|
Som förr i tiden i
Storvik
Söndagen den 24 maj flyttades Stationsområdet i
Storvik 100 år tillbaka i tiden. Så såg det i
all fall ut några timmar på förmiddagen. Orsaken
var att några ångloksdragna tåg hade stannat
till vid stationen.
Det var
Sveriges Järnvägsmuseum som körde utflykståg för både en svensk och en brittsk
järnvägsförening. Dagen innan hade museet firat
sitt 100 års jubileum och därför passade man på
att lufta några av sina äldsta körbara ånglok.
I Storvik där passagerarna hade uppehåll för
förmiddagsfika pågick olika aktiviteter dagen
till ära. Bland annat visades ett antal
historiska bilar, de flesta från 1920-talet och
ägda av medlemmar i Mässing & Nickel. Denna
fordonsutställning var ett trevligt inslag och
troligen en överraskning för tågresenärerna.
(2015-06-26)
|
Loket "Göta", byggt av Beyer,
Peacock & Co i Manchester 1866, används ytterst
sparsamt. Den här dagen fick dock loket dra tre
ålderdomliga personvagnar, med dörrar på
långsidorna, Gävle-Storvik tur och retur.
|
|
Det
tämligen nyrenoverade ångloket Ka 692 från 1901,
med personvagnar från ungefär samma tid, står
här vid Storviks station. Efter uppehållet för
förmiddagsfika avgick tåget med Ockelbo.
|
|
|
Bo Byman som bor i Storvik
kom med sin engelskbyggda Ford T från 1912, en
bil som han ägt och kört sedan tidigt 1950-tal.
|
Anders Näslund kom från
Hofors med sin Ford modell TT lastbil från 1924.
|
|
|
Leif Holmberg kom från
närbelägna Kungsgården med denna Buick från
1925, en Standard Six Touring som Leif har ägt i
många år.
|
Leif Holmberg äger även denna
Buick, en fyrcylindig modell 35 Touring från
1924.
|
|
Ett antal
historiska bilar,
de flesta från 1920-talet och ägda av medlemmar i
Mässing & Nickel, visades upp vid Storviks
station när Sveriges Järnvägsmueum körde
utflyktståg för flera järnvägsföreningar den 24
maj. Bilen närmast i bild är Carl-Herman
Schneiders Ford modell T Touring 1926.
|
Tjolöholm Classic
Motor
Av de mellan 1200 och 1300 utställda fordonen var
det i vart fall sex som var tillverkade före
år 1931. För två av dessa var det premiär på
Tjolöholm. En Ford modell T 1909 hade fått en
framträdande placering, på en liten gräskulle på
ytan framför själva utställningsområdet.
Intresset från besökarna var mycket stort.
Fotografen (Peo Flinck) fick vänta på rätt
tillfälle varje gång han ville ha en bild där
bilen inte skymdes av intresserade. Denna T‑Ford
är den enda kvarvarande av de tio-tolv som
importerades till Sverige år 1909 av Gjestvangs
i Stockholm och som är i trafik.
Roy köpte grunden till bilen redan år 1975.
Merparten av de delar som saknades köpte han
år 1984. Hösten 2009 började han det stora
restaureringsarbetet, som pågick fram till
mitten av juli 2012. Den besiktigades utan
anmärkning, med dispens för belysningen som
åstadkoms av acetylengas (karbidljus).
Bilen har deltagit i Styrkeproven 2012 och 2014.
Bilen är omnämnd i boken ”När bilarna kom till
Värmland - Bilismen och bilarna 1905‑1930” av
Kent Ekberg. Motorns cylindervolym är 2,8 liter.
Effekten är 22 hk. Den är mycket lättstartad och
låter utmärkt. Roy startade motorn vid några
tillfällen, och då samlades stora skaror runt
bilen.
S151 var det registreringsnummer
("igenkänningsmärke) som bilen fick år 1916 vid
omläggningen av fordonsregistret. Från början
hade den nummer S7.
En annan bil som gjorde sin debut på Tjolöholm
var en Rugby M2 Touring från 1928. Rugby var ett
bilmärke som tillverkades av Durant Motors åren
1923‑1931, som exportmodeller av märkena Star
och Durant. Rugby M2 tillverkades i 7 exemplar.
Den bygger i allt väsentligt på Star M2 från
samma år.
Denna bil är en av de tre kända exemplar som
finns kvar i världen. Bilen såldes ny i Norge,
och importerades till Sverige på 50‑talet. Bilen
köptes år 2014 av Bengt‑Arne Johansson i
Halmstad och hans son Patrik. Sätena kläddes om
för många år sedan, strålkastarna byttes vid
något tillfälle, men i övrigt är bilen i
huvudsak orenoverad. Den är körbar, men ägarna
planerar inte någon längre tur förrän däcken
från 1939‑40 har bytts ut mot nya. Bengt-Arne
och Patrik dessutom nyligen startat en
firma, Hallands Veteranbilsreparationer.
På Tjolöholm fanns också några bilar som varit med vid
tidigare tillfällen.
Jag
deltog själv i år med min 1922 Chevrolet 490 Touring.
Den omfattande reparationen och renoveringen av
kardanaxel, bakaxel, bromsar m.m. blev klar i
juli 2014, och sedan dess har den rullat fint
drygt 120 mil.
