander agenturen för Citroen. Bilen bredvid den begagnade
Opeln är en högerstyrd Buick Touring från 1918 eller 1919. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/78.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
|
Vykort som visar del av Vårgårda i början av
1920-talet. Till höger i bild står en Ford
modell TT lastbil med fullt lass. Det ser ut som
att registreringsnumret är P2432. Lastbilen som
kommer körande mot fotografen är en
Scania-Vabis. (2013-06-10)
|
|
Männen har fotograferats vid en A-registrerad GMC
lastbil från cirka 1920. Skyltens utförande indikerar att fotot är taget
1924 eller senare. (2022-01-25)
|
Fotot ska vara taget i Storvikstrakten omkring 1925. Fordonet är en GMC lastbil
från cirka 1920, men som här tycks fungera som buss. (2012-12-29)
|
Vykort från Rörö med
en Ford modell T Pickup från cirka 1920
parkerad framgör en byggnad, troligen en
affär. (2012-12-30) |
Den här bilden som visar en Ford modell T från 1919-1920 kommer från Inger
Albrektsson och Sven Grahn. Troligen är det en 4-sitsig Touring modell där man
tagit bort den bakre karossdelen och ersatt med en skåppåbyggnad. Skåpet är
mycket elegant och möjligen byggt av någon av de karosserimakare som fanns i
Stockholm på den tiden. Fotogenlyktorna på sidan indikerar att bilen inte har
elutrustning och självstart, utan endast vevstart. Registreringsskylten med
nummer A147 indikerar att bilden är tagen efter 1923. ”Filip Eriksson” var ett
bageri som låg på Döbelnsgatan 55 i Stockholm. Vid ratten sitter Ingers far Sven
Albrektsson. Han tog körkort 1926 så bilden bör vara tagen detta år eller
senare. Platsen kan vara Sturegatan eller Karlavägen i Stockholm, gissningsvis
är att parken är Humlegården. Viss information har även lämnats av en medlem i
Mässing & Nickel.
|
Ford modell TT lastbil från cirka 1920 som ser
ut ha registreringsnummer O8910.
(2013-05-28)
|
Bild från Himmeta som visar en Ford modell TT lastbil från
cirka 1920. Bilen är lövad och flaket ser ut att vara fyllt med människor. Det
var ganska vanligt att dessa lastbilar användes för sådana transporter. Bilden
kommer från Kjell Brunström, DAK.
Tvätteri med Ford modell TT lastbil från cirka 1920 i
bakgrunden. Bilden som är tagen i Himmeta kommer från
Kjell Brunström, DAK.
|
En Ford modell T Lastbil från cirka 1920
som här får fungera som buss. Enligt
uppgift är fotot taget i Krybotrakten.
|
Ytterligare en bild som visar Ford
Modell T Lastbil från cirka 1920 som
enligt uppgift har fotograferats i
Krylbotrakten.
|
|
|
Fotot som ska vara taget i Värmländska Glava ser ut att vara taget i samband med
en utflykt. Personbilen är en Chevrolet 490 Touring som inregistrerades den 20
maj 1920 och då tilldelades igenkänningsmärke S528. Vid registreringstillfället
ägdes bilen av hemmansägaren Alfred Olsson i Glava. Lastbilen som för tillfället får fungera som
buss är en Ford modell TT och ska vara byggd 1922.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2014-01-18)
|
|
Ford modell TT lastbil från cirka 1923.
(2018-12-11)
|
|
Ford
modell TT från 1919-20 som här tydligen används
som buss. Forden inregistrerades den 21
april 1920 och tilldelades då
igenkänningsmärke F299. Vid
registreringstillfället ägdes Forden av
handlande J.W. Öst, Tranås. De smala bakhjulen med massiva
ringar, 32x3½ tum, var standard på
tidiga modell TT.
Uppgifter har lämnats av medlemmar i Mässing &
Nickel, bland annat
Leif Holmberg.
(2014-01-13)
|
|
Kort som visar en marknad i Ängelholm, förmodligen någon gång under 1920-talet.
