Nyheter juni 2011
 

Sneglefarten har genomförts i Ljungbyhed

 

Under veckoslutet 17-19 juni genomfördes Sneglefarten för andra gången. Den här gången i Sverige och med Ljungbyhed som bas. Närmare 20 fordon från fyra länder, Sverige, Norge, Danmark och Storbritannien, hade glädjande nog anmält sig till detta evenemang där inget fordon fick vara yngre än 1914.

Rallyts yngsta fordon var också från det året, men bilen, en Hupmobile 1914, kördes på dispens eftersom motorn var för stor/stark. Ägarens tilltänkta fordon, en Rover 1907, var nämligen inte riktig kurrant. Annars var de övriga fordonen tillverkade 1910 och tidigare, alltså drygt 100-åringar.

Två deltagare kom från Storbritannien, Michael Spencer hade med sin US Long Distance Runabout 1901 och gjorde Göran Perssons US Long Distance Runabout 1903 sällskap. Det andra ekipaget från Storbritannien var Bill Sykes Panhard et Levassor 1903 med Tonneau-kaross.

Från Danmark kom bara en bil, Martin Andersens Buick modell G Runabout 1907. En motorcykel deltog i rallyt, det var en Progress från 1902 som ägs av Rolf Vold, Norge.

Arrangörerna av årets Sneglefart var Tryggve Krogsaeter och Åke Lindell, och i rallyt deltog de med var sin Cadillac Runabout från åren 1904 respektive 1906. Det pratas redan om att nästa Sneglefarten kommer att köras i närheten av Halden, det vill säga nära gränsen mellan Sverige och Norge.

Bilderna har tagits av Peo Flinck som välvilligt ställt dessa till förfogande för publicering. Peo har även hjälpt till med visst textunderlag.

(2011-06-27)

Rallyts enda motorcykel var Rolf Volds Progress från 1902.



Under natten mellan rallydagarna fick bilarna stå in en hangar medan flygplanen fick stå ute i regnet. Från höger till vänster: Eivind Daldorff körde Hupmobile modell 32 1914 på dispens då det tilltänkta fordonet, en Rover 1907, inte var riktigt kurant .
Sedan följer Thomas Pålssons Northern 1902, Bill Sykes Panhard et Levassor 1903, Göran Perssons

US Long Distance 1903, Michael Spencers US Long Distance 1901, och Martin Andersens Buick 1907.

Thomas Pålsson spakade sin Northern Runabout från 1902.

Ett av rallyts yngsta fordon var denna Brush Runabout 1910 som kördes av Thomas Falkenberg från Norge.

Erling Carlsson spakade Oldsmobile Curved Dash Runabout 1903 och kastar här en blick på några av rallyts andra bilar, Martin Andersens Buick 1907 och Michael Spencers US Long Distance 1901.

 

Göran Persson brukar ofta ha den äldsta bilen då han deltar i olika arrangemang. Men den här gången hade han inte ens den äldsta bilen av fabrikatet US Long Distance. Görans 1903:a är nämligen två år yngre än den bil Michael Spencer deltog med.

Ingemar Liljegrens 3-sitsiga Renault AX 1909 har man kunnat se i flera Styrkeprov, här vilar den ut i hangarbyggnaden.

Tryggve Krogsaeter, Norge, som är Snegelfartens initiativtagare körde förstås sin Cadillac från 1904. Den här gången

i det 2-sitsiga Runabout-utförandet. Bredvid gör sig Gösta Ekeson beredd i sin Opel 4/8 PS Doktorwagen 1910.

 

Parkering under ett uppehåll, närmast ses Erling Carlssons Oldsmobile 1903 och Åke Lindells Cadillac 1906.

Två av rallyts deltagare kom från Storbritannien. Michael Spencer kom med sin US Long Distance Runabout från 1901 och tillsammans med Göran Persson 1903:a innebar det att två bilar av detta ovanliga fabrikat deltog i samma rally. Detta måste vara väldans unikt.

Åke Lindell som var en av rallyts arrangörer hade startnummer 1 på sin Cadillac modell K Victoria Runabout från 1906. Gösta Ekesons Opel 4/8 PS Doktorwagen 1910 hade högsta startnumret, 17.

