|
Sneglefarten
har genomförts i Ljungbyhed
Under veckoslutet 17-19 juni genomfördes
Sneglefarten för andra gången. Den här gången i
Sverige och med Ljungbyhed som bas. Närmare 20
fordon från fyra länder, Sverige, Norge, Danmark
och Storbritannien, hade glädjande nog anmält
sig till detta evenemang där inget fordon fick
vara yngre än 1914.
Rallyts yngsta fordon var också från det året,
men bilen, en Hupmobile 1914, kördes på dispens
eftersom motorn var för stor/stark. Ägarens
tilltänkta fordon, en Rover 1907, var nämligen
inte riktig kurrant. Annars var de övriga
fordonen tillverkade 1910 och tidigare, alltså
drygt 100-åringar.
Två deltagare kom från Storbritannien, Michael
Spencer hade med sin US Long Distance Runabout
1901 och gjorde Göran Perssons US Long Distance
Runabout 1903 sällskap. Det andra ekipaget från
Storbritannien var Bill Sykes Panhard et
Levassor 1903 med Tonneau-kaross.
Från Danmark kom bara en bil, Martin Andersens
Buick modell G Runabout 1907. En motorcykel
deltog i rallyt, det var en Progress från 1902
som ägs av Rolf Vold, Norge.
Arrangörerna av årets Sneglefart var
Tryggve Krogsaeter och Åke Lindell, och i rallyt
deltog de med var sin Cadillac Runabout från
åren 1904 respektive 1906. Det pratas redan om
att nästa Sneglefarten kommer att köras i
närheten av Halden, det vill säga nära gränsen
mellan Sverige och Norge.
Bilderna har tagits av Peo Flinck som välvilligt
ställt dessa till förfogande för publicering.
Peo har även hjälpt till med visst textunderlag.
(2011-06-27)
|
Rallyts enda motorcykel var Rolf Volds Progress från
1902.
|
Under natten mellan rallydagarna fick bilarna stå in en hangar medan flygplanen
fick stå ute i regnet. Från höger till vänster: Eivind Daldorff körde Hupmobile
modell 32 1914 på dispens då det tilltänkta fordonet, en Rover 1907, inte var
riktigt kurant .
Sedan följer Thomas Pålssons Northern 1902, Bill Sykes Panhard et Levassor 1903,
Göran Perssons
US Long Distance 1903, Michael Spencers US Long Distance 1901, och Martin
Andersens Buick 1907.
|
|
Thomas
Pålsson spakade sin Northern Runabout från 1902.
|
Ett av
rallyts yngsta fordon var denna Brush Runabout
1910 som kördes av Thomas Falkenberg från Norge.
|
Erling
Carlsson spakade Oldsmobile Curved Dash Runabout 1903 och kastar här en blick på
några av rallyts andra bilar, Martin Andersens Buick 1907 och Michael Spencers
US Long Distance 1901.
|
|
Göran
Persson brukar ofta ha den äldsta bilen då han
deltar i olika arrangemang. Men den här gången
hade han inte ens den äldsta bilen av fabrikatet
US Long Distance. Görans 1903:a är nämligen två
år yngre än den bil Michael Spencer deltog med.
|
Ingemar Liljegrens 3-sitsiga Renault AX 1909 har
man kunnat se i flera Styrkeprov, här vilar den
ut i hangarbyggnaden.
|
Tryggve Krogsaeter, Norge, som är Snegelfartens initiativtagare körde förstås
sin Cadillac från 1904. Den här gången
i det 2-sitsiga Runabout-utförandet. Bredvid gör sig Gösta Ekeson beredd i sin
Opel 4/8 PS Doktorwagen 1910.
|
|
Parkering under ett uppehåll, närmast ses Erling
Carlssons Oldsmobile 1903 och Åke Lindells
Cadillac 1906.
|
Två av rallyts deltagare kom från
Storbritannien. Michael Spencer kom med sin US
Long Distance Runabout från 1901 och tillsammans
med Göran Persson 1903:a innebar det att två
bilar av detta ovanliga fabrikat deltog i samma
rally. Detta måste vara väldans unikt.
|
Åke Lindell som var en av rallyts arrangörer hade startnummer 1 på sin Cadillac
modell K Victoria Runabout från 1906. Gösta Ekesons Opel 4/8 PS Doktorwagen 1910
hade högsta startnumret, 17.
