|
Scania-Vabis Phaeton från cirka 1917 med registreringsnummer
M4. Enligt uppgift är fotot taget i Landskrona. Storleken indikerar att det är
en typ III, den största personbilsmodellen hos Scania-Vabis.
|
Denna Scania inregistrerades den 12
februari 1907 och tilldelades då
igenkänningsmärke M12. Registrerad ägare
var då tillverkaren Maskinfabriksaktiebolaget
Scania i Malmö. Fotot är taget i samband med
Svenska Automobilklubbens Vintertävling 1907 då
bilens kördes av Anton Svensson.
Ekipaget blev emellertid diskvalierat eftersom
man brutit mot tävlingsbestämmelserna. (2020-11-04)
|
Allvelo från cirka 1906 med registreringsnummer M16.
Allvelo var en liten enkel bil från Waltham Manufacturing Company i
Massachusetts, USA, och som slutmonterades och såldes i Sverige av Allmänna
Velocipedförsäljnings Aktiebolaget i Landskrona - Allvelo. Notera det
provisoriskt lagade framdäcket!
Registreringsnummer M23 tillhörde en Reo, förmodligen från
1905, som var Höganäsbolagets första bil. Detta var en av de första bilarna i
Kullabygden. Chauffören på bilden heter Johan Christoffersson.
|
Denna Scania typ C med skåpkarosseri användes av
Skånska Dagbladet i Malmö. De fick bilen inregistrerad den 26 april 1907
och den tilldelades igenkänningsmärke M32. (2022-08-12)
|
|
Det här fotot ska vara taget i
samband med en resa sommaren 1914. Men bilen som är Talbot inregistrerades redan
den 27 juli 1907 och tilldelades igenkänningsmärke M50. Registrerad ägare var då
Brukspatron N. Nissen, Ramlösa.
(2021-10-25)
|
|
Personerna låtit sig fotograferats vid
en Ford modell Touring från cirka 1923
med igenkänningsmärke M62. Fotot kommer
från Lennart Håkansson.
(2014-03-26) |
|
Denna Scania typ BH Landaulette
inregistrerades den 20 juli 1908 och tilldelades igenkänningsmärke M84.
Registrerad ägare var då Maskinfabriksaktiebolaget Scania i Malmö. Bilen såldes
1909. (2024-04-09)
|
|
Vykort som visar en bil framför ett hus
i Vrigstad. Bilen som har igenkänningsmärke M88 är en Humber från cirka 1912.
Första gången som M88 tilldelades ett fordon var 29 juli 1908, men det kan inte
vara denna Humber eftersom den inte var tillverkad då. Antagligen erhöll Humbern
M88 vid registeromläggningen 1916. Den 29 februari detta år hamnade M88 på en
6-sitsig 10/28 hästkrafters bil, ägd av konsul Hugo Lindgren i Malmö.
(2016-01-10)
|
|
Männen sitter i en Clement-Bayard som användes som taxi.
Billen inregistrerades den 22 maj 1909 och tilldelades igenkänningsmärke M102.
Den ägdes då av löjtnant G.C. Faxi Malmö, som deltog men bilen i KAK:s
Vintertävling 1910.
(2024-05-26)
|
|
Det här fotot är taget i samband med den långkörning sträckan
Malmö-Stockholm som Scania genomförde i början av september 1909. Hela sträckan
var 69 mil och den effektiva körtiden var 33 timmar och 39 minuter. Lastbilen
som var en typ IL för 3-tons last hade inregistrerats den 23 juli 1909 och
tilldelats igenkänningsmärke M108. Senare såldes lastbilen till Koppoms bruk.
(2024-03-10)
|
|
Stockholm fick sina första bilskolor 1909 där man fick lära
sig bilkörning och få så kallat kompetensbevis. Det var vanligt att man tog
sådana här gruppfoton. Den aktuella bilden visar troligen Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan", bilarna av märkena M.A.F. och Horch representerades
nämligen av
Aktiebolaget E. Lundvik & C:o
i Stockholm. Bilen längst till vänster är en M.A.F. som den 20 juni 1912
inregistrerades och tilldelades igenkänningsmärke D241. Bilen som kan vara av
typen G 6/16 PS hade då Aktiebolaget E. Lundvik & C:o som ägare. Bilen längst
till höger är också en M.A.F. Den ser ut att vara D-registrerad, men numret går
inte att tyda. De tre andra bilarna är av märket Horch. Bil nummer 2
inregistrerades den 9 augusti 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke A863.