Text: Per-Åke Larsson. Foto: Peo Flinck
(2015-06-23)
|
Roy Nytomts Ford modell T
Touring 1909 hade fått en framträdande placering
framför själva utställningsområdet.
Ägaren Roy Nytomt intervjuas.
|
|
|
|
|
Bengt‑Arne och Patrik Johansson premiärvisade sin
ovanliga Rugby Touring från 1928. Det är en i
huvudsak orenoverad bil som importerades till
Sverige på 1950-talet.
|
|
|
Det här är en Chevrolet
Independence AE Coach 1931 som ställdes ut av
Göran Westergren
|
Staffan Karlsson ställde ut
sin Buick 29-49 7-sits Touring från 1929.
|
|
Per-Åke Larsson som skrivit
texten om "Tjolöholm Classic Motor" ställde ut
sin Chevrolet 490 Touring 1922 som nu åter
rullar efter diverse reparationer. |
Ford TT 1922
Roger Andersson som är medlem i M&N har efter
sex år fått sin lastbil färdig och besiktigad.
Den är helrenoverad och Roger som är snickare
har gjort allt träarbete själv.
Bilen kommer ursprungligen från Lit i Jämtland
med registreringsnummer Z748. Den är en Ford TT
med 20 hk och skruvkardan så den är långsammare
än Model T. Man kan press upp den i
topphastigheten 40 km/h, men den går bättre om
man nöjer sig med cirka 30 km/h.
Ursprungligen registrerades den som lastbil men
kompletterades med bänkar och besiktigades för
personbefordran. Nu har den blivit
registreringsbesiktigad av en mycket trevlig
besiktningsman på Svensk Bilprovning i Fyrislund,
Uppsala.
Chassi- eller ramnummer krävs
numera för att få ett fordon godkänt. Vid
sökningen i fordonsregistret blev det ingen
träff på motornummer eller instansat ramnummer.
Därför godkändes bilen och erhöll nya små
skyltar med ett nytt registreringsnummer. Även
den efterföljande kontrollbesiktningen gick bra.
Premiärturen skedde på Gärdesloppet i år.
Foto & textunderlag: Pelle Lundström,
textbearbetning: Gunnar Geijer (2015-06-18)
|
|
|
Kungsrallyt i
Kungsbacka 2015
På Kristi Himmelfärdsdag, den 14 maj, kördes den 37:e upplagan av
”Kungsrallyt”. Det ordnas traditionsenligt av
MCV Kungsbacka, och ska alltså inte förväxlas
med Svenska Kungsrallyt på Öland. I startfältet
med cirka 125 motorcyklar fanns sex som var
tillverkade år 1931 eller tidigare.
Rallykommitténs pris gick till Bengt Malmsten,
Simlångsdalen, som körde sin Rex R 147 av 1925
års modell.
När Bengt köpte den år 2010 var skicket
bedrövligt. Några reservdelar följde med, men
det saknades en hel del som Bengt har fått
tillverka.
Motorcykeln tillverkades av Rex i Halmstad
mellan 1924-1928 Den vägde mindre än 50 kg, så
man behövde inte ha varken körkort eller
trafikförsäkring. Det bidrog till att många
köpte den och att försäljningen var stor över
hela landet. På grund av för många olyckor med
ovana körkortslösa förare ändrade myndigheterna
lagen så från hösten 1927 blev det krav på
körkort och trafikförsäkring. Det bidrog till
att försäljningen stannade av.
Från början såldes den bara som remdriven vilket
modell R står för. Motorn var en Villiers
2-taktare på 147 cc och 3 ½ hk. Topphastigheten
var uppåt 60 km/tim. Man kunde välja mellan en
modell med tvåväxlad låda eller en oväxlad.
Broms fanns bara på bakhjulet. Bromspedalen på
vänster sida påverkade en kilklots som bromsar
inne i kilremshjulet på bakhjulet. Bengt har
satt in en bromstruma från en militärcykel fram.
Bengt deltog bland annat i det internationella
Wind Mill-rallyt i Husqvarna år 2014.
I Kungsrallyt deltog även Henry Svensson med sin
1929 FN M 79, 350 cc, med Berit Törner som
passagerare.
Jag som har skrivit dessa rader deltog med min
1929 Husqvarna Mod 30, 248 cc. Den startar
oftast på första kicken, men inte när jag skulle
rulla iväg från starten. Jag misstänker att jag
flödade för lite, med tanke på att även
förgasaren blivit varm och mycket bränsle hade
avdunstat. Jag gav upp kickandet, och sparkade
mig fram. Lite genant, men när jag rullat
tio-femton meter startade den lätt, som vanligt.
PO Flinck fångade förloppet i dessa tre bilder.
Text Per-Åke Larsson, Foto: Peo Flinck och Bengt
Malmsten
(2015-06-05)
|
Bilderna i högerspalten visar
Bengt Malmstens Rex från 1925, som den ser ut i
dag och skicket innan renoveringen påbörjades.
|
|
|
Per-Åke Larsson rullar igång
sin Husqvarna 248 cc från 1929.
|
Henry Svensson och Berit
Törner deltog med denna FN från 1929.
|
|