Bilar som rullat i G-län efterlyses för
bokprojekt
Thomas
Lissing som är verksam som frilansjournalist,
fotograf och författare arbetar nu med en bok om
bilismens barndom i Kronobergs (G) län. Boken
kommer framförallt att handla om den riktigt
tidiga perioden, från förra sekelskiftet och ett
par decennier framåt.
Thomas
tycker att det vore intressant om man kunde
spåra upp bilar som fortfarande existerar och
som tidigare rullat i G-län. Har du ett sådant
fordon, eller känner till ett, får du gärna ta
kontakt med Thomas.
För
övrigt
letar Thomas fakta på alla
möjliga håll för att hitta fotografier och
information. Har du fotografier från
cirka 1900-1930 med motorfordon eller annat som
har anknytning till bilismen så är Thomas mycket
intresserad av att få låna dem. Likaså om du
sitter på berättelser om den första bilen i byn,
var tankställena fanns eller känner till ett
bortglömt gammalt vägmärke i trakten.
Mer information om detta
finns på Thomas hemsida
www.thomaslissing.se
Där finns också kontaktuppgifter till
Thomas.
Thomas har kikat på bilder i
”Originalafdelningen”
och kunde konstatera att det inte fanns ett enda
G-registrerat fordon. Detta har han nu åtgärdat
genom att skicka in en utmärkt bild på G306, en
Puch Typ VIII Alpenwagen. Avdelningen för
Puch-bilder fick på samma gång sin första bild!
Vi tackar för detta bidrag
och önskar lycka till med bokprojektet,
förhoppningsvis håller han oss underrättade när
den färdiga boken finns att köpa.
(2011-01-31)
|
Thomas Lissing arbetar med
en bok som ska handla om bilismens barndom i
Kronobergs (G) län och efterlyser därför
information och bilder med fordonsanknytning
från det länet.
Den här
bilden som Thomas bidragit med till "Originalafdelningen"
visar
Växjö-arkitekten Paul Boberg i sin nyligen inköpta Puch Typ VIII
Alpenwagen
med registreringsnummer G306.
|
Mer om mässing- och nickelfordon i NMV
Även årets första nummer (01-2011)
av
Norsk Motorveteran innehåller en hel del
artiklar om fordon från mässing- och
nickelepokerna. 6 sidor ägnas åt en jämförelse
mellan tre amerikanska storsäljare kring 1920,
det vill säga Ford T, Chevrolet 490 och Dodge.
Dodgen från 1921 har relativt nyligen köpts av
artikelförfattaren Gunnar Högenhaug, medan
Michael Falch och Öistein Getz har ägt sina
bilar, Ford T och Chevrolet 490, sedan 1955
respektive 1959!
Gunnar som i varje nummer har en
”teknisk hörna” berättar i detta nummer vilka
föreberedelser man bör göra på sin Ford A inför
en långfärd. Redaktör Tor Ivar Volla
uppmärksammar på 2 sidor att det är 125 år sedan
det första ”Bensinbil-patentet” utfärdades.
Kjetil Langsaeter och Tor Ivar Volla beskriver
på 3 sidor vad som hände 1911 på
biltävlingsfronten i USA, efter att Indy 500
körts. Motorcykel-skribenten Hallgeir Muren
skriver på 4 sidor om en Indian racer från 1920
som ägaren Kurt Dale byggt upp till en pärla.
Tidningen uppmärksammar också att Rallye Monte
Carlo fyller 100 år i år. Glädjande nog
fokuserar Tor Ivar Volla där på rallyts tidigare
år.
Nästa nummer utkommer i mitten av
februari.
(2011-01-30)
|
6 sidor i Norsk
Motorveteran 01-2001 ägnas åt en jämförelse
mellan de tre amerikanska storsäljarna kring
1920: Ford T, Chevrolet 490 och Dodge.
|
Renovering av Stephens Salient Six
modell 86 1920
Renoveringen av Claes Rocklins Stephens
fortskrider och han har nu skickat lite text och
bilder som beskriver var som hänt sedan i höst.
Så här skriver Claes:
”Intressant att det dök upp ett foto på en
Stephens i bildarkivet (Originalafdelningen). Om
det dyker upp fler bilder skulle jag gärna ta
del av dessa. Bilen är ju så okänd och det är
ibland svårt att veta hur vissa detaljer ska se
ut.