Vinterpokalen köptes av medlem i Mässing &
Nickel
Den ståtliga första Vinterpokalen från
vintertävlingarna Stockholm-Göteborg 1906-1908
som fanns med som ett av numren på
Stockholms Auktionsverks Klassiska auktion
förra månaden, ropas in av en medlem i Mässing &
Nickel. Den lyckliga köparen är ingen mindre än
Anders Läck som ju bland annat är AHK:s
ordförande. Slutpriset för denna pjäs blev 75000
kr. Vid samma auktion köpte Anders även en
vandringspokal för vintertävlingen, slutpriset
för denna blev 8000. Se bild till höger. Båda
dessa silverföremål kommer från Jan Westas
samlingar.
(2011-06-18)
|
|
Nostalgia har artikel om Ariel 500 cc
1928
Nummer
7-2011 av
Nostalgia som nu finns ute i handeln har en
artikel om en motorcykel som är så pass gammal
att den ligger inom Mässing & Nickels
1931-gräns. Det är en Ariel 500 Super Sport
Model E, en maskin med toppventilmotor från 1928
och som ägs av Christian Kugelberg i Skåne. Det
är tidningens medarbetare Mikael Sandholm som
både skrivit och fotat.
Christan tillhör de svenskar som ska delta i
Midsummer World Rally 2011 med start nästa
vecka, men då låter han motorcykeln stå eftersom
han ska ratta en Rolls-Royce 20/25 HP från 1933.
(2011-06-17)
|
|
Brand har förstört flera av Örtlunds fordon
En
förödande storbrand drabbade familjen Erik Örtlund i Skomsarby för ett par
veckor sedan. Familjen driver sedan många år ett motormuseum i närbelägna
Torsång och är även kända för den fina Vabis 1909 som renoverades för drygt 20
år sedan. Erik är också medlem i Mässing & Nickel.
Vid
branden totalförstördes en byggnad som användes för förvaring av olika fordon.
Den kraftiga branden verkar ha förstört de flesta av fordonen som fanns i
byggnaden. Bland dessa kan nämnas en nästan färdigrenoverad Overland 1912, den
skulle snart ha flyttats till museet. Vidare förstördes en Thulin från 1920 och
en täckt Chevrolet från 1928.
Flera
motorcyklar förstördes också, bland annat en Sunbeam 1925 och Colibri 1919. Mer
om branden finns att läsa på flera tidningars nätsidor, här är länkar till
Dalademokratern och
Borlänge tidning.
Det är
mycket tråkigt när sådant här händer, när många års samlande går till spillo på
ett sådant här sätt. Man får hoppas att familjen kan ta nya tag och se framåt
trots detta svåra bakslag.
(2011-06-15)
Snart startar Midsummer World Rally 2011
Om lite
drygt en vecka startar Midsummer World Rally
2011 i Stenugnsund. Under en och halv veckas tid
kommer drygt 70 bilar att köra sträckan
Stenugnsund-Jönköping-Norsholm-Södertälje-Stockholm-Örebro-Skövde-Stenugnsund.
I det rallyprogram som skickades ut som bilaga
till AHK-Bulletin nr 305 till medlemmar i AHK,
finns en mer detaljerad beskrivning över
färdvägen, tider och prover. För er som inte har
programmet finns information på webplatsen
www.fiva-world-rally.se Kanske kan du ta
ditt fordon och möta rallydeltagarna någonstans
efter vägen?
Om
kring hälften av de anmälda bilarna är
tillverkade senast 1945 och deltar i klass A. Av
dessa bilar är 13 bilar tillverkade senast 1931.
Start nummer 1 kommer att sitta på den äldsta
bilen, en Hudson Mile-A-Minute Roadster 1912 som
kommer att köras av Gerd Mello från Tyskland.
Med startnummer 2 har vi den första svensken,
Sven-Olov Hansson med Ford T Pickup 1920. Från
Norge kommer bara en deltagare och det är Arild
Borg med Chevrolet Superior Touring 1925,
startnumret är 3.
Bentleys av olika årgångar är väl representerat
i rallyt, äldst bland dessa är start nummer 4,
en 3-Litre Speed Model från 1926 med förare
Eberhard Blumenstock, Tyskland. Ytterligare en
Vintage-Bentley finns med i startfältet, det är
svensken Anders Tysk med 4½-Litre 1928,
startnumret är 9.
