|
Mässingsträffen 2019
Traditionsenligt hölls årets Mässingsträff helgen efter midsommar, den 30:e
juni. Dagen startades hos Stefan Edlund i Sköldinge, där sjutton ekipage slöt
upp. Där bjöds på frukostmackor och genomgång av dagens körning. Färden gick
sedan i kolonn på småvägar mot Lagmansö, vilket är en herrgård med anor från
1300-talet, och som sedan 1600-talet varit säte för ätten Falkenberg. Per
Westerberg hade sett till att fordonen kunde ställas upp på gården och lunchen
kunde ätas i gräset. Efter lunchen bjöd Matilda Leksell och Lars Öhman på lite
sommarmusik. Därefter delades det som vanligt ut ett "haveripris", vilket inte
såg ut att bli helt lätt då samtliga ekipage tagit sig till slutmålet. Men priset
gick ändå till David Croner som fick lite problem under de sista hundra
metrarna.
Vädret bjöd på solsken och värme hela dagen, och efter lunchuppehållet vid
Lagmansö gick färden tillbaka till Sköldinge där det fanns möjlighet att kika
på Stefans pågående projekt, en amerikansk Cole samt motorn till hans Rochet-Schneider.
(2019-06-30)
|
Bilarna uppställda framför Lagmansö herrgård.
|
Här bjuds på somrig musik av Matilda Leksell och Lars Öhman.
|
Nästa generations deltagare poserar här framför familjen Croners bilar,
brittiska Belsize
och Wolseley-Siddeley. Belsizen är av modell 10/12 HP från 1912 och Wolseleyn är
av modell 14/20 HP från 1909.
|
Per Westerberg deltog med Ballot 2LT 1924. Bilen köptes av Per på marknaden i Reims
2017. Karossen på bilen kommer från Carrosserie Arthur Boulogne och bilen
levererades ur-sprungligen till England.
|
Ända från Skåne kom Olle och Kristina Bergqvist med sin Chevrolet 490 från 1919.
Denna bil hämtades i Hudiksvall och har renoverats av Olle, en renovering som
blev klar 2013.
|
En imponerande rad av fordon stod uppradade vid Lagmansö.
|
Erling Carlsson deltog med sin Ford Modell T från 1911.
|
Familjen Leksell deltog med flera for-don, bland annat MG M-Type 1929.
|
Tekniska museets De Dion-Bouton
Som uppföljning till notisen om Tekniska museets De Dion-Bouton på Gärdesloppet tänkte jag nämna lite om museets nyförvärv.
För ett par år sedan övertog Tekniska museet ett antal föremål från Anders Dahl i Söderköping. Bland dessa ingick fyra fordon tillverkade av De Dion-Bouton, tre bilar och en motorcykel. Samtliga fordon användes ursprungligen i Frankrike och importerades till Sverige från England på 80-talet.
Ett av fordonen är den De Dion-Bouton Typ G från 1901 som synts på flertalet träffar på sistone. De Dion-Bouton Typ D, E
och G var de första fyrhjuliga bilarna från De Dion-Bouton, vilka var en utveckling av den tidigare Quadricyclen. Typ D var den första versionen, som kom 1899. Den hade en 3.5-hästars motor och detta var en av de första bilarna att använda den välkända De Dion-axeln. År 1900 ersattes Typ D av Typ E med uppdaterat bromssystem, som nu verkade på bakhjulen. I november 1900 kom Typ G med en större motor på 4.5 hästkrafter. Det är en bil av denna modell som museet har. Bilen ingår i vad Tekniska museet kallar sin Handling collection, vilket innebär att fordonet är körbart och kan användas för att visas upp. Den är stationerad vid Autoseum i Simrishamn och användes till exempel vid Gärdesloppet tidigare i år. Den har även kört London till Brighton-rallyt i England 2017, och planerar att vara med 2019 igen.
När den inte används står den utställd inne på Autoseum. (Se objektet i Tekniska museets databas: TEKS0057642.)
En av de andra fordonen är enligt museet ursprungligen en De Dion-Bouton Quadricycle från 1898. Den har senare, runt 1902, uppdaterats med en påbyggd kaross, byggd av franska företaget Bailleau. Karossen har en utformning som är mycket lik det utseende De Dion-Bouton introducerade på sina
egna bilar 1902, så förmodligen ville ägaren modernisera den då några år gamla vagnen med kaross av nyare snitt. Även denna bil är stationerad vid Autoseum. (Se objektet i Tekniska museets databas: TEKS0057645.)