Har
varit till snickeriet och fått en del nytt trä
tillverkat till min alldeles egen Stephens. Inte
en rät vinkel någonstans och de fick göra det
mesta för hand. Trästommen kommer att kosta
skjortan! Skärmar och motorhuv ligger sedan
oktober månad hos ett företag i väntan på
blästring. Han som ska göra jobbet rev sig i
huvudet och muttrade något om att plåten var
väldigt tunn och nu väntar jag med spänning på
resultatet. När jag får igen delarna ska dessa
till en plåtslagare som avlägsnar alla
plattjärnsförstärkningar och gör nya skärmkanter
i plåt.
Egentligen är den här gamla Stephensen ett
drömobjekt då den är relativt komplett.
Svårigheten är att lista ut hur bilen en gång
var uppbyggd då förre ägaren modifierade mycket
av trästommen efter eget huvud.
Jag har
i alla fall fått god hjälp av en kille i USA som
har en 1919 Stephens modell 84. Det är i stort
sett samma bil, men den har kortare kaross än
min som är av modell 86. Här nedan kommer några
foton på hans bil som var i ett hyggligt skick
när han fann den.
En Stephens Salient Six modell 84 1919. Denna
USA renovering är lackerad i originalfärgen ”Saginaw
Red” med svarta skärmar och kylare. Ungefär
25000 Stephensbilar tillverkades varav ett
trettiotal finns kvar i varierande skick.
Från renoveringen av ovanstående. Nice work!
Allt
går med snigelfart, men till sommaren när jag
inte behöver garaget för bruksbilen, ska jag
demontera resten av karossen. Claes”.
I ett tilläggsbrev skriver
Claes också: Lite kuriosa: Har talat med förste
ägarens son som är runt de 80. Han säger att
hans pappa och farbrodern köpte bilen
tillsammans år 1922 för det astronomiska priset
av 26 000 kronor vilket i stort motsvarar 10
stycken nya T-Fordar. En gissning är att det då
ingick en vintertopp eftersom bilen skulle
nyttjas som postbil och taxi på de norrbottniska
vintervägarna.
Min Stephens är dock en 1920 enligt alla papper
och min vän Richard Stephens i USA, som har gett
ut en bok om dessa bilar. Richard har bland
annat en 1917 års modell.
(2011-01-26)
|
Rost innanför vindrutefästet.
Hemgjord syll i tre lager av furuplank och
plywood. Stolpen mot brandväggen verkar däremot
vara original.
Fälgklammer av märke Stanweld. Någon som har
några över?
Kylaremblem i mässing och emalj. Tur att detta
är oskadat då det torde vara svårt att finna ett
likadant i dag.
|
|
|
Bara tuta och köra? – Nja, inte riktigt. Det som
verkade vara en relativt enkel renovering kräver
mer jobb än jag först trodde. Men vad vore den
här hobbyn utan optimister!
|
Uppruttet
trä på vindrutefästets insida.
|
|
|
Torpeden demonterad efter många om och men. Den
hade dragits fast med genomgående vagnsbultar
som täckts med ett extra lager plåt. Fick skära
upp en glugg så att dessa kunde avlägsnas.
|
Karossframdelen borttagen. Claes Overland 4 i
bakgrunden.
|
|
|
Torpeden isärtagen. Det mesta av träet är
uppruttet och delvis förkolnat då man svetsat i
plåten direkt på trä-stommen. Men en del av den
gamla duger som tur är till mallar.
|
Brandvägg av plywood som nytillverkats efter
skiss från USA.
|
Mässing- och nickelartiklar i senaste
Veteran & Sportsbil
Det senaste numret, 2010-6, av den norska
tidningen
Veteran & Sportsbil innehåller en hel del
artiklar om bilar från mässing och
nickelepokerna. Ivar Engerud skriver på fem
sidor om en H.C.S. Touring från 1920 som funnits
i Norge 1925 och som nu har renoverats. Vackra
färgbilder med höstfärger illustrerar artikeln.
