Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter augusti 2021
 

 


Vinnarna av årets Styrkeprov. I äldsta klassen Veteran vann Trygve Krogsaeter (t.h.), trots att hans Cadillac i anmälan var kallad 1905. I klassen Edwardian vann Ulf Edlund (t.v.) som skulle ha kört EMF 1912, men nu körde med en senare bil, Rolland-Pilain 1925. I klassen för de nyaste bilarna vann Viklit Graae Jørgensen. Alla med 20 poäng av 24 möjliga.

Styrkeprovets andra rallydag - Lördagen 13:e augusti


Styrkeprovets andra rallydag startade ännu tidigare än den första. Detta för att hinna med den nästan dubbelt så långa slingan som skulle köras. Vid 08:30 var det dags för förarsamling utanför hotellet, och efter en kort genomgång av Göran Flank kunde alla bilar börja rulla iväg i egen takt. Informationen om att starttiden flyttats en halvtimme tidigare hade dock inte gått ut till publiken, så klockan nio kom det tyvärr ett gäng snopna åskådare till en tom hotellparkering. Deltagarna hade det dock bra och färden gick genom det halländska landskapet mot Tjolöholms slott. De som körde den kortare sträckan körde istället till Veddige för lunchstopp.

Väl framme vid destinationen var det dags för den andra delen av frågesporten. Återigen fem minuter för att besvara ett gäng bilrelaterade frågor, samt en utslagsfråga i form av antal skruvar i en burk. När detta var avklarat var det fritt fram att hämta en bit mat. Det bjöds på potatissallad med korv och kyckling för alla deltagare på Tjolöholm. Därefter fortsatte färden tillbaka mot Varberg. I Veddige stannade de flesta och tog en paus vid restaurang Viskan.

På kvällen bjöds på gemensam trerätters middag på hotellet, och under middagen delades årets priser ut. I själva tävlingen blev det som av en händelse en norsk, en svensk och en dansk pristagare. Styrkeprovets grundare Trygve tog hem priset i klassen Veteran (t.o.m. 1904). Den kunnige Ulf Edlund vann i klassen Edwardian (1905-1918). Och i Vintage-klassen (1919-1925) vann den välkände Viklit från Danmark. Utöver dessa uppmärksammades flera andra deltagare. Ett helt gäng ungdomar fick komma fram och motta applåder. Dansken Niels Madsen blev också uppmärksammad för sin trevliga Opel som funnits i samma familjs ägo i ett antal generationer. Till middagen var även representanter från Varbergs kommun injbudna, som hade intressanta samtal med Styrkeprovets deltagare. Även AHK:s ordförande Ann Malmenholt var på plats och fick säga några ord. Likaså höll Trygve Krogsaeter ett tal till alla deltagarna.

Med ord kan helgen sammanfattas som lyckad. Och med siffror kan den sammanfattas med att det var totalt 76 anmälda ekipage, inklusive två sena anmälningar. Av dessa kom 71 stycken till start, plus ytterligare en ännu senare anmälan som övertog ett av de startnummer som fått förhinder. Nio stycken av dessa totalt 72 ekipage körde rallyt med ett annat fordon än det anmälda. En av bilarna blevstående vid starten och kom aldrig iväg på själva körslingorna. Efter målgång kunde man räkna till ytterligare fyra bärgade bilar. Under helgen kördes totalt 20 mil för de som körde den längre slingan, och runt 14 mil för den kortare. Vädret hade knappast kunnat vara bättre, med strålande sol som höll i sig hela helgen. Det vill säga maximalt antal soltimmar.

Med allt detta vill vi rikta ett stort tack till Göran Flank och David Croner med flera, för ett väl genomfört arrangemang. Tack!

(2022-08-25)

De två äldsta bilarna, uppställda innan starten. Två Oldsmobiler från 1903. Till vänster Erling Carlssons och till höger familjen Forsberg-Erikssons bil.

Några av de äldsta norska deltagarna. Två Ford och en Buick, alla från 1910, med ägare To Gundersen, Harald Fadum och Knut Arne Windsand.

Gert Hansen var anmäld med sin De Dion-Bouton Typ BR från 1908, men den fick förhinder. Istället kom han med sin lilla Alldays & Onions Midget 1913.

Lunchstopp vid Tjolöholm slott. Närmst ses startnummer ett, Forsberg-Eriksson som lämnade Oldsmobilen i Varberg och körde slingan i T-Ford Touring 1913. Förare var 22-årige Alexander.

Mässing & Nickel-medlemmen Morten Geirholt från Falkenberg besökte Styrkeprovets stopp vid Tjolöholm med sin Lincoln Modell L från 1927, en bil han köpt på auktion 2017.