Vid registreringstillfället ägdes den bilen av Hyrverksaktiebolaget Frey i
Stockholm. Bilen i mitten inregistrerades den 15 mars 1911 och då med chaufför
Emil Petersson som ägare. Han var hemmahörande i Landskrona, så bilen fick
igenkänningsmärke M136. Fotot har skickats in av Leif Holmberg. (2014-04-20)
|
|
Fotot som ska vara taget 1912 visar antagligen Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan", det var vanligt man tog sådana här gruppfoton
med elever och bilar. Bilen längst till vänster är en M.A.F och de övriga är
Horch, båda dessa fabrikat representerades för övrigt av
Aktiebolaget E. Lundvik & C:o
i Stockholm. Bilen längst till höger inregistrerades den 15 mars 1911 och då med chaufför
Emil Petersson som ägare. Han var hemmahörande i Landskrona, så bilen fick
igenkänningsmärke M136. Bilen bredvid inregistrerades den 1 juli 1912 och
tilldelades då igenkänningsmärke D245. Registrerad ägare var då kandidat Emil
Pettersson, även han hemmahörande i Landskrona. (2015-03-12)
|
|
Det här fotot som ska vara taget i Malmö visar två män som
står vid en Willys-Knight från cirka 1926 som har registreringsnummer M190. (2024-09-22)
|
M191 tillhör en Cadillac modell 30, förmodligen från 1912, som fotograferats på
en bro Landskronatrakten.
|
Männen sitter i en Overland modell 69-F Touring som
inregistrerades den 15 maj 1913 och tilldelades igenkänningsmärke M283. Ägare
var då B. Winckler-Ratlev, Malmö. (2024-10-14)
|
|
Det här fotot togs av Haparandas förnämsta fotograf Mia Green
när Postverket provade att använda en lastbil för att transportera paket, som
kommit med hjulångaren HAPARANDA. Kyrkan i bakgrunden är Finska Nedertorneå
kyrka. Lastbilen som är en Scania-Vabis inregistrerades den 9 juni 1913 och
tilldelades igenkänningsmärke M298. Registrerad ägare var då Carl Rothoff i
Borstahusen. Fordonet var då försett med ett busskarosseri, men som snart
ersattes av ett lastbilsflak. Fotot kommer från Sören Andersson som även har
hjälpt till med information..
(2024-05-22)
|
|
Dessa tre lastbilar ägdes fotograferingstillfället av
Föreningen Gamla Dragarelaget u.p.a. i Helsingborg. Lastbilen närmast kameran är
en Scania från cirka 1910 som erhöll igenkänningsmärke M368 den 28 april 1916.
Bilen längst bort är också en Scania som erhöll det nya igenkänningsmärket M367
samma dag. Lastbilen i mitten är en Scania-Vabis som inregistrerades den 20
januari 1917 och tilldelades igenkänningsmärke M567. (2022-11-02) |
|
Bilden visar fem
taxibilar vid Bilstationen vid Stortorget i
Helsingborg. I det här fallet råder det ingen
tvekan när det gäller de olika fabrikaten, det
står ju angivet att det är Scania-Vabis, Hudson,
Overland, Adler och Apollo.
Scania-Vabisen är en
typ I Phaeton som tilldelades igenkänningsmärke
M408 den 5 maj 1916. Registrerad ägare var då
kapten Per Henrik Hedenblad, Helsingborg. Några
veckor tidigare, den 17 april 1916, tilldelades
igenkänningsmärke M301 en Hudson modell 40
Touring som ägdes av handlande Nils Anton Herman
Möller, Helsingborg. Bilen i mitten, Overland,
är troligen tillverkad 1914. 2015-12-12)
|
|
Det här fotot som visar en stor mängd
personer vid fyra bilar och motorcykel
är taget före 1916. Motorcykeln är
oidentifierad, med bredvid den står en
Cadillac modell 30 Touring 1912 som
inregistrerades den 27 juni 1912 och då
tilldelades igenkänningsmärke A1693.