Redaktör Lasse Aas skriver om Bonhams-auktion
som föregick London-Brighton-loppet. Reportaget
från själva loppet har för övrigt fått breda ut
sig på hela sex sidor. Märket Martini från
Schweiz har fått en artikel eftersom en motor
till en sådan bil finns bevarad i Norge. Som
vanligt bjuds det på en hel del svartvita
originalbilder, den här gången visas till
exempel flera bilder på en Cottereau 1905. På
annonssidorna fanns följande bilar tillverkade
senast 1931: A-Ford Sport Coupé 1931, T-Ford
Torpedo Runabout 1911, Buick modell 10 Touring
1910, E.M.F, Speedster 1910 och Stutz BB 4 Pass
Speedster 1928.
(2011-01-19)
|
|
Julnöten var ingen Franklin
Vi har nu fått svar från
Franklinklubben i USA
dit vi skickat bilden på snöfordonet. De
säger att det nog inte finns en enda Franklinkomponent på detta fordon!
Vi hade redan noterat skillnader på denna motor jämfört med de bilder på
tidiga Franklinmotorer som vi funnit på t.ex. Internet. Vi trodde också möjligen
att ramen även härstammande från en Franklinbil, men så är alltså inte fallet.
Just nu har vi en annan tråd att följa upp, vi kan kalla det för ”GEA-spåret”.
Det finns nämligen uppgifter att GEA,
Gustaf Ericssons Automobilfabrik, tillverkade 4-cylindriga luftkylda motorer
efter förebild av Franklin. Dessa GEA-motorer ska ha sålts till den ryska armén
för användning i kanontorn. Förhoppningen är nu att få fram en bild på en sådan
motor, eller åtminstone mer information. Enligt Gert Ekström, tidigare på
Tekniska Museet,
säger att det ska finnas bilder där sådana 4-cylindriga motorer syns.
Kontakt har även tagits med
PRV, Patent- och registreringsverket för att om möjligt få reda på vem som
ansökte om patent för snöfordonets drivhjul i december 1905. Men de kan inte
hitta något relevant med ansökan under år 1905.
(2011-01-15)
Mer om Gobron-Brillié bilen i Autohistorica
I senaste numret av Autohistorica som utkom i december
finns bland annat en fin artikel om en på flera sätt intressant Gobron-Brillié
med skiff-kaross. Den 6-sidiga artikeln innehåller en hel del fina färgbilder,
men för den som vi se fler bilder och läsa mer om den aktuella bilen följer här
ett par Internetlänkar. Det är
RemarkableCars.com
och
Conceptcarz.com.
I början av Autohistorica-artikeln ställer redaktör
Peter Haventon frågan om det kan ha funnits någon Gobron-Brillié i Sverige? I
Originalafdelningen
finns bild som visar en något äldre Gobron-Brillié under renovering hos Vabis i
Södetälje 1910. Är det någon som känner till någon ytterligare Gobron-Brillié
med svensk anknytning?
I samma Autohistorica visas fyra cirka 100 år gamla
originalbilder, var av tre redan finns upplagda på
Originalafdelningen.
(2011-01-09)
Bildkampanjen har givit resultat
I
slutet av förra året startade vi en ”bildkampanj” för att få fler medlemmar att
skicka in bilder på sina fordon. Målsättningen är att göra bildavdelning på
webbplatsen mer komplett. I ett första skede har vi frågat efter bilder på bilar
och motorcyklar som är körklara. Om ett tag kommer vi att fråga efter
projektbilder och med det menar vi renoveringsbilder, från fyndskick till
besiktning.
Kampanjen har gett resultat och nya bilder ligger redan upplagda under följande
märken: BSA, Bugatti, Buick, Chevrolet, Excelsior, Ford, Plymouth, Rolls-Royce
och Rudge. Så ta gärna en titt på dessa bilder. I flera fall har vi fått flera
bilder att välja bland och några av de som ”blev över” visas i nedanstående
bildkollage.
Vid
tackar de medlemmar som hittills har skickat in bilder. Förhoppningsvis kommer
fler att ha möjlighet skicka in bilder nu är alla helger är över för den här
gången.
(2011-01-08)
Rally för T-Fordar i Småland
Kurt Lindstöm som är aktiv i Svenka
T-Fordklubben kommer att anordna ett
Smålandsrally för T-Fordar den 27 augusti. Några
mer detaljer om detta verkar inte finns just nu,
i alla fall inte på Svenska T-Fordklubbens
hemsida. Men det kan ju vara idé att redan
nu boka in detta datum.
