Nyheter december 2012

Läs om Rickenbacker på www.klassiker.nu

 

På tidningen Klassikers webbplats www.klassiker.nu finns just nu en artikel om tävlingsföraren och stridflygaren Eddie Rickenbacker. Man får förstås veta en del om de bilar som tillverkades under 1920-talet och som bar Eddies efternamn. Det är Mårten Carlsson som skrivit artikeln och den kan läsas in sin helhet genom ett klick på följande LÄNK.

(2012-12-28)


Förbättringar på Originalafdelningen

 

Lagom till julhelgen lanseras några nyheter ”Originalafdelningen”. Dels har det skapats en ny kategori ”Nyligen upplagda” (1). I den här kategorin ligger de senast upplagda bilderna. De kommer att ligga kvar på den här sidan omkring 1 månad. På den här sidan redovisas även bilder som fått bildtexten ändrad den senaste tiden. Liksom tidigare finns varje bild även upplagd under minst en annan kategori.

En annan nyhet är att en röd ”Ny!”-markering (2) visas vi de kategorier där förändringar skett de senaste 1-60 dagarna. Men förändring menas antingen nyupplagda bilder eller ändrade bildtexter.

En tredje nyhet är att varje bild/bildtext har en datumangivelse. Datumet står för den tidpunkt som bilden lades upp, alternativt när bildtexten senast reviderades. Datumangivelsen börjades införas i november.

De här förbättringarna har kommit till efter önskemål från flera medlemmar och övriga som brukar besöka webbplatsen. Förhoppningen är att det nu ska bli betydligt lättare att hitta till de nyligen upplagda bilderna och att det i sin tur ska locka till tätare besök på Originalafdelningen. (2012-12-23)


Motorsöndag med Mässing & Nickeltema

 

Under sommarmånaderna anordnades så kallade ”Motorsöndagar” vid Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. Varje söndag hade ett särskilt tema, till exempel tunga fordon. Det är redan beslutat att motorsöndagarna kommer att genomföras även under 2013. Dessutom kommer evenemangen att marknadsföras med lite mer krut för att få bättre tillströmning. Det blir även bredare teman och även en allmän finbilsparkering.

Motorsöndagarna inleds den 23 juni och avslutas den 18 augusti. Teman för de olika söndagarna är redan spikade och det står klart att den 28 juli är det Mässing & Nickel som gäller. Med detta menas historiska fordon fram till 1931, det vill säga samma gräns som används inom Mässing- & Nickelgruppen.

De som önskar deltaga parkerar sitt temafordon vid Hennans Station inne på musieområdet. Fordonet ska finnas på plats 11.00-13.00. Fordon som inte passar in i veckans tema är också välkomna, men får parkera på den så kallade finbilparkeringen, vilken också är belägen på musieområdet. Deltagare som visar upp sitt fordon har fri entré till Järnvägsmuseet.

Förutom allt detta kommer det att bli en tjuvstart den 16 juni för att marknadsföra motorsöndagarna. Man hoppas då att några representanter från så många teman som möjligt finns på plats.

Mer information om Mässing & Nickeltemat lär komma framåt sommaren. Ansvarig person hos Sveriges Järnvägsmuseum är Helena Berg, telefon 010-1238972. Ytterligare information finns att läsa HÄR.

(2012-12-20)

Bilden är tagen vid ett tidigare evenemang vid Sveriges Järnvägsmuseum. Den 28 juli 2013 blir det åter möjlighet att fotografera riktiga gamla fordon med järnvägsmiljö som bakgrund, då anordnas nämligen Motor-söndag med Mässing & Nickeltema.


Styrkeprov i Röros

 

Information har nu kommit att 2013 års Styrkeprov kommer att köras i den historiska staden Röros i Sör-Tröndelag. Men det heter förstås Styrkeprøven eftersom rallyt går i Norge. Datum för evenemanget är 8-11 augusti.

Mer information finns att läsa HÄR (pdf-fil). Ytterligare information kommer att komma från arrangören Norsk Veteranvogn Klubb under vintern 2012/2013.

(2012-12-13)

 


Cadillac V16 med kort svensk historia finns nu i Finland

 

Sommaren 1930 kördes en karavan med Cadillac V16-bilar genom Europa. Ett av de länder som besöktes var Sverige där stopp gjordes i flera städer. Artiklar om denna händelse har vid flera tillfällen publicerats i Autohistorica. Några bilder från karavanen finns även upplagda under ”Originalafdelningen”.

En av de exklusiva bilarna som ingick i 1930 års karavan har nyligen importerats Finland. Det rör sig om den bil som 1930 hade franskt registreringsnummer 2145XB och Dual Cowl Phaeton-kaross från Fleetwood.

Europafärden avslutades i Paris i september och 2145XB köptes då av Jaques Saoutchik. Han lät demontera Phaeton-karossen och på chassiet placerades i stället ett fantastiskt Convertible Sedan-karosseri från just Saoutchik. Det är detta utförande bilen har idag när den nu alltså finns i Finland.

För en tid sedan fick Mässing & Nickel en förfrågan av Jan Enqvist som är redaktör för den finska tidningen Mobilisti Classic Car Magazine. Inför en planerad artikel om den nu finskägda V16-bilen undrade han om vi kunde hjälpa till med bilder från 1930 års karavan. Mässing & Nickelmedlemmen Anders Läck som själv äger flera Cadillac V16-bilar har sett till att Jan fått ett antal passande bilder. Bilderna här intill togs i Finland i juni och bifogades med Jan Enqvists förfrågan.

Anders Läck låter dessutom meddela att han forskat en hel del i sommar om Cadillac V16. Det gäller dels Europa-karavanen 1930 samt om de totalt nio V16-bilarna som kom till Sverige. Det utlovas ett par utförliga artiklar i framöver i Autohistorica, med hittills opublicerat material, som ändrar en del av den hittills kända historien. (2012-12-08)

 

De vackra fotona togs i somras och kommer från Jan Enqvist, redaktör för Mobilisti Classic Car Magazine. Den aktuella bilen hade först en Dual Cowl Phaeton-kaross från Fleetwood, men fick snart detta fantastiska Saoutchik-karosseri.


Svartvitt från Classic Motor

 

Många är intresserade av gamla foton som visar bilar och motorcyklar. Det märks bland annat på de förfrågningar som kommer till webbmastern, en klar majoritet av frågorma gäller nämligen bilder på ”Originalafdelningen”.

Nu har även tidningen Classic Motor kommit in på detta tema, deras album nummer 22 ”Det var bättre förr”, ägnas helt åt bilder från förr. Det 100-sidiga albumet är fyllt med i huvudsak svartvita bilder som man grävt fram från bland annat museer och företag.

En hel del av bilderna visar fordon som ligger inom Mässing & Nickels 1931-gräns. Tyvärr har en del av dessa bilder fått felaktiga bildtexter. Frågan är om det är ”tryckfelsnisse” som varit framme eller om redaktionen har kunskapsluckor när det gäller de äldsta fordonen?

Dessa fel drar tyvärr ner helhetsintrycket något, men publikationen är ändå läsvärd. Classic Motors prenumeranter fick albumet i brevlådan, annars finns publikationen just nu ute i handeln. (2012-12-03)

 

 

 

                                      © 2013 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se