Bland alla människor djur står två Ford modell
TT lastbilar
(2013-06-22)
|
|
Fotot är taget i samband med en Barnens
Dag-parad och fotografen har fångat en P-registrerad Ford modell TT lastbil från
mitten av 1920-talet.
(2016-02-04)
|
|
En man sitter vid ratten medan två män sitter på
flaket. Lastbilen är en
Ford modell TT och fotot är antagligen taget i
Örebro, för på skylten i bakgrunden står det Örebro Metallfabrik & Mek.
verkstad.
(2013-05-29)
|
Ford modell TT lastbil från början av 1920-talet. Hytten har den form som brukar
kallas för C-Cab.
|
Vykort som visar en Ford modell TT lastbil vid
Badhotellet i Södertälje. (2015-03-03)
|
|
Männen står vid en Ford modell T Lastbil med registreringsnummer U1024
som ägdes av Köpings Bryggeri AB. (2013-12-25)
|
|
En ljus Ford modell T lastbil som verkar
vara förberedd för persontransport. Man
kan läsa märkningen "Kinnekulle". (2013-10-04)
|
|
En ljus Ford modell T lastbil som verkar
vara förberedd för persontransport. Man kan läsa märkningen "Kinnekulle".
(2013-11-17)
|
|
När det här fotot togs verkar det som att lastbilen, en Ford modell TT, visade
tecken på att ha varit i drift ett antal år.
(2014-03-21)
|
|
Västerås Bryggeri AB använde denna
Ford modell TT lastbil, lägg märke till drickabackarna på flaket. Lastbilen
inregistrerades den 2 september 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke U2209. Notera
även kedjorna på bakhjulet.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2014-01-18)
|
Ett jaktlag använder en Värmlandsregistrerad Ford modell TT lastbil från cirka
1920-23 för att frakta hem dagens byte.
|
Vykort från Vilshult
som visar när en Ford modell TT lastbil
har stannat till vid Stures affär och
bageri. (2013-06-11)
|
Ford modell TT lastbil från början av 1920-talet som
fotograferats vintertid.
|
Vykort som visar Borlänge Järnvägsstation, tidpunkten
är sannolikt första delen av 1920-talet. Fordonet är en Ford med flak,
troligtvis är det lastbilsvarianten modell TT.
(2014-06-03)
|
Vykort som visar Telegrafhuset i Halmstad, troligen i början av 1920-talen. Tre
bussar har parkerats, åtminstone den i förgrunden är byggt på ett Ford modell
TT-chassi. Samma sak gäller lastbilen som står parkerad närmast byggnaden.
Ford modell TT lastbil från första delen av 1920-talet med
registreringsnummer C740. Både lastbilen och släpet
är lastat med nya cyklar. Kan det vara
en bild som tagits i reklamsyfte?
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/68.
|
Bilden visar en Ford modell TT
lastbil från cirka 1923 som ställts i ordning för persontransport.
(2019-06-12)
|
Ford modell TT lastbil som tydligen deltager i ett
karnevalståg i Bångbro i samband med en "Storslagen Idrottsfäst i Folkets Park".
Ford modell TT lastbil som här får fungera som buss.
Ford modell TT lastbil på ett foto från cirka 1922. Lastbilen
var hemmahörande i Vika i Dalarna och här fungerar den som buss med sångkör på
väg till kyrkan. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/80.
Ford modell TT lastbil som här får fungera som buss.
|
Två kvinnor vid en Ford modell T Pickup
eller paketbil från cirka 1923. Fotot kommer
från Lennart Håkansson.
(2014-03-28) |
Platsen är Göteborgs hamn och en Ford modell TT lastbil får
en rejäl last med fruktlådor. (2013-01-02)
|
Ford TT lastbil från cirka 1924 med
registreringsnummer W3610 har stannat
till vid en speceri & diverehandel.