Det kommer att vara möjlighet att kombinera
detta rally med Helgasjörallyt som körs dagen
därpå, dvs den 28:e. Detta rally kommer i år att
ha en särskilda anpassad rallyrunda för
förkrigsfordon. Kurt har för övrigt skänkt ett
vandringspris för deltagande fordon före 1927.
Arrangörer för Helgasjörallyt är
Wexiö Motorveteraner.
(2011-01-07)
|
|
Körsällskaptes vårrally
Arne Gunnarsson meddelar att det svenska
Körsällskapets vårrally kommer att äga rum
helgen 14-15 maj. Just nu finns inte så mycket
detaljer, men det är klart att man ska vara med
vid Sofiero Classic, strax norr om Helsingborg.
Tanken är att man ska köra in på
utställningsområdet och presentera fordonen,
ställa upp dem och sedan köra vidare.
När det gäller boende detaljer finns inga
detaljer i dagsläget, men upplägget kommer att
bli som vanligt – det är det 4:e rallyt som Arne
ordnar. Det innebär att deltagandet är
kostnadsfritt, men kostad för eventuell
övernattning och gemensamma måltider tillkommer
förstås. Som vanligt är rallyt öppet för fordon
av förkrigstyp.
Det går redan nu att skicka en preliminär
anmälan till
Arne Gunnarsson, som vanligt gäller ”först
till kvarn” då boendet kan bli en bristvara.
(2011-01-06)
|
Bild från ett av
Körsällskapets tidigare rallyn. |
Inbjudan till Styrkeprovet
Vi släpper nu den officiella inbjudan till
Styrkeprovet som kommer att köras i
Arvikatrakten 4-7 augusti. Arrangörer är
Arvika Fordonsmuseum tillsammans med Mässing
och Nickel.
Även Arvika kommun finns med eftersom
Arvika firar 100-års jubileum som stad i år!
Rallyt är som vanligt öppet för bilar
tillverkade senast 1925. Inbjudan till rallyt
kommer också att gå ut till
Norsk Veteranvogn Klubb och
Dansk Veteranbil Klub. Som rallybas kommer
Hotell Oscar Statt att fungera. Parkering för
bilar med vidhängande släp kommer att vara drygt
100 meter bort på Solbergaskolans skolgård. Två
hotell kommer att användas, Hotell Oscar Statt
och det närliggande Comfort Hotell Bristol. För
de deltagare som önskar ordna boende på egen
hand, finns även den möjligheten.
Deltagaravgiften är beroende på vilket
boendealternativ som väljs. Detta framgår
tydligt av inbjudan och där står också vad som
ingår beträffande mat och kaffe. Varje deltagare
kommer att erhålla en rallyplakett som minne.
Styrkeprovet inleds torsdagen den 4 augusti med
incheckning och registrering 15.00-18.00.
Klockan 20.00 intas in en gemensam middag.
Fredagen den 5 augusti inleds med frukost och
briefing. Klockan 10.00 startar första bil från
torget. Kaffe och lunch kommer att intas efter
färdvägen. Första dagens körning avslutas med
målgång vid fordonsparkeringen. Middag kommer
att serveras 19.30. Den andra och sista
rallydagen inleds med frukost och briefing.
Även denna dag kommer starten att ske
från torget, men målgången blir vid Arvika
Fordonsmuseum. Dagen avslutas med middag och
prisutdelningen.
Efter en sista natt på hotellet blir det
sedan dags att påbörja hemfärden.
Bindande anmälan som ska vara underskriven ska
skickas till Arvika Fordonsmuseum senast 1
april, men vänta inte för länge eftersom
deltagarantalet är beräknat till 70 bilar. Med
anmälan ska ett foto på bilen bifogas.
Lite historik om bilen önskas också,
t.ex. om deltagande i tidigare Styrkeprov. När
Arvika Fordonsmuseum mottagit och registrerat
anmälan kommer bekräftelse att skickas ut.
Samtidigt kommer begäran om att deltagaravgiften
ska betalas. Redan nu meddelar rallygeneralen
Kent Ekberg att de första anmälningarna har
tagits emot.
Den kompletta inbjudan och anmälningsblankett
kan laddas ner
HÄR som pdf-fil.