Registrerad ägare var då Aktiebolaget
Fredrik Wagner, Stockholm. Fabrikatet på
de övriga bilarna är Stoewer. Bilen
bredvid Cadillacen inregistrerades den
23 juli 1912 och tilldelades då
igenkänningsmärke A1752. Även denna bil
hade
Aktiebolaget Fredrik Wagner som
registrerad ägare.
Nästa bil inregistrerade den 26 januari
1914 och tilldelades då
igenkänningsmärke M359. Åter var det AB
Fredrik Wagner som var registrerad
ägare, men den här gången med Malmö som
ort. Bilen längst till höger
inregistrerades den 21 mars 1914 och
tilldelades då igenkänningsmärke A1284.
Registrerad ägare var då Droskägare Carl
Johan Carlsson, Stockholm.
(2019-11-08)
|
2-Dörrars täckt Oldsmobile modell 30-E från 1927 som har registreringsnummer
M517.
Bilden
har publicerats i Autohistorica 2/84.
|
Det ser ut som att bilen, en Scania-Vabis typ
I Phaeton, ska vevas igång. Bilen registrerades den 28 september 1916 och
tilldelades då igenkänningsmärke M529.
Vid registreringstillfället var bilen skriven på
Kronprinsens Husarregemente, genom översten Bror Cederström, Malmö.
Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. (2017-02-05)
|
|
Chauffören sitter i en bil som verkar vara en Hudson Super
Six från cirka 1917. Karossen är antagligen åtminstone till stora delar
svenskbyggd. Registreringsnumret som skyms av stötfångaren kan vara M570. På
kylarlocket till den svagt spetsiga kylaren återfinns ett KAK-vagnmärke.
Registreringsnummer M570 tilldelades en 40 hästkrafters personbil avsedd för 7
personer den 25 januari 1917. Dessa uppgifter stämmer bra med bilen på fotot.
Denna M570 ägdes vid registreringstillfället av godsägare Johan Wessner, Arlöv.
Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-02)
|
|
Mannen sitter i en Hupmobile modell 32 Touring från cirka 1914 med
igenkänningsmärke M583. Det rör sig sannolikt om den bil som erhöll
detta igenkänningsmärke den 15 mars 1917. Vid registreringstillfället
ägdes bilen av kontorschef Axel Bengtsson, Malmö. Tre år tidigare, den 9
april 1914, inregistrerades en bil med igenkänningsmärke M383 som också
hade samme Bengtsson som ägare. Troligen rör det sig om samma bil, i så
fall fick Hupmobilen ett 200-nummer högre igenkänningsmärke efter
registeromläggningen 1916. Lägg märke till att baksätespassagerarna hade
en egen vindruta. (2014-04-14)
|
|
Chassiet till
bröderna Per och Hugo Weiertz tredje
egenbyggda bil, Self 3.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 3/83.
|
Ytterligare en bild som visar
chassiet till bröderna Per och Hugo Weiertz tredje
egenbyggda bil, Self 3. Bilen byggdes under 1919 och var baserad på
föregångaren, Self 2. Från denna plockades ram, axlar och hjul.
Drivkällan var dock utbytt till en tvåcylindrig motor från
Harley-Davidson.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83.
|
Bröderna Per och Hugo Weiertz sitter i sin tredje egenbyggda bil, Self
3. Det sportigt eleganta karosseriet var
utfört i stålullsborstad aluminium på en trästomme. Även stänkskärmarna
var av trä. Bilen inregistrerades den 28 juli 1919 och tilldelades då
igenkänningsmärke M845. Leif Holmberg har hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83. (2014-01-03)
|
|
Ytterligare en bild som visar
Bröderna Per och Hugo
Weiertz sin tredje egenbyggda bil, Self
3, med igenkänningsmärke M845, vilket tilldelades bilen den 28 juli
1919. Notera att sätena är förskjutna i längsled.
Leif Holmberg har hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83. (2014-01-03)
|
|
Ytterligare en bild som visar Bröderna Per och Hugo Weiertz sin tredje egenbyggda bil, Self
3, med
igenkänningsmärke M845, vilket tilldelades bilen den
28 juli 1919. Notera S-skylten.
