|
A-Fordarnas gränsträff i Danmark, plus 50-års fest på Ekerö och rally i Hörby
I helgen anordnades ett nordiskt A-Fordmöte i Sørup utanför Ringsted i Danmark. Det anordnades av Dansk Ford A Klub, och gick under namnet Grænsetræf 2022. Evenemanget gick av stapeln den 17:e-19:e juni, och ska även ha markerat gränsträffarnas 50-års jubileum. Samling skedde på fredagen vid Sørup Herregaard, och på kvällen bjöds på gemensam middag. Lördagen var själva rallydagen, med två rallyslingor att köra. Dagen avslutades sedan med galamiddag vid hotellet. På söndagen var det dags för utcheckning och hemfärd. Totalt samlades 91 A-Fordar för att vara med på denna gränsträff. De flesta deltagarna var danskar, men även de övriga skandinaviska länderna var representerade, plus några gäster från både Tyskland och Nederländerna. Just den svenska uppslutningen var i det minsta laget, med sex ekipage, vilket är att jämföra med de trettio deltagarna som tagit sig från Norge. Deltagare från Skånska A-Fordarna hade så klart inte så långt att ta sig till Sjælland, däribland Mässing&Nickelmedlemmarna Hans och Christina från Furulund. Dessa riktar ett varmt tack till arrangörerna för en jättefin och gemytligt gränsträff, och har även ställt några bilder från träffen till förfogande.
Tidigare under våren har det också genomförts flera andra A-Fordträffar i Sverige, däribland Svenska A-Fordarna som firade att klubben fyller 50 år, och Skånska A-Fordarna som anordnade sitt årliga klubbrally i centrala Skåne. Här nedan presenteras även några bilder från dessa evenemang.
(2022-06-19)
|
Bild från uppslutningen till Gränsträffen vid Hotel Sørup Herregaard i Ringsted på fredagen. (Foto: Christina Forsberg Eriksson.)
|
Närmst ses två norska deltagare, med en A-Ford Phaeton respektive Tudor Sedan. Tredje bil är en av de svenska deltagarna, Hans och Christina med sin Fordor Sedan 1929. (Foto: Hans Eriksson.)
|
En hel rad danska deltagare med varierande årsmodeller och karossmodeller, uppställda vid hotellet på Sørups herrgård, beläget några kilometer utanför Ringsted. Längst till höger står en norsk bil. (Foto: Hans Eriksson.)
|
En A-Ford pickup som kommit från Nederländerna för att delta. (Foto: Hans Eriksson.)
|
Två danska brandbilar från 1930 respektive 1931. (Foto: Hans Eriksson.)
|
Skånska A-Fordarnas klubbrally kördes den 22:e maj och samlade 10 st A-Fordar. Det anordnades av Ida och Inge i Henninge/Ormanäs, och turen gick på fina vägar runt Östra och Västra Ringsjön, via Stehag, Kungshult, Östra Strö, Hörby, Hästäng, Fulltofta, Ludvigsborg och åter till Ormanäs. Utefter vägen fanns fyra kontroller med övningar, manöverprov och frågor. Bilden visar en hel rad av de deltagande Fordarna. Närmst ses Hans Erikssons A-Ford pickup. Hans och Christina lyckades även erövra ett av de två priserna, Framlyktan. (Foto: Hans Eriksson.)
|
Pågående hjulskifte på Mässing&Nickelmedlemmen Sven-Åke Nilssons A-Ford. Bilen är en Fordor Sedan av modell 170-B från 1930. Bröderna Karl-Erik och Sven-Åke Nilsson lyckades även vinna ett av priserna, Baklyktan. (Foto: Hans Eriksson.)
|
Helgen den 21:e och 22:e maj hade svenska A-Fordklubben jubileumsfest. Denna hölls vid Sånga-Säby på Ekerö, med anledning av att klubben fyller 50 år. På söndagen hölls även klubbens årsmöte. (Foto: Bertil Björkman.)
|
Intervju med Tina och Mikael Svane på P4 Västmanland
Inför morgondagens Lopp 30 har P4 Västmanland sänt ett kort inslag i from av en intervju med ägarna till den äldsta deltagande bilen. Det är Tina och Mikael Svane från Västerås som ska delta med sin 1913 års T-Ford Touring. Inslaget kan hittas på Sveriges Radios hemsida på denna länk.