Notera att reservdäcken förvaras på
hyttens tak. Bilden
kommer från Kjell Brunström, DAK. |
Männen verkar ha försett lastbilen, en Ford modell TT från
cirka 1924, med ett rejält lass. (2013-01-16)
|
Ford modell TT lastbil som gör reklam
för Pommac från Jönköpings Bryggeri AB. (2015-03-25)
|
Lastbilen, en Ford modell TT, från Malmö Mjölk- Steriliserings Aktiebolag har
stannat till framför A. Anderssons Skomakeri och Skoaffär. (2013-03-28)
Två Ford modell TT lastbilar som utrustats för persontransport. Det verkar som
om männen har fått packa ihop sig på ett flak, medan de sex kvinnorna har lite
mer plats. (2013-04-18)
|
Mannen kör en G.M.C. lastbil
som inregistrerades den 13 oktober 1922 och
tilldelades igenkänningsmärke B2077. Registrerad
ägare var då trädgårdsmästare Carl Oscar Persson
i Hesselby Villastad. (2022-02-08)
|
|
1923 arrangerade KAK en lastbilstävling. Åtta
ekipage ställde upp och på fotot ses sex av
dessa. Lastbilen med startnummer ett, den
närmast kameran, är en GMC. Bredvid står en Reo
Speedwagon som kördes av den kända
motorcyklisten Erik Westerberg. Den ljusa
lastbilen i mitten är en Berliet och bredvid den
står en av startfältets två Saurer. Längst bort
ses tävlingens två Tidaholmare.
(2020-08-10)
|
|
Åtta
ekipage ställde upp i den lastbilstävling som
KAK arrangerade 1923. Fotot visar startnummer 1,
en GMC.
(2020-08-22)
|
|
Denna Berliet lastbil hade startnummer 3 i KAK:s
lastbiltävling 1923.
(2020-08-13)
|
Eva Wetter som tävlade med bil åren kring 1930, fraktade
bland annat kol med denna Ford modell TT lastbil från cirka 1924. Det ansågs
dock inte helt passande för en kvinna att köra kol. Bilen har
registreringsnummer A10455.
Bilden kommer från Tommy LeMon via Sven Ljungstedt.
Krock mellan personbil och lastbil, varav åtminstone den
senare, en Ford modell TT, har fått omfattande skador.
|
Bröderna Hedströms Bageri använde denna Ford modell TT
lastbil för att transportera sina produkter.
(2016-06-03)
|
Denna lätta Scania-Vabis lastbil levererades till Postverket 1924. Bilen är gul,
men dåtidens film återgav gult så här mörkt. Bilden har publicerats i
Autohistorica 2/86. (2012-01-03)
Fotot ska vara taget i Storvik och bilen är en Ford modell T Pickup från cirka
1925. Personen är troligen Carl Eriksson "Tykokalle" som hade en fiskaffär på
Majorsgatan. (2012-12-29)
|
Ford modell T med flak. Det ser ut som att fordonet användes i
charkuteriverksamhet.
(2013-11-10)
|
|
Scania-Vabis tankbil från
mitten av 1920-talet.
|
|
Ford Modell TT
lastbil som inregistrerades den 14
oktober 1924 och då tilldelades
igenkänningsmärke F2077. Vid
registreringstillfället ägdes lastbilen
av Möbelkompaniet i Jönköping. Lastbilens påbyggnad ska ha
gjorts i Kungsbacka. Leif Holmberg har
hjälpt till med information.
(2014-01-19)
|
Ford modell TT Lastbil från 1924-27 som enligt texten flakets lämmar tillhörde
Medelpads Lantmannaförbund. Fotot är taget i Sundsvalls hamn och i bakgrunden
finns en skylt med texten "Sundsvalls Kolimports upplag". En medlem i Mässing &
Nickel har hjälpt till med uppgifter.
|
Ford modell TT lastbil som enligt
märkningen på flaket tillhörde Solna Bryggeri i Hagalund. (2013-12-15)
|
|
Ford modell TT tankbil med registreringsnummer M3503.
Enligt märkningen på tankgaveln är det Pratts bensin som fraktas.
