Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter januari 2014
 

Nostalgia skriver om spännande bilhistoria i Ö-vik

 

Leon Ödmarks bilverksamhet i Örnsköldsvik för runt 100 år sedan är tämligen okänd för många. Men tidningen Nostalgia lyfter i en artikel i det nu aktuella numret, 2-2014, upp Leons intressanta import- och karosseriverksamhet.
Artikeln på fyra sidor har författats av Maria Jansson och illustreras med arkivbilder från Thorleif Ljungros arkiv. Mycket av faktauppgifterna kommer från just Thorleif som har forskat kring Leon Ödmarks verksamhet.
Leon Ödmark importerade flera franska bilfabrikat, Delage, Grégoire och prestigemärket Delaunay-Belleville. Bilarnas tycks ha kommit till Sverige som chassier, som sedan försetts med karosserier byggda i Örnsköldsvik. Man har i artikeln tyvärr slarvat lite och konsekvent glömt bindestrecket i märket Delaunay-Belleville.
(2014-01-26)


Läs om Bentleys historia på www.expressen.se

 

På Expressens webbplats finns det just nu en artikel om märket Bentley.  En stor del av artikeln ägnas åt företagets tidigaste år, hur det gick till när företaget grundades och tävlingsframgångarna på Le Mans under 1920-talet. Man får förstås också läsa om att Rolls-Royce tog över i början av 1930-talet, vilket sammanfaller med Mässing- & Nickels 1931-gräns.
Artikeln har skrivits av Expressens David Jakobsson. Klicka HÄR om du vill läsa hela artikeln och titta på ett bildspel.
(2014-01-21)


Något minskad kö till www.massingnickel.se - men ökad väntetid

 

Det har tidigare informerats om en lång kö med ärenden till www.massingnickel.se De senaste veckorna har kön minskat något, men väntetiden för obehandlade ärenden har samtidigt ökat. Det beror på att det anmäldes många ärenden under mars-maj 2013. Det finns i dagsläget uppskattningsvis ett 100-tal ärenden som väntar på att behandlas. Just nu bearbetas sådana som anmäldes under andra delen av mars, väntetiden för dessa är således just nu omkring 10 månader.
Huvuddelen av det som finns i kön gäller Originalafdelningen, det kan gälla ”nya” bilder, underlag för textuppdateringar och identifieringar. Däremot är kön till Nyhetssidan nu i princip obefintlig. Hittills har denna sida haft högst prioritet, men det finns en del som ifrågasätter detta och i stället tycker att det är Originalafdelningen som är viktigast. Det är möjligt att detta bör tillgodoses i framtiden.
(2014-01-16)


Classic Motor skriver om luftkylda S.A.R.A.

 

Årets första nummer, 1-2014, av Classic Motor finns ute i handeln sedan en tid tillbaka. Den här gången har man fått med en artikel om en bil som är tillverkad inom Mässing & Nickels 1931-gräns.
Det rör sig om den mycket ovanliga luftkylda S.A.R.A.-bilen som byggdes i Frankrike på 1920-talet. Det aktuella exemplaret som är av första årgången (1923) finns sedan en tid tillbaka på Autoseum, motormuseet i Simrishamn.
För 30 år sedan renoverades bilen av Rune Möller och som sedan körde med bilen i de första upplagorna av Styrkeprovet, bland annat i Örebrotrakten 1984.
Artikeln som omfattar fyra sidor har skrivets av Lars P. Hedner, medan de fina vinterbilderna tagits av Björn Tiedemann.
(2014-01-11)


Ny Teknik skriver om tidig svensk biltillverkning

 

På Ny Tekniks webbplats www.nyteknik.se har det nu publicerats en artikel om tidig svensk biltillverkning där man konstaterar att det inte bara är Volvo och Saab som har rullat ut från svenska verkstäder. Det är Anders Wallerius som har skrivit artikeln som även illustreras med ett antal foton.
Artikelns fokus ligger på Gustaf Eriksons experiment som började i Surahammar. Man får även läsa om sammanslagningen mellan Scania och Vabis 1911. Artikeln behandlar även den biltillverkning som bedrevs vid Thulinverken i Landskrona samt hur Volvo blev till.
Artikeln som är läsvärd kan läsas i sin helhet genom att klicka på följande LÄNK.
(2014-01-07)



                                      © 2014 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se