|
Renault Typ DU 1913 med Nylundskaross till salu i Schweiz
I juli förra året såldes en av de två Renaultbilar som har ägts av bankir G. A. Kyhlberger. Den presenterades här på nyhetssidan i juni 2021, och var till salu på auktion i Storbritannien. Detta var den mindre av Kyhlbergers båda Renaultbilar, en fyrcylindrig typ DJ från 1913. Den andra Renaulten han ägde var en sexcylindrig typ DU, även den från 1913. Som av ett sammanträffande är även denna bil nu till salu, bara ett halvår efter att typ DJ-bilen sålts. Det är den schweiziska bilhandlaren Christoph Grohe som nu säljer denna bil, som har helsvensk historia.
Denna bil levererades i november 1913 som chassi till bilhandlare E. Lundvik i Stockholm. Den fick sedan en kaross från Nylunds och inregistrerades den 29:e januari 1914 med nummer A2564. I mars 1914 var bilen färdig och levererades till Kyhlberger. Vid registeromläggningen 1916 fick bilen nummer A971, och ägdes sedan av Kyhlberger fram till dennes bortgång 1926. Därefter donerades den till pensionatet Höstsol, tillsammans med den mindre typ DJ. På 50-talet plockades bilarna fram och avyttrades. Typ DJ-bilen såldes utomlands medan typ DU-bilen hamnade hos Åke Jern, som sedan renoverade den. På senare tid har den ägts av Kent Olsson och stod länge utställd på Laganlands bilmuseum, innan även den såldes utomlands.
Nu är bilen alltså till salu i Schweiz, och kan hittas på försäljarens hemsida: Christoph Grohe.
(2022-01-29)
|
Quadricycleprojekt med Protosmotor
En av våra Mässing&Nickelmedlemmar har ett intressant projekt på gång, och söker nu lite inspiration och information. Det handlar om en quadricycle från cirka 1900. Fordonet har en tidig tysk luftkyld Protosmotor, men tyvärr saknas vissa delar, och det är inte helt självklart hur de ska se ut. Det är främst Protosmotorn som ägaren är intresserad av att få lite mer information kring. Kanske finns det till och med något ytterligare överlevande exemplar någonstans.
En förfrågan har bland annat gått ut via den internationella hemsidan PreWarCars, och inlägget finns att läsa på denna LÄNK. Om någon som läser detta har information som kan vara av intresse går det även bra att höra av sig till M&N:s nyhetsredaktör, massingnickel@sorliden.se.
(2022-01-26)
|
Motorcykelbilen Super B2 i Sundsvall
Medelpads Fornminnesförening i Sundsvall äger en motorcykelbil vid namn Super B2 från cirka 1912-1914. Den här bilen har levt hela sitt liv i Västernorrland, där förste ägaren var bankdirektören O.W. Strömberg i Ånge. Den hade sedan ytterligare ett par ägare innan den blev stående på en verkstad i Sundsvall. Sedan blev den 1939 skänkt till fornminnesföreningen, där den finns än idag.
Den här bilen lever en ganska anonym tillvaro i en av byggnaderna vid fornminnesföreningens område på Norra Berget i Sundsvall. Men under den senaste tiden har bilen fått lite mer uppmärksamhet. Bland annat har bilen fått en mer framhävd position på ett nybyggt podium. Dessutom har föreningen skrivit en del om bilen i en artikel som kan läsas på digitaltmuseum.se, publicerad för en månad sedan. Lite mer information finns även i en nyligen upplagd post på digitaltmuseum.se.
(2022-01-22)
|
Gärdesloppet firar 100 års jubileum
Det första Gärdesloppet anordnades av KAK den 12:e februari 1922, och i år firar alltså evenemanget 100 år. Det vore väl kul om vi kunde få se några representanter från tiden kring det första loppet även i år, för att få en känsla av hur det var när det begav sig. Evenemanget kommer i alla fall hållas söndagen den 5:e juni, och anmälan öppnade i måndags.
Vid den första upplagan år 1922 deltog 29 bilar. Allt från dåtidens vanligare märken såsom Fiat, Overland, Chevrolet, Maxwell och Citroën, till de ovanligare Voisin, Minerva, Stutz, Stephens, Pierce-Arrow och en tolvcylindrig Packard. För den intresserade finns en ingående artikel om 1922 års tävling att läsa här, från Svensk Motortidning.
(2022-01-19)
|
Anmälan till Styrkeprovet 2022 uppskjuten till mars
Nu börjar det komma ytterligare rekommendationer om försiktighet kring att anordna evenemang här i Sverige. Förhoppningsvis kommer detta hinna lugna ner sig fram till sommaren, men det är svårt att förutsäga hur situationen kommer påverka sommarens evenemang. Denna ovisshet gör planeringsarbetet inför Styrkeprovet svårt, men planen är fortfarande att hålla Styrkeprovet den 11-14 augusti i Varberg. Inbjudan till evenemanget har dock skjutits upp till den 1:a mars i stället för 1:a februari, som tidigare meddelat. 2022 blir dessutom tredje och sista gången gillt för det svenska Styrkeprovet. Nästa år går det vidare till Danmark som firar jubileum 2023.
(2022-01-10)
|
Dürkopp med svensk koppling till salu på PreWarCar
På PreWarCar.com finns för tillfället en Dürkopp från cirka 1907 till salu i Tyskland. Bilen har tidigare funnits i Sverige, och köptes på 70-talet av Reiner Biermann. Vem den köptes av, eller dess tidigare historia är för mig obekant, men det kanske är någon i läsekretsen som kan fylla i. Bilen säljs i alla fall nu av sonen Thorsten Biermann, som nyligen också sålt en Leesdorfer från samma samling. Leesdorfer är en österrikisk bil tillverkad cirka 1900 på licens från De Dietrich, och även denna bil har befunnit sig i Sverige, Ingemar Edlund har exempelvis gjort träarbetet på den.
Annonsen med Dürkopp-bilen kan läsas på denna LÄNK.
(2022-01-04)
|
|