Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter juni 2019
 

 

Förkrigsfordon i Anneberg

 

På söndag, den 16:e juni, anordnas en träff för förkrigsfordon i Pilaboparken i Anneberg, utanför Nässjö. Evenemanget är arrangerat av ett gäng privatpersoner bestående av bland annat Conny Larsson. Träffen sker i samband med en familjedag i Anneberg och ett femtontal fordon är planerade att ställas ut. En mer ingående artikel kan läsas här.

 

(2019-06-12)

T-Ford 1923, ägd av Conny Larsson, Eksjö. Foto: SmT


Mässingsträffen

 

Nu börjar sommaren närma sig och det är dags att börja tänka på bilåkande. Det har börjat bli lite av en tradition att vi har träffen helgen efter midsommar. I år blir det alltså söndagen den 30 juni. Start sker som vanligt från Prästgården i Sköldinge där vi bjuder på lite frukostmackor och kaffe. Efter en ca 3-4 mils körning så kommer vi till vackra Lagmansö (Per Westerberg har så fint ordnat att vi får komma dit) där vi äter våra medhavda luncher i gröngräset. Kom när ni vill på morgonen men senast kl. 10. Har ni frågor eller funderingar så tveka inte att höra av er, dessutom så vill jag gärna höra från er som kommer så att vi kan planera lite kring det praktiska. Maila eller ring Stefan på 0701-663801.

 

Text: Stefan Edlund

(2019-06-10)

Foto: Länsmuseet Gävleborg


Vabis 1903 i mål efter 115 år

 

Den Vabis från 1903 som har iordningställts av Aros motorveteraner gjorde lördagen den 18 maj en historisk bedrift. Denna bil är nämligen Sveriges äldsta bevarade tävlingsbil och den var med i SAK:s (Svenska Automobil Klubben) Automobiltäfling den 12 juni 1904. Tävlingen lockade 10 startande som skulle köra Stockholm-Uppsala-Stockholm. När Vabis-ekipaget kom till Flottsundsbron, och därmed bara hade sju mil kvar, var de tvungna att bryta på grund av en trasig drivaxel. Nu efter 115 år, den 18 maj, kördes den sista sträckan från Flottsund till målgången vid Stockholm Stadion. Vid målet mottogs de med jubel av Kungliga Automobil Klubben och Motorhistoriska Riksförbundet.

(Mer kan läsas om evenemanget här: MHRF, SVT, SVT, SvD, DN.)


Vabisen byggdes 1903 av Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertälje, ett dotterbolag till Surahammars Bruk. Den hade från början en tvåcylindrig boxermotor, vilken snabbt byttes ut mot en tvåcylindrig tiohästars radmotor. Den har chassinummer 7 och är bestyckad med en fransk kaross från Labourdette. Bilen har dessutom kardandrift, något som var ovanligt på den tiden. Bilen användes vid bruket i Surahammar och kallas därmed ofta för "Surahammarsbilen". Förutom Sveriges första biltävling var Vabisen även med vid den internationella bilutställningen i paris 1903.


Denna bil ägs numera av Surahammars kommun och har de senaste åren iordningställts till körbart skick av Aros motorveteraner. Förra året var bilen med och körde rallyt London till Brighton, där bilen fick flera utmärkelser. Den medverkade också på 2017 års Styrkeprov i Motala, men var där tvungen att bryta, och var i år med på Gärdesloppet den 19 maj.


(2019-06-10)

En glad Bo Söderberg från Aros motorveteraner i Vabisen, efter målgången vid Stockholm Stadion. Foto: Göran Flank/SVT

Vabisen vid London till Brighton-rallyts målgång. Foto: MHRF

Kronprinsen på besök i Surahammar 1906. Foto: Surahammars Bruksmuseum/SvD

Bilutställningen i Paris 1903. Foto: Surahammars Bruksmuseum/SvD

Vabisen under 2017 års Styrkeprov.


Automobilturen i Julita

 

På nationaldagen anordnades Automobilturen i Julita för femte gången. Evenemanget hölls i strålande sol och åkturen startade och slutade vid Julita gård. Årets upplaga lockade 27 deltagande ekipage, och majoriteten föll inom Mässing&Nickel-området. Arne Westberg höll i mikrofonen under dagen.

 

Äldsta medverkande bilen var David Croner med Wolseley-Siddeley 1909. Sju T-Fordar medverkade också. Den äldsta var Mikael Svane med T-Ford 1913, en bil som ursprungligen hade igenkänningsmärke Z9 och gick i Östersunds-trakten. Det deltog även fem Chevroleter från 1927-31, en av varje årsmodell. Utöver dessa var även Crossley, Darracq och Buick representerade.

 

Julita gård öppnade även garaget till den Opel 12/14 PS från 1908 som Nordiska Museet stationerat vid Julita. Den fick 1916 igenkänningsmärke D96, och tillhörde godsherre Claes Lewnhaupt. Claes var kabinettskammarherre åt hovet, och bilen hade förmodligen tidigare varit A-registrerad. 1928 avregistrerades bilen, men fortsatte att användas som utställningsfordon av General Motors, tills den på 1990-talet skänktes till Nordiska Museet.

 

(2019-06-09)

David Croner med sin Wolseley-Siddeley 14/20 HP 1909.

Ulf Edlund med sin Crossley 25/30 HP 1920.  

Magnus Wibergs T-Ford 1923.

Mikael Svanes T-Ford 1913.

Stefan Edlunds T-Ford 1921.

Ingemar Edlunds Chevrolet Capitol AA 1927.

Arne Åkessons Chevrolet National AB Landau Sedan 1928.

T-Ford Tudor Sedan 1927.

Stig Franssons Darracq 12/32 HP 1924.

Kjell Gustavssons Buick Master Six 1925.

Opel 12/14 PS Doppelphaeton 1908.


Nyhetsuppdatering

 

Nu har vi tänkt att dra igång Nyhetssidan igen, efter drygt två års uppehåll. Om ni har några förslag på nyhetsnotiser så är det välkommet att skickas till massingnickel@sorliden.se.

 

Jag börjar med att notera att de äldsta bilarna representeras även på våra mindre veckoträffar runt om i landet. Här följer några bilder från träffar i Östgötatrakten.

 

(2019-06-08)

A-Ford Tudor Sedan 1931. (Torsdagsträff, Flygvapenmuseum, 2019-05-02)

Fiat 501 1925, ägd av Anders Nilsson i Motala. (Onsdagsträff, Vadstena, 2019-05-29)

T-Ford 1919, ägd av Gunnar Erlandsson i Boxholm. (Onsdagsträff, Vadstena, 2019-05-29)

Pontiac New Series 6-28 Tudor Sedan 1928. (Torsdagsträff, Flygvapenmuseum, 2019-06-06)



 

                                      © 2015 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se