Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter juni 2015

Som förr i tiden i Storvik

 

Söndagen den 24 maj flyttades Stationsområdet i Storvik 100 år tillbaka i tiden. Så såg det i all fall ut några timmar på förmiddagen. Orsaken var att några ångloksdragna tåg hade stannat till vid stationen.
Det var Sveriges Järnvägsmuseum som körde utflykståg för både en svensk och en brittsk järnvägsförening. Dagen innan hade museet firat sitt 100 års jubileum och därför passade man på att lufta några av sina äldsta körbara ånglok.
I Storvik där passagerarna hade uppehåll för förmiddagsfika pågick olika aktiviteter dagen till ära. Bland annat visades ett antal historiska bilar, de flesta från 1920-talet och ägda av medlemmar i Mässing & Nickel. Denna fordonsutställning var ett trevligt inslag och troligen en överraskning för tågresenärerna.

(2015-06-26)

Loket "Göta", byggt av Beyer, Peacock & Co i Manchester 1866, används ytterst sparsamt. Den här dagen fick dock loket dra tre ålderdomliga personvagnar, med dörrar på långsidorna, Gävle-Storvik tur och retur.

Det tämligen nyrenoverade ångloket Ka 692 från 1901, med personvagnar från ungefär samma tid, står här vid Storviks station. Efter uppehållet för förmiddagsfika avgick tåget med Ockelbo.

 

Bo Byman som bor i Storvik kom med sin engelskbyggda Ford T från 1912, en bil som han ägt och kört sedan tidigt 1950-tal.

Anders Näslund kom från Hofors med sin Ford modell TT lastbil från 1924.

 

Leif Holmberg kom från närbelägna Kungsgården med denna Buick från 1925, en Standard Six Touring som Leif har ägt i många år.

Leif Holmberg äger även denna Buick, en fyrcylindig modell 35 Touring från 1924.

 

 

Ett antal historiska bilar, de flesta från 1920-talet och ägda av medlemmar i Mässing & Nickel, visades upp vid Storviks station när Sveriges Järnvägsmueum körde utflyktståg för flera järnvägsföreningar den 24 maj. Bilen närmast i bild är Carl-Herman Schneiders Ford modell T Touring 1926.

 


Tjolöholm Classic Motor

 

Av de mellan 1200 och 1300 utställda fordonen var det i vart fall sex som var tillverkade före år 1931. För två av dessa var det premiär på Tjolöholm. En Ford modell T 1909 hade fått en framträdande placering, på en liten gräskulle på ytan framför själva utställningsområdet.
Intresset från besökarna var mycket stort. Fotografen (Peo Flinck) fick vänta på rätt tillfälle varje gång han ville ha en bild där bilen inte skymdes av intresserade. Denna T‑Ford är den enda kvarvarande av de tio-tolv som importerades till Sverige år 1909 av Gjestvangs i Stockholm och som är i trafik.
Roy köpte grunden till bilen redan år 1975. Merparten av de delar som saknades köpte han år 1984. Hösten 2009 började han det stora restaureringsarbetet, som pågick fram till mitten av juli 2012. Den besiktigades utan anmärkning, med dispens för belysningen som åstadkoms av acetylengas (karbidljus).
Bilen har deltagit i Styrkeproven 2012 och 2014. Bilen är omnämnd i boken ”När bilarna kom till Värmland - Bilismen och bilarna 1905‑1930” av Kent Ekberg. Motorns cylindervolym är 2,8 liter. Effekten är 22 hk. Den är mycket lättstartad och låter utmärkt. Roy startade motorn vid några tillfällen, och då samlades stora skaror runt bilen.
S151 var det registreringsnummer ("igenkänningsmärke) som bilen fick år 1916 vid omläggningen av fordonsregistret. Från början hade den nummer S7.
En annan bil som gjorde sin debut på Tjolöholm var en Rugby M2 Touring från 1928. Rugby var ett bilmärke som tillverkades av Durant Motors åren 1923‑1931, som exportmodeller av märkena Star och Durant. Rugby M2 tillverkades i 7 exemplar. Den bygger i allt väsentligt på Star M2 från samma år.
Denna bil är en av de tre kända exemplar som finns kvar i världen. Bilen såldes ny i Norge, och importerades till Sverige på 50‑talet. Bilen köptes år 2014 av Bengt‑Arne Johansson i Halmstad och hans son Patrik. Sätena kläddes om för många år sedan, strålkastarna byttes vid något tillfälle, men i övrigt är bilen i huvudsak orenoverad. Den är körbar, men ägarna planerar inte någon längre tur förrän däcken från 1939‑40 har bytts ut mot nya. Bengt-Arne och Patrik dessutom nyligen  startat en firma, Hallands Veteranbilsreparationer.
På Tjolöholm fanns också några bilar som varit med vid tidigare tillfällen. Jag deltog själv i år med min 1922 Chevrolet 490 Touring. Den omfattande reparationen och renoveringen av kardanaxel, bakaxel, bromsar m.m. blev klar i juli 2014, och sedan dess har den rullat fint drygt 120 mil.
Text: Per-Åke Larsson. Foto: Peo Flinck
(2015-06-23)

Roy Nytomts Ford modell T Touring 1909 hade fått en framträdande placering framför själva utställningsområdet.

