Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter juni 2014
 

Myrbergsrallyt i Norberg

 

Norberg i norra Västmanland fick sin första riktiga bilverkstad redan i början av 1910-talet. Då uppförde Frans Albert Myrberg en amerikaninspirerad verkstadsbyggnad. Förutom reparationsarbeten sålde han även bilar och motorcyklar, till exempel Ford och Husqvarna.
Verkstadsbyggnaden revs tyvärr i mitten av 1970-talet. För omkring 25 år sedan kunde emellertid verkstaden återskapas av en förening med namnet Myrbergs Verkstadssällskap. Den nya verkstaden är placerad vid hembygdsområdet Karlberg.
Sedan 1990-talet arrangerar föreningen årligen ett veteranrally, eller veteranrunda kallat "Myrbergsrallyt". Årets rally kördes lördagen före midsommar och till start kom 130 ekipage, huvudsakligen bilar men även en hel del motorcyklar och lastbilar.
Omkring 10 av fordonen hade tillverkningsår som gör att de ryms inom Mässing & Nickels 1931-gräns. Flera av fordonen hade ägare som är medlemmar i Mässing & Nickel.
Rallyrundam som var cirka 11 mil gick till Garpenberg  och tillbaka. Utefter slingan fanns det kontroller med praktiska prov och kunskapsfrågor. Lunchuppehållet gjordes vid Garpenbergs Herrgård där det serverades buffélunch i den vackra miljön.
När det under eftermiddagen var dags för prisutdelning kunde det konstateras att 1:a priset i mc-klassen gick till en medlem i Mässing & Nickel, nämligen Claes Bomark från Stora Skedvi som hade kört en trevlig Super X från 1929.
(2014-06-28)


Den nyuppförda Myrbergs verkstad är placerad vid hembygdsområdet Karlberg i Norberg.

Denna Ford modell T Touring från 1922 såldes ny av firma F.A. Myrberg i Norberg till hemmansägare Axel Hammar i Stjärnvik. Under många år äges bilen av Lasse Svensson i Surahammar, men nu finns den hos Jan Brusling  i Fagersta.

Kent Hansson kom från Järvsö med denna familjeklenod. Det är Chevrolet Capitol AA Touring 1927 som såldes ny av Bil Lönnbergs i Hudiksvall till Jonas Hansson. Nästa ägare blev Kents far Gunnar Hansson.

 

Längs rallyrutten gjordes ett antal vid stopp vid kontroller. Här är det Claes Bomark från Stora Skedvi som parkerat sin Super X med trevlig sidvagn. Maskinen som är från 1929 var rallyts äldsta motorcykel. Senare under dagen kunde Claes hämta ut första priset i mc-klassen. Bilen till höger är en Packard 733 Standard Eight Convertible från 1930 som ägs av Sune Hanses, Västerås. Både Claes och Sune är medlemmar i Mässing & Nickel.

 

Myrbergs Verkstadssällskap äger flera fordon. I år använde man sin för tillfället enögda lastbil som föråkare. Det är en Chevrolet series M från 1925 som efter ett brokigt liv renoverats av föreningen.

Flera A-Fordar deltog i rallyt, Kirsti Andersson hade anmält den här 4-dörrars bilen från 1930. Enligt Transportsstyrelsen ägs bilen av Henrik Andersson från Borlänge.

 

Helmer Forsgren från By Kyrkby hade startnummer 99 på sin Chevrolet Independence AE Coach 1931. Här pågår det samtal med besättningen i Overland modell 91 Touring 1924 som tillhör Torsångs Motormuseum.

 

Verkstadssällskapet hade ställt ut sina tvåhjulingar. Det här är en Husqvarna modell 20 på 175 cc från 1927. Man kan säga att denna så kallade "Kattunge" har hittat hem, för den såldes ny av F.A. Myrberg till målarmätare K.W. Karlsson i Kärrgruvan. Den hade då registreringsnummer U9. Motorcykeln är orenoverad men i mycket gott skick.

