Nyheter maj 2013
 

Fler bilder från Chevroletträffen

 

Nu har ytterligare bilder från Chevroletträffen lagts upp på träffens bildsida. Det är Urban Alnebjer, en av träffens arrangörer, som skickat in 8 bilder och dessa finns längst ner på sidan. Bilderna är tagna på Glasgatan i Köping, alltså vid museet Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna. Den allra sista bilden visar glada miner i Mikael Erikssons 26:a (2013-05-26)


Munktells första traktor visades i Lista

 

Lördagen den 11 maj arrangerades det populära Listarallyt för gamla traktorer. Över 200 ekipage kom till start och genomförde rallyrundan på ett par mil i Listatrakten, mellan Eskilstuna och Stora Sundby.
Alla rallyfordonen var tillverkade efter Mässing & Nickels 1931-gräns, men på utställningsområdet kunde man beskåda en verklig veteran, nämligen ett exemplar av Sveriges första serietillverkade traktormodell. Det rör sig förstås om den gigantiska Munktells 30-40 med längd 5.8 m, höjd 3.4 m och vikt på 8.3 ton. Det utställda exemplaret är det 5:e i en serie bestående av 31 stycken. Traktorn är normalt utställd på Munktellmuseet i Eskilstuna, men hade fraktats till Lista för att fira att den i år fyller 100 år.
Förutom alla traktorena fanns det även en så kallad finbilsparkering och där kunde man faktiskt hitta några bilar som var tillverkade inom Mässing & Nickels intresseområde.
(2013-05-23)

Många barn klättrade upp till den jättelika traktorns förarplats. Notera dimensionen på drivhjulen, diametern är över 2,1 m.

 

Magnus Wiberg hade kört sin Ford modell T Touring 1923 från närbelägna Stora Sundby. Det är denna bil som Magnus körde sträckan Haparanda-Ystad för ett par år sedan.

Roland Gustavsson hade rattat sin Ford modell A Fordor 1929 från hemmet söder om Eskilstuna.

 


 

Chevroletträffen har genomförts

 

Märket Chevrolet var under 1920- och 30-talen ett av de största i Sverige, och en hel del bilar finns fortfarande bevarande. Trots detta har det varit tunt med renodlade träffar för Chevor av dessa årgångar. Därför var det mycket glädjande när Mässing & Nickelmedlemmarna Urban Alnebjer och Roland Bengtsson nyligen tog initiativet till en träff för Chevrolet av årgångarna 1920 till 1931, som alltså ryms inom Mässing & Nickels intresseområde.
Ägare till drygt tio bilar hade uppmärksammat att det skulle bli en träff och mött upp  i Westerqwarn strax söder om Kolbäck lördagen den 11 maj. Det blev en imponerande uppställning på grönytan framför restaurangen där deltagarna började med lunch. Bilderna här intill är alla tagna vid just Westerqwarn.
Efter lunchen skulle man göra en rundtur med bilarna för att komma till Köping för att få en visning av Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna. Förhoppningsvis visade denna träff att det finns underlag för fler träffar för Chevor av dessa årgångar, det kanske till och med kan bli en årlig tradition? Fler bilder från träffen har lagts upp under ”Evenemangsbilder”.
(2013-05-16)

Kjell Gustavsson från Lista ställde upp med sin Universal Series AD 4-dörrars Sedan 1930. 

Det blev en imponerande uppställning när deltagarna parkerade sina bilar vid Westerqwarn strax söder om Kolbäck. Drygt 10 bilar blev det totalt och årsmodellerna spände från 1926 till 1931.

 

Mikael Eriksson kom med en av träffens äldsta bilar, denna Superior Series V Touring 1926 i tämligen orört skick.

Träffens två 31:or, Johan Helmers 2-dörras Coach och Per Liliegrens 4-dörrars Sedan.


De här två bilarna tillhör träffens initiativtagare Roland Bengtsson och Urban Alnebjer. Den Z-registrerade bilen är Rolands National AB Cabriolet från 1928 och bredvid står Urbans två år äldre Superior Series V Touring. Båda bilarna renoverades faktiskt för över 30 år sedan, men skicket på båda bilarna är sådant att man kan tro att de är nyrenoverade. Till höger om Urbans bil skymtar Arne Åkessons National AB Imperial Landau 1928. Den röda byggnaden i bakgrunden är Westerqwarns restaurang där deltagarna åt lunch.


1927 års Capitol AA Coach som är hemmahörande hos Sven Axel Kallström i Eskilstuna.