 

Ägaren Roy Nytomt intervjuas.

 

 

 

Bengt‑Arne och Patrik Johansson premiärvisade sin ovanliga Rugby Touring från 1928. Det är en i huvudsak orenoverad bil som importerades till Sverige på 1950-talet.

 

 

Det här är en Chevrolet Independence AE Coach 1931 som ställdes ut av Göran Westergren

Staffan Karlsson ställde ut sin Buick 29-49 7-sits Touring från 1929.

 

Per-Åke Larsson som skrivit texten om "Tjolöholm Classic Motor" ställde ut sin Chevrolet 490 Touring 1922 som nu åter rullar efter diverse reparationer.

Ford TT 1922

 

Roger Andersson som är medlem i M&N har efter sex år fått sin lastbil färdig och besiktigad. Den är helrenoverad och Roger som är snickare har gjort allt träarbete själv.
Bilen kommer ursprungligen från Lit i Jämtland med registreringsnummer Z748. Den är en Ford TT med 20 hk och skruvkardan så den är långsammare än Model T. Man kan press upp den i topphastigheten 40 km/h, men den går bättre om man nöjer sig med cirka 30 km/h.
Ursprungligen registrerades den som lastbil men kompletterades med bänkar och besiktigades för personbefordran. Nu har den blivit registreringsbesiktigad av en mycket trevlig besiktningsman på Svensk Bilprovning i Fyrislund, Uppsala.
Chassi- eller ramnummer krävs numera för att få ett fordon godkänt. Vid sökningen i fordonsregistret blev det ingen träff på motornummer eller instansat ramnummer. Därför godkändes bilen och erhöll nya små skyltar med ett nytt registreringsnummer. Även den efterföljande kontrollbesiktningen gick bra. Premiärturen skedde på Gärdesloppet i år.

Foto & textunderlag: Pelle Lundström, textbearbetning: Gunnar Geijer (2015-06-18)

 


Kungsrallyt i Kungsbacka 2015

 

På Kristi Himmelfärdsdag, den 14 maj, kördes den 37:e upplagan av ”Kungsrallyt”. Det ordnas traditionsenligt av MCV Kungsbacka, och ska alltså inte förväxlas med Svenska Kungsrallyt på Öland. I startfältet med cirka 125 motorcyklar fanns sex som var tillverkade år 1931 eller tidigare.
Rallykommitténs pris gick till Bengt Malmsten, Simlångsdalen, som körde sin Rex R 147 av 1925 års modell.
När Bengt köpte den år 2010 var skicket bedrövligt. Några reservdelar följde med, men det saknades en hel del som Bengt har fått tillverka.
Motorcykeln tillverkades av Rex i Halmstad mellan 1924-1928 Den vägde mindre än 50 kg, så man behövde inte ha varken körkort eller trafikförsäkring. Det bidrog till att många köpte den och att försäljningen var stor över hela landet. På grund av för många olyckor med ovana körkortslösa förare ändrade myndigheterna lagen så från hösten 1927 blev det krav på körkort och trafikförsäkring. Det bidrog till att försäljningen stannade av.
Från början såldes den bara som remdriven vilket modell R står för. Motorn var en Villiers 2-taktare på 147 cc och 3 ½ hk. Topphastigheten var uppåt 60 km/tim. Man kunde välja mellan en modell med tvåväxlad låda eller en oväxlad. Broms fanns bara på bakhjulet. Bromspedalen på vänster sida påverkade en kilklots som bromsar inne i kilremshjulet på bakhjulet. Bengt har satt in en bromstruma från en militärcykel fram.
Bengt deltog bland annat i det internationella Wind Mill-rallyt i Husqvarna år 2014.
I Kungsrallyt deltog även Henry Svensson med sin 1929 FN M 79, 350 cc, med Berit Törner som passagerare.
Jag som har skrivit dessa rader deltog med min 1929 Husqvarna Mod 30, 248 cc. Den startar oftast på första kicken, men inte när jag skulle rulla iväg från starten. Jag misstänker att jag flödade för lite, med tanke på att även förgasaren blivit varm och mycket bränsle hade avdunstat. Jag gav upp kickandet, och sparkade mig fram. Lite genant, men när jag rullat tio-femton meter startade den lätt, som vanligt. PO Flinck fångade förloppet i dessa tre bilder
.

Text Per-Åke Larsson, Foto: Peo Flinck och Bengt Malmsten
(2015-06-05)

 

 

Bilderna i högerspalten visar Bengt Malmstens Rex från 1925, som den ser ut i dag och skicket innan renoveringen påbörjades.

Per-Åke Larsson rullar igång sin Husqvarna 248 cc från 1929.

Henry Svensson och Berit Törner deltog med denna FN från 1929.



 

                                      © 2015 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se