Rolf Roger Sundberg från Norberg kom till Myrbergs Verkstad med sin Ariel från 1929. Det är ytterligare ett exempel på ett fordon i orört skick, vilket tycks uppskattas mer och mer. Motorcykeln kördes troligen inte i rallyt, utan visades bara upp vid start- och målplatsen.

 

Ingvar Johansson från Fagersta kom till start med denna, åtminstone till det yttre, orörda Graham Standard Six 4-dörrars Sedan från 1930. Efter resultaträkningen blev det en 30:e plats i bilklassen som hade 112 startande ekipage.


 

Premiär för Knutstorp Revival

 

Helgen 24-25 maj var det premiär för nytt motorhistoriskt evenemang, nämligen Knutstorp Revival i Skåne. Som förebild hade arrangörerna, med Picko Troberg i spetsen, det populära Goodwood Revival i Storbritannien. Såldes hade man försökt kopiera en del av detta koncept, bland uppmanades besökarna komma klädda i tidstypiska kläder. Nu var det inget absolut krav för att komma in på evenemanget, men för att vara första gången måste man säga att många hade ansträngt sig när det gällde utstyrseln.
Helgens huvudaktivitet var historisk racing med deltagare från både Sverige och Danmark. Totalt rörde det sig om omkring 300 bilar, fördelade på ett flertal tävlingsklassar. Detta stora antal startande ska vara rekord när det gäller historisk racing Sverige.
Det sades även vara rekord för förkrigsklassen, till Knutstorp hade det kommit ett 30-tal sport- och racerbilar från 1920- och 30-talen. Det kan mycket väl vara sant, och inte ens när det begav sig för 80 år sedan kunde man få se så många bilar av den här typen i Sverige. 
I förkrigsklassen dominerade märket Bugatti med hela 9 vagnar, även detta måste vara ett rekord för historisk racing i Sverige. Men förutom Bugattibilarna kunde man i förkrigsklassen se märken som exempelvis Alfa Romeo, Lea-Francis, Riley och M.G.
Premiärarrangemanget var så pass lyckat att Knutstorp Revival gissningsvis kommer tillbaka nästa år, och då ytterligare förfinat när det gäller till exempel kringaktiviteter.
(2014-06-20)


Troligen inget fordon för racerbanan, men ett trevligt inslag på den separata samlarfordonsparkeringen. Lastbilen med registreringsnummer PNX041 är en Ford modell AA från 1931 som är registrerad på Containerservice AB.

Bertil Lindblad köpte denna Bugatti typ 35B, chassinummer 4922 från 1929, i början av 1950-talet och under samma årtionde lät han renovera bilen. Den ingår numera i Bertil Lindblads stiftelse, som för ett par år sedan lät bilen genomgå en ny renovering till fullt körklart skick. För en tid sedan fick bilen en uppsättning nya däck och därför kan nu bilen köras och visas på motorbanor. 

Michael Byström ställde upp med sin Bugatti typ 35C, chassinummer 4918 från 1928. Bilen såldes ny i Ungern och kom att tävlingsköras av prins Antal Esterházy som lyckades nå fina framgångar med ett flertal pallplaceringar.

 

Märket Bugatti var representerat med hela 9 bilar (inte 11 som andra källor anger). Här står förarna vid sina bilar av typerna 35, 37 40 och 51. Frågan är om det någon gång tidigare har samlats så många Bugattibilar i Sverige, undantaget rena Bugattirallyn?

 

Rune Möller från Kolbäck ägde och körde denna Lea-Francis Hyper Sports 1928 under många år. Nu har bilen sålts till Danmark och under Knutstorp Revival rattades bilen av den nya ägaren.  

Merparten av förkrigsbilarna hade europeiskt ursprung, men ett undantag var denna Miller Boyle Special från 1930. Bilen ägs och kördes av Johnny Karlsson.

