|
DAK:s Jubileumsutställning i Falun
Dalarnes Automobil Klubb – DAK har nyligen firat 100-års
jubileum. När klubben bildades 1912 var det
förstås inte som en veteranbilklubb. Den
ursprungliga klubben var verksam till omkring
1940. När en veteranbilsklubb skulle bildas i
Dalarna 1968 valde man den insomnade klubbens
namn med mera.
För att uppmärksamma 100-års
jubileet ordnade man under juli en
fordonshistorisk jubileumsutställning i en av
byggnaderna vid
Falu gruva. I utställningen
visades fyra bilar, varav en var under renovering. Två av de utställda bilarna var
glädjande från mässingepoken, nämligen en Orel
från 1907 och en Ford modell T från 1911. Bland de
utställda tvåhjulingarna märktes speciellt en AE
tävlingsmotorcykel, byggd i Falun cirka 1930.
Förutom fordonen visades en hel del
fordonskomponenter, modellbilar och priser.
Dessutom visades en hel del foton, dels från
tiden för den ursprungliga klubben, men även
bilder från veteranbilklubbens arrangemang.
(2013-08-29)
|
I ett vitrinskåp visades
vagnmärke och priser. |
|
|
Det här
är en Orel som tillverkades i Frankrike 1907.
Det är en relativt liten bil med 1-cylindrig
motor på 7 hästkrafter. Den registrerades i
Kopparbergs län den 15 juni 1912 då den erhöll
igenkänningsmärket W32. Ägare var då kapten
Bertel Nathorst som var verksam vid
Dalregementet. Bilen användes fram till första
världs-krigets utbrott. Bilen upptäcktes på nytt
i slutet av 1920-talet och den gjordes körbar
för att kunna deltaga i Barnens Dags arrangemang
i mitten av 1930-talet. I slutet av 1940-talet
övertog Gunnar Hagström bilen. Han renoverade
den och fick den godkänd för trafik 1952.
Hagstöm körde bilen i många rallyn fram till
slutet av 1970-talet. Sedan 1979 ägs bilen av
Jan Rune, Falun.
|
Den här
T-Forden från 1911 har hela tiden rullat i
Falun. Den registrerades den 7 juni 1911 på Erik
Johan Ljung-berg, disponent vid Stora
Kopparbergs Bergslags AB. Det ursprungliga
registreringsnumret, eller igenkännings-märket
som man sade på den tiden, var A1328. Vid
registeromläggningen 1916 fick bilen det låga
numret W58, vilket bilen behöll ända fram till
1973 då de nya registreringsskyltarna kom. W58
såldes kring 1920 till smidesmästaren Johan
Fredrik
Bergström och under hans ägo byggdes bilen om
så att den skulle se modernare ut. I mitten av
1950-talet köptes bilen av Jan Tysk som
återställde den till 1911 års utförande. Efter
renoveringen har den brukats som veteranbil i
över 50 år. Nuvarande ägare är Anders Tysk.
|
|
August Erixsons Mekaniska Verkstad i Falun
tillverkade omkring 1930 ett par
tävlingsmotorcyklar. Merparten av motorcykelns
delar tillverkades i egen regi, till exempel
ramen och motorn, en toppventilare på cirka 500
cc. Det utställda exemplaret har i många år
funnits i Gästrikland, men har nu renoverats av
Leif Erixon, son till August Erixon.
Renoveringen var klar förra året.
|
|
|
Darcks i Falun
tillverkade tillbehör till T-Ford, det här är
ett högkompressionstopplock.
|
I ett vitrinskåp visades diverse komponenter av
mässing som dessa lyktor.
|
|
|
Som lockbete utanför utställningen
hade Helge Gustavsson ställt sin
toppventilkonverterade Ford modell A 35A
Standard Phaeton från 1929.
|
Det är trevligt när besökarna kommer med sina
gammelfordon. Det här är en Ålandsregistrerad
Ford modell A 55B Tudor Sedan från 1930.
|
Pärlrally med blöt inledning
Årets upplaga av
Pärlrallyt, Sveriges största rally för gamla
kommersiella fordon, kördes i
Helsingborgstrakten lördagen den 17 augusti.
Startlistan innehöll 190 deltagare, vilket var
maximalt vad arrangörerna klarade av.
Merparten av fordonen var förstås tillverkade
efter Mässing & Nickels 1931-gräns. Men
Pärlrallyt brukar locka ut ett antal lastbilar
från 1920-talet, och så var fallet även i år. De
äldsta i årets rally var några Ford- och
Volvobilar samt en Fiat 1928 som förärades
startnummer 1. Fotona härintill som har tagits
av Per Thomson (www.veteranlastbilar.se)
visar de flesta av fordonen som var tillverkade
inom Mässing & Nickels 1931-gräns.