(2014-12-30)
|
Erik I Frändebergs Snickeri & Karosserifabrik i Västerås har
byggt detta skåpkarosseri på ett Ford TT-chassi.
Erik I Frändebergs Snickeri & Karosserifabrik i Västerås har
byggt också detta skåpkarosseri, fast här på personbilschassit model T.
John Karlsson och Albin Mattsson bedrev busstrafik på sträckan Öregrund-Gimo
från år 1926. 1927 tillkom linjen Östhammar-Häverödal. Fotot som är taget på på
Öregrunds torg visar företagets fordonspark vid den tiden. Lastbilen längst till
vänster är en Chevrolet som senare kom till Södertälje brandkår. Bussarna är av
märkena Chevrolet, GMC och International med registreringsnummer B2707. Personbilen närmast bussarna är en
Buick med registreringsnummer B2104 och vid den står John Karlsson. Bilen längt till höger är en Willys-Knight
med registreringsnummer B1925
och vid den står Albin Mattsson. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm.
(2012-11-18)
Ytterligare en bild som visar John Karlssons och Albin
Mattssons fordonspark. Fotot som är taget på Rådhusgatan i Öregrund kan vara
taget vid samma tillfälle som den föregående bilden, fordonen är i alla fall
samma. Först står de tre bussarna, International med registreringsnummer B2707,
GMC och Chevrolet. Sedan följer de två personbilarna, Willys-Knight med
registreringsnummer B1925 och sist skymtar Chevrolet lastbilen.
Bild och information kommer från Pär-Ola Malm.
(2012-11-18)
1925 började Scania-Vabis bygga lastbilserien 314,
"Snabblastbilen". Bilden visar ett sådant fordon från första tillverkningsåret
och som levererades till Postverket i Stockholm. Bilden har publicerats i
Autohistorica 2/86. (2013-01-03)
|
Framför ett konditori står tre män och en W-registrerad
Scania-Vabis lastbil.
(2024-06-16)
|
|
Scania-Vabis
lastbil från cirka 1925 som utrustats med ett tippbart flak.
(2024-03-02)
|
|
Männen har fotograferats mellan två Chevrolet lastbilar
från cirka 1926 med registreringsnumren P4481 och P4579. (2024-11-06)
|
|
Männen som har fotograferats vid en Chevrolet lastbil från cirka 1926
håller troligtvis på med ett vägarbete.
(2014-07-02)
|
|
Männen står vid en Chevrolet
lastbil från cirka 1926 som har
igenkänningsmärke A3019. (2022-02-18)
|
|
Om den här Chevrolet
lastbilen från cirka 1926, med igenkänningsmärke X3768, finns följande
notering: "Ludde Westberg i Ovansjö".
Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif
Holmberg.
(2021-02-06)
|
|
Lastbilen som är en Chevrolet från cirka 1926 med
registreringsnummer A3239 har fått en last bestående av lådor.
(2020-01-03)
|
Ett Chevrolet lastvagnschassi från 1926 som fått hytt och flak tillverkat hos
Erik I. Frändebergs Snickeri i Västerås.
Paus vid en Z-registrerad Chevrolet lastbil från cirka 1926.
|
Chevrolet
lastbil från cirka 1926 som enligt märkningen ägdes av Sydfrukter.
(2016-03-06)
|
|
Fotot som ska vara
taget 1932 visar tre lastbilar vid
Arvika Ved & Kolaffär. Lastbilen till
vänster är en Chevrolet från cirka 1926
som har registreringsnummer S4144. I
mitten står en Chevrolet från cirka 1927
som har registreringsnummer S1943. Den
tredje lastbilen är en Morris Commercial.
(2016-01-17)
|
Erik I. Frändebergs Snickeri & Karosserifabrik Västerås har byggt
karossen till denna begravningsbil. Chassiet är ur Chevrolet lastvagnsserie och
antagligen av 1927 års modell.
Den här bilden visar samma begravningsbil. Notera den långa hjulbasen och
interimsskylten.