Lopp 30 är ett rally för fordon från 1939 och äldre som anordnas av Motorhistoriska sällskapet (MHS). I år körs det alltså imorgon, den 18:e juni, på sträckan Västerås - Tidö - Strömsholm - Hallstahammar - Västerås. Totalt är 34 ekipage anmälda, varav 16 är från Mässing&Nickels intresseområde (1931 och äldre).
(2022-06-17)
|
PreWarCar skriver om en unik svensksåld Adelphia
Jonny Eriksson har nyligen införskaffat resterna av en mycket ovanlig bil vid namn Adelphia. Detta var ett kortlivat märke som förmodligen bara byggdes några månader år 1920. Den tillverkades av företaget Winfield Barnes Company i Philadelphia, och var ämnad för export. Den enda modellen kallades Model 48. Det var en konventionell bil med en 4-cylindrig motor från Herschell-Spillman på 39 hk, treväxlad låda, torrlamellkoppling, startmotor, magnettändning, halvelliptisk fjädring, trumbromsar på bakhjulen, elektriska lyktor, med mera.
Jonnys bil är nedplockad i delar och mycket verkar vara komplett, men bland annat karossen saknas. Just den här bilen är svensksåld av företaget American Express Company i Stockholm och efter ett par ägare i Stockholm hamnade den i Gävle, för att sedan skrotas 1928. Den blev sedan kvar på en gård där mycket av den hittades i en lada, men chassit har stått utomhus. Tidigare i år övertogs den av Jonny.
Jonny är nu på jakt efter information om denna bil. Vid köpet följde det med lite dokumentation, men all ytterligare information mottages tacksamt. Efter lite efterforskningar har det faktiskt dykt upp ytterligare en svenskregistrerad Adelphia, och rykten säger att det funnits en i Skaraborgs län också. Det reigstrerades även ytterligare några bilar på American Express Company. Möjligen döljer sig här ännu fler Adelphia-bilar. Vi får se vad vidare efterforskningar kommer fram till kring dessa. Jonny har även vänt sig till PreWarCar som skrivit ett inlägg om bilen, som kan läsas HÄR. En av läsarna kommenterar att Adelphia var mycket lik en annan bil kallad Alsace som också byggdes i Philadelphia. Den hade samma specifikationer och använde samma underleverantörer. Båda bilarna hade även koppling till företaget Piedmont, som verkar ha stått för viss tillverkning.
Vi önskar Jonny lycka till med sitt projekt, och hoppas på återseende!
(2022-06-09)
|
Motorhistoriska dagen i Surahammar
Vabis 1903 till vänster och Vabis 1897 till höger.
Idag firades motorhistoriska dagen över hela landet, och i Surahammar gjorde den verkligen skäl för namnet. Där skrevs minsann motorhistoria när Tekniska museets gamla Vabis visades upp och provstartades utanfär MC-museet Gyllene Hjulet. Tidigare i veckan, i onsdags, företogs premiärturen med den restaurerade bilen utanför Tekniska museet. Igår, 5:e juni, deltog bilen även vid Gärdesloppet på Djurgården. Och idag på nationaldagen visades bilen alltså upp i sin födelseort Surahammar. Bilen startades upp flera gånger under dagen, men kördes inte mer än ett par meter fram och tillbaka på gräsmattan. De vill i nuläget inte köra med bilen. Dels på grund av försäkringar, dels på grund av att bland annat hjulen är mycket gamla och inte ser ut att hålla för särskilt mycket påfrestningar. Det är både glapp och sprickor i träet.