 

Knutstorp Revival lockade ett 30-tal sport- och racerbilar av förkrigsmodell. Detta ska vara svenskt rekord när det gäller historisk racing, och inte ens när det begav sig på 1930-talet kunde man se så många bilar av den typen. Här har bilarnas förare kört fram sina bilar så att fotografer kunde dokumentera tillfället.

 

Mässing & Nickelmedlemmen Lars Hågeman från Trelleborg äger denna Morgan Super Aero i racerutförande. Tillverkningsåret är 1930, men motorn är några år nyare. 

Märket M.G. var också välrepresenterat bland förkrigsbilarna, men de flesta var tillverkade efter Mässing & Nickels 1931-gräns. Den rödsvarta bilen är en M-type Midget från 1930 som ägs av Roger Landén, Lidköping.

 

Italiensk och franskt på rad. Först Roland Fröjds Alfa Romeo 6C1750 GS från 1930. Bakom står Peter Berings Delage DISS Sports Tourer från 1925. Denna danskägda bil kommer åter att gästa Skåne om omkring en månad, Peter kommer nämligen att ratta bilen under Styrkeprovet.

 

På Knutstop Revival fanns det en separat samlarbils-parkering med uppskattningsvis några hundra bilar, huvudsakligen med sportig karaktär. Till de äldsta bilarna hörde denna Ford modell A 55A Tudor Sedan från 1928.

Flera motormuseer var på plats och visade upp smakprov från sina samlingar. Från Autoseum och Nisse Nilsson Collection kom denna Austin Seven från 1929 i Gordon England Cup-utförande.

 

Startfältet för förkrigsbilarna innehöll två exemplar av Rileys Brooklands modell. Den gröna bilen är Roland Haraldssons 29:a som ursprungligen ingick i fabrikens team vid Irlands GP på Phoenix Park 1929. Efter Rileyn väntar Jan Hansson med Bugatti typ 35B 1929.

 

Evenemanget dominerades av bilar i olika former, men några motorcyklar kunde också beskådas, som denna Norton CS1 500 cc 1928, ägd av Mässing & Nickelmedlemmen Johan Lundgren, Furulund.

En annan motorcykel med samma tillverkningsår, 1928, var denna Indian Super Scout, ägare är Hans Olle Gunnesson, Laholm.


Nyheter på Arvika Fordonsmuseum

 

Arvika Fordonsmuseum försöker man regelbundet att förnya sin utställning. Inför den här säsongen har man fått låna in två intressanta bilar från Tekniska museet i Stockholm.
Den ena bilen är en Detroit Electric från 1915, alltså en elbil med farmor Anka-utseende.  Den har tidigare varit utlånad till andra museer, bland annat Teknikhistoriska samlingarna i Köping, men bilen har sannolikt aldrig tidigare varit i Värmland.
På museet har man parat ihop elbilen med en Stanley Steamer från 1924 och besökande skolklasser kan nu få en välbehövlig historielektion om alternativa drivmedel i fordonsbranschen och att ingenting är nytt under solen.
Den andra bilen är Thulin Phaeton från 1924. Det är en av de sista tillverkade av TEVE förvaltningsbolaget som verkade en tid efter att moderbolaget kursade. Bilen har en intressant Värmlandshistoria. Den såldes ny i Säffle av Thulinhandlaren Torsten Olsson och fanns i samhället fram till andra världskriget, då den donerades till Tekniska museet. Det torde vara första gången på nästan 75 år som Thulin-bilen är tillbaka i Värmland.
(2014-06-11)


100-årig Scania-Vabis typ I blev charmvinnare

 