Ambulans byggt på ett Chevrolet lastvagnschassi från cirka 1927. Ambulansen
användes av Hudiksvalls lasarett och fordonet var levererat av Evald Lönnbergs
bilaffär i samma stad. Fotot
kommer från Hudiksvalls Hembygdsförening (www.sockenbilder.se)
|
Fotot visar fem Tidaholm lastbilar från cirka
1927 som är färdiga för leverans. (2020-04-27)
|
|
Fotot visar åtta Tidaholm lastbilar från cirka
1927 som är färdiga för leverans. (2020-04-29)
|
|
Fotot
ska enligt uppgift vara taget i Säter. Två fordon har delvis kommit med,
lastbilen till höger är en Scania-Vabis från cirka 1927. (2015-11-02)
|
|
Skånska Petroleum Aktiebolaget hade
denna Scania-Vabis tankbil från cirka
1927. Notera att lastbilen har massiva
bakhjul.
(2014-01-10)
|
Chevrolet Lastbil från 1927 eller 1928 som har registreringsnummer L5324.
|
Personerna sitter framför en
Chevrolet lastbil 1927-28. (2023-07-26)
|
|
Spårvägsarbete i Göteborg. Lastbilen med skåppåbyggnad är en Chevrolet
från cirka 1927-28 med registreringsnummer O2428. (2013-12-17)
|
Chevrolet lastbil från cirka 1927-28 med registreringsnummer O7551 som enligt
text på bilden tillhörde Göteborgs Fröhandel. (2013-01-02)
|
I grustaget står en Chevrolet lastbil från 1927-28 med
registreringsnummer M1045. Två av personerna är Viktor och Valfrid
Nilsson. (2014-05-12)
|
|
Fotot visar tre lastbilar vid ett grustag. I mitten står en Scania-Vabis från
cirka 1930 och de båda andra lastbilarna, med registreringsnumren P5935 och
P5933, är Chevrolet från cirka 1927-28.
(2018-06-22)
|
Ström tog detta foto på Tomelilla-utställningen 1927. De utställda bilarna är
1927 års Chevrolet modell Capitol AA. Notera att bilarna är interimsskyltade
vilket indikerar att de är helt nya. Längt till vänster står en Touring för 5
personer och bredvid ses en 4-dörrars Sedan, även den avsedd för 5 personer.
Längt bort skymtar en lastbil. (2013-04-11)
|
Det här är ett vykort från Höganäs som visar AB
Sam Malmros Dodgeförsäljning. På byggnaden kan man utläsa texten "Vinnare av
1927 års sommarpokal", så fotot är antagligen taget 1928. På planen ses flera
personbilar, men även ambulans, lastbil, buss och chassier.
(2013-05-22)
|
|
Lastbilen med registreringsnummer M10615 är
en Chevrolet från cirka 1928. Både lasten och
snödrivorna imponerar. (2024-11-21)
|
Scania-Vabis lastbil ur 325-serien från cirka 1927. Lastbilen
är utrustad med så kallade "Lassarplogar" från Bröderna Olsson i Limedsforsen.
|
Hallstahammars Bryggeri ägde
denna 4-cylindriga Scania-Vabis lastbil från
slutet av 1920-talet.
(2012-11-09)
|
|
Mannen står vid en fyrcylindrig Scania-Vabis lastbil som användes av
Hallstahammars Bryggeri.. (2024-11-29)
|
|
Scania-Vabis lastbil från
slutet av 1920-talet som verkar ha fullt på
flaket.
(2014-12-27)
|
Vykort som visar Fittja Värdshus med Texaco bensinstation. Personbilarna är
T-Fordar från cirka 1925-26. Lastbilen som är lastad med backar kan vara en
Scania-Vabis från cirka 1927.
|
Ett murarlag har fotograferats vid en
Chevrolet lastbil från cirka 1928..