Den tredje bilen är en något senare De Dion-Bouton, som uppges vara från 1907. Denna visas, så vitt jag vet, inte upp
någonstans i nuläget. (Se objektet i Tekniska museets databas: TEKS0057643.)
Motorcykeln är en trehjulig De Dion-Bouton Tricycle från 1899 (dock registrerad hos Transportstyrelsen som 1901). Dessa trehjulingar tillverkades från 1897 och var mycket populära. Tekniska museet har till exempel ett ytterligare exemplar som de ägt sedan 30-talet, och det finns även ett par av dessa fordon hos några av våra Mässing&Nickel-medlemmar. Det nyförvärvade exemplaret är i körbart skick och
ingår också i museets Handling collection. Även denna är stationerad vid Autoseum och den
används vid olika evenemang, ofta tillsammans med Typ G-bilen. (Se objektet i Tekniska museets databas: TEKS0057644.)
(2019-06-28) |
De Dion-Bouton Typ G 1901. Dessa modeller hade karosser av typ Vis-à-vis, där passagerarna sitter mittemot föraren. Foto: Peter Häll/Tekniska museet.
|
De Dion-Bouton Quadricycle med modernare kaross påbyggd av Bailleau. Foto: Peter Häll/Tekniska museet.
|
De Dion-Bouton 1907. Foto: Peter Häll/Tekniska museet.
|
Här syns de tre fordonen stationerade på Autoseum. I bakgrunden ses familjen
Arrgårds Pope-Toledo och Autoseums De Dion-Bouton Typ AL 1905.
|
De Dion-Bouton Tricycle 1899. Foto: Peter Häll/Tekniska museet.
|
Prins Bertil Memorial – Gärdesloppet
Här kommer en försenad rapport från Prins Bertil Memorial tidigare i år. Evenemanget gick
av stapeln den 19:e maj, och det anordnades som vanligt en kortege genom
Stockholm. I år startade den i Hagaparken och gick ut till
Djurgården. Kortegen leddes av Aros Motorveteraner på Vabis 1903. Efter Vabisen
följde två De Dion-Bouton, en tricycle samt en fyrhjulig voiturette, båda ägda
av Tekniska museet, följt av flera andra ekipage, däribland en del från före
1931.
Själva Gärdesloppet genomfördes som en kappkörning runt en avlyst bana, en sorts
regularitytävling.
Ekipagen hade tre varv på sig att köra banan,
vilken hade en längd om en engelsk mile, och skulle köras mot en idealtid på 190
sekunder. Fem Mässing&Nickel-fordon deltog i tävlingen, vilket inkluderade två
Bentley, en T-Ford 1919, en Austin Seven 1931, samt en ovanlig DeVaux 6-75 från 1931.
Flera äldre bilar deltog även i Coucourse de Charme-tävlingen, vilken var
öppen för fordon med en ålder av 50 år och äldre. Tävlingen avser att bedöma hela
ekipagen och inte enbart fordonen, så även tidstypiskt klädda förare och passagerare medräknas.
Coucourse de Charme-tävlingen vanns av Lennart Wiman med sin fina Buick från 1924.
Foto: Lars-Göran Lindgren
(2019-06-23)
|
Företaget AGA:s egen AGA-bil gick som föråkare i Gärdesloppet. Bilen är av Typ C
6/20 PS från 1922 och kördes av Göran Flank.
|
Chris Ulrici kör regularitytävlingen med DeVaux modell 6-75 från 1931.
|
Vabis 1903 tog täten i kortegen från Hagaparken till Djurgården. Bilen rattades av
Bo Söderberg från Aros Motorveteraner. Som tidigare nämnts här på Nyhetssidan gjorde denna bil en beundransvärd
färd dagen innan, genom att fullborda en tävling som bilen startade redan 1904.
|
Denna Rolls-Royce Phantom II från 1931 importerades av Axel Ax:son Johnson 1936
och har en allväderscabriolet från T.H. Gill & Son. Bilen ägs fortfarande av
samma familj, som hade för vana att spara undan de äldre bilarna när nya
införskaffades. De har till exempel fortfarande kvar den första bilen som
köptes, en Horch från 1905.
|
Denna Buick från 1924 kom samma år till Sverige, men då
med öppet karosseri.
