Nyheter augusti 2013
 

DAK:s Jubileumsutställning i Falun

 

Dalarnes Automobil Klubb – DAK har nyligen firat 100-års jubileum. När klubben bildades 1912 var det förstås inte som en veteranbilklubb. Den ursprungliga klubben var verksam till omkring 1940. När en veteranbilsklubb skulle bildas i Dalarna 1968 valde man den insomnade klubbens namn med mera.
För att uppmärksamma 100-års jubileet ordnade man under juli en fordonshistorisk jubileumsutställning i en av byggnaderna vid Falu gruva. I utställningen visades fyra bilar, varav en var under renovering. Två av de utställda bilarna var glädjande från mässingepoken, nämligen en Orel från 1907 och en Ford modell T från 1911. Bland de utställda tvåhjulingarna märktes speciellt en AE tävlingsmotorcykel, byggd i Falun cirka 1930.
Förutom fordonen visades en hel del fordonskomponenter, modellbilar och priser. Dessutom visades en hel del foton, dels från tiden för den ursprungliga klubben, men även bilder från veteranbilklubbens arrangemang.
(2013-08-29)


I ett vitrinskåp visades vagnmärke och priser.

Det här är en Orel som tillverkades i Frankrike 1907. Det är en relativt liten bil med 1-cylindrig motor på 7 hästkrafter. Den registrerades i Kopparbergs län den 15 juni 1912 då den erhöll igenkänningsmärket W32. Ägare var då kapten Bertel Nathorst som var verksam vid Dalregementet. Bilen användes fram till första världs-krigets utbrott. Bilen upptäcktes på nytt i slutet av 1920-talet och den gjordes körbar för att kunna deltaga i Barnens Dags arrangemang i mitten av 1930-talet. I slutet av 1940-talet övertog Gunnar Hagström bilen. Han renoverade den och fick den godkänd för trafik 1952. Hagstöm körde bilen i många rallyn fram till slutet av 1970-talet. Sedan 1979 ägs bilen av Jan Rune, Falun.

Den här T-Forden från 1911 har hela tiden rullat i Falun. Den registrerades den 7 juni 1911 på Erik Johan Ljung-berg, disponent vid Stora Kopparbergs Bergslags AB. Det ursprungliga registreringsnumret, eller igenkännings-märket som man sade på den tiden, var A1328. Vid registeromläggningen 1916 fick bilen det låga numret W58, vilket bilen behöll ända fram till 1973 då de nya registreringsskyltarna kom. W58 såldes kring 1920 till smidesmästaren Johan Fredrik Bergström och under hans ägo byggdes bilen om så att den skulle se modernare ut. I mitten av 1950-talet köptes bilen av Jan Tysk som återställde den till 1911 års utförande. Efter renoveringen har den brukats som veteranbil i över 50 år. Nuvarande ägare är Anders Tysk.


August Erixsons Mekaniska Verkstad i Falun tillverkade omkring 1930 ett par tävlingsmotorcyklar. Merparten av motorcykelns delar tillverkades i egen regi, till exempel ramen och motorn, en toppventilare på cirka 500 cc. Det utställda exemplaret har i många år funnits i Gästrikland, men har nu renoverats av Leif Erixon, son till August Erixon. Renoveringen var klar förra året.


Darcks i Falun tillverkade tillbehör till T-Ford, det här är ett högkompressionstopplock.

I ett vitrinskåp visades diverse komponenter av mässing som dessa lyktor.


Som lockbete utanför utställningen hade Helge Gustavsson ställt sin toppventilkonverterade Ford modell A 35A Standard Phaeton från 1929.

Det är trevligt när besökarna kommer med sina gammelfordon. Det här är en Ålandsregistrerad Ford modell A 55B Tudor Sedan från 1930.