Leif Holmberg har hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83. (2014-01-03)
|
|
Bilden visar
Per och Hugo Weiertz tredje egenbyggda bil, Self
3, i sitt sista utförande. Karossen var nu lackerad och en
Fiat-inspirerad kylarmaskering hade tillkommit. Fotot är taget på Rugen
sommaren 1925 då man var på väg till de Österrikiska Alperna. Notera den
tidstypiska bränsledunken. Bilen har
igenkänningsmärke M845, vilket tilldelades bilen den
28 juli 1919.
Leif Holmberg har hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83. (2014-01-03)
|
|
Bilden visar
Per och Hugo Weiertz tredje egenbyggda bil, Self
3, i sitt sista utförande, i samband med den resa till Österrike som
genomfördes 1925. Bilen har
igenkänningsmärke M845, vilket tilldelades bilen den
28 juli 1919.
Leif Holmberg har hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83.
(2014-01-03)
|
Bilden visar Per
Weiertz med Self 3 med
igenkänningsmärke M845, vilket
tilldelades bilen den 28 juli 1919. Bilden lär
vara tagen i samband med den resa till
Stockholm som genomfördes i februari
1923.
Leif Holmberg har hjälpt till med
information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83. (2014-01-03)
|
|
|
Bilden visar
Per och Hugo Weiertz tredje egenbyggda bil, Self
3, i sitt sista utförande. Karossen var nu lackerad och en
Fiat-inspirerad kylarmaskering hade tillkommit. Fotot är taget på Rugen
sommaren 1925 då man var på väg till de Österrikiska Alperna. Notera den
tidstypiska bränsledunken. Bilen har
igenkänningsmärke M845, vilket tilldelades bilen den
28 juli 1919.
Leif Holmberg har hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83. (2014-01-03)
|
|
På hemresan från Edsvikens is och Stockholm 1923 råkade
bröderna Weiertz man ut för ett kraftigt snöoväder i Jönköpingstrakten och man
valde att sända bilen, Self 3, med tåg resten av
resan hem.
Bilen har igenkänningsmärke M845, vilket tilldelades bilen
den 28 juli 1919.
Leif Holmberg har hjälpt till med information.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/83. (2014-01-03)
|
|
Vykort från Bjärsjölagård i Skåne och de båda bilarna är
också M-registrerade. Den första bilen har registreringsnummer M852 och är en
Hupmobile modell R Touring, den inregistrerades den 16 april 1924. Registrerad
ägare var då köpman B.Nilsson, boende i just
Bjärsjölagård.
Bil nummer två har tyskt utseende, päronformad kylare, och verkar vara
tillverkad cirka 1914. Notera bensinpumpen, det är den första typen från
Ljungmans, den som kallades "Fatos". I just den här pumpen fanns det Pratts
bensin.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-07-05)
|
|
Två stolta herrar har låtit sig
fotograferas vid en Ford T Touring med
registrerings-nummer M854.
|
M920 tillhör en Sperber från cirka 1913 och som tillverkats
av NAW, Norddeutschen Automobilwerke.
|
Det här fotot med tre män och sina motorcyklar är taget
några år in på 1920-talet. Motorcykeln till vänster är en Harley-Davidson som
inregistrerades den 12 mars 1920 och tilldelades igenkänningsmärke M1030.
Registrerad ägare var då kontorschef Nils Thure Johnson, Eslöv. Drygt ett år
senare, den 23 juni 1921, blir plåtslagare Oskar Bertil Lerbst, Eslöv, ny ägare.