 


Vinterpokalen köptes av medlem i Mässing & Nickel

 

Den ståtliga första Vinterpokalen från vintertävlingarna Stockholm-Göteborg 1906-1908 som fanns med som ett av numren på Stockholms Auktionsverks Klassiska auktion förra månaden, ropas in av en medlem i Mässing & Nickel. Den lyckliga köparen är ingen mindre än Anders Läck som ju bland annat är AHK:s ordförande. Slutpriset för denna pjäs blev 75000 kr. Vid samma auktion köpte Anders även en vandringspokal för vintertävlingen, slutpriset för denna blev 8000. Se bild till höger. Båda dessa silverföremål kommer från Jan Westas samlingar. (2011-06-18)


Nostalgia har artikel om Ariel 500 cc 1928

 

Nummer 7-2011 av Nostalgia som nu finns ute i handeln har en artikel om en motorcykel som är så pass gammal att den ligger inom Mässing & Nickels 1931-gräns. Det är en Ariel 500 Super Sport Model E, en maskin med toppventilmotor från 1928 och som ägs av Christian Kugelberg i Skåne. Det är tidningens medarbetare Mikael Sandholm som både skrivit och fotat.

Christan tillhör de svenskar som ska delta i Midsummer World Rally 2011 med start nästa vecka, men då låter han motorcykeln stå eftersom han ska ratta en Rolls-Royce 20/25 HP från 1933. (2011-06-17)


 

Brand har förstört flera av Örtlunds fordon


En förödande storbrand drabbade familjen Erik Örtlund i Skomsarby för ett par veckor sedan. Familjen driver sedan många år ett motormuseum i närbelägna Torsång och är även kända för den fina Vabis 1909 som renoverades för drygt 20 år sedan. Erik är också medlem i Mässing & Nickel.

Vid branden totalförstördes en byggnad som användes för förvaring av olika fordon. Den kraftiga branden verkar ha förstört de flesta av fordonen som fanns i byggnaden. Bland dessa kan nämnas en nästan färdigrenoverad Overland 1912, den skulle snart ha flyttats till museet. Vidare förstördes en Thulin från 1920 och en täckt Chevrolet från 1928.

Flera motorcyklar förstördes också, bland annat en Sunbeam 1925 och Colibri 1919. Mer om branden finns att läsa på flera tidningars nätsidor, här är länkar till Dalademokratern och Borlänge tidning.

Det är mycket tråkigt när sådant här händer, när många års samlande går till spillo på ett sådant här sätt. Man får hoppas att familjen kan ta nya tag och se framåt trots detta svåra bakslag. (2011-06-15)

 


Snart startar Midsummer World Rally 2011

 

Om lite drygt en vecka startar Midsummer World Rally 2011 i Stenugnsund. Under en och halv veckas tid kommer drygt 70 bilar att köra sträckan Stenugnsund-Jönköping-Norsholm-Södertälje-Stockholm-Örebro-Skövde-Stenugnsund. I det rallyprogram som skickades ut som bilaga till AHK-Bulletin nr 305 till medlemmar i AHK, finns en mer detaljerad beskrivning över färdvägen, tider och prover. För er som inte har programmet finns information på webplatsen www.fiva-world-rally.se Kanske kan du ta ditt fordon och möta rallydeltagarna någonstans efter vägen?

Om kring hälften av de anmälda bilarna är tillverkade senast 1945 och deltar i klass A. Av dessa bilar är 13 bilar tillverkade senast 1931. Start nummer 1 kommer att sitta på den äldsta bilen, en Hudson Mile-A-Minute Roadster 1912 som kommer att köras av Gerd Mello från Tyskland. Med startnummer 2 har vi den första svensken, Sven-Olov Hansson med Ford T Pickup 1920. Från Norge kommer bara en deltagare och det är Arild Borg med Chevrolet Superior Touring 1925, startnumret är 3.

Bentleys av olika årgångar är väl representerat i rallyt, äldst bland dessa är start nummer 4, en 3-Litre Speed Model från 1926 med förare Eberhard Blumenstock, Tyskland. Ytterligare en Vintage-Bentley finns med i startfältet, det är svensken Anders Tysk med 4½-Litre 1928, startnumret är 9.