Pärlrally med blöt inledning

 

Årets upplaga av Pärlrallyt, Sveriges största rally för gamla kommersiella fordon, kördes i Helsingborgstrakten lördagen den 17 augusti. Startlistan innehöll 190 deltagare, vilket var maximalt vad arrangörerna klarade av.
Merparten av fordonen var förstås tillverkade efter Mässing & Nickels 1931-gräns. Men Pärlrallyt brukar locka ut ett antal lastbilar från 1920-talet, och så var fallet även i år. De äldsta i årets rally var några Ford- och Volvobilar samt en Fiat 1928 som förärades startnummer 1. Fotona härintill som har tagits av Per Thomson (www.veteranlastbilar.se) visar de flesta av fordonen som var tillverkade inom Mässing & Nickels 1931-gräns.
Tyvärr var vädret inte det bästa vid starten, det regnade en hel del när fordonen lämnade samlingsplatsen vid Scania-Bilar i Helsingborg. Men vädret bättrade på sig och efter knappt 10 mils körning, när det var dags för målgång på Enoch Thulins flygplats, var det riktigt varmt.
www.veteranlastbilar.se finns det ett fotogalleri med bilder på många av rallyt övriga fordon, klicka HÄR om du vill komma till galleriet.
(2013-08-22)

Till höger: Kjell Olsson har nyligen köpt denna 4-cylindriga Volvo med pickupflak.



Volvo Lastvagnars Veteranfordonsklubb ställde upp med flera fordon. Det här är startnummer 5, en Volvo LV60 från 1930.

Stig Melin lämnar startplatsen med en trevliga A-Forden, en Pickup från 1929.


Rallyts mål var i beläget vid Enoch Thulins flygplats där samtidigt bilträffen Vallåkraträffen pågick. Här ses några av rallyts äldsta Volvobilar med Claes-Peter Brogårds LV63 1929 i förgrunden.


Det regnade vid starten, men det bekymrade nog inte Stig Melin i sin Ford modell A Pickup från 1929.

Dennis Brandt från Landskrona hade startnummer 1 på sin Fiat lastbil från 1928.


Brandbilskavalkad hos Scania i Södertälje

 

I sommar har Scania-museet i Södertälje visat en utställning med brandbilar. Sex bilar har visats, den äldsta från 1915 och sedan fram till dagens räddningsfordon. Hälften av de utställda bilarna var tillverkade inom Mässing- & Nickels 1931-gräns, varför utställningen förtjänar ett uppmärksammande på nyhetssidan.
Företaget Scania, tidigare Scania-Vabis, har en lång historia som tillverkare av brandfordon. Redan 1912 levererade man en utryckningsbil till Stockholms Brandkår. Samma år levererades den första specialtillverkade stegbilen till Norrköping. Under de följande åren blev brandfordon en viktig del av företagets tillverkning. Man tog fram ett särskilt brandbilschassi, det kallades DLa/sp och försågs med den 60 hästkrafter starka 4-cylindriga K-1 motorn. Chassiet var anpassat för en bakmonterad pump.
Det är bil av denna typ som är den äldsta som visades i utställningen. Det utställda exemplaret som är tillverkat 1915 hör hemma i Helsingborg där det brukades i ett 30-tal år.
I slutet av 1910-talet tillverkade Scania-Vabis en liten serie 4-hjulsdriva brandbilar. De kallades T-1 och hade en fyrcylindrig 1546-motor på 50 hästkrafter. Den motortypen användes annars i de största personbilarna, typ III. Varje framhjul drevs av en separat kardanaxel och med hjälp av 4-hjulsdriften hoppades man att dessa fordon skulle kunna framföras på annars oframkomliga vägar.
Av totalt fem tillverkade exemplar har hela två stycken överlevt till våra dagar. Den utställda bilen användes ursprungligen av brandkåren i Södertälje. På 1940-talet införlivades bilen i Tekniska museet samlingar, men den visas normalt på museet i Södertälje.

Stockholms Brandkår blev tidigt en trogen kund för Scania-Vabis och under årens lopp har man fått leverera många brandfordon till huvudstaden. 1931 levererades en serie bilar med 6-cylindriga bilar. Ett par av dessa har överlevt och en av dessa visades i brandbilsutställningen. Efter 37 års tjänst, de sista åren som skumtankbil, avyttrades bilen och kom i privat ägo. Nuvarande ägare är Tommy Haglund, Huddinge. (2013-08-20)


Brandbilen från 1915 har kylare med den form som användes i cirka 10 år. Mellan 1912 och 1923 tillverkades 43 stycken chassier av typen av DLa/sp, det särskilda brandbilschassiet.

Under sommaren har Scania-museet i Södertälje anordnat en brandbilsutställning. Sex bilar har ingått i utställningen, varav tre tillverkade inom Mässing & Nickels 1931 gräns.