Lars Erikols kom från  Västerås med sin National AB Touring 1928, en bil som Lars har ägt i många år.

 

Personbilarna dominerade förstås, men det var roligt att träffen gästades av en lastbil. Det var Ingemar Edlund som kom med sin trevliga ½-tons lastbil från 1927. Ingemar är annars mest känd för sina många år som karosseribyggare i Stora Mellösa. Bredvid står två bilar från 1930 med täckta karosserier, Göran Groops 2-dörrars och Kjell Gustavssons 4-dörrars.


Åtvidabergsbilen hade central roll när jubileet invigdes

 

Lördagen den 4 maj var det stor invigning av Åtvidabergs 600-års jubileum En stor publik hade samlats på gamla torget för att lyssna på när landshövding Elisabeth Nilsson invigningstalade. Efter anförandet bjöds hon och den för dagen återuppstådde Kung Erik av Pommern (Stefan Lindén) på en åktur i den bevarade så kallade Åtvidabergsbilen, byggd i Åtvidaberg för 102 år sedan. Chaufför för dagen var Lars-Erik Samuelsson, som för övrigt varit med att se till att bilen åter är i kördugligt skick. Bilen drog till sig ett mycket stort intresse bland den stora folksamlingen.
Bilen kom till Tekniska museet redan i slutet av 1920-talet och renoverades i början av 1960-talet. Enligt uppgift kördes bilen endast några gånger för 50 år sedan, så det var ett tämligen unikt tillfälle som den samlade publiken fick vara med om. Tekniska museet representerades av den kunnige Gert Ekström som höll flera tal där han berättade hur det kom sig att man börja bygga bilar i just Åtvidaberg. Samtidigt arrangerades den årliga ÅSSA-dagen vid Åssamuseet. Man hade många besökare som bland annat kunde titta på äldre maskiner i drift. En hel del besökare kom i gamla fordon och museets gård förvandlades nästan till en utställning. Dagens äldsta besökande bilar var A-Fordar från slutet av 1920-talet. (2013-05-09)

 

 


Gert Ekström som under många år har varit knuten till Tekniska museet berättade hur det gick till när man skulle starta biltillverkning i Åtvidaberg för drygt 100 år sedan.

När det här fotot togs hade bilen just körts den korta sträckan från Åssamuseet till gamla torget. Dagen till ära var bilen prydd med ballong, vimplar och flaggor.

 

Chaufför Lars-Erik Samuelsson bjöd landshövding Elisabeth Nilsson och Kung Erik av Pommern på en åktur i den 102 år gamla bilen.

Ulf Karlsson kom med en av dagens äldsta bilar, denna Ford modell A 55 Tudor Sedan från 1929.

 

Två 4-dörras A-Fordar sida vid sida. Till vänster Berndt Wallerfors 29:a, 155A Town Sedan med Murraykaross. Till höger Bo Lennart Johanssons två år yngre bil, en 155D Town Sedan med Briggskaross.

 

Det var stor aktivitet vid Åssamuseet med körning av maskiner och motorer.

På Åssamuseet finns flera motorcyklar från mässing- och nickelepokerna. På bilden ses bland annat en Indian Scout 750 cc från 1929. Motorcykeln med registreringsnummer W1 byggdes av Sigurd Carle 1915 och är nu i Tekniska museets ägo.


Thomas Lissing fick ta emot diplom i Köping

 

I samband med Bil- och Teknikhistoriska Sällskapets föreningsmöte i Köping den 17 april fick Thomas Lissing ta emot ett diplom från Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar. Stiftelsens ordförande Ulf Edlund berättade samtidigt att Thomas hade redan fått ta emot 2012 års stipendium för sitt forskningsarbete om tidig bilism i Kronobergs län och som har mynnat ut i boken ”Automobiler på G”. 

Efter diplomutdelningen höll Thomas en presentation på knappt en timme där han visade och berättade om hur det gick till i bilens barndom i G-län. Efter förevisningen fanns det möjlighet att köpa boken direkt av Thomas. Det här mötet var välbesökt och medlemmarna från Köpingsklubben kompletterades den här gången med ett antal från Mässing & Nickel. (2013-05-03)



 

 

 

 

 

Stiftelsens ordförande Ulf Edlund höll ett tal och överlämnade sedan ett diplom till Thomas Lissing där det framgår att han fått mottaga 2012 års stipendium från Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar.

 

                                      © 2013 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se