Nyheter februari 2013
 

klassiker.nu skriver om märket Delaunay-Belleville

 

På tidningen Klassikers webbplats www.klassiker.nu har det nyligen lagts upp en artikel om bilmärket Delaunay-Belleville. Det är webbredaktören Mårten Carlsson som ligger bakom detta och upprinnelsen är en frågetävling där det rätta svaret var Delaunay-Belleville.

I artikeln får man ta del av märkets historik, från början till slutet. Artikeln har flera bilder som visar exempel på företagets produktion.

Tyvärr nämns ingenting Delaunay-Bellevilles representation i Sverige.  Under några år kring 1910 togs ju ett antal chassien till Sverige av Leon Ödmark i Örnsköldsvik.

Klassikers artikel nås via ett klick på följande LÄNK.

(2013-02-28)


Indian racer från 1911 i Nostalgia 3-20103

 

I Nostalgia nummer 3-2013 har Bengt Aronsson skrivit en trevlig artikel om en Indian racer från 1911. Det är 2-cylindrig maskin på 994 cc som såldes ny i England. Den förste ägaren använde den på hastighetstävlingar. 1921 registrerades motorcykeln för landsvägsbruk. I slutet av 1970-talet startade en genomgripande renovering som skulle föra motorcykeln tillbaka till det skick som tävlingsmaskinerna på Isle of Man hade.

Motorcykelns nuvarande ägare är Ove Staaf på Rindö i Stockholms skärgård. Han kunde köpa den på 1990-talet då han arbetade och bodde i England. Detta nummer av Nostalgia finns i handeln till 13 mars. (2013-02-23)


Scania-Vabis 1929 i vintrigt reportage

 

Årets första nummer av tidningen Klassiska Lastbilar finns nu i affärernas tidningshyllor. Den här gången bjuds det på ett reportage en lastbil som är tillverkad inom Mässing & Nickels 1931-gräns. Det rör sig om en Scania-Vabis 3251 från 1929 som ägs av Torvald Forsman i Kramfors.

I artikeln som har skrivits av Maria Jansson Sjödin kan man läsa att lastbilens första ägare var Hernö Bryggeri. Efter 20 år som bryggarbil kom lastbilen sedan till ett tegelbruk.  I mitten av 1950-talet ställdes Scania-Vabisen undan i ett garage och det var där som Torvald fann lastbilen många år senare.

Därefter följde en 3 år lång och omfattande renovering. En av de som hjälpte till med renoveringen var Mässing- och Nickelmedlemmen Lars Stattin. Enligt artikeln byggde han en ny hytt och riktade skärmarna. Artikeln illustreras med Michael Engmans foton på Scania-Vabisen i vinterlandskap. (2013-02-17)


4-hjulig B.S.A. från 1912 renoveras i Skåne

 

B.S.A. är mest känt för sina motorcyklar och det är inte så känt att man även tillverkade bilar under cirka 30 års tid. Den första bilmodellen släppte man ut 1907, tre år innan man tillverkade den första motorcykeln. 1910 köpte B.S.A. upp Daimler och två år senare presenterades en ny B.S.A.-modell. Det var en Daimler-konstruktion med 4-cylindrig Knight slidmotor på 2-liter. Bilen hade växellådan i bakaxel samt skruvkardan. Modellen fanns kvar i produktion till 1915, därefter dröjde det till 1921 innan B.S.A. åter började tillverka bilar. 

Det lär bara finnas 5-6 kända bevarade B.S.A.–bilar av 1912-15 års modell, av dessa ska 3 stycken finnas i England. Sedan några år tillbaka finns en av de bevarade exemplaren i Sverige. Åke Lindell i Kågeröd hittade bilen i England när han besökte några privata bilsamlingar. Bilen var till salu och Åke kunde därför köpa den. Vid köpet var bilen helt komplett med alla originaldelarna på plats.

Nu meddelar Åke att han har börjat färdigställa bilen, och det lär nog inte dröja särskilt länge innan bilen är klar för Styrkeprovet och andra evenemang. Åke är en flitig renoverare och han tycks komma med nyrenoverade bilar till varje Styrkeprov. Tidigare har vi fått sett bland annat Cadillac 1906, Le Zèbre och Lincoln 1924.

Bilden här intill visar hur B.S.A.-bilen såg ut innan Åke började jobba med bilen. Ytterligare bilder finns upplagda under ”Projektbilder”, klicka HÄR för att komma till bilderna. (2013-02-09)


London i regn, Brighton i solsken

 

Så här i vinterrusket är det trevligt att tänka tillbaka på förra årets veteranbilsaktiviteter. En av familjens höjdpunkter var en långweekend i London under skolornas höstlov. Nu slumpade det sig så bra att barnen fick sitt i form av Hamley’s jätteleksaksaffär på Regent Street där timmarna fördrevs med att leta sig igenom alla de 5 våningarna, barnen påstod senare att det var 7 våningar, men då var redan mina tankar på annat håll.