1928 byggdes den om med täckt kaross. Modellen heter 24-50 vilket innebär att
det är den sexcylindriga modellen och den har den stora sedan-karossen med plats
för sju passagerare. Bilen köptes 1984 av Lennart Wiman från Enskede som efter en 32 år lång
renovering nu kan visa upp sin pärla.
|
Gotlands Veteranbilklubb deltog i Concoursen med denna Chevrolet buss från 1931,
den så kallade Snäckbussen. Bussen trafikerade sträckan Visby-Snäckgärdsbaden
och skrotades på 50-talet. Karossen blev sedermera använd som sommarstuga. 2002 köptes
bussresterna av veteranbilklubben som renoverade bussen och fick den besiktad förra
året.
|
Här ses Tekniska museets De Dion-Bouton Typ G från 1901, och bakom står
deras Tricycle från 1899.
|
Gary Johansson deltog med Ford Modell T från 1912.
|
Ny auktion på Bilweb Auctions
Bilweb Auctions har de senaste åren
haft ett flertal intressanta auktioner, bland annat auktionerades Kjell
Olssons samlingar (Olofströms Bilmuseum) under hösten 2017 och under sommaren 2018 auktionerades Olle Nilssons
samlingar (Jännaholms Bilmuseum).
Nyligen startade en ny auktion, den så kallade
Sommarauktionen 2019.
Auktionen pågår fram till 26-27 juni, och ett par av objekten faller inom Mässing&Nickels 1931-gräns. Dels en
Overland Modell 91 Touring från 1923,
dels en Willys-Knight Modell 70A från 1928,
och dels en Ford Modell AA lastbil från 1931.
Overland-bilen registrerades den 26:e maj 1923 på kvarnarbetaren Knut Hedbom i
Österbybruk, och fick då igenkänningsmärke C1284. Den registrerades med en
effekt på 20-25 hk och en vikt på 871 kg. Den 14:e augusti 1926 bytte bilen län,
och tilldelades U2570.
(2019-06-20)
|
Foton: bilwebauctions.se
|
Mässing&Nickel-tema på veckoträffar
På vissa av de veckoträffar som hålls under sommaren är det olika teman varje vecka.
Till exempel har måndagsträffarna i Årstaviken olika teman varje gång,
och i år hålls det Mässing&Nickel-tema på måndagen den 29:e juli.
Det är även olika teman på tisdagsträffarna vid Ulva Kvarn,
och i år är det tema Förkrigsbilar den 30:e juli.
På förra årets Mässing&Nickel-kväll i Årstaviken var det glest mellan tema-fordonen.
Tre representanter deltog denna kväll, dels Lars Öhmans Cottereau 15/18 från
1906, och dels två
Bugatti. Hoppas att det blir fler i år.
(2019-06-18)
|
Lars Öhmans Cottereau var en av få representanter under förra årets Mässing&Nickel-tema i Årstaviken.
|
Per Hörlén, Stockholm, med Bugatti Typ 38A 1927 (chassinummer 38477). Denna bil
stod osåld fram till 1930. Året därpå köptes den av Uno Ranch och togs till
Sverige.
|
Mikael Byström, Stockholm, med Bugatti Typ 35C 1928 (chassinummer 4918). Denna
bil såldes ny i Ungern och tävlades av Antal Esterházy.
|
Förkrigsfordon i Nässjö
I söndags, den 16:e juni, arrangerades en förkrigsträff i Pilabo Folkets Park
i Anneberg, 1.5 mil utanför Nässjö. Träffen anordnades tillsammans med en
familjedag i parken och var öppen för fordon tillverkade fram till 1939, men
även nyare veteranfordon fick plats att parkera i parken på separat område. Under denna dag anordnades
även Rally Högland av Norra Smålands Sport- och Veteranfordonsklubb för 43:e
gången. Start och mål för detta rally var förlagt till hembygdsparken i Nässjö.
Det var ju så klart lite olyckligt att dessa båda närliggande arrangemang hölls
samtidigt, då deltagarna inte kunde medverka på båda. På träffen i Anneberg
deltog fyra fordon inom Mässing&Nickels 1931-gräns, och vid Rally Högland deltog
även två fordon inom gränsen, två A-Fordar.