(2022-10-03) |
E. Anderssons Bageri hade denna skåpbil byggt på ett 4-cylindrigt Volvochassi.
Registreringsnumret ser ut att vara X4314.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
Den så kallade "Telegrafverksvagnen" eller "TV-vagnen" var
en slags pickup och byggd på personbilschassiet. Ungefär 70 exemplar byggdes och
köptes även av andra kunder än Kungliga Telegrafverket.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
Volvo "Telegrafverksvagnen"
med interimsskylt. Här ses bakpartiets öppna lastutrymme.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
|
Männen står vid en Ford modell AA lastbil. (2024-09-29)
|
Postverket hade denna Ford AA lastbil från 1928. Fotot togs på Norra Bantorget i
Stockholm strax efter leveransen. Lastbilen kördes sedan till Norrköping där den
fick registreringsnummer E6774. Lastbilen användes av Postverket till 1935,
därefter köptes Forden av en lantbrukare. Bilden har publicerats i Autohistorica
2/86. (2013-01-03)
|
Det här fotot som visar en Ford modell AA
lastbil 1928 med interimsskylt är troligen taget
i Göteborg.
(2020-08-03)
|
Citroen B15G Ambulans från 1928 som hade
registreringsnummer N516. Mellan 1928 och 1936 var Hälsovårdsnämnden i Halmstad
registrerad som ägare. Därefter lär fordonet ha brukats som grönsakshandlarbil.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.
Det första chassiet till Volvos Lastvagn Typ 1 granskas av
besiktningsmannen ingenjör Eklund, Göteborg. Tidpunkten lär vara den 19 februari
1928, eller möjligen någon dag tidigare.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
En tidig Volvo Lastvagn Typ 1, sannolikt är det den första bilen som
utrustades med tipp.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
Volvos 4-cylindriga lastbilschassi försågs även med
skåppåbyggnader. Den här bilen användes av Aktiebolaget F.W. Hasselblad & Co,
Göteborg.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
Chaufförerna vid O. Jönssons Bageri
Konditori i Höör har ställt upp sig vid
leveransfordonen, två TT-Fordar och en
AA-Ford. (2013-02-20)
|
|
Ford Modell AA Lastbil 1928 eller 1929 med interimsskyltar L400.
|
Vid huset står tre människor och en Chevrolet lastbil från
cirka 1929.
(2024-07-03)
|
|
Männen står
framför en Ford modell AA lastbil från
1928-29.
(2019-01-31)
|
|
Det här fotot är taget i
Skultuna och visar en Scania-Vabis lastbil från
senare delen av 1920-talet. Den på orten
tillverkade tanken ska förmodligen flyttas över
till en järnvägsvagn.
(2023-11-10)
|
|
Bild som enligt texten visar Hässelby Busstation, men
tvåvåningshuset är skyltat med både "KAFÉ och "KONDITORI". Bussen
som trafikerade sträckan Stockholm-Hässelby är en Scania-Vabis från 1920-talets
senare del. Bilen längst till vänster är en Willys-Knight Touring från mitten av
1920-talet. Bredvid och delvis skymd står en Scania-Vabis tankbil från cirka
1920. Längt till höger står ytterligare en tankbil.
(2016-12-22)
|
Bild som enligt texten visar Hässelby Busstation, men
tvåvåningshuset är skyltat med både "KAFÉ och "KONDITORI". Båda tankbilarna kör
för "SVENSK-ENGELSKA MINERALOLJE A-B". Den till vänster är en Scania-Vabis från
omkring 1920. Den andra tankbilen kan vara en Ford modell AA 1928-29. Bussen är
antagligen också en Scania-Vabis. Personbilen kommer från USA, men vilket märke
kan det vara?