Gärdesloppet eller Prins Bertil Memorial är ett väletablerat evenemang för äldre fordon som årligen arrangeras på Djurgården i Stockholm. Det är nu 20 år sedan man arrangerade Gärdesloppet för första gången, och sedan 1995 håller man huvudsakligen till på Biskopsudden på södra Djurgården.
De första åren var evenemanget öppet endast för förkrigsbilar, och efter något år införde man en rullande 50-års gräns. Detta gav evenemanget en särskild prägel, men som tyvärr försvunnit då denna åldersgräns tycks ha tagits bort. Numera domineras deltagarlistan av efterkrigsbilar, med årgångar ända fram till 80- och 90-talen.
Antalet föranmälda bilar till och med 1931 uppgick i år till omkring 40 stycken, och utgjorde omkring 10% av det totala startfältet, när årets evenemang arrangerades den 18 maj. Som vanligt dominerade A-Fordarna bland fordonen före 1931, men märken som exempelvis Fiat, Dodge, Oakland och Bugatti var representerade bland de äldsta bilarna.
Med detta som bakgrund är det glädjande att första priset i Concours De Charme-tävlingen tilldelades en 100-årig bil, en Scania-Vabis 1914 som varit i samma familjs ägo hela tiden.
Nästa års Prins Bertil Memorial blir den 31 maj 2015, man börjar att ta emot anmälningar i januari.
(2014-06-04)


Kappkörningstävlingens äldsta bilar, de i Vintageklassen, lämnar depån för att köra fram till start. Först kommer Andreas Arrgård med Bugatti typ 43 1928 och följs av Filip Håkanson med Bugatti typ 37A 1929.

För 100 år sedan hämtade provinsialläkaren A.G. Nyblin i Gnesta denna Scania-Vabis typ I vid fabriken i Södertälje. Bilen registrerades första gången den 6 november 1914 och tilldelades då igenkänningsmärke A3210. Efter registeromläggningen 1916 blev numret D43. När läkaren avled 1923 övertogs bilen av sonen Sigvard som kom att använda bilen i många år, först som bruksbil och sedan som veteranbil under 50-, 60- och 70-talen. Många har troligen sett bilen på Scanias museum i Södertälje, men lagom till 100 års jubileet plockades bilen ut för att visas upp i samband med Prins Bertil Memorial. Bilen ägs nu Monica Hägglund som utgör 3:e generationen, men i bilen fanns även representanter för 4:e och 5:e generationerna, så bilen kommer sannolikt även fortsättningsvis att vara en släktklenod. Det trevliga ekipaget belönades med 1:a priset i Concours De Charme-tävlingen som anordnades av tidningen Nostalgia Magazine.

 

Filip Håkanson körde en av tävlingens tre Bugatti-bilar. Bilen är en typ 37A från 1929, dvs. den 4-cylindriga 1,5-liters modellen med kompressor. 

Peter Enoksson körde Austin Seven Ulster 1930 i Gärdesloppets Vintageklass.

 

I år besöktes evenemanget av flera ekipage från Åland, bland annat dessa T-Fordar. Enligt deltagarförteckningen är det en 26:a ägd av Göran Johansson och en 22:a ägd av Roland Johansson.

 

Ytterligare ett ekipage från Åland. Gustaf Sauren äger denna Oakland All American Cabriolet från 1928

Per Westerberg deltog med en av evenemangets äldsta bilar, Chenard & Walcker T-2 från 1913. Senare i sommar ska Per ratta samma bil i Styrkeprovet.

 

A-Fordarna brukar dominera stort bland förkrigsbilarna, så var fallet även i år. Bland annat sågs dessa bilar från 1930 och 1931. Roadstern ägs av Mats Sune Ågren och den täckta Tudorn ägs av Jan Nordström.

 

Arne Eklund deltog med sin Ford modell A 155D Town Sedan från 1930. Här närmar sig ekipaget Biskopsudden efter att ha deltagit i Motorhistorisk färd.

Lena och Alf Karlsson visade upp sin Dodge 4-dörrars Sedan från 1930. Här startar man i den Motorhistoriska färden som ska gå genom de centrala delarna av Stockholm.



 

                                      © 2014 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se