Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter augusti 2019
 

 

Arvid Schubert


Andreas Uddling håller på med att skriva om Sörmländsk bilhistoria, och har nyligen gjort ett inlägg i Classic Motor. Han eftersöker där information om de tidiga De Dion-Bouton som såldes av Arvid Schuberts firma i Stockholm. Framför allt är han intresserad av att veta om någon finns bevarad idag.

Mer detaljer om Andreas notis kan ses på Classic Motors hemsida (eller i nummer 9 av tidningen). Om någon vet mer om dessa tidiga fordon från De Dion-Bouton eller om Arvid Schubert, kontakta i så fall Andreas, vilket kan göras genom Classic Motor.

(2019-08-30)


Eskilstuna veterandag


I helgen bjöd AHK Eskilstuna, Classic Motor och Eskilstuna flygklubb till ytterligare en veterandag på Ekeby flygfält. Det var mycket fint väder under hela söndagen, och detta ledde till en stor tillströmning av både deltagare och åskådare. Under dagen blev till och med hela finbilsparkeringen fylld, och arrangörerna fick leta efter utrymmen att placera de anländande bilarna.

I AHK:s ruta deltog ett par Mässing&Nickel-medlemmar med sina fordon. Bland annat syntes David Croners projekt, en 1919 års Hupmobile, Stig Fransson med sin Darracq, och ett par T-Fordar. På resten av området var de äldsta bilarna lätträknade. Landets äldsta Citroën deltog i Citroën-klubbens ruta och en 30-tals Morgan deltog i Morgan-klubbens utställning. Morgan var för övrigt dagens temabil, och klubben fick därför husera i hangaren. Dessutom syntes även ett par A-Fordar och ytterligare en T-Ford på området.

(2019-08-27)

Dagens äldsta temabil var denna trehjuliga Morgan Super Sports Aero från 1930.

David Croner visade upp sin Hupmobile Modell R från 1919.

Familjen Croner deltog även med sin Wolseley-Siddeley från 1909.

Pelle Lundström visade upp sin T-Ford från 1914.

Citroën firade i år sitt 100-års jubileum, med ett antal bilar i sin klubbruta. Den äldsta bilen firade även den 100 år, en Citroën Typ A Torpedo från 1919. Denna bil ägs numera av Lars Lindén.

Magnus Wiberg deltog med sin Ford TT från 1919. Detta ska enligt uppgift vara den första TT lastvagn som kom in till Sverige efter första världskriget, med den första båten efter blockaden.

Stig Fransson på väg hem i sin Darracq från 1924.

Gunnar Dickfelt deltog med A-Ford från 1930.

A-Ford från 1931, ägd av Rolf Evert Slagbrand.


Siljansrallyt


Siljansrallyt är ett av Sveriges äldsta veteranbilsrallyn. I början av 60-talet hade veteranbilshobbyn just tagit fart, och den här typen av arrangemang var alldeles nya. Siljansrallyt kördes första gången 1966, och har nu blivit en tradition i Dalarna. Rallyt körs under två dagar, i trakterna kring Siljan. (En artikel om rallyts historia finns med i nummer 8 av Classic Motor.)

I årets upplaga var det 38 anmälda fordon, varav åtta stycken inom Mässing&Nickels 1931-gräns. Dessa utgjordes till största del av A- och T-Fordar, men även en trehjulig Morgan deltog. Vinsten i årets upplaga av rallyt togs av Mats Månsson i MGB, och en A-Ford körd av Henrik Andersson kom in på tredje plats.

(2019-08-22)

T-Ford Centerdoor från 1919, ägd av Benny Erixon från Pitan.

Henrik och Juhani uppställda vid starten.

Juhani Pulli, Orminge, deltog med A-Ford Coupé från 1930.

Magnus Sandström , Rosersberg, kom med en T-Ford Centerdoor 1920.

Carl Sandström, Rosersberg, deltog med A-Ford Tudor Sedan 1928.

Peo Lundin, Falun, deltog med A-Ford Tudor Sedan 1930.