Den här bilen byggdes av Gustaf Erikson, anställd vid Vagnfabriks Aaktiebolaget i Södertälje (sedermera VABIS), vilket var ett dotterbolag till Surahammars Bruk. Den initiala utvecklingen skedde i Surahammar och bygget påbörjades i juni 1897. Motorn som konstruerades var en V4-motor som drevs av fotogen (A-motorn). I september samma år beställdes vagnen som stod till grund för bilen, från C. A. Carlson & Söner i Stockholm. Den första provturen gjordes sedan på våren 1898. Detta gör bilen till den äldsta kända svensktillverkade bil med förbränningsmotor. Under hösten 1898 påbörjades arbetet med nästa version av bilen, med en tvåcylindrig vattenkyld motor med parallella cylindrar (B-motorn). År 1900 började arbetet med nästa version som hade en tvåcylindrig boxermotor (C-motorn), och från 1901 flyttades även utvecklingen till Södertälje. Denna boxermotor byggdes sedan om till den fjärde versionen av bilen (D-motorn), vilket skedde runt 1901-1902, och det är i detta utförande bilen finns bevarad idag. Denna version byggdes förmodligen aldrig klart. Dess nuvarande skick tyder på att den aldrig körts som den nu ser ut. Till exempel saknas den nödvändiga lågspänningsmagneten. Bilen verkar istället blivit stående tills den övertogs av Tekniska museet 1927, där den sedan stått fram till 2019 då Aros Motorveteraner antog den som sitt nya projekt.
Aros Motorveteraner (AMV) har tidigare sett till att göra Surahammars kommuns Vabis 1903 körbar samt satt igång en encylindrig Vabismotor från 1901. Med andra ord har de god kunskap om tidiga Vabis. Hösten 2019 besökte de Tekniska museet och påbörjade en utredning om det skulle gå att starta upp den gamla Vabisen från 1897. Detta skulle bli ett stort projekt med tanke på att bilen egentligen aldrig fungerat som bil utan snarare använts som provbänk för olika motorer, och därmed har en hel del brister. Genomgången som gjordes ledde till ett antal punkter som skulle behöva åtgärdas för att få bilen körbar. Bland annat saknades länkage till gasreglaget, magnetapparat fanns inte heller, planetväxeln satt fast, bränsleanslutningen till förgasaren var avbruten, det fanns ingen bränslekran, och sittdynorna var oerhört sköra. Motorn gick dock runt och det kändes att det fanns kompression i cylindrarna, vilket var mycket positivt.
Under de följande åren 2020-2022 har AMV jobbat med att få bilen i körbart skick. Totalt har flera tusen timmar lagts ned av killarna i AMV, som jobbat med bilen under sina regelbundna veckoträffar. Och nu 2022, lagom till bilens 125-års jubileum har den blivit tillräckligt körduglig för att genomföra korta provturer. För att kunna köra längre sträckor är det framför allt renovering av hjulen samt mer effektiv kylning som skulle behövas.
För de som ännu inte fått uppleva detta fordon kommer det stå utställt på MC-museet i Surahammar under sommarsäsongen 2022.
Utöver Tekniska museets Vabis, som väl får ses som dagens höjdpunkt, visades även Surahammars kommuns Vabis 1903 upp, och området kring museet fylldes av allehanda entusiastfordon, däribland flera A-Fordar.
(2022-06-06; Uppdatering: 2022-06-07)
|
Bilen provstartades flera gånger under dagen, och här ses den vid en av dessa uppstarter. Bredvid bilen står Torbjörn Boman och reglerar varvtalet. Reglaget på styrstången är kopplat till ett spjäll på förgasarhalsen som styr flödet genom förgasaren. Bilen kan dock inte köras särskilt länge eftersom kylningen är undermålig. Under baksätet sitter en vattentank, och från den leds vatten fram till motorn, men bara till topplocket. Cirkulationen förlitar sig på termosifonprincipen, vilket inte fungerar särskilt bra i de alltför smala rör som används. På sidan av baksätet kan man se ett rör som mynnar ut för att släppa ut överskott av vatten.