Efter sedvanlig sightseeing och diverse annat kom äntligen söndags-morgonen. Upp kl. 5 för att kunna vara i Hyde Park till kl. 6. Naturligtvis, efter ett par fina dagar så stod regnet som spön i backen på morgonen. Som tur var hittade vi en liten arabisk närbutik som hade öppet och köpte sen hela förrådet av paraplyer.

Hyde Park vimlade av entusiastiska deltagare och cirka 500 fordon, varav några med stora betänkligheter i det våta vädret. När väl starten gick kunde man se en variation av fordon och utstyrslar; allt från fullt regnställ till hatt och tweedkavaj (dessa gentlemän måste ha frusit rejält innan de var framme). De flesta kom iväg innan kl. 8.

Efter starten fick familjen göra ett snabbt depotstopp på hotellet för att byta till torra kläder. Vi åkte sedan längs rallyvägen ner till Brighton där molnen skingrades och vi kunde ta emot bilarna i ett fantastiskt solsken. Trots regn en stor del av sträckan kom de flesta bilarna fram, även om vi såg en hel del som hade problem längs vägen.

Något som var riktigt roligt att se att det var en hel del unga samt kvinnliga förare vilket inte är allt för vanligt bland oss. För er som inte varit där - ta möjligheten i år och ta en weekend i London där hela familjen kan få sitt lystmäte.

Text & Bild: Stefan Edlund, Bildtexter: Lars-Göran Lindgren

(2013-02-03)

Här startar Albert Eberhard med sin  Mercedes 45 PS från 1904. Han tillhörde de som nådde målet i Brighton - se bild längre ner i artikeln. 

Nick Howell startar från Hyde Park med sin ångbil, en Toledo från 1902.

Regnet stod som spön i backen när bilarna inledde färden från Hyde Park. Närmast i bild en av alla ångbilar.

 

Familjen Arrgård från Stockholmstrakten är trogna deltagare med sin Pope-Toledo Tonneau från 1904. Frågan är om man har missat något London-Brighton sedan bilen renoverades på 1970-talet? Den här gången kördes bilen av Andreas Arrgård.

 

Sarah Tunnicliffe påbörjar färden mot Brighton. Hon rattar en 1-cylindrig Darracq Tonneau från cirka 1902.

Antonius Meijer kom från Nederländerna med en 4-cylindrig Panhard-Levassor från 1904. Här studeras bilen i Brighton.

 

Över 500 bilar var anmälda och här ses några av dessa vid starten i Hyde Park. Den vita bilen är Georges Richard 3,5 HP 1901 som kördes av Ian Rendle.

 

Evenemanget lockar deltagare från hela världen. Här det Ron Mellowship från Australien som närmar sig målet. Han framför en 1-cylindrig Bergmann Vis-à-vis från cirka 1898.

Arthur Thomson sprutar mot målet med sin ångbil, en White Tonneau från 1904.

 

Albert Eberhard från Schweiz har parkerat sin bil efter målgång. Bilen är Mercedes 45 PS från 1904 som säkerligen var en av de snabbaste bilarna. 

 

Målgång för en av de äldsta bilarna, en Daimler Wagonette 1897 med startnummer 4. Bilen kördes av Christopher Loder.

Clive Boothman uppskattade nog att hans bil, en 4-cylindrig Napier Tonneau 1920, var försedd med vindruta och tak.

 

Brighton tog emot bilarna och deras besättningar med strålande solsken och det blev en fin utställning när bilarna parkerades efter målgången. 

 

De flesta av startande bilarna kom fram till Brighton, trots regn en stor del av sträckan.

Ett exempel på alla bilar som kördes av kvinnliga förare är denna 4-cylindriga M.M.C. Tonneau från 1904. Förare var Lindsay Lawson.


Mässing- och nickelläsning i Nostalgia

 

Nostalgia nummer 2-2012 innehåller flera artiklar som kan glädja de som gillar bilar från 1900-talets första decennier. Det är dels en 4-sidors artikel om tidiga elbilar, de som var populära för cirka 100 år sedan.  Det är Peter Haventon som berättar historien om dessa och med hjälp av arkivbilder visas exempel på de fabrikat som fanns, till exempel Baker, Woods och Kriéger.  AHK-medlemmar minns säkert att Peter berörde samma ämne i Autohistorica för något år sedan.

En annan artikel som är värd att nämna är Torsten Berglunds reportage hos Karl-Olov Johansson i Kalix. Det är en man som verkligen gillar bilar från 1920-talet. En bild tagen på gårdsplanen visar en trio renoverade amerikanare: Ford T Runabout 1927, Ford A Tudor 1920 och Buick 4-Dörrars Sedan 1929. En stor del av artikeln ägnas åt Karls-Olovs långtidprojekt, renoveringen av en Packard Roadster 1929 med brokig svensk historia.

Detta nummer av Nostalgia finns i tidningshyllorna till 13 februari. Nästa nummer som kommer i mitten av februari bjuder på en artikel om en Indian Racer 1911, alltså ytterligare något att se fram emot.

(2013-02-01)


                                      © 2013 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se