Nyheter augusti 2010
 

Mer från Kulturresan

 

På Motorhistoriska Sällskapets webbplats finns nu 10 fina bilder från Kulturresan.  På 7 av bilderna är ”motiven” bilar från Vintageklassen! Så ta gärna en tipp på bilderna genom att klicka på följande länk. (2010-08-31)


Kulturresan 2010 - med "vintageklass"

 

Kulturresan är ett enkelt och trevligt samarrangemang mellan AHK/MCHK/MHS. Vid årets upplaga gick starten vid Naturhistoriska riksmuseet där ett 80-tal historiska fordon slutit upp.
Nytt för året var en "vintageklass" vilket innebar att de äldsta fordonen från 1931 och tidigare fick starta först och gavs också ett tidsmässigt försprång vilket gjorde de hela mindre stressande. Cirka 20 fordon från åren 1920-1931 hade hörsammat denna nyhet och anslutit.
Vår bilintresserade Handelsminister Ewa Björling deltog också tillsammans med Gustav Ahlsson från UD. Ewa Björling åkte först i kortegen tillsammans med MHRF-representant i en T-Ford 1920 följt av statsrådsbil och ett antal andra bilar från 1920-talet.
Vid målgången på Siggesta Gård på Värmdö avslutades Kulturresan med lunch och prisutdelning av hederspriset för Motorhistoriska Dagen 2010 som gick till MCHK/MHS/AHK. Priset delades ut av MHRF:s styrelse-ordförande Peter Edqvist och Handelsminister Ewa Björling. Text: Göran Flank, Foto: Per Lundström och Göran Flank.
(2010-08-30)


Handelsminister Ewa Björling fick en lektion i "T-Fordkörning" av en MHRF-representant i en T-Ford 1920.

Samling för start vid Naturhistoriska riksmuseet. Mitt i bild Magnus Westlunds Humber 14/40 HP med 2-sitsig sportkaross från 1929. T-Fordarna är från 1924 och 1920.

Bilarna fick åka färja, närmast i bild Göran Flanks Ford T Touring 1920.

Fika vid två engelska 29:or, Humber 14/40 HP och Bentley 4½-Litre.

 

Handelsminister Ewa Björling delar ut hederspriset för Motorhistoriska Dagen 2010 till representanter för MCHK, MHS, och AHK. MHRF:s styrelseordförande Peter Edqvist står längst till höger.

Parkerade bilar från "vintageklassen": flera T- och A-Fordar, men också Pontiac 1929 och Fiat 501 1925.


Lars Öhman och Cottereau - vinnare på Barkarby!

 

Det blev seger i Concours de Charme för Lars Öhman och hans Cottereau 1906 när Classic Motor Barkarby genomfördes för andra gången söndagen den 22 augusti. Det är glädjande att ett sådant pris går till en så pass gammal bil, när träffen annars domineras stort av fordon från 1950-talet och senare. Förutom ”finbilsutställning” ingick förstås en ”veteranmarknad”, men också uppvisningar av olika slag. En hel del klubbar hade egna träffar på Barkarby, kanske ska vi inom Mässing- och Nickel satsa på en egen utställningsplats nästa år? Bilderna visar ett urval av de äldsta fordonen på årets träff. Läs mer om evenemanget på Classic Motor. Där finns även en film där Cottereaun syns i inledningen (2010-08-26)



Lars Öhmans Cottereau 1906 - Concours de Charme-vinnaren.

Ford T Touring 1924.

 

Roger Leanderssons orenoverade Dodge Pickup 1927 drar till sig mycket intresse.

MC Collection från Sollentuna visade upp flera av sina fina hojar, bland annat denna Douglas E.W. Sport 596 cc från 1927.

Lennart West kom med sin Ford A Tudor 1928.


Olle Leksell, i röd tröja, hade säljplats på marknaden. Fiat 520 1928 fick fungera som marknadsbil. Ola Leksell och Lars Öhman ser efter vad som finns i bagaget.


Kulturresan i Stockholm 28 augusti

 

Kommande helg arrangeras "Kulturresan" i Stockholm som är ett samarrangemang mellan AHK/MHS/MCHK. Samling sker kl 09.00 - 10.00 vid Naturhistoriska Riksmuseet och målgång och lunch på Siggesta Gård på Värmdö. Banan är lagd på vackra vägar via Vaxholm och är ca 7 mil.
Nytt för i år en "Vintageklass" i Kulturresan vilket betyder att fordon 1931 och äldre får starta först och tillsammans, samt att vi räknar med ett "försprång" om cirka 20-30 minuter före nyare fordon.
Vår Handelsminister Ewa Björling kommer att åka med på Kulturresan i år och har önskemål om att åka med någon av oss i "Vintageklassen". MHRF kommer att vara representerad av ordförande Peter Edqvist som åker Austin Seven 1929. Peter och Ewa Björling kommer vid lunchen dela ut "MHRF:s hederspris" till AHK/MHS/MCHK för arrangemanget i Vinterviken på Motorhistoriska Dagen i år.
Vore mycket trevligt om så många som möjligt med fordon 1931 och äldre hade möjlighet att komma med denna dag. Ingen föranmälan eller startavgift. Lunch finns att köpa för var och en vid Siggesta Gård och bord finns förbokade på plats. Mera info www.mhs.se
Välkommen till Vintageklassen på Kulturresan på lördag!
(2010-08-25)


Förra årets Kulturresa kördes mellan Stockholm och Skokloster. På bilden är det Packard och Chevrolet, båda från 1929, som närmar sig målet. I årets Kulturresa kan bilar av dessa årgångar deltaga i en speciell Vintageklass.