Tyvärr var vädret inte det bästa vid starten,
det regnade en hel del när fordonen lämnade
samlingsplatsen vid Scania-Bilar i Helsingborg.
Men vädret bättrade på sig och efter knappt 10
mils körning, när det var dags för målgång på
Enoch Thulins flygplats, var det riktigt varmt.
På
www.veteranlastbilar.se finns det ett
fotogalleri med bilder på många av rallyt övriga
fordon, klicka
HÄR om du vill komma till
galleriet.
(2013-08-22)
Till höger: Kjell Olsson har nyligen köpt denna
4-cylindriga Volvo med pickupflak.
|
|
|
|
Volvo Lastvagnars
Veteranfordonsklubb ställde upp med flera fordon.
Det här är startnummer 5, en Volvo LV60 från
1930.
|
Stig Melin lämnar startplatsen med en trevliga
A-Forden, en Pickup från 1929.
|
|
Rallyts mål var i beläget vid
Enoch Thulins flygplats där samtidigt bilträffen
Vallåkraträffen pågick. Här ses några av rallyts
äldsta Volvobilar med Claes-Peter Brogårds LV63
1929 i förgrunden.
|
|
|
Det regnade vid starten,
men det bekymrade nog inte Stig Melin i sin Ford
modell A Pickup från 1929.
|
Dennis Brandt från Landskrona hade startnummer 1
på sin Fiat lastbil från 1928.
|
Brandbilskavalkad hos Scania i Södertälje
I sommar har Scania-museet i Södertälje visat en utställning med
brandbilar. Sex bilar har visats, den äldsta
från 1915 och sedan fram till dagens
räddningsfordon. Hälften av de utställda bilarna
var tillverkade inom Mässing- & Nickels
1931-gräns, varför utställningen förtjänar ett
uppmärksammande på nyhetssidan.
Företaget
Scania, tidigare Scania-Vabis, har en lång
historia som tillverkare av brandfordon. Redan
1912 levererade man en utryckningsbil till
Stockholms Brandkår. Samma år levererades den
första specialtillverkade stegbilen till
Norrköping. Under de följande åren blev
brandfordon en viktig del av företagets
tillverkning. Man tog fram ett särskilt
brandbilschassi, det kallades DLa/sp och försågs
med den 60 hästkrafter starka 4-cylindriga K-1
motorn. Chassiet var anpassat för en bakmonterad
pump.
Det är bil av denna typ som är den äldsta
som visades i utställningen. Det utställda
exemplaret som är tillverkat 1915 hör hemma i Helsingborg där det
brukades i ett 30-tal år.
I slutet av 1910-talet
tillverkade Scania-Vabis en liten serie
4-hjulsdriva brandbilar. De kallades T-1 och
hade en
fyrcylindrig 1546-motor på 50 hästkrafter. Den
motortypen användes annars i de största
personbilarna, typ III. Varje framhjul drevs av
en separat kardanaxel och med hjälp av
4-hjulsdriften hoppades man att dessa fordon
skulle kunna framföras på annars oframkomliga
vägar.
Av totalt fem tillverkade exemplar har
hela två stycken överlevt till våra dagar. Den
utställda bilen användes ursprungligen av
brandkåren i Södertälje. På 1940-talet
införlivades bilen i Tekniska museet samlingar,
men den visas normalt på museet i Södertälje.
Stockholms Brandkår blev tidigt en trogen kund
för Scania-Vabis och under årens lopp har man
fått leverera många brandfordon till
huvudstaden. 1931 levererades en serie bilar med
6-cylindriga bilar. Ett par av dessa har
överlevt och en av dessa visades i
brandbilsutställningen. Efter 37 års tjänst, de
sista åren som skumtankbil, avyttrades bilen och
kom i privat ägo. Nuvarande ägare är Tommy
Haglund, Huddinge.
(2013-08-20)
|
Brandbilen från 1915 har
kylare med den form som användes i cirka 10 år.
Mellan 1912 och 1923 tillverkades 43 stycken
chassier av typen av DLa/sp, det särskilda
brandbilschassiet. |
|
Under sommaren har Scania-museet i Södertälje
anordnat en brandbilsutställning. Sex bilar har
ingått i utställningen, varav tre tillverkade
inom Mässing & Nickels 1931 gräns.
|
|
|
Under
slutet av 1910-talet tillverkade Scania-Vabis
fem stycken fyrhjulsdriva brandbilar.
