|
Fler bilder från Chevroletträffen
Nu har ytterligare bilder från Chevroletträffen
lagts upp på träffens
bildsida. Det är Urban
Alnebjer, en av träffens arrangörer, som skickat
in 8 bilder och dessa finns längst ner på sidan.
Bilderna är tagna på Glasgatan i Köping, alltså
vid museet
Bil- och Teknikhistoriska
Samlingarna. Den allra sista bilden visar glada miner
i Mikael Erikssons 26:a
(2013-05-26)
|
|
Munktells första traktor visades i Lista
Lördagen den 11 maj arrangerades det populära
Listarallyt för gamla traktorer. Över 200
ekipage kom till start och genomförde
rallyrundan på ett par mil i Listatrakten,
mellan Eskilstuna och Stora Sundby.
Alla
rallyfordonen var tillverkade efter Mässing &
Nickels 1931-gräns, men på utställningsområdet
kunde man beskåda en verklig veteran, nämligen
ett exemplar av Sveriges första serietillverkade
traktormodell. Det rör sig förstås om den
gigantiska Munktells 30-40 med längd 5.8 m, höjd
3.4 m och vikt på 8.3 ton. Det utställda
exemplaret är det 5:e i en serie bestående av 31
stycken. Traktorn är normalt utställd på
Munktellmuseet i Eskilstuna, men hade fraktats
till Lista för att fira att den i år fyller 100
år.
Förutom alla traktorena fanns det även en så
kallad finbilsparkering och där kunde man
faktiskt hitta några bilar som var tillverkade
inom Mässing & Nickels intresseområde.
(2013-05-23)
|
Många barn klättrade upp till den jättelika
traktorns förarplats. Notera dimensionen på
drivhjulen, diametern är över 2,1 m.
|
|
|
|
Magnus Wiberg hade kört sin
Ford modell T Touring 1923 från närbelägna Stora
Sundby. Det är denna bil som Magnus körde
sträckan Haparanda-Ystad för ett par år sedan.
|
Roland Gustavsson hade rattat sin Ford modell A
Fordor 1929 från hemmet söder om Eskilstuna.
|
Chevroletträffen har genomförts
Märket
Chevrolet var under 1920- och 30-talen ett av de
största i Sverige, och en hel del bilar finns
fortfarande bevarande. Trots detta har det varit
tunt med renodlade träffar för Chevor av dessa
årgångar. Därför var det mycket glädjande när
Mässing & Nickelmedlemmarna Urban Alnebjer och
Roland Bengtsson nyligen tog initiativet till en
träff för Chevrolet av årgångarna 1920 till
1931, som alltså ryms inom Mässing & Nickels
intresseområde.
Ägare till drygt tio bilar hade uppmärksammat
att det skulle bli en träff och mött upp i
Westerqwarn strax söder om Kolbäck lördagen den
11 maj. Det blev en imponerande uppställning på
grönytan framför restaurangen där deltagarna
började med lunch. Bilderna här intill är alla
tagna vid just Westerqwarn.
Efter lunchen skulle man göra en rundtur med
bilarna för att komma till Köping för att få en
visning av
Bil- och Teknikhistoriska
Samlingarna. Förhoppningsvis visade denna träff
att det finns underlag för fler träffar för Chevor
av dessa årgångar, det kanske till och med kan
bli en årlig tradition? Fler bilder från träffen
har lagts upp under ”Evenemangsbilder”.
(2013-05-16)
|
Kjell Gustavsson från Lista ställde upp med sin
Universal Series AD 4-dörrars Sedan 1930.
|
|
Det blev en imponerande
uppställning när deltagarna parkerade sina bilar
vid Westerqwarn strax söder om Kolbäck. Drygt 10
bilar blev det totalt och årsmodellerna spände
från 1926 till 1931.
|
|
|
Mikael Eriksson kom med en av
träffens äldsta bilar, denna
Superior Series V Touring
1926
i tämligen orört skick.
|
Träffens två 31:or, Johan Helmers 2-dörras Coach
och Per Liliegrens 4-dörrars Sedan.
|
|
De här två bilarna tillhör
träffens initiativtagare Roland Bengtsson och
Urban Alnebjer. Den Z-registrerade bilen är
Rolands National AB Cabriolet från 1928 och
bredvid står Urbans två år äldre Superior Series
V Touring. Båda bilarna renoverades faktiskt för
över 30 år sedan, men skicket på båda bilarna är
sådant att man kan tro att de är nyrenoverade.