Under slutet av 1910-talet tillverkade Scania-Vabis fem stycken fyrhjulsdriva brandbilar. Chassitypen kallades T-1 och bilen var utrustad med den 4-cylindriga 1546-motorn, som normalt användes i de största personbilarna. Det här exemplaret levererades till brandkåren i Södertälje den 19 september 1919. Den användes i drygt 25 år innan den på 1940-talet kom till Tekniska museet, men bilen visas normalt på Scania-museet. En annan bil i serien finns renoverad i Borås, så för T-1-typen är överlevnads-procenten hög.

Tommy Haglund från Huddinge äger denna 6-cylindriga Scania-Vabis från 1931. Chassitypen heter 2555/2 och motortypen är 1561, vilket innebär 6,4-liter och 90 hk. Bilen levererades utrustad med motorspruta, separat skumpump och utskjutsstege. 1948 byggdes bilen om till skumtankbil. Efter 37 år hos Stockholms Brandkår pensionerades bilen.


Det här är den nästa äldsta bevarade brandbilen av märket Scania-Vabis. Det var Helsingborgs Brandkår som köpte denna DLa special år 1915. Där var den i tjänst i ett 30-tal år innan bilen blev museiföremål. Ursprungligen hade brandbilen en 4-cylindrig motor av K-1-typen, vilken utvecklade 60 hk. 1933 utfördes ett motorbyte och en 6-cylindrig 1561-motor med 100 hk placerades i chassiet. Brandbilen renoverades för över 40 år sedan och den är fortfarande bevarad i Helsingborg. Den visas ibland upp på särskilda brandbilsrallyn.


Ångbil var största attraktionen på Ulvakvällen

 

Det kom en lätt regnskur under eftermiddagen, men det var inget som skrämde fordonsentusiasterna som skulle besöka Ulva kvarn-träffen den 6 augusti. Under den tidiga kvällen rullade bilarna och motorcyklarna in på området, och efter någon timme var det i princip "knökfullt".
Dessa tisdagsträffar som arrangeras av Automobilhistoriska Klubbens Upplandssektion har blivit en stor succé, och den aktuella kvällen var det förkrigsbilarna som stod i centrum, det var i alla fall sådana fordon som var kvällens tema. En hel sådana fordon hade letat sig Ulva och de flesta av dessa var tillverkade inom Mässing- och Nickels 1931-gräns.
Kvällens största attraktion var uppstart och körning av en ångbil. Man hade nämligen bjudit in Erling Carlsson som demonstrerade sin Stanley modell EX från 1906. Många följde med stort intresse startförberedelserna som tog drygt en halvtimma. Sedan kunde publiken se en provtur med den för Sverige ovanliga bilen. För många var det nog första gången man såg en ångbil i drift.
Bilderna här nedan visar merparten av de äldsta temafordonen. Som vanligt dominerade märket Ford med sina T- och A-modeller.  Men flera andra märken var representerade som exempelvis Chevrolet, Scania-Vabis, Chrysler och Husqvarna. (2013-08-15)

 

 

Åke Alm från Uppsala anländer till Ulva kvarn-träffen med sin Chevrolet Universal AD 4-dörrars sedan från 1930, och funk-tionärerna hjälper till att hänvisa en ledig parkeringsplats.

När det var tema "Förkrigsbilar" på tisdagsträffen vid Ulva kvarn var omkring 15 Mässing- & Nickelfordon (-1931) på plats.


Många följde med stort intresse startförberedelserna. Det tog nog drygt en halvtimme innan Erling Carlsson kunde få rull på Stanley ångbilen från 1906.

Erling Carlsson körde en sväng med ångbilen och det var nog kvällens höjdpunkt. För många var det nog första gången de såg en ångbil - och dessutom i drift.


De äldsta bilarna fick stå tillsammans. Här ses P-O Peterssons Chrysler Coach 1926, Pelle Lundströms Ford modell T Touring 1923 och Bertil Björkmans Ford modell A 68B Cabriolet 1930.


En de gästande A-Fordarna, en 55B Tudor Sedan, från 1931, anländer till Ulva Kvarn.

Henrik Palm från Uppsala är registrerad ägare till denna 4-dörras A-Ford från 1930. Bilen ser ut att ha blivit något moderniserad någon gång, hjulen har t.ex. en annan dimension än Ford 1930-31.


Det kom några regndroppar så det var nog klokt att suffletterna fick vara uppfällda på Stig Larssons Scania-Vabis typ I Phaeton 1917 och Dan Anderssons Ford modell A Pickup 1930.