Motorcykeln till höger är också en Harley-Davidson. Den inregistrerades den 5
september 1922 och tilldelades igenkänningsmärke M2264. Registrerad ägare var då
maskinarbetaren Bror Julius Ragnar Berggren, Vällinge. Ett knappt år senare, den
9 augusti 1923, blir maskinmontör Axel Fritiof Holmström, Södra Åkarp, ny ägare.
Motorcykeln i mitten är en Excelsior som inregistrerades den 24 mars 1921 och
tilldelades igenkänningsmärke M1585. Registrerad ägare var då järnsvarvare Ernst
Björklund, Malmö.
(2022-08-03)
|
|
I grustaget står en Chevrolet lastbil från 1927-28 med
registreringsnummer M1045. Två av personerna är Viktor och Valfrid
Nilsson. (2014-05-12)
|
|
Mannen sitter på en F.N. med registreringsnummer M1175. Motorcykeln ser ut att
vara tillverkad under 1920-talets andra del.
(2017-07-19)
|
|
Denna Magnet inregistrerades den 17 juni 1920 och
tilldelades igenkänningsmärke M1212. Registrerad ägare var då svarvare
Ernst Björklund, Malmö. (2022-08-01)
|
|
Männen har fotograferats vid en Magnet som inregistrerades den 17 juni 1920 och
tilldelades igenkänningsmärke M1212. Registrerad ägare var då svarvare
Ernst Björklund, Malmö. (2022-08-02)
|
|
Två kvinnor har fotograferats vid en Dodge Modell 30 Touring
som inregistrerades den 5 januari 1920 och tilldelades
registreringsnummer M1234. Vid registreringstillfället ägdes bilen av
inspektör Axel Wilhelm Sörensson, Lund. Leif Holmberg har hjälpt till med
uppgifter.
(2013-06-22)
|
|
Mannen och kvinnan färdas på en New Hudson som
inregistrerades 6 maj 1920 och tilldelades igenkänningsmärke M1899. Ägare var då
handlande Harald Gerhard Hansson i Malmö.
(2024-09-09)
|
|
Det här fotot ska
vara taget vintern 1929. Bilen med
registreringsnummer M1978 som är en
täckt Buick är också av 1929 års modell.
Mannen är låssmeden Erik Nygren från
Lund och det är hans son, Lars-Erik
Nygren, som har bidragit med fotot. (2015-09-08)
|
|
Brennabor Doppelphaeton från cirka
1913 med igenkänningsmärke M2023. Flera har identifierat
bilmärket, bland annat Ariejan Bos.
(2014-02-28)
|
Den 1 juli 1924 inregistrerades två 50
hästkrafters Anderson-bilar i M-län, de fick nummer M2259 och M2260. Bilden
visar M2259 som hade åkeriägare Carl Nilsson som registrerad ägare. Han bodde
vid Odengatan i Höganäs. Vid fototillfället är det den då 18-årige
John Nilsson som sitter vid ratten. John blev senare körskolechef
och har på sätt spelat en stor roll för bilismen i Höganäs. I bakgrunden
ses IOGT:s godtemplarhus. Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter.
(2013-05-07).
|
Thulin A20 Phaeton på snöig väg. Bilen hade inregistrerats den 24 juli
1920 och då tilldelats igenkänningsmärke A2489. Som registrerad ägare angavs då
AB Thulinverken, genom kamreraren Otto Edvard Ask.
Leif Holmberg har hjälpt till med information.
(2014-01-04)
|
Bilen med igenkänningsmärke M2653 är en
amerikansk Star Touring från cirka 1925.
Märket salufördes på många marknader
under namnet Rugby, så även i Sverige.
Fotot kommer från Lennart Håkansson.
(2014-03-28)
|
|
|
Bilen som tittar fram mellan kvinnorna
är en amerikansk Star Touring, eller
Rugby som fabrikatet kallades i Sverige,
från cirka 1925 med igenkänningsmärke
M2653. Fotot kommer
från Lennart Håkansson.