 

Flyget 100 år - Mässing & Nickelpicknick på Gärdet

Flyget 100 år firades på Gärdet i Stockholm helgen 21-22 augusti. I samband med detta hade Mässing & Nickelgruppen en picknick på en fin plats framför startbanan på Gärdet. Ett 20-tal fordon från åren 1906-1931 hade slutit upp på picknicken och alla fick mycket uppmärksamhet av intresserade åskådare.
Flyguppvisningens stora paradnummer var flygningen av det svensktillverkade Thulin typ A plan från 1918 (licensbyggd Bleriot XI) som ägs av Tekniska Museet. Planet har hängt i Tekniska museet sedan 1930 talet och nyligen restaurerats av Mikael Carlsson och som
premiärflögs av samme person. En fantastisk upplevelse att se och höra detta plan i luften och det bröt ut ett kraftigt jubel och applåder när den lyfte från marken.
Den fantastiska filmen från första flygningen på 92 år med Thulin A/Bleriot XI ser du på här. Text och foto från Göran Flank. (2010-08-24)


 

Till höger: Leif Persson vid sin Pontiac 1929.

Lars-Oscar Öhman vid familjens Fiat 501 Torpedo 1925.

Det nyrenoverade planet Thulin typ A från 1918.

Ett 20-tal fordon från åren 1906-1931 hade slutit upp på picknicken och alla fick mycket uppmärksamhet av intresserade åskådare

Lars och Ulla-Maija Öhman i sin Cottereau 1906.



 

Äldre nyheter flyttas till separata sidor

För att det inte ska ta för lång tid att ladda ner denna nyhetssida kommer äldre nyheter från och med nu att flyttas till separata sidor. Länkar till dessa sidor finns längst ner på den här sidan. (2010-08-23).

 

Classic Car Weeks finaldag

Årets Classic Car Week i Rättvik avslutades med ”Classic Car Final” på Rättviks travbana lördagen den 7 augusti. Det var traditionell veteranmarknad, ”Swapmeet” på travovalen. Samtidigt var det stor bilutställning i travbanans mittoval. Utställningen var öppen för fordon 30 år och äldre. Det var huvudsakligen amerikanska bilar från 50-talet och framåt, men även en hel del europeiskt som till exempel Volvo. Förkrigsfordonen var tyvärr ganska lätträknade denna dag. De som hade riktigt fina bilar kunde ställa upp i ”Renoveringsbedömningar” där fina bensincheckar utlovades till vinnarna. Den äldsta bilen som var med i denna tävling var den Stoewer 1910 som ägs av Olle Kristensson. Med just denna bil har Olle deltagit i flera Styrkeprov. Bilderna visar upp ett smakprov på de fordon tillverkade före 1931 som visades i Rättvik denna dag. (2010-08-19)


 

 

Ovan till höger: Helge Gustavsson rattade

sin Ford A 35A Standard Phaeton 1929.


Till höger: En annan A-Ford

var denna 1930 45B Coupe.

 

 

 

 

Olle Kristensson med fru deltog i renoveringsbedömningen med sin 2-sitiga Stoewer LT4 från 1910.

Den gamla registreringskylten W3502 sitter på en till synes orenoverad Harley-Davidson 1000 cc 1927.

På "hedersplats" vid entrén möttes besökarna av två amerikanska 20-talare, Ford T Touring 1925 och Pontiac Coach 1927.

 


90-årig Stephens har fått nytt hem

Från norra Sverige kommer nu rapport att den Stephens 1920 som i många år funnits i Överkalix fått ett nytt hem hos Mässing- och Nickelgruppmedlemmen Claes Rocklin i Boden. Bilen väcktes till liv och gjordes körbar i slutet av 60-talet, men ställdes sedan undan. Därefter har den varit mer eller mindre bortglömd och ingen tycks riktigt ha brytt sig om den. Det är först nyligen bilen blev till salu och Claes berättar att han inte kunde låta bli att köpa den. Han fick visserligen betala en del, men så är det också ett bra renoveringsobjekt.