Danske veteranbilsmannen Viklit Graae Jørgensen körde en sportig Unic L3 1924.

En Opel 6/16 PS 1910 körd av dansken Bent Fasterholdt.

Leif Munck lämnar stoppet i Tjolöholm med sin T-Ford 1913.

Olle Leksells Fiat 501 Torpedo 1924 vid lunchstoppet i Tjolöholm.

Jan-Ove Olander bredvid sin Overland Modell 59T 1912 vid stoppet i Veddige.

Värmländsk Citroën Typ C2 1923, ägd av Jan-Ove Nord. Foto från Veddige.

Framför restaurangen vid Tjolöholm står Stig Larssons Scania-Vabis Typ I 1917, Per-Åke Larssons Chevrolet 490 1922 samt Pontus Skoghs Lorraine-Dietrich Typ SLFM 1912.

Denna nyrenoverade BOB 4/10 PS från 1920 kördes av Leif Jonsson från Hudiksvall. Det är en av få bevarade bilar av detta ovanliga tyska fabrikat. Just denna hittades i Norge runt 1960.

Efter målgång bjöds det på korv på traditionsenligt norskt vis hos Gundersen i startfålla nummer elva. Det innebär lompe med pølse tillagad på T-Forden.

Peter Qvint hade oturen att bli påkörd bakifrån i sin Chevrolet Superior 1925, med påföljd att det gick hål på bensintanken. Bränslet läckte ut, och det blev till att bärga bilen på släp.

Alla de deltagande ungdomarna uppmärksammades speciellt under middagen på lördagen. Här ses hela gänget uppradade. Och de var inte bara passagerare, flera av dem deltog som förare.

Även de allra yngsta deltagarna uppmärksammades under middagen. Här får arrangörernas söner medalj av AHK:s ordförande Ann Malmenholt.

En av de yngre deltagarna var 18-åriga Maria Svane som körde T-Ford 1923 tillsammans med Tina Svane. De skulle egentligen kört T-Ford 1915, men den hann inte bli färdig i tid. Bild från fredagen.

Yngsta förare var 16-åriga Hilma Edlund som övningskörde med Stefan och Lisen Edlund. De var anmälda med T-Ford 1914, men kom istället till start i T-Ford 1921. Bild från starten på fredagen.

Ekipaget som kört längst på egna hjul till Varberg var även det en av de yngre deltagarna. 22-årige Sebastian Skogh körde runt 60 mil med T-Ford 1923. Här har de precis anlänt på torsdagkvällen.


Arvid Lie från Norge med Maxwell Mascotte 1911 vid starten i Varberg.

Styrkeprovets första rallydag - Fredag 12:e augusti


Förra veckan var det äntligen dags för det efterlängtade Styrkeprovet i Varberg. På torsdagen anlände alla ekipage och ställde upp sig utanför kusthotellet vid Apelviken. Morgonen därpå var det sedan dags för start. Bilarna lotsades fram i nummerordning till speakern Göran Flank som stod framför hotellets entré. Han presenterade varje bil för åskådarna, och sedan flaggades de iväg av Görans son. Klockan 09:15 flaggades första bilen iväg, och det var inte vilken bil som helst, utan Hallands första registrerade bil (N1), en 1903 års Oldsmobile. Som ny ägdes denna bil dessutom av doktor Johan Severin Almer, som grundade kustsanatoriet vid Apelviken, alltså där kusthotellet nu bedriver sin verksamhet. Bilen har alltså körts på exakt samma plats för över hundra år sedan!

De resterande bilarna fortsatte sedan att flaggas iväg en efter en, med undantag för en strejkande Rambler. Färden gick sedan via Träslövsläge och Himle, och första stoppet för dagen gjordes vid världsarvet Grimeton. Där kunde deltagarna ta en fikarast, och de som ville kunde titta på radiostationen. Vid Grimeton uppslöt även några biltidningar och gjorde reportage. Från Grimeton startade ekipagen i egen takt och fortsatte mot Ästad. På vägen passerades Stigs MC- & Motormuseum i Rolfstorp, som hade extra öppet för dagen. Där stannade de flesta deltagarna till och och kikade på hans samlingar. Därifrån fortsatte sedan färden mot lunchuppehållet vid Ästad vingård. Väl framme var det dags för frågesport som skulle besvaras inom fem minuter, och efter det kunde man bege sig till lunchserveringen där det bjöds på sej med sandefjordssås.

Efter lunch fanns gott om tid att köra den tre mil långa hemresan till Varberg i egen takt, och även få lite fritid i Varberg. De allra flesta bilarna klarade att köra hela dagens sju mil långa slinga. Men efter gammelbilarna har funktionärer från GMHK följt efter under dagen, beredda med släpvagn för att bärga de mer otursamma ekipagen. Två bilar fick utnyttja denna tjänst under dagen, utöver att några bilar hade problem med kokande motorer i värmen. För varmt var det verkligen. Hela dagen fortlöpte i strålande solsken.