Till höger om Urbans bil skymtar Arne Åkessons
National AB Imperial Landau 1928. Den röda
byggnaden i bakgrunden är Westerqwarns
restaurang där deltagarna åt lunch.
|
|
|
1927 års Capitol AA Coach som
är hemmahörande hos Sven Axel Kallström i
Eskilstuna.
|
Lars Erikols kom från Västerås med sin
National AB Touring 1928, en bil som Lars har
ägt i många år.
|
|
Personbilarna dominerade
förstås, men det var roligt att träffen gästades
av en lastbil. Det var Ingemar Edlund som kom
med sin trevliga ½-tons lastbil från 1927. Ingemar är annars mest känd för sina
många år som karosseribyggare i Stora Mellösa.
Bredvid står två bilar från 1930 med täckta
karosserier, Göran Groops 2-dörrars och Kjell
Gustavssons 4-dörrars.
|
Åtvidabergsbilen hade central roll när jubileet
invigdes
Lördagen den 4 maj var det stor invigning av
Åtvidabergs 600-års jubileum En stor publik hade
samlats på gamla torget för att lyssna på när
landshövding Elisabeth Nilsson invigningstalade.
Efter anförandet bjöds hon och den för dagen
återuppstådde Kung Erik av Pommern (Stefan
Lindén) på en åktur i den bevarade så kallade
Åtvidabergsbilen, byggd i Åtvidaberg för 102 år
sedan. Chaufför för dagen var Lars-Erik
Samuelsson, som för övrigt varit med att se till
att bilen åter är i kördugligt skick. Bilen drog
till sig ett mycket stort intresse bland den
stora folksamlingen.
Bilen kom till
Tekniska museet redan i slutet av 1920-talet och renoverades i
början av 1960-talet. Enligt uppgift kördes
bilen endast några gånger för 50 år sedan, så
det var ett tämligen unikt tillfälle som den
samlade publiken fick vara med om. Tekniska
museet representerades av den kunnige Gert
Ekström som höll flera tal där han berättade hur
det kom sig att man börja bygga bilar i just
Åtvidaberg. Samtidigt arrangerades den årliga
ÅSSA-dagen vid
Åssamuseet. Man hade många besökare som bland annat kunde titta
på äldre maskiner i drift. En hel del besökare
kom i gamla fordon och museets gård förvandlades
nästan till en utställning. Dagens äldsta
besökande bilar var A-Fordar från slutet av
1920-talet. (2013-05-09)
Gert Ekström som
under många år har varit knuten till Tekniska
museet berättade hur det gick till när man
skulle starta biltillverkning i Åtvidaberg för
drygt 100 år sedan.
|
|
|
När det här fotot togs hade bilen just
körts den korta sträckan från Åssamuseet till gamla torget. Dagen till ära var
bilen prydd med ballong, vimplar och flaggor.
|
|
|
Chaufför Lars-Erik Samuelsson
bjöd landshövding
Elisabeth Nilsson och
Kung Erik av Pommern på en åktur i den 102 år
gamla bilen.
|
Ulf Karlsson kom med en av dagens äldsta bilar,
denna Ford modell A 55 Tudor Sedan från 1929.
|
|
Två 4-dörras A-Fordar sida vid sida.
Till vänster Berndt Wallerfors 29:a, 155A Town Sedan med Murraykaross. Till
höger Bo Lennart Johanssons två år yngre bil, en 155D Town Sedan med
Briggskaross.
|
|
|
Det var stor aktivitet
vid Åssamuseet med körning av maskiner och
motorer.
|
På Åssamuseet finns flera
motorcyklar från mässing- och nickelepokerna. På
bilden ses bland annat en Indian Scout 750 cc
från 1929. Motorcykeln med registreringsnummer
W1 byggdes av Sigurd Carle 1915 och är nu i
Tekniska museets ägo.
|
Thomas Lissing fick ta emot diplom i Köping
I samband med Bil-
och Teknikhistoriska Sällskapets
föreningsmöte i Köping den 17 april fick
Thomas Lissing ta emot ett diplom från
Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och
Teknikhistoriska Samlingar. Stiftelsens
ordförande Ulf Edlund berättade samtidigt att
Thomas hade redan fått ta emot 2012 års
stipendium för sitt forskningsarbete om tidig
bilism i Kronobergs län och som har mynnat ut i
boken ”Automobiler på G”.
Efter diplomutdelningen höll Thomas en presentation på knappt en timme
där han visade och berättade om hur det gick
till i bilens barndom i G-län. Efter
förevisningen fanns det möjlighet att köpa boken
direkt av Thomas. Det här mötet var välbesökt
och medlemmarna från Köpingsklubben
kompletterades den här gången med ett antal från
Mässing & Nickel.
(2013-05-03)
Stiftelsens ordförande Ulf
Edlund höll ett tal och överlämnade sedan ett
diplom till Thomas Lissing där det framgår att
han fått mottaga 2012 års stipendium från Bertil
Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar.
|
|
|