Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter februari 2023
 

 


2023 års T-Fordsmarknad i Vingåker den 20:e maj


Ett av Bosses projekt. En T-Ford 1926:a.

T-Fordklubben bjuder även detta år in oss i Mässing&Nickel till marknad i Vingåker:

Den 20 maj är det dags för T-Fordsmarknad (den 9:e i ordningen). Vi håller liksom tidigare till hos Bo Söderqvist (Rödfärgaren) i Vingåker. Liksom förra årets marknad, är Mässing & Nickel samt A-Fordarna (t.o.m. 1931) inbjudna att deltaga. Sortimentet omfattar delar och tidstypiska tillbehör/saker till T-Ford, A-Ford och fordon tillhörande Mässing och Nickelgruppen. Den stora marknadsplatsen är nu ytterligare utbyggd. Det finns gott om plats för både säljare och besökare. Vi startar vid 9, och avslutar vid 14-tiden. Försäljning av kaffe, smörgåsar och korv, kommer att ordnas till självkostnadspris.

Med vänlig hälsning
Håkan Löfdahl
Svenska T-Fordklubben

Läs mer om plats och kontaktpersoner i INBJUDAN (PDF-dokument).

(2023-02-23)


Bild: Bilweb Auctions

Svensktillverkad DS 500 1924 till salu på Bilweb Auctions


Idag börjar bjudgivningen i Bilweb Auctions senaste auktion, Marsauktionen. Äldsta objektet är en DS 500 motorcykel från 1924. Dessa motorcyklar byggdes av David Senning i Dalarna åren 1924-27 och detta exemplar är i ett orenoverat och patinerat skick. Redan under första dagen är buden uppe i 120,000 och det är en vecka kvar på budgivningen. Auktionen avslutas nästa torsdag den 2:e mars, och annonsen kan läsas HÄR. Även en 1930 års A-Ford stationsvagn med ett lustigt val av inredning är med i auktionen. Läs mer om den HÄR.

(2023-02-23)


Gärdesloppet


I år hålls Gärdesloppet den 4:e juni på Djurgården i Stockholm. Som vanligt blir det först kortege genom Stockholm, och sedan utställning med Concourse de Charme och regularity tävlingen Prins Bertil Memorial. I tälingen finns en kategori speciellt för de äldsta fordonen, Pre-war för fordon upp till 1944. Anmälan till evenemanget är öppen och görs på KAK:s hemsida.

Här nedan presenteras några bilder från fjolårets Gärdeslopp i juni 2022, inskickade till Mässing & Nickel förra året.

(2023-02-17)

Tekniska museet deltog i Gärdesloppet 2022 med fyra fordon. På bilden ses Stefan Edlund rattandes museets Renault 1901. Tillsammans med Göran Flank såg de till att denna fick rulla under dagen. Med på plats var även två De Dion-Bouton samt den unika Vabis 1897 som Aros motorveteraner kort innan Gäresloppet hade premiärkört utanför Tekniska museet.

Mässing&Nickelmedlemmen Torbjörn Sterner från Lundsbrunn ställde ut sin T-Ford Touring 1914. Detta är en av vårt lands tidigaste bilar att brukas som veteranfordon. Den deltog i många evenemang redan på det tidiga 50-talet, då ägd av Nils Larsson i Älgarås. Torbjörn tog hand om bilen våren 2018 och gjorde den då återigen körbar. I augusti 2019 kunde den åter besiktigas.

Rolf Welde kör en mycket ovanlig bil av det franska fabrikatet Benova från 1927. Detta var en utvekling av en tidigare bil kallad Benjamin. Flera olika modeller fanns och Rolfs är en av de mindre modellerna, Typ B3 med fyrcylindrig sidventilsmotor.

Bugatti-mannen Anders Wahlgren deltog med en nyrenoverad Bugatti Typ 22 Brescia 1925. Detta märke ligger honom varmt om hjärtat. Han gjorde exempelvis en dokumnetär om Bugatti på SVT för ett par år sedan.


En av fordonen i museets Handling Collection, Renault 1901, som deltagit i London-Brighton VCR och Gärdesloppet.

