|
Inför Styrkeprovet: HD
har träffat arrangörerna
Inför
Styrkeprovet kommande veckoslut har
HD,
Helsingborgs Dagblad, träffat två av rallyt
arrangörer. Det är Gösta Ekeson och Olle
Bergqvist som båda bor i Kullabygden. Besöket
har resulterat i en artikel som även finns
tillgänglig på webben via ett klick på följande
LÄNK.
Där får även se flera bilder på Göstas Opel 1910
och Olles Chevrolet 1918, två bilar som kommer
att finnas med när rallyt körs fredag och
lördag.
(2014-07-29)
|
|
Körsällskapets Sommarrally
Den
14‑15 juni ordnade Körsällskapet för andra
gången ett sommarrally för fordon tillverkade
före andra världskriget. Av de 24 fordon som
deltog på lördagen var tolv tillverkade 1931
eller tidigare. Vädret var strålande, så vid
samlingen i Örby i Marks kommun fälldes
suffletterna ner.
Sommarrallyt hade i år förlagts lite längre
norrut, på småvägar längs Viskans dalgång, med
en sväng till Svenljunga vid Ätran. Man besökte
bland annat det nyöppnade Bynanders Motormuseum.
Av de äldre fordonen var det
tre som var med första gången på Körsällskapets
sommarrally: Peter och Irene Quint med 1925 års
Chevrolet Superior K Roadster, Clas och Kerstin
Lindblad med 1931 års Ford modell A Tudor samt
Göran Gårdling som också körde A-Ford, en Coupé
från 1930. Äldsta bil i rallyt var en Ford
modell T Touring från 1910 som framfördes av
Lasse och Marianne Strömberg.
Under söndagsturen körde de flesta upp till
utsiktspunkten på Hyltenäs kulle – ett rejält
styrkebesked av de äldsta fordonen och deras
förare.
Textunderlag från Per-Åke Larsson
Foto: Peo Flinck
(2014-07-23)
|
Åke Lindell fäller ner
suffletten på sin Overland modell 91 Touring
från 1922.
|
|
|
Rallyts
arrangörer Anna-Karin och Per-Åke Larsson körde
rallyt med Chevrolet Superior K Sport Touring
1925. Här fäller Per-Åke och Anna-Karin ner suffletten.
|
Lasse och Marianne Strömberg hade rallyts äldsta
bil, denna Ford modell T Touring från 1910.
|
|
Förarsammanträde innan avfärd.
|
|
|
Ronnie och Maria Möller körde rallyt med en
Chevrolet National AB Coach 1928.
|
Peter och Irene Quint kom
till start med
Chevrolet Superior K Roadster 1925.
|
|
Några av rallyts äldsta bilar, med den äldsta
längst till vänster,
Lasse och Marianne Strömbergs Ford modell T Touring 1910.
|
|
|
Flera körde
T-Fordar från 1920-talet, det här är Arne och
Inga-Lill Gunnarssons Touring 1923.
Arne är initiativtagaren och primus motor i
Körsällskapet-SE.
|
Bengt Västhav körde förra årets rally med sin Fiat
501 Torpedo från 1925. I år mötte han upp vid
Bynanders Motormuseum.
|
|
Här har Peo Flinck lyckats fånga de flesta av
rallyts bilar.
|
|
|
Det var Sommarrallypremiär för Göran Gårdling
och hans Ford modell A 45 B Coupé från 1930.
|
Även Clas och Kerstin Lindblad körde
Sommarrallyt för första gången, här ses de i sin
Ford modell A 55B Tudor Sedan 1931.
|
Windmillrallyt får stort startfält
Det internationella rallyt ”Windmill
Rally” för motorcyklar tillverkade senast
1940 får ett stort startfält när det körs i
Huskvarnatrakten första veckoslutet i augusti.
Det står klart nu när anmälningstiden har gått
ut.
Startlistan omfattar hela 130 motorcyklar, varav
närmare 100 är tillverkade före 1931. Deltagarna
kommer från sju länder: Tyskland, Danmark,
Österrike, Nederländerna, Schweiz,
Storbritannien och förstås Sverige. Eftersom
rallyt huvudsakligen är en tävling där
nationslag tävlar mot varandra kan man kalla
detta för europamästerskap.
Den äldsta klassen som omfattar motorcyklar
tillverkade senast 1914 kommer att ha 19
startande, den äldsta är en Peugeot från 1904. I
nästa klass som omfattar tillverkningsåren
1915-1924 finns 24 anmälda ekipage. Den klass
som har flest anmälda ekipage är den för
1925-1930, över 50 deltagare kommer att köra
motorcyklar från dessa år.
Antalet svenskar är omkring 40 stycken, och
cirka 25 av dessa kommer till start med
motorcyklar tillverkade inom Mässing & Nickels
1931-gräns. Den kompletta startlistan kan laddas
ner
HÄR (pdf-fil)
(2014-07-19)
|
Björn Åström och American
Chicago 1911 är det äldsta svenska ekipaget i
rallyt. (Bild från Internet)
|
Nyrenoverad Buick 1923 hos Tore Svensson i Kil
För drygt två år sedan rapporterades det på
nyhetssidan om en Oakland Phaeton 1928 som
Mässing- & Nickelmedlemmen Tore Svensson
renoverat. Nu har den värmländska fordonsparken
utökats med ytterligare en renoverad 1920-tals
bil.
Tore som bor i Kil har nämligen slutfört
renoveringen av en 6-cylindrig Buick 23-45
5-Passenger Touring från 1923. Bilen köpte han
som ett skapligt objekt från den kände danske
handlaren Viklit Graae
Jørgensen. Hittills har bilen inte rullat
så långt efter renoveringen, men i månadsskiftet
juli/augusti ska bilen till Skåne för att köras
i
Styrkeprovet.
(2014-07-08)
|
|
Rekordstort deltagande
i Styrkeprovet
Som tidigare meddelats kommer det
att bli rekordstort deltagande i Styrkeprovet
när det arrangeras med bas i Örenäs om cirka 4 veckor.
När sista anmälningsdagen passerades fanns det
84 anmälda fordon, men sedan dess har
arrangörsgruppen lyckats bereda plats åt
ytterligare några deltagare.
På webbplatsen
www.styrkeprovet.se kan man
nu se en deltagarförteckning omfattande inte
mindre 89 ekipage från fyra länder! Det innebär
att 2011 års rekord i Arvika har passerats med
över 20%. Det är även en avsevärd ökning jämfört
med när Styrkeprovet kördes förra gången i Skåne
med endast ett 20-tal ekipage.
Arrangörsgruppen med Hans och Christina
Eriksson, Tomas Pålsson, Gösta Ekeson, Åke
Lindell och Olle Bergqvist i spetsen har
förberett det hela på bästa sätt och ser fram
emot det hela. Funktionärer kommer att tas från
Motorhistoriska Klubben i Skåne och både AHK:s
ordförande och MHRF:s ordförande kommer att
medverka vid arrangemanget. Det är sannerligen
ett evenemang att se framemot!
(2014-07-03)
|
Inga-Lilla och Anders Larsson
kommer att deltaga med Hupmobile modell 20
Runabout 1910.
|
|