(2014-03-28) |
|
Fotot togs i samband med en biltävling i Bredared den 8 juli 1928. Bilen
med registreringsnummer M2666 är en Lancia Lambda. Trots
Lambda-modellens fina vägegenskaper klarade inte föraren kurvan, utan
det blev en dikesvisit, vilket fotografen lyckades fånga på bild.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/88. (2013-09-12).
|
|
7-sitsig Mitchell Touring från 1919 som är extrautrustad med
stålekerhjul. Bilen inregistrerades i Malöhus län den 11 september 1919 och
tilldelades igenkänningsmärke M2739. Bilen ägdes då av köpman Malte
Svensson i Malmö. Men redan i den 20 november 1920 registreras den i Örebro län med
igenkänningsmärke T984 och AB
Motorkompaniet i Örebro som ägare. I juli 1921 ägs bilen av Chaufför Einar Karlsson i
Kumla och i november samma år byter bilen ägare igen, till Lantbrukare Oskar
Andersson, Kjellstorp, Mariedamm. Bilen säljs till Östergötland i september 1923
och får där igenkänningsmärke E3194. Bilens vidare
öden är okänt. Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-07-14)
|
|
Däckbyte på 7-sitsig Mitchell Touring från 1919. Bilen
inregistrerades i Malöhus län den 11 september 1919 och tilldelades
igenkänningsmärke M2739. Bilen ägdes då av köpman Malte Svensson i
Malmö. Men redan i den 20 november 1920 registreras den i Örebro län med
igenkänningsmärke T984 och AB
Motorkompaniet i Örebro som ägare. I juli 1921 ägs bilen av Chaufför Einar Karlsson i
Kumla och i november samma år byter bilen ägare igen, till Lantbrukare Oskar
Andersson, Kjellstorp, Mariedamm. Bilen säljs till Östergötland i september 1923
och får där igenkänningsmärke E3194. Bilens vidare
öden är okänt. Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-07-14)
|
|
Ford modell TT tankbil med registreringsnummer M3503.
Enligt märkningen på tankgaveln är det Pratts bensin som fraktas.
(2014-12-30)
|
|
Bilen med
igenkänningsmärke M3562 är en Chevrolet
490 från cirka 1920 och vid ratten
sitter
Johan Grandelius, som i många år
arbetade som chaufför i Lund. Fotot och information kommer från
Lars-Erik Nygren. (2015-09-04)
|
|
Bilen på vykortet från Norregatan i Landskrona är en
Ley 6/16 PS typ T6 Tourenwagen som inregistrerades
den 6 juli 1921 och då erhöll igenkänningsmärke M3650. Ägare vid
registreringstillfället var Automobil & Garage AB g:m ing. Johannes
Ericsson, Malmö.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-07-10)
|
Fotografering vid Ford T Fordor Sedan 1924 med
registreringsnummer M6275. Bilen extrautrustad med stötdämpare, centralt
placerad sökarlykta och utvändiga backspeglar.
Uppgifter från medlem i Mässing & Nickel.
Den svenska
flaggan vajar och på gårdsplanen står en
Ford modell A från 1930 som har
registreringsnummer M2187.
|
|
|
N.A.G.
typ C 4 Tourenwagen från 1921 som inregistrerades den 7 juni samma år
och tilldelades igenkänningsmärke M3537. Vid registreringstillfället
ägdes bilen av Förenade Bil AB, g:m disponent Ernst Leveau, Malmö. Notera
den uppfällda suffletten med sidostyckena. Bilen är utrustad med
Boschstrålkastare som gav helljus, de mindre lyktorna hade mattglas och
var avsedda för halvljus. Utförandet på registreringsskyltarna indikerar
att fotot är taget 1924 eller senare. Leif Holmberg har hjälpt till med
uppgifter. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/84.
(2013-07-23)
|
|
Ytterligare en bild som visar N.A.G. typ C 4 Tourenwagen
från 1921
som inregistrerades den 7 juni samma år och
tilldelades igenkänningsmärke M3537. Vid registreringstillfället ägdes
bilen av Förenade Bil AB, g:m disponent Ernst Leveau, Malmö.
Här ser man hur sidostycket måste demonteras för att föraren ska kunna
stig in eller ur bilen, någon dörr för föraren fanns inte på höger sida.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/84.