(2022-08-20)

Första startande ekipaget. Alexander Eriksson spakar Oldsmobile 1903 som en gång ägdes av kustsanatoriets grundare, doktor Almer. Bilen kördes dock bara runt kvarteret. Resten av rallyt körde familjen Forsberg-Eriksson i T-Ford 1913.

Här rullar startnummer tre ut från hotellet i Varberg. Det är Styrkeprovets grundare Trygve Krogsaeter med sin Cadillac. Bilen är en stockholmsdroska från 1904, med vissa delar och utseende från 1905 års modell.

Lars och Ulla-Maja Öhman med sin Cottereau 15/18 Type IV/J från 1906.

En alldeles nyrenoverad T-Ford 1910, ägd av Roy Appelqvist från Nossebro.

Åke Lindells Chandler Light Six 1915. I passagerarsätet sitter Per Hörlén.

Knut Arne Windsand rullar iväg med 10:an. En Buick modell 10 från 1910, som även hade startnummer 10.

Opel 8/20 PS 1912 ägd av Niels Madsen, Danmark. Bilen har funnits i nuvarande ägarens släkt i många generationer.

Dansken Michael Deichmann var anmäld med sin mässingsford 1914, men körde istället T-Ford pickup 1921.

Tomas Pålssons Thulin 1920 under uppehållet i Grimeton. Tomas anmälde sig väldigt sent, tidigare under samma vecka, och erbjöd sig fylla upp någon tom plats. Han fick då överta startnummer 66 från Tore Svenssons, som inte kunde delta.

Vid Grimeton finns denna Chevrolet pickup 1931, som under många år brukades på radiostationen som brandbil och paketvagn. Nu är den renoverad och visas ibland upp vid utställningen på Grimeton.

AC 12/24 HP Royal 1924, vid uppehållet i Rolfstorp. Bilen kördes av Lars Hartmann-Petersen från Danmark.

En pampig Minerva från 1912 från Norge, körd av Ivar Braathen. Bild från uppehållet vid Ästad vingård.

1922 års Dodge, ägd av Ib Rasmussen från Danmark. Uppställd på parkeringen vid Ästad vingård.

Den andra av de två deltagande Oldsmobile 1903:orna, med startnummer två, har tagit sig hela vägen till Ästad vingård. Bilen körs av Erling och Annika Carlsson från Älvsjö.

Arrangörernas egna bilar. Till vänster familjen Croners Belsize 10/12 HP Tourer 1912, körd av David Croner. Till höger Göran Flanks T-Ford Runabout 1919.

Ett helt gäng mässingsbilar har tagit sig runt hela den totalt sju mil långa slingan. Här står de nu parkerade vid målet utanför kusthotellet i Varberg. Närmst ses Petter Hobergs International Harvester 1911.

Otursamma norrmän. Denna Rex-Simplex 10/28 PS 1913, anmäld av Eivind Daldorff, fick punktering strax efter stoppet i Rolfstorp, och behövde hjälp för att ta sig till lunchuppehållet.

Denna Rambler Type 83 Cross Country Touring från 1913 ägs av Björn Skjaervik men kom tyvärr inte iväg utan fick istället stå kvar i Varberg och vakta hotellets entré.


Sunlight Hotels bilsamling har bytt ägare

Rolls-Royce 20/25 HP 1930 (#GDP59). Karossen är tillverkad av firman Thomas Harrington i Brighton och kallas Vitesse Drophead Coupé.


På Sunlight Hotel i Nyköping har det under många år stått en samling bilar i hotellets konferensavdelning, för hotellets alla besökare och konferensgäster att åtnjuta. Det har också alltid varit gratis för vem som helst att gå upp på konferensvåningen och beundra dessa bilar, när lokalerna inte varit upptagna, och bilarna har ibland tagits ut och exempelvis visats upp vid bilträffarna i Nyköpings hamn på onsdagskvällarna. Trots detta har samlingen inte varit särskilt välkänd eller omskriven, och nu har bilarna bytt ägare i det tysta. Hela samlingen har för cirka ett år sedan sålts och samtliga bilar ägs numera av Bynanders Motormuseum i Svenljunga. Där står de nu utställda i museets nybyggda utställningshall nummer två. I samlingarna ingår bland annat en T-Ford 1911 som länge ägdes av Einar Martinsson i Vara, en Rolls-Royce 20/25 1930 som kom till Sverige från Storbritannien på 1970-talet, och en Pontiac Big Six från 1929.