En av
de som får resa längst för att komma till start
är John Shellard från Australien. Hans Lancia
Lambda 1926 har startnummer 5.Startnummer 6 är
Roland Bengtsson med Chevrolet Cabriolet 1928,
som en del kanske minns från påskens stora
utställning i Elmia. Rudolf Goetz från Tyskland
kommer att ratta en Opel 8/40 PS från 1928 och
starnumret är 7.
Tre
A-Fordar, Tudor 1928, Roadster 1929 och 1930,
kommer att komma från Tjeckien och Tyskland.
Från Tyskland kommer även Heinz-Bruno Hecker med
startnummer 11, en Marmon Big 8 Sedan 1930.
Sist ut
bland bilarna inom Mässing & Nickels 1931-gräns
är en Morgan Aero Sports 1931, alltså en
trehjuling. Den ska rattas av Sveriges egen
Picko Troberg. Förhoppningsvis är startnummer 13
inget otursnummer för Picko!
Resten
av startfältet är förstås intressant det också,
tyngdpunkten verkar ligga på lyx- och sportbilar
men det finns även ett par enklare vardagsbilar.
(2011-06-14)
|
Rallyprogrammet skickades som bilaga till
AHK-Bulletin nr 305. Prenumeranter på tidningen
Nostalgia har även fått programmet.
Nedan: Rallyts äldsta bil
kommer att vara denna Hudson modell 33
Mile-A-Minute Roadster 1912. Startnumret är
självklart 1 och bilen kommer att köras av Gerd
Mello från Tyskland. Bild från Internet.
|
Bugattisektionen ordnade nordiskt möte
AHK:s
Bugattisektion brukar årligen arrangera en träff
med namnet ”Det våras för Bugatti”. I år hade
det utvidgas till ett flerdagars arrangemang där
även Bugatti-bilar från de övriga nordiska
grannländerna fick deltaga. Det hela ägde rum
det första veckoslutet i juni och Köping var
något av en bas och utgångspunkt för olika
utflykter osv. På bilmuseet i Köping finns flera
Bugatti-bilar ingående i Bertil Lindblads
stiftelse, och dessa bilar passade man på att
lufta. Bilderna är tagna vid Skantzen i
Hallstahammar i samband med ett uppehåll under
söndagen.
(2011-06-11)
|
Vid Skantzen i Hallstahammar gjordes
ett stopp under söndagen. Först i kön står
Per-Olof Håkansons typ 43 1929.
|
|
|
En av de norska bilarna var denna
typ 23 Brescia från 1925 som ägs av Arild Staver.
|
Typ 44 1928 utsläppt från Köpings
bilmuseum där den normalt kan beskådas. Denna
bil ägdes av Bertil Lindblad i många år och
först använde han den som bruksbil.
|
Gotländsk Selve i Classic Motor
Den som
följer med och läser
Classic Motor vet säkert att chefredaktören
Thomas Sjölund brukar semestra på Gotland. Men
trots semester brukar viss tid ägnas åt
reportage till tidningen. Det senaste resultatet
av detta är en fin artikel i nummer 6-2011 om en Selve från
1920.
Det är
den vit-svarta bil som Rolf Harlevi räddade i
mitten av 1960-talet och som efter en drygt 20
år lång renovering stod klar 1985. Många har
säkert sett bilen på Visby Bilmuseum som drevs
av Rolf i många år. Det har relativt nyligen
stängt för gått, men enligt artikeln kommer Rolf
att behålla Selven. Just denna bil har gotländsk
historia, först ägdes den av en källarmästare på
Hemse Hotell och bilen hade då
registreringsnummer I144.
Selve
är en mycket ovanlig bil, men en likadan bil ägs
faktiskt av en Västeråsare.
Märkligt nog ska det nyligen även ha dykt
upp två Selve-motorer i Sverige.
(2011-06-10)
|
|
17 vintage Bentleys besöker Sverige
17
stycken Bentleys tillverkade mellan 1923 och
1931 kommer att gästa vårt land under de första
veckorna i juli. De kommer att deltaga i något
som kallas för Bentley Rally Sweden 2011 och
bakom det arrangemanget står Sarah och Ulf
Smith.
Rallyts
inleds den 3 juli med att bilarna anländer till
Malmö, 15 av bilarna kommer att komma från
Storbritannien medan två ansluter från Tyskland.
I Malmö kommer besök att göras vid
Förenade Bil
som även har en 4½-liters Bentley i samlingarna.