Morgan Super Aero 1930 kördes av Jan Sundin från Falun.

Anders Tysk, från Falun, deltog med Ford Modell T lastbil från 1923.

Henrik Andersson, från Borlänge, deltog med en Ford Modell A Special Sedan från 1930.

Denna T-Ford 1914, ägd av Magnus Andersson, Djurås, närvarade vid starten, men deltog inte i rallyt.


Förkrigsbilar vid Ulva Kvarn


Den 30:e juli var det de äldsta bilarna som stod i centrum under tisdagsträffen vid Ulva Kvarn. Kvällens tema var nämligen Förkrigsfordon, och ett antal bilar från 10-, 20- och 30-talet närvarade. Bland fordonen från Mässing&Nickels intresseperiod märktes en stor dominans för A-Fordarna som radade upp sig längs grusplanen. Mitt bland Fordarna syntes även en Chevrolet, och bredvid några av dem stod Stig Larssons Scania-Vabis från 1917. Denna bil hade ursprungligen igenkänningsmärke X199 och tillhörde disponent Axel Lehman i Forsa. Efter några ägarbyten blev den till slut epa-traktor på 30-talet och räddades senare av Jan Westas i Äppelbo. En annan intressant bil var Henrik Ågrens Velie från 1920. Denna bil hade tidigare nummer Z671 och ägdes ursprungligen av bankdirektör Edvall i Östersund. Bilen hamnade senare hos Per-Axel Burholm i Enköping, som renoverade bilen för ett fyrtiotal år sedan.

(2019-08-18)

Velie Modell 34 Touring från 1920, ägd av Henrik Ågren i Uppsala. Bilen har en sexcylindrig toppventilsmotor på 37 hästkrafter, med en volym på 3,6 liter och utrustad med Royfield-förgasare.

Stig Larssons Scania-Vabis Typ I Phaeton 1917, som Stig köpte på auktion 2011. Bilen har en 2,3-liters fyrcylindrig sidventilsmotor på 22 hästkrafter.

Närmst ses Torbjörn Wahlgrens A-Ford 55A Tudor Sedan 1929. Bredvid ses Lars Erikols Chevrolet Serie AB Touring från 1928. Längst bort står två stycken A-Ford pickup.

Ännu fler A-Fordar. Närmst står Anders Leijons 1931:a, en Town Sedan med beteckning 155D. Sedan en 55A Tudor Sedan 1928, ägd av Sune och Anita Sandström.

Sune och Anita Sundströms A-Ford till vänster, och Roine Sördéns 55B Tudor Sedan från 1931 till höger.

Ford Modell A 55B Tudor Sedan från 1930, ägd av Lennart West från Tullinge.

Ingvar Erikssons A-Ford Coupé 1929. Detta är den billigare coupén, med beteckning 45A.


Autohistorica Nr4/19


I senaste numret av Autohistorica finns en trevlig artikel om Mässing&Nickel-medlemmen David Croners nyförvärvade Hupmobile. Det är en Hupmobile Modell R från 1919 som legat isärplockad sedan 60-talet. Bilen hittades av Lars Lilja 1958 och har sedan passerat Olof Godin och Leo Koffman innan David införskaffade den 2018. Bilen är i princip komplett och David har påbörjat jobbet med att iordningställa den. Den äldsta kända ägaren på bilen är Gösta Carlsson i Kallhäll, som köpte bilen 1930 av bilfirma C. Gunnar Jansson i Stockholm. Om någon vet mer om bilen eller om denne Gösta Carlsson så är David tacksam för information (ta kontakt via M&N).

Det finns även en mycket intressant artikel om familjen Hallwyls Mercedes, med nytagna färgbilder. Den köptes av Walther von Hallwyl år 1915 och är en Mercedes 22/50 PS från 1913. Den användes av familjen fram till 1930, då den ställdes undan i sin vagnbod. Bilen bevarades och finns fortfarande kvar i vagnboden, som numera ingår i det Hallwylska museet. Förr kunde man beskåda denna bil genom en ruta vid museets servering, men numera ordnas det även guidningar där man kan se bilen.