(2022-08-19)


Facit till frågesporten under Styrkeprovet


Själva tävlingsmomentet under årets Styrkeprov utgjordes av en frågesport som deltagarna fick svara på vid lunchuppehållen under de båda rallydagarna. För de som vill fräscha upp minnet kring vad frågorna handlade om, eller bara testa sina kunskaper, kan frågeformulären läsas HÄR. Och för de som är intresserade av vad de rätta svaren var, kan facit hittas HÄR.

(2022-08-16)


Styrkeprovet i Danmark 2023


I samband med avslutningen av årets Styrkeprov bjöd våra danska vänner i DVK in till Styrkeprøven 2023. Evenemanget roterar mellan de skandinaviska länderna, och nästa år är det Danmarks tur. Det kommer hållas samma vecka som i år, den 10-13 augusti, och det går i trakterna kring Helsinge på norra Sjælland. Utgångspunkten kommer vara hotellet Bymose Hegn. För arrangemanget står Dansk Veteranbil Klub som härmed önskar alla välkomna till Danmark 2023.

(2022-08-15)


Foto: D. Strömbäck/SVT

Styrkeprovet uppmärksammas i media


Flera svenska motortidningar var på plats under Styrkeprovet och gjorde reportage, som kommer publiceras senare under året. Classic Motor var bland annat på plats i Grimeton, och några klipp från detta kan ses på Classic Motors hemsida.

Även SVT var på plats i Varberg och gjorde ett inslag om doktor Almers Oldsmobile. Detta kan ses på SVT Nyheter.


Foto: N. Tsakonas/SR

Sveriges Radio gjorde en intervju med evenemangets yngsta förare, Hilma Edlund som övningskörde i T-Ford 1921. Inslaget kan höras på Sveriges Radios hemsida.

Den lokala tidningen Hallands Nyheter var också på besök i Varberg. Deras artikel kan läsas HÄR för prenumeranter. Norra Halland var på plats vid Tjolöholm, och deras artikel kan läsas HÄR.

(2022-08-14; Uppdaterad: 2022-08-15)


Rallysträckorna under Styrkeprovet i Varberg


Rallykommittén publicerar nu rallysträckorna som kommer köras under Styrkeprovet i Varberg i helgen. Det är två slingor som körs på fredag och lördag. På fredag går färden till Ästad, via Grimeton. Efter lunch i Ästad går färden tillbaka till Varberg, via Tvååker. Totalt är sträckan cirka 6 mil. På lördagen styr deltagarna mot Tjolöholm där lunchen äts. Tillbakaresan går via Veddige, där det blir en paus. Denna sträcka är lite längre, på cirka 12 mil. Till lördagens sträcka kommer det också finnas ett kortare alternativ på cirka 6 mil, så det är inte säkert att alla bilar kör hela denna slingan. Åskådare kan nu hitta en bra plats längs dessa vägar för att uppleva bilarna i full rörelse. En karta med de exakta färdrutterna kan ses HÄR (pdf-format). Heldragen markering är förmiddagens tur, och streckad linje för eftermiddagens tur åter till Varberg.

Uppdatering: Ungefärliga tider finns i inbjudan/programmet som kan läsas HÄR (pdf).

(2022-08-09; Uppdaterad: 2022-08-10)


Veteranbilsdag på Gammelvala 2022


Gammelvala är en hembygdsvecka som anordnas av Brunskogs hembygdsförening. En av dagarna under veckan är tillägnad veteranbilar, och då samlas mängder av veteranfordon inne på hembygdsgården i värmländska Brunskog. I år var det onsdagen den 27:e juli som tillägnades veteranbilarna. Dagen inbjöd till toppenväder, och evenemanget var välbesökt. Enda nackdelen var att detta ledde till enorma köer både till parkeringen, entrén och matservering.

(2022-08-01)

Äldsta bilen var denna T-Ford 1926 ägd av Gudmund Olofsson från Karlstad. Som ny gick denna bil i Stöllet ägd av Oscar Olovsson.

Ovanlig Marmon 8-69 1929 som ägs av Dan Brunzell från Mangskog. Plakatet visar alla rallyn bilen deltagit i sedan 1967.

Två norska A-Fordar. En 1929 års Phaeton och en 1931 års Roadster. Den närmsta ägs av Johnny Bredesen.

Chevrolet International Phaeton 1929. Bilen har renoverats av Tage Nilsson i Årjäng, och ägs idag av Carl Håkansson, Karlstad.

Denna EPA-traktor i form av en AA-Ford 1931 körde omkring på området. Den ägs av Kerstin Karlsson från Klässbol.

En Lauson-motor från 1908 provkörs här. Bredvid står en motor från en Stoewer.



 

                                      © 2022 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se