N-län

Två N-registrerade bilar som ser en aning slitna ut. Bilen med igenkänningsmärke N44 är en Brush modell D Runabout 1910. Det var den 2 augusti 1916 som bilen fick detta nummer. Registrerad ägare var då Handlande Karl B. Larsson i Getinge. Bilen bredvid är en Sperber Doppelphaeton från cirka 1914. (2021-03-02)


Vykort från Lokmännens Rekreationshem i Särö med Volvo PV651 med registreringsnummer N46.

 

Mannen sitter på en Husqvarna 550 cc med igenkänningsmärke N296. Motorcykeln inregistrerades den 31 januari 1922 med Falkenbergs Tidning som ägare. Den 20 januari 1925 blir murare Thure Nylander i Halmstad ny ägare. (2021-12-15)

 

Den 14 juli 1922 inregistrerades denna motorcykel, en Harley-Davidson Sport, och tilldelades igenkänningsmärke N350. Vid registreringstillfället ägdes motorcykeln av byggmästare Johan Fredrik Bengtsson i Falkenberg. (2016-06-25)

 

Denna Overland modell 4 Touring inregistrerades den 10 augusti 1920 och tilldelades igenkänningsmärke N370. Registrerad ägare var då fabrikör Carl Dock, Laholm. (2023-09-06) 

 

Crossley 25/30 HP från cirka 1920 som blivit illa tilltygad i samband med någon olycka. I KAK:s matrikel från 1926 står grosshandlare Bernhard Aronsson, Halmstad, som ägare till denna Crossley med registreringsnummer N448. Bernhard hade inträtt i KAK 1919.

 

Närbild på Crossley N448.

 

Citroen Typ A Torpedo från cirka 1920 med registreringsnummer N499. Förste ägare till denna bil med brun kaross och svarta skärmar var prästen Nordblom i Slöinge. Den såldes emellertid relativt snart till slaktmästare Carl Svensson i Getinge. Hans son Edvin kom att under 1920-talet bedriva taxitrafik med denna Citroen. Fotot som lär ha tagits 1922 eller något år senare har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Ytterligare en bild som visar N499, Citroen Typ A Torpedo cirka 1920. För utom att frakta människor användes bilen för köttransporter i Getingeområdet. Den 7 maj 1931 avfördes bilen ur registret, orsaken var att Edvins bror Ernst kört av vägen med bilen och som då blev sönderslagen. Fotot som lär ha tagits 1922 eller något år senare har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Citroen B15G Ambulans från 1928 som hade registreringsnummer N516. Mellan 1928 och 1936 var Hälsovårdsnämnden i Halmstad registrerad som ägare. Därefter lär fordonet ha brukats som grönsakshandlarbil. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Scania-Vabis Buss från slutet av 1920-talet som har registreringsnummer N555. Bilden har tagits vintertid och fotografens skugga har kommit med.

 

Mannen håller i ratten och flickan har klättrat upp på motorhuven. Bilen en Velie, antagligen en modell 48 Touring från 1920, som inregistrerades den 2 maj 1922 och då tilldelades igenkänningsmärke N631. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Carl Gustafsson, Hishult. Registreringsskyltens utformning indikerar att fotot togs 1924 eller senare. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-06)

 

3-sitsig Citroen B2 Torpedo från 1924 som våren 1925 köptes av fotograf Otto Nilsson i Halmstad. Den 5 maj fick bilen nummer N1351. Den 13 oktober 1932 registrerades bilen på en kontrollassistent Björn Forséus i Slöinge. 1934 kom bilen till Halmstad med civilingenjör Stellan Bendz som ägare. Bilen användes då av hans fru för shoppingturer och turer till badplatsen om sommaren. Den 31 december 1938 fick bilen nytt registreringsnummer, L3853, då den kom till Båstad och friherrinnan Vera Leijonhufvud. Bilen blev stående under andra Världskriget och återregistrerades först i oktober 1948. Bilen avfördes ur registret den 31 augusti 1961 och blev stående hos en skrotfirma. De lät utföra vissa renoveringsarbeten och den 30 juli 1970 inregistrerades bilen på nytt, nu med nummer L30035. Bilen har haft flera ägare de senaste 40 åren och den lär nu finnas i Växjötrakten. Bilden som har publicerats i Autohistorica 3-4/79 visar fru Bendz i bilen 1934.

 

En Chevrolet Superior Series V från 1925 har stannat till vid S. Unnaryds KOOP Handelsföreningen. Bilen som har en 4-dörrars täckt kaross har registreringsnummer N1655.

 

                                     © 2023 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se