Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter februari 2024
 

 


Förfrågan om Puch Alpenwagen från Svedinos bilmuseum


Häromdagen fick vi in en förfrågan angående den Puch som tidigare stått på Svedinos bilmusum i Ugglarp. Precis som många andra av museets bilar har den sålts och hamnat utomlands. I detta fall har den hamnat i sitt hemland, Österrike. Ägaren är Karl Haar som är uppvuxen i Puchs hemstad Graz. Hans far var även anställd på Puch och jobbade med deras motorcyklar. Karl har även en Cadillac 1921 och hans förfrågan har förmedlats av Stig Fransson, tillika Cadillac-entusiast.

Bilen från Lennart "Svedino" Svedfelt är en Puch Typ XII 6/20 PS. Trots att Svedino kallade den en 1912:a är den snarare tillverkad cirka 1920. Bilen har länge haft en Opel P4 motor, vilken fortfarande sitter monterad. Men originalmotorn finns kvar och har reparerats av Karl. Bilen har chassinummer 3299 och Puchmotorn är stämplad 13557 och 257.

Enligt Svedino köpte han bilen 1956 i Gävle. Bilen var då registrerad X33133 och ägdes av Per-Åke Larsson som registrerat in bilen år 1955. I registreringshandlingarna noteras även att bilen endast får framföras i 30 km/tim. Bilens växellåda är också spärrad till första och andra växeln. Gissningsvis har bilen alltså använts som EPA-traktor. Vem som ägt och brukat bilen tidigare är dock inte känt.

Genom en snabb kik i några olika bilregister kan jag hitta runt 25-30 Puch i Sverige i början på 1920-talet. Drygt hälften av dem av Typ XII 6/20 PS, övriga mestadels Typ VIII 14/38 PS. Den geografiskt närmsta bilen till Gävle var en 6/20 PS i Älvkarleby, ägd av Algot Wandery. Det finns dock inget som styrker att det är samma bil. Uppdatering: Denna hade motornr 13530, så det är inte samma bil.

Karl är intresserad av att nysta i bilens tidigare historia. Så om du känner till någonting kring denna bils historik eller fotografier, hör gärna av dig till redaktören så förmedlas kontakt. Det tidigaste foto jag känner till på bilen ska vara taget vid något rally på 50-talet där bilen kördes av Sven Härnström (bild finns i Autohistorica 3/77).

Karl är även intresserad av allehanda delar till Puch 6/20 och 14/38.

Vi önskar Karl lycka till med renovering och efterforskningar!

(2024-02-13; Uppdaterad 2024-02-15)



Provkörning av Katrineholms hembygdsförenings Peugeot 1909


Arbetet med den Peugeot 1909 som ägs av Katrineholm-Stora Malms hembygdsförening fortsätter. Stora framgångar har gjorts. Bilen rullar nu för egen maskin. Under mildvädret dagarna före julhelgen var det barmark och solsken i Katrineholm. Då passade de på att ta ut och provköra bilen utanför hembygdsgården vid Stora Djulö herrgård. Jan Österberg delade med sig en filmsnutt från provkörningen via Facebook.

Ett av de återstående projekten är registreringsbesiktning. De letar även efter en passande mässingsbaklykta till bilen. Övriga lyktor är franska BRC.

(2024-02-11)


Styrkeprovet i Lindesnes 1-4 augusti 2024


Idag skickade NVK med Trygve Krogsæter i spetsen ut inbjudan till årets Styrkeprov. Läs hela INBJUDAN (pdf-format). Anmälan har också öppnat och sker senast 1 maj. Anmäl er via NVK:s hemsida www.veteranvogn.no.

Här kommer även lite information som skickades ut förra veckan från våra norska vänner i NVK.


I løpet av de årene løpet har vært arrangert har alle deltakerlandene hatt som mål å presentere sine respektive land. I Norge har vi nå kommet til landets sørligste punkt, Lindesnes!

Lindesnes ligger midt på det «blide Sørland», et av Norges vakreste og viktigste ferieområder. Dette området vil vi også gjerne vise dere!

Løpet vil gå både langs kysten og litt inn i landet. Vi skal innom et par typiske hvitmalte sørlandsbyer, og vi skal besøke noen av områdets severdigheter og museer med kultur og industrihistorie.

Som utgangspunkt for løpet bruker vi Lindesnes havhotell, et flott hotell som ligger midt i havgapet. Hotellet ligger i tettstedet Spangereid, ca 65 km fra Kristiansand. Stedet er landskjent for sin restaurant «Under», Norges eneste serveringssted under havflaten, tegnet av arkitektkontoret Snøhetta. Spangereid ligger 382 km fra Oslo. Det er meget gode veier. Og om man har ferie til gode kan de gamle Sørlandsveiene kjøres, men da tar turen noen dager.

Det går 2 ferger til Kristiansand fra Hirtshals i Danmark, Color Line og Fjord Line. Det er mulig å nå disse fra Sverige ved først å ta ferge Göteborg-Fredrikshavn, for deretter å kjøre til Hirtshals (48 km). Det går også ferger fra Strömstad til Sandefjord.

Løpet er åpent for kjøretøyer i alle klasser, produsert før 1926. Alle T-Forder er invitert uansett årgang.

Gå inn på Norsk Veteranvogn Klubbs webside: www.veteranvogn.no for påmelding og priser.

Vi håper mange kommer fra hele landet og de andre nordiske land.


(2024-02-06)


T-Fordklubbens sommarrally 29-30 juni 2024


Svenska T-Fordklubben bjuder in till sommarrally i Dalarna i år igen. Läs hela inbjudan HÄR.

(2024-02-06)


T-Fordklubben håller årsmöte på Tekniska museet


Söndagen 18:e februari håller Svenska T-Fordklubben årsmöte på Tekniska Museet i Stockholm med start kl 13. För de som vill är det gemensam lunch från kl 12. Mötet avslutas med bildvisning och fika, och avslutas kl 15. Platsen är Lilla hörsalen på Tekniska museet. Det går att bli medlem på plats.

Detta är också blande de sista chanserna att besöka Tekniska museets utställning I Backspegeln - Zero City. Utställningen, som öppnade hösten 2022, är nu på väg att avslutas. Sista dagen utställningen är öppen är söndagen 3:e mars.

(2024-02-06)



 

                                      © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se