Chassitypen kallades T-1 och bilen var utrustad
med den 4-cylindriga 1546-motorn, som normalt
användes i de största personbilarna. Det här
exemplaret levererades till brandkåren i
Södertälje den 19 september 1919. Den användes i
drygt 25 år innan den på 1940-talet kom till
Tekniska museet, men bilen visas normalt på
Scania-museet. En annan bil i serien finns
renoverad i Borås, så för T-1-typen är
överlevnads-procenten hög.
|
Tommy Haglund från Huddinge äger denna
6-cylindriga Scania-Vabis från 1931. Chassitypen
heter 2555/2 och motortypen är 1561, vilket
innebär 6,4-liter och 90 hk. Bilen levererades
utrustad med motorspruta, separat skumpump och
utskjutsstege. 1948 byggdes bilen om till
skumtankbil. Efter 37 år hos Stockholms Brandkår
pensionerades bilen.
|
|
Det här är den nästa äldsta bevarade brandbilen
av märket Scania-Vabis. Det var Helsingborgs
Brandkår som köpte denna DLa special år 1915.
Där var den i tjänst i ett 30-tal år innan bilen
blev museiföremål. Ursprungligen hade brandbilen
en 4-cylindrig motor av K-1-typen, vilken
utvecklade 60 hk. 1933 utfördes ett motorbyte
och en 6-cylindrig 1561-motor med 100 hk
placerades i chassiet. Brandbilen renoverades
för över 40 år sedan och den är fortfarande bevarad
i Helsingborg. Den visas ibland upp på särskilda
brandbilsrallyn.
|
Ångbil var största attraktionen på Ulvakvällen
Det kom en lätt regnskur under eftermiddagen,
men det var inget som skrämde
fordonsentusiasterna som skulle besöka
Ulva kvarn-träffen den 6 augusti. Under den
tidiga kvällen rullade bilarna och motorcyklarna
in på området, och efter någon timme var det i
princip "knökfullt".
Dessa tisdagsträffar som arrangeras av
Automobilhistoriska Klubbens Upplandssektion
har blivit en stor succé, och den aktuella
kvällen var det förkrigsbilarna som stod i
centrum, det var i alla fall sådana fordon som
var kvällens tema. En hel sådana fordon hade
letat sig Ulva och de flesta av dessa var
tillverkade inom Mässing- och Nickels
1931-gräns.
Kvällens största attraktion var uppstart och
körning av en ångbil. Man hade nämligen bjudit
in Erling Carlsson som demonstrerade sin Stanley
modell EX från 1906. Många följde med stort
intresse startförberedelserna som tog drygt en
halvtimma. Sedan kunde publiken se en provtur
med den för Sverige ovanliga bilen. För många
var det nog första gången man såg en ångbil i
drift.
Bilderna här nedan visar merparten av de äldsta
temafordonen. Som vanligt dominerade märket Ford
med sina T- och A-modeller.
Men flera andra märken var representerade
som exempelvis Chevrolet, Scania-Vabis, Chrysler
och Husqvarna. (2013-08-15)
|
Åke Alm från Uppsala anländer
till Ulva kvarn-träffen med sin Chevrolet
Universal AD 4-dörrars sedan från 1930, och
funk-tionärerna hjälper till att hänvisa en
ledig parkeringsplats.
|
|
När det var tema
"Förkrigsbilar" på tisdagsträffen vid Ulva kvarn
var omkring 15 Mässing- & Nickelfordon (-1931)
på plats.
|
|
|
Många följde med stort intresse
startförberedelserna. Det tog nog drygt en
halvtimme innan Erling Carlsson kunde få rull på
Stanley ångbilen från 1906.
|
Erling Carlsson körde en sväng med ångbilen och
det var nog kvällens höjdpunkt. För många var
det nog första gången de såg en ångbil - och
dessutom i drift.
|
|
De äldsta bilarna fick stå
tillsammans. Här ses P-O Peterssons Chrysler
Coach 1926, Pelle Lundströms Ford modell T
Touring 1923 och Bertil Björkmans Ford modell A
68B Cabriolet 1930.
|
|
|
En de gästande A-Fordarna, en 55B Tudor Sedan,
från 1931, anländer till Ulva Kvarn.
|
Henrik Palm från Uppsala är registrerad ägare
till denna 4-dörras A-Ford från 1930. Bilen ser
ut att ha blivit något moderniserad någon gång,
hjulen har t.ex. en annan dimension än Ford
1930-31.
|
|
Det kom några regndroppar så
det var nog klokt att suffletterna fick vara
uppfällda på Stig Larssons Scania-Vabis typ I
Phaeton 1917 och Dan Anderssons Ford modell A
Pickup 1930.