(2019-08-16)


Dürkopp Typ KD 8/18 PS Doppelphaeton 1913


Kent Ekberg skickar här in några bilder på sin nyrenoverade Dürkopp, en bil som det skrevs om här på Mässing&Nickel för ett par år sedan. Den inregistrerades i Värmland 1921 och fick nummer S1053. Den var registrerad på inte mindre än tre personer, E. Abrahamsson, J. Lindskog och A.P. Nordling, i Långserud. Dessa hade kvar bilen resten av 20-talet, varefter den skrotades. Den räddades sedan på 60-talet, och har nu efter många år renoverats klart. Bilen har en tvåliters fyrcylindrig sidventilare på 18 hästkrafter och är utrustad med både gasbelysning och elektrisk sidobelysning. Årsmodellen på bilen är inte exakt bestämd, men har uppskattats till 1913 genom att jämföra med andra bilar och äldre bilder.

Bilen var färdigrenoverad redan förra året, och var utställd på Arvika Fordonsmuseum under 2018 års säsong, där den ingick i en utställning om bilar med Värmlandshistoria. Med på denna utställning var även, bland andra, Ingemar Olssons Brennabor från 1913 och Roland Nords Citroën från 1923. Mer om dessa bilar, och om många andra Värmländska bilar, kan läsas i Kents bok När bilen kom till Värmland, som nu även finns i en uppdaterad utgåva.

(2019-08-13)

Här ses en trevlig höstbild på Dürkoppen, tagen i fjol.

En bild från i somras. I bakgrunden ses Kents Mitchell Modell E-40 Touring 1919.


Daniels Eight Modell A Dual Phaeton 1916


I senaste numret av Classic Motor, nr 8, kan man läsa en artikel om Gunnar Geijers renovering av en Daniels från 1916. Bilen registrerades 1921 med registreringsnummer Z570 och har tillverkningsnummer 164. Den hittades i Avaträsk i Västerbotten på 70-talet av Olle Bergström, där den hade stått utomhus sedan 30-talet och förfallit. På 80-talet övertog Gunnar bilen och håller nu på med en långsam renovering. Den ensidiga artikeln i Classic Motor är skriven av Gunnar själv. För den som är intresserad har Gunnar även skrivit om bilen på sin hemsida Veteranmagasinet (leta upp fyra artiklar om "Danielsprojektet" samt en artikel om "Transportstyrelsen och Skatteverket").

(2019-08-07)


Old Style Weekend


I helgen hölls årets upplaga av Old Style Weekend i Uddevalla-trakten. Evenemanget anordnas av klubben A-Bombers och är till för fordon från 50-talet och äldre, med betoning på ombyggda bilar. Det är mycket 50-tals custom, men även en hel del 20- och 30-tals hot rods. Evenemanget hålls torsdag till lördag, med camping på Backamo lägerplats utanför Ljungskile.

På lördagen hålls en backtävling inne i Uddevalla. Där kör ett 30-tal ekipage uppför den så kallade Dynamitbacken, även kallad Devil's Peak. Detta evenemang var bara öppet för hot rods samt motorcyklar.

Det fanns plats för 32 deltagare i backtävlingen, varav fyra var motorcyklar. De deltagande bilarna var olika hot rods, från T-Fordar upp till bilar från mitten av 30-talet. Flera ekipage kom från grannländerna Norge och Danmark, och några kom till och med från Spanien. Varje ekipage gjorde två försök att bestiga backen, och att få så jämn tid som möjligt.

(2019-08-06)

Denna Chevrolet Serie AA Capitol Roadster från 1927 stod utställd på uppställningsområdet. Den ägs av Ingvar Paulsson, från Högsäter.

Från Norge kom denna ensitsiga racer. Bilen är byggd på en 1920 års T-Ford.

Ända från Spanien kom detta ekipage, som är baserat på en 1922 års T-Ford.

Även denna kom från Spanien, och är baserad på en 1927 års T-Ford. Kylaren ser ut att vara Overland.



 

                                      © 2019 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se