En av de som får resa längst för att komma till start är John Shellard från Australien. Hans Lancia Lambda 1926 har startnummer 5.Startnummer 6 är Roland Bengtsson med Chevrolet Cabriolet 1928, som en del kanske minns från påskens stora utställning i Elmia. Rudolf Goetz från Tyskland kommer att ratta en Opel 8/40 PS från 1928 och starnumret är 7.

Tre A-Fordar, Tudor 1928, Roadster 1929 och 1930, kommer att komma från Tjeckien och Tyskland. Från Tyskland kommer även Heinz-Bruno Hecker med startnummer 11, en Marmon Big 8 Sedan 1930.

Sist ut bland bilarna inom Mässing & Nickels 1931-gräns är en Morgan Aero Sports 1931, alltså en trehjuling. Den ska rattas av Sveriges egen Picko Troberg. Förhoppningsvis är startnummer 13 inget otursnummer för Picko!

Resten av startfältet är förstås intressant det också, tyngdpunkten verkar ligga på lyx- och sportbilar men det finns även ett par enklare vardagsbilar.

(2011-06-14)

Rallyprogrammet skickades som bilaga till AHK-Bulletin nr 305. Prenumeranter på tidningen Nostalgia har även fått programmet.


 

 

 

 


Nedan: Rallyts äldsta bil kommer att vara denna Hudson modell 33 Mile-A-Minute Roadster 1912. Startnumret är självklart 1 och bilen kommer att köras av Gerd Mello från Tyskland. Bild från Internet.


Bugattisektionen ordnade nordiskt möte

 

AHK:s Bugattisektion brukar årligen arrangera en träff med namnet ”Det våras för Bugatti”. I år hade det utvidgas till ett flerdagars arrangemang där även Bugatti-bilar från de övriga nordiska grannländerna fick deltaga. Det hela ägde rum det första veckoslutet i juni och Köping var något av en bas och utgångspunkt för olika utflykter osv. På bilmuseet i Köping finns flera Bugatti-bilar ingående i Bertil Lindblads stiftelse, och dessa bilar passade man på att lufta. Bilderna är tagna vid Skantzen i Hallstahammar i samband med ett uppehåll under söndagen.

(2011-06-11)

Vid Skantzen i Hallstahammar gjordes ett stopp under söndagen. Först i kön står Per-Olof Håkansons typ 43 1929.

En av de norska bilarna var denna typ 23 Brescia från 1925 som ägs av Arild Staver.

Typ 44 1928 utsläppt från Köpings bilmuseum där den normalt kan beskådas. Denna bil ägdes av Bertil Lindblad i många år och först använde han den som bruksbil.


Gotländsk Selve i Classic Motor

 

Den som följer med och läser Classic Motor vet säkert att chefredaktören Thomas Sjölund brukar semestra på Gotland. Men trots semester brukar viss tid ägnas åt reportage till tidningen. Det senaste resultatet av detta är en fin artikel i nummer 6-2011 om en Selve från 1920.

Det är den vit-svarta bil som Rolf Harlevi räddade i mitten av 1960-talet och som efter en drygt 20 år lång renovering stod klar 1985. Många har säkert sett bilen på Visby Bilmuseum som drevs av Rolf i många år. Det har relativt nyligen stängt för gått, men enligt artikeln kommer Rolf att behålla Selven. Just denna bil har gotländsk historia, först ägdes den av en källarmästare på Hemse Hotell och bilen hade då registreringsnummer I144.

Selve är en mycket ovanlig bil, men en likadan bil ägs faktiskt av en Västeråsare.  Märkligt nog ska det nyligen även ha dykt upp två Selve-motorer i Sverige. (2011-06-10)


17 vintage Bentleys besöker Sverige

 

17 stycken Bentleys tillverkade mellan 1923 och 1931 kommer att gästa vårt land under de första veckorna i juli. De kommer att deltaga i något som kallas för Bentley Rally Sweden 2011 och bakom det arrangemanget står Sarah och Ulf Smith.

Rallyts inleds den 3 juli med att bilarna anländer till Malmö, 15 av bilarna kommer att komma från Storbritannien medan två ansluter från Tyskland. I Malmö kommer besök att göras vid Förenade Bil som även har en 4½-liters Bentley i samlingarna.