|
|
|
En Ford modell A Roadster 1930 anländer till
Ulva kvarn. Den svarta bilen ägs av Eskil van
Loosdrecht.
|
Rolf Kjellander ställde ut
sin Buick Master Six Touring, en femsitsig bil
från 1925.
|
|
Anita och Sune Sandström kom
från Rosersberg med sina täckta Fordar. A-Forden,
en 55B Tudor Sedan från 1928, och T-Forden, en
Centerdoor Sedan från 1920, har de deltagit med
i många rallyn.
|
|
|
Enligt Transportstyrelsen togs denna patinerade
Harley-Davidson 1200 cc från 1930 i trafik
första gången i Sverige 2013-08-06, dvs. samma
dag som Ulvaträffen.
|
Dagens äldsta motorcykel, en Husqvarna 550 cc,
ställs för beskådande.
|
Dalarnas äldsta bil uppmärksammas av dt.se
Dalarnas äldsta registrerade
bil är Oldsmobile Curved Dash från 1903. Nu har
dt.se
uppmärksammat detta med en artikel. Bilen i
fråga ägs sedan 2000 av Dalarnas
försäkringsbolags kulturstiftelse, men ägdes
innan av Jan Tysk, Falun. Det var också Jan som
såg till att bilen renoverades i slutet av
1960-talet.
Just nu är bilen magasinerad, men nästa sommar
kommer den att visas på Dalarnas museum. Läs
hela artikeln och titta på bilder genom att
klicka på följande
LÄNK.
(2013-08-14)
|
|
dt.se skriver om
105-årig MAF i Särna
En av tolv kända MAF-bilar
finns i Särna. Det skriver
dt.se som
uppmärksammar en MAF från 1908 som är bevarad i
Särna. Bilen ägs sedan 1981 av Gillis Olsson,
men den köptes redan 1949 av Gillis pappa. Den
var då fortfarande körbar och idag ser bilen ut
som den gjorde 1949. Gillis har bara gjort några
reparationer och lovar att bevara bilen i det
skick som den nu befinner sig i. Bilen är
fortfarande avställd men den kommer att
registreringsbesiktigas.
I artikeln kan man vidare läsa att bilen i år
visades upp på ett möte i Markranstädter i
Tyskland, där den tillverkades för 105 år sedan.
Läs hela artikeln och titta på bildspel genom
att klicka på följande
LÄNK.
(2013-08-13)
|
|
Forddominans på
motorsöndag
Under
sommaren har det anordnats så kallade
Motorsöndagar vid
Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. Varje
söndag har haft ett särkilt tema då man särskilt
välkomnat vissa biltyper. Främst har det varit
relativt breda teman med fordon tillverkade i
olika länder. Men den 28 juli var temat Mässing
& Nickel (fordon -1931), ett möjligen lite
smalare tema.
Mässing & Nickel lockade ut cirka 10 bilar och
märket Ford var i klar majoritet med olika T-
och A-Fordar. Men det var glädjande att se att
Stig Larsson kört upp från Uppsala med sin
Scania-Vabis typ I Phaeton 1917, bilen som han
köpte på auktion för två år sedan.
Nu var detta inte den enda Scania-Vabisen på
området, på museet visas ju just nu en typ 3S
Phaeton från 1912. Den ingår som en del i en
vägutställning som invigdes tidigare i somras. I
utställningen ingår även fler svensktillverkade
fordon, varav flera inom Mässing & Nickels
1931-gräns.
Temafordonen stod parkerade framför Hennans
station mellan klockan 11.00-13.00 och
deltagarna hade fri entré till Järnvägsmuseet
denna dag. Det är en av deltagarna, Pelle
Lundström, som har bidragit med fotona
härintill. (2013-08-12)
|
Ola Persson kom från Bollnäs med sin Ford A 55B
Tudor Sedan från 1930
|
|
Mässing & Nickeltemat lockade ut cirka 10 bilar
till Sveriges Järnvägsmuseum. Märket Ford var i
klar majoritet med flera olika T- och A-Fordar.
A-Forden närmast i bild är en 55B Tudor Sedan
som ägs av Mässing & Nickelmedlemmen Sven Ädel.
|
|
|
Svenska A-Fordarnas ordförande Bertil Björkman
kom med "Eulalia-bilen", en 68B Cabriolet som
varit med i Åsa Nisse-film
|
För två år sedan köpte Stig Larsson denna
Scania-Vabis typ I Phaeton från 1917. Efter att
han slutfört renoveringen kunde han ta bilen i
bruk förra året.
|
|
Flera T-Fordar visades upp och här ses Hans
Ädels och Pelle Lundströms Touring-bilar från
1919 och 1923. Mellan dessa står Anders Näslunds
TT lastbil från 1924.
|
Metro uppmärksammar
100-årig Ford
Metro.se har nyligen uppmärksammat en
100-årig Ford med en artikel. Det gäller Mässing
& Nickelmedlemmen Hans Erikssons Ford modell T
Touring från 1913.