Det 6-cylindriga Volvo lastbilschassiet i LV60-serien.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
Volvo lastbil ur LV60-serien. Hytt och flak fick kunder
utforma efter eget huvud.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
Volvo lastbil i LV60-serien som har försetts med en förlängd hytt.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
En Volvo lastbil ur LV60-serien från cirka 1930 har parkerat vid stationen i
Västervik. Ett ångloksdraget tåg är på ingång. Det är den smalsåriga 891 mm
banan Norsholm-Västervik-Hultfreds Järnväg NVHJ. Fotot lär vara taget 1932.
|
Fotot som är taget vid Skene Livsmedelshandel omkring
1930 visar personal och Chevrolet lastbilar från Marks Bryggeri.(2024-10-22)
|
|
Mannen står vid två Chevrolet lastbilar från cirka 1930 som har
registreringsnummer U3811 och U360. (2024-08-09)
|
|
Mannen står vid Chevrolet lastbil från cirka 1930 som har
registreringsnummer U3811. (2024-08-08)
|
|
Lastbilen med drickabackar och
registreringsnummer O6865 är en Volvo ur
LV60-serien från cirka 1930. (2015-05-15)
|
I en grusgrop står en Chevrolet lastbil från cirka 1929. Lägg märke till
interimsskylten S820.
|
Chevrolet lastbil som ägdes
av åkaren Arnmark i Gävle. (2012-11-13)
|
Katrineholms Mejeri ägde denna Chevrolet
lastbil från cirka 1930. (2013-03-05)
|
|
Bilden
visar hovjuvelerare A.G. Dufvas eleganta skåpbil. Karosseriet som är byggt på
ett Ford AA-chassi från cirka 1928, är byggt i Stockholm med karosserimakaren är
okänd. Lägg märke till de blanka hjultallrikarna, det var inte vanligt med sådan
på en sådan här typ av bil. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 3/84.
|
Det här fotot verkar vara taget i samband med någon utfärd. Lastbilen, en GMC
från cirka 1930 med registreringsnummer S3447, är i alla fall iordningställd för
persontransport. (2017-01-09)
|
|
Foto från juni 1929 som visar två män stående vid en
Tidaholm lastbil. (2024-10-27)
|
|
Arlövs Expressbyrå ägde denna Renault lastbil med
registreringsnummer M13053 (2024-11-05)
|
|
Mannen sitter på en Chevrolet lastbil från cirka 1930 med
registreringsnummer B6201.
(2024-08-22)
|
GMC lastbil från cirka 1930 som enligt
märkningen på dörren tillhörde Bror
Alberts Åkeri i Skövde. (2012-12-02)
|
|
Ett Ford modell AA-chassi som försetts med ett skåpkarosseri för polisens
räkning. Karosseriet är förmodligen byggt i Stockholm. Fotografiet är taget när
bilen var alldeles ny. Lägg märke till interimsskylten och gallren vid
sidorutarna. Den senare tyder på att bilen skulle användas för fångtransporter.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.
Fotografiet är taget på J C Ljungmans fabriksgård i Vellinge i Skåne. Lastbilen
med registreringsnummer M16460 är byggt på ett Ford modell AA-chassi och flaket
är något speciellt. Genom att demontera det löstagbara golvet kunde man istället
på samma plats montera en tank. Det är därför som hytten har två bakfönster
längst ut vid sidorna, i stället för ett i mitten. I bakgrunden ses ett antal av
Ljungmans produkter, bensinpumpar och så kallade bensinkiosker. Märkningen på
flaket visar att lastbilen skulle användas av för transport av ”Naftabensin”.
Lägg märke till att reservhjulet inte har något däck. Bilden har publicerats i
Autohistorica 3/84.
Foto som har tagit i Göteborg cirka 1930 och som visar trafik med personbil,
buss och lastbilar. (2013-05-12)
|
Männen står vid en Dodge lastbil från cirka 1930 med registreringsnummer
O3631. (2018-07-20)
|
|
Vykort som visar bussar och lastbilar vid
Busscentralen i Sundsvall. Fordonens design gör att man kan datera
fototillfället till omkring 1930.
(2021-07-21)
|
|
Det här fotot som är taget i
Malmöhus län i början av 1930-talet visar män
stående vid lastbilar av fabrikaten Ford och
Chevrolet. (2022-04-22)
|
|
Så här såg det ut
på Rådhustorget i Östhammar
vid midsommartid i
början av 1930-talet, bilar, bussar och
lastbilar i skön blandning.
Bilden kommer från Pär-Ola Malm. (2013-02-09)
|