(2019-06-17) |
Johan Andersson, från Ormaryd, deltog i Rally Högland med en Ford Modell A
Tudor Sedan 1930. Denna två-dörrars karosstyp hade beteckningen 55B.
|
Ulf Johansson, från Österbymo, ställde ut sin A-Ford 1929 i Pilaboparken. Även
denna har en två-dörrars Tudor Sedan kaross, dock är detta en tidigare modell,
med beteckning 55A.
|
Göran Johansson, Aneby, visade sin Chevrolet Superior Serie V från 1926, i
Pilaboparken. Denna bil gick ursprungligen i Borås, och reno-verades av Sören
Eriksson från Gävle på 80-talet. Den är en lite lyxigare variant av
Touring-modellen, kallad Special, med bl.a. förnicklade vindrutestolpar och
vindavskiljare. Bilen är även utrustad med taxameter, något Sören själv adderat.
|
Här syns P-G Tälths Plymouth Modell PA 1931, med ovanlig Convertible-Coupe
kaross, i Pilaboparken. Bredvid står en T-Ford Touring från 1919 ägd av Gunnar Erlandsson i Boxholm. Med denna bil deltog
även Gunnar i årets Gärdeslopp.
|
MHS Lopp 30
I lördags, den 15:e juni, arrangerade Motorhistoriska Sällskapet rallyt
Lopp 30 i Sigtuna-trakten. Detta rally har körts i många år, på olika
platser runt om i landet. Rallyt var i år öppet för alla fordon tillverkade fram
till och med 1945. Start och mål var förlagt vid Skokloster, och tillställningen
hölls i vackert sommarväder med strålande sol.
Ett antal fordon inom Mässing&Nickels gräns deltog i rallyt. Främst handlade det
om Fordar, sex T-Fordar och sex A-Fordar, men även en Fiat deltog. Bilderna här invid är tagna före
start, på fältet utanför Skoklosters hotell och restaurang.
(2019-06-16) |
Pelle Lundström, Enköping, deltog med T-Ford Touring 1914.
|
Mikael Svane, Västerås, deltog med dagens äldsta bil, T-Ford Touring 1913.
|
Familjen Leksell, Täby, deltog med flera bilar, här en Fiat 520 1928.
|
Marie Fahleson, Vallentuna, deltog med T-Ford Touring 1920.
|
Familjen Leksell deltog även med en A-Ford Tudor Sedan 1928.
|
Carl Holmlund, Stavsjö, deltog med A-Ford Town
Sedan 1928.
|
Håkan Löfdahl, Stenhamra, kom med en T-Ford 1923 med flak.
|
Förkrigsfordon i Anneberg
På söndag, den 16:e juni, anordnas en träff för förkrigsfordon i Pilaboparken i
Anneberg, utanför Nässjö. Evenemanget är arrangerat av ett gäng privatpersoner bestående av
bland annat Conny Larsson. Träffen sker i samband med en familjedag i Anneberg
och ett femtontal fordon är planerade att ställas ut. En mer ingående artikel
kan läsas
här.
(2019-06-12)
|
T-Ford 1923, ägd av Conny Larsson, Eksjö.
Foto:
SmT
|
Mässingsträffen
Nu börjar sommaren närma sig och det är dags att börja tänka på bilåkande. Det
har börjat bli lite av en tradition att vi har träffen helgen efter midsommar. I
år blir det alltså söndagen den 30 juni. Start sker som vanligt från Prästgården
i Sköldinge där vi bjuder på lite frukostmackor och kaffe. Efter en ca 3-4 mils
körning så kommer vi till vackra Lagmansö (Per Westerberg har så fint ordnat att
vi får komma dit) där vi äter våra medhavda luncher i gröngräset. Kom när ni
vill på morgonen men senast kl. 10. Har ni frågor eller funderingar så tveka
inte att höra av er, dessutom så vill jag gärna höra från er som kommer så att
vi kan planera lite kring det praktiska.
Maila eller ring Stefan på
0701-663801.
Text: Stefan Edlund
(2019-06-10)
|
Foto:
Länsmuseet Gävleborg
|
Vabis 1903 i mål efter 115 år
Den Vabis från 1903 som har iordningställts av Aros motorveteraner gjorde
lördagen den 18 maj en historisk bedrift. Denna bil är nämligen Sveriges äldsta
bevarade tävlingsbil och den var med i SAK:s (Svenska Automobil Klubben)
Automobiltäfling den 12 juni 1904. Tävlingen lockade 10 startande som skulle
köra Stockholm-Uppsala-Stockholm. När Vabis-ekipaget kom till Flottsundsbron,
och därmed bara hade sju mil kvar, var de tvungna att bryta på grund av en
trasig drivaxel. Nu efter 115 år, den 18 maj, kördes den sista sträckan från
Flottsund till målgången vid Stockholm Stadion. Vid målet mottogs de med jubel av Kungliga
Automobil Klubben och Motorhistoriska Riksförbundet.
(Mer kan läsas om evenemanget här:
MHRF,
SVT,
SVT,
SvD,
DN.)