De följande två dagarna kommer stopp att göras vid Kosta Boda, Orrefors, Andrémuseet i Gränna och Björnsnäs Slott. Mellan den 5-9 juli kommer Thoresta Herrgård vid Bro Bålsta Golfbana att fungera som bas. Därifrån kommer man att göra dagliga utflykter till olika sevärdheter i Mälardalen. Den 6 juli står bland annat Tidö Slott och bilmuseet i Köping på programmet. Den 7 juli är det Skokloster Slott som gäller och den 8 juli blir det Härjarö och Sigtuna.

Höjdpunkten lär bli Vintage Bentley Race, en hastighetstävling på Erikssunds travbana lördagen den 8 juli. Tävlingen går så till att bilarna startar på var sin långsida och kör tre varv på snabbast tid en utslagstävling. Efter racet förflyttas rallyt sin bas till Stockholm och Lydmar Hotell på Blasieholmen.

Den 10 juli kommer bilarna att visats upp för allmänheten i Stockholm. Den 11 juli kommer man köra i Stockholms skärgård och besöka MC-Collection i Sollentuna. Dagen därpå kommer det att bli kortegekörning längs Strandvägen och bilarna kommer sedan att parkeras längs Strandvägskajen medan deltagarna intar avslutningsmiddag på Grand Hotell. Rallyt avslutas sedan den 13 juli.

Så här många ”riktiga” Bentleys har aldrig tidigare kunnat beskådas på en och samma gång i Sverige. De 17 bilarna är fördelade på 2 st 3-liters, 11 st 4½-liters, 3 st Speed Six och 1 st 8-liters. Mer information om rallyt kan läsas i följande nedladdbara pdf-fil. (2011-06-08/09)

 

 

 

 

 

Det är Bentleys liknande denna 4½-liters från 1929 som kommer att besöka Sverige mellan 3-13 juli.


Snart säljs resten av Jan Westas samling

 

På ett par auktioner under våren har delar av Jan Westas samling sålts på auktioner. I mars rörde det sig om en Scania-Vabis personbil och en Volvo LV60 lastbil. På Stockholms Auktionsverks kvalitetsauktion i maj såldes en hel del antikviteter från Westas samling. Enligt uppgift har även gods skickats till Tyskland för försäljning.

Men det finns fortfarande mycket kvar i Äppelbo där Jan bodde tills han dog för två år sedan, 77 år gammal. Dessa ”rester” kommer att säljas vid en stor auktion i Äppelbo den 2 juli.

Roland ”RP” Pettersson från Roland Pettersson Bil AB kommer att hålla i auktionen. Han är välkänd inom hobbyn, inte minst från Classic Car Week i Rättvik. Detta gör att man kan se fram emot en intressant och välordnad auktion. Mer information finns på företagets hemsida och flera hundra bilder på föremålen kan ses HÄR.

Bläddra gärna runt där för att få en inblick av vad som kommer att säljas. När det gäller bil- och motorcykelrelaterade saker verkar det finnas mycket från 1910- och 20-talen. Exempelvis kylare till Scania-Vabis, Loreley, Citroen, Thulin, T-Ford och en mängd motorer, bland annat till Tidaholm och De Dion-Bouton. För motorcykelrenoverare finns till exempel tank till både EBE och Husqvarna Moto-Reve. En Volvo ÖV4 som är under renovering tillhör de mer eller mindre kompletta bilarna som kommer att säljas.

Förutom fordonsdelar kommer en mängd gamla telefoner, radioapparater, möbler och bruksföremål att säljas. Den här auktionen kommer säkerligen att locka många inom Mässing & Nickel då det är väldans sällsynt att det kommer ut så här mycket gamla fordonsdelar på marknaden på ett enda tillfälle. Förhoppningsvis kommer delarna att göra att flera renoveringar runt om i landet kan ta ny fart och kanske slutföras. Bilderna här intill kommer från auktionsfirmans hemsida.

(2011-06-07)

Tank till Husqvarna Moto-Reve.

 

 

Motor till Tidaholm.

En del av alla mässingkylare.

Stålekerhjul och kaross.

Kylare mm. till Panhard-Levassor.

   

                                      © 2011 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se