|
Motorn i bilen är en tvåcylindrig boxermotor med klafftändning, den så kallade D-motorn. På motorn kan man se tydliga spår av att detta är en ombyggd version av den tidigare C-motorn. Den stora skillnaden är att insugningssystemet med reglerventil har tagits bort och pluggats igen. C-motorn hade även två förgasare, vilket ersatts av en till D-motorn.
|
Bilen är utrustad med planetväxel med två utväxlingar framåt och en bakåt. Till skillnad från många andra planetväxelsystem har denna endast två planethjul. Växellådan var vid starten av arbetet fastkärvad efter att något konserveringsmedel tidigare använts. Efter ett haveri har innanmätet till växellådan behövt nytillverkas av AMV för att få bilen körbar.
|
Fordonet är ju ursprungligen en hästvagn, som byggts om för motordrift. För att kunna styras behövde då framaxeln byggas om från att hela axeln vrider sig som på en hästvagn, till att endast hjulen vrider sig. Detta medför att hjulen vid svängning inte längre matchar urtagningarna i karossen. Dessutom förvärras problemet av att hästvagnens styrkrans har tagits bort vilket gjort framvagnen ännu lägre. Denna problematik kan man tydligt se på sidan av karossen, där hjulen tar i när man svänger.
|
Förutom att bilen har en utomordentligt dålig vändradie, på grund av problemen med att hjulen tar i, så är den även mycket känslig för ojämnheter som gärna rycker i styrningen. Dessa problem bidrog säkert till att bilen aldrig kördes särskilt mycket. För att förbättra styrningen har AMV förlängt länkaget till framaxeln några millimeter för att få en bättre vinkel av axeln (de frilagda gängorna på bilden). Detta har förbättrat manövreringen av fordonet något, men det är fortfarande svårstyrt.
|
Här syns ärren på den främre vänstra navkapseln efter provkörningen vid Tekniska museet i onsdags. I samma anda som en av de första provturerna 1898 slutade mot stenväggen till en kvarn, körde bilen vid premiärturen i onsdags in i en stenpelare. Denna gång gick det dock inte värre än att det blev några repor på navkapseln och provturen kunde fortsättas.
|
Bilen är oerhört svårstartad med startveven. Därför har AMV tillverkat en startanordning med hjälp av en gammal startmotor som här ses bredvid bilen. Denna anordning havererade dock under dagen, vilket stoppade fler startförsök. På framaxeln syns för övrigt nummerlappen från bilens deltagande under Gärdesloppet dagen innan.
|
Den högra spaken styr växellägena. Nu är ingen växel i. Ett steg bakåt ligger backen. Ett steg framåt hittar man ett "inkopplingsläge" och nästa steg är första växeln. Och längst fram är andra växeln. Den vänstra spaken är till bromsen.
|
Även Vabis från 1903 fick ut och röra på sig i solskenet. Den startades upp flera gånger och kördes fram och tillbaka framför museet. Här skjutsar Torbjörn Boman reportern Lukas Jacobson från P4 Västmanland.
|
Även Aros motorveteraners två Vabismotorer provkördes under dagen. Här startas deras senaste inköp, en Vabismotor från cirka 1908 som nyligen införskaffats från Bohuslän där den använts som båtmotor. Möjligen har den ursprungligen suttit i en dressin. Denna motor startades upp första gången i maj i år och var fortfarande lite svårkörd eftersom de inte riktigt fått till förgasarinställningen ännu. Motorn till vänster är en äldre Vabismotor från cirka 1901 som renoverades för ett antal år sedan.
|
A-Ford Fordor 1930, ägd av Gustav Inge Hedmark från Västerås.
|
Västeråsaren Torbjörn Wahlgren kom med sin A-Ford Tudor 1929.
|
A-Ford Tudor 1931, ägd av Bo Martin Larsson från Köping.
|
År 1838 visade Carl Gustaf Norberg upp en modell till en ångvagn, men i brist på kapital blev det aldrig någon tillverkning i full skala. Under de senaste åren har dock Automobilsällskapets Ångvagnssektion jobbat med ett projekt med mål att slutföra Norbergs idé, ett arbete som nu kommit riktigt långt.