I artikeln nämner man också de andra Fordar som
Hans äger, det är två A-Fordar, en pickup från
1928 samt en 4-dörras täckt från 1929. Hela
artikeln kan läsas genom att klicka på följande
LÄNK.
(2013-08-11)
|
|
Premiär för
Körsällskapets Sommarrally
Det
svenska Körsällskapet har under flera år
arrangerat vårrallyn för förkrigsbilar. Dessa
rallyn har huvudsakligen arrangerats i
sydligaste Sverige. Men i år har man vidgat
vyerna och helgen
den 20-21 juli var det premiär för
Körsällskapets Sommarrally, i år med bas i
Vessingebro på västkusten.
Arrangörer och initiativtagare för arrangemanget
var Per-Åke Larsson och Mats Nilsson.
Premiärrallyt blev en stor framgång med hela 26
startande ekipage, varav 18 inom Mässing &
Nickels 1931-gräns. Man gynnades av bästa
möjliga väder när man körde längs Hallands
vackraste vägar. Eftersom detta rally blev så
pass lyckat kanske man kan hoppas på ett
upprepande i Göteborgsregionen nästa år?
Bilderna här intill har ställts till förfogande
av Per-Åke Larsson, och de är tagna av
Anna-Karin Larsson och Peo Flinck
(2013-08-10/11)
Till höger: Sven-Erik och Ann-Britt Backlund
körde en av rallyts fyra A-Fordar, deras bil är
från 1930.
|
|
|
|
Per-Åke och Anna Karin Larsson körde rallyt med
sin nyinköpta Chevrolet Superior K Sport Touring
1925.
|
Torbjörn Rolandsson med medresenärer i en
patinerad Ford A 40A Roadster från 1929.
|
|
Körsällskapets Sommarrally samlade
hela 26
startande ekipage, varav 18 inom Mässing &
Nickels 1931-gräns.
|
|
|
Tomas Nilsson med medresenärer i en Singer
Junior Saloon från 1930.
|
Olle Bergqvist körde Chevrolet 490 Touring 1919,
en bil som Olle gjort i ordning i vinter.
Bredvid står Hans Eriksson Ford T Touring 1913
som var rallyt äldsta bil.
|
|
Bengt Västhav deltog Fiat 501 Torpedo från 1925.
Det är en bil som renoverades för många år
sedan, första rallyt med bilen körde Bengt 1976.
|
|
|
Jim och Katarina Miller körde rallyt med med
Ford A Coupé från 1929.
|
Christian och Gunilla Persson deltog med denna
A-Ford, en 4-dörrars 60A Leatherback från 1928.
|
Möklintaveckans
veteranrally
Runt om i landet ordnas det sommartid en mängd rallyn och träffar för
äldre fordon. En del evenemang är stora och
välkända. Sedan finns evenemang som inte är så
allmänt kända.
Till den senare kategorin hör det veteranrally
som årligen arrangeras i samband med den så
kallade
Möklintaveckan. Möklinta är en ort i norra
Västmanland och tillhör
Sala kommun. Den årliga Möklintaveckan har
anordnats över 20 gånger och ett inslag som
alltid återkommer är veteranrallyt för olika
typer av äldre fordon.
I år kördes rallyt söndagen den 14 augusti, på
Möklintaveckans finaldag. På ett sådant här
rally verkar merparten av deltagarna vara från
trakten och bilarna kanske inte annars körs
några längre sträckor. Härintill visas bilder på
de äldsta bilarna som var med i år, som synes
ett par T-Fordar från mitten av 1920-talet.
(2013-08-09)
Till höger:
Karl-Gustaf Andersson förbereder sin T-Ford för
start i 2013 års Möklintarally.
|
|
|
|
Johan Helmer startar med sin Chevrolet
Independence AE Coach 1931. I maj deltog Johan
med bilen när Mässing & Nickel anordnade
Chevroletträff i Västmanland.
|
Mats Johansson från Sala körde en av rallyts
T-Fordar från 1926. Här svänger man vid en
vägskäl.
|
|
Karl-Gustaf Andersson kom från närbelägna Runhällen
med sin Ford modell T Touring 1926. Här håller
han god fart ute på rallybanan.
|
|