En Ford modell A Roadster 1930 anländer till Ulva kvarn. Den svarta bilen ägs av Eskil van Loosdrecht.

Rolf Kjellander ställde ut sin Buick Master Six Touring, en femsitsig bil från 1925.


Anita och Sune Sandström kom från Rosersberg med sina täckta Fordar. A-Forden, en 55B Tudor Sedan från 1928, och T-Forden, en Centerdoor Sedan från 1920, har de deltagit med i många rallyn.


Enligt Transportstyrelsen togs denna patinerade Harley-Davidson 1200 cc från 1930 i trafik första gången i Sverige 2013-08-06, dvs. samma dag som Ulvaträffen.

Dagens äldsta motorcykel, en Husqvarna 550 cc, ställs för beskådande.


Dalarnas äldsta bil uppmärksammas av dt.se

 

Dalarnas äldsta registrerade bil är Oldsmobile Curved Dash från 1903. Nu har dt.se uppmärksammat detta med en artikel. Bilen i fråga ägs sedan 2000 av Dalarnas försäkringsbolags kulturstiftelse, men ägdes innan av Jan Tysk, Falun. Det var också Jan som såg till att bilen renoverades i slutet av 1960-talet.
Just nu är bilen magasinerad, men nästa sommar kommer den att visas på Dalarnas museum. Läs hela artikeln och titta på bilder genom att klicka på följande LÄNK
.
(2013-08-14)


dt.se skriver om 105-årig MAF i Särna

 

En av tolv kända MAF-bilar finns i Särna. Det skriver dt.se som uppmärksammar en MAF från 1908 som är bevarad i Särna. Bilen ägs sedan 1981 av Gillis Olsson, men den köptes redan 1949 av Gillis pappa. Den var då fortfarande körbar och idag ser bilen ut som den gjorde 1949. Gillis har bara gjort några reparationer och lovar att bevara bilen i det skick som den nu befinner sig i. Bilen är fortfarande avställd men den kommer att registreringsbesiktigas.
I artikeln kan man vidare läsa att bilen i år visades upp på ett möte i Markranstädter i Tyskland, där den tillverkades för 105 år sedan. Läs hela artikeln och titta på bildspel genom att klicka på följande LÄNK.
(2013-08-13)


Forddominans på motorsöndag

 

Under sommaren har det anordnats så kallade Motorsöndagar vid Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. Varje söndag har haft ett särkilt tema då man särskilt välkomnat vissa biltyper. Främst har det varit relativt breda teman med fordon tillverkade i olika länder. Men den 28 juli var temat Mässing & Nickel (fordon -1931), ett möjligen lite smalare tema.
Mässing & Nickel lockade ut cirka 10 bilar och märket Ford var i klar majoritet med olika T- och A-Fordar. Men det var glädjande att se att Stig Larsson kört upp från Uppsala med sin Scania-Vabis typ I Phaeton 1917, bilen som han köpte på auktion för två år sedan.
Nu var detta inte den enda Scania-Vabisen på området, på museet visas ju just nu en typ 3S Phaeton från 1912. Den ingår som en del i en vägutställning som invigdes tidigare i somras. I utställningen ingår även fler svensktillverkade fordon, varav flera inom Mässing & Nickels 1931-gräns.
Temafordonen stod parkerade framför Hennans station mellan klockan 11.00-13.00 och deltagarna hade fri entré till Järnvägsmuseet denna dag. Det är en av deltagarna, Pelle Lundström, som har bidragit med fotona härintill. (2013-08-12)

 

 

Ola Persson kom från Bollnäs med sin Ford A 55B Tudor Sedan från 1930

Mässing & Nickeltemat lockade ut cirka 10 bilar till Sveriges Järnvägsmuseum. Märket Ford var i klar majoritet med flera olika T- och A-Fordar. A-Forden närmast i bild är en 55B Tudor Sedan som ägs av Mässing & Nickelmedlemmen Sven Ädel.


Svenska A-Fordarnas ordförande Bertil Björkman kom med "Eulalia-bilen", en 68B Cabriolet som varit med i Åsa Nisse-film

För två år sedan köpte Stig Larsson denna Scania-Vabis typ I Phaeton från 1917. Efter att han slutfört renoveringen kunde han ta bilen i bruk förra året.