Vabisen byggdes 1903 av Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertälje, ett dotterbolag
till Surahammars Bruk. Den hade från början en
tvåcylindrig boxermotor, vilken snabbt byttes ut mot en tvåcylindrig tiohästars
radmotor. Den har chassinummer 7 och är bestyckad med en fransk kaross från
Labourdette. Bilen har dessutom kardandrift, något som var ovanligt på den
tiden. Bilen användes vid bruket i Surahammar och kallas därmed ofta för
"Surahammarsbilen". Förutom Sveriges första biltävling var Vabisen även med vid
den internationella bilutställningen i paris 1903.
Denna bil ägs numera av Surahammars kommun och har de senaste åren
iordningställts till körbart skick av Aros motorveteraner. Förra året var bilen
med och körde rallyt London till Brighton, där bilen fick flera utmärkelser. Den
medverkade också på 2017 års Styrkeprov i Motala, men var där tvungen att bryta,
och var i år med på Gärdesloppet den 19 maj.
(2019-06-10)
|
En glad Bo Söderberg från Aros motorveteraner i Vabisen, efter målgången vid
Stockholm Stadion. Foto:
Göran Flank/SVT
|
Vabisen vid London till Brighton-rallyts målgång. Foto:
MHRF
|
Kronprinsen på besök i Surahammar 1906. Foto:
Surahammars Bruksmuseum/SvD
|
Bilutställningen i Paris 1903. Foto:
Surahammars Bruksmuseum/SvD
|
Vabisen under 2017 års Styrkeprov.
|
Automobilturen i Julita
På nationaldagen anordnades Automobilturen i Julita för femte
gången. Evenemanget hölls i strålande sol och åkturen startade och slutade vid
Julita gård. Årets upplaga lockade 27 deltagande ekipage, och majoriteten föll
inom Mässing&Nickel-området. Arne Westberg höll i mikrofonen under dagen.
Äldsta medverkande bilen var David Croner med Wolseley-Siddeley 1909. Sju
T-Fordar medverkade också. Den äldsta var Mikael Svane med T-Ford 1913, en bil
som ursprungligen hade igenkänningsmärke Z9 och gick i Östersunds-trakten. Det
deltog även fem Chevroleter från 1927-31, en av varje årsmodell. Utöver dessa
var även Crossley, Darracq och Buick representerade.
Julita gård öppnade även garaget till den Opel 12/14 PS från 1908 som Nordiska
Museet stationerat vid Julita. Den fick 1916 igenkänningsmärke D96, och
tillhörde godsherre Claes Lewenhaupt. Claes var kabinettskammarherre åt hovet,
och bilen hade förmodligen tidigare
varit A-registrerad. 1928 avregistrerades bilen, men fortsatte att
användas som utställningsfordon av General Motors, tills den på 1990-talet
skänktes till Nordiska Museet.
(2019-06-09)
|
David Croner med sin Wolseley-Siddeley 14/20 HP 1909.
|
Ulf Edlund med sin Crossley 25/30 HP 1920.
|
Magnus Wibergs T-Ford 1923.
|
Mikael Svanes
T-Ford 1913.
|
Stefan Edlunds T-Ford 1921.
|
Ingemar Edlunds Chevrolet Capitol AA 1927.
|
Arne Åkessons Chevrolet National AB Landau Sedan 1928.
|
T-Ford Tudor Sedan 1927.
|
Stig Franssons Darracq 12/32 HP 1924.
|
Kjell Gustavssons Buick Master Six 1925.
|
Opel 12/14 PS Doppelphaeton 1908.
|
Nyhetsuppdatering
Nu har vi tänkt att dra igång Nyhetssidan igen, efter drygt två års uppehåll.
Om ni har några förslag på nyhetsnotiser så är det välkommet att skickas till
massingnickel@sorliden.se.
Jag börjar med att notera att de äldsta bilarna representeras
även på våra mindre veckoträffar runt om i landet. Här följer några bilder från
träffar i Östgötatrakten.
(2019-06-08)
|
A-Ford Tudor Sedan 1931. (Torsdagsträff, Flygvapenmuseum, 2019-05-02)
|
Fiat 501 1925, ägd av Anders Nilsson i Motala.
(Onsdagsträff, Vadstena, 2019-05-29)
|
T-Ford 1919, ägd av Gunnar Erlandsson i Boxholm. (Onsdagsträff, Vadstena,
2019-05-29)
|
Pontiac New Series 6-28 Tudor Sedan 1928.
(Torsdagsträff, Flygvapenmuseum, 2019-06-06)
|
|