(2013-07-23)
|
|
Vykort som visar en parkerad Ford modell
A 55A Tudor Sedan från 1928-29 vid Folkets Hus i Bräkne-Hoby. Bilen
ser ut att ha registreringsnummer M6202.
(2014-03-13)
|
Umeå brukar kallas för björkarnas stad och man tittar på bilden så förstår man
varför. Träden skymmer till och med bilarna på detta vykort som visar en del av
Kungsgatan. Bilen närmast kameran är en täckt Fiat 501 och registreringsskylten
med M6244 indikerar att föraren och eventuella passagerare är ute på långresa. I
bakgrunden skymtar en Ford modell A från 1928-29, därför är fotot gissningsvis
taget cirka 1930. (2013-05-08)
|
Mannen står vid en Nash Advanced Six Touring
1925 med registreringsnummer M7695. (2020-06-02)
|
Vykort från Lund med domkyrkan som huvudmotiv, men med tre parkerade bilar i
förgrunden. Längst fram står en 1930 års Ford modell A Fordor Sedan med
registreringsnummer A2324. Bil nummer två har registreringsnummer M9536 och är
en öppen Citroen B12 Torpedo från mitten av 1920-talet. Bilen längst bort kan
vara en Chevrolet från slutet av 1920-talet. Bilden kommer från Andreas Uddling.
|
Fotot som är taget
cirka 1937 kommer från Lars-Erik Nygren.
Det är hans far, låssmeden Erik Nygren
från Lund. som står närmast bilen, en
Chevrolet Superior Series V Coach från
1926 med registreringsnummer M10260.
Flickan är Lars-Eriks kusin, Solvig född
1925. (2015-09-07)
|
|
Det här fotot är
taget vid Råbocka camping utanför
Ängelholm. Tiden är 1930-tal. Bilen
närmast tältet en en Chevrolet Superior
Series V Coach 1926 med
registreringsnummer M10260. Bilen med
registreringsnummer M15986 är också en
Chevrolet, fast av 1929 eller 1930 års
modell. Det ser ut som att bilen har en
4-dörras täckt kaross. Fotot och information kommer från
Lars-Erik Nygren. En
av bilarna, troligen den från 1926,
ägdes av Lars-Eriks far, låssmeden Erik
Nygen, Lund. (2015-09-05)
|
|
Lastbilen med registreringsnummer M10615 är
en Chevrolet från cirka 1928. Både lasten och
snödrivorna imponerar. (2024-11-21)
|
Vykort som visar Storgatan i Skellefteå. En Nash från cirka 1926 (eller är det
en Ajax?) har stannat till. Registreringsskylten med nummer M11271 visar att den
körts från södra Sverige. Lägg märke till motorcykeln som kommer körande.
(2013-01-28)
|
Arlövs Expressbyrå ägde denna Renault lastbil med
registreringsnummer M13053 (2024-11-05)
|
|
Denna
Brockway buss, med igenkänningsmärke M14170,
från
cirka 1930 trafikerade enligt
destinationsskylten sträckan mellan Malmö och
Arlöv. (2022-05-13)
|
Barn och chaufför med en Hupmobile 4-Dörrars Sedan med
registreringsnummer M15428. Det ser ut att vara 1930 års 6-cylindriga Modell S.
Lägg märke till BP-pumpen. (2012-11-15)
Fotografiet är taget på J C Ljungmans fabriksgård i Vellinge i Skåne. Lastbilen
med registreringsnummer M16460 är byggt på ett Ford modell AA-chassi och flaket
är något speciellt. Genom att demontera det löstagbara golvet kunde man istället
på samma plats montera en tank. Det är därför som hytten har två bakfönster
längst ut vid sidorna, i stället för ett i mitten. I bakgrunden ses ett antal av
Ljungmans produkter, bensinpumpar och så kallade bensinkiosker. Märkningen på
flaket visar att lastbilen skulle användas av för transport av ”Naftabensin”.
Lägg märke till att reservhjulet inte har något däck. Bilden har publicerats i
Autohistorica 3/84.
|