Den tidigare ägaren har gjort en del konstiga lagningar, men dessa har en viss charm. Frågan är väl om man verkligen ska ändra allt till originalet då alla modifieringar och lagningar har sin historia. Claes har gjort en första rengöring av bilen och börjat se efter vad som behöver bytas ut eller på annat sätt åtgärdas. Fotstegen är kantade med vinkeljärn och Claes är ganska säker på att kanten ska vara av 1 mm bockad plåt. Zenith förgasaren ska bytas ut, då Stephensen ska ha Stromberg eller Tillotson. Det finns också en modern bränslepump, men den ska avlägsnas. Ett problem är att den tidigare ägaren limmat ett golv av Plywood stommen och det verkar sitta sitta som berg. Sedan kan man ju undra varför man har svetsat fast huvlåsen i karossen? Växellådan var en överraskning. Det sitter en kompressor för däckpumpning på denna, men den är bortkopplad. Claes ska plocka ner den och se om den går runt, annars är det risk för att den skadas vid inkoppling. Provfyllning av kylaren har utförts och den verkar vara ok frånsett ett litet läckage längst ner till höger på cellpaketet. Claes ska nu byta olja i motorn innan första startförsöket ska ske. Förhoppningsvis kan vi inom kort informera hur det gick med detta.

Stephens bilar tillverkades i Moline, Illinois mellan 1917-1924. De tidiga bilarna hade benämningen ”Salient Six” och hade en 6-cylindrig toppventilmotor på 3,7 liter och 57 hästkrafter. Hjulbasen på 1920 års modell var 122 tum. 1920 kostade en öppen Touring $2050 i USA, vilket nästan motsvarade priset för fyra öppna T-Fordar. 1920 var också bästa året med 6956 tillverkade bilar. Totalt tror man att man kom upp i cirka 25000 exemplar mellan 1917-1924.

Claes kan vara ganska säker att han är ensam om att äga en Stephens i Sverige. Frågan är om det finns någon ytterligare i Europa, någon som vet? Det finns en artikel om Stephens på Old Cars Weekly där man kan läsa mer om fabrikatet. (2010-08-18)t


Bilderna till höger visar bakdelen med en konstig förstärkning som går från sufflettfästet till vaggan i hörnet. Kanske är det en bysmeds  tilltag. Trälätshjul med splitrim och Firestone "Non skid" däck. En död fågel ingick i köpet, Claes tyckte att det var lite läbbigt.



Till höger: Den 6-cylindriga toppventilmotorn är på
3,7-liter och 57 hästkrafter. Till att börja med köpte
Stephens in motorer innan man börja tillverka
sådana i egen regi.

Nedan till vänster: På växellådan sitter en
kompressor för däckpumpning. Funktionen hos
denna komponent ska nu kontrolleras.

Nedan till höger: Ratt och instrumentbräda,
brädan är tillverkad av ek.

Stora bilden visar den rengjorda bilen
i sin helhet i Claes Rocklins garage.

 


Volvo äldst i Svenska Kungsrallyt

Efter ett par års uppehåll kördes åter Svenska Kungsrallyt på Öland den 14 augusti. 110 bilar var anmälda till rallyt som utgick från Strand Hotell Borgholm. De två äldsta bilarna var av fabrikat Volvo. Det var dels Mässing- och Nickelgruppmedlemmen Anders Johansson, Åtvidaberg, med sin Volvo PV4 1928. Den andra var en lastbil, typ LV40, som rattades av medlemmar från Volvo Lastvagnars Veteranfordonsklubb. Per Lundström som har tagit bilderna rapporterar att Anders PV4:a gick mycket bra längs den cirka 10 mil långa banan, däremot hade 28:ans lastbil bland annat kokningsproblem och var en av de sista bilarna mål. Anders bil väckte mycket uppmärksamhet och har väl aldrig blivit fotat så mycket tidigare. Kungaparet deltog som vanligt med den Volvo PV60 1946 som var en av födelsedagspresenterna på Kungens 50-årsdag. Se även Svenska Kungsrallyts hemsida. (2010-08-17)


 

Stockholms Flygfestival med Mässing & Nickelpicknick - Gärdet i Stockholm lördag 21 aug

Det har nu blivit klart att Mässing & Nickelgruppen får en egen yta för våra fordon i direkt anslutning till flyguppvisningarna på Gärdet lördagen den 21 augusti! Där kan vi ha vår egen picknick, skapa atmosfär till arrangemanget, umgås och ge möjlighet till besökarna att titta på våra fordon från 1931 och äldre. Inbjudan kommer också att gå ut till T- och  A-Fordklubbarna och tillsammans hoppas vi att vi kan bidra med "rätt atmosfär" till arrangemanget. Vi räknar med ett 25-tal gamla fordon men hoppas på flera. Samling kl 10.00 vid änden av Valhallavägen (korsningen Valhallavägen/Gyllenstiernsgatan) så åker vi gemensamt ut på Gärdet ca 10.30. Ingen föranmälan i övrigt och arrangemanget är kostnadsfritt.  Glöm inte egen picknick om du önskar, annars kan mat & dryck köpas på området.  Sprid gärna denna information till andra med tidiga fordon.  På programmet för flygfestivalen står bl.a. Blériot flygning med start och landning på Gärdet, förbiflygning av 4 stycken JAS Gripen plan, avancerad segeluppvisning och landning på Gärdet, skärmflyg med och utan motor, fallskärmshoppning, ballonguppstigning, Spritfire och Mustang flygplan från 2:a världskriget genomför förbiflygningar. Göran Flank svarar på eventuella frågor på telefon 070-567 5660. Se även hemsidorna: www.stockholmsflygfestival.se och www.tekniskamuseet.se (2010-08-16

   

© 2010 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se