Flera T-Fordar visades upp och här ses Hans Ädels och Pelle Lundströms Touring-bilar från 1919 och 1923. Mellan dessa står Anders Näslunds TT lastbil från 1924.


Metro uppmärksammar 100-årig Ford

 

Metro.se har nyligen uppmärksammat en 100-årig Ford med en artikel. Det gäller Mässing & Nickelmedlemmen Hans Erikssons Ford modell T Touring från 1913.
I artikeln nämner man också de andra Fordar som Hans äger, det är två A-Fordar, en pickup från 1928 samt en 4-dörras täckt från 1929. Hela artikeln kan läsas genom att klicka på följande LÄNK.
(2013-08-11)


Premiär för Körsällskapets Sommarrally

 

Det svenska Körsällskapet har under flera år arrangerat vårrallyn för förkrigsbilar. Dessa rallyn har huvudsakligen arrangerats i sydligaste Sverige. Men i år har man vidgat vyerna och  helgen den 20-21 juli var det premiär för Körsällskapets Sommarrally, i år med bas i Vessingebro på västkusten.
Arrangörer och initiativtagare för arrangemanget var Per-Åke Larsson och Mats Nilsson. Premiärrallyt blev en stor framgång med hela 26 startande ekipage, varav 18 inom Mässing & Nickels 1931-gräns. Man gynnades av bästa möjliga väder när man körde längs Hallands vackraste vägar. Eftersom detta rally blev så pass lyckat kanske man kan hoppas på ett upprepande i Göteborgsregionen nästa år?
Bilderna här intill har ställts till förfogande av Per-Åke Larsson, och de är tagna av Anna-Karin Larsson och Peo Flinck
(2013-08-10/11)

Till höger: Sven-Erik och Ann-Britt Backlund körde en av rallyts fyra A-Fordar, deras bil är från 1930.

 

 

 

Per-Åke och Anna Karin Larsson körde rallyt med sin nyinköpta Chevrolet Superior K Sport Touring 1925.

Torbjörn Rolandsson med medresenärer i en patinerad Ford A 40A Roadster från 1929.

 

Körsällskapets Sommarrally samlade hela 26 startande ekipage, varav 18 inom Mässing & Nickels 1931-gräns.

 

Tomas Nilsson med medresenärer i en Singer Junior Saloon från 1930.

Olle Bergqvist körde Chevrolet 490 Touring 1919, en bil som Olle gjort i ordning i vinter. Bredvid står Hans Eriksson Ford T Touring 1913 som var rallyt äldsta bil.

 

Bengt Västhav deltog Fiat 501 Torpedo från 1925. Det är en bil som renoverades för många år sedan, första rallyt med bilen körde Bengt 1976.

 

Jim och Katarina Miller körde rallyt med med Ford A Coupé från 1929.

Christian och Gunilla Persson deltog med denna A-Ford, en 4-dörrars 60A Leatherback från 1928.


Möklintaveckans veteranrally

 

Runt om i landet ordnas det sommartid en mängd rallyn och träffar för äldre fordon. En del evenemang är stora och välkända. Sedan finns evenemang som inte är så allmänt kända.
Till den senare kategorin hör det veteranrally som årligen arrangeras i samband med den så kallade Möklintaveckan. Möklinta är en ort i norra Västmanland och tillhör Sala kommun. Den årliga Möklintaveckan har anordnats över 20 gånger och ett inslag som alltid återkommer är veteranrallyt för olika typer av äldre fordon.
I år kördes rallyt söndagen den 14 augusti, på Möklintaveckans finaldag. På ett sådant här rally verkar merparten av deltagarna vara från trakten och bilarna kanske inte annars körs några längre sträckor. Härintill visas bilder på de äldsta bilarna som var med i år, som synes ett par T-Fordar från mitten av 1920-talet. (2013-08-09
)

Till höger:
Karl-Gustaf Andersson förbereder sin T-Ford för start i 2013 års Möklintarally.

 

 

Johan Helmer startar med sin Chevrolet Independence AE Coach 1931. I maj deltog Johan med bilen när Mässing & Nickel anordnade Chevroletträff i Västmanland.

Mats Johansson från Sala körde en av rallyts T-Fordar från 1926. Här svänger man vid en vägskäl.


Karl-Gustaf Andersson kom från närbelägna Runhällen med sin Ford modell T Touring 1926. Här håller han god fart ute på rallybanan.

 

                                      © 2013 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se