De
följande två dagarna kommer stopp att göras vid
Kosta Boda,
Orrefors,
Andrémuseet i Gränna och
Björnsnäs Slott. Mellan den 5-9 juli kommer
Thoresta Herrgård vid
Bro Bålsta Golfbana att
fungera som bas. Därifrån kommer man att göra
dagliga utflykter till olika sevärdheter i
Mälardalen. Den 6 juli står bland annat
Tidö
Slott och
bilmuseet i Köping på programmet. Den
7 juli är det
Skokloster Slott som gäller och
den 8 juli blir det
Härjarö och
Sigtuna.
Höjdpunkten lär bli Vintage Bentley Race, en
hastighetstävling på
Erikssunds travbana lördagen
den 8 juli. Tävlingen går så till att bilarna
startar på var sin långsida och kör tre varv på
snabbast tid en utslagstävling. Efter racet
förflyttas rallyt sin bas till Stockholm och
Lydmar Hotell på Blasieholmen.
Den 10
juli kommer bilarna att visats upp för
allmänheten i Stockholm. Den 11 juli kommer man
köra i Stockholms skärgård och besöka
MC-Collection i Sollentuna. Dagen därpå kommer
det att bli kortegekörning längs Strandvägen och
bilarna kommer sedan att parkeras längs
Strandvägskajen medan deltagarna intar
avslutningsmiddag på
Grand Hotell. Rallyt
avslutas sedan den 13 juli.
Så här
många ”riktiga” Bentleys har aldrig tidigare
kunnat beskådas på en och samma gång i Sverige.
De 17 bilarna är fördelade på 2 st 3-liters, 11
st 4½-liters, 3 st Speed Six och 1 st 8-liters.
Mer information om rallyt kan läsas i följande
nedladdbara
pdf-fil.
(2011-06-08/09)
|
Det är Bentleys liknande denna 4½-liters från
1929 som kommer att besöka Sverige mellan 3-13
juli.
|
Snart säljs resten av Jan Westas samling
På ett
par auktioner under våren har delar av Jan
Westas samling sålts på auktioner. I mars rörde
det sig om en Scania-Vabis personbil och en
Volvo LV60 lastbil. På
Stockholms Auktionsverks kvalitetsauktion i
maj såldes en hel del antikviteter från Westas
samling. Enligt uppgift har även gods skickats
till Tyskland för försäljning.
Men det
finns fortfarande mycket kvar i Äppelbo där Jan
bodde tills han dog för två år sedan, 77 år
gammal. Dessa ”rester” kommer att säljas vid en
stor auktion i Äppelbo den 2 juli.
Roland
”RP” Pettersson från Roland Pettersson Bil AB
kommer att hålla i auktionen. Han är välkänd
inom hobbyn, inte minst från Classic Car Week i
Rättvik. Detta gör att man kan se fram emot en
intressant och välordnad auktion. Mer
information finns på företagets
hemsida och flera hundra bilder på föremålen
kan ses
HÄR.
Bläddra
gärna runt där för att få en inblick av vad som
kommer att säljas. När det gäller bil- och
motorcykelrelaterade saker verkar det finnas
mycket från 1910- och 20-talen. Exempelvis
kylare till Scania-Vabis, Loreley, Citroen,
Thulin, T-Ford och en mängd motorer, bland annat
till Tidaholm och De Dion-Bouton. För
motorcykelrenoverare finns till exempel tank
till både EBE och Husqvarna Moto-Reve. En Volvo
ÖV4 som är under renovering tillhör de mer eller
mindre kompletta bilarna som kommer att säljas.
Förutom
fordonsdelar kommer en mängd gamla telefoner,
radioapparater, möbler och bruksföremål att
säljas. Den här auktionen kommer säkerligen att
locka många inom Mässing & Nickel då det är
väldans sällsynt att det kommer ut så här mycket
gamla fordonsdelar på marknaden på ett enda
tillfälle. Förhoppningsvis kommer delarna att
göra att flera renoveringar runt om i landet kan
ta ny fart och kanske slutföras. Bilderna här
intill kommer från auktionsfirmans hemsida.
(2011-06-07)
|
Tank till Husqvarna Moto-Reve.
Motor till Tidaholm.
|
|
|
|
En del av alla mässingkylare.
|
Stålekerhjul och kaross.
|
Kylare mm. till Panhard-Levassor.
|
|