(2011-01-05)
|
Arvika Fordonsmuseum
arrangerar årets Styrkeprov tillsammans med
Mässing och Nickel samt Arvika kommun, staden
Arvika firar ju 100-års jubileum i år.
Det kommer att finnas
plats för cirka 70 bilar i årets rally och redan
nu har de första anmälningarna kommit till
Arvika Fordons-museum. Sista anmälningsdag är 1
april.
|
Motor och kylare för identifiering!
På
forumet
veteranlastbilar.se ligger just nu nedanstående två bilder. Den som har
skrivit inlägget säger att han fotade denna motor på en ödegård för några år
sedan. Han undrar nu om det är något som kan identifiera detta och lämna
information om typ och årgång. Eftersom detta är något som årgångsmässigt faller
inom Mässing & Nickel väljer vi här att vidarebefordra denna efterlysning. Man
kan i alla fall konstatera att det är drivkällan i någon bil som fått sluta sina
dagar som stationär motor, eller kan denna motor möjligen få nytt liv i någon
bil? Tips på vad detta kan vara skickas till webmaster på
email.
(2011-01-04)
|
|
Mer om Ragnar Källströms före detta
Cadillac
Manfred von Crailsheim
som äger den 1-cylindriga Cadillac som Ragnar
Källström ägde på 1960-talet, har skickat in
ytterligare information om bilens historia samt
några bilder som vi väljer att visa här. När
Manfred köpte bilen visste han inte något om
bilens historia, förutom en kopia som visade att
bilen var daterad av VCC,
Veteran Car Club of Great Britain,
1950.
Vid starten av förra årets London to Brighton
Run träffade han en av bilens tidigare ägare.
Denne kunde senare berätta att han köpt bilen
för cirka 25 år sedan. Den var då i ganska
dåligt skick, så en renovering innefattande
bland annat karosslyft genomfördes. I samband
med renoveringen fick de information från
Cadillac att originalfärgen var vinröd, varför
bilen nu fick denna färg. Detta var nog inte en
korrekt rekommendation för standard-färgen för
en 1905 års modell F var Brewster green. Man
fick också information att bilen ska ha
exporterats till Stockholm för att användas som
taxi. Men detta är inte troligt med tanke på att
den funnits i England innan Ragnar Källström
ägde den. Merparten av de Cadillac-bilar som
rullade i Sverige tycks ha fått sina karosserier
byggda i Sverige och den här aktuella modell F
har en fabrikskaross.
Efter renoveringen kördes bilen i 12 London to
Brighton Run och man kom i mål i 11 av dessa
löp. Manfred plussar nu på detta, han får
tydligen deltaga med bilen trots att det utan
tvekan rör sig om en bil från 1905. Chassinumret
på den här bilen är 8071 och det ingår i en
serie som användes 1905 och löpte mellan 6601
och 8200. Nummer inom denna serie användes för
bilar av modellerna C, E och F.
(2011-01-02)
|
Veteran Car Club of Great
Britain daterade denna Cadillac redan 1950.
Mässingplåten som har bidragit till att man
trott att Cadillacen ursprungligen använts som
taxi i Stockholm.
|
|
|
Lambeth Palace passeras under London to Brighton Run.
|
Här har man nått Preston
Park.
|
|
|
Två bilder som visar bilen i sin nuvarande hemmiljö i Tyskland.
|
Bilen 125 år och Chevrolet 100 år ska
firas i Jönköping
Under påskhelgen kommer bilens 125 års jubileum
att uppmärksammas på
Performance Motor Show i Jönköping. Även
Chevrolets 100-års jubileum kommer att firas.
Det kommer att finnas temautställningar om detta
och man hoppas få dit en replika av Benz-bilen
från 1886. Andra inplanerade Benz-bilar är två
från 1913 och 1914. Förhandlingar pågår även att
få låna en Benz 1900 från Västerbotten.
En av hallarna på Elmia kommer helt att
reserveras för historiska fordon där t.ex.
medlemsklubbar i MHRF kommer att ställa ut.
MHRF kommer för övrigt att medverka med en
egen monter där man kommer att kunna besvara
frågor om exempelvis försäkring,
Sverigeklassikern och Motorhistoriska dagen.
(2011-01-01)
|
Förhoppningsvis
kommer man att kunna beskåda denna Benz 1900 på
Elmia under påskhelgen.
|