Ångans Dag i Mariefred
Igår var det festligheter i Mariefred, när Ångans Dag gick av stapeln. Mycket folk, fint väder, och fullt av fordon av varierande slag. Självklart står ångan i fokus med ånglok, ångbåtar och tre stycken ångbilar. Dels var Nyköpings Automobilsällskap där med sin kopia av Norbergs ångvagn, och dels deltog Rolf Johansson och Kalle Svalborg med sina Lykamobile Steamers. Detta är alltså nytillverkade ångbilar som har köpts som byggsatser från England. Bilarna är byggda som kopior av 1898 års Locomobile, och är utrustade med tvåcylindriga dubbelverkande ångmaskiner på 3,5 ånghästkrafter, som väl är lite mer värda än andra hästkrafter om man ska lita på ångmaskinsfolket. Båda två är alldeles nyligen registrerade som årsmodell 2021 och 2022, och är alltså inte tekniskt sett kvalifierade för Mässing&Nickelepoken, men förebilden är ju i allra högsta grad det så dessa intressanta byggen får också vara med här på M&N. För att förenkla registrering har dock en del avsteg fått göras från originalet, med bland annat skivbromsar, säkerhetsbälten, blinkers och rattstyrning. Under dagen gjorde båda bilarna flera demonstrationsrundor kring kvarteret, något som uppskattades av både publiken och de lyckligt lottade som fick följa med i passagerarsätet. Utöver ångbilarna var det även utställning med diverse entusiastbilar. Bland dessa utmärkte sig Barbro och Pelle Lundströms T-Ford Touring från 1914.
(2022-06-05)
|
Mässing&Nickelmedlemmen Rolf Johansson från Norrköping kör här ett varv kring kvarteret med sin Lykamobile. Passageare är T-Fordägaren Pelle Lundström.
|
Urban Nyblom från Automobilsällskapet Nyköping får här skjuts av Kalle Svalborg från Svartsjö i hans alldeles nyregistrerade Lykamobile. Den intogs i registret för bara en dryg månad sedan.
|
Till vänster ses dagens äldsta originalbil, Pelle och Barbro Lundströms 1914 års T-Ford Touring. Till höger ses en 1931 års A-Ford Roadster, som hade karossbeteckningen 40B. Bilen ägs av Gert Milton från Kristianstad, vilket framgår tydligt om man studerar bilen, eftersom namnet är inskrivet på förardörren!
|
Gärdesloppets 100-års jubileum uppmärksammas på TV
I kvällens Rapport på SVT dyker det upp ett inslag från 100-års jubileumet av Gärdesloppet. Även Mässing&Nickelbilar fick plats i inslaget, i form av en intervju med familjen Bergvall som deltog med en lastbilsapterad Chevrolet 1926. Tekniska museets fordon nämns dock inte i reportaget. Inslaget kan ses här på SVT Play.
Uppdatering: Även TV4:s Nyhetsmorgon har gjort ett inslag från Gärdesloppet. Där gjordes en intervju med Roland Fröjd, ägare till en Alfa Romeo 1930. Inslaget kan ses här på TV4 Play.
(2022-06-05; Uppdatering: 2022-06-06)
|
Lyckad provtur med Vabis 1897 vid Tekniska museet
Idag var det premiärtur för Tekniska museets restaurerade Vabis från 1897! Bilen med sin 125 åriga historia fick dagen till ära visa sin duglighet genom att avklara en sträcka på 125 meter för egen maskin. Göran Flank var på plats vid Tekniska museet och spelade in förloppet. Här intill ses en stillbild från hans film. Vid styrspaken syns en glad Christer Fuglesang, tillika Tekniska museets ordförande. Bredvid sitter Tekniska museets programansvarige Linda Sandberg och i baksätet Torbjörn Boman från Aros motorveteraner.
Ett reportage från dagen kan läsas på SVT Nyheters hemsida med ytterligare film från provturen, och en intervju med Torbjörn Boman.
(2022-06-01)
|
|