Mässing&Nickelträff på Tekniska museet


Lördagen den 28:e januari hade Tekniska museet bjudit in till föredrag och visning av sin senaste utställning Zero City - I Backspegeln. I samband med detta passade Mässing&Nickel-gruppen på att anordna en träff på Tekniska museet, på initiativ av Göran Flank.

Dagen började med en gemensam lunch för alla Mässing&Nickel-medlemmar. Det bjöds på smörgåstårta och trevliga samtal. Många både välkända och nya ansikten dök upp, de nyaste hade gått med i Mässing&Nickel bara veckan innan träffen. Totalt hade 34 personer anmält sig till lunchen, vilket inte bara innefattade deltagare från Stockholmsområdet, utan det kom även folk från exempelvis Tärnsjö, Linköping och Gotland.


Gert (till höger) presenterar här museets Vabis 1897.

Efter lunchen startade en guidad visning av utställningen I Backspegeln. Vid mikrofonen stod före detta intendenten på museet, Gert Ekström. Han gick igenom en timmeslång presentation av de utställda fordonen från perioden 1895-1940. Detta var även öppet för andra intressenter, och det var således även en del personer som inte kom från Mässing&Nickel där, främst folk från TMV (föreningen Tekniska Museets Vänner). Totalt lyssnade ett 70-tal personer på guidningen. Därefter togs en kort fikapaus, och några minuters småprat senare var det dags för föredrag i museets hörsal.

Det första av tre planerade föredrag hölls av Tekniska museets chef för samlingar och arkiv, Christian Stadius. Han presenterade museets så kallade Handling Collection, ett initiativ där fordon i den mån det är görbart ska hållas i körbart skick. De senaste åren har flera bilar genomgått denna behandling, bland annat Renault 1901, Vabis 1897 och flera De Dion-Bouton, som alla nu är körklara och deltar i olika evenemang. Nästa bil på tur är den Milburn Electric museet äger, som planeras att köras i sommar. Dessutom finns planer på att göra museets T-Ford 1920 körbar. En tanke är att kunna köra den på etanol. Christian presenterade även en vision han har om att skapa ett nytt garage på museiområdet där fordonen i Handling Collection kan höra hemma. Detta skulle kunna bli ett centrum för att skapa fordonsrelaterade aktiviteter, och öka intresset för denna del av museets samlingar.


Göran Flank under sin presentation. Här gestikulerar han mot museets genomskärning av en T-Fordmotor.

Efter Stadius var det Mässing&Nickel-medlemmen Göran Flanks tur att hålla ett föredrag om bilens utveckling i Sverige, från den första importerade bilen 1891 upp till 1930-talet, med tonvikt på de tidiga åren. Efter detta visade Lennart West (MHRF-man, tillika Mässing&Nickel-medlem) upp det tredje och sista planerade föredraget. Detta gjordes i form av ett bildspel med blandade bil- och motorcykelbilder, varav en hel del från det egna familjealbumet.

Efter detta bjöds även på ytterligare två bonusframträdanden. Först presenterade Mässing&Nickel-medlemmen Per Westerberg de framsteg som gjorts i hans renovering av en ovanlig sexcylindrig Brasier från 1910 med svensktillverkad specialkaross. Till sist tog även Mässing&Nickel-medlemmen Lars Öhman plats på scen. Dels visade han en film från sommarens Styrkeprov i Varberg, dels presenterade han ett förslag. Hans förslag är att vi som äger dessa mer ovanliga fordon ska skriva ned en beskrivning om våra bilar. Inte bara dokumentera bilarnas historia, utan även göra en användarmanual som beskriver hur man handskas med bilen. Hur man underhåller, hur man startar och hur man kör den. Lars har själv skrivit ett sådant dokument om sin bil, och vill nu starta ett projekt inom AHK där fler medlemmar gör likadant. De som är intresserade av detta kan ta kontakt med Lars Öhman. Då blir han glad!

Vi riktar ett stort tack till Göran Flank, Tekniska museet och alla andra inblandade för en lyckad dag!

(2023-02-01)



 

                                      © 2023 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se