|
Körsällskapets vår-
och sommarrallyn
Det svenska Körsällskapet för förkrigsfordon
anordnar som vanligt ett Vårrally, men liksom
förra året erbjuder man även ett Sommarrally.
Vårrallyt äger rum redan om ett par veckor,
helgen 10-11 maj. Man kommer att hålla till i
trakterna kring Hässleholm och det blir
övernattning på
Tyringe Kurhotell för de som så önskar.
Under de två dagarna kommer deltagarna att få
besöka bland annat privata bil-, motorcykel- och
traktorsamlingar.
Drygt en månad senare, helgen 14-15, är det dags
för Sommarrallyt. Detta rally hade premiär förra
året och blev så lyckat att man fortsätter även
i år. Man kommer att ha sin bas vid
konferensanläggningen
Två Skyttlar i Örby i Marks kommun. På
programmet står bland annat besök på flera
museer.
Själva deltagandet i dessa rallyn är
kostnadsfritt, däremot tillkommer kostnader för
boende och förtäring samt ”frivilliga”
entréavgifter. Mer information finns att läsa i
rallinbjudningarna som kan laddas ner via
kalendersidan.
Det kan hända att rallyna redan är fulltecknade
när denna notis publiceras, men det går säkert
bra att höra efter med rallynas kontaktpersoner
om det finns restplatser kvar.
(2014-04-29)
|
|
Rekordmånga är anmälda
till Styrkeprovet
Som tidigare rapporterats är
intresset stort för årets Styrkeprov. När denna
notis publiceras, ett par dagar före sista
anmälningsdag 25 april, står det klart att 2011
års siffra har slagits. Det årets rally kördes i
Arvika med drygt 70 anmälda ekipage.
I dagsläget är det inte långt till 80-strecket,
och där någonstans ligger gränsen för hur många
ekipage som rallykommittén kan hantera, det
finns ju begränsningar när det gäller till
exempel boende. Vid eventuell överteckning
förbehåller sig rallykommittén att sortera bort
något fordon till förmån för de äldsta och mer
ovanliga fordonen, denna information finns på evenemangets webbplats
www.styrkeprovet.se. De flesta tycks har
noterat denna information och valt att delta med
sitt äldsta fordon för att säkra ett deltagande
i rallyt.
(2014-04-21)
|
|
Västerås Tidning
skriver om bygge av "dödstunna"
Den lokala gratistidningen
Västerås Tidning uppmärksammade förra veckan
en byggnation av en så kallad ”dödstunna”. Det
är Robin Jansson som håller på att uppföra en
sådan i sin trädgård en bit norr om Västerås.
När den är klar ska den användas av Robins
motorcirkus som har namnet ”Sixten-Janssons
motorcirkus”. På foton som illustrerar artikeln
skymtar den motorcykel som Robin ska köra med i
tunnan, det är en Indian Scout 600 cc från 1923.
Artikeln som skrivits av Peter Hoffström går att
läsa digitalt genom att klicka på följande
LÄNK, kika på bilden på första
sidan och bläddra sedan till sidan 10.
(2014-04-16)
|
|
|
Robins Janssons Indian Scout 600 cc från 1923
visades på mc-mässan i Västerås i slutet av
mars.
|
Akrobatik på 1920-tals
Indian
Under
sista veckoslutet i mars arrangerades en
mc-mässa i Västerås som enligt arrangörerna
lockade cirka 10000 besökare. Det bjöds på en
relativt bred utställning med både nytt och
gammalt, men det var tunnsått med hojar inom
Mässing & Nickels 1931-gräns.
De som skulle platsa där var endast några
Indians från början av 1920-talet, anpassade för
körningar i så kallade dödstunnor. Flera
uppvisningar anordnas under veckoslutet då en
sådan Indian spelade en viktig roll.
Dödsryttaren Jonas ”Lazy Joe” Henriksson
placerade sin Indian på en rullbana och ställde
in gasen på omkring 40 km/tim. Därefter följde
ett program med våghalsiga balansövningar och de
nedanstående bilderna visar några exempel på
detta.
(2014-04-12)
|
|
|
|
Grå Harley-Davidson
1912 i Classic Motor
Classic Motor bjuder i det nu aktuella
numret, 4-2014, på en artikel om en motorcykel
som med stor marginal ligger inom Mässing &
Nickels 1931-gräns. En rör sig en
Harley-Davidson 8A från 1912, en grålackerad
”The Silent Grey Fellow” med 1-cylindrig motor.
I tidningen kan man läsa att motorcykeln köptes
i renoverat skick av Gert-Ove Johansson för att
kunna ställas ut på
MC Collection. Men renoveringen nådde inte
till den höga standard som är kännetecknande för
motorcyklar som visas på MC Collection. Så Lasse
Ohlsson fick uppdraget att genomföra en ny
renovering till ett till synes korrekt
originalutförande.
Det är Lars P. Hedner som har skrivit texten och
Björn Tiedeman har fotograferat.